...μετά το απολυτίκιο του αγίου ή πρέπει να πούμε μία φορά ακόμα Χριστὸς ἀνέστη... για να αρχίσει η λειτουργία (γιατί δεν εορτάζει ο Χρυσολόγος) ...
Μήπως να εφαρμόζαμε αυτό που γράφουν τα δίπτυχα; Μετα τον Κατηχητικό λόγο του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου το απολυτίκιό του και αμέσως μετά η Θ.Λειτουργία. (εκτός αν υπονοεί πράγματα που δεν αναφέρει ρητά).
Γιατί; Προσωπικά θα πρότεινα ευθύς μετά το Δοξαστικό και το "Χριστός ανέστη" (άπαξ σε στιχηραρικό μέλος του Δοξαστικού), την ανάγνωση του Κατηχητικού Λόγου και την εκ νέου ψαλμωδία του "Χριστός Ανέστη" (εκ γ΄) ώστε να έχουν καιρό οι κληρικοί για την έναρξη της Θείας Λειτουργίας.
Το απολυτίκιον του Αγίου μάλλον δεν χρειάζεται...
Στίς ἐνορίες λέγονται ἡ ἐκτενής, τά πληρωτικά καί ἡ ἀπόλυση μυστικῶς, ὅπως τίς Κυριακές καί ἄλλες λειτουργίες τοῦ ἔτους συνδεόμενες μέ τόν ὄρθρο.Το βράδυ της Αναστάσεως, στο τέλος του όρθρου (μετά το δοξαστικό και τον κατηχητήριο λόγο του αγ. Ιωάννου) γίνεται απόλυση του Όρθρου κανονικά (στις ενορίες γνωρίζω οτι δεν γίνεται); Ευχαριστώ.
Έγινε και αναφορά στον ασπασμό κατά τη διάρκεια του δοξαστικού.
Ὁ ἀσπασμὸς τῆς εἰκόνας, κατὰ παράδοσιν, ξεκινᾶ μὲ πρώτο τὸν ἱερέα, ποὺ κατὰ τὸ πασαπνοάριο ἐξέρχεται τοῦ ἱ. Βήματος, χωρίς ἄμφια, μὲ καλυμαύχι καὶ ἐξώρασο. Στὴν συνέχεια ξεκινοῦν οἱ πιστοί.
Τὸ αὐτὸ στὸν Νυμφίο καὶ στὸν Ἐσταυρωμένο.
Ὁ ἀσπασμὸς τῆς εἰκόνας, κατὰ παράδοσιν, ξεκινᾶ μὲ πρώτο τὸν ἱερέα, ποὺ κατὰ τὸ πασαπνοάριο ἐξέρχεται τοῦ ἱ. Βήματος, χωρίς ἄμφια, μὲ καλυμαύχι καὶ ἐξώρασο. Στὴν συνέχεια ξεκινοῦν οἱ πιστοί.
Τὸ αὐτὸ στὸν Νυμφίο καὶ στὸν Ἐσταυρωμένο.
Και πότε θα ντυθεί (πάλι) για τη Θ. λειτουργία;
Χριστός Ανέστη!
Δ.
Μα η προσκύνηση απο τον ιερέα γίνεται όταν διεξαχθεί η λιτάνευση της εικόνος του Νυμφίου (προπορευομένων λαμπάδων και θυμιατού) στο τροπάριον ιδού ο Νυμφίος του όρθρου της Μ. Δευτέρας (Κυριακή των Βαίων εσπέρας) με μακρύ ράσο και πετραχήλι ή και φελώνιον. (Και για την εικόνα του Μυστικού Δείπνου και τη λιτάνευση του Εσταυρωμένου).
Στο Πασαπνοάριον και στο Αινείτε συγκεκριμένα η τάξη αυτή ισχύει για τον Αρχιερεα όταν υπάρχει χοροστασία (Εις δε το Αινείτε των Αίνων, κατελθών του παραθρονίου ασπάζεται την εικόνα του Νυμφίου- ή του Μυστικού Δείπνου τη Μ. Πέμπτη και ευλογήσας τον λαόν, των χορών ψαλλόντων το εις πολλά έτη, ανέρχεται αυθίς εις το παραθρόνιον.)
Νόμιζα ώς τώρα οτι γίνεται ο ασπασμός αυτός μόνο στον εσπερινό «της αγάπης». Γίνεται όμως πάντοτε όταν ψάλλεται το δοξαστικό αυτό; Δεν το έχω δεί προσωπικά σε εφαρμογή (ούτε και στον εσπερινό της Αγάπης το έχω δεί, εκτός Αγίου Όρους). Μια παράδοση που χάθηκε στην ενοριακή πράξη ίσως λόγω του πλήθους του κόσμου και της καθυστέρησης της ακολουθίας;
Νόμιζα ώς τώρα οτι γίνεται ο ασπασμός αυτός μόνο στον εσπερινό «της αγάπης». Γίνεται όμως πάντοτε όταν ψάλλεται το δοξαστικό αυτό; Μπορείτε να μας δώσετε λεπτομέρειες; Ευχαριστώ.