Ανθολογία Ματθαίου Βατοπεδινού (ΕΒΕ 3473-Merlier 11)

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#21
Ας μην αρχίσουμε τις προσβολές παρακαλώ...
η επίκληση και αναφορά της λογικής δεν αποτελεί προσβολή καθεαυτήν, αλλά ελάχιστη υπόμνηση αυτονόητων καταστάσεων και συμπεριφορών...

Δ.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#22
Δεν θα μπω στην συζήτηση, γιατί το θέμα μου στο συνέδριο είναι ακριβώς πάνω σ' αυτό και δεν θέλω να το παρουσιάσω εδώ πριν την ώρα του, αλλά θα πω ότι μου ήρθε "κουτί" η ανθολογία αυτή! Βέβαια έπεσε λίγο παραπάνω δουλειά και κυρίως σκέψη για το τι θα πρωτο-κόψω για μείνω μέσα στο δεκάλεπτο του χρόνου.

Μου φαίνεται ότι δεν πρέπει να μιλήσω καθόλου, μόνο ήχο και φωτογραφίες να βάλω κι όποιος καταλάβει, κατάλαβε...
Διακρίνω προσωπικό τόνο σε αυτά , εκτός κι αν κάνω λάθος.
Όλα τα μονοσύλλαβα στις παπαδικές συνθέσεις, προσωπικό τόνο έχουν. Δεν μας δόθηκαν γραπτώς μονοσύλλαβα για συνθέσεις άλλες πλην των συντόμων.
Θερμότατες οι ευχαριστίες στον Νικόλαο. Να τον έχει ο Θεός καλά.
Ασφαλώς. Να 'σαι καλά αδελφέ, εμένα μου χρησίμευσε πολύ η ανθολογία.
 
#24
Μόλις τώρα ολοκληρώθηκε ο κώδικας και όπως προείπα όλα τα συνημμένα είναι στο μήνυμα 1. Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Θέλω να κάνω έκκληση σε όλους, είτε επιστήμονες, είτε μουσικολόγους, είτε απλούς ανθρώπους, ότι καλό έχουν να το ανεβάσουν προς κοινή ωφέλεια και να τα βγάλουν από τα συρτάρια τους. Η εποχή του θαψίματος παρήλθε ανεπιστρεπτί.
Θα επιστρέψω δριμύτερος
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#25
Πρώτον ένα μεγάλο ευχαριστώ στον αγαπητό Νικόλαο για όσα μοιράζεται μαζί μας.

Δεύτερον, όχι προκλήσεις, ειρωνείες και αντεγκλήσεις. Σχολιάστε τα περιεχόμενα των χειρογράφων αλλά επιστημονικά και κόσμια.

Ευχαριστώ.
 
P

ptz

Guest
#26
-Αντε αγαπητέ Νικόλαε και σε άλλα εκ της μέχρι πρότινος αραχνιασμένης ΕΒΕ.
-Εχει και δύο μέλη του γραφέα στο απολυτίκιο του εορτάζοντος Αγ.Νικολάου.Και άλλα πολλά ενδιαφέροντα δικά του.Και ένα δύναμις δικό του κατά παραγγελία του παραγγείλαντος εκ Θασου αναγνώστου όπως τον αποκαλεί.Προσέξτε και τον πριν ''την γαρ σήν μήτραν'' πρόλογο.Καθώς και το απήχημα.Και βέβαι την καταληκτική ευχή.Αυτά.Καλή ανάγνωση και σε άλλα με υγεία.Π.ΤΖ
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#27
Πολλά ενδιαφέροντα όντως, όπως επίσης και το "ιδού και το δύναμις όπου ηθέλησες"...όπως επίσης και το ότι παραδίδει την δοξολογία του Ιακώβου από ΒΟΥ με μαλακή χρωματική φθορά σε αντίθεση με το πως επικράτησε τελικά στα έντυπα από τον Φωκαέα και έπειτα...πρόκειται για μέλος έσω β' ήχου το οποίο μας παραδίδεται και από τον ΠΑ με σκληρή χρωματική φθορά, αλλά και από τον ΒΟΥ με σκληρή και μαλακή φθορά όπως εδώ...ωραία πράγματα για προβληματισμό...:)
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#28
Και δικό του ασματικό στην δοξολογία του Δανιήλ επειδή δεν υπάρχει...:) αχ αυτό το Βατοπαίδι τι έβγαλε...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#29
Το σημαντικό πάντως στον Ματθαίο τον Βατοπαιδινό είναι η αναλυτική γραφή του...ενώ περιλαμβάνει έργα κλασσικών μελοποιών όπως του Πέτρου μας τα παραδίδει σε μια αρκετά αναλυτικώτερη γραφή από αυτήν με την οποία εκδόθηκαν στα έντυπα.
Ο Ματθαίος μαζί με τον Πέτρο τον Εφέσιο (ετοιμάζεται σχετική εργασία) είναι οι πιο αναλυτικοί για την εποχή τους από τους συγχρόνους τους είτε Πολίτες (Χουρμούζιος και Γρηγόριος) είτε Αγιορείτες (Νικόλαος Δοχειαρίτης, Ιωάσαφ Διονυσιάτης κ.α.) διασώζοντας έτσι ποικίλματα και αναλύσεις σημαδιών, που αν συγκριθούν σε κλασσικές συνθέσεις με τα των εντύπων θα μας δώσουν σημαντικά συμπεράσματα.
Ευχαριστούμε Νικόλαε!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#30
Θα παρακαλούσα να μείνουμε στα της παρουσίασης του κώδικα. Για τα θέματα του χρωματικού γένους, στην ανάλογη ενότητα του forum, με σύνδεσμο στο χειρόγραφο (εφόσον κάποιος τον χρησιμοποιήσει ως παράδειγμα).

Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
#31
Καλημέρα! Εχθές το πρωί μπήκα στο Μητροπολιτικό Ναό Σπάρτης ακριβώς πρίν το Χερουβικό (ψάλλω αλλού τις μικρές ώρες τις Κυριακής) και είδα τον Δάσκαλο χαμογελαστό να μου κάνει νόημα να ανέβω να ψάλλουμε κάτι που είχε σε φωτοτυπία - φαινόταν ότι είναι απο χειρόγραφο. Με το πέρας του Χερουβικού μου εξήγησε τα σχετικά με τον κώδικα. Ενθουσιάστικα για δύο λόγους. Πρώτον για το ότι έχουμε τη δυνατότητα εμείς οι νεώτεροι να ερχόμαστε σε επαφή με τόσο σπουδαία μουσικά κείμενα και δεύτερον ως βιβλιοθηκονόμος βλέποντας το έργο της ψηφιοποίησης παλιού υλικού να προχωρά και μάλιστα να έρχεται στο φώς προς χρήση όλων (διάδοση της πληροφορίας σε βάθος και πλάτος). Πολύ σύντομα θα υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης όλων σε ψηφιοποιμένο υλικό απο τις ανά την Ελλάδα δημόσιες και δημοτικές βιβλιοθήκες, και πιστέψτε με κρύβεται πλούτος τεκμηρίων - και μουσικών. Δεν μπορώ να πώ περισσότερα τώρα αλλά επειδή συμμετείχα στη προσπάθεια γνωρίζω το εύρος και την ποιότητα της δουλειάς.

Κλείνοντας να ευχαριστήσω και εγώ τον κ. Νικόλαο για το upload, και να τονίσω με τη σειρά μου πως ζούμε στην κοινωνία της πληροφορίας και οφείλουμε όλοι να διαδώσουμε ότι καλό έχουμε στην κατοχή μας.
 
P

ptz

Guest
#32
-Αγαπητοί συμφορουμίτες αυτή η ανθολογία θα μας ξεκαθαρίσει πολλά.Γιατί?Επειδή ο μακαρίτης κυρ Ματθαίος[μαθητής του Χουρμουζίου-μην το ξεχνάμε],την έγραψε κατόπιν παραγγελίας γιά ανάγκες ψάλτου.Και έγραψε-όπως προανέφερα σε άλλο μήνυμα-τα απολύτως αναγκαία γιά ψαλτήρι τότε και μάλλον και γιά τώρα.Δεχόμαστε όλοι-χωρίς νομίζω αμφισβήτηση-ότι η βάση των από το 1814 και εντεύθεν ψαλλομένων είναι ο Λαμπαδάριος Πέτρος.
Ε λοιπόν αναρτώ μέσα από τον Πατριαρχικό Ναό[που για εκεί και εκεί τα συνέθεσε ο Διδάσκαλος και οι περισσότεροι τότε],ηχητικά τα Δοξαστικά του Σαββάτου του Δ ήχου[το δογματικό και των αποστίχων],όπως τα έψαλλε ο κυρ Θρασύβουλος εκεί μέσα.Απλά, σύντομα και από στήθους.Αναρτώ και την παρτιτούρα από την ανθολογία.Ακούστε τα βλέποντάς τα συγχρόνως.Λέει ή δεν λέει Λαμπαδάριο Πέτρο?
Από που τα έμαθε ο Δάσκαλος?Μα απ'τον Πρίγγο.Και αυτός από που?μα από τον Ναυπλιώτη.Παίρνοντας αυτή την αλυσίδα-και με όποιες απώλειες καθ οδόν-δεν φτάνουμε στον Γρηγόριο,τον Χουρμούζιο και από εκεί στον συνθέτη?
Που θέλω να καταλήξω?Τώρα με τα τόσα ηχητικά,αλλά και μπροστά μας όλα τα μέλη στις αρχικές τους μορφές,μπορούμε με ασφάλεια να βαδίζουμε το δρόμο της συνέχειας.Π.ΤΖ
 

Attachments

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
#33
-Αγαπητοί συμφορουμίτες αυτή η ανθολογία θα μας ξεκαθαρίσει πολλά.Γιατί?Επειδή ο μακαρίτης κυρ Ματθαίος[μαθητής του Χουρμουζίου-μην το ξεχνάμε],την έγραψε κατόπιν παραγγελίας γιά ανάγκες ψάλτου.Και έγραψε-όπως προανέφερα σε άλλο μήνυμα-τα απολύτως αναγκαία γιά ψαλτήρι τότε και μάλλον και γιά τώρα.Δεχόμαστε όλοι-χωρίς νομίζω αμφισβήτηση-ότι η βάση των από το 1814 και εντεύθεν ψαλλομένων είναι ο Λαμπαδάριος Πέτρος.
Ε λοιπόν αναρτώ μέσα από τον Πατριαρχικό Ναό[που για εκεί και εκεί τα συνέθεσε ο Διδάσκαλος και οι περισσότεροι τότε],ηχητικά τα Δοξαστικά του Σαββάτου του Δ ήχου[το δογματικό και των αποστίχων],όπως τα έψαλλε ο κυρ Θρασύβουλος εκεί μέσα.Απλά, σύντομα και από στήθους.Αναρτώ και την παρτιτούρα από την ανθολογία.Ακούστε τα βλέποντάς τα συγχρόνως.Λέει ή δεν λέει Λαμπαδάριο Πέτρο?
Από που τα έμαθε ο Δάσκαλος?Μα απ'τον Πρίγγο.Και αυτός από που?μα από τον Ναυπλιώτη.Παίρνοντας αυτή την αλυσίδα-και με όποιες απώλειες καθ οδόν-δεν φτάνουμε στον Γρηγόριο,τον Χουρμούζιο και από εκεί στον συνθέτη?
Που θέλω να καταλήξω?Τώρα με τα τόσα ηχητικά,αλλά και μπροστά μας όλα τα μέλη στις αρχικές τους μορφές,μπορούμε με ασφάλεια να βαδίζουμε το δρόμο της συνέχειας.Π.ΤΖ

Καθηλωτικό... Αν τα ευχαριστήρια για την ανάρτηση του κώδικα είναι - και δικαίως - πολλά, για αυτήν εδώ την απόδειξη της λειτουργούσας αλυσίδας της παράδοσης είναι - και δικαίως - ακόμα περισσότερα...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#35
Ε λοιπόν αναρτώ μέσα από τον Πατριαρχικό Ναό[που για εκεί και εκεί τα συνέθεσε ο Διδάσκαλος και οι περισσότεροι τότε],ηχητικά τα Δοξαστικά του Σαββάτου του Δ ήχου[το δογματικό και των αποστίχων],όπως τα έψαλλε ο κυρ Θρασύβουλος εκεί μέσα.Απλά, σύντομα και από στήθους.Αναρτώ και την παρτιτούρα από την ανθολογία.Ακούστε τα βλέποντάς τα συγχρόνως.Λέει ή δεν λέει Λαμπαδάριο Πέτρο?
Πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση κ. Τζανάκο, ευχαριστούμε πολύ. Είναι συγκινητικό να βλέπεις την έμπρακτη σε αυτή την περίπτωση συνέχεια της παράδοσης του Πέτρου [1]. Νομίζω θα είχε πολύ ενδιαφέρον να γίνει μια τέτοια σύγκριση/μελέτη από όποιον μπορεί να το κάνει και σε άλλα μέλη διαφόρων ειδών. Ιδιαίτερα για μέλη που έχουμε ηχογραφήσεις και από τον Ιάκωβο και τον Πρίγγο και διαχρονικές καταγραφές στο χαρτί και σε συνδυασμό με την ίδια τη γραφή του Πέτρου (από το πρωτότυπο δηλαδή). Ένα κλασσικό παράδειγμα που έχουμε όλα τα πιό πάνω είναι το «Τον Δεσπότην» και είμαι σίγουρος οτι μπορούν πολλά ακόμα να συγκεντρωθούν. Ένα τέτοιο σκοπό είχαμε αρχικά όταν φτιάξαμε την ιστοσελίδα με τις συγκριτικές μελέτες στο Αναλόγιον μαζεύοντας διαχρονικές εκτελέσεις του ίδιου μέλους από διάφορους ψάλτες. Και πάλι ευχαριστούμε και συνεχίστε την καλή έρευνα των θησαυρών αυτών!

[1] δεν λέω της «παράδοσης» γενικά προς αποφυγήν παρεξηγήσεων. Άλλωστε τί είναι παράδοση; :wink:
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#36
Το σημαντικό πάντως στον Ματθαίο τον Βατοπαιδινό είναι η αναλυτική γραφή του...
Το άλλο ενδιαφέρον είναι οτι παραδίδει συχνά τις ίδιες θέσεις (π.χ. θέσεις προσομοίων, π.χ. Πανηγυρική σελ. 66-67) με διαφορετική απόδοση άλλοτε συνοπτικά, άλλοτε έτσι, άλλοτε αλλιώς, άλλοτε με επεξηγηματικές αναλύσεις, καταγράφοντας την ποικιλία της προφορικής αποδόσεως των ύμνων αυτών και αποφεύγοντας την πιθανότητα μονότονης μηχανικής εκτέλεσης των ιδίων θέσεων ακόμα και στην περίπτωση χορωδιακής (π.χ. μοναστηριακής) εκτέλεσης. Μου αρέσει προσωπικά η γραφή και η φιλοσοφία γραφής του Ματθαίου. Ο Θεός να αναπαύει την ψυχή του για το έργο που μας άφησε πίσω του (άγνωστο στο ευρύ κοινό εν πολλοίς ώς τώρα).
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#38
Παιδιά, αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάλλιστα και στο αναλόγιο.

Χάρη (αφού σε ευχαριστήσω αυτονόητα), επειδή θα έχεις κανει παρόμοια δουλειά, ξέρεις πόσο μπορεί να κοστίσει συνολικά αυτό που λες (έγχρωμη εκτύπωση και βιβλιοδεσία);
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#39
Χάρη (αφού σε ευχαριστήσω αυτονόητα), επειδή θα έχεις κανει παρόμοια δουλειά, ξέρεις πόσο μπορεί να κοστίσει συνολικά αυτό που λες (έγχρωμη εκτύπωση και βιβλιοδεσία);
Έγχρωμη εκτύπωση καλύτερα με έναν inkjet εκτυπωτή, στο φωτοπυπείο θα κοστίσει ακριβά, δεν γνωρίζω πόσο, εξαρτάται. Τα φοιτητικά (όπως αυτά στη Μελενίκου στη Θεσσαλονίκη είναι ΠΟΛΥ φθηνότερα. Η περιμετρική, μαζί με το έγχρωμο γυαλιστερό χοντρό εξώφυλλο κοστίζει 4 €.

ΧΣ
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#40
Η περιμετρική, μαζί με το έγχρωμο γυαλιστερό χοντρό εξώφυλλο κοστίζει 4 €.

ΧΣ
Α, κατάλαβα, μιλάς για σπιράλ ή θερμοκόλληση. Εγώ εννοούσα άλλο πράγμα: δέσιμο με δέρμα ή πανί. Δεν αξίζει καλύτερα τον κόπο; Δεν ξέρω...
 
Top