Δοξολογία Χριστοδούλου Γεωργιάδου Κεσσανιέως ως ήχος πλ. α΄ - μπουσελίκ

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δέν έχω αυτή τη στιγμή πρόσβαση στο κείμενο που ανέβασατε, αλλά όταν έχουμε τη διαρκή ύφεση του Zω στον Γα και κατά συνέπεια νη διεση και σκληρά διατονικά διαστήματα (τόνους και ημιτόνια) που ισοδυναμεί με μινόρε (πρβλ. Αργή Δοξολογια πλ.δ Ιακώβου στίχος κύριε καταφυγή) τότε KANONIKA η μαρτυρία του Πα ΔEN είναι το α του α' ήχου αλλά το δ του δ'. Είναι λοιπόν δ' ήχος,όχι λεγετος άρα άγια, και λόγω των διάστηματων:άγια σκληρός διατονικός εκ του Πα (γιατί μπορεί να είναι και εκ του Δι όταν έχουμε Ζω με διαρκή ύφεση). Αυτό τουλάχιστον γνωρίζω εγώ.

Ο συνθέτης τα γνώριζε διαφορετικά; Πώς ονόμασε τη σύνθεσή του; Δηλ σε τί ήχο είπαμε ότι είναι τα λειτουργικά ως φερόμενα των Βασιάδη-Τιμωνίδη;

Δ.
 
E

emakris

Guest
Δέν έχω αυτή τη στιγμή πρόσβαση στο κείμενο που ανέβασατε, αλλά όταν έχουμε τη διαρκή ύφεση του Zω στον Γα και κατά συνέπεια νη διεση και σκληρά διατονικά διαστήματα (τόνους και ημιτόνια) που ισοδυναμεί με μινόρε (πρβλ. Αργή Δοξολογια πλ.δ Ιακώβου στίχος κύριε καταφυγή) τότε KANONIKA η μαρτυρία του Πα ΔEN είναι το α του α' ήχου αλλά το δ του δ'. Είναι λοιπόν δ' ήχος,όχι λεγετος άρα άγια, και λόγω των διάστηματων:άγια σκληρός διατονικός εκ του Πα (γιατί μπορεί να είναι και εκ του Δι όταν έχουμε Ζω με διαρκή ύφεση). Αυτό τουλάχιστον γνωρίζω εγώ.
Από πού προκύπτει αυτό; Μ' αρέσει που βάζετε το "κανονικά" με κεφαλαία. Αρχίσαμε πάλι τα καραϊκά; Έλεος, κύριοι συνάδελφοι! Αφήστε μας να αγιάσουμε...
 
Πρόκειται για " εξωεκκλησιαστικό ήχο ".
Είναι μακάμι: "πουσελίκι" .Συνηθίζανε τότε και συνθέτανε σε μακαμοειδής ήχους επηρεασμένοι από τα ακούσματα της εποχής και από το περιβάλλον που ζούσανε .
Ο συνθέτης και δημιουργός το κατατάσσει λοιπόν στον πλ α .
Δεν βλέπω ούτε πραγματικό λόγο να ερίζουμε αλλά και προφανή λόγο να αλλάξουμε το όνομα που ο ίδιος ο εκδότης επέλεξε .
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Από πού προκύπτει αυτό; Μ' αρέσει που βάζετε το "κανονικά" με κεφαλαία. Αρχίσαμε πάλι τα καραϊκά; Έλεος, κύριοι συνάδελφοι! Αφήστε μας να αγιάσουμε...

Τι μεγάλη δυστυχία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να εμφανιστεί στη μουσική μας ο Καράς και οι καραϊκοί. Αλλά το χειρότερο δεν ήταν οι καραϊκοί μετά τον Καρά, ήταν οι καραϊκοί ΠΡΙΝ τον Καρά. Ναι, καλά ακούσατε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπήρχαν και τέτοιοι!!! Την ανακάλυψη την έκανε ο αγαπητός μας καθηγητής κ. Μακρής. Εγώ απλώς θα παραθέσω και τα ευρήματα απ' αυτήν την ανακάλυψη:

1ος και καλύτερος καραϊκός του 19ου αιώνα ο ίδιος ο Γρηγόριος Πρωτοψάλτης, εις των ευρετών της νέας μουσικής μεθόδου, και αμέσως μετά ο επιμελητής της Ανθολογίας αυτής Θεόδωρος Φωκαεύς:

View attachment ταμειο ανθολογίας.doc

Ο Ιωάννης Λαμπαδάριος και ο Στέφανος Δομέστιχος:

View attachment Πανδέκτη.doc

Ο Φιλανθίδης:

View attachment Αθωνιάς.doc

Ο Κανελλίδης:

View attachment άγια.jpg

Ο Ψάχος (αν και γι' αυτόν ξέραμε):

View attachment Μουσική Φόρμιγγα.doc

Ο Σακελλαρίδης (αυτός κι αν είναι για το πυρ το εξώτερον):

View attachment Χρηστομάθεια Εκκλησιαστικής Μουσικής.doc

Ο Φαρλέκας:

View attachment άγια 001.jpg

κ.ο.κ. Μια ενδεικτική αναφορά σε μερικούς καραϊκούς ΠΡΟ Καρά. Τώρα που έχουμε γνώση και αυτής της ύπουλης επίθεσης ενάντια στην παραδοσιακή μουσική των πατέρων μας, μπορούμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να είμαστε έτοιμοι για αντεπίθεση εμείς οι κοινοί θνητοί, ενώ κάποιοι άλλοι μπορούν με την ησυχία τους να αγιάσουν...
 
E

emakris

Guest
Ο κ. Βαγενάς μάς δίδαξε μόλις ότι, στο εναρμόνιο τετράχορδο Νη-Γα, ο Πα παίρνει το μαρτυρικό σημείο που προέρχεται από τον δ΄ ήχο (το γράμμα δ). Σώπα βρε παιδί μου! Πώς μας διέφυγε κάτι τέτοιο! Αλί και τρισαλί! Ω του βάθους της αγνοίας μας! Φρίξον ήλιε, στέναξον γη!
Και βγάζει το "λογικό" συμπέρασμα ότι ο ήχος με εναρμόνια (ή σκληρά διατονικά, όπως θέλετε) διαστήματα και βάση τον Πα είναι τέταρτος, αγνοώντας προφανώς τον λόγο που χρησιμοποιείται αυτό το μαρτυρικό σημείο. Παράλληλα "παραβλέπει" (;) το γεγονός ότι, σε όλα τα "μινόρε" παραδείγματα που ανέβασε, ο ήχος που αναγράφεται είναι πλ. α΄, ενώ ειρωνεύεται από πάνω τα γραφόμενά μου!
Μου αρέσει όμως που συμβαίνει όλο αυτό, γιατί πέφτουν συνεχώς κάποιες μάσκες δήθεν "κριτικής" τοποθέτησης στα θεωρητικά ζητήματα και αντιλαμβάνονται όλοι οι καλόπιστοι συνάδελφοι τι σημαίνει καραϊσμός και καραϊκό ύφος επιχειρηματολογίας! Και επαναλαμβάνω: Έλεος!!!
 

asimos psaltis

Ο ΑΣΗΜΟΣ
Κων/νος Βαγενάς;130287 said:
Δέν έχω αυτή τη στιγμή πρόσβαση στο κείμενο που ανέβασατε, αλλά όταν έχουμε τη διαρκή ύφεση του Zω στον Γα και κατά συνέπεια νη διεση και σκληρά διατονικά διαστήματα (τόνους και ημιτόνια) που ισοδυναμεί με μινόρε (πρβλ. Αργή Δοξολογια πλ.δ Ιακώβου στίχος κύριε καταφυγή) τότε KANONIKA η μαρτυρία του Πα ΔEN είναι το α του α' ήχου αλλά το δ του δ'. Είναι λοιπόν δ' ήχος,όχι λεγετος άρα άγια, και λόγω των διάστηματων:άγια σκληρός διατονικός εκ του Πα (γιατί μπορεί να είναι και εκ του Δι όταν έχουμε Ζω με διαρκή ύφεση). Αυτό τουλάχιστον γνωρίζω εγώ.

Χωρίς να θέλω να προσβάλω τις γνώσεις σας, θέλω να πώ το εξής: διαβάζοντας αυτό το μήνυμα αισθάνομαι ή ότι άλλη μουσική έχω σπουδάσει και μου έμαθε ο δάσκαλός μου (σημ. είμαι διπλωματούχος βυζαντινής μουσικής) ή ότι είμαι πολύ λίγος για να παρακολουθήσω το μέγεθος των γνώσεων ορισμένων συναδέλφων.

Ψάλλω από μικρό παιδάκι, μαθήτευσα δίπλα σε σπουδαίο δάσκαλο, έχω διδάξει ο ίδιος και έφτασα να διανύω την πέμπτη δεκαετία της ζωής μου και με όλα αυτά που διαβάζω σε ορισμένα μηνύματα άξιων και εκλεκτών συναδέλφων
δεν ξέρω αν πρέπει να απογοητευτώ ή αν πρέπει να προβληματιστώ αν μου τα μάθανε καλά τα μουσικά......
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Χωρίς να θέλω να προσβάλω τις γνώσεις σας, θέλω να πώ το εξής: διαβάζοντας αυτό το μήνυμα αισθάνομαι ή ότι άλλη μουσική έχω σπουδάσει και μου έμαθε ο δάσκαλός μου (σημ. είμαι διπλωματούχος βυζαντινής μουσικής) ή ότι είμαι πολύ λίγος για να παρακολουθήσω το μέγεθος των γνώσεων ορισμένων συναδέλφων.

Ψάλλω από μικρό παιδάκι, μαθήτευσα δίπλα σε σπουδαίο δάσκαλο, έχω διδάξει ο ίδιος και έφτασα να διανύω την πέμπτη δεκαετία της ζωής μου και με όλα αυτά που διαβάζω σε ορισμένα μηνύματα άξιων και εκλεκτών συναδέλφων
δεν ξέρω αν πρέπει να απογοητευτώ ή αν πρέπει να προβληματιστώ αν μου τα μάθανε καλά τα μουσικά......
Καί στό θέμα αὐτό διακεκριμένος δάσκαλος μέ πολλούς μαθητές καί συγγραφικό ἔργο ἐλέγχεται (Δ. Γαλάνης).
Τί νά κάνουμε; Στό Ψ καί βέβαια μάθαμε νά προβληματιζόμαστε καί βεβαιότατα ἡ γνώση δέν σταματάει.


 
E

emakris

Guest
Καί στό θέμα αὐτό διακεκριμένος δάσκαλος μέ πολλούς μαθητές καί συγγραφικό ἔργο ἐλέγχεται (Δ. Γαλάνης).
Τί νά κάνουμε; Στό Ψ καί βέβαια μάθαμε νά προβληματιζόμαστε καί βεβαιότατα ἡ γνώση δέν σταματάει.

Σωστό είναι αυτό, πάτερ μου, αλλά εγώ δεν θεωρώ ότι ελέγχεται προσωπικά ο εκλεκτός συνάδελφος κ. Γαλάνης. Ούτε καν ο κ. Βαγενάς. Ελέγχεται (και πρέπει να ελέγχεται) η διαστρέβλωση της μουσικής μας θεωρίας με δόγματα που, ενώ δεν έχουν υποστεί την βάσανο κάποιας επιτροπής ειδικών, διαχέονται στον ψαλτικό κόσμο μέσω της διδασκαλίας. Αυτό είναι το πρόβλημα.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Κων/νος Βαγενάς;130287 said:
Δέν έχω αυτή τη στιγμή πρόσβαση στο κείμενο που ανέβασατε, αλλά όταν έχουμε τη διαρκή ύφεση του Zω στον Γα και κατά συνέπεια νη διεση και σκληρά διατονικά διαστήματα (τόνους και ημιτόνια) που ισοδυναμεί με μινόρε (πρβλ. Αργή Δοξολογια πλ.δ Ιακώβου στίχος κύριε καταφυγή) τότε KANONIKA η μαρτυρία του Πα ΔEN είναι το α του α' ήχου αλλά το δ του δ'. Είναι λοιπόν δ' ήχος,όχι λεγετος άρα άγια, και λόγω των διάστηματων:άγια σκληρός διατονικός εκ του Πα (γιατί μπορεί να είναι και εκ του Δι όταν έχουμε Ζω με διαρκή ύφεση). Αυτό τουλάχιστον γνωρίζω εγώ.

Τι να τις κάνουμε τις θεωρητικές αναλύσεις; Δεν έχουμε αυτιά ν' ακούσουμε; Αν ψάλλουμε αυτή την δοξολογία, και νομίζουμε ότι ακούμε άγια, είτε δεν ξέρουμε ποιος ήχος είναι άγια και πως ακούγεται, είτε έχουμε πρόβλημα στ' αυτιά. Αυτό τουλάχιστον νομίζω εγώ.
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Τι μεγάλη δυστυχία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να εμφανιστεί στη μουσική μας ο Καράς και οι καραϊκοί. Αλλά το χειρότερο δεν ήταν οι καραϊκοί μετά τον Καρά, ήταν οι καραϊκοί ΠΡΙΝ τον Καρά. Ναι, καλά ακούσατε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπήρχαν και τέτοιοι!!! Την ανακάλυψη την έκανε ο αγαπητός μας καθηγητής κ. Μακρής. Εγώ απλώς θα παραθέσω και τα ευρήματα απ' αυτήν την ανακάλυψη:

1ος και καλύτερος καραϊκός του 19ου αιώνα ο ίδιος ο Γρηγόριος Πρωτοψάλτης, εις των ευρετών της νέας μουσικής μεθόδου, και αμέσως μετά ο επιμελητής της Ανθολογίας αυτής Θεόδωρος Φωκαεύς:

View attachment 57439

Ο Ιωάννης Λαμπαδάριος και ο Στέφανος Δομέστιχος:

View attachment 57440

Ο Φιλανθίδης:

View attachment 57442

Ο Κανελλίδης:

View attachment 57443

Ο Ψάχος (αν και γι' αυτόν ξέραμε):

View attachment 57448

Ο Σακελλαρίδης (αυτός κι αν είναι για το πυρ το εξώτερον):

View attachment 57449

Ο Φαρλέκας:

View attachment 57444

κ.ο.κ. Μια ενδεικτική αναφορά σε μερικούς καραϊκούς ΠΡΟ Καρά. Τώρα που έχουμε γνώση και αυτής της ύπουλης επίθεσης ενάντια στην παραδοσιακή μουσική των πατέρων μας, μπορούμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να είμαστε έτοιμοι για αντεπίθεση εμείς οι κοινοί θνητοί, ενώ κάποιοι άλλοι μπορούν με την ησυχία τους να αγιάσουν...

Αντί απαντήσεως..
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Επειδή κακώς παρασύρθηκα στο να απαντώ σε πράγματα που κάθε ψάλτης με κάποια στοιχειώδη γνώση ξέρει πώς είναι ανούσια ή τουλάχιστον με στοιχειώδη παρατήρηση μπορεί να το καταλάβει, ξεκαθαρίζω τα πράγματα απ' την πλευρά μου.

Ο ακόλουθος "διάλογος"
Δέν έχω αυτή τη στιγμή πρόσβαση στο κείμενο που ανέβασατε, αλλά όταν έχουμε τη διαρκή ύφεση του Zω στον Γα και κατά συνέπεια νη διεση και σκληρά διατονικά διαστήματα (τόνους και ημιτόνια) που ισοδυναμεί με μινόρε (πρβλ. Αργή Δοξολογια πλ.δ Ιακώβου στίχος κύριε καταφυγή) τότε KANONIKA η μαρτυρία του Πα ΔEN είναι το α του α' ήχου αλλά το δ του δ'. Είναι λοιπόν δ' ήχος,όχι λεγετος άρα άγια, και λόγω των διάστηματων:άγια σκληρός διατονικός εκ του Πα (γιατί μπορεί να είναι και εκ του Δι όταν έχουμε Ζω με διαρκή ύφεση). Αυτό τουλάχιστον γνωρίζω εγώ.
Από πού προκύπτει αυτό; Μ' αρέσει που βάζετε το "κανονικά" με κεφαλαία. Αρχίσαμε πάλι τα καραϊκά; Έλεος, κύριοι συνάδελφοι! Αφήστε μας να αγιάσουμε...

προκάλεσε την παραπάνω απάντησή μου. Όταν κ. Μακρή απαντάτε επιπόλαια και απρόσεχτα, ειδικά εσείς, μην προσπαθείτε μετά να μαζέψετε τα ασυμμάζευτα με ακόμα χειρότερο τρόπο γιατί δυστυχώς για σας δεν μαζεύονται. Επειδή προφανώς δεν θυμάστε "από πού προκύπτει αυτό" και σπεύσατε να το αποδώσετε κι αυτό στον Καρά, έσπευσα κι εγώ να σας το θυμίσω. Αναφωνήσεις και απαντήσεις σε ρητορικά (;) ερωτήματα του τύπου
Ο κ. Βαγενάς μάς δίδαξε μόλις ότι, στο εναρμόνιο τετράχορδο Νη-Γα, ο Πα παίρνει το μαρτυρικό σημείο που προέρχεται από τον δ΄ ήχο (το γράμμα δ). Σώπα βρε παιδί μου! Πώς μας διέφυγε κάτι τέτοιο! Αλί και τρισαλί! Ω του βάθους της αγνοίας μας! Φρίξον ήλιε, στέναξον γη!
μάλλον εσάς πρέπει να απασχολήσουν και όχι εμάς.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα, γενικά όταν δεν μπορώ να μιλήσω με σιγουριά για κάτι, παραθέτω την άποψή μου σαν άποψή μου και το δηλώνω. Όπως κι εδώ με το
Αυτό τουλάχιστον γνωρίζω εγώ
. [Άλλοι νομίζουν βέβαια πως τα ξέρουν όλα] Άρα, λοιπόν, το θέμα απ' ό,τι καταλαβαίνω είναι πώς θα ονομάσουμε τον ηχητικό αυτό κλάδο, πώς τον ονομάζει ο εκάστοτε συνθέτης αλλά και πώς ακούγεται, αν και αυτό δεν περίμενα να το δω.

Ακούγεται, λοιπόν, όχι σαν άγια φυσικά (κανονικό άγια) αλλά σαν πλ. α΄, για την ακρίβεια σαν μινόρε, γιατί αυτό είναι. Μπορεί να πούμε ότι ακούγεται σαν άγια εκ του Δι με τον Ζω σε διαρκή ύφεση αλλά αυτό είναι το ίδιο πράγμα, ένα μινόρε απ' το Δι. Υπάρχουν και εκτεταμένες φράσεις αυτού του τετραχόρδου σε κλασσικές και αρκετά παλιές συνθέσεις, μία που μου έρχεται σαν παράδειγμα είναι στο κράτημα του Δούλοι Κύριον του Ιωάννου Τραπεζουντίου σε α΄.

Τώρα, το πώς λέγεται ή το πώς μπορούμε να ονομάσουμε αυτό το παρακλάδι, μακάμι ή ό,τι άλλο, είναι άλλο θέμα. Το μαρτυρικό σημείο του δ΄ ήχου μας ωθεί να σκεφτούμε τέταρτο. Βέβαια συνήθως εντάσσεται στον πλ. α΄ αλλά αυτό νομίζω ότι γίνεται περισσότερο εξαιτίας της συνάφειάς του με τον πλ. α΄ παρά για οτιδήποτε άλλο. Προσωπικά θεωρώ πως όσο είναι πλ. α΄ πουσελίκ άλλο τόσο είναι και μινόρε και άγια του σκληρού διατόνου. Σε τελική ανάλυση η ελάσσων κλίμακα (το μινόρε) λέγεται ελάσσων ακριβώς επειδή η τρίτη μεταξύ τονικής και μέσης είναι μικρή. Άρα, αν το πάρουμε ως πραγματικό διαστηματικά μινόρε, δεν πρέπει να το πούμε πλ. α΄ γιατί συγχέονται έτσι δύο διαφορετικά πράγματα ως προς τα διαστήματα (και την πορεία). Το να το επονομάσουμε με κάποιο χαρακτηρισμό από τα μακάμια είναι φυσικά δεκτό, το να το ονομάσουμε μινόρε εξίσου δεκτό γιατί δηλώνει ακριβώς αυτό που είναι και το ζητούμενο σε μια ονομασία είναι να περιγράφει επακριβώς το αντικείμενο που ονομάζει, τότε είναι πλήρης (να γιατί το σκέτο "πλ. α΄" είναι ελλιπές). Το να το πούμε άγια του σκληρού διατόνου εκ του Πα είναι, νομίζω, εξίσου σωστό διότι έτσι περιγράφονται και τα διαστήματά του και η μαρτυρία του και η βάση του. Άλλωστε, και μόνο το γεγονός της αλλαγής της μαρτυρίας θα πρέπει να μας προβληματίσει αρκετά. Αυτά γνωρίζω και θεωρώ εγώ. Αν κάποιος έχει αντίθετη άποψη, ποτέ δεν είπα ότι δεν θα την ακούσω και δεν θα την ασπαστώ αν έχει επιχειρήματα που ανατρέψουν τα δικά μου.

Τέλος πάντων, δεν μπορεί να γράψει κανείς τη γνώμη του, πρέπει σε κάθε μήνυμα να παραθέτουμε και βιβλιογραφία;
 
Last edited:

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Τι μεγάλη δυστυχία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να εμφανιστεί στη μουσική μας ο Καράς και οι καραϊκοί. Αλλά το χειρότερο δεν ήταν οι καραϊκοί μετά τον Καρά, ήταν οι καραϊκοί ΠΡΙΝ τον Καρά. Ναι, καλά ακούσατε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπήρχαν και τέτοιοι!!! Την ανακάλυψη την έκανε ο αγαπητός μας καθηγητής κ. Μακρής. Εγώ απλώς θα παραθέσω και τα ευρήματα απ' αυτήν την ανακάλυψη:

1ος και καλύτερος καραϊκός του 19ου αιώνα ο ίδιος ο Γρηγόριος Πρωτοψάλτης, εις των ευρετών της νέας μουσικής μεθόδου, και αμέσως μετά ο επιμελητής της Ανθολογίας αυτής Θεόδωρος Φωκαεύς:

View attachment 57439

Ο Ιωάννης Λαμπαδάριος και ο Στέφανος Δομέστιχος:

View attachment 57440

Ο Φιλανθίδης:

View attachment 57442

Ο Κανελλίδης:

View attachment 57443

Ο Ψάχος (αν και γι' αυτόν ξέραμε):

View attachment 57448

Ο Σακελλαρίδης (αυτός κι αν είναι για το πυρ το εξώτερον):

View attachment 57449

Ο Φαρλέκας:

View attachment 57444

κ.ο.κ. Μια ενδεικτική αναφορά σε μερικούς καραϊκούς ΠΡΟ Καρά. Τώρα που έχουμε γνώση και αυτής της ύπουλης επίθεσης ενάντια στην παραδοσιακή μουσική των πατέρων μας, μπορούμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να είμαστε έτοιμοι για αντεπίθεση εμείς οι κοινοί θνητοί, ενώ κάποιοι άλλοι μπορούν με την ησυχία τους να αγιάσουν...

Φανταζομαι...οταν ανακαλυψεις και τον τροχο...η τη φωτια...ποσο σπουδαιο θα σου φανει...!!! :D
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημ. συντ.] Μετέφερα με μόνιμη ανακατεύθυνση το θέμα στην ενότητα «Ήχοι και makam». Περί του «μπουσελίκ» ενημερωθείτε από εδώ (και εδώ) και εδώ. Δεν το βλέπω σε αντιστοιχία πλ. α΄.
 

tb---

τσοπάνης
http://analogion.com/forum/forumdisplay.php?f=272

Εάν βρούμε τί ήχος είναι άλλα βασικότερα μέλη, τότε θα βρούμε και τα μακάμια.

Αλλά νομίζω δεν έχει και πολύ σημασία τί ήχος είναι το κάθε μέλος, αλλά πώς ψάλεται, και πώς έχει μεταφερθεί εκ της παραδόσεως.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημ. συντ.] Αφαίρεσα την ανακατεύθυνση, αφού έτερος συντονιστής θεώρησε καλό να υπάρχει μόνον το κείμενο στις δοξολογίες [εδώ] και ορθώς να παραπέμπει στη συζήτηση περί του ήχου αυτής της δοξολογίας σ΄ αυτό το θέμα. Υπενθυμίζεται ότι το θέμα ξεκίνησε από παρουσίαση σε άλλο βιβλίο αυτής της δοξολογίας σε χαρακτηρισμό ήχου διαφορετικού από αυτό που έδωσε ο συνθέτης. Για όλα μπορούμε να συζητάμε κόσμια και με επιχειρήματα, πέρα από προσωπικού χαρακτήρα αντεγκλήσεις.
 
E

emakris

Guest
Κων/νος Βαγενάς;130331 said:
...γιατί δυστυχώς για σας δεν μαζεύονται.
Και δυστυχώς, δυστυχέστατα για σας, δεν καλύπτεται με τίποτα ο ανακριβέστατος τρόπος, με τον οποίο εκφράζεστε. Όλη η παρακάτω πρόταση είναι λάθος:

Κων/νος Βαγενάς;130287 said:
...όταν έχουμε τη διαρκή ύφεση του Zω στον Γα και κατά συνέπεια νη διεση και σκληρά διατονικά διαστήματα (τόνους και ημιτόνια) που ισοδυναμεί με μινόρε... τότε KANONIKA η μαρτυρία του Πα ΔEN είναι το α του α' ήχου αλλά το δ του δ'. Είναι λοιπόν δ' ήχος...
1) H "διαρκής ύφεση του Ζω στον Γα" (παραβλέπω την ανακρίβεια της διατύπωσης) δεν σημαίνει απαραίτητα ("κατά συνέπεια") ούτε "νη δίεση", ούτε "μινόρε". Μπορεί απλά να είναι ένα εναρμόνιο τετράχορδο. Το ζήτημα αυτό δεν σχετίζεται άμεσα με το μπουσελίκ.
2) Όταν λοιπόν έχουμε εναρμόνιο τετράχορδο, το μαρτυρικό σημείο που χρησιμοποιείται στον Πα είναι το δ, ανεξάρτητα από τον ήχο του μέλους. Γιατί άραγε; Έλα ντε... Εσείς γράφετε ότι (στην περίπτωση του μινόρε) "η μαρτυρία του Πα είναι το δ του δ΄ ήχου... είναι λοιπόν δ΄ ήχος".
Από όλο αυτό το αλαλούμ, περιμένετε να συναγάγουμε την εξής πρόταση: "Όταν μπαίνει φθορά ατζέμ στον Γα, το μαρτυρικό σημείο του Πα αλλάζει και γίνεται όμοιο με το μαρτυρικό σημείο του Δι, πράγμα που μας οδηγεί [κακώς] στον παραλληλισμό με τον δ΄ ήχο, όταν ο Πα είναι η βάση του μέλους". Και επιτίθεστε από πάνω! Ας βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του, όχι για σας, αλλά για αυτά που εκπροσωπείτε (και μη μας γράψετε ένα κατεβατό για το ότι δεν εκπροσωπείτε τίποτα, δεν χρειάζεται).

ΥΓ Συγγνώμη π. Μάξιμε, αλλά προκαλούμαι.
 
Last edited:

tzo

Δροσάκης Γεώργιος
Περίμενα εναγωνίως να δω ποια είναι αυτή η δοξολογία για την οποία ξοδεύεται τόση "μελάνη" και φαιά ουσία! :( Για συναυλία είναι;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Προσωπικά, περισσότερο μ' ἐνδιαφέρει ὁ τσαμπουκᾶς παρὰ ἡ συγκεκριμένη «δοξολογία» ποὺ οὕτε μπορῶ νὰ τὴ διαβάσω, οὕτε νὰ τὴν ψάλλω μπορῶ, ἀλλὰ κι οὕτε μὲ ἐνδιαφέρει ἰδιαίτερα.

Ἁπλὰ εἶναι πάντα χρήσιμο νὰ βλέπουμε πρόσωπα καὶ καταστάσεις πὼς ἐξελλίσσονται, πὼς ξεκινᾶνε πῶς καταλήγουν ...

Τὸ Ψαλτολόγιο ἔχει χρησιμεύσει πάμπολλες φορὲς νὰ διαλυθοῦν ψευδαισθήσεις καὶ νὰ βγοῦν στὸ φῶς κίνητρα καὶ πρόσωπα καὶ ... προσωπεία
 
Top