Γιατί τα εωθινά δεν ακολουθούν τον ήχο της εβδομάδας και γιατί είναι ένδεκα (11);

  • Thread starter ΦΥΤΡΟΣ ΝΙΚΟΣ
  • Start date
Φ

ΦΥΤΡΟΣ ΝΙΚΟΣ

Guest
#1
γιατι τα εωθινα δεν ειναι στον ηχο της εβδομαδας?
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#2
γιατι τα εωθινα δεν ειναι στον ηχο της εβδομαδας?
Γιατί ακολουθούν άλλο κύκλο, τον κύκλο των εωθινών Ευαγγελίων. Κατά σειρά με ιδιάζουσα σειρά από το Πάσχα μέχρι την Πεντηκοστή και από την Κυριακή των Αγίων Πάντων κατά σειρά. Δεν είναι αυτοσκοπός στην λατρεία η ρύθμιση όλου του υμνογραφικού πλούτου στον εβδομαδιαίο κύκλο. Ο εβδομαδιαίος ήχος αφορά κυρίως στην υμνογραφία της Παρακλητικής εκτός από τα Εξαποστειλάρια (ήχος β') και τα Δοξαστικά (στον ήχο που έχουν μελοποιηθεί). Ούτε σύμφωνο με την παράδοση, ούτε αποσκοπεί σε κάποιο όφελος η τυχόν... μελοποίηση των εωθινών στον τυχόντα ήχο.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
Ούτως ή άλλως ο αναγραφόμενος ήχος στα λειτουργικά μας βιβλία ήδη αποτελεί για κάποιους σύγχρονους μελοποιούς δευτερεύον δεδομένο...
 

SINGEORGE

Παλαιό Μέλος
#6
Κ κατι ασχετο με μουσικη το οποιο το αναφερω σαν εγκυκλοπαιδικη γνωση .....σε ταξιδι μου -Προσκυνημα στα Ιεροσολυμα με ρωτησε φιλος ιερομοναχος το εξης.......γιατι τα εωθινα ευαγγελια κ κατ επεκτασιν κ τα εωθινα δοξαστικα ειναι 11 κ οχι 10 η 12 η ακομα κ 8 ενα σε καθε ηχο;;;;;;; ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ ειναι11 διοτι το Ευαγγελιο περιγραφει 11 εμφανισεις του Ανασταντος Χριστου οι οποιες εγιναν στο διαστημα Αναστασης -Αναληψης....... .Εγω αν κ εχω τελειωσει Θεολογια κ ψαλλω κ λιγο ομολογω δεν το ηξερα ......μου εβαλε τα γυαλια ο Αγιοταφιτης φιλος .....Ας εχουμε την ευχη του........το ανεφερα απλα ως εγκυκλοπαιδικη γνωση
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#7
Κ κατι ασχετο με μουσικη το οποιο το αναφερω σαν εγκυκλοπαιδικη γνωση .....σε ταξιδι μου -Προσκυνημα στα Ιεροσολυμα με ρωτησε φιλος ιερομοναχος το εξης.......γιατι τα εωθινα ευαγγελια κ κατ επεκτασιν κ τα εωθινα δοξαστικα ειναι 11 κ οχι 10 η 12 η ακομα κ 8 ενα σε καθε ηχο;;;;;;; ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ ειναι11 διοτι το Ευαγγελιο περιγραφει 11 εμφανισεις του Ανασταντος Χριστου οι οποιες εγιναν στο διαστημα Αναστασης -Αναληψης....... .Εγω αν κ εχω τελειωσει Θεολογια κ ψαλλω κ λιγο ομολογω δεν το ηξερα ......μου εβαλε τα γυαλια ο Αγιοταφιτης φιλος .....Ας εχουμε την ευχη του........το ανεφερα απλα ως εγκυκλοπαιδικη γνωση
Ερμηνείες δίνονται διάφορες. Ότι οι Απόστολοι ήταν 11 που απέμειναν, ότι οι εμφανίσεις ήταν 11 και πάει λέγοντας. Ευσεβείς ερμηνείες για τον αριθμό των Εωθινών Ευαγγελίων. Ίσως να έλαβε τέτοια ζητήματα υπόψη ο ποιητής, ίσως όχι. Το θέμα είναι ότι επελέγησαν 11 εωθινά αναστάσιμα ευαγγέλια και αντίστοιχα γράφηκαν 11 εξαποστειλάρια μετά θεοτοκίων και αντίστοιχα Αναστάσιμα Δοξαστικά σε ένα άλλο κύκλο εκτός της οκταηχίας, ανεξάρτητο. Αυτό είναι καλό να γίνει κατανοητό και να μας διδάξει για την χρήση των διαφόρων ήχων στην λατρεία.
 
Last edited:

georgebeis

Μπέης Γεώργιος
#8
Χριστος Ανεστη!
Εγω θα ηθελα να ρωτησω γιατι τα Δοξαστικα αυτα πως και το Ευαγγελιο ονομαζονται Εωθινα.

Ευχαριστω εκ των προτερων.
 
#9
Χριστος Ανεστη!
Εγω θα ηθελα να ρωτησω γιατι τα Δοξαστικα αυτα πως και το Ευαγγελιο ονομαζονται Εωθινα.

Ευχαριστω εκ των προτερων.
Εάν τα ψάλλουμε το απόγευμα ,πως θα λέγονται ;
Ετυμολογικά εξηγείται .
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#11
Ἀνακτηθεῖσα συνέχεια συζητήσεως συγχωνευθεῖσα σέ αὐτό τό παλαιότερο θέμα:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΡΟΥΣΑΚΗΣ:
Μπορείτε να με πληροφορήσετε γιατί τα Εωθινά Ευαγγέλια -και κατ΄επέκταση και τα δοξαστικά είναι έντεκα (11) τον αριθμόν και όχι ας πούμε δέκα ή δώδεκα όπως τα Ευαγγέλια της Ακολουθίας των Παθών;
Οι μόνες συσχετίσεις που γνωρίζω είναι πρώτον: ότι οι Μαθητές που έλαβαν το μήνυμα της Αναστάσεως ήσαν 11 -εφόσον απεχώρησε ο Ιούδας ο Ισκαριώτης- τα δε Εωθινά αναφέρονται ακριβώς στο μήνυμα της Αναστάσεως και την μετάδοσή του στους Μαθητές και δι΄αυτών στον κόσμον άπαντα.
Δεύτερον ότι οι εμφανίσεις του Αναστάντος Κυρίου που αναφέρονται στα κείμενα των Ευαγγελίων είναι 11 και εκ τούτου του λόγου τα Εωθινά ως συνδεόμενα με τον Αναστάντα Κύριο είναι και αυτά συμβολικώς 11.
Ομολογώ ότι δεν έχω μετρήσει τρις αναφορές εμφανίσεων του Αναστάντος Κυρίου και δεν γνωρίζω αν προσμετρώνται και οι εμφανίσεις των Αγγέλων εις το κενό μνημείον.
Αναμένω σοφότερες και εγκυρότερες απόψεις.
Mpanelas Mixail:
Νομιζω ενεκα του ότι οι εμφανίσεις του Αναστάντος Κυρίου που αναφέρονται στα κείμενα των Ευαγγελίων είναι 11 και εκ τούτου του λόγου τα Εωθινά ως συνδεόμενα με τον Αναστάντα Κύριο είναι και αυτά συμβολικώς 11.
MTheodorakis:
«Ἀπὸ τὸν η’ αἰῶνα μαρτυροῦνται 11 ἑωθινά (κώδιξ Μόσχας 42, Μ. Λαύρας Α-56), ὅσες ἀκριβῶς ἦταν καὶ οἱ ἀναστάσιμες περικοπὲς ποὺ στὰ Ἱεροσόλυμα, ἀλλὰ ἀργότερα καὶ στὴν Κωνσταντινούπολη, διαβάζονταν ἀπὸ τὴν ἀγρυπνία τοῦ Πάσχα μέχρι καὶ ὁλόκληρη τὴ διακαινήσιμο ἑβδομάδα. Τὴν κατάτμηση αὐτὴ ἐπηρέασαν ἀσφαλῶς καὶ συμβολικοὶ λόγοι, ὅπως εἶναι π.χ. ὁ ἀριθμὸς τῶν ἕνδεκα μαθητῶν ποὺ εἶδαν πρῶτοι τὸν Κύριο»

(Π. Σκαλτσῆ Τὰ ἑωθινὰ εὐαγγέλια στὸ Π. Σκαλτσῆ Λειτουργικὲς Μελέτες ΙΙ σ. 280· βλ. καὶ Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 5 σ. 141).
Ἐπισυνάπτω τή σελ. 246 ἀπό Ἰωάννου Μ. Φουντούλη, Λογική Λατρεία, ἔκδ. Α. Δ., 1984, ὡς πρώτη ἀπάντηση (καί γιά τήν ὀνομασία):

Καί ἀπό Ἰω. Φουντούλη, Ἀπαντήσεις εἰς λειτουργικάς ἀπορίας, ὑπ᾿ ἀριθμ. 536, ὡς δεύτερη ἀπάντηση, πού καταλήγει στόν ἀριθμό τῶν ἕνδεκα ἀποστόλων καί ὄχι στίς ἐμφανίσεις (πολύ περισσότερες):

Σημειωτέον (καί ἐδῶ, ὅπως ἔχουμε ξαναγράψει) ὅτι καί τά εὐαγγέλια τῶν Ἁγίων Παθῶν εἶναι 11, κατ᾿ ἀπομίμησιν τῶν 11 ἑωθινῶν (περισσότερα στήν ὑπ᾿ ἀριθμ. 536 ἀπάντηση, 5 σελίδων).

FOYNTOYLH_LL246.jpg FOYNTOYLH_ALA536.jpg
 
Top