Εξαποστειλάριο. Ήχος γ΄. Επιθυμώ Παναγία…

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#1

Κάποιος μέ ρώτησε καί βρῆκα στίς παρακάτω ἱστοσελίδες
http://www.zoiforos.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=1659&Itemid=29
http://panagiaodigitria.pblogs.gr/2008/06/synaxis-panagias-ths-odhghtrias.html
http://entiodo.pblogs.gr/tags/panagia-mazi-soy-gr.html
καί «Προφίλ του χρήστη ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΒΟΥΛΚΑΝΟΥ»
http://el-gr.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10150264640442283&id=302065217282
Εξαποστειλάριο Ήχος γ΄.
Επιθυμώ Παναγία
τα κάλλη του Παραδείσου,
τον μυρισμόν και τα άνθη,
και την τερπνήν ευωδίαν,
και τας ωδάς των Αγγέλων,
όταν υμνούν τον Υιός Σου.

καί ἐδῶ
http://www.agiooros.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4044

Η Παναγία Παρθένος, παρακαλεί τον Υιόν της.
Παρακαλώ Σε Υιέ μου, Θεέ μου και Πλαστουργέ μου.
Οταν καθήσεις εις Κρίσιν χριστιανούς μην κολάσεις.

Ἐπειδή δέν γνωρίζω περισσότερα, μήπως γνωρίζει κανείς ὑμνογράφο, χρήση κ.λπ.;
Ψάλλεται σέ Ναούς σέ κάποια ἀκολουθία;
Τό ἔχετε ἀκούσει;

 
Last edited:

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#2

Κάποιος μέ ρώτησε καί βρῆκα στίς παρακάτω ἱστοσελίδες
http://www.zoiforos.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=1659&Itemid=29
http://panagiaodigitria.pblogs.gr/2008/06/synaxis-panagias-ths-odhghtrias.html
http://entiodo.pblogs.gr/tags/panagia-mazi-soy-gr.html
καί «Προφίλ του χρήστη ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΒΟΥΛΚΑΝΟΥ»
http://el-gr.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10150264640442283&id=302065217282
Εξαποστειλάριο Ήχος γ΄.
Επιθυμώ Παναγία
τα κάλλη του Παραδείσου,
τον μυρισμόν και τα άνθη,
και την τερπνήν ευωδίαν,
και τας ωδάς των Αγγέλων,
όταν υμνούν τον Υιός Σου.

καί ἐδῶ
http://www.agiooros.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4044

Η Παναγία Παρθένος, παρακαλεί τον Υιόν της.
Παρακαλώ Σε Υιέ μου, Θεέ μου και Πλαστουργέ μου.
Οταν καθήσεις εις Κρίσιν χριστιανούς μην κολάσεις.

Ἐπειδή δέν γνωρίζω περισσότερα, μήπως γνωρίζει κανείς ὑμνογράφο, χρήση κ.λπ.;
Ψάλλεται σέ Ναούς σέ κάποια ἀκολουθία;
Τό ἔχετε ἀκούσει;

Το εχω ακουσει απο τον π.Διονυσιο Ταμπακη στον ενοριακο Ναο Γενεσιου της Θεοτοκου Ναυπλιου. Το ψαλλει εν κατακλειδι στις Παρακλησεις.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3
Το εχω ακουσει απο τον π.Διονυσιο Ταμπακη στον ενοριακο Ναο Γενεσιου της Θεοτοκου Ναυπλιου. Το ψαλλει εν κατακλειδι στις Παρακλησεις.
Εὐχαριστῶ γιά τήν ἀπάντηση.
Θέλεις νά τό κρίνεις; Εἶναι δόκιμο ὑμνογραφικά; Μήπως γνωρίζεις ποῦ ὑπάρχει ἤ προβλέπεται ἀπό κάπου;


 
#4
όταν υμνούν τον Υιός Σου.

"Τῶν ἀνυμνούντων Υἱόν σου", ἐξ ὅσων γνωρίζω. Προφανῶς κάπου θὰ ὑπάρχει τυπωμένο, γιὰ νὰ τὸ ἀκούων κι ἐγὼ στὴν Κύπρο (ὁμιιλῶ γιὰ τὸ πρῶτο). Θὰ πρόκειται, βεβαίως, περὶ νεωτερισμοῦ. Εἶναι ὅμως ὁ μόνος; Στὸ παράρτημα τῆς Καλλιφώνου Ἀηδόνος ὑπάρχουν τροπάρια ψαλλόμενα κατά τὰς λιτανείας περὶ τὸν ζωοδόχον τοῦ Κυρίου Τάφον ὡς πρὸς τὸ "Ἀκατάληπτόν ἐστιν". Ἐσχάτως ἄκουσα τροπάρια εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου κατὰ τὸ ὕφος τῶν Ἐγκωμίων. Ἐγὼ πάντως δὲν θα τὰ ἐγκρίνω (καίτοι δὲν μοῦ πέφτει λόγος).
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#5
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;122429 said:
όταν υμνούν τον Υιός Σου.

"Τῶν ἀνυμνούντων Υἱόν σου", ἐξ ὅσων γνωρίζω.
Ἐντάξει, τό σίγμα εἶναι λάθος ἀντιγραφῆς τῆς σελίδος. Στίς ἄλλες ὑπάρχει ὡς «τον Υιόν Σου».
Μέ αὐτό πού γνωρίζεις γίνεται δοκιμώτερος ὁ «ὕμνος»; Τί ἄλλο γνωρίζεις;
Εὐχαριστῶ γιά τήν συμπλήρωση.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;122429 said:
Προφανῶς κάπου θὰ ὑπάρχει τυπωμένο, γιὰ νὰ τὸ ἀκούω κι ἐγὼ στὴν Κύπρο (ὁμιλῶ γιὰ τὸ πρῶτο). Θὰ πρόκειται, βεβαίως, περὶ νεωτερισμοῦ. Εἶναι ὅμως ὁ μόνος; Στὸ παράρτημα τῆς Καλλιφώνου Ἀηδόνος ὑπάρχουν τροπάρια ψαλλόμενα κατά τὰς λιτανείας περὶ τὸν ζωοδόχον τοῦ Κυρίου Τάφον ὡς πρὸς τὸ "Ἀκατάληπτόν ἐστιν". Ἐσχάτως ἄκουσα τροπάρια εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου κατὰ τὸ ὕφος τῶν Ἐγκωμίων. Ἐγὼ πάντως δὲν θα τὰ ἐγκρίνω (καίτοι δὲν μοῦ πέφτει λόγος).
 
Last edited:

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#7
Το εξαποστειλάριο αυτό δεν είναι και τόσο νέο. Το έχει τονισμένο ο εκ Κρήτης Ακάκιος Χαλκεόπουλος (α' μισό 16ου αι) στο χφ του ΕΒΕ 917. Απ' όσο θυμάμαι, το έχει ως προαιρετική προσθήκη στο τέλος κάποιου Θεοτοκίου 15συλλάβου μαθήματος (το ίδιο κάνει και με το "Και σε μεσίτριαν έχω").

Δεν ξέρω την προέλευση και αρχική του χρήση. Απλώς ανέφερα την καταγραφή του από τον Ακάκιο. Δεν ισχυρίζομαι ότι αυτό δικαιολογεί την αυθαίρετη χρήση του και αναγκαστικά να λέγεται επειδή π.χ. είναι κάπως παλιό.
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#8
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;122437 said:
Δὲν φαντάζομαι, πάτερ Μάξιμε, νὰ γράφει "ὅταν ὑμνοῦν". Στὴν ἀρχαία δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ ἤταν "ὅταν ὑμνῶσι"; Τίποτε ἄλλο δὲν γνωρίζω.
Συμφωνῶ. Μά γι᾿ αὐτό ἀναφέρουμε τό ἀδόκιμον. Ἐπίσης οὔτε τό "Τῶν ἀνυμνούντων Υἱόν σου" εἶναι δόκιμο.
Ἴσως ὁ κ. Ἀρβανίτης (ἤ Γιαννόπουλος) βρεῖ τό ἀρχικό κείμενο.
Ὄντως καί πολλά ἐγκώμια εἶναι ἀδόκιμα γλωσσικά, λαϊκῆς (γλωσσικῆς) ἐμπνεύσεως. Τά ἐγκώμια (προσαρμοσθέντα μεγαλυνάρια ὑπό τούς στίχους τοῦ ἀμώμου) εἶναι λαϊκή ὑμνογραφία.


 
#9
Ἀνάμεσα στοὺς λάθρα παρεισφρήσαντας ἐν ᾥρα θ. λατρείας ὕμνους νομίζω πρέπει νὰ ἀναφερθεῖ καὶ ὁ εἰς ἦχον βαρὺν καὶ ρυθμὸν τρίσημον ψαλλόμενος ἀντὶ κοινωνικοῦ ὕμνος "Παναγία Δέσποινα ὑπὸ τὴν σκέπην σου πάντες...". Τὸν τελευταῖο καιρό, ἐξ ἄλλου, τὴν ὥρα τοῦ κοινωνικοῦ ἀκούω κάποιον ὕμνο ὡς πρὸς τὸ "Τὸν τάφον σου, Σωτήρ", ὁ ὁποῖος ξεκινᾶ ὠς ἀκολούθως: "Τὸν ἄρτον τῆς ζωῆς, τὸ οὐράνιον μάννα, Σωτήρ μου ἀγαθέ...". Ξέρει κάποιος ἐὰν ὁ ὕμνος αὐτὸς ἀποτελεῖ νεώτερη σύνθεση;
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#10
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;122447 said:
Τὸν τελευταῖο καιρό, ἐξ ἄλλου, τὴν ὥρα τοῦ κοινωνικοῦ ἀκούω κάποιον ὕμνο ὡς πρὸς τὸ "Τὸν τάφον σου, Σωτήρ", ὁ ὁποῖος ξεκινᾶ ὠς ἀκολούθως: "Τὸν ἄρτον τῆς ζωῆς, τὸ οὐράνιον μάννα, Σωτήρ μου ἀγαθέ...". Ξέρει κάποιος ἐὰν ὁ ὕμνος αὐτὸς ἀποτελεῖ νεώτερη σύνθεση;
Νομίζω ότι είναι από τον παρακλητικό κανόνα "εις τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν", που υπάρχει στο Ωρολόγιο.
 
Last edited:

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#11
Εὐχαριστῶ γιά τήν ἀπάντηση.
Θέλεις νά τό κρίνεις; Εἶναι δόκιμο ὑμνογραφικά; Μήπως γνωρίζεις ποῦ ὑπάρχει ἤ προβλέπεται ἀπό κάπου;


Παρακαλω Πατερ μου. Τωρα για να το κρινω...τι να πω...απλα την προσωπικη μου αποψη θα σας καταθεσω. Ανατραφηκα σε ενα πολυ αυστηρο εκκλησιαστικο περιβαλλον οσον αφορα το τυπικο και την υμνολογια-υμνωδια και αυτο σφραγισε τη ζωη μου. Δεν προσπαθω ουτε να το κρυψω ουτε να το αλλαξω-πραγμα αδυνατον πλεον-ετσι συνεβη σε μενα αλλα και σε παρα πολλους αλλους στο χωρο μας. Το συγκεκριμενο εξαποστειλαριο κατ εμε ειναι επιεικως απαραδεκτο!!! Χωρις εγκριση του Πατριαρχειου και της Ιερας Συνοδου, εχω την αποψη οτι δεν πρεπει να αλλαζει μεσα στο χωρο της λατρειας ουτε καρφι...!!!
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#12
Και οι δύο αυτοί ύμνοι είναι σόλοικοι, γραμματικώς εσφαλμένοι και κακόζηλοι (όπως λέει ο διορθωτής των μηναίων Βαρθολομαίος Κουτλουμουσιανός), ενδεικτικoί της παρακμής της υμνογραφίας και της κακώς εννοουμένης ευσέβειας. :mad:

Ατυχώς διάφορα τέτοια ευσεβή ποιήματα, γραμματικά τερατουργήματα κυκλοφορούν επ' εσχάτων και ακούω και διάφορες δικαιολογίες " ε δεν πειράζει.. για την Παναγία είναι..." κλπ. :mad: Βλ. εδώ http://voutsinasilias.blogspot.com/2011/08/blog-post_04.html
"Τῆς Θεοτόκου τὴν Εἰκόνα προσπέσωμεν" :eek:
"Ἐπάκουσον, Παλουριώτισσα Κόρη Θεογεννήτωρ, ταῖς ἱκεσίαις":eek:
"Ἀπέλασον, τῆς ἀθυμίας τὰ νέφη ἐκ τῶν ψυχῶν μας, καὶ χαρὰν Ἁγνὴ τοὺς Σοὺς ἱκέτας παράσχου μας"

Θα μπορούσα να γράψω και άλλα! :mad::mad: Κλείνω όμως αυτό το σημείωμα με δύο εαγγελικές ρήσεις, μία υπό του Κυρίου και μια υπό της Θεοτόκου

"Προσευχόμενοι δὲ μὴ βαττολογήσητε ὥσπερ οἱ ἐθνικοί· δοκοῦσι γὰρ ὅτι ἐν τῇ πολυλογίᾳ αὐτῶν εἰσακουσθήσονται. "

"λέγει ἡ μήτηρ αὐτοῦ τοῖς διακόνοις· ὅ,τι ἂν λέγῃ ὑμῖν, ποιήσατε."

Βοήθειά μας οι απόστολοι Τίτος και Βαρθολομαίος.
 
Last edited:

Manuel

Μέλος
#13
Από όσα γνωρίζω, είναι ύμνος του Αγίου Νεκταρίου. Ένας από τους πολλούς που έγραψε στην Παναγία.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#14
Από όσα γνωρίζω, είναι ύμνος του Αγίου Νεκταρίου. Ένας από τους πολλούς που έγραψε στην Παναγία.
Είστε σίγουρος; Και τα γραμματικά και συντακτικά λάθη;:eek:
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#15
Από όσα γνωρίζω, είναι ύμνος του Αγίου Νεκταρίου. Ένας από τους πολλούς που έγραψε στην Παναγία.
Ακόμα και να είναι...
είναι κριτήριο αυτό για να εισάγουμε ότι θέλουμε στις ακολουθίες;
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#16
Ἀνάμεσα στοὺς λάθρα παρεισφρήσαντας ἐν ᾥρα θ. λατρείας ὕμνους νομίζω πρέπει νὰ ἀναφερθεῖ καὶ ὁ εἰς ἦχον βαρὺν καὶ ρυθμὸν τρίσημον ψαλλόμενος ἀντὶ κοινωνικοῦ ὕμνος "Παναγία Δέσποινα ὑπὸ τὴν σκέπην σου πάντες...".
Κάποιες πληροφορίες σχετικά με την προέλευση του ύμνου, εδώ.
 
Last edited by a moderator:

Manuel

Μέλος
#17
Είστε σίγουρος; Και τα γραμματικά και συντακτικά λάθη;:eek:
Με όσα γνωρίζω ξαναλέω. Για να είμαι ειλικρινής, δεν διακρίνω κάποια λάθη, αν και δεν είμαι και ο καλύτερος γνώστης της γλώσσας.
 

Manuel

Μέλος
#18
Ακόμα και να είναι...
είναι κριτήριο αυτό για να εισάγουμε ότι θέλουμε στις ακολουθίες;
Φυσικά και όχι! Από την άλλη σκέφτομαι πως δεν θα ήταν τραγικό αν κάποιος ήθελε να το ψάλλει είτε στο τέλος, ή και τελευταίο της σειράς.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#19
Φυσικά και όχι! Από την άλλη σκέφτομαι πως δεν θα ήταν τραγικό αν κάποιος ήθελε να το ψάλλει είτε στο τέλος, ή και τελευταίο της σειράς.
Ας πούμε όλα όσα πρέπει στις ακολουθίες (αλήθεια ο εσπερινός τελείται κανονικά;) και ας αφήσουμε τις -έστω εξ ευλαβείας- ευσεβιστικές προσθήκες.
 

spyridon

Ἀρχιμ. Σπυρίδων Σκορδίλης
#20
Στην Κέρκυρα αποτελεί παράδοση των Ιερών Μονών (οι περισότερες είναι αφιερομένες στην παναγία) και ψάλλεται ανελιπώς, εξ όσων γνωρίζω. Σημειώνω οτι και η τυπική διάταξη της παρακλήσεως και οι αιτήσεις ακολουθούν το τυπικό του όρθρου, μιά επιτομή καλύτερα του όρθρου. Ο ψαλμός Κύριε εισάκουσον... ψάλλεται κατά το πρότυπο του πεντηκοστού τις Κυριακές. Επίσης λέγοντσαι αναβαθμοί και τα μεγαλυνάρια της τοπικής Αγιολογίας και των επτανησίων Αγίων. Έτσι μας παραδόθηκε από τους παλαιούς Ιερομονάχους. Το κείμενο όπως το ψάλλουμε έχει ως εξής. Συνήθως το ψάλλει ο Ιερεύς.

"Επιθυμώ Παναγία τα κάλη του Παραδείσου,
λαμπρότητα των Αγίων και τας ωδάς των Αγγέλων,
των ανυμνούντων απαύστως*, τον Κύριο και Υιόν σου."

*Το έχω ακούσει και με την παραλλαγή: των ασιγήτως υμνούντων....

Βέβαια η σημερινή πρακτική όσο πάει αφίσταται της παραδόσεως, αλλά οι γνωρίζοντες την τοπική παράδοση τα τηρούμε ανελιπώς...
 
Top