Δεν ξέρω αν ηχογράφησε κανείς τη φετινή ακολουθία του αγίου Νικολάου Πειραιώς, όπου έψαλε ο Γρηγόρης Νταραβάνογλου. Τον άκουσα από το ραδιόφωνο λίγο στον όρθρο. Αν και ακουγόταν μόνος, εν αντιθέσει με τον λαμπαδάριο, όπου είχε μια ωραία ομολογουμένως χορωδία, ο άρχων ακουγόταν εξίσου καλά! Καταρχήν ευχαριστήθηκα που άκουσα μια καθαρή φωνή, χωρίς μηχανικό ισοκράτη (επιτέλους). Ο άρχων ακουγόταν μια χαρά, πολύ καλύτερα από συναδέλφους μετριότατους στην απόδοση, που μου θέλουν και ισοκράτη από κάτω... Η κάκιστη αυτή συνήθεια, εκτός των άλλων απείρων μειονεκτημάτων που έχει, τείνει να αλλοιώσει και το μουσικό μας αισθητήριο: υπάρχουν συνάδελφοι που θεωρούν αδιανόητο ( ; ) ν' ακούγεται η "φωνάρα" τους χωρίς αυτόν τον τελείως πλαστικό ήχο από κάτω, που πολλές φορές μοιάζει σαν ένα φτηνιάρικο αρμόνιο (τουλάχιστον έτσι όπως ακούγεται στο ναό) και καμία σχέση δεν έχει με το φυσικό ισοκράτημα. Φέτος ο Γρηγόρης Νταραβάνογλου, τουλάχιστον στον όρθρο που άκουσα, έψαλε πολύ ωραία, ομαλά, παραδοσιακά και χωρίς υπερβολές, ευχαριστιόσουν να τον ακούς και απέδειξε ότι, από το να κοιτούν ορισμένοι όχι πώς θα κάνουν πιο... tech το ψαλτικό τους προφίλ πάνω στο ψαλτήρι, με ακριβά ηχεία μόνιτορ, ταμπλέτες με ψηφιακά βιβλία, μηχανικούς ισοκράτες και πάει λέγοντας, είναι πολύ καλύτερο να κοιτάξουν να μαθητεύσουν δίπλα σε έναν πραγματικό Ψάλτη (με Ψ κεφαλαίο) και να μάθουν να ψάλουν! Γιατί εν τέλει το ψάλσιμο κάνει τον ψάλτη, που προέρχεται από την κοπιώδη μαθητεία στο διδάσκαλο, ούτε οι ταμπλέτες, ούτε οι ισοκράτες: εφόσον συνεχίζεις στη μετριότητα, ό,τι πανάκριβο σύστημα και να βάλεις από κάτω, η φωνή σου θ' ακούγεται χάλια (και ακόμα πιο χάλια μάλιστα απ' ότι θα ακουγόταν αν δεν έβαζες αυτά τα πρόσθετα!), αφού δεν έχεις μάθει να ψέλνεις!
Παρακαλώ λοιπόν, για του λόγου το αληθές, όποιος έχει ηχογράφηση του όρθρου από τον Γρηγόρη Νταραβάνογου από τη φετινή ακολουθία του Αγίου Νικολάου Πειραιώς, να την αναρτήσει.