[Ερώτηση] Αναθέματα - Κυριακή της Ορθοδοξίας

Status
Not open for further replies.

Στέφανος

Στέφανος Συμεωνίδης
Καλησπέρα σας και βοήθειά μας η Παναγία,

Ορμώμενος από το γεγονός ότι, στο Δίπτυχο της Εκκλησίας της Ελλάδος, δεν αναγράφονται, κατά την περιφορά των εικόνων, τα Αναθέματα, θα ήθελα να ρωτήσω την άποψή σας.
Είναι σωστό να τα παραλείπουμε ή πρέπει να λέγονται δεδομένου ότι έχουν επικυρωθεί από την Ζ' Οικουμενική Σύνοδο;

Ευχαριστώ,

Στέφανος Συμεωνίδης
 
Last edited:
Ούτε από το ΤΜΕ προβλέπονται (μόνο μνημόσυνο προβλέπεται). Η λοιπή ακολουθία του συνοδικού της Ορθοδοξίας μάλλον είναι συντεθειμένη για τα μοναστήρια και την τακτική λιτή του όρθρου των Κυριακών (με σαφή επέκταση της ακολουθίας λόγω της εορτής). Ωστόσο, συνηθίζεται, έστω τμηματικά να τελείται η ακολουθία του συνοδικού της Ορθοδοξίας ακόμα και στις ενορίες.
 
Ας με διορθώσει κάποιος αν κάνω λάθος, γιατί η μνήμη μου δεν είναι από τα πιο δυνατά ατού μου :D
Μέχρι και το 2002, αν θυμάμαι καλά, κάποια από τα αναθέματα λέγονταν στην τελετή της περιφοράς των εικόνων και αρχίζανε (νομίζω) με το ''Αρείω τω πρώτω θεομάχω'' και τελείωναν με το ''Όλοις τοις αιρετικοίς ανάθεμα''.
Από πιο έτος και γιατί σταματήσανε;
Ευχαριστώ και πάντα φιλικά!
 
Απαντήθηκε προηγουμένως, ότι αυτό δεν προβλέπεται από την ισχύουσα τυπική διάταξη. Τι παραπάνω ψάχνουμε; Μερικοί το τυπικό το προσαρμόζουν στις επιθυμίες τους, άλλοτε αφαιρώντας και άλλοτε προσθέτοντας.
 
Ορμώμενος από το γεγονός ότι, στο Δίπτυχο της Εκκλησίας της Ελλάδος, δεν αναγράφονται, κατά την περιφορά των εικόνων, τα Αναθέματα, θα ήθελα να ρωτήσω την άποψή σας.
Είναι σωστό να τα παραλείπουμε ή πρέπει να λέγονται δεδομένου ότι έχουν επικυρωθεί από την Ζ' Οικουμενική Σύνοδο;
Γιατί θέτετε θέμα παραλείψεως; Τό Συνοδικόν εἶναι τεράστιο (καί δέν εἶναι δημιούργημα μόνον τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς -ὑπῆρξαν συμπληρώσεις μεταγενέστερα-) καί δέν προβλέπεται ἀνάγνωσή του ἀπό τό ἰσχῦον τυπικό, ὅπως ἀπαντήθηκε. Ὁπότε τί παραλείπεται;

Μέχρι και το 2002, αν θυμάμαι καλά, κάποια από τα αναθέματα λέγονταν στην τελετή της περιφοράς των εικόνων και αρχίζανε (νομίζω) με το ''Αρείω τω πρώτω θεομάχω'' και τελείωναν με το ''Όλοις τοις αιρετικοίς ανάθεμα''.
Από πιο έτος και γιατί σταματήσανε;
Ἀπό τό 2003 αὐθαιρέτως ὁ τότε συντάκτης τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων μακαριστός Ἀπόστολος Παπαχρήστου προσέθεσε κάποια ἐπιπλέον ἀποσπάσματα στήν τάξη τῶν Πατριαρχείων Ἀλεξανδρείας καί Ἱεροσολύμων. Ἀπό τό 2007 τά Δίπτυχα ἐπανῆλθαν στά πρό τοῦ 2003 προβλεπόμενα.

 
Απαντήθηκε προηγουμένως, ότι αυτό δεν προβλέπεται από την ισχύουσα τυπική διάταξη. Τι παραπάνω ψάχνουμε; Μερικοί το τυπικό το προσαρμόζουν στις επιθυμίες τους, άλλοτε αφαιρώντας και άλλοτε προσθέτοντας.

Γιατί θέτετε θέμα παραλείψεως; Τό Συνοδικόν εἶναι τεράστιο (καί δέν εἶναι δημιούργημα μόνον τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς -ὑπῆρξαν συμπληρώσεις μεταγενέστερα-) καί δέν προβλέπεται ἀνάγνωσή του ἀπό τό ἰσχῦον τυπικό, ὅπως ἀπαντήθηκε. Ὁπότε τί παραλείπεται;


Ἀπό τό 2003 αὐθαιρέτως ὁ τότε συντάκτης τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων μακαριστός Ἀπόστολος Παπαχρήστου προσέθεσε κάποια ἐπιπλέον ἀποσπάσματα στήν τάξη τῶν Πατριαρχείων Ἀλεξανδρείας καί Ἱεροσολύμων. Ἀπό τό 2007 τά Δίπτυχα ἐπανῆλθαν στά πρό τοῦ 2003 προβλεπόμενα.


Σας ευχαριστώ πολύ,

Με τις διευκρινήσεις σας και με την παραπομπή στο θέμα επί του Συνοδικού, καλύφθηκα πλήρως.

Με εκτίμηση,

Στέφανος Συμεωνίδης
 
Ευχαριστώ πολύ για τις διευκρινήσεις και τις απόψεις σας.

Αναζητώντας πληροφορίες και στο internet βρήκα αυτό το άρθρο του π. Δημητρίου Αθανασίου, τον οποίο δεν γνωρίζω προσωπικά. Όμως με προβλημάτισε...αρκετά.:confused:


http://fdathanasiou.wordpress.com/2013/03/23/mε-αφορμή-την-κυριακή-της-ορθοδοξίας-τα/

Ἐμένα πάντως δὲν μὲ προβλημάτισε καθόλου. Τὰ δογματικὰ θέματα ἔχουν ἐπιλυθεῖ καὶ ἀυτὸ ποὺ μᾶς μένει εἶναι νὰ συμμετάσχουμε στὰ Μυστήρια καὶ στὴν ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας τηρῶντας τὸν λόγο τοῦ Εὐαγγελίου μὲ τὴν καθοδήγηση τῶν Πατέρων καὶ τοῦ πνευματικοῦ μας.

Οἱ ὑποβόσκουσες θεωρίες συνωμοσίας καὶ «καθαρότητας» μόνο ζηλωτισμὸ μποροῦν νὰ προξενήσουν.
 

..Τὰ δογματικὰ θέματα ἔχουν ἐπιλυθεῖ καὶ ἀυτὸ ποὺ μᾶς μένει εἶναι νὰ συμμετάσχουμε στὰ Μυστήρια καὶ στὴν ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας τηρῶντας τὸν λόγο τοῦ Εὐαγγελίου μὲ τὴν καθοδήγηση τῶν Πατέρων καὶ τοῦ πνευματικοῦ μας.
Την απάντηση την έδωσες πολύ ωραία σε αυτο σου το μνμ Δομέστικε, ακόμη κ' αν δεν το έκανες (ίσως) συνειδητά.:wink:
 
Last edited:
Μὲ τὴν ὑπογράμμισή σου απογυμνώνεις τὴν πνευματικὴ ζωὴ ἀπὸ τὰ Μυστήρια καὶ τὸν πνευματικὸ πατέρα καὶ κρατᾶς τὸ Εὐαγγέλιο καὶ τοὺς Πατέρες.

Νόμιζα ὅτι πᾶνε ὅλα πακέτο καὶ ὄχι επιλέγουμε ὅ,τι μᾶς βολεύει.

Πάντως μόνο ἕνα πράγμα θὰ σημειώσω. ΟΛΑ ἐπικεντρώνονται στὰ Μυστήρια καὶ τὴν μετοχή μας σὲ αὐτά, ὅπως μᾶς ἔχουν παραδοθεῖ ἀπὸ τὸν Κύριο καὶ τοὺς διαδόχους του. Ὅσοι ἀμφισβήτησαν τὰ παραπάνω ἔχουν καταδικασθεῖ καὶ ἡ πίστη μας ἀποκατασταθεῖ καὶ τακτοποιηθεῖ ὀρθοδόξως. Στὴν σημερινὴ ἐποχὴ καλῶς δίδεται ἔμφαση στὰ θετικὰ ἐπιτεύγματα καὶ ὄχι στὰ ἀρνητικὰ, καθὼς αὐτὸ ποὺ ἔχουμε ἀνάγκη εἶναι νὰ βιώσουμε τὴν ὀρθοδοξία ὅπως ἔχει καθιερωθεῖ πλέον καὶ νὰ βιώσουμε τὸ Μυστήριο. Ὅταν τὸ καταφέρνουμε ζοῦμε τὴν Κυριακὴ ἡμέρα κάθε ἡμέρα.

Αἱρετικοὶ δὲν ὑπάρχουν σήμερα στὴν Ἐκκλησία μας, τὰ θέματα δόγματος ἔχουν ἐπιλυθεῖ, φανατικοὶ ὑπάρχουν μόνο ... καὶ πολωμένοι καὶ ἐν τέλει πορωμένοι ... ὁ ζηλωτικὸς φρατριασμὸς εἶναι τὸ μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα καὶ κατατρώει πολλὲς ἑνορίες μας ... ἐλέῳ πολλῶν κοιμισμένων ἤ ἀδιαφόρων ἤ ἀνοήτων ἐπισκόπων μας ...
 
Στο youtube υπάρχουν βίντεο Ρώσων να λένε τα αναθέματα την Κυριακή της Ορθοδοξίας, γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά; Ατόνησε η πρακτική στους ελληνόφωνους ή οι Ρώσοι αποφασίσαν να τα λένε ενώ δεν το παρέλαβαν έτσι;

http://www.youtube.com/watch?v=jEXL5hnGfyI

http://www.youtube.com/watch?v=8ATmuhI-vpY
 
Αἱρετικοὶ δὲν ὑπάρχουν σήμερα στὴν Ἐκκλησία μας

Σταμάτησε δηλαδή ο διάβολος, να πολεμά την Εκκλησία; Τί μας λες βρε δομέστικε και σε ποιους Πατέρες βασίζεις τέτοιες θεωρίες; Πάντοτε υπήρχαν και θα υπάρχουν αιρετικοί, γιατί πολύ απλά πάντοτε θα υπάρχουν αιρέσεις και πλάνες. Η μελέτη της εκκλησιαστικής ιστορίας θα σε διαφωτίσει περί τούτου. Μπορούμε να μιλήσουμε και συγκεκριμένα αν θες για το τι ειδών αιρετικοί υπάρχουν σήμερα μέσα στον περίβολο της Ορθοδοξίας (ενδεικτικά από μακρακιστές και μοιχειανοί μέχρι ωριγενιστές και οικουμενιστές, χώρια τις αναβιώσεις νεστοριανικών, νικολαϊτικών και άλλων κακοδοξιών από "θεολόγους", κληρικούς κ. α. ).
 
Σταμάτησε δηλαδή ο διάβολος, να πολεμά την Εκκλησία; Τί μας λες βρε δομέστικε και σε ποιους Πατέρες βασίζεις τέτοιες θεωρίες; Πάντοτε υπήρχαν και θα υπάρχουν αιρετικοί, γιατί πολύ απλά πάντοτε θα υπάρχουν αιρέσεις και πλάνες. Η μελέτη της εκκλησιαστικής ιστορίας θα σε διαφωτίσει περί τούτου. Μπορούμε να μιλήσουμε και συγκεκριμένα αν θες για το τι ειδών αιρετικοί υπάρχουν σήμερα μέσα στον περίβολο της Ορθοδοξίας (ενδεικτικά από μακρακιστές και μοιχειανοί μέχρι ωριγενιστές και οικουμενιστές, χώρια τις αναβιώσεις νεστοριανικών, νικολαϊτικών και άλλων κακοδοξιών από "θεολόγους", κληρικούς κ. α. ).

Τὴν ἄποψή μου τὴν διατύπωσα.
 
Μὲ τὴν ὑπογράμμισή σου απογυμνώνεις τὴν πνευματικὴ ζωὴ ἀπὸ τὰ Μυστήρια καὶ τὸν πνευματικὸ πατέρα καὶ κρατᾶς τὸ Εὐαγγέλιο καὶ τοὺς Πατέρες.
Νόμιζα ὅτι πᾶνε ὅλα πακέτο καὶ ὄχι επιλέγουμε ὅ,τι μᾶς βολεύει.
Τι ειναι αυτα που λες Δομεστικε??:p Εναι δυνατον να μιλω για Ευαγγελιο και Παράδοση (Αγ.Πατέρες) κ' να μην δέχομαι τα μυστήρια και τη χρησιμοτητα του Πνευματικου? Προφανώς δεν με κατάλαβες. Απλώς κάποια θεματα δεν έχουν να κάνουν με τον Πνευματικό μας πατέρα αλλα με τη παράδοση κ' πρακτική αιώνων της Εκκλησίας μας. Διότι μπορεί να συμβεί αυτο που είπες ''Νόμιζα ὅτι πᾶνε ὅλα πακέτο καὶ ὄχι επιλέγουμε ὅ,τι μᾶς βολεύει''.:wink:
Ως προς τον φανατισμό για τον οποίο κάνεις λόγο επιτρεψέ μου να σου πω πως για πολλούς δυστυχώς οι Αγ. Πατέρες -τους οποίους ορθώς επικαλέστηκες-υπήρξαν φανατικοί κ' διακατέχονταν απο μίσος όταν έγραφαν πολλά απο τα συγγραμματά τους.:eek: Γι' αυτο όταν κάνουμε λόγο για φανατισμό στις μέρες μας, καλό είναι να είμαστε συγκεκριμένοι. Οσον αφορά τις αιρέσεις... ασε... δεν θα ήταν σωστό να ανοίξουμε αυτή τη κουβέντα εδω μέσα...:cool:
 
Το ΤΜΕ δεν αναφέρει καμιά διάταξη "αναθεμάτων" ή αναγνώσεως Συνοδικού.
Είθισται όμως στην Ελληνική Εκκλησία η ανάγνωση τμήματος του Συνοδικού της Ορθοδοξίας ως μία "ειδική" τελετή κατά μιά σύντομη διάταξη. Φυσικά την ευθύνη της συντάξεως έχει η τοπική Εκκλησία. Ευρισκόμενος στην Σουηδία να ενημερώσω ότι στον Μητροπολιτικό Ναό ουδεμία τελετή δεν ετελέσθη. Σας ενημερώνω επίσης πως ούτε λιγότερο Ορθόδοξοι οι εδώ χριστιανοί, ούτε οι ασχολούμενοι με τα ζητήματα αυτά άσχετοι...
Είναι εντελώς οξύμωρο τελικά και πολύ υποκριτικό ενώ είμαστε τόσο "χλιαροί" στα θέματα Τυπικού (αλήθεια πόσοι έψαλλαν λ.χ. Α' Κάθισμα του Ψαλτηρίου, Μεσονυκτικό, κανόνα, στιχολογία στους αίνους, κλπ...) να "ελέγχουμε" και τους άλλους επειδή δεν συμπεριλαμβάνουν στις διατάξεις τους λ.χ. αναθεματισμούς.

Καλό είναι να προσέχουμε τί γράφουμε και πως τα γράφουμε σε ένα δημόσιο βήμα διαλόγου.
 
Last edited:

Ἀπό τό 2003 αὐθαιρέτως ὁ τότε συντάκτης τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων μακαριστός Ἀπόστολος Παπαχρήστου προσέθεσε κάποια ἐπιπλέον ἀποσπάσματα στήν τάξη τῶν Πατριαρχείων Ἀλεξανδρείας καί Ἱεροσολύμων. Ἀπό τό 2007 τά Δίπτυχα ἐπανῆλθαν στά πρό τοῦ 2003 προβλεπόμενα.


Ευχαριστώ για την ενημέρωση π. Μάξιμε.
Πάντως μου κάνει μεγάλη εντύπωση πως ο μακαριστός έκανε τέτοια αυθαιρεσία.
:confused:
 
Γιατί θέτετε θέμα παραλείψεως; Τό Συνοδικόν εἶναι τεράστιο (καί δέν εἶναι δημιούργημα μόνον τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς -ὑπῆρξαν συμπληρώσεις μεταγενέστερα-) καί δέν προβλέπεται ἀνάγνωσή του ἀπό τό ἰσχῦον τυπικό, ὅπως ἀπαντήθηκε. Ὁπότε τί παραλείπεται;


Ἀπό τό 2003 αὐθαιρέτως ὁ τότε συντάκτης τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων μακαριστός Ἀπόστολος Παπαχρήστου προσέθεσε κάποια ἐπιπλέον ἀποσπάσματα στήν τάξη τῶν Πατριαρχείων Ἀλεξανδρείας καί Ἱεροσολύμων. Ἀπό τό 2007 τά Δίπτυχα ἐπανῆλθαν στά πρό τοῦ 2003 προβλεπόμενα.


Γίνεται να αναρτηθεί η πλήρης τάξη στα Δίπτυχα μέχρι και το 2002, του 2003, αλλά και του 2007;

Ευχαριστίες,

δ.
 
Γίνεται να αναρτηθεί η πλήρης τάξη στα Δίπτυχα μέχρι και το 2002, του 2003, αλλά και του 2007;

Ευχαριστίες,

δ.
Δέν ἔχω τέτοια δυνατότητα. Ὅποιος τήν ἔχει ἄς τό κάνει.
Ἡ «ἱστορία» ἔχει ὡς ἐξῆς:
Μέχρι τό 2001 συντάσσεται τό τυπικό ἀπό τόν μακαριστό Ἀπόστολο Βαλληνδρᾶ, ὅπου ἔχουμε δύο τάξεις, τήν σύντομη καί τήν ἐκτενέστερη πού ἐπιγράφεται «τῶν Πατριαρχείων Ἀλεξανδρείας καί Ἱεροσολύμων».
Τό 2002 ἀνατίθεται στόν Ἀπόστολο Παπαχρήστου, ὁ ὁποῖος ἐξέδιδε ἰδιωτικό βοήθημα «Τυπική Διάταξις» καί συνέχισε νά ἐκδίδει παράλληλα μέ τήν ἀνάθεση. Ὁ Ἀπόστολος Παπαχρήστου (ὅπως καί ὁ Μπεκατῶρος) προέβλεπε μία τάξη, αὐτή «τῶν Πατριαρχείων Ἀλεξανδρείας καί Ἱεροσολύμων» στήν ὁποία κατά τήν γ΄ στάση προσέθετε τά ἀναθέματα. Τήν πρώτη χρονιά στά Δίπτυχα δέν ὑπάρχει αὐτό.
Ἀπό τό 2003 ἕως τό 2006 ὑπάρχουν τά ἀναθέματα, ὅπως στή δική του ἔκδοση (μέχρι καί τήν τελευταία τοῦ 2014).
Τό 2007 πού ἀνατίθεται ἡ σύνταξη τοῦ τυπικοῦ στόν Διονύσιο, χωρίς νά ἐξαρτᾶται ἀπό αὐτόν τό τί θά τυπωθεῖ, ἔχουμε πάλι πρόβλεψη μόνον τῆς ἐκτενέστερης τάξεως, χωρίς νά ἐπιγράφεται «τῶν Πατριαρχείων Ἀλεξανδρείας καί Ἱεροσολύμων», ἀλλ᾿ ἁπλῶς «Ἡ λιτανεία τῶν εἰκόνων». Αὐτό ἔχει σχέση μέ ἀπόφαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς 6ης Ἀπριλίου 2006 γιά μία ὁμοιόμορφη τάξη καί σχετίζεται καί μέ τήν ἔκδοση «Κῶδιξ Ἐκκλησιαστικῆς Τάξεως καί Ἐθιμοτυπίας» γιά τά προβλεπόμενα στόν Καθεδρικό Ναό Ἀθηνῶν. Αὐτά ἀναφέρονται σέ ὑποσημείωση τῶν Διπτύχων 2007 καί τό 2008 στήν ὑποσ. συμπληρώνεται ἀναφορά στήν ὕπαρξη συντομωτέρας τάξεως στήν ἔκδοση Ἀ. Δ. «Επίσημοι Δοξολογίαι μεγάλων εορτών και επετείων». Εἶναι ἡ τάξη πού γνωρίζαμε στή Μητρόπολη Ἀθηνῶν ἀπό τῆς Ὡραίας Πύλης καί μόνον.
Ἀπό τό 2009 (πού ὑπάρχει τό ἀρχεῖο ἐδῶ, 8 Μαρτίου) τυπώνονται δύο τάξεις πού ἐπιγράφονται «Ἡ λιτανεία τῶν ἱερῶν εἰκόνων κατὰ τὴν συνήθη τάξιν» καί «Ἡ λιτανεία τῶν ἱερῶν εἰκόνων κατὰ τὴν τάξιν τῶν Πατριαρχείων ᾿Αλεξανδρείας καὶ ᾿Ιεροσολύμων».

 
α) Το θέμα έχει απαντηθεί και περαιτέρω σχολιασμός του ξεφεύγει από την ύλη του φόρουμ.
β) Το θέμα κλειδώνει.
γ) Καλό υπόλοιπο Μ. Τεσσαρακοστής.
Ευχαριστώ.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top