Γιατί τα δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος αναφέρουν την λιτανεία των εικόνων κατά την τάξη άλλων Πατριαρχείων;

billion

Active member
#1
Για ποιόν λόγο τα Δίπτυχα της Ε.Ε καταγράφουν την λιτανεία των ιερών εικόνων κατά την τάξη των Πατριαρχείων Αλεξανδρείας και Ιεροσολύμων κατά την Κυριακή της Ορθοδοξίας;

Πέρα από κάποια μετόχια των Πατριαρχείων αυτών που ενδεχομένως να τελούν με αυτό τον τρόπο η λιτανεία, υπάρχει κάποιος ναός του κλίματος της Ελλαδικής Εκκλησίας που να τηρεί αυτή την τάξη;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#4
Πάτερ, γιατί δέν ξαναμπῆκες νά μᾶς ἀπαντήσεις;
Ναί, πάτερ, οἱ περισσότεροι ναοί στήν Ἑλλάδα τηροῦν αὐτή τήν ἐκτεταμένη τάξη.
Κάποια χρονιά πού στά Δίπτυχα τυπώθηκε μόνον ἡ συνοπτική τάξη τοῦ Συνοδικοῦ τῆς Ὀρθοδοξίας, ἔγινε διαμαρτυρία καί ἐπανῆλθε ἡ καταγραφή κατά την τάξη των Πατριαρχείων Αλεξανδρείας και Ιεροσολύμων.
Τήν ἐκτενῆ αὐτή τάξη κάπως διαμορφωμένη προβλέπει ἐναλλακτικά καί ὁ Κῶδιξ Ἐκκλησιαστικῆς Τάξεως καί Ἐθιμοτυπίας γιά τή Μητρόπολη Ἀθηνῶν. Φέτος λόγω πανδημίας θά τελεσθεῖ ἡ συνοπτική τάξη ἀπό τῆς Ὡραίας Πύλης.

Σχετικό θέμα:
«Τυπικὴ διάταξις τῆς λιτανείας κατὰ τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας» Ἐκκλησίας Κύπρου
Καί ἕνα κλειστό θέμα...:
Αναθέματα - Κυριακή της Ορθοδοξίας
 
#5
Υπάρχει και η περίπτωση της "συνήθους τάξεως" (σύμφωνα με τα Δίπτυχα), αλλά εντός του ναού. Σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται προσαρμογή ως προς τη φορά της πομπής (α΄ δέηση στη βόρεια πύλη, αντί για τη νότια).
 

billion

Active member
#6
Ευχαριστώ π. Μάξιμε!

Λέτε ότι η τάξη των Πατριαρχείων αυτών τηρείται στους περισσότερους ναούς.

Στα μέρη μας είναι δεν τηρείται. Για να μην πω πως είναι εντελώς άγνωστη.

Και μιλάω και για τις όμορες μητροπόλεις. Ίσως να έχει γίνει κάποιες φορές σε μητροπολιτικούς ή καθεδρικούς ναούς στα μέρη μας.

Την μόνη φορά που την θυμάμαι, ήταν σε μια ενορία της Θεσσαλονίκης. Και μάλιστα επέμενε ο ψάλτης να την πραγματοποιήσουν κατ΄ αυτή την τάξη, έτσι για να την δούνε μια φορά. Άλλη φορά δεν την συνάντησα. Αυτό πρέπει να έγινε πριν τουλάχιστον 25 χρόνια.

Να είστε καλά!

Υ.Γ. Οι λόγοι που δεν ξαναμπήκα είναι ανεξάρτητοι της θελήσεώς μου.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#7
Ευχαριστώ π. Μάξιμε!
Λέτε ότι η τάξη των Πατριαρχείων αυτών τηρείται στους περισσότερους ναούς.
Στα μέρη μας είναι δεν τηρείται. Για να μην πω πως είναι εντελώς άγνωστη.
1ον) Δέν μᾶς λέτε τί τηρεῖται, καί
2ον) Δέν ἀπαντήσατε στό ἐρώτημά μου:
Ποιανοῦ Πατριαρχείου τάξη ἔπρεπε νά καταγράφουν;
ἀφοῦ διατυπώνετε μία -θά ἔλεγα- ἐπικριτική θέση γιά τά ΔΕΕ.
Εὐχαριστῶ
 

billion

Active member
#8
Τηρείται η τάξη όπως αναγράφεται στα Δίπτυχα "κατά την συνήθη τάξη".

Η ερώτησή μου ήταν ξεκάθαρα απορία και καθόλου επίκριση. Για αυτό και σας ευχαρίστησα για την απάντησή σας.
Λυπάμαι αν φάνηκε κάτι άλλο άθελά μου. Άλλωστε ποιος είμαι εγώ που θα τολμήσω να κρίνω τα Δίπτυχα ή άλλες συνήθειες που τηρούνται σε άλλα μέρη;

Αν και το θεωρώ περιττό, επειδή η ηλεκτρονική επικοινωνία ίσως αφήνει κάποια "κενά", θα ήθελα να ξεκαθαρίσω κάτι με την ευκαιρία αυτή. Το ενδιαφέρον μου για την αρχαία τάξη και ιδιαίτερα για τις "Αρχέτυπες διατάξεις" δεν σημαίνει καταστρατήγηση των ΔΕΕ. Όπως κι εσείς, όπως και όλοι μας, μπορεί να έχουμε την οπτική μας σε κάποια πράγματα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν τηρούμε τις διατάξεις του ΔΕΕ. Δεν θυμάμαι σε κάποιο μήνυμά μου να λέω κάτι αντίθετο. Από εκεί και πέρα, γι' αυτό τον λόγο ενημερωνόμαστε όσο είναι εφικτό από το Ψαλτολόγιο, για να ανοίξουν οι ορίζοντές μας, να δούμε πως εξελίχθηκαν κάποια πράγματα και κατ' επέκταση να λυθούν κάποιες απορίες που έχουμε όλοι όσοι ασχολούμαστε με τις ακολουθίες. Αυτό είναι όλο και τίποτα παραπάνω.

Καλό υπόλοιπο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και καλή δύναμη.

Ευλογείτε!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#9
Συμφωνῶ ἀπόλυτα, πάτερ, γιά ὅσα γράφετε γιά τά ΔΕΕ καί τό Ψ, πού τά ἔχω ἐπισημάνει ἀπό παλιά.

Γιά νά προχωρήσουμε ἀκριβῶς τή σκέψη μας, τό συλλογισμό μας, τό ψάξιμό μας, ὑπέβαλα ἐρωτἠσεις διευρενητικές.
Ὑπάρχει τάξη ἄλλου Πατριαρχείου;
Ποία εἶναι αὐτή ἠ «συνήθης τάξις» πού καταγράφεται στά ΔΕΕ;
Ἀπό ποῦ, πότε καί πῶς προέκυψε; Ὑπάρχει κάπου θεσμοθετημένη;

Ἀντεύχομαι παρομοίως!
Ὁ Θεός νά μᾶς φυλάει καί νά μᾶς εὐλογεῖ
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
#10
Στο ναό που υπηρετώ το αναλόγιο τα λέμε σύμφωνα με το βιβλίο της "αποστολικής διακονίας" που περιέχει όλες τις δοξολογίες και παρόμοιες τελετές του έτους.
Ενημερωτικά σημειώνω ότι γνωστός μου κληρικός (εγκρατής του τυπικού) έχει φτιάξει μία δική του εκδοχή με συνεκτίμηση και των δύο τάξεων, όπως αναγράφουν τα δίπτυχα ετησίως.
 
#11
Αυτές οι πρωτοβουλίες είναι που με προβληματίζουν, χωρίς να μπώ στην ουσία.
 

billion

Active member
#12
Αν και δεν θέλω να κάνω κατάχρηση της αγάπης και του χρόνου σας, ειδικά μέσα σε αυτή την πολύ απαιτητική περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, πιστεύω πως θα ήταν εξαιρετικό το να απαντηθούν κάποια στιγμή από τους επαΐοντες τα πολύ σημαντικά και ενδιαφέροντα ερωτήματα που θέσατε π. Μάξιμε.

Όπως και το να γνωρίζαμε τι τηρείται σε άλλες χώρες της Ορθοδοξίας, αν τηρείται κάτι.

Ευχαριστώ!
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#13
Ἀπὸ τὶς Ἀρχέτυπες διατάξεις:

Σὲ μνήμη συνόδου «μετὰ τὸ τρισάγιον λέγει ὁ διάκονος Πρόσχωμεν. Ὁ ἱερεύς· Εἰρήνη πᾶσι. Ὁ διάκονος· Σοφία. Εἶθ’ οὕτως»

(χφ. Conv. Soppr. 24 (a.k.a. 2742; Plut. 42) ἐκλογάδιο ια’ αἰ. φ. 78r)

ὁ ὅρος τῆς συνόδου

(Τ Ι σ. 342, D Ι σσ. 13, 92, 93, 826-827, Δ σ. 72, χφφ. Φλωρεντίας Conv. Soppr. 24 (a.k.a. 2742; Plut. 42) ἐκλογάδιο ια' αἰ. φφ. 78r-86r, Vat. gr. 2068 πραξαπόστολος ια’ αἰ. φ. 171r, Καρακάλλου 273 πραξαπόστολος ια’ αἰ. φ. 171v, Κρυπτοφέῤῥης Α.β.V πραξαπόστολος μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1025-1100 φ. 231v, Vat. gr. 2046 τυπικὸ τέλη ια’-ἀρχὲς ιβ’ αἰ. φ. 45v, Βυζαντινοῦ μουσείου Ἀθηνῶν 131 πραξαπόστολος ιβ’ αἰ. φ. 165v, Paris. gr. 1589 συναξάριο ιβ' αἰ. φ. 68v, Paris. gr. 1587 συναξάριο ιβ' αἰ. φ. 155v, Πατρ. Ἱεροσολύμων 285 πραξαπόστολος ιδ’ αἰ. φ. 269r, ΤΑΣ κεφ. ια’ καὶ D ΙΙΙ σ. 341)

ἀπὸ τὸν χαρτοφύλακα

(G σ. 230)

ἀπὸ τὸν ἄμβωνα

(D I σ. 908)

στὴ μέση τοῦ ναοῦ. Μετὰ τὴν ἐπιγραφὴ λέγεται «Κύριε εὐλόγησον»

(χφ. Vat. gr. 1554 εὐχολόγιο ἀρχὲς ιβ’ αἰ. φ. 189v).
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#14
===Ἡ λιτανεία αὐτή καθιερώθηκε μετά τό γεγονός τῆς ἀναστηλώσεως τῶν ἁγίων εἰκόνων ἐπί Θεοδώρας Βασιλίσσης καί Μεθοδίου Πατριάρχου καί συνεχίσθηκε, ὅπως διαβάζουμε στήν Ἔκθεση τῆς Βασιλείου Τάξεως, θεσπίσθηκε διά τοῦ ΤΑΣ (κεφ. λβ΄ - πρβλ. καί Τριῴδιο), ἀντικατασταθεῖσα «διά τὰς τῶν καιρῶν περιστάσεις» στά ΤΚΠ καί ΤΜΕ μέ ἐπιμνημόσυνη δέηση στό τέλος τοῦ Ἐσπερινοῦ καί τῆς Θ. Λειτουργίας (ΤΜΕ Τριώδιον § 28 ὑποσημ. 22 καί § 30).
===Ἡ λιτανεία αὐτή ἀναζωπυρώθηκε στήν Ἀθήνα τό 1926 ἐπί Ἀρχ/που Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου, γιά ὅλη τήν Ἑλλαδική Ἐκκλησία (ΘΗΕ τ. 9 στ. 956 & 957, ἄρθρον Γ. Γ. Μπεκατώρου).
 
Top