[Ερώτηση] Περί των Απολυτικίων και των Υπακοών (εμφάνιση - εξέλιξη)

giorgosgoudi

Νέο μέλος
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνύματος σε νέο θέμα από εδώ.

Έχοντας πει αρκετά για τις λεπτομέρειες της στιχολογίας του "Θεός Κύριος" θα πρότεινα να μιλούσαμε λίγο και για τον ύμνο αυτό ως ενότητα μέσα στη λατρεία. Σε κάποιο ξενόγλωσσο διδακτορικό διάβασα πως όλα αυτά προέρχονται από την καθ' υπακοήν ψαλμωδία κατά την είσοδο στο ναό, αμέσως μετά το εωθινό ευαγγέλιο. Σήμερα η υπακοή συναντιέται ως όρος σε παρακάτω στάδιο του όρθρου. Γνωρίζουμε άλλες λεπτομέρειες για τον τρόπο που εξελίχθηκε το πράγμα; Δηλαδή πότε εμφανίστηκαν τα απολυτίκια τα σημερινά και αν οι υπακοές που ψάλλουμε (ή διαβάζουμε) σήμερα είχαν και άλλο ρόλο παλιότερα;
 
Last edited:

giorgosgoudi

Νέο μέλος
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνυμάτων από εδώ.

Για τις αναστάσιμες δε μας λέει στίχους πάντως.

Με ενδιαφέρει το αν η αναστάσιμη υπακοή, με πλήρη στιχολογία συνυπήρχε με το θεός κύριος και το απολυτίκιο ή αν το δεύτερο ήρθε κάποια στιγμή και την υποβάθμισε σε έναν μεμονωμένο ύμνο πριν τους αναβαθμούς ή μέσα στους κανόνες.
 
Last edited by a moderator:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Δὲν γνωρίζω τὴν ἐξέλιξη αὐτῶν τῶν δομῶν, ὅμως τὸ «Θεὸς Κύριος καὶ ἐπέφανεν ἡμῖν» ἐνθάδε, στὰ Ἱεροσόλυμα, εἶναι Ἱεροσολυμιτικό, ἐνῷ ἡ μελισματικὴ ᾀσματικὴ παράδοση τῶν ὑπακοῶν εἶναι στοιχεῖο τῆς ἀποκριτικῆς ἐνοριακῆς ψαλμωδίας τῆς Κωνσταντινούπολης.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
αυτό που λες σημαίνει ότι μέχρι κάποια στιγμή οι δομές ήταν ανεξάρτητες και μετά συγχωνεύθηκαν.

υπακοή χωρίς θεός κύριος (έστω και χωρίς στιχολογία υπακοής) έχουμε στην αναστάσιμη ακολουθία του πάσχα.
επίσης αν θυμάμαι σωστά και στο ασματικό τυπικό του Συμεών Θες/νίκης;
οι Στουδίτες έφεραν ιεροσολυμικά στοιχεία στην Πόλη και τελικά αυτά εκτόπισαν τις παλιές ψαλμωδίες. ε;
 
Top