Αρχιερατικό Συλλείτουργο στον πανηγυρίζοντα Ναό Προφήτη Ηλία Πυλαίας Θεσ/νίκης

Status
Not open for further replies.

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
#1
Δημοσιεύω αυτό το βίντεο εδώ για να μου λυθεί μια απορία: Τι είναι αυτό που ψέλνουν αντί για κοινωνικό...τραγούδι; Επιτρέπονται τέτοια πράγματα στις Ιερές Ακολουθίες; έλεος δηλαδή.....

 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2
Δημοσιεύω αυτό το βίντεο εδώ για να μου λυθεί μια απορία: Τι είναι αυτό που ψέλνουν αντί για κοινωνικό;
Μποροῦσες νά μείνεις σέ ὅτι ἄφησα στήν παράθεση.
Τά ὑπόλοιπα εἶσαι μικρός γιά νά προβεῖς σέ τέτοιους χαρακτηρισμούς καί δῆθεν ἀγανάκτηση, ἐνῶ δέν γνωρίζεις, οὔτε τόν διακεκριμένο Πρωτοψάλτη καί Χοράρχη (Δημήτριο Χριστοδούλου, στοῦ ὁποίου τήν ὑποενότητα μεταφέρθηκε τό θέμα), οὔτε τόν ὕμνο.
Τό «έλεος δηλαδή.....» δέν στό ἀπευθύνω, ἀλλά σοῦ ἐπιστρέφεται!


 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#3
Θα μπορούσε να γραφτεί στα ευτράπελα, αλλά ας μείνει εδώ γιατί είναι σχετικό με το μεγαλείο του εν λόγω πρωτοψάλτη, του οποίου μόλις σήμερα έμαθα το όνομα.

Πριν από δύο (ή τρία;) χρόνια κάποιοι γνωστοί μου που μένουν στη Θεσσαλονίκη, μου είπαν ότι πηγαίνουν στην εκκλησία του Προφήτη Ηλία και ότι έχουν εκεί έναν υπέροχο πρωτοψάλτη "που όλοι μένουν με ανοιχτό το στόμα".

Εγώ έσπευσα να τους πω: "Α, τον ξέρω, είναι φίλος μου. Εξαίρετος ψάλτης! Όταν πάτε να του δώσετε χαιρετίσματα από τον Γιώργο από το Ψαλτολόγιο...ξέρει εκείνος".

Φυσικά εγώ νόμιζα ότι πρόκειται για τον Χάρη (δεν μου είχαν πει για Πυλαία, αλλά και να μου είχαν πει ...).

Τις προάλλες με βρίσκει ο κύριος, άρτι αφιχθείς από Θεσσαλονίκη, και μου λέει:
-"Βρε, παιδί μου αυτός ο φίλος σου στον Προφήτη Ηλία τι ψάλτης είναι. Όλοι με ανοιχτό το στόμα στέκονται".
-"Καλά, δεν έχει φύγει;" ρώτησα έκπληκτος
-"Όχι, βέβαια!"

Τότε κατάλαβα τι είχε γίνει, και ήθελα μάλιστα να ρωτήσω ποιος είναι αυτός ο φοβερός και τρομερός προωτοψάλτης που μένουν "με ανοιχτό το στόμα" -χωρίς να ειναι ο Χάρης. Και το παρόν νήμα με πρόλαβε.

Πολύ καλός στ' αλήθεια όμως...

ΥΓ Έτσι, εξηγείται λοιπόν που δεν έλαβα απάντηση στα "χαιρετίσματα" :)
 

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
#4
Μποροῦσες νά μείνεις σέ ὅτι ἄφησα στήν παράθεση.
Τά ὑπόλοιπα εἶσαι μικρός γιά νά προβεῖς σέ τέτοιους χαρακτηρισμούς καί δῆθεν ἀγανάκτηση, ἐνῶ δέν γνωρίζεις, οὔτε τόν διακεκριμένο Πρωτοψάλτη καί Χοράρχη (Δημήτριο Χριστοδούλου, στοῦ ὁποίου τήν ὑποενότητα μεταφέρθηκε τό θέμα), οὔτε τόν ὕμνο.
Τό «έλεος δηλαδή.....» δέν στό ἀπευθύνω, ἀλλά σοῦ ἐπιστρέφεται!


Ζητάω συγγνώμη, αλλά μου φάνηκε πολύ περίεργο....τον συγκεκριμένο πρωτοψάλτη τον ξέρω ακουστά και ότι έχει φωνάρα....αλλά με παρεξένεψε πολύ το συγκεκριμένο...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#5
Ζητάω συγγνώμη, αλλά μου φάνηκε πολύ περίεργο....τον συγκεκριμένο πρωτοψάλτη τον ξέρω ακουστά και ότι έχει φωνάρα....αλλά με παρεξένεψε πολύ το συγκεκριμένο...
Καί μετά τό κήρυγμα ψάλλει «Φύλαξόν με...» κάτι σάν ἐκλογή. Κάποιο μάθημα θά εἶναι. Εἶναι «ψαγμένος» καί διακεκριμένος.
Εὐχαριστοῦμε γιά τό βίντεο, πού εἶναι ὄρθρος καί θ. λειτουργία (thanks ὅμως δέν παίρνεις στό μήνυμα μαυτά πού ἔγραψες:wink:).

 

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
#6
Εὐχαριστοῦμε γιά τό βίντεο, πού εἶναι ὄρθρος καί θ. λειτουργία (thanks ὅμως δέν παίρνεις στό μήνυμα μαυτά πού ἔγραψες:wink:).

Έχετε δίκιο..δεν μου αξίζει... ;)
 
#8
.........................Τι είναι αυτό που ψέλνουν αντί για κοινωνικό...τραγούδι; Επιτρέπονται τέτοια πράγματα στις Ιερές Ακολουθίες; έλεος δηλαδή.....
Είναι από την Ακολουθία της Θ. Μεταλήψεως. ΕΥΧΗ Ζ΄ (Συμεὼν τοῦ Νέου Θεολόγου). Την αποδίδει - ερμηνεύει (αρχικά), χορωδία Ιεροψαλτών Βόλου με χοράρχη τον κ. Μ. Μελέτη. Μουσική σύνθεση του αείμνηστου Μ. Χατζημάρκου.

Υ.Γ.: Η μουσική κατάρτιση & δεινότητα των αξιόλογων συναδέλφων, δεν τους δίνει άλλοθι ώστε κατά τη διάρκεια του Κοινωνικού να ψάλλουν, κατά το δοκούν, κάτι διαφορετικό. Εντάσσεται και αυτή η επιλογή & πρακτική στα έσχατα μουσικά χρόνια!
 
Last edited:
#9
Περιπου στο 2:50:00 εως 2:52:00 οι χοροι λαμβανουν τα ευσημα απο τον Παναγιωτατο Θεσσαλονικης!!!
Και μπραβο στους χοραρχες και στους χορωδους!!
Και μπραβο στον Παναγιωτατο γτ δεν ακουμε συχνα απο μικροφωνου καλο λογο για τον κοπο μας σε τετοιες περιπτωσεις... Ας αφησουμε τα περι "τραγουδιων" και περι "ελεους".... ή τουλαχιστον να αναφερουμε και τα καλα για οσους ιδρωσαν για αυτο το αποτελεσμα....
Μπραβο στους χοραρχες και στους χορωδους και του χρονου ευχομαι να ειναι αλλοι τοσοι στα αναλογια αυτη την ημερα!!!!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#10
Ζητάω συγγνώμη, αλλά μου φάνηκε πολύ περίεργο....τον συγκεκριμένο πρωτοψάλτη τον ξέρω ακουστά και ότι έχει φωνάρα....αλλά με παρεξένεψε πολύ το συγκεκριμένο...

Καλὰ ἔκανε καὶ σὲ παραξένεψε, γιατὶ καὶ παράξενο καὶ νεωτεριστικὸ εἶναι, ἀσχέτως ποιὸς ψάλλει.

Ὑπάρχουν ἄφθονα κοινωνικὰ, ἀλλὰ δυστυχῶς ἀναζητοῦνται, «ψάχνονται» ἐξεζητημένα «μέλη» ἀδικαιολογήτως, μπὰς καὶ ξεχωρίσουν, εἰδικὰ σὲ τηλεοπτικὴ μετάδοση. Καὶ πάντα ψάχνονται πρὸς τὴν κοσμικὴ μουσικὴ βέβαια καὶ ποτὲ πρὸς τὴν παραδοσιακὴ ἐκκλησιαστική.

Δυσάρεστη ἔκπληξη ...
 
#11
Συγνώμη αλλά , για πιο λόγο κοιτάτε και θέλετε να προβάλετε μόνο ''αρνητικά'' (που η αντικατάσταση του κοινωνικού δεν είναι δηλαδή και αμαρτία , έγινε για κάποιος σκοπό ) στοιχεία οχι μόνο για το συγκεκριμένο θέμα αλλά και γενικά στη σελίδα του Ψαλτολογίο αν παρατήρησα σωστά ... Πείτε μου λοιπόν ...Σε πόσες ενορίες της Εκκλησίας της Ελλάδος (πλην μερικών περιπτώσεων όπως της Αρχιεπισκοπής Αθηνών και ορισμένων μητροπόλεων) υπάρχουν ΔΥΟ και το τονίζω ΔΥΟ πλήρη αναλόγια όπως αυτά ??? Συνήθως ο αριστερός χορός αποτελείται από ένα άτομο ... ΕΕΕ λοιπόν 1ον περιμένω απάντηση και 2ον σταματήστε να κακολογείτε ορισμένοι ανθρώπους για τους οποίους δεν γνωρίζεται και πολλά πράγματα ... Και κάτι τελευταίο ! Απ'όλη την ακολουθία του εσπερινού του όρθρου και της Θ.Λειτουργίας στο κοινωνικό κολλήσατε όλοι ???
O ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΨΑΛΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΕΔΕΙΞΕ ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ !!!
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#12
Συγνώμη αλλά , για πιο λόγο κοιτάτε και θέλετε να προβάλετε μόνο ''αρνητικά'' (που η αντικατάσταση του κοινωνικού δεν είναι δηλαδή και αμαρτία , έγινε για κάποιος σκοπό ) στοιχεία οχι μόνο για το συγκεκριμένο θέμα αλλά και γενικά στη σελίδα του Ψαλτολογίο αν παρατήρησα σωστά ... Πείτε μου λοιπόν ...Σε πόσες ενορίες της Εκκλησίας της Ελλάδος (πλην μερικών περιπτώσεων όπως της Αρχιεπισκοπής Αθηνών και ορισμένων μητροπόλεων) υπάρχουν ΔΥΟ και το τονίζω ΔΥΟ πλήρη αναλόγια όπως αυτά ??? Συνήθως ο αριστερός χορός αποτελείται από ένα άτομο ... ΕΕΕ λοιπόν 1ον περιμένω απάντηση και 2ον σταματήστε να κακολογείτε ορισμένοι ανθρώπους για τους οποίους δεν γνωρίζεται και πολλά πράγματα ... Και κάτι τελευταίο ! Απ'όλη την ακολουθία του εσπερινού του όρθρου και της Θ.Λειτουργίας στο κοινωνικό κολλήσατε όλοι ???
O ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΨΑΛΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΕΔΕΙΞΕ ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ !!!

Μιὰ χαρὰ προβλήθηκαν καὶ τὰ θετικὰ τῆς ἀκολουθίας.

Πεῖτε μας ὅμως ἐσεῖς ποιὸς ὁ σκοπὸς τῆς αντικατάστασης τοῦ κοινωνικοῦ ὕμνου, ἄν μπορεῖτε καὶ θέλετε βέβαια.

Καὶ κάτι ἄλλο. Ἡ ἀκολουθία ἐν γένει ἦταν στὰ καθιερωμένα πλαίσια, χωρὶς κάτι ἰδιαίτερο. Ἡ στιγμὴ τοῦ κοινωνικοῦ ὅμως περιεῖχε κάτι «ἄλλο» ποὺ χτύπησε καὶ ἀναρωτηθήκαμε ὁρισμένοι γιὰ τὸν λόγο τοῦ νεωτερισμοῦ.

Τώρα, τὸ ποιὸς εἶναι ἤ δὲν εἶναι ὁ πρωτοψάλτης αὐτὸ δὲν μὲ ἀπασχολεῖ. «Ἀρχὴ ἄνδρα δείκνυσι».
 
#13
Όλοι γνωρίζουμε πως η ακολουθία ήταν αρκετά μεγάλη ... έτσι , γνωρίζοντας πως ο κόσμος κουρασμένος μετά την πολύωρη ακολουθία θα ήταν αρκετά κουρασμένος για να ξαναακούσει 2ο αργό μάθημα , επιλέχθηκε ο ψαλμός αντί του κοινωνικού [/QUOTE]
 

Basdos

Παλαιό Μέλος
#14
Κατ' εμέ ο επίμονος προβληματισμός σχετικά με την αντικατάσταση του Κοινωνικού από την ευχή του αγ.Συμεών και τον 97ο, αν ενθυμούμαι καλώς, ψαλμό είναι άσκοπος. Είναι ορθό και ευκταίο το τηρείν την λειτουργική/υμνολογική τάξη των ιερών ακολουθιών. Στην συγκεκριμένη όμως περίπτωση, η εν λόγω αντικατάσταση εξυπηρετεί δύο τινα: α) το να ψαλλούν ορισμένοι ύμνοι, πλουσιότεροι από μουσική άποψη από τα συνήθη κοινωνικά (δεδομένου και του γεγονότος ότι εκτελούνται από ~20μελή χορωδία) και, β) το να ψαλλούν ύμνοι οι οποίοι πνευματικά προσφέρουν περισσότερη πνευματική βρώση, αφού πρόκειται για ύμνους σύντομους, τουτέστιν κατανοητούς από το πλήρωμα της Εκκλησίας.
 

vaiacum

η ταλαιπωρία σε όλο της το μεγαλείο...
#15
β) το να ψαλλούν ύμνοι οι οποίοι πνευματικά προσφέρουν περισσότερη πνευματική βρώση, αφού πρόκειται για ύμνους σύντομους, τουτέστιν κατανοητούς από το πλήρωμα της Εκκλησίας.
Αυτό, με όλο το θάρρος, αποτελεί χοντράδα!!!!
Ποιος θα κρίνει το "εύπεπτο" της υμνολογίας μας;;; Εγώ και εσείς;;;;
Αν αρχίσουμε όλοι να βάζουμε νερό στο κρασί μας, θα καταντήσουμε σαν κάτι "εκκλησίες" του αμερικανικού νότου, που στήνουν τρικούβερτο γλέντι εν ώρα "λειτουργίας".
Εκτιμώ πολύ την προσπάθειά σας να υπερασπιστείτε τον όντως πολύ καλό ψάλτη κ. Δημήτριο Χριστοδούλου, αλλά το θέμα θα έπρεπε να λήξει με ένα: "ήταν ένα λάθος που δεν πρέπει να ξαναγίνει".

Δημ. Καταραχιάς
 

Basdos

Παλαιό Μέλος
#16
Τότε το παρόν θέμα λήγει, θεωρώ, εδώ. Δεν πιστεύω ότι ήταν λάθος και ποσο μάλλον το να ειπωθεί η συγκεκριμένη φράση (το ότι δηλαδή ήταν λάθος).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#17
Όλοι γνωρίζουμε πως η ακολουθία ήταν αρκετά μεγάλη ... έτσι , γνωρίζοντας πως ο κόσμος κουρασμένος μετά την πολύωρη ακολουθία θα ήταν αρκετά κουρασμένος για να ξαναακούσει 2ο αργό μάθημα , επιλέχθηκε ο ψαλμός αντί του κοινωνικού
Τὰ ψαλτικὰ μέλη ἔχουν σχέση μὲ τὴν κούραση τοῦ κόσμου; Στὸ κάτω κάτω θὰ μποροῦσε νὰ ἰσορροπήσει καλύτερα ἡ διάρκεια τῆς ἀκολουθίας ὥστε νὰ ἀποφεύγονται οἱ ... νεωτερισμοί.

Ἄλλωστε οἱ καλὲς ψαλτικὰ ἀκολουθίες προσδιορίζονται καὶ ἀπὸ τὴν σωστὴ διαχείριση τῆς χρονικῆς διάρκειας, τουλάχιστον στὶς ἑνορίες.

Κατ' εμέ ο επίμονος προβληματισμός σχετικά με την αντικατάσταση του Κοινωνικού από την ευχή του αγ.Συμεών και τον 97ο, αν ενθυμούμαι καλώς, ψαλμό είναι άσκοπος. Είναι ορθό και ευκταίο το τηρείν την λειτουργική/υμνολογική τάξη των ιερών ακολουθιών. Στην συγκεκριμένη όμως περίπτωση, η εν λόγω αντικατάσταση εξυπηρετεί δύο τινα: α) το να ψαλλούν ορισμένοι ύμνοι, πλουσιότεροι από μουσική άποψη από τα συνήθη κοινωνικά (δεδομένου και του γεγονότος ότι εκτελούνται από ~20μελή χορωδία) και, β) το να ψαλλούν ύμνοι οι οποίοι πνευματικά προσφέρουν περισσότερη πνευματική βρώση, αφού πρόκειται για ύμνους σύντομους, τουτέστιν κατανοητούς από το πλήρωμα της Εκκλησίας.
Πλουσιότερους μουσικὰ ὕμνους ἐννοοῦμε τοὺς εὐρωπαϊσμούς; Μᾶλλον τὸ ψαλτικὸ σας κριτήριο εἶναι ἀνύπαρκτο.

Πνευματικὴ βρώση; Τὴν ὥρα τοῦ κοινωνικοῦ; Μᾶλλον ἐννοεῖτε βουλημικὴ κατάβρωση τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξης.

Τὸ κοινωνικὸ, συνάδελφε, καλύπτει χρόνο καὶ ὁ πιστὸς ἐπικεντρώνεται στὴν προσέλευσή του στην Θεία Μετάληψη, δὲν ἀπολαμβάνει ... ὁπερέτες.
 

Basdos

Παλαιό Μέλος
#18
Τὰ ψαλτικὰ μέλη ἔχουν σχέση μὲ τὴν κούραση τοῦ κόσμου; Στὸ κάτω κάτω θὰ μποροῦσε νὰ ἰσορροπήσει καλύτερα ἡ διάρκεια τῆς ἀκολουθίας ὥστε νὰ ἀποφεύγονται οἱ ... νεωτερισμοί.

Ἄλλωστε οἱ καλὲς ψαλτικὰ ἀκολουθίες προσδιορίζονται καὶ ἀπὸ τὴν σωστὴ διαχείριση τῆς χρονικῆς διάρκειας, τουλάχιστον στὶς ἑνορίες.



Πλουσιότερους μουσικὰ ὕμνους ἐννοοῦμε τοὺς εὐρωπαϊσμούς; Μᾶλλον τὸ ψαλτικὸ σας κριτήριο εἶναι ἀνύπαρκτο.

Πνευματικὴ βρώση; Τὴν ὥρα τοῦ κοινωνικοῦ; Μᾶλλον ἐννοεῖτε βουλημικὴ κατάβρωση τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξης.

Τὸ κοινωνικὸ, συνάδελφε, καλύπτει χρόνο καὶ ὁ πιστὸς ἐπικεντρώνεται στὴν προσέλευσή του στην Θεία Μετάληψη, δὲν ἀπολαμβάνει ... ὁπερέτες.

Πρώτον, κύριε συνάδελφε, δεν είναι ευρωπαϊσμός το να ψάλλεις διαφορετικά μουσικά κείμενα την ώρα του κοινωνικού.

Δεύτερον, οι ad hominem επιθέσεις σας (τὸ ψαλτικὸ σας κριτήριο εἶναι ἀνύπαρκτο) δεν έχουν καμία σχέση με το παρόν θέμα και θα σας παρακαλούσα να κρατησετε τους χαρακτηρισμούς για τον εαυτό σας.

Τρίτον, ναι πνευματική βρώση και την ώρα του κοινωνικού. Ο πιστός δεν ετοιμάζεται την τελευταία στιγμή μόνο για την Θεία Μετάληψη, αλλά κατά την διάρκεια όλης της ιερής ακολουθίας.

Τέλος, δεν θα χαρακτήριζα οπερέτες τα συγκεκριμένα μουσικά κείμενα. Και επίσης δεν μπορώ να κατανοήσω την σύγχυση μεταξύ της εκτελέσεως ενός όμορφου ακουστικά κομματιού με την επιθυμία για προσωπική προβολή.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#19
Πρώτον, κύριε συνάδελφε, δεν είναι ευρωπαϊσμός το να ψάλλεις διαφορετικά μουσικά κείμενα την ώρα του κοινωνικού.

Δεύτερον, οι ad hominem επιθέσεις σας (τὸ ψαλτικὸ σας κριτήριο εἶναι ἀνύπαρκτο) δεν έχουν καμία σχέση με το παρόν θέμα και θα σας παρακαλούσα να κρατησετε τους χαρακτηρισμούς για τον εαυτό σας.

Τρίτον, ναι πνευματική βρώση και την ώρα του κοινωνικού. Ο πιστός δεν ετοιμάζεται την τελευταία στιγμή μόνο για την Θεία Μετάληψη, αλλά κατά την διάρκεια όλης της ιερής ακολουθίας.

Τέλος, δεν θα χαρακτήριζα οπερέτες τα συγκεκριμένα μουσικά κείμενα. Και επίσης δεν μπορώ να κατανοήσω την σύγχυση μεταξύ της εκτελέσεως ενός όμορφου ακουστικά κομματιού με την επιθυμία για προσωπική προβολή.
Ὅταν τὰ διαφορετικὰ «κομμάτια» εὐρωπαΐζουν, πῶς ἀλλιῶς νὰ τὸ ποῦμε; :rolleyes:

Ἀξιολογικοὺς περὶ εὐκταίου καὶ περὶ ... ὀρθοῦ, σεῖς διατυπώσατε. Non gnoscatis?

Στὴν διάρκεια τῆς ἀκολουθίας συγκεντρώνεται καὶ προσεύχεται, στὸ Κοινωνικὸ τὸν βοηθᾶμε νὰ ἐστιάσει, χωρὶς νὰ τὸν ἀποσποῦμε μὲ παρόμοια μουσικὰ κομμάτια.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#20
Εάν μου απαντήσει ικανώς κάποιος στο ερώτημα, γιατί τέτοιου είδους αντικαταστάσεις (εννοώ αστήρικτες βάσει της εκκλησιαστικής τάξης) δεν παρατηρούνται στο Χερουβικό ύμνο, είμαι πρόθυμος να δεχθώ το οτιδήποτε.
 
Status
Not open for further replies.
Top