Διδασκαλία άνευ μουσικού οργάνου: άσκοπος ματαιοπονία;

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#21
Προς υπενθύμισιν(για αυτούς που δεν διαβάζουν με προσοχή...έλα αντώνηηηηηηηη-το α είναι μικρό κ όχι μεγάλο:d)
Τα τελευταία χρόνια το Πόλίτικο λαούτο γίνεται όλο και πιο γνωστό εξαιτίας ενός πολύ ώριμου και ταλαντούχου μουσικού του Σωκράτη Σινόπουλου του οποίου η φήμη έχει ξεπεράσει τα όρια του Ελλαδικού χώρου.
Να σημειώσω επίσης ότι τα διαστήματα του λαούτου αυτού είναι ως εξής
ΝΗ-ΠΑ 5,5 (το "λείμα" των Αρχαίων)
ΝΗ-ΠΑ 6,5 (η "αποτομή" των Αρχαίων)
ΝΗ-ΠΑ 8 (ο ελάχιστος τόνος)
ΝΗ-ΠΑ 10 (ο ελάσσων τόνος)
ΝΗ-ΠΑ 12 (ο μείζων τόνος)
παρομοίως και στους υπόλοιπους φθόγγους....
Να τελειώσω με μια φράση του Κυριάκου Φιλοξένους ο οποίος σε κάποιο βιβλίο του λέει ότι "...άνευ οργάνου εστί ματαιοπονία η εκμάθηση της ψαλτικής..." εννοώντας φυσικά την χρήση του ως μέσο εποπτικής διδασκαλίας των διαστημάτων.
Χριστάκη τώρα διάβασα το θέμα αυτό, και θα είθελα πληροφορίες για:
1. Τον αριθμό των χορδών,
2. Πως κουρδίζεται,
3. Έχει κινητά τάστα??
4. Μπορείς χωρίς να προσθέσεις άλλα τάστα και παίζεις όλους τους ήχους και τις σχετικές των έλξεις????
5. Που μπορώ να το δω,
6. Πια είναι η σημερινή του τιμή!!!
Το άκουσμά του είναι καταπληκτικό, έχει ήχο από ούτι, πολύ μελωδικό.
Σε ευχαριστώ για όλα.
Βασίλης Κιαμηλίδης
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#22
Χριστάκη τώρα διάβασα το θέμα αυτό,
No problem
και θα είθελα πληροφορίες για:
1. Τον αριθμό των χορδών,
3 διπλές και 1 μονή
2. Πως κουρδίζεται,
Από ψηλά προς χαμηλά ως εξής:Κε-Πα-κάτω Κε-κάτω ΠΑ
3. Έχει κινητά τάστα??
Φυσικά...δεν νοείται ανατολίτικο όργανο χωρίς κινητά τάστα(μπερντέδες καλύτερα)και δή Πολίτικο όργανο
4. Μπορείς χωρίς να προσθέσεις άλλα τάστα και παίζεις όλους τους ήχους και τις σχετικές των έλξεις????
Κοίτα μόνο φραπέ δεν κάνει....:)αστειεύομαι....;)λοιπόν παίζει σχεδόν τα πάντα(τουλάχιστον αυτά που χρησιμοποιούμε στην ψαλτική)με 3-4 μπερντέδες παραπάνω ακούγονται και οι δύσκολες έλξεις
5. Που μπορώ να το δω,
Δεν το συναντάς εύκολα στην Ελλάδα όπως συναντάς ένα μπουζούκι αλλά παρ όλα αυτά η Πτολεμαίδα τώρα με τα τούνελ από την Βέροια απέχει μόλις 50 λεπτά!:eek:
6. Πια είναι η σημερινή του τιμή!!!
Λογικά πρέπει να έχει ανέβει από τότε που ήξερα εγώ...εγώ όμως πουλάω την δική μου(βλέπω να μας βάζουν "μέσα" για δημόσια πούληση):D
Το άκουσμά του είναι καταπληκτικό, έχει ήχο από ούτι, πολύ μελωδικό.
Εγώ το έχω ερωτευτεί...;):):p
Σε ευχαριστώ για όλα.
Βασίλης Κιαμηλίδης
Τίποτα να είσαι καλά...και ότι άλλο θέλεις και μπορώ ευχαρίστως...
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#23
No problem
3 διπλές και 1 μονή
Από ψηλά προς χαμηλά ως εξής:Κε-Πα-κάτω Κε-κάτω ΠΑ
Φυσικά...δεν νοείται ανατολίτικο όργανο χωρίς κινητά τάστα(μπερντέδες καλύτερα)και δή Πολίτικο όργανο
Κοίτα μόνο φραπέ δεν κάνει....:)αστειεύομαι....;)
Αγαπητέ Χρίστο ευχαριστώ και πάλιν για όλα.
Όλα τέλεια, αλλά θέλω ένα τέτοιο όργανο, που να κουρντίζεται όμως με διαστήματα πέμπτης, κάτω Σολ , Ρε, Λα, Μι (όπως βιολί, μαντολίνο, λαούτο),διότι έτσι έμαθα να διαβάζω και να παίζω Βυζαντινή Μουσική, και όχι μόνον. Μην φανταστείς τίποτε??, ερασιτεχνικά και απλά για τις δικές μου προσωπικές ανάγκες. (κατάλοιπο των παιδικών μου χρόνων, διότι ο μακρίτης ο πατέρας μου έπαιζε ούτι πρακτικά.)
Κάποια μέρα μάλλον θα έλθω Πτολεμαϊδα. Μη φοβάσαι δεν είναι απειλή??? :mad::mad:απλή ενημέρωση είναι για να βρίσκεσαι σε ετοιμότητα. :D:D:D
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#24
Αγαπητέ Χρίστο ευχαριστώ και πάλιν για όλα.
Όλα τέλεια, αλλά θέλω ένα τέτοιο όργανο, που να κουρντίζεται όμως με διαστήματα πέμπτης, κάτω Σολ , Ρε, Λα, Μι (όπως βιολί, μαντολίνο, λαούτο),διότι έτσι έμαθα να διαβάζω και να παίζω Βυζαντινή Μουσική, και όχι μόνον. Μην φανταστείς τίποτε??, ερασιτεχνικά και απλά για τις δικές μου προσωπικές ανάγκες. (κατάλοιπο των παιδικών μου χρόνων, διότι ο μακρίτης ο πατέρας μου έπαιζε ούτι πρακτικά.)
Κάποια μέρα μάλλον θα έλθω Πτολεμαϊδα. Μη φοβάσαι δεν είναι απειλή??? :mad::mad:απλή ενημέρωση είναι για να βρίσκεσαι σε ετοιμότητα. :D:D:D
Όποτε θέλεις ευπρόσδεκτος...πάντως το κούρδισμα που σε ανέφερα είναι σε τέταρτες και πέμπτες εναλλάξ....όσο για τα κατάλοιπα από τα παιδικά χρόνια τι να κάνουμε κανένας δεν τα έμαθε από την κοιλιά της μάνας του ο δάσκαλός μου λέει "για όλα υπάρχει μια αρχή"....:D
Υ.Γ.το ούτι κουρδίζεται κατά τέταρτες και όχι κατά πέμπτες....:eek:
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#25
Υ.Γ.το ούτι κουρδίζεται κατά τέταρτες και όχι κατά πέμπτες....:eek:
Το ξέρω, και επειδή είναι και αρκετά ογκώδες, δεν με βολεύει διαστηματικά.
Όμως τώρα που άρχισα να γράφω με τον Μελωδό, δεν έχω πλέον εξάρτηση μεγάλη από το όργανο.
Όμως το ''πολίτικο σου'' ούτι ( το οποίο δεν ξέρω γιατί ο επίτημος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Κρήτης Φοίβος Ανωγειανάκης δεν το περιλαμβάνει στο βιβλίο του στα Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα), πρέπει να είναι το κατ΄εξοχήν μουσικό όργανο Βυζαντινής μουσικής.
Καλή συνέχεια.
Βασίλης Κιαμηλίδης Βέροια
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#26
Το ξέρω, και επειδή είναι και αρκετά ογκώδες, δεν με βολεύει διαστηματικά.
Αυτό είναι το πρόβλημα με το ούτι και ογκώδες και διαστήματα "τυφλά"(και η Πολίτική λύρα "τυφλά" τα έχει αλλά με κέρδισε στο τέλος)...η ευκολία των διαστημάτων στην Λάφτα(Πολίτικο λαούτο)δεν συγκρίνεται...μικρή και πολλά διαστήματα....
Όμως τώρα που άρχισα να γράφω με τον Μελωδό, δεν έχω πλέον εξάρτηση μεγάλη από το όργανο.
Εν μέρει ναι έχει όμως και το "γλύστρημα" στους μπερντέδες την χάρη του...
Όμως το ''πολίτικο σου'' ούτι ( το οποίο δεν ξέρω γιατί ο επίτημος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Κρήτης Φοίβος Ανωγειανάκης δεν το περιλαμβάνει στο βιβλίο του στα Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα), πρέπει να είναι το κατ΄εξοχήν μουσικό όργανο Βυζαντινής μουσικής.
Πολίτικο λαούτο Πολίτικο ούτι ακόμα οι μουσικολόγοι δεν αποφάνθηκαν πως λέγεται...όσο για το βιβλίο που αναφέρεις έχει μέσα το Πολίτικο αλλά το αναφέρει απλώς λαούτο σαν τα άλλα χωρίς να δηλώνει την διαφορετικότητα του οργάνου από τα υπόλοιπα λαούτα δηλ.τον σολιστικό χαρακτήρα του καθώς και την διαστηματική του υπεροχή...έχει όμως μια-δυο καταπληκτικές φωτογραφίες από το περίφημο Πολίτικο λαούτο του 19ου αιώνα κατασκευής Βεντούρη φοβερά στολισμένο με σεντέφια και ελεφαντόδοντα....
Καλή συνέχεια.
Ευχαριστώ επίσης...:)
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#27
Εν μέρει ναι έχει όμως και το "γλύστρημα" στους μπερντέδες την χάρη του...
Και τη γλύκα του θέλεις να γράψεις, γιατί με αυτήν μερακλώνεσαι και χωρίς να έχουμε κρασοκατάνυξη.:p:p
Πολίτικο λαούτο Πολίτικο ούτι ακόμα οι μουσικολόγοι δεν αποφάνθηκαν πως λέγεται...όσο για το βιβλίο που αναφέρεις έχει μέσα το Πολίτικο αλλά το αναφέρει απλώς λαούτο σαν τα άλλα χωρίς να δηλώνει την διαφορετικότητα του οργάνου από τα υπόλοιπα λαούτα δηλ.τον σολιστικό χαρακτήρα του καθώς και την διαστηματική του υπεροχή...έχει όμως μια-δυο καταπληκτικές φωτογραφίες από το περίφημο Πολίτικο λαούτο του 19ου αιώνα κατασκευής Βεντούρη φοβερά στολισμένο με σεντέφια και ελεφαντόδοντα....
Οι φωτογραφίες Χρίστο.
Κλείνω εδώ για να μην το ξενυχτήσουμε!!!!!!:eek::eek:
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#28
...(και η Πολίτική λύρα "τυφλά" τα έχει αλλά με κέρδισε στο τέλος)...
Μπορεί να μην ξέρω τόσα πολλά αναφορικά με τη χρήση των οργάνων στη διδασκαλία της Β.Μ. και ίσως βγαίνω εκτός θέματος, αλλά ως σχόλιο θα καταθέσω ότι έχω λατρέψει την Πολίτικη Λύρα...
Ειλικρινά πολλές φορες φορές ακούγοντάς την, νομίζω ότι ακούω άνθρωπο να ψέλνει (από πλευράς ηχοχρώματος μιλάω πάντα.... Αναφορικά με τα διαστήματα δεν είμαι ο καταλληλότερος να εκφέρω γνώμη, γιατί -δυστυχώς!- δεν ξέρω να παίζω πολίτικη λύρα....:( )
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#29
No problem
3 διπλές και 1 μονή
Από ψηλά προς χαμηλά ως εξής:Κε-Πα-κάτω Κε-κάτω ΠΑ
Φυσικά...δεν νοείται ανατολίτικο όργανο χωρίς κινητά τάστα(μπερντέδες καλύτερα)και δή Πολίτικο όργανο
Κοίτα μόνο φραπέ δεν κάνει....:)αστειεύομαι....;)λοιπόν παίζει σχεδόν τα πάντα(τουλάχιστον αυτά που χρησιμοποιούμε στην ψαλτική)με 3-4 μπερντέδες παραπάνω ακούγονται και οι δύσκολες έλξεις
Δεν το συναντάς εύκολα στην Ελλάδα όπως συναντάς ένα μπουζούκι αλλά παρ όλα αυτά η Πτολεμαίδα τώρα με τα τούνελ από την Βέροια απέχει μόλις 50 λεπτά!:eek:
Λογικά πρέπει να έχει ανέβει από τότε που ήξερα εγώ...εγώ όμως πουλάω την δική μου(βλέπω να μας βάζουν "μέσα" για δημόσια πούληση):D
Εγώ το έχω ερωτευτεί...;):):p
Τίποτα να είσαι καλά...και ότι άλλο θέλεις και μπορώ ευχαρίστως...
Βασίλειε από Βέροια ένα βιντεάκι με Πολίτικο Λαούτο (δεν είναι και ότι καλύτερο αλλά διακρίνεται το ύφος του οργάνου)
http://www.youtube.com/watch?v=q1AbUUDKRkg&feature=related
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#30
Βασίλειε από Βέροια ένα βιντεάκι με Πολίτικο Λαούτο (δεν είναι και ότι καλύτερο αλλά διακρίνεται το ύφος του οργάνου)
http://www.youtube.com/watch?v=q1AbUUDKRkg&feature=related
Αγαπητέ Χρίστο!!!!
Με μεράκλωσες τόσο πολύ, που παρόλο είναι νωρίς αρχίζω από τώρα την μεσημερινή τσιπουροκατάνυξη πίνοντας στην υγειά σου.
Όσον αφορά το μουσικό όργανο νομίζω ότι μάλλον βρήκα το μουσικό όργανο που αναζητούσα χρόνια.
Το κόστος αγοράς του σήμερα πιό είναι??? για να το βάλω στον προσεχή προύπολογισμό, και φυσικά επειδή δεν μπορώ να σου στερήσω το δικό σου, θα μου συστήσεις απο που να το αγοράσω όταν έλθει το πλήρωμα του χρόνου.
Για μένα, το μουσικό όργανο είναι ο δάσκαλός μου, ( στο μέλος αλλά και στο ισοκρατημα ) διότι έχω πρακτικές γνώσεις να παίζω αυτόματα αυτό που γνωρίζω ακουστικά, ενώ παίζω με το όργανο όλα τα μέλη στην Βυζαντινή παρασημαντική, όταν θέλω να κάνω φωνητική οικονομία, ή όταν διαβάζω μέλος για πρώτη φορά. Για τον λόγο αυτό γνωρίζω επακριβώς όλες τις έλξεις, και τις καταγράφω.
Στο ψαλτήρι όταν ψάλλω κάποιο μέλος που πιθανόν να μην το θυμάμαι καλά, παίζοντας με τα δάκτυλα του αριστερού μου χεριού, βγαίνει με μεγάλη άνεση.
Ευλογημένη και η καινούργια χρονιά, και καλή δύναμι.
Σε ευχαριστώ πολύ, για όλα, δώσε χαιρετίσματα στην Ηλιάνα.
Θα τα ξαναπούμε. Και πάλιν στην υγειά σου, και στην υγεία όλων των μελών του Ψαλτολογίου.
Βασίλης Κιαμηλίδης Βέροια.
 

dimitrios1949

Νέο μέλος
#31
Σχετικά μέ τό Πολίτικο λαούτο, ἐν συνεχεία τὣν ὅσων κατατοπιστικὣν γράφει ὁ Χρίστος, θά παρακαλοὓσα, ὅποιον ἀσχολεἳται μέ τό πολύ ὡραἳο αὐτό ὄργανο τἣς παραδόσεώς μας, νά γράψει κι΄ ἄλλες πληροφορίες γι΄αὐτό, πού θά φανοὓν χρήσιμες σ΄ὅσους τό ἀνακαλύπτουν στίς μέρες μας.
 

serafeim99

Νέο μέλος
#33
Τελικά απο ερώτηση για την διδασκαλία της βυζαντινής μουσικής με όργανο ή όχι καταλήξαμε να κάνουμε προσκλήτήριο παραδοσιακών μουσικών οργάνων.να το πάρω το δόλιο το αρμόνιο τελικά μπάς και μάθει το αυτί μου τις νότες ?
 

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
#34
Με όλο τον σεβασμό, εαν έχετε να επιλέξετε ανάμεσα στο αρμόνιο και σε δίσκους παλαιών κυρίως ψαλτών, θα σας πρότεινα το δεύτερο.

Φιλικά
Ματθ.
 

serafeim99

Νέο μέλος
#35
Με όλο τον σεβασμό, εαν έχετε να επιλέξετε ανάμεσα στο αρμόνιο και σε δίσκους παλαιών κυρίως ψαλτών, θα σας πρότεινα το δεύτερο.

Φιλικά
Ματθ.
μα δεν μπορώ να βγάλω ούτε κάν την φυσική κλίμακα σε τι θα με βοηθήσουν οι δίσκοι με τους ψάλτες? το πιο πιθανό είναι να απογοητευτώ τελείως...
 

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
#36
Δεν καταλαβαίνω γιατί να απογοητευθείτε, αφού όλοι από κάπου ξεκινήσαμε.
Τα ακούσματα από ψάλτες τους οποίους αποδέχονται όλες οι "σχολές" όπως ο Ναυπλιώτης, ο Πρίγγος, ο π. Διον.Φιρφιρής κ.α. θα βοηθήσουν όχι για να τους μιμηθείτε αλλά για να γεμίσουν τα αυτιά σας.. Στον Ναό προσπαθείστε να είστε χαλαρός και αυθόρμητος και μην σκέφτεστε διαστήματα. Όλα θα έρθουν φυσικά.
Ένας καλός δάσκαλος-ψάλτης θα βοηθήσει πολύ, κυρίως μέσα απ' τις κατ' ιδίαν συναντήσεις.
Την ευχή σας

υγ.
το μήνυμα ταιριάζει καλύτερα σε άλλο θέμα. το αφήνω στην κρίση του αρμοδίου. έ, φανταστικέ συντονιστά;!!!
 
Last edited:

vasilis

Πέτρου Βασίλειος
#37
Μου άρεσε κι εμένα ο ήχος από το πολίτικο λαούτο, αλλά έχω την εξής απορία. Ποιός το κουρδίζει αυτό το πράγμα; Θέλω να πω στην κιθάρα υπάρχει μηχανηματάκι που πατάς την χορδή και βλέπεις αν είναι κουρδισμένη ή οχι και κάνεις τις απαραίτητες διορθώσεις στο λαούτο που έχει τα διαστήματα της βυζαντινής ποιός στο κουρδίζει;
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#38
Ακούστε αυτό το mp3 με πιτσιρικάδες να ψάλλουν στο Οικ. Πατριαρχείο το 1961.
" Ακολουθεί" ο ψάλτης (ο Στανίτσας) ενώ προτρέχουν σε πολλά σημεία τα παιδιά.

Τα διαστήματα είναι βυζαντινότατα δεν θυμίζουν πιάνο ή αρμόνιο.

Με τι όργανο τους τα έμαθε ο Στανίτσας; Μπαγλαμά; κλαρίνο; Δε νομίζω να δίδασκε με όργανο.

Και η φωνή είναι ένα όργανο που έχει ιδιαίτερη σημασία για το παιδί. (μιμείται στην προφορά και τα λυγίσματα της φωνής στον λόγο τους γονείς τους ιδιωματισμούς της περιοχής κλπ) π.χ. Οταν το παιδί λέει είμαι κρητικάαατσι ή είσαι από το Ααααργος; Ανεβάζει την φωνή του τόσα σεντς όσα τα ανέβαζαν και οι προγονοί μας πριν χιλιάδες χρόνια και κατά περιοχή. Είναι θαυμαστό φαινόμενο και ανεξήγητο για μένα, πολλά θα μπορούσαν να γραφούν αλλά δεν είναι επί του παρόντος.

Πώς να κρυφτείς απ'τα παιδιά, έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα. (Σαββόπουλος)

http://psaltiri.org/index2.php?option=com_sobi2&sobi2Task=dd_download&fid=109&no_html=1
 

vasilis

Πέτρου Βασίλειος
#39
Δημήτρη μου, πρώτον δεν ξέρουμε πως δίδασκε ο Στανίτσας. Μπορεί και να χρησιμοποιούσε όργανο δεν το ξέρεις.

Κατα δεύτερον δεν πολυκαταλαβαίνω γιατί ενοχοποιείς τα μουσικά όργανα, όταν η μουσική δημιουργήθηκε από μουσικό όργανο (το μονόχορδο του Πυθαγόρα) και τα διαστήματα είναι καθαρά μαθηματικές πράξεις.

Δεν λέω είναι δώρο θεού να μπορεί κάποιος χωρίς μουσικό όργανο να πιάνει κατευθείαν τα διαστήματα αλλά αν πάμε με αυτή τη λογική τότε αυτοί που πρέπει να ασχολούνται με την μουσική γενικά πρέπει να είναι 100-200 άνθρωποι στην ελλάδα γιατί τόσοι είναι αυτοί που έχουν αυτό το θείο δώρο χωρίς καμμιά βοήθεια να πιάνουν τα διαστήματα. Και τι γίνεται με διαστήματα που μας είναι άγνωστα; Αν εγώ αποφασίσω να μάθω κινέζικη μουσική που έχει 10 φορές πιο πολύπλοκες κλίμακες από την βυζαντινή και δεν μοιάζει με κανένα άλλο είδος μουσικής στον κόσμο πως θα την μάθω;

Τρίτον αν τολμήσουμε να πούμε για μουσικό όργανο ως υποβοήθημα στην εκμάθηση της βυζαντινής μουσικής πέφτουν όλοι να μας φάνε αγνοώντας προφανώς πως και στην βυζαντινή μουσική χρησιμοποιήθηκε το βυζαντινό κανονάκι παλαιότερα στις λειτουργίες. Και μάλιστα σε άλλο ποστ έχω αναφέρει οτι τα περίφημα τεριρεμ προέκυψαν από το βυζαντινό κανονάκι όταν στην εκκλησία κατεύθανε ο αυτοκράτορας.

Τα μουσικά όργανα αποβλήθηκαν σιγά σιγά από την λατρευτική ζωή της εκκλησίας (και της δυτικής) οχι γιατί είναι δαιμονισμένα, ατελή, αχρωμα,άοσμα και βλάσφημα όπως πολλοί ίσως πιστεύουν αλλά επειδή το να έχεις μουσικό όργανο στην εκκλησία απαιτεί να έχεις και τους ανάλογους μουσικούς και ψάλτες με μουσική παιδεία και να μπορούν να συγχρονίζονται, να συνταυτίζονται κτλ πράγμα που θα οδηγούσε στο κλείσιμο αρκετών περιφερειακών ναών λόγω έλλειψης εθελοντών μουσικών. Ενώ τώρα ο κάθε "παπαγάλος" βάζει το μαγνητόφωνο ακούει τον πασα έναν που ψέλνει και πάει στην εκκλησία χωρίς καμμιά μουσική παιδεία για αυτό στην ελληνική επαρχία πας στην εκκλησία και σου σπάνε τα νεύρα ακούγωντας αυτό το μονότονο πλάγιο του τετάρτου με τους "ψάλτες" να έχουν ακούσει μια πεταστή και φυσικά μη μπορώντας μουσικά να την αναλύσουν προσπαθούν να το μιμηθούν και βγαίνει σαν κλάμα μωρού. Για ρωτήστε έναν απλό πολίτη της επαρχίας που πάει κάθε κυριακή στην εκκλησία αν καταλαβαίνει διαφορά στην λειτουργία. Σε όσους έχω πει πως κάθε κυριακή οι ίδιοι ύμνοι πρέπει να ακούγονται διαφορετικά μου λεν "σώπα, εμείς το ίδιο ακούμε κάθε κυριακή"

Ενα όργανο μπορεί να το παίξει μονο ένας μουσικός. Να ψάλλει όμως μπορεί ο κάθε καλός παπαγάλος. Ε προτιμώ οι ψάλτες μας να έχουν ξεκινήσει με υποβοήθηση οργάνου για να είναι ψάλτες-μουσικοί παρα να αποδίδουν τέλεια κάτι που άκουσαν από άλλον μην μπορώντας να καταλάβουν τι είναι διάστημα, τι είναι δίεση, τι είναι ύφεση, πως βγαίνει η πεταστή, τι είναι ρυθμός και να φτάνουμε στον μιμητισμό και των λαθών (ξέρετε κλασσικό παράδειγμα μιμητισμού και παπαγαλίας είναι το "πασα πνοή" όπου όλοι οι μίμοι τελειώνουν λέγωντας πάσα τον κύριο και ακούγεται σαν να λέμε σου κάνω πάσα τον κύριον)

Πω πω πολλά είπα αλλά ώρες ώρες με πιάνει από το πόδι που λένε και στο χωριό μου με ορισμένες ασθένειες της φυλής μας.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#40
Και η φωνή είναι ένα όργανο που έχει ιδιαίτερη σημασία για το παιδί. (μιμείται στην προφορά και τα λυγίσματα της φωνής στον λόγο τους γονείς τους ιδιωματισμούς της περιοχής κλπ) π.χ. Οταν το παιδί λέει είμαι κρητικάαατσι ή είσαι από το Ααααργος; Ανεβάζει την φωνή του τόσα σεντς όσα τα ανέβαζαν και οι προγονοί μας πριν χιλιάδες χρόνια και κατά περιοχή. Είναι θαυμαστό φαινόμενο και ανεξήγητο για μένα, πολλά θα μπορούσαν να γραφούν αλλά δεν είναι επί του παρόντος.
Ὁπωσδήποτε δέν εἶναι τοῦ παρόντος. Ἀλλά σημειώσατε αὐτά πού ἐσημείωσα μέ ἔντονα στό κείμενο τοῦ Λέκκα. Καί ἀλήθεια λέει...
Πῶς μπορεῖ νά μᾶς ἐπιβληθεῖ πολίτικη ἤ βορειοελλαδίτικη ἤ κρητική ἤ ἄλλων περιοχῶν προφορά καί ἀνάλογα τοπικά ἀκούσματα, πού ἔχουν ὡς παρεπόμενο καί τήν ἐκτέλεση;


 
Top