Η Βαρεια χρειαζεται πια? Τι σημασια εχει τωρα για μας? Τι λενε η μεγαλη δασκαλοι? Ο Αβρααμ Ευθυμιαδης στον τομο της Θ.Λειτουργιας δεν εχει βαλει ουτε μια σε 150 σελιδες που ειδα. Τι λετε?:
Καλά τι "μανία" είναι αυτή που μας έχει πιάσει τελευταία?...(άρε Θωμά πολλές ιδέες έριξες και στα λεγα αλλά εις μάτην...)Η Βαρεια χρειαζεται πια? Τι σημασια εχει τωρα για μας? Τι λενε η μεγαλη δασκαλοι? Ο Αβρααμ Ευθυμιαδης στον τομο της Θ.Λειτουργιας δεν εχει βαλει ουτε μια σε 150 σελιδες που ειδα. Τι λετε?:
Καλά τι "μανία" είναι αυτή που μας έχει πιάσει τελευταία?...(άρε Θωμά πολλές ιδέες έριξες και στα λεγα αλλά εις μάτην...)
1991
Συγνωμη λαθος μου.Μην βαρατε ρε παιδια. Η βαρεια λοιπον τι λετε?
Σαν τι να πούμε?...Συγνωμη λαθος μου.Μην βαρατε ρε παιδια. Η βαρεια λοιπον τι λετε?
Σαν τι να πούμε?...
Εξαρτάται από τις συλλαβές του κειμένου...Να και μια άλλη ερώτηση όταν έχομε 4 αποστρόφουσ στη σειρά χωρίς βαρίες συνήθως εκτελώ τις αποστρόφους με βαρίες: αυθαιρετώ; ή εχουμε λάθος ορθογραφικό και οι βαρίες πρέπει να γράφονταί;
Μηπως υπαρχουν ακουσματα που να δειχνουν την διαφορα .
Ευχαριστω για τις πληροφοριες παιδια
Ακούσματα πάρα πολλά...αλλά αφού ξεκίνησες με το θεωρητικό του Ευθυμιάδη κοίτα στην σελίδα 46 τι λέει για την "ποιότητα" της βαρείας(στην Δ' έκδοση)...εκεί έχει αρκετά παραδείγματα "βαρύτητας"...Μηπως υπαρχουν ακουσματα που να δειχνουν την διαφορα .
Ευχαριστω για τις πληροφοριες παιδια
Όταν ξεκίνησα να μαθαίνω ψαλτική ο δάσκαλός μου μας έλεγε οτι οι βαρείες μπαίνουν για λόγους ορθογραφίας και οτι στην εκτέλεση "τις αγνοούμε για τώρα".
Αργότερα κατάλαβα οτι αυτό το έλεγε γιατί ψάλλαμε από αναλυτική γραφή (Ταλιαδώρος, Χρύσανθος, Πρίγγος) και τις περισσότερες φορές η εκτέλεση της βαρείας ήταν ήδη αναλυμένη στο κείμενο (υπάρχουν διάφοροι τρόποι εκτέλεσης της βαρείας σε διάφορες θέσεις).
Όταν όμως βρέθηκα στο Άγιον Όρος και είδα πώς έψαλλαν από τα κλασσικά κείμενα, πρόσεξα πώς εκτελούσαν τη βαρεία και προσπάθησα να "κλέψω" τις θέσεις που άκουγα.
Αργότερα ακόμα διάβασα το Θεωρητικό του Καρά που μιλούσε κάπως πιό πρακτικά για τη βαρεία [1] και την εκτέλεσή της και είδα πώς την εκτελούσε ο Λυκούργος Αγγελόπουλος με την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία.
Αργότερα διάβασα και το βιβλίο του Δ. Νερατζή που αναφέρει σχετικά.
[1] Τα παλαιότερα θεωρητικά ανέφεραν συνήθως γενικά και αόριστα περί "βαρύτητος του επόμενου φθόγγου" κάτι που ποτέ δεν είχα εννοήσει. Προφανώς οι παλαιότεροι δε θέλανε να μπούνε σε λεπτομέρειες καθότι η εκτέλεση της βαρείας είναι πολλές φορές υποκειμενική και πολλές φορές γίνεται σαν λαρυγγισμός και όχι σαν ανάλυση.
Αλλοίμονον σ' αυτούς τους "έξηπνους" που πιάνουν ένα θεωρητικό στα χέρια τους και μετά σου κάνουνε τον πρωτοψάλτη. Και χίλιες φορές να το διαβάσουν μπρός, πίσω και ανακατωτά το θεωρητικό, την πεταστή (π.χ.) ΔΕΝ θα την μάθουνε σωστά εάν δεν την ακούσουνε από τον δάσκαλο. Η εξηγήσεις γίνονται φανερές με τα ζωντανά παραδείγματα και την ζωντανή διδασκαλία.
Απόστολος
Συμφωνώ Απόστολε. Σε ένα πράγμα διαφωνούμε: το "έξηπνους" είναι με "υ"
Πρέπει οποσδήποτε να τα ΑΚΟΥΣΗΣ από τον δάσκαλό σου για να καταλάβης περί τινός πρόκειται.
Αλλοίμονον σ' αυτούς τους "έξηπνους" που πιάνουν ένα θεωρητικό στα χέρια τους και μετά σου κάνουνε τον πρωτοψάλτη. Και χίλιες φορές να το διαβάσουν μπρός, πίσω και ανακατωτά το θεωρητικό, την πεταστή (π.χ.) ΔΕΝ θα την μάθουνε σωστά εάν δεν την ακούσουνε από τον δάσκαλο.