[Ερώτηση] Η βαρεία

Asterios

Μέλος
Η Βαρεια χρειαζεται πια? Τι σημασια εχει τωρα για μας? Τι λενε η μεγαλη δασκαλοι? Ο Αβρααμ Ευθυμιαδης στον τομο της Θ.Λειτουργιας δεν εχει βαλει ουτε μια σε 150 σελιδες που ειδα. Τι λετε?:
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Η Βαρεια χρειαζεται πια? Τι σημασια εχει τωρα για μας? Τι λενε η μεγαλη δασκαλοι? Ο Αβρααμ Ευθυμιαδης στον τομο της Θ.Λειτουργιας δεν εχει βαλει ουτε μια σε 150 σελιδες που ειδα. Τι λετε?:

σε πιά έκδοση αναφέρεσαι :confused: :eek:

Και επειδή τον γνώρισα τον μακαρίτη προσωπικά πρέπει να είμαστε λίγο προσεκτικοί στο τί γράφουμε στο ΦΟΡΟΥΜ.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Η Βαρεια χρειαζεται πια? Τι σημασια εχει τωρα για μας? Τι λενε η μεγαλη δασκαλοι? Ο Αβρααμ Ευθυμιαδης στον τομο της Θ.Λειτουργιας δεν εχει βαλει ουτε μια σε 150 σελιδες που ειδα. Τι λετε?:
Καλά τι "μανία" είναι αυτή που μας έχει πιάσει τελευταία?...:eek::eek::eek:(άρε Θωμά πολλές ιδέες έριξες και στα λεγα αλλά εις μάτην...):rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Καλά τι "μανία" είναι αυτή που μας έχει πιάσει τελευταία?...:eek::eek::eek:(άρε Θωμά πολλές ιδέες έριξες και στα λεγα αλλά εις μάτην...):rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Δεν το γυρνάμε στο πεντάγραμμο λέω 'γω;;; :D
Ας περιμένουμε τον άνθρωπο βέβαια να μας απαντήσει...
 

Asterios

Μέλος
Συγνωμη λαθος μου.Μην βαρατε ρε παιδια. Η βαρεια λοιπον τι λετε?
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Συγνωμη λαθος μου.Μην βαρατε ρε παιδια. Η βαρεια λοιπον τι λετε?

Ο καθένας με τον πόνο του...:cool:
Εάν έχεται απορίες με την βαρεία διαβάστε λίγο θεωρία από τον Χρύσανθο ή από τον μακαρίτη τον Αβραάμ Ευθυμιάδη και μετά το συζητάμε το θέμα
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
Σαν τι να πούμε?...

Πω πω πω με το τσιγγελί προσπαθεί ο Αστέριος να εκμαιεύσει τη πληροφορία....αγάντα αγαπητέ! Για να προσπαθήσω και εγώ:

Πωε ερμηνεύετε;;;;

Ας ξεκινή σουμε από τα απλά δηλαδή όταν δεν συμπλέκει με άλλο ποιοτικό σημείο αλλά είναι σα τη καλαμιά στο κάμπο:

Εμένα ο δάσκαλος μου μου έχει μαθει δύο ερμηνείες:

Ή μια και πιο απλή με "βάρυνση" της φωνης και η άλλη με ελαφρά ανάβαση φθόγγου και μετά πτώση και επειδή οσφραίνομαι παρανόσηση των λόγων μου ΄φερνψ ωσ παράδειγμα τους τελευταίεους δύο φθόγγους στα αναστάσιμα εξαποστειλάτια... έκει σχεδόν πάντα κάνω αυτήν την δεύτερη ανάλυση... και φέρνω αυτό το παράδειγμα γιατί μου μοιάζει για κλασσικό...

ευχαριστώ

Να και μια άλλη ερώτηση όταν έχομε 4 αποστρόφουσ στη σειρά χωρίς βαρίες συνήθως εκτελώ τις αποστρόφους με βαρίες: αυθαιρετώ; ή εχουμε λάθος ορθογραφικό και οι βαρίες πρέπει να γράφονταί;
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Να και μια άλλη ερώτηση όταν έχομε 4 αποστρόφουσ στη σειρά χωρίς βαρίες συνήθως εκτελώ τις αποστρόφους με βαρίες: αυθαιρετώ; ή εχουμε λάθος ορθογραφικό και οι βαρίες πρέπει να γράφονταί;
Εξαρτάται από τις συλλαβές του κειμένου...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Όταν ξεκίνησα να μαθαίνω ψαλτική ο δάσκαλός μου μας έλεγε οτι οι βαρείες μπαίνουν για λόγους ορθογραφίας και οτι στην εκτέλεση "τις αγνοούμε για τώρα".

Αργότερα κατάλαβα οτι αυτό το έλεγε γιατί ψάλλαμε από αναλυτική γραφή (Ταλιαδώρος, Χρύσανθος, Πρίγγος) και τις περισσότερες φορές η εκτέλεση της βαρείας ήταν ήδη αναλυμένη στο κείμενο (υπάρχουν διάφοροι τρόποι εκτέλεσης της βαρείας σε διάφορες θέσεις).

Όταν όμως βρέθηκα στο Άγιον Όρος και είδα πώς έψαλλαν από τα κλασσικά κείμενα, πρόσεξα πώς εκτελούσαν τη βαρεία και προσπάθησα να "κλέψω" τις θέσεις που άκουγα.

Αργότερα ακόμα διάβασα το Θεωρητικό του Καρά που μιλούσε κάπως πιό πρακτικά για τη βαρεία [1] και την εκτέλεσή της και είδα πώς την εκτελούσε ο Λυκούργος Αγγελόπουλος με την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία.

Αργότερα διάβασα και το βιβλίο του Δ. Νερατζή που αναφέρει σχετικά.

[1] Τα παλαιότερα θεωρητικά ανέφεραν συνήθως γενικά και αόριστα περί "βαρύτητος του επόμενου φθόγγου" κάτι που ποτέ δεν είχα εννοήσει. Προφανώς οι παλαιότεροι δε θέλανε να μπούνε σε λεπτομέρειες καθότι η εκτέλεση της βαρείας είναι πολλές φορές υποκειμενική και πολλές φορές γίνεται σαν λαρυγγισμός και όχι σαν ανάλυση.
 

Asterios

Μέλος
Μηπως υπαρχουν ακουσματα που να δειχνουν την διαφορα .

Ευχαριστω για τις πληροφοριες παιδια:)
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Μηπως υπαρχουν ακουσματα που να δειχνουν την διαφορα .

Ευχαριστω για τις πληροφοριες παιδια:)

Πάρε το κλασσικό Πασαπνοάριο πρώτου ήχου (στο "αινεσάτω τον" π.χ.) και το Εωθινό "Εις το όρος" (στο "όρος" π.χ.) και άκου πώς το γράφει και πώς το λέει π.χ. ο Καραμάνης ή ο Ταλιαδώρος ή ο Πρίγγος.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Μηπως υπαρχουν ακουσματα που να δειχνουν την διαφορα .

Ευχαριστω για τις πληροφοριες παιδια:)
Ακούσματα πάρα πολλά...αλλά αφού ξεκίνησες με το θεωρητικό του Ευθυμιάδη κοίτα στην σελίδα 46 τι λέει για την "ποιότητα" της βαρείας(στην Δ' έκδοση)...εκεί έχει αρκετά παραδείγματα "βαρύτητας"...:)
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Όταν ξεκίνησα να μαθαίνω ψαλτική ο δάσκαλός μου μας έλεγε οτι οι βαρείες μπαίνουν για λόγους ορθογραφίας και οτι στην εκτέλεση "τις αγνοούμε για τώρα".

Αργότερα κατάλαβα οτι αυτό το έλεγε γιατί ψάλλαμε από αναλυτική γραφή (Ταλιαδώρος, Χρύσανθος, Πρίγγος) και τις περισσότερες φορές η εκτέλεση της βαρείας ήταν ήδη αναλυμένη στο κείμενο (υπάρχουν διάφοροι τρόποι εκτέλεσης της βαρείας σε διάφορες θέσεις).

Όταν όμως βρέθηκα στο Άγιον Όρος και είδα πώς έψαλλαν από τα κλασσικά κείμενα, πρόσεξα πώς εκτελούσαν τη βαρεία και προσπάθησα να "κλέψω" τις θέσεις που άκουγα.

Αργότερα ακόμα διάβασα το Θεωρητικό του Καρά που μιλούσε κάπως πιό πρακτικά για τη βαρεία [1] και την εκτέλεσή της και είδα πώς την εκτελούσε ο Λυκούργος Αγγελόπουλος με την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία.

Αργότερα διάβασα και το βιβλίο του Δ. Νερατζή που αναφέρει σχετικά.


Έχω την εντύπωση ότι μια χορωδία δύσκολα αποδίδει την βαρεία. Κάτι αντίστοιχο με τις αναλύσεις που μπορούν να γίνουν σε ένα κείμενο. Όσο πιο λίγοι, τόσο πιο ελεύθερες και "πολλές".
Για βαρεία δες εκτελέσεις Φιρφιρή, ακριβώς στα σημεία που "κόβει" λίγο για ανάσα και "μπαίνει" με τρόπο "βαρύ".
Αδόκιμη ορολογία για... δόκιμη κατανόηση.
Επίσης κατάλαβα ότι βαρεία μπορείς να εκτελέσεις όχι μόνο εκεί όπου υπάρχει αλλά και εκεί που σου βγαίνει.
Βαρεία εστί έκφρασης του λάρυγγος.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
[1] Τα παλαιότερα θεωρητικά ανέφεραν συνήθως γενικά και αόριστα περί "βαρύτητος του επόμενου φθόγγου" κάτι που ποτέ δεν είχα εννοήσει. Προφανώς οι παλαιότεροι δε θέλανε να μπούνε σε λεπτομέρειες καθότι η εκτέλεση της βαρείας είναι πολλές φορές υποκειμενική και πολλές φορές γίνεται σαν λαρυγγισμός και όχι σαν ανάλυση.

Και ιδού, αγαπητοί μου ΚΑΙ ΠΑΛΙ (γιατί τα έχουμε ξαναπεί αυτά, έτσι;) ο λόγος που δεν υπήρχαν πολλές εξηγήσεις σχετικά με τα ποιοτικά. Διότι τα ποιοτικά ΔΕΝ μαθαίνονται από ένα θεωρητικό. Πρέπει οποσδήποτε να τα ΑΚΟΥΣΗΣ από τον δάσκαλό σου για να καταλάβης περί τινός πρόκειται. Όχι ότι οι παλαιότεροι ΔΕΝ ΘΕΛΑΝΕ να μπούνε σε λεπτομέρειες, απλώς ΔΕΝ ΕΒΓΑΙΝΕ να κάνουν εξηγήσεις από βιβλίο.

Αλλοίμονον σ' αυτούς τους "έξηπνους" που πιάνουν ένα θεωρητικό στα χέρια τους και μετά σου κάνουνε τον πρωτοψάλτη. Και χίλιες φορές να το διαβάσουν μπρός, πίσω και ανακατωτά το θεωρητικό, την πεταστή (π.χ.) ΔΕΝ θα την μάθουνε σωστά εάν δεν την ακούσουνε από τον δάσκαλο. Η εξηγήσεις γίνονται φανερές με τα ζωντανά παραδείγματα και την ζωντανή διδασκαλία.

Απόστολος
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Αλλοίμονον σ' αυτούς τους "έξηπνους" που πιάνουν ένα θεωρητικό στα χέρια τους και μετά σου κάνουνε τον πρωτοψάλτη. Και χίλιες φορές να το διαβάσουν μπρός, πίσω και ανακατωτά το θεωρητικό, την πεταστή (π.χ.) ΔΕΝ θα την μάθουνε σωστά εάν δεν την ακούσουνε από τον δάσκαλο. Η εξηγήσεις γίνονται φανερές με τα ζωντανά παραδείγματα και την ζωντανή διδασκαλία.

Απόστολος

Συμφωνώ Απόστολε. Σε ένα πράγμα διαφωνούμε: το "έξηπνους" είναι με "υ":D:D
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Συμφωνώ Απόστολε. Σε ένα πράγμα διαφωνούμε: το "έξηπνους" είναι με "υ":D:D

Χαχαχα!! Δίκιο έχεις! Καταλάθος πάτησα το "η" αντί το "υ". Στην δουλειά είμαι... γράφω βιαστικά για να μην μας πιάσουν οι αφεντικοί!

Νά 'σαι καλά.

Απόστολος
 
Πρέπει οποσδήποτε να τα ΑΚΟΥΣΗΣ από τον δάσκαλό σου για να καταλάβης περί τινός πρόκειται.

Εξαρτάται ποιος είναι ο Δάσκαλος και ποιον είχε Δάσκαλο ο Δάσκαλος κλπ. :rolleyes: Επίσης, αν ο Δάσκαλος είναι καλός, αλλά ο μαθητης... πέρα βρέχει!!! Φανταστείτε ο μαθητής να γίνει με τη σειρά του Δάσκαλος τι έχει να μεταδώσει!:eek::eek::eek:Ευτυχώς, που υπάρχουν ηχογραφήσεις παλαιές!

Αλλοίμονον σ' αυτούς τους "έξηπνους" που πιάνουν ένα θεωρητικό στα χέρια τους και μετά σου κάνουνε τον πρωτοψάλτη. Και χίλιες φορές να το διαβάσουν μπρός, πίσω και ανακατωτά το θεωρητικό, την πεταστή (π.χ.) ΔΕΝ θα την μάθουνε σωστά εάν δεν την ακούσουνε από τον δάσκαλο.

Μπορείτε να γίνετε λίγο πιο συγκεκριμένος για να αποφεύγονται τυχόν παρεξηγήσεις;
 
Top