Δοξολογία στον όρθρο των Χριστουγέννων

Vladimir

Παλαιό Μέλος
#1
Ποιός ποιά Δοξολογία ψάλνει στην εορτή των Χριστουγέννων; Ο Α. Βουδούρης γράφει στο "Τυπικό" του: "... Είτα ο πρωτοψάλτης άρχεται ψάλλειν την δοξολογίαν εις ήχον β' εις μέλος σύντομον ειρμολογικόν Μανουήλ πρωτοψάλτου, ..."

Ποιά δοξολογία εννοείται εδώ; Έψαξα στα διάφορα βιβλία, αλλά φαίνεται ότι δεν έχει δοξολογία του Μανουήλ από τον Δι (μόνο από τον Πα). "Και νυν" των αίνων όμως είναι του β' στιχηραρικού και καταλήγει στον Δι ("βοώμεν"). Υπάρχει η σύντομη δοξολογία Μανουήλ στον Δι; Αν υπάρχει, που περιέχεται; Αν όχι, ποιά δοξολογια ψάλλεται από ποιά βάση;

Έχω μια ηχογράφηση των Χριστουγέννων στην Κ/πολη με τον Εμμανουηλίδη. Ο πρωτοψάλτης (νομίζο ότι είναι Νικολαΐδης) αρχείζει τη δοξολογία μετά "βοώμεν" και ψάλνει αυτην απο τον Δι, αλλά δεν ξέρο τι είναι αυτή.

Επομένη ερώτηση είναι: από που άρχεται η δοξολογία αυτή την περίπτωση; Στην ηχογράφηση απο την Θ.Σ. Χάλκης που αναφέρεται εδώ στο άλλο κλαδί του forum ψάλνουν από "Δόξα σοι τω δείξαντι το φώς", ενώ (εαν το έχω σωστό) ο Νικολαΐδης αρχίζει από "Δόξα εν υψίστοις..."
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#2
Νομίζω ότι αυτό το περίεργο <τρικ> με τις τελευταίες λέξεις στην Δοξολογία είναι εφεύρεση του Τ.Μ.Ε.
Προσωπικά την ημέρα των χριστού γεννών έψαλα δοξολογία σε α΄ Πέτρου Μπερεκέτη μετά του Ασματικού.
Ο λαμπαδάριος είπε όλο το μέλος του Και νύν σε β΄ ήχο και ξεκίνησα μετά το ¨εν ανθρώποις ευδοκία¨ από τον α΄ στίχο ¨Δόξα σοι τω δείξαντι το φώς¨.
 

Vladimir

Παλαιό Μέλος
#3
Επισυνάπτω και αυτήν την ηχογράφηση. Γνωρίζει κάποιος τι είναι αυτή και αν υπάρχει το κείμενο;
 

Attachments

Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#4
Αγαπητοι Φιλοι
Η δοξολογια τα Χριστουγεννα και τα Θεοφανεια ειθεισται να ψαλλεται συντομη σε Βο ηχο . Μαλιστα εχει επικρατησει να ψαλλεται η του Ιωαννη
Καββάδα , με μικρες παραλλαγες απο ψαλτη σε ψαλτη . Αυτη ψαλλουν και
οι Νοκολαϊδης - Εμμανουηλιδης στον πατριαρχικο ναο (με το δικο τους βεβαια
στυλ και υφος) στην επισυναψη που αναβασε ο Βλαντιμιρ .
Επισυναπτω την εν λογω δοξολογια (εκδοσεις ΖΩΗ , τομος Βος , σελις 145) .
 

Attachments

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
#5
Εγώ απλά ήθελα να αναφέρω οτι σταματάω το δοξαστικό πριν το "Δόξα εν υψίστοις" και ο δεξιος αρχίζει τη αργή δοξολογία του Σαρανταεκκλησιώτου. Είμαι λάθος; Δηλαδή θέλω να πω τα τυπικά αναφέρουν οπωσδήποτε σύντομη δοξολογία; Κι αν ναι τί τύχη έχει το τέλος του δοξαστικού; Επίσης θα ήθελα να ρωτήσω ποια τυπικά ανφέρουν κάτι σχετικό αλλά πολύ συγκεκριμένο οσον αφορά το σημείο αυτό του όρθρου.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#6
Εγώ απλά ήθελα να αναφέρω οτι σταματάω το δοξαστικό πριν το "Δόξα εν υψίστοις" και ο δεξιος αρχίζει τη αργή δοξολογία του Σαρανταεκκλησιώτου. Είμαι λάθος; Δηλαδή θέλω να πω τα τυπικά αναφέρουν οπωσδήποτε σύντομη δοξολογία; Κι αν ναι τί τύχη έχει το τέλος του δοξαστικού; Επίσης θα ήθελα να ρωτήσω ποια τυπικά ανφέρουν κάτι σχετικό αλλά πολύ συγκεκριμένο οσον αφορά το σημείο αυτό του όρθρου.
Φυσικά και μπορείς να ψάλλεις αργή δοξολογία.....δηλαδή πριν τον Πέτρο και τον Μανουήλ τι λέγαν οι ευλογημένοι εκείνοι άνθρωποι?:)
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#7
Εγώ απλά ήθελα να αναφέρω οτι σταματάω το δοξαστικό πριν το "Δόξα εν υψίστοις" και ο δεξιος αρχίζει τη αργή δοξολογία του Σαρανταεκκλησιώτου. Είμαι λάθος; Δηλαδή θέλω να πω τα τυπικά αναφέρουν οπωσδήποτε σύντομη δοξολογία; Κι αν ναι τί τύχη έχει το τέλος του δοξαστικού; Επίσης θα ήθελα να ρωτήσω ποια τυπικά ανφέρουν κάτι σχετικό αλλά πολύ συγκεκριμένο οσον αφορά το σημείο αυτό του όρθρου.
Και βεβαια μπορει να ψαλλει και αργη δοξολογια .
 

Vladimir

Παλαιό Μέλος
#8
Σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις!

Βαγγέλη, ευχαριστώ για το κείμενο. Το ίδιο έχει και στη Συλλογή Προγάκη. Αυτό το είδα, αλλά δεν το "εγνώρισα" :). Ρυθμικά μοιάζει, αλλά θέσεις :)... Είναι πράγματι το ίδιο;
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
#9
Φυσικά και μπορείς να ψάλλεις αργή δοξολογία.....δηλαδή πριν τον Πέτρο και τον Μανουήλ τι λέγαν οι ευλογημένοι εκείνοι άνθρωποι?:)
Προφανώς του Μελχισεδέκ επισκόπου Ραιδεστού (την κατα παράδοση πρώτη μελοποιημένη δοξολογία) ή και την αργή του Γερμανού Νέων Πατρών (Υποθέτω...);)
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#11
Φυσικά και μπορείς να ψάλλεις αργή δοξολογία....
Θυμήθηκα αυτό που λέει ο Παπαμανωλακης*. Αυτή η πατριαρχική πράξη να μην ψάλλουν αργές δοξολογίες ημερες που γίνεται πατριαρχική και συνοδική λειτουργία μάλλον επηρέασε και άλλες εκκλησιες της Πόλεως. Εκεί όμως δεν υπήρχε λόγος για την οικονομία του χρόνου και επίσης δεν υπάρχει λόγος να μην πούμε αργή δοξολογία και την ημερα των Χριστουγέννων η Θεοφανίων.

* Πλήρη ηχογράφηση με την συνέντευξη του με τον κ. Δαμαρλάκη εδημοσιεύθηκε εδώ.
 

Attachments

Last edited:
#12
Νά καταθέσουμε τό δικό μας τυπικό στό Ἅγιον Ὄρος: οἱ Μονές ἐδώ ψάλλουν τό "Καί νῦν" ἕως τέλους καί κατόπιν ἀρχίζει ὁ δεξιός χορός ἀπό τήν ἀρχή κανονικά μιά δοξολογία σέ β΄ἥχο, ΠΑΝΤΑ ἀργή.
 

tb---

τσοπάνης
#13
Νομίζω ότι αυτό το περίεργο <τρικ> με τις τελευταίες λέξεις στην Δοξολογία είναι εφεύρεση του Τ.Μ.Ε.
Προσωπικά την ημέρα των χριστού γεννών έψαλα δοξολογία σε α΄ Πέτρου Μπερεκέτη μετά του Ασματικού.
Ο λαμπαδάριος είπε όλο το μέλος του Και νύν σε β΄ ήχο και ξεκίνησα μετά το ¨εν ανθρώποις ευδοκία¨ από τον α΄ στίχο ¨Δόξα σοι τω δείξαντι το φώς¨.
Ακολουθούμε τα ως άνω, με κατα το δοκούν ήχο δοξολογίας;
Διακόπτουμε το και νύν των αίνων και ξεκινά δοξολογία σε β ήχο ;

Περί ορέξεως αμυγδαλόπιτα ;

Ευχαριστώ~
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#14
Ακολουθούμε τα ως άνω, με κατα το δοκούν ήχο δοξολογίας;
Διακόπτουμε το και νύν των αίνων και ξεκινά δοξολογία σε β ήχο ;
Περί ορέξεως αμυγδαλόπιτα ;
Ευχαριστώ~
Ο ήχος της Δοξολογίας δεν είναι απαραίτητο να είναι ίδιος με τον ήχο του Δοξαστικού. Είναι μια παράδοση αυτή αλλά δεν είναι απαράβατος νόμος. Η πράξη του "ήχου των Κυριακών" φαντάζει πιο ορθή αν και εδώ δεν θα εφαρμοστεί αφού δεν ψάλλεται Οκτάηχος. Προφανώς αν δεν ψάλεις την Δοξολογία σε β' ήχο θα πρέπει να ψαλλεί όλο το Δοξαστικό ώστε να επιβάλλεις εξ' αρχής τον ήχο. Ακόμα όμως κι εγώ που "ετοίμασα" την Δοξολογία του Ιακώβου σε β' ήχο (ομόηχη δηλαδή) για αυτή την μέρα μάλλον αυτό θα πράξω. Χρειάζονται άλλες "βάσεις" για αυτήν την Δοξολογία σε σχέση με το Δοξαστικό.
 
#15
Άκουσα απ' τον Άγιο Διονύσιο Αρεοπαγίτη τους χορούς να επαναλαμβάνουν τρεις φορές τον πρώτο στίχο τς Μεγάλης Δοξολογίας στον Όρθρο των Χριστουγέννων. Το έχετε συναντήσει κι αλλού αυτό;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#16
Άκουσα απ' τον Άγιο Διονύσιο Αρεοπαγίτη τους χορούς να επαναλαμβάνουν τρεις φορές τον πρώτο στίχο τς Μεγάλης Δοξολογίας στον Όρθρο των Χριστουγέννων. Το έχετε συναντήσει κι αλλού αυτό;
Ἐδῶ ἐπί Περιστέρη δέν φαίνεται κάτι τέτοιο.
Περισσότερα καί εἰδικότερα γιά τόν α΄ στίχο ἐδῶ.​
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#17
#18
Συγκρίνοντας τα δύο βίντεο μοιραίως μου έρχονται στον νου διάφορες - άσχετες με το θέμα - διαπιστώσεις. Όπως: 1. Πόσο ανώτερος φωνητικά ήταν ο αείμνηστος Περιστέρης, παρ΄ ότι προς τας δυσμάς του! Ακούστε λ.χ. τον στίχο τής δοξολογίας Ευλογητός ει Κύριε ο Θεός... 2. Το θλιβερό: Το 1994 ο Μητροπολιτικός Ναός ήταν κατάμεστος την ώρα τής δοξολογίας, φέτος ο Ναός τού Πολιούχου σχεδόν άδειος...
Ας μη γκρινιάζουμε. Καλή χρονιά!
 
#19
Συγκρίνοντας τα δύο βίντεο μοιραίως μου έρχονται στον νου διάφορες - άσχετες με το θέμα - διαπιστώσεις. Όπως: 1. Πόσο ανώτερος φωνητικά ήταν ο αείμνηστος Περιστέρης, παρ΄ ότι προς τας δυσμάς του! Ακούστε λ.χ. τον στίχο τής δοξολογίας Ευλογητός ει Κύριε ο Θεός... 2. Το θλιβερό: Το 1994 ο Μητροπολιτικός Ναός ήταν κατάμεστος την ώρα τής δοξολογίας, φέτος ο Ναός τού Πολιούχου σχεδόν άδειος...
Ας μη γκρινιάζουμε. Καλή χρονιά!
1. Αδιαμφισβήτητα, ο αείμνηστος Σπ. Περιστέρης, ήταν σημαντική πολυτάλαντη Ιεροψαλτική μορφή, που "άφησε εποχή", αλλά και την προσωπική σφραγίδα του ύφους και του ήθους, που τον διέκρινε! Όμως, οι επίγονοι - μαθητές του, τον έχουν κατά τη γνώμη μου, διαδεχθεί επάξια στο μέτρο των δυνατοτήτων τους, καλλιεργώντας το τάλαντο που τους έχει δώσει ο Κύριος και αυξάνοντάς το, θα' λεγα, αφού ψάλλουν χορωδιακά & σωστά, δημιουργώντας ιδανικές συνθήκες κατάνυξης και προσευχής!
Είναι αλήθεια, το 'χουμε ξανά επισημάνει, ότι έχουμε περάσει από: α). "τα μεγάλα Ιεροψαλτικά τέρατα" σε αξιόλογους μορφωμένους και διαβασμένους Ιεροψάλτες! β). τη μονωδία στη χορωδία! γ). "το εγώ", (με την έννοια της έντονης προσωπικότητας), "στο εμείς"! χαρακτηριστικά, που αποτελούν θετική εξέλιξη στην πορεία της Ε.Β.Μ.!:wink:
2. Αυτή η θλιβερή πραγματικότητα, που επισημαίνεις, ως προς τον αριθμό των πιστών τότε και σήμερα, δεν οφείλεται στην έλλειψη ικανοποιητικής κατάρτισης & απόδοσης των Ιεροψαλτών, "του σήμερα", αλλά στη γενικότερη παρακμή και απαξίωση που ζούμε!
Χαρακτηριστικά σου αναφέρω ως παράδειγμα, από Θεσσαλονίκη, τον Ι. Ν. της του Θεού Σοφίας, όπου ψάλλει ο αιωνόβιος Άρχ. Χ. Ταλιαδώρος και παρατηρούμε την ίδια ακριβώς εικόνα, μ' αυτήν του Μητροπολιτικού Ι. Ν. Αγίου Διονυσίου Αθηνών! Πριν είκοσι περίπου χρόνια, δεν ήταν αυτή! Ενώ, ο Άρχ. Πρωτ. Χ. Ταλιαδώρος, "παραμένει βράχος"! :wink:
 
Last edited:
#20
Συμφωνώ απόλυτα! Δεν ήσαν αξιολογικές οι παρατηρήσεις μου... Ούτε βέβαια εννοούσα ότι ευθύνονται οι ψάλτες για τον λίγο κόσμο... Μην παρεξηγηθώ! Πολλές ευχές!
 
Top