[Ερώτηση] Απο το ένα άκρο στο άλλο

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
#21
Να ξεκαθαρίσω φίλοι μου κάτι και προς τον εαυτό μου αλλά και πρός την αγάπη σας.Αλλο πράμα οι αναλύσεις των κλασσικών μαθημάτων που πρέπει να γίνονται ειδικά όταν βασίζονται σε δοκιμασμένα παραδοσιακά ακούσματα και άλλο το να πώ ένα χερουβικό ιδίας έμπνευσης βασιζόμενο στις χοτζάδικες ερμηνείες η στα τραγούδια που έχω ακούσει.Αυτό δεν δέχομαι και για τον επιπρόσθετο λόγο επειδή έχω προσπαθήσει να τα ξεκαθαρίσω μεταξύ τους στον εαυτό μου -ψάλσιμο και τραγούδι-χωρίς ίσως να το έχω καταφέρει. Αλλά έχω προσπαθήσει , ελπίζω εις βάρος του τραγουδιού και όχι της ψαλτικής .....
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
#22
Να, καλη ωρα σημερα κε Αντωνη
Ημασταν ξενυχτηδες(5:00 πμ) απο γαμο και κουρασμενοι απο το μακρινο ταξιδι(Αθηνα),εγω και ο πατερας μου.
Ειδικα εγω,στην κυριολεξια κοιμομουν ορθιος πανω στο αναλογιο...αφηστε που ενιωθα σαν....μαστουρης να το πω;....:D
Καταρχην,προσπαθησα να κρατησω,με το λιγο κουραγιο που μου ειχε απομεινει,τις περισσοτερες μουσικες συνθεσεις σε ενα επιπεδο.
Να με πιασει ομως ενας οιστρος στο ασματικο Αγιος ο Θεος,που μιας και ελεγα τη δοξολογια σε ηχο δ' απ'εξω,δοθηκε η ευκαιρια συνεχεια το μυαλο μου να ''γενναει'' θεσεις καινουριες!...:D Σας εχει συμβει αυτο ποτε;...;-) *

Εν τουτοις ομως,καναμε μια Λειτουργια...ολα τα λεφτα, που λενε!...:cool:
Ηθελε ηχογραφηση...
Τωρα βεβαια,τι θα ακουγατε;...Εγω παντως το καταευχαρηστηθηκα,χωρις βεβαια να σημαινει το ιδιο και για τον κοσμο,αν και δεν ακουσα παραπονα.:wink:
*Και μιας και ανεφερα αυτο,θα εχετε ολοι ακουσει φανταζομαι,υπερβολες μεγαλων ψαλτων.Περα απ'το οτι σε αλλους αρεσουν,σε αλλους οχι,θα ηθελα να σταθω στο εξης σημειο:
Ακουμε κατα καιρους σε ηχογραφησεις,οτιδηποτε εξωπαραδοσιακο απο καποιους ψαλτες, ετσι;...Και σιγουρα πεφτουμε και εμεις σε αυτη την ''παγιδα'' οταν ερμηνευουμε. Εχει σκεφτει καποιος απο εσας γιατι γινεται αυτο την συγκεκριμενη χρονικη στιγμη;....Δεν μιλαω για τις συνεχεις ανουσιες υπερβολες.Αυτες κανουν μπαμ οτι γινονται για επιδειξη.Μιλαω για γραμμες διαφορετικες,που μας ερχονται στο νου κατα τη διαρκεια της ερμηνειας,σε ακυρες πολλες φορες στιγμες,ακομα και σε ενα απλο Κυριε ελεησον.
Θα το προσεξουμε στους μεγαλους ψαλτες αυτο και στους εαυτους μας ακομα,γι'αυτο και δεν το κατακρινω.....:cool: Ποια η γνωμη σας;...
Προσοχη ομως, οχι στην συνεχη επιδειξη των φωνητικων δυνατοτητων!!....Κατανταμε καραγκιωζηδες!!....:(
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
#23
θα εχετε ολοι ακουσει φανταζομαι,υπερβολες μεγαλων ψαλτων.Περα απ'το οτι σε αλλους αρεσουν,σε αλλους οχι,θα ηθελα να σταθω στο εξης σημειο:
Ακουμε κατα καιρους σε ηχογραφησεις,οτιδηποτε εξωπαραδοσιακο απο καποιους ψαλτες, ετσι;...Και σιγουρα πεφτουμε και εμεις σε αυτη την ''παγιδα'' οταν ερμηνευουμε. Εχει σκεφτει καποιος απο εσας γιατι γινεται αυτο την συγκεκριμενη χρονικη στιγμη;....Δεν μιλαω για τις συνεχεις ανουσιες υπερβολες.Αυτες κανουν μπαμ οτι γινονται για επιδειξη.Μιλαω για γραμμες διαφορετικες,που μας ερχονται στο νου κατα τη διαρκεια της ερμηνειας,σε ακυρες πολλες φορες στιγμες,ακομα και σε ενα απλο Κυριε ελεησον.
Οἱ μεγάλοι ψάλτες εἶναι δάσκαλοι. Δέν ὑπάρχει παραδοσιακή μουσική χωρίς διαδοχή ἀπό τούς παλιούς στούς νέους. Ὄχι στήν παρθενογέννεση.
Προτιμῶ λοιπόν νά διδάσκομαι ἀπό τούς μεγάλους ψάλτες, παρά νά γίνομαι κριτής τους. Διαπιστώνω συνεχῶς ὅτι ἔχουν πλοῦτο οὐκ ὀλίγο νά προσφέρουν.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
#24
Οἱ μεγάλοι ψάλτες εἶναι δάσκαλοι. Δέν ὑπάρχει παραδοσιακή μουσική χωρίς διαδοχή ἀπό τούς παλιούς στούς νέους. Ὄχι στήν παρθενογέννεση.
Προτιμῶ λοιπόν νά διδάσκομαι ἀπό τούς μεγάλους ψάλτες, παρά νά γίνομαι κριτής τους. Διαπιστώνω συνεχῶς ὅτι ἔχουν πλοῦτο οὐκ ὀλίγο νά προσφέρουν.

Συμφωνω αγαπητε συναδελφε,,προς Θεου και ετσι πρεπει.Αλλωστε δεν νομιζω να αφησα να εννοηθει κατι τετοιο,γι'αυτο και εγραψα αυτο:
''Θα το προσεξουμε στους μεγαλους ψαλτες αυτο και στους εαυτους μας ακομα,γι'αυτο και δεν το κατακρινω....''
Αλλο ομως πραγμα το live!....:wink::D Π.χ. ψαλατε εχθες το δυναμις του Αβαγιαννου;...Ωραια.Το αποδοσατε πιστα,σωστα και οπως αξιζει σε καθε μελος.Το ιδιο θα κανετε με το ιδιο μελος και την επομενη Κυριακη,ακομα και την μεθεπομενη κ.ο.κ
Καποια στιγμη ομως,για μια φορα,θα σας ερθει στο νου μια αλλη θεση και εσεις αναλογα το χρονο,θα την εκτελεσετε.Μια θεση, την οποια, ή την ακουσατε απο καποιον μεγαλο ψαλτη,(να ενα σημειο που φανερωνει οτι ακουτε ψαλτες και δεν κανετε ο,τι σας κατεβει) ή ηταν γεννημα του καλλιτεχνικου σας οιστρου.Κακο ειναι αυτο;...:)
 
#25
Συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΑ συνάδελφε, ειδικά η σοφή αυτή λαϊκή παροιμία βρίσκει πολλές εφαρμογές σήμερα, στα διάφορα σχόλια που ακούμε για ψάλτες από "ειδικούς" και μη... Για τον αείμνηστο Μαϊδανόγλου είχα ακούσει παλιά στο ραδιόφωνο συνέντευξη κάποιου που έλεγε ότι εξαιτίας της φωνής του, την οποία άκουσε τυχαία όταν περνούσε ο επιτάφιος, ο άνθρωπος αυτός πλησίασε το αναλόγιο και την εκκλησία. Εγώ όμως αγαπητέ συνάδελφε δεν έκρινα ούτε την αναμφισβήτητη καλλιτεχνική του αξία ούτε την ευσέβειά του. Μίλησα για το αν το ύφος του είναι παραδοσιακό ή κάποτε-κάποτε (συχνά, πιστεύω εγώ) εκφεύγει του παραδοσιακού πλαισίου που έχουμε συνηθίσει από τους άλλους ψάλτες που ανέφερα. Όχι φυσικά ότι δεν μπορούσε (αλίμονο...), απλά δεν το επέλεξε να μείνει στο πλαίσιο αυτό. Θα μπορούσε π.χ. να ψάλει έτσι στον πατριαρχικό ναό; Αμφιβάλλω...

Δε λέω βέβαια ότι δεν ωφελείται κανείς από το ψάλσιμο του Μαϊδανόγλου, κάθε άλλο. Ειδικά σε κάποια σημεία εγώ το βάζω και το ξαναβάζω συνέχεια, γιατί δε χορταίνεται... Όμως αυτό που παίρνεις είναι τα γυρίσματα και η τεχνική. Από την άποψη του παραδοσιακού / εκκλησιαστικού ύφους, προτιμώ άλλους.
Αντε παλι τι διαβασα και σημερα...Αν ο μαιδανογλου δεν ηταν παραδοσιακος ποιος ηταν,προσωπικα πιστευω οτι ειναι ποιο παραδοσιακος και λιγοτερο "επιδεικτικος" απο τον Στανιτσα[μετα απο το Πατριαρχ.]που ανεφερες στο μηνυμα ποιο πανω,μαλλον δεν εχεις ακουσει αρκετα Μαιδανογλου ο οποιος ηταν απο τους καλυτερους εκτελεστες.....
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#27
Ποιος "ψάλλει" το "Πάτερ ημών" στο μήνυμα #3;;;
Θα εννοείς το ...«Χοτζάδικο»! Είναι απόσπασμα απ' αυτή την ηχογράφηση (στο 08:43), στον Αγ. Θωμά Αμπελοκήπων (Οκτώβριος 1988).
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#29
Αντε παλι τι διαβασα και σημερα...Αν ο μαιδανογλου δεν ηταν παραδοσιακος ποιος ηταν,προσωπικα πιστευω οτι ειναι ποιο παραδοσιακος και λιγοτερο "επιδεικτικος" απο τον Στανιτσα[μετα απο το Πατριαρχ.]που ανεφερες στο μηνυμα ποιο πανω,μαλλον δεν εχεις ακουσει αρκετα Μαιδανογλου ο οποιος ηταν απο τους καλυτερους εκτελεστες.....
Δεν αντιλέγω ότι ο άνθρωπος ήταν φαινόμενο. Αλλά για το ότι ήταν λιγότερο επιδεικτικός από τον Στανίτσα της Ελλάδας, θα διαφωνήσω. Δεν έχω ακούσει λ.χ. ποτέ το Στανίτσα να λέει έτσι τον πεντηκοστό, όπως το έχω στο συνημμένο. Η δε διάκριση του Στανίτσα του Πατριαρχείου από τον Στανίτσα της Ελλάδας νομίζω ότι, αν και υπαρκτή, έχει εν τούτοις μεγαλοποιηθεί. Εντάξει, έβαλε ο άνθρωπος καινούργιες γραμμές, έκανε κάποια παραπάνω πράγματα με τη φωνή του, αλλά όχι κι ότι άλλαξε το σύμπαν... Πόσο ν' αλλάξει λ.χ. ένα Κύριε εκέκραξα; Το δε ύφος (εννοώ τον τρόπο του ψάλλειν, ανεξαρτήτως των μουσικών φράσεων) ήταν φυσικά το ίδιο.

Έχω ξαναγράψει ότι δεν είμαστε εμείς που θα κρίνουμε αυτά τα μεγάλα αναστήματα. Αν δηλαδή δεν έχει δικαίωμα ένας άνθρωπος με πείρα τόσων δεκαετιών ως πρωτοψάλτης του Πατριαρχείου να παρουσιάσει τη δική του μουσική πρόταση, τότε ποιος έχει; Αν δεν έχουν δικαίωμα φωνές σαν του Μαϊδανόγλου, του Δασκαλούδη, του Χατζή, του Φωτόπουλου, να κάνουν κάτι παραπάνω, τότε ποιος έχει; Το κακό πιστεύω δεν είναι απαραίτητα εκεί, δηλ. στο 5% των μεγάλων φωνών που "τσακίζουν κόκκαλα". Γιατί όλοι αυτοί, άμα τους ακούσεις να σου λένε κλασσικά μαθήματα θα πάθεις την πλάκα σου... (είχα μια κουβέντα πρόσφατα για κλασσικές εκτελέσεις από το Στάικο Χατζή). Το πρόβλημα βρίσκεται στο υπόλοιπο 95% (σε όσους απ' αυτούς, τέλος πάντων) που τους ακούει και νομίζει ότι μπορεί να τους μιμηθεί, με αποτέλεσμα να έχουμε τα όσα κωμικοτραγικά ακούμε στα ραδιόφωνα και στις διάφορες πανηγύρεις.

Τέλος πάντων, αρκετά "νούμερα" έχουμε ανεβάσει τελευταία, δεν θα μαλώσουμε και... για την αξία του αξεπέραστου φωνητικά Σπυρίδωνα Μαϊδανόγλου!
 

Attachments

Top