Απόλυση στον όρθρο του Πάσχα

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Το βράδυ της Αναστάσεως, στο τέλος του όρθρου (μετά το δοξαστικό και τον κατηχητήριο λόγο του αγ. Ιωάννου) γίνεται απόλυση του Όρθρου κανονικά (στις ενορίες γνωρίζω οτι δεν γίνεται); Ευχαριστώ.
 
#2
Τον κατηχητικό λόγο σε πολλές ενορίες, τον διαβάζουν μετά το Εἴη τὸ ὄνομα Κυρίου... της λειτουργίας, παρά το γεγονός ότι η κανονική του θέση είναι στον όρθρο. Έτσι, όσο ψάλλονται οι αίνοι έχει χρόνο ο παπάς να πει μυστικά την εκτενή, τα πληρωτικά, την κεφαλοκλισία και να κάνει την απόλυση. Μετά δε το Χριστὸς ἀνέστη γ΄, λέγει ο παπάς ευθύς την εναρκτήρια εκφώνηση της θείας λειτουργίας.
Άμα τώρα διαβαστεί ο κατηχητικός λόγος στον όρθρο, μετά το απολυτίκιο του αγίου ή πρέπει να πούμε μία φορά ακόμα Χριστὸς ἀνέστη... για να αρχίσει η λειτουργία (γιατί δεν εορτάζει ο Χρυσολόγος) ή να γίνουν κανονικά οι αιτήσεις και η απόλυση, που είναι μάλλον ξένο προς την ενοριακή πρακτική.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#3
...μετά το απολυτίκιο του αγίου ή πρέπει να πούμε μία φορά ακόμα Χριστὸς ἀνέστη... για να αρχίσει η λειτουργία (γιατί δεν εορτάζει ο Χρυσολόγος) ...
Γιατί; Προσωπικά θα πρότεινα ευθύς μετά το Δοξαστικό και το "Χριστός ανέστη" (άπαξ σε στιχηραρικό μέλος του Δοξαστικού), την ανάγνωση του Κατηχητικού Λόγου και την εκ νέου ψαλμωδία του "Χριστός Ανέστη" (εκ γ΄) ώστε να έχουν καιρό οι κληρικοί για την έναρξη της Θείας Λειτουργίας.
Το απολυτίκιον του Αγίου μάλλον δεν χρειάζεται...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#4
Μήπως να εφαρμόζαμε αυτό που γράφουν τα δίπτυχα; Μετα τον Κατηχητικό λόγο του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου το απολυτίκιό του και αμέσως μετά η Θ.Λειτουργία. (εκτός αν υπονοεί πράγματα που δεν αναφέρει ρητά).
 

Attachments

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#5
Μήπως να εφαρμόζαμε αυτό που γράφουν τα δίπτυχα; Μετα τον Κατηχητικό λόγο του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου το απολυτίκιό του και αμέσως μετά η Θ.Λειτουργία. (εκτός αν υπονοεί πράγματα που δεν αναφέρει ρητά).
Νεοκλή. Αυτό έπραξα κι εγώ. Είπα "θα πρότεινα"...
Είναι μια προσωπική άποψη ότι δεν "χωρεί" το απολυτίκιον του Αγίου... (εδώ μεταθέτουμε δύο μήνες την μνήμη του από 14/9 σε 13/11)
Εμείς μάλιστα είπαμε πολλάκις το "Χριστός Ανέστη" και αφού προσκύνησαν όλοι διαβάστηκε ο Κατηχητικός Λόγος και ψάλλαμε το "Η του στόματός σου".
Ας διαβαστεί λοιπόν στο σωστό σημείο ο κατηχητικός λόγος (όπως δηλαδή γράφουν τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2010) και τα υπόλοιπα τα βρίσκουμε...
 
Last edited:
#6
Γιατί; Προσωπικά θα πρότεινα ευθύς μετά το Δοξαστικό και το "Χριστός ανέστη" (άπαξ σε στιχηραρικό μέλος του Δοξαστικού), την ανάγνωση του Κατηχητικού Λόγου και την εκ νέου ψαλμωδία του "Χριστός Ανέστη" (εκ γ΄) ώστε να έχουν καιρό οι κληρικοί για την έναρξη της Θείας Λειτουργίας.
Είναι μία πολλή καλή λύση, αν και η πολλαπλή ψαλμωδία του Χριστὸς ἀνέστη... έχει νόημα μόνο ως παρεχόμενος χρόνος για τον ασπασμό συναπτά με το δοξαστικό.

Το απολυτίκιον του Αγίου μάλλον δεν χρειάζεται...
Εφόσον ορίζεται από το ΤΜΕ (ορίζεται και από τα δίπτυχα) θα πρέπει να το ψάλλουμε.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#8
Το βράδυ της Αναστάσεως, στο τέλος του όρθρου (μετά το δοξαστικό και τον κατηχητήριο λόγο του αγ. Ιωάννου) γίνεται απόλυση του Όρθρου κανονικά (στις ενορίες γνωρίζω οτι δεν γίνεται); Ευχαριστώ.
Στίς ἐνορίες λέγονται ἡ ἐκτενής, τά πληρωτικά καί ἡ ἀπόλυση μυστικῶς, ὅπως τίς Κυριακές καί ἄλλες λειτουργίες τοῦ ἔτους συνδεόμενες μέ τόν ὄρθρο.
Κατά τήν μοναχικήν τάξιν ποτέ δέν συνδέεται ὁ ὄρθρος μέ τή λειτουργία. Αὐτή τελεῖται μετά τήν «τριθέκτην», ἡ ὁποία τό Πάσχα καί τήν Διακαινήσιμο ἀντικαθίσταται ἀπό τήν ἐναρκτήριο ἀκολουθία (πρβλ. ΤΑΣ κεφ. ΜΣΤ΄), ὅπως τά γράφει καί ὁ Θεοδωράκης ἐκεῖ πού παραπέμπει. Καί φυσικά γίνεται ἀπόλυση, δηλ. λέγονται «φανερά» ὅλα ὅσα «μυστικά» λέμε στίς ἐνορίες.
Τώρα, Δημήτρη μου, εἶναι ἕνα πρόβλημα μέ μοναστήρια πού μετέχουν τοῦ μοναχικοῦ καί κοσμικοῦ τυπικοῦ ἀναγκαστικά....


 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#9
Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις και διευκρινήσεις όλων. Όντως το απολυτίκιο του αγίου Ιωάννου φαίνεται εμβόλιμο σε εκείνο το σημείο αλλά και εμείς το ψάλλαμε και το ψάλλουμε κανονικά εφόσον το προβλέπει η τάξη και συνδέεται με τον προηγηθέντα λόγο.

Έγινε και αναφορά στον ασπασμό κατά τη διάρκεια του δοξαστικού. Νόμιζα ώς τώρα οτι γίνεται ο ασπασμός αυτός μόνο στον εσπερινό «της αγάπης». Γίνεται όμως πάντοτε όταν ψάλλεται το δοξαστικό αυτό; Δεν το έχω δεί προσωπικά σε εφαρμογή (ούτε και στον εσπερινό της Αγάπης το έχω δεί, εκτός Αγίου Όρους). Μια παράδοση που χάθηκε στην ενοριακή πράξη ίσως λόγω του πλήθους του κόσμου και της καθυστέρησης της ακολουθίας; Μπορείτε να μας δώσετε λεπτομέρειες; Ευχαριστώ.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#10
Έγινε και αναφορά στον ασπασμό κατά τη διάρκεια του δοξαστικού.
Ο ασπασμός ξεκίνησε από τους Αίνους μέχρι το τέλος του Δοξαστικού και αφού εψάλλη το "Χριστός ανέστη" πολλάκις μέχρι να τελειώσει ο ασπασμός.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#11
Ὁ ἀσπασμὸς τῆς εἰκόνας, κατὰ παράδοσιν, ξεκινᾶ μὲ πρώτο τὸν ἱερέα, ποὺ κατὰ τὸ πασαπνοάριο ἐξέρχεται τοῦ ἱ. Βήματος, χωρίς ἄμφια, μὲ καλυμαύχι καὶ ἐξώρασο. Στὴν συνέχεια ξεκινοῦν οἱ πιστοί.

Τὸ αὐτὸ στὸν Νυμφίο καὶ στὸν Ἐσταυρωμένο.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#12
Ὁ ἀσπασμὸς τῆς εἰκόνας, κατὰ παράδοσιν, ξεκινᾶ μὲ πρώτο τὸν ἱερέα, ποὺ κατὰ τὸ πασαπνοάριο ἐξέρχεται τοῦ ἱ. Βήματος, χωρίς ἄμφια, μὲ καλυμαύχι καὶ ἐξώρασο. Στὴν συνέχεια ξεκινοῦν οἱ πιστοί.

Τὸ αὐτὸ στὸν Νυμφίο καὶ στὸν Ἐσταυρωμένο.

Και πότε θα ντυθεί (πάλι) για τη Θ. λειτουργία;

Χριστός Ανέστη!

Δ.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#13
Ὁ ἀσπασμὸς τῆς εἰκόνας, κατὰ παράδοσιν, ξεκινᾶ μὲ πρώτο τὸν ἱερέα, ποὺ κατὰ τὸ πασαπνοάριο ἐξέρχεται τοῦ ἱ. Βήματος, χωρίς ἄμφια, μὲ καλυμαύχι καὶ ἐξώρασο. Στὴν συνέχεια ξεκινοῦν οἱ πιστοί.

Τὸ αὐτὸ στὸν Νυμφίο καὶ στὸν Ἐσταυρωμένο.
Σε εμάς έγινε μετά των αμφίων ασπασμός του Ευαγγελίου.
 

christos_v

Παλαιό Μέλος
#14
" Ψαλλομένου του δοξαστικού - ή και επ αρχής των αίνων - γίνεται ο ασπασμός του Ιερού Ευαγγελίου" Αγία και Μεγάλη Εβδομάς, επιμέλεια πρωτοπρ. Παπαγιάννη Κωνσταντίνου, Θεσσαλονίκη 1982, Όρθρος Κυριακής του Πάσχα, σημείωση σελίδα 301
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#15
Και πότε θα ντυθεί (πάλι) για τη Θ. λειτουργία;

Χριστός Ανέστη!

Δ.
Ἔχεις δίκαιο Δημήτρη, λάθος μου. Ἀναφερόμουν στοὺς ὄρθρους τῆς Μ. Ἑβδομάδος.

Τὴν Κυριακὴ τοῦ Πάσχα ἀσφαλῶς καὶ παραμένει ἠμφιεσμένος.
 

christos_v

Παλαιό Μέλος
#16
Μα η προσκύνηση απο τον ιερέα γίνεται όταν διεξαχθεί η λιτάνευση της εικόνος του Νυμφίου (προπορευομένων λαμπάδων και θυμιατού) στο τροπάριον ιδού ο Νυμφίος του όρθρου της Μ. Δευτέρας (Κυριακή των Βαίων εσπέρας) με μακρύ ράσο και πετραχήλι ή και φελώνιον. (Και για την εικόνα του Μυστικού Δείπνου και τη λιτάνευση του Εσταυρωμένου).

Στο Πασαπνοάριον και στο Αινείτε συγκεκριμένα η τάξη αυτή ισχύει για τον Αρχιερεα όταν υπάρχει χοροστασία (Εις δε το Αινείτε των Αίνων, κατελθών του παραθρονίου ασπάζεται την εικόνα του Νυμφίου- ή του Μυστικού Δείπνου τη Μ. Πέμπτη και ευλογήσας τον λαόν, των χορών ψαλλόντων το εις πολλά έτη, ανέρχεται αυθίς εις το παραθρόνιον.)
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#17
Μα η προσκύνηση απο τον ιερέα γίνεται όταν διεξαχθεί η λιτάνευση της εικόνος του Νυμφίου (προπορευομένων λαμπάδων και θυμιατού) στο τροπάριον ιδού ο Νυμφίος του όρθρου της Μ. Δευτέρας (Κυριακή των Βαίων εσπέρας) με μακρύ ράσο και πετραχήλι ή και φελώνιον. (Και για την εικόνα του Μυστικού Δείπνου και τη λιτάνευση του Εσταυρωμένου).

Στο Πασαπνοάριον και στο Αινείτε συγκεκριμένα η τάξη αυτή ισχύει για τον Αρχιερεα όταν υπάρχει χοροστασία (Εις δε το Αινείτε των Αίνων, κατελθών του παραθρονίου ασπάζεται την εικόνα του Νυμφίου- ή του Μυστικού Δείπνου τη Μ. Πέμπτη και ευλογήσας τον λαόν, των χορών ψαλλόντων το εις πολλά έτη, ανέρχεται αυθίς εις το παραθρόνιον.)
Ὁ ἱερέας ἀφήνει τὴν εἰκόνα στὸ προσκυνητάρι ἀλλὰ δὲν προσκυνᾶ. Ξαναβγαίνει, ὡς προανέφερα, στὸ Αἰνεῖτε καὶ μετὰ ἀπὸ αὐτὸν ξεκινοῦν οἱ πιστοί.

Βέβαια, οἱ ἐπισκέπτες εἶναι πάντα ἀσυνήθιστοι σὲ αὐτὴν τὴν τάξη, καὶ προσπαθοῦν νὰ προσκυνήσουν ἀμέσως μετὰ τὸ πέρας τῆς λιτάνευσης, ἀλλὰ μὲ μερικὲς προτροπὲς ἐπανέρχονται στὴν τάξη, καθὼς καὶ ἀπὸ τοὺς ντόπιους ὅλοι ἀναμένουν τὸν ἱερέα νὰ βγεῖ ἐπίσήμως.

Δὲν γνωρίζω ἄν σχετίζεται μὲ τὴν ἀρχιερατικὴ χοροστασία. Πάντως μέσα στὴν ἀκολουθία προεστὼς εἶναι ὁ ἐφημέριος, πάντα προσκυνᾶ πρῶτος καὶ άκολουθοῦν κατὰ σειρὰ ἄνδρες καὶ γυναικόπαιδα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#18
Νόμιζα ώς τώρα οτι γίνεται ο ασπασμός αυτός μόνο στον εσπερινό «της αγάπης». Γίνεται όμως πάντοτε όταν ψάλλεται το δοξαστικό αυτό; Δεν το έχω δεί προσωπικά σε εφαρμογή (ούτε και στον εσπερινό της Αγάπης το έχω δεί, εκτός Αγίου Όρους). Μια παράδοση που χάθηκε στην ενοριακή πράξη ίσως λόγω του πλήθους του κόσμου και της καθυστέρησης της ακολουθίας;
Αὐτή εἶναι ἡ ἀλήθεια.​
 
#19
Νόμιζα ώς τώρα οτι γίνεται ο ασπασμός αυτός μόνο στον εσπερινό «της αγάπης». Γίνεται όμως πάντοτε όταν ψάλλεται το δοξαστικό αυτό; Μπορείτε να μας δώσετε λεπτομέρειες; Ευχαριστώ.
Ἀγαπητέ μας ἀδελφέ χαῖρε! Ὁ ἀσπασμός γίνεται στό Ὄρος τουλάχιστον) μόνο στήν ἀγρυπνία τοῦ Πάσχα (Ὄρθρος) καί στόν Ἐσπερινό, δύο φορές δηλαδή.
 
Top