Επειδή με έχει προβληματίσει αυτή η περίπτωση, μπορείτε κάπου να μας παραπέμψετε για αυτό που λέτε; Υπάρχουν σύγχρονοι δάσκαλοι, και μάλιστα από τους εγκρατέστερους στη θεωρία, που γράφουν τα κεντήματα μόνα τους και με δίγοργο. Απλά θεώρησα πως το γεγονός ότι δεν έχω συναντήσει την ορθογραφία αυτή στους παλιούς οφείλεται στη μη χρήση αναλυτικής γραφής, δηλαδή δεν έχω προσέξει την ορθογραφία αυτή ούτε με χρήση ολίγου.
Για παράδειγμα, αν έχουμε δύο αναβάσεις μιας φωνής και μία δύο φωνών να μοιράζονται τον ίδιο χρόνο και την ίδια συλλαβή του ποιητικού κειμένου, πώς το γράφετε; Ολίγον, ολίγον με δίγοργο και μετά η δίφωνη ανάβαση που αρμόζει στην περίπτωση;
Ακριβώς και εγώ το παράδειγμα που αναφέρετε είχα στο νου μου και το γράφω έτσι όπως λέτε: ολίγο, ολίγο με δίγοργο και 2φωνη ανάβαση. Θεωρώ λοιπόν πως η γραφή με τα κεντήματα είναι λανθασμένη ακόμα και εάν την γράφουν γνωστοί δάσκαλοι. Συγχωρέστε μου την...αγένεια αλλά θεωρώ πως τα περισσότερα (για να μην πω όλα και φανώ υπερβολικός) συγγράμματα των συγχρόνων είναι από λίγο έως πολύ ανορθόγραφα. Ακόμα και ορισμένων παλαιών διδασκάλων, οι οποίοι είτε ήταν επηρεασμένοι από την ορθογραφία της παλαιάς μεθόδου, είτε ήθελαν να «πρωτοτυπήσουν» ορθογραφικά για να αποδώσουν το μέλος όπως το θεωρούσαν σωστό, προσάρμοζαν την ορθογραφία κατά το δοκούν. Κλασσικότατα παραδείγματα ο Νηλέας και ο Παλλάσης, οι οποίοι φυσικά γράφουν εν γνώσῃ τους αυτό που θέλουν να αποδώσουν και καλά κάνουν, εμείς όμως δεν μπορούμε να τους θεωρήσουμε πρότυπα κλασσική ορθογραφίας. Ίσως ισχύει και αυτό που σημειώνει και ο κ. Τσακίρογλου, ότι δηλ. η ορθογραφία αντιμετωπίζεται...ελληνικά (ωραίο αυτό, μου άρεσε)!!! Για να μπορέσουμε όμως να περιορίσουμε λίγο το «μπάχαλο» που μπορεί να προκύψει από αυτή την...ελληνική αντιμετώπιση της ορθογραφίας και για να έχουμε και έναν μπούσουλα, προτιμώ να μελετώ τα κλασσικά κείμενα, αυτά κυρίως του Χουρμουζίου, του Γρηγορίου και των άμεσων μαθητών τους όπως π.χ. του Φωκαέως (επιλέγω ειδικά τον Φωκαέα λόγῳ της συνέπειάς του). Και λέω να «μελετώ τα κείμενα» και όχι τόσο τα θεωρητικά γιατί πολλές φορές η ορθογραφία μαθαίνεται από την μελέτη των πραγματικών κειμένων και όχι των παραδειγμάτων που δίνονται στα θεωρητικά. Στα μουσικά κείμενα θα δούμε (ή θα υπονοήσουμε με ενδείξεις) και περιπτώσεις που δεν βρίσκουμε στα θεωρητικά. Φυσικά σημαντικό θέμα είναι και αυτό που αναφέρετε σχετικά με την χρήση της αναλυτικής γραφής. Οι σύγχρονες πρακτικές της αναλυτικής γραφής δεν έχουν προβλεφθεί εντελώς στα κλασσικά κείμενα που γράφονται πιο απλά. Εδώ, θεωρώ, πως μπαίνει πλέον το κατά πόσο ο σύγχρονος καταγραφέας έχει καταλάβει το «πνεύμα» της ορθογραφίας, έτσι ώστε να γράψει «σωστά» μία περίπτωση αναλυτικής γραμμής που δεν συναντάται σε κλασσικά κείμενα.
Για να έρθω όμως στο θέμα και στην ερώτησή σας:
Κρηπίς Φωκαέως, σ. 97: «Ἐρ. Ποίας ὑποστάσεις δέχονται τὰ Κεντήματα ἐκ τῶν ἀχρόνων καὶ χρονικῶν; Ἀπ. Ἐκ τῶν ἀχρόνων καὶ χρονικῶν ὑποστάσεων, τὸ γοργὸν μόνον δέχονται τὰ Κεντήματα, τὸ ὁποῖον καὶ ὑποτίθεται καὶ ἐπιτίθεται εἰς αὐτὰ ἀδιαφόρως».
Στην παράγραφο αυτή ο Φωκαέας μας λέει πως τα κεντήματα παίρνουν μόνο γοργό, οπότε αυτό νομίζω απαντά στην ερώτησή σας.
Επίσης μας λέει πως το γοργό μπορεί να γραφεί και πάνω και κάτω από τα κεντήματα σε αντίθεση με αυτό που έγραψα παραπάνω. Αυτό όμως είναι ένα άλλο θέμα που θέλει περισσότερο ανάλυση. Για τώρα θα έλεγα πως στην πράξη ούτε ο Φωκαέας, ούτε ο Χουρμούζιος, ούτε ο Γρηγόριος δεν βάζουν γοργό πάνω από τα κεντήματα (όπως δεν βάζουν και δίγοργο, τρίγοργο κ.τ.λ.).
Ἐπ' αὐτοῦ, ὁ λογικὸς κατὰ τὰ ἄλλα προβληματισμὸς τοῦ Γ. Ραιδεστηνοῦ στὸν πρόλογο τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος.
Λογικός ο προβληματισμός, όμως θα μπορούσαμε να βρούμε χίλιους άλλους...λογικούς προβληματισμούς που δεν χρησιμοποιούνται όπως π.χ. το γιατί το ολίγο και το ίσο δεν παίρνουν απλή, γιατί η πεταστή δεν παίρνει απλή, διπλή, τριπλή (όπως την γράφει ο Στανίτσας σε χφ Χερουβικού του), γιατί η απόστροφος μόνη της δεν παίρνει ψηφιστό ή ομαλό κ.ά.
Άλλωστε και ο Ραιδεστηνός κάνει αυτή την σημείωση για να δικαιολογήσει αυτήν του την πρωτοτυπία, ακριβώς γιατί οι υπόλοιποι δεν το γράφουν έτσι. Κάνει δηλ. κάτι που δεν έχει παραδοθεί απλώς αυτός το θεωρεί σωστό για λόγους απόδοσης του μέλους. Είναι η γνώμη του και όχι η παράδοση της ορθογραφίας της νέας μεθόδου.
Στὸ θέμα τῶν κεντημάτων, ὑπάρχει «δεδικασμένο» ὅπως στὸ βιβλίο «Καλλικέλαδος Ἀηδών» τοῦ 1882 σελ. 366.
Στο παράδειγμα που παραθέσατε θα μπορούσα από την δεδομένη σελίδα να αναφέρω και άλλα...ορθογραφικά λάθη όπως για παράδειγμα το ψηφιστό στη λέξη «ασυγκρ
ίτως» κάτω από τα κεντήματα με το ολίγο, ο σύνδεσμος που ενώνει τις λέξεις «ασυγκρίτως των» κ.ά. Ο γνώμονας μου επαναλαμβάνω είναι αυτός των τριών διδασκάλων και των άμεσων μαθητών τους. Φυσικά, θα μπορούσατε να μου πείτε γιατί επιλέγω τον έναν και όχι τον άλλον. Αυτό είναι μία μεγάλη κουβέντα, για την οποία συγγνώμη αλλά δεν έχω τον χρόνο! Πάντως και εσείς μαρτυρείτε πως:
Κάτι ποὺ δὲν γνωρίζω πόσο σοβαρὰ μπορεῖ νὰ τὸ πάρει ὁ καθένας, καθ' ὅτι σὲ συνθέσεις τῆς ἐποχῆς αὐτῆς, ἔχουμε καὶ φαινόμενα μὴ ὀρθῆς χρήσης πιὸ βασικῶν χαρακτήρων ὅπως τὸ συνεχὲς ἐλαφρόν
Συμφωνώ απολύτως με αυτό και το κρατώ προς το παρόν και ως απάντηση στο γιατί ακόμα και κάποιοι παλαιοί μουσικοί θα πρέπει να μην θεωρούνται «κλασσικοί» στην ορθογραφία τους.
Όλα αυτά φυσικά τα εξετάζουμε εάν θέλουμε εμείς σήμερα να έχουμε κάποια συνέπεια στη γραφή μας γιατί, εάν δεν θέλουμε, τίποτα δεν απαγορεύεται!!!
Αυτά προς το παρόν. Συγχωρέστε με, αλλά δεν έχω άλλο χρόνο για περισσότερο ανάλυση. Ήδη όμως έγινα αρκετά κουραστικός.
Ευχαριστώ πολύ.