Αγαπητέ κ. Κωνσταντίνου, αγαπητοί φίλοι
Ο Αντώνιος γράφει στην παλαιά μέθοδο γραφής και ως Λαμπαδάριος είναι σίγουρα μέσα στην παράδοση του Πατριαρχικού Ναού: "Αρχή συν Θεώ Αγίω του νέου Αναστασιματαρίου. Συντεθέν κατά το ύφος της του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας" αναφέρει στο Αναστασιματάριο.
Δεν είπα κάτι διαφορετικό: "Ένας ακόμη κρίκος στήν παράδοση". Άρα συμφωνούμε.
Το όλοι μαζί, είναι λίγο "εν αμφιβόλω".
Δεν καταλαβαίνω: δηλαδή ο Αντώνιος, ο Χουρμούζιος και ο Ιωάννης δεν καταγράφουν την παράδοση; "Κατά το ύφος της του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας" ή κάπως έτσι δεν τιτλοφορούν τα έργα τους;Υπάρχουν στοιχεία ότι κάτι διαφορετικό συνέβη;
Και άλλοι ήταν σημαντικοί (π.χ. Απόστολος Κώνστας) αλλά αγνοήθηκαν παντελώς. Επομένως δεν ήταν θέμα "σημαντικότητας" αλλά "επιλογής".
Συζητήσιμο, αλλά για την πρόοδο της κουβέντας θα συμφωνήσω. Πάντως θα συμφωνήσετε κι εσείς ότι ο Αντώνιος, αξιόλογος και σημαντικός, δεν είχε όμως το κύρος (με βάση το έργο και την πορεία του) ενός Χουρμουζίου, ενός Κων/νου και ενός Ιωάννου.
Γι αυτό, έγραψα στο προηγούμενο μήνυμά μου. Οι διαφορές του Χουρμουζίου από τον Αντώνιο είναι όσες και του Ιωάννου από τον Χουρμούζιο (μην το πάρει κανείς και τοις μετρητοίς).
Για να το λέτε, το έχετε ψάξει και σας εμπιστεύομαι. Μένει να καταγραφεί σε μια εργασία και επισήμως, ώστε να μπορεί να θεμελιωθεί με συκγεκριμένα επιχειρήματα.
Νομίζω ότι δεν πρέπει να εξάρουμε πάντα το Χουρμούζιο σε ό,τι έχει γράψει και να τον κάνουμε αρχή και τέλος των πάντων (αναστασιματάριο, Εισαγωγή, κλπ) γιατί με τις θέσεις αυτές μάλλον μειώνουμε τους Πρώτους.
Ακούστε, από την έως τώρα κουβέντα με όλους τους φίλους, εγώ δεν διαπίστωσα κάτι τέτοιο, και απ' ό,τι θυμάμαι μάλλον δεν έχω πει εγώ κάτι σχετικό. Είναι κάπως υπερβολικό να το λέτε αυτό την στιγμή που δεν έχει γίνει. Από την άλλη, είναι λίγο ... κάπως ... αυτό το "Εισαγωγή", όχι επειδή την εξέδωσε η ελαχιστότης μου (θα μπορούσε να είναι κάποιος άλλος), αλλά επειδή κάποιος άλλος θα μπορούσε να παρεξηγήσει τις προθέσεις σας. Πάντως εγώ διαβάζω τα κείμενά σας όντας βέβαιος ότι είναι οι καλύτερες. Και βέβαια, ο κάθε αναγνώστης ενός βιβλίου μπορεί να κρίνει ποιάς αξίας είναι αυτό που κρατά στα χέρια του, γιατί να κάνουμε σχόλια αρνητικά ή θετικά, η απλώς υπαινικτικά; Γι' αυτά υπάρχουν τα επιστημονικά περιοδικά, όπου μπορεί να γίνει βιβλιοκριτική. Θα ήθελα όμως επί της ουσίας να σημειώσω ότι ασφαλώς και δεν το κάνουμε αυτό με τον Χουρμούζιο, σκέφτεστε όμως αν δεν υπήρχε το έργο του Χουρμουζίου, που θα ήταν η γνώση μας για την ψαλτική σήμερα; Μιλώ για τις εξηγήσεις του, την διδασκαλία του στην σχολή, στον Φωκαέα και άλλους και την εκδοτική του δραστηριότητα, μόνος ή συνεργασία με άλλους, ή ως επιμελητής. Τέλος, ποιοι είναι οι "Πρώτοι"; Ο Χουρμούζιος δεν συγκαταλέγεται σ' αυτούς;
Αυτό είναι σεβαστό, αλλά πρέπει να επισημαίνεται, γιατί μετά υπάρχει πρόβλημα στην "αναγωγή προς τα πίσω" (στην παλαιότερη δηλαδή γραφή).
Το έχουμε επισημάνει πολλές φορές αυτό, δεν χρειάζεται κάθε φορά να το λέμε και να το ζητάμε, και το γράφω και σε εκείνη την εισήγηση ξεκάθαρα. Έχετε δίκιο.
Έχουν την αρχή τους στην παλαιότερη γραφή και αυτό φαίνεται καθαρά στην παράθεση των αντίστοιχων θέσεων και γραμμών.
Ακούστε, εγώ μίλησα για τις εκδόσεις του Χουρμουζίου και του Ιωάννου. Θα πρέπει να διακρίνουμε: Ως μέλη ασφαλώς και έχουν την αρχή τους στην παλαιότερη ασματική παράδοση η οποία, ως γνωστόν, γραφόταν στην παλαιά γραφή. Ως καταγραφές όμως έγιναν εξαρχής στη Νέα Μέθοδο. Απλό, σίγουρα συμφωνούμε!
Υ.Γ. "Διακοπεύω" και ας μη θεωρηθεί υπεκφυγή από μέρους μου η αραιή συμμετοχή μου στο forum.
Καλές διακοπές
Πολλές ευχές σε όλους
Ε.Γ.