[Ερώτηση] Βαθμίδα "Χουμαγιούν"

#23
Διαβάζοντας αρκετά από τα παραπάνω θα ήθελα να πω λίγα λόγια.
Τα μακάμ δεν παίρνουν απαραίτητα τα ονόματά τους από κάποια ιδιαίτερη βαθμίδα που χησιμοποιούν. Υπάρχουν πολλοί λόγοι και τρόποι μέσα στην ιστορία των μακάμ με τους οποίους πήρε το καθένα το όνομά του.

Υπάρχουν επίσης διαφωνίες και συγκρούσεις μεταξύ των λαών Αράβων, Τούρκων και άλλων για πολλά μακάμ. Για το ποιός το ανακάλυψε πρώτος, ποιός το ξέρει πιο σωστά, ποιός ερμηνεύει τα πιο σωστά διαστήματα, την κίνηση κλπ. με κλασική περίπτωση το ussak με το beyati ή bayati κλπ

Υπάρχουν για τέτοιους λόγους διαμάχης ή ιστορίας κ.α. και διαφορετικές ονομασίες μακάμ της ουσιαστικά ίδιας δομής, ή ακόμη και βαθμίδων όπως το Τιζ Νεβά που οι Άραβες λένε Ραμάλ κ.α.
Ξέρουμε όλοι τις ιστορίες με τον Πέτρο τον "κλέφτη" και αναγνωρίζουμε έστω και μόνο από αυτήν την πηγή ότι εκείνον τον καιρό οι μουσικοί για να εντυπωσιάσουν τον Βασιλιά και για άλλους λόγους έψαχναν να βρουν νέα πράγματα, φυσικά και νέα μακάμ, και από εδώ έχουν προκύψει ακόμη και ονομασίες μακάμ.

Η ιστορία έχει επίσης δείξει πως τα ίδια μακάμ, με τα ίδια ονόματα, μέσα στο διάβα των αιώνων έχουν αλλάξει συμπεριφορά και μάλιστα κάποιες φορές ακόμη και δομικά στοιχεία έχουν αλλάξει ή προστεθεί ή και αφαιρεθεί.

Είναι λοιπόν ζωντανοί οργανισμοί. Παρατηρούμε επίσης σε συνθέσεις, να υπάρχουν τροπικές μεταβολές οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν περιγράφονται ή δεν συνηθίζονται στα μακάμ αυτά, και παρ' όλ' αυτά κανείς δεν βάλθηκε να τα ονομάσει αλλιώς και να τα κατατάξει σε άλλο νέο μακάμ. Οι βαθμίδες είναι συγκεκριμένες και δεν μπορεί να είναι άπειρες, ούτε είναι η πεμπτουσία της μουσικής το πλήθος των βαθμίδων. Τα όρια του πλήθους τους έχουν να κάνουν όπως είναι φυσικό με την δυνατότητα του ανθρώπινου αυτιού να διακρίνει διαφορές στις συχνότητες κι αυτό είναι κάτι περιορισμένο. Μάλιστα στην πραγματικότητα αναφερόμαστε στα πλαίσια του μέσου όρου της δυνατότητας των ανθρώπων οι οποίες κατά καιρούς μπορεί να ήταν μεγαλύτερες ή μικρότερες αλλά όχι ατελείωτες! Σίγουρα οι βαθμίδες κατά καιρούς υπήρξαν άλλοτε περισσότερες και άλλοτε λιγότερες.
Επίσης το τονικό ύψος στο οποίο πραγματικά βρίσκονται αυτές "οι όσες" βαθμίδες έχει να κάνει μόνο με τους αρμονικούς επιστήμονες οι οποίοι τις ορίζουν και από εκεί περνά στην θεώρηση με την οποία εκείνοι φτάνουν εκεί κι από εκεί το θέμα μπρεί να πάει πολύ μακριά και να φτάσει σε θέματα που είτε σχετίζονται άμεσα με τη μουσική, σε μια βαθύτερη - φιλοσοφική θεώρησή της, είτε πλαγίως, είτε καμιά φορά είναι άσχετα τελείως!!!Θα μπορούσαν να είναι συμφέροντα, διαφωνίες, χαζοί τρόποι να εντυπωσιάσει κάποιος, ακόμη και βασιλικές διαταγές βασιλιάδων που δεν χωνεύουν άλλους βασιλιάδες και τη μουσική του λαού τους!

Εν τέλει, οι βαθμίδες του σημερινού ταμπουρ είναι αρκετές αν όχι υπέραρκετες για ένα μέσο αυτί!Το αν είναι οι σωστές, ποιές είναι οι σωστές, αν αυτές που ονομάζουμε έτσι είναι στο τονικό ύψος που ήταν πάντα, αν είναι και αν ήταν σε όλη την Ανατολή ίδιες, αν υπάρχουν όλες όσες δημιουργήθηκαν στην ιστορία της μουσικής και πολλά άλλα... ποιός τα ξέρει;;!!Δεν μπορούμε όλα να τα απαντήσουμε ίσως.. αφού σκεφτούμε πάντως και γνωρίζουμε κάποια από τα παραπάνω και άλλα βαθύτερα αίτια και ντοκουμέντα μακάρι να βρούμε τρόπους και μεθόδους να διαλευκάνουμε σελίδες της ιστορίας και να ανακαλύψουμε στοιχεία των μακάμ ακόμη και μακάμ που είναι για μας άγνωστα!

Εύχομαι τέλος οι μουσικοί μας να δημιουργούν και Νέα μακάμ, και φυσικά συνθέσεις πάνω σ' αυτά!Ίσως αυτό το έχουμε ξεχάσει τελείως.. αν το έκαναν και οι παλαιότεροι δεν θα είχαμε τίποτα να ψάξουμε εμείς τώρα!

Καλή δύναμη σε όλους και συγγνώμη για το σεντόνι!..κάνει και ζέστη!
 

ιανος _κ

Οίησις προκοπής εγκοπήν
#24
Δεν υπάρχει βαθμίδα Χουμαγιουν. Αν θές για το μακάμ μπορώ να σου απαντήσω τα Νη' δίεση της κλασικής ανατολικής μουσικής έχουν άλλη ονομασία (ζιρκιουλέ περντέδες και χωρίζονται σε χαμηλούς και ψηλούς)
 
Top