Αν ο οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί παλαιά σημάδια, φταίει ο αείμνηστος δάσκαλος Σ. Καράς;

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Αντιγραφή μηνύματος από εδώ.

Θα προσπαθήσω να εξηγήσω αναλυτικά κάποια πράγματα για να γίνω κατανοητός ώστε να αποφευχθούν οι όποιες παρεξηγήσεις.

Την Τρίτη το απόγευμα λίγο πριν την ώρα του εσπερινού άνοιξα το youtube και άκουγα διαβάζοντας το δοξαστικό όπως φαίνεται στο παρακάτω βίντεο για να το μάθω όσο γίνεται καλύτερα και αυτό άλλωστε αποτέλεσε την αφορμή για τη δημιουργία αυτών των οπτικοακουστικών αρχείων.

Όπως μπορεί να δει ο οποιοσδήποτε ένας εκ των αγαπητών συνδρομητών (subscribers), με παρακάλεσε εκείνη την ώρα να ανεβάσω κάπου το κείμενο σε μορφή pdf για να το ψάλλει στο ναό του προφανώς. Καθώς το rapidshare είχε διαγράψει το σύνδεσμο (όταν τα αρχεία είναι ανενεργά μετά την παρέλευση ενός μήνα διαγράφονται), το ανέβασα εδώ ώστε να μη ξαναδιαγραφεί και όχι για να προκαλέσω τα γνωστά μέλη.
Στον ίδιο φάκελο που υπήρχε αυτό το pdf ήταν και το άλλο κείμενο σε μορφή εικόνας jpg. Έτσι με την ευκαιρία αυτή ανέβασα και αυτό. Δεν είμαι σίγουρος όμως για την προέλευσή του. Πρέπει να είναι αυτό που είπε ο κ. Νεοκλής, από τη Μουσική Κυψέλη του Στεφάνου. Όμως ούτε το χρησιμοποίησα στην εκκλησία, ούτε το διάβασα πριν το στείλω αυτό το αρχείο εικόνας.
Τα σχόλια επομένως του κυρίου Τσακίρογλου που αναφέρονται αποκλειστικά και μόνο στο αρχείο εικόνας τα βρίσκω μάλλον σωστά και τον ευχαριστώ για την επισήμανσή του και πιστεύω πως αποτελεί παράδειγμα ο τρόπος που εκφράζει τις διαφωνίες ή απορίες του σε διάφορα θέματα εδώ σε αυτή την κοινότητα.
Από κει και πέρα αν ο οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί κάποια από τα λεγόμενα παλαιά σημάδια, φταίει ο αείμνηστος δάσκαλος Σ. Καράς; Υπάρχει λογική σε αυτό τώρα; Δε θέλω να γράψω τίποτα άλλο σχετικά με αυτό.

Το κείμενο αυτό σε μορφή pdf αποτελεί ένα μικρό δείγμα από το εκατοντάδων σελίδων μουσικό μηναίο του μηνός Αυγούστου του συλλόγου προς διάδοσιν της εθνικής μουσικής. Βρίσκεται στον πρώτο τόμο. Υπάρχουν και μήνες που απαρτίζονται από τρεις τόμους! Η επεξεργασία, που έγινε για προσωπική χρήση, έχει να κάνει με τη διχρωμία και την πρόσθεση της αρκτικής μαρτυρίας σε κάθε σημείο που αλλάζει ο ήχος και τα περιθώρια ανάμεσα σε κάθε ήχο. Με βοηθά αρκετά αυτός ο τρόπος στην καλύτερη εκτέλεση και επομένως η όποια επεξεργασία δεν έχει να κάνει τόσο με λόγους αισθητικής.
Το βιβλίο μπορούσε παλιότερα να το προμηθευτεί κάποιος είτε από το σύλλογο, δε ξέρω αν υπάρχει ακόμα, είτε από το βιβλίο της αποστολικής διακονίας και από άλλα βιβλιοπωλεία. Για το τι συμβαίνει αυτή την περίοδο το ΚΕΠΕΜ λογικά μπορεί να ενημερώσει τους ενδιαφερόμενους εδώ.

Θα πρέπει, για αυτούς που δε γνωρίζουν να αναφερθεί, ότι ο Σ. Καράς έχει γράψει δεκάδες χιλιάδες σελίδες κειμένων εκκλησιαστικής μουσικής κυριολεκτικά με το χέρι του και όχι δηλαδή με υπολογιστή ή σε τυπογραφείο. Πρόκειται όχι για δικές του συνθέσεις αλλά για επεξεργασία των παλαιών και κλασσικών μουσικών κειμένων. Δηλαδή έχουν προστεθεί διαστολές, ώστε να μπορεί εύκολα να ψαλλεί το μέλος με ρυθμό, έχουν προστεθεί αναπνοές ώστε να μη κόβονται λέξεις στη μέση κάτι που δυστυχώς το συναντάμε πολύ συχνά, έχουν προστεθεί έλξεις ώστε να γίνεται όσο πιο πιστά η εκτέλεση των διαστημάτων και αρκετά ακόμα.
Όπως λοιπόν γράφουν και τα βιβλία στην εισαγωγή, είναι αδύνατο σε τόσες δεκάδες χιλιάδες σελίδες να μην υπάρχουν μικρολαθάκια ανεπαίσθητα κατά την ώρα του ψαλσίματος βέβαια, αλλά που κάποιος μπορεί να ανακαλύψει μόνο με εξονυχιστικό έλεγχο και αφού γνωρίζει πολύ καλά ορθογραφία της εκκλησιαστικής βυζαντινής μουσικής.
Έτσι είναι εκτός λογικής ανάμεσα στους εκατομμύρια χαρακτήρες που έγραψε ο αείμνηστος δάσκαλος Σίμωνας Καράς, να βρίσκουμε ένα χαρακτήρα που μπορεί να ήθελε ή να μην ήθελε ψηφιστό για παράδειγμα και να το κάνουμε σημαία και να μιλάμε για ανορθογραφία. Αυτό που έχει κάνει ο Σ. Καράς είναι απλά απίστευτο. Μοναδική δουλειά που πρέπει να αγαπά κανείς υπερβολικά την ψαλτική δηλαδή ουσιαστικά να αγαπά και να πιστεύει το σκοπό της για να τα καταφέρει.

Για το θέμα του καλύτερου ψάλτη... δεν έχω ψηφίσει. Τι θα λέγατε για μια ψηφοφορία για την ανάδειξη του καλύτερου αγίου;
Πιστεύω πως δεν υπάρχει καλύτερος ψάλτης, το έχω γράψει αυτό. Δηλαδή κάποια στιγμή σε μια ιδιωτική προσωπική συζήτηση, σίγουρα μπορεί να πει κανείς πως ο τάδε είναι ο καλύτερος ψάλτης. Όμως όταν το δει κάποιος το θέμα πιο σοβαρά και αναλυτικά, μακριά από προσωπικές αδυναμίες καταλαβαίνει πως δε μπορεί να στηριχθεί ούτε επιστημονικά μα ούτε και πνευματικά τέτοιος (αδόκιμος) όρος.

 
Last edited by a moderator:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Αγαπητέ ειρύΚ, συμφωνώ με αρκετές από τις παραγράφους του τελευταίου σου μυνήματος. Αν και άσχετο με το παρόν θέμα (οι συντονιστές μπορούν να το "σχετικοποιήσουν" και θα τους παρακαλούσα για την τάξη να το πράξουν και ας γίνομαι έτι μία φορά pain in the a...), θα με ενδιέφερε έστω κι αν δεν θέλεις να αναφερθείς, τι εννοείς σε αυτό το σημείο:
Από κει και πέρα αν ο οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί κάποια από τα λεγόμενα παλαιά σημάδια, φταίει ο αείμνηστος δάσκαλος Σ. Καράς; Υπάρχει λογική σε αυτό τώρα; Δε θέλω να γράψω τίποτα άλλο σχετικά με αυτό.
Μετά την μεταρρύθμιση έγινε από κάποιον άλλο τέτοια παρόμοια προσπάθεια επαναφοράς επισήμως καταργημένων συμβόλων; Αναφέρεσαι στο ότι ίσως άρχιζε να ξεφτίζει η ακουστική παράδοση και ήταν πλέον αναγκαίο; Διότι ο ισχυρός αντίποδας είναι το γιατί εφόσον για κάποιους αυτή η επαναφορά κατέστη αναγκαία δεν το επισημοποίησαν γνωστοποιόντας το στους υπεύθυνους και αν το έκαναν και δεν εγκρίθηκε δεν έκλιναν αυχένα, αλλά δημιουργήθηκε ένα είδους κρυφού σχολειού, ενώ δεν βρισκόμαστε σε διωγμό;
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
...

Μετά την μεταρρύθμιση έγινε από κάποιον άλλο τέτοια παρόμοια προσπάθεια επαναφοράς επισήμως καταργημένων συμβόλων; Αναφέρεσαι στο ότι ίσως άρχιζε να ξεφτίζει η ακουστική παράδοση και ήταν πλέον αναγκαίο; Διότι ο ισχυρός αντίποδας είναι το γιατί εφόσον για κάποιους αυτή η επαναφορά κατέστη αναγκαία δεν το επισημοποίησαν γνωστοποιόντας το στους υπεύθυνους και αν το έκαναν και δεν εγκρίθηκε δεν έκλιναν αυχένα, αλλά δημιουργήθηκε ένα είδους κρυφού σχολειού, ενώ δεν βρισκόμαστε σε διωγμό;

Αν καθίσει κάποιος και αντιγράψει ένα μουσικό κείμενο, ας πούμε ένα χερουβικό του λαμπαδαρίου, και μετά προσθέσει μόνος του, κάποια από τα λεγόμενα παλαιά σημάδια λανθασμένα όμως, θα φταίει ο Σ. Καράς; Σε αυτό αναφέρθηκα.
Υπάρχουν επίσης βιβλία, που αναφέρονται στα παλαιά σημάδια και κυκλοφορούν στο εμπόριο τα οποία έχουν γραφτεί αρκετά πριν γεννηθεί ο Σ. Καράς. Αγοράζω το βιβλίο ΕΞΗΓΗΣΙΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΣΗΜΕΙΟΓΡΑΦΙΑΣ του κ. Θ. Στάθη και από εκεί ΔΕΝ διαβάζω τις εξηγήσεις των παλαιών χαρακτήρων και υποστάσεων του Αποστόλου Κώνστα (έζησε στην εποχή της επανάστασης του '21) απλά έτσι στα γρήγορα τοποθετώ στο περίπου κάποιους από αυτούς τους χαρακτήρες στο χερουβικό του Λαμπαδαρίου.
Λοιπόν; Είναι δυνατό να ευθύνεται πάλι ο Σ. Καράς γι΄αυτό; .

Από κει και πέρα, δε πιστεύω πως έγινε κάποια προσπάθεια επαναφοράς επισήμως καταργημένων συμβόλων. Στην πράξη έχουμε πολλές περιπτώσεις ψαλτών που εκτελούσαν αυτά τα σύμβολα. Έτσι πιστεύω πως δεν τίθεται θέμα επαναφοράς και άδειας από το πατριαρχείο και όλα τα σχετικά. Απλά ένας σοβαρός μελετητής της εκκλησιαστής μουσικής και όχι μόνο, μέσα από την έρευνα τη μελέτη και τα ακούσματα μας εξηγεί το γιατί και το πως της εκτέλεσης. Δεν είναι δηλαδή έτσι αόριστα επειδή ο τάδε το άκουσε από της προηγούμενης γενιάς ψάλτη. Γιατί και ο προηγούμενος από που το άκουσε; Επομένως υπάρχουν χαρακτήρες που μπορεί για κάποια χρόνια να μην τυπώνονταν στα μουσικά κείμενα, στη πράξη όμως δεν έπαψαν ποτέ να εκτελούνται έστω και αλλοιωμένοι.
Να΄σαι πάντα καλά.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Έτσι πιστεύω πως δεν τίθεται θέμα επαναφοράς και άδειας από το πατριαρχείο και όλα τα σχετικά.

Απλά ένας σοβαρός μελετητής της εκκλησιαστής μουσικής και όχι μόνο, μέσα από την έρευνα τη μελέτη και τα ακούσματα μας εξηγεί το γιατί και το πως της εκτέλεσης.

Δεν είναι δηλαδή έτσι αόριστα επειδή ο τάδε το άκουσε από της προηγούμενης γενιάς ψάλτη. Γιατί και ο προηγούμενος από που το άκουσε; Επομένως υπάρχουν χαρακτήρες που μπορεί για κάποια χρόνια να μην τυπώνονταν στα μουσικά κείμενα, στη πράξη όμως δεν έπαψαν ποτέ να εκτελούνται έστω και αλλοιωμένοι.
Να΄σαι πάντα καλά.

Ποιὸς νὰ εἶναι αὐτὸς ἄραγε; Ποιὸς; :rolleyes:

Οἱ γενιὲς ψαλτῶν στὴ Μεγάλη Ἐκκλησία διαδέχονταν ἡ μιὰ τὴν ἄλλη. Μάθε λοιπὸν ποιοὶ ἦταν οἱ δάσκαλοι τοῦ Ναυπλιώτη, μέχρι ποὺ φτάνει ἡ παράδοσή τους στους Τρείς Διδασκάλους κι ὕστερα μπορεῖς νὰ μᾶς πεῖς κι ἄλλα τέτοια «σοβαρά».

Καλὴ ἡ στράτευσή σου συνάδελφε, ἄλλὰ χειρότερη ἡ ἀμετροέπεια.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Αν ο οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί παλαιά σημάδια, φταίει ο αείμνηστος δάσκαλος Σ. Καράς;

Όχι φυσικά! ο Nicolas Cage είναι υπεύθυνος.. !!!
Ορίστε και οι φωτογραφίες με τα χειρόγραφα και τα παλαιά σημαδόφωνα
national_treasure2.jpg

2007_national_treasure_book_of_secrets_004.jpg
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Αποκλείεται, λέγω στον εαυτό μου, να επικρατήσει αυτή η ηρεμία στο Ψαλτολόγιο που χαρίκαμε τον τελευταίο περίπου ενάμίσυ (ίσως και δύο) μήνες, απηλλαγμένοι απο τα θέματα που διαιρούν. Χαρίκαμε τις σπάνιες ηχογραφήσεις των Πρωτοψαλτών της παλαιάς εποχής που φίλοι μέλη με πολλή αγάπη ανάρτησαν, μουσικά κείμενα, και άλλα εποικοδομητικά.

Νά σου όμως, χρονιάρες μέρες που ακόμα δεν έγινε η απόδοση της Κοιμήσεως και τσούκ. Νά τα μας και πάλι.

Πολύ έξυπνη η διαφήμηση του αναποδοαναγραμματισμένου ΚΥΡΙΕ ΕΛΕΗΣΟΝ για να τρέξουν οι νέοι να αγοράσουν τα παράγωγα της οθνείας μεθόδου απο το ΚΕΠΕΜ....άχ, αυτοί οι ιμπρεσάριο......

Όποιος και να επανεισήγαγε τα παλαιά σημαδόφωνα, και όποιος θέλει νε εμμένει στην χρήση τους το θέμα πια είναι ξεκάθαρο

http://www.ec-patr.org/docdisplay.php?lang=gr&id=1480&tla=gr

Απο κει και πέρα, ο καθένας ας πράξει όπως νομίζει......

Εν κατακλείδι, πόσοι έψαλλαν αυτές τις ημέρες απο τα παράγωγα της οθνείας μεθόδου και πόσοι απο τα κλασσικά ή και τα βιβλία των Πρωτοψαλτών της παλαιάς εποχής;

ΝΓ
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Από κει και πέρα, δε πιστεύω πως έγινε κάποια προσπάθεια επαναφοράς επισήμως καταργημένων συμβόλων. Στην πράξη έχουμε πολλές περιπτώσεις ψαλτών που εκτελούσαν αυτά τα σύμβολα.
Μα όλοι οι παραδοσιακοί ψάλτες εκτελούν θέσεις που κάποτε είχαν αυτή την υπόσταση, άσχετα αν πλέον δεν γράφονται τα σημαδόφωνα. Η ακουστική παράδοση δεν ξεκίνησε με το νέο σύστημα. Η υπεραναλυτική γραφή δεν είναι λίγες οι φορές που συμφωνεί εκούσια ή ακούσια με τον τρόπο που ο Καράς εξηγεί κάποια σημαδόφωνα της παλαιάς γραφής (εάν υποθέσουμε ότι έτσι εξηγούνται). Εκτός κι αν πρόκειται για τυχαία σύμπτωση και όπως θεωρείται από πολλούς, πρόκειται για έμπνευση ή ξεχωριστή ερμηνεία. Ακόμη και όλ΄ αυτά όμως δεν δικαιολογούν την εν τω κρυφώ επαναφορά τους στη γραφή (ούτε και την αναλυτική καταγραφή τους). Η Επιτροπή και σε αυτόν τον τομέα ήταν ξεκάθαρη, είχε τους λόγους της γιαυτό και όπως και νάχει μας παρέδωσε μία τέλεια παρασημαντική.
Επομένως υπάρχουν χαρακτήρες που μπορεί για κάποια χρόνια να μην τυπώνονταν στα μουσικά κείμενα,
Μετά από απόφαση αρμόδιας επιτροπής του Οικ. Πατριαρχείου και όχι επειδή έγινε τυπογραφική μόδα...
στη πράξη όμως δεν έπαψαν ποτέ να εκτελούνται έστω και αλλοιωμένοι.
Βεβαίως, αλλά πλέον δεν γράφονται. Η καινή εντολή που μας δόθηκε ήταν να διατηρήσουμε το άκουσμα και την ερμηνεία του μέλους (πράγμα που από μόνο του είναι μία full time job) και όχι να θεωρήσουμε ότι τότε έγινε κάποιο λάθος, το οποίο σήμερα καλούμαστε να διορθώσουμε. Αν μη τι άλλο (γνώμη μου), δεν είμαστε μουσικομορφωτικά ικανοί, ούτε θα μπορούσαμε ποτέ να φτάσουμε το επίπεδο αυτών που προσπάθησαν και κατάφεραν να επιφέρουν κατά καιρούς αλλαγές στους διάφορους τομείς της ψαλτικής τέχνης, οι οποίοι έπαιζαν με μεγάλες υποστάσεις και στενογραφία ενώ εμείς ψάχνουμε μία μία τις νότες, αδυνατώντας να βγάλουμε για 2΄΄ τα μάτια από το μουσικό κείμενο.
Να΄σαι πάντα καλά.
Και συ ειρύΚ.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Αποκλείεται, λέγω στον εαυτό μου, να επικρατήσει αυτή η ηρεμία στο Ψαλτολόγιο που χαρίκαμε τον τελευταίο περίπου ενάμίσυ (ίσως και δύο) μήνες, απηλλαγμένοι απο τα θέματα που διαιρούν. Χαρίκαμε τις σπάνιες ηχογραφήσεις των Πρωτοψαλτών της παλαιάς εποχής που φίλοι μέλη με πολλή αγάπη ανάρτησαν, μουσικά κείμενα, και άλλα εποικοδομητικά.

Νά σου όμως, χρονιάρες μέρες που ακόμα δεν έγινε η απόδοση της Κοιμήσεως και τσούκ. Νά τα μας και πάλι.

Πολύ έξυπνη η διαφήμηση του αναποδοαναγραμματισμένου ΚΥΡΙΕ ΕΛΕΗΣΟΝ για να τρέξουν οι νέοι να αγοράσουν τα παράγωγα της οθνείας μεθόδου απο το ΚΕΠΕΜ....άχ, αυτοί οι ιμπρεσάριο......

Όποιος και να επανεισήγαγε τα παλαιά σημαδόφωνα, και όποιος θέλει νε εμμένει στην χρήση τους το θέμα πια είναι ξεκάθαρο

http://www.ec-patr.org/docdisplay.php?lang=gr&id=1480&tla=gr

Απο κει και πέρα, ο καθένας ας πράξει όπως νομίζει......

Εν κατακλείδι, πόσοι έψαλλαν αυτές τις ημέρες απο τα παράγωγα της οθνείας μεθόδου και πόσοι απο τα κλασσικά ή και τα βιβλία των Πρωτοψαλτών της παλαιάς εποχής;

ΝΓ

πιστεύετε πως με αυτό το μηνυμα συμβάλλετε στη γεφύρωση;;
αλήθεια, αφού τόσο πολύ αναφέρετε την απόφαση του Πατριαρχείου, να ρωτήσω αν πρέπει να χρησιμοποιώ την οξεία ή το τρομικό;;

έψαλα από τα κλασσικά κάνοντας χρήση σημαδοφώνων όπως αυτά που αναφέρετε... ελπίζω να μη με διαγράψει ο οικείος σύλλογος.
 
Top