Ανεπιθύμητος ψαλτης για την μητροπολη...

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
#61
Για τον γέροντα Εφραίμ(ο Θεός να τον αναπαύσει) που τον έχουν κάνει άγιο πριν την ώρα του έχω ακούσει πολλά διάφορα ευτράπελα...
Εγώ ξέρω ότι οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι.

Περίμενε να βγουν τα πρώτα βιβλία για τον γέροντα Εφραίμ.

Δεν γνωρίζω τι έχεις ακούσει, ούτε θέλω να μάθω, αλλά δεν έχει υπάρξει στην εκκλησιαστική ιστορία Κτίτωρ 17 Ιερών Μονών (και που αναζωογόνησαν την αμερικάνικη πνευματική έρημο). Όταν ζούσε ο πρώτος μου γέροντας, του λέω περίπου το 2000: γέροντα υπάρχουν μοναστήρια στην Αμερική; Ναι, μου λέει τα ίδρυσε ο Άγιος Εφραίμ! Και έτσι που μου το είπε νόμιζα ότι επρόκειτο για Άγιο του 16ου, 17ου αιώνος! Μετά τα βρήκα τα μοναστήρια.

κι από την άλλη κατοστάρια κομποσκοίνια...
όπου βλέπω πολλά κομποσκοίνια στρίβω γωνία με όσα έχω βιώσει!!!
Δεν βγάζουμε κομποσχοίνι στην εκκλησία! Τα κομποσχοίνια είναι για την κατα μόνας προσευχή. Όχι για την εκκλησία. Θέλεις να λες την ευχή για να συγκεντρώνεσαι στον Χριστό; Πες την από μέσα σου χωρίς κομποσχοίνι. Πρώτα όμως ο νους θα είναι στα ψαλλόμενα μέσα στην εκκλησία.

Η απλή ενορία όπως ήταν κάποτε μπορεί να υπάρξει ξανά;!!!
Ποια ενορία εννοείς; Του 18ου αιώνα; Σε αυτές έκαναν 6ωρες κυριακάτικες αγρυπνίες, και διαβάζανε συν τοις άλλοις και ψαλτήρια, συναξάρια, κτλ.

Των αρχών του 20ου αιώνα; Υπάρχει μαρτυρία με παρόντα τον Άγιο Νεκτάριο όπου στην Αθήνα κόβανε τροπάρια της Μεγάλης Δοξολογίας!

Των μέσων του 20 αιώνα; Οι εκκλησίες ήσαν γεμάτες από πρακτικούς ψάλτες. Άκουσα γιαγιάδες να διαμαρτύρονται τι ωραία ήσαν τα χρόνια με τους πρακτικούς ψάλτες που δεν υπήρχαν τα μακρόσυρτα ημών των τωρινών...

ἡ πνευματικότητα δὲν μετριέται ΜΟΝΟ μὲ τὶς ὧρες τῶν ἀγρυπνιῶν ἤ τὸν ἀριθμὸ τῶν τροπαρίων ἤ τὴν χρήση τοῦ ΤΑΣ. Μετριέται μὲ τὴν ΕΦΑΡΜΟΓΗ τοῦ Εὐαγγελίου μας καὶ ὄχι μόνο μὲ τὴν ἐφαρμογὴ τῆς ἐκφωνητικῆς σημειογραφίας του.
Έτσι είναι. Τί δέ με καλεῖτε, Κύριε Κύριε, καὶ οὐ ποιεῖτε ἃ λέγω; Και, ὁ ἔχων τὰς ἐντολάς μου καὶ τηρῶν αὐτὰς, ἐκεῖνός ἐστιν ὁ ἀγαπῶν με· ὁ δὲ ἀγαπῶν με ἀγαπηθήσεται ὑπὸ τοῦ πατρός μου, καὶ ἐγὼ ἀγαπήσω αὐτὸν καὶ ἐμφανίσω αὐτῷ ἐμαυτόν.

Ἀποστάσεις Ἀμερικῆς θὰ διανύουμε γιὰ ἑνορία ...
Μέσα στην καραντίνα με την πλήρη απαγόρευση, γνωρίζω ανθρώπους που με προσευχή αλλά και φόβο πολύ, πήγανε από την μια άκρη της Αττικής στην άλλη, 3 το πρωί, για να βρούνε εκκλησία να λειτουργηθούνε.
 
Last edited:
#62
Σε τούτην την ανάρτηση, παρατήρησα οτι άπαντες οι πονεμένοι, δεδιωγμένοι και κατατρεγμένοι ψάλτες, παραθέτουν τον πόνο τους.
Το δίκιο τους είναι τόσο ευμεγέθες, ώστε σιωπηρώς, καθίστανται μεγαλομάρτυρες εν εαυτοίς!
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#63
Σε τούτην την ανάρτηση, παρατήρησα οτι άπαντες οι πονεμένοι, δεδιωγμένοι και κατατρεγμένοι ψάλτες, παραθέτουν τον πόνο τους.
Το δίκιο τους είναι τόσο ευμεγέθες, ώστε σιωπηρώς, καθίστανται μεγαλομάρτυρες εν εαυτοίς!
Ήρθε η ώρα να παίξει το κορυφαίο άσμα που περικλείει τα πάντα με τον πιο ευρηματικό τρόπο!
"Το παράπονο του ψάλτη"

 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#64
Ποια ενορία εννοείς; Του 18ου αιώνα; Σε αυτές έκαναν 6ωρες κυριακάτικες αγρυπνίες, και διαβάζανε συν τοις άλλοις και ψαλτήρια, συναξάρια, κτλ.
.
Το έχω γράψει πολλές φορές στο παρελθόν, παράδοση είναι ό, τι παραλάβαμε.
Μιλάω για την ενορία που μας έκανε να αγαπήσουμε την ψαλτική, τα εκκλησιαστικά δρώμενα, τα πανηγύρια, Μεγάλη Εβδομάδα, Χριστούγεννα Πάσχα, του Σταυρού, πήγαινες και καταλάβαινες την γιορτή. Δεν μιλάω για 16ο αιώνα και είμαι κάθετα αντίθετος σε αρχαιολολάγνους που επαναφέρουν αρχαία τυπικά. Η επαναφορά μιας νεκρής παράδοσης ή πρακτικής δεν είναι πια παράδοση αλλά λέγεται ρετρό.
Άλλη μια μάστιγα λοιπόν είναι κι η ρετροποίηση της παράδοσης από κάτι υπερ-"πνευματικούς".
Επίσης τα μοναστήρια έχουν γίνει κι αυτά μόδα, πάνε όλοι λένε άκουσον άκουσον"θρησκευτικό τουρισμό" ! όλοι οι παντρεμένοι που θέλουν να δραπετεύσουν απ τις γυναίκες τους χωρίς να συναντήσουν εμπόδιο πάνε Άγιο Όρος.
Δεν μου αρέσουν ένα κάρο τέτοιου είδους μοναστήρια, ούτε ο "θρησκευτικός τουρισμός", πάω καλύτερα στην Νιό ή στην Μύκονο να κάνω κανονικό τουρισμό κι όχι δήθεν "πνευματικότητα"...
Ούτε τα τεράστια μαυσωλεία για γεροντάδες μου αρέσουν σαν να είναι ο Τουταγχαμών.
Ο καθένας βέβαια σήμερα έχει τα γούστα του και τον τρόπο του που του αρέσει η εκκλησία με τα βιώματα του. Αυτό ακριβώς είναι πάλι πρόβλημα, δεν υπάρχει συνοχή στους πιστούς, υπάρχουν σχολές, ο πατριαρχικός, ο ζωϊκός, ο "αρχαιόπληκτος", ο "μοναστηριακός" κλπ κλπ
Για μένα το παραδοσιακό είναι το πατριαρχικό, έτσι μιμούντουσαν όλες οι ενορίες μέχρι το '80, μετά άλλαξε η μόδα....
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
#65
Το έχω γράψει πολλές φορές στο παρελθόν, παράδοση είναι ό, τι παραλάβαμε.
Και μένα στην Αμερική όταν διαμαρτυρήθηκα σε έναν ιερέα γιατί δεν χρησιμοποιεί ψάλτη, αλλά έχει γυναικεία χορωδία, μου είπε αυτή είναι η παράδοσή μας!

Ποια παράδοση; Η παράδοση δεν είναι μία. Είναι χίλιες δυο!

Ο Στανίτσας έλεγε Τυπικά - Μακαρισμούς. Εσείς λέτε στην λειτουργία σας;

Επίσης τα μοναστήρια έχουν γίνει κι αυτά μόδα, πάνε όλοι λένε άκουσον άκουσον"θρησκευτικό τουρισμό"
Κοίταξε. Ο όρος θρησκευτικός τουρισμός είναι εκκοσμίκευση, και είτε εισήλθε από εξωγενή της εκκλησίας παράγοντα (προφανώς για να εκκοσμικεύσει την εκκλησία) είτε από εκκοσμικευμένο μέλος της.

Όμως εσύ έχεις το δικαίωμα να πηγαίνεις στην Μύκονο για κανονικό τουρισμό.

Κάποιος άλλος όμως δεν θέλει να βλέπει τις γύμνιες του κόσμου, και τα ξώπλατα, τα ξώκοιλα, τα ξώμπουτα και όλα τα ξω- , και θέλει να πάει κάπου να ξεκουραστεί το πνεύμα του, και επιλέγει να πάει σε μοναστήρια και να προσκυνήσει τον Άγιο και να λειτουργηθεί.

Αυτός λοιπόν δεν έχει το δικαίωμα να πάει να ξεκουραστεί όπου αυτός επιλέξει, και όπως αυτός ορίζει την ξεκούρασή του;

Αυτό ακριβώς είναι πάλι πρόβλημα, δεν υπάρχει συνοχή στους πιστούς, υπάρχουν σχολές, ο πατριαρχικός, ο ζωϊκός, ο "αρχαιόπληκτος", ο "μοναστηριακός" κλπ κλπ Για μένα το παραδοσιακό είναι το πατριαρχικό
Όλα τα δάχτυλα ίδια είναι; Κι όμως όλα μαζί κάνουν το χέρι.

Το παραδοσιακό ψάλσιμο είναι αυτό που βγαίνει από καρδιά καθαρή, ταπεινή και νού αρέμβαστο.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#66
Και μένα στην Αμερική όταν διαμαρτυρήθηκα σε έναν ιερέα γιατί δεν χρησιμοποιεί ψάλτη, αλλά έχει γυναικεία χορωδία, μου είπε αυτή είναι η παράδοσή μας!

Ποια παράδοση; Η παράδοση δεν είναι μία. Είναι χίλιες δυο!

Ο Στανίτσας έλεγε Τυπικά - Μακαρισμούς. Εσείς λέτε στην λειτουργία σας;



Κοίταξε. Ο όρος θρησκευτικός τουρισμός είναι εκκοσμίκευση, και είτε εισήλθε από εξωγενή της εκκλησίας παράγοντα (προφανώς για να εκκοσμικεύσει την εκκλησία) είτε από εκκοσμικευμένο μέλος της.

Όμως εσύ έχεις το δικαίωμα να πηγαίνεις στην Μύκονο για κανονικό τουρισμό.

Κάποιος άλλος όμως δεν θέλει να βλέπει τις γύμνιες του κόσμου, και τα ξώπλατα, τα ξώκοιλα, τα ξώμπουτα και όλα τα ξω- , και θέλει να πάει κάπου να ξεκουραστεί το πνεύμα του, και επιλέγει να πάει σε μοναστήρια και να προσκυνήσει τον Άγιο και να λειτουργηθεί.

Αυτός λοιπόν δεν έχει το δικαίωμα να πάει να ξεκουραστεί όπου αυτός επιλέξει, και όπως αυτός ορίζει την ξεκούρασή του;



Όλα τα δάχτυλα ίδια είναι; Κι όμως όλα μαζί κάνουν το χέρι.

Το παραδοσιακό ψάλσιμο είναι αυτό που βγαίνει από καρδιά καθαρή, ταπεινή και νού αρέμβαστο.
Φυσικά και είναι χίλιες δύο οι παραδόσεις και καλώς είναι έτσι. Η Ορθοδοξία δεν συνεπάγεται αναγκαστικά και την δική μας ρωμαίικη παραδοσιακή ψαλτική.

Εμείς όμως που γνωρίζουμε την ψαλτική τι κάνουμε είναι το θέμα κι όχι η ορθοδοξία. Θέλουμε να σωθεί η ψαλτική; που δεν είναι μόνο ψαλτική αλλά είναι η αρχαία ελληνική μουσική! Πως θα εμπνεύσουμε την μουσική μας στον κόσμο αλλά και παγκοσμίως όταν υποτιμάται στον χώρο που μέχρι πριν λίγα χρόνια μεγαλουργούσε;!
Οι Κινέζοι, οι Ινδοί κατάφεραν και έπεισαν τον κόσμο να ακολουθεί πρακτικές τους που τώρα τις αντιμετωπίζει η Εκκλησία εχθρικά και τις δαιμονοποιεί(γιόγκα, διαλογισμός κλπ) αντί να κοιτάξουμε να αναδείξουμε κι εμείς τον δικό μας πλούτο,

Τα μοναστήρια είναι για τους μοναχούς, κι όχι για ξεκούραση, δεν είναι οι μοναχοί ξενοδόχοι! Ας πάει σε ένα χωριό, ας πάει στην Τήνο αν δεν θέλει ξεβράκωτα! Αν όμως σκανδαλίζεται κάποιος με την γύμνια της Ίου ή της Μυκόνου εγώ σκανδαλίζομαι πολύ περισσότερο με την γύμνια του χαρακτήρα και την υποκρισία που συναντώ στον εκκλησιαστικό χώρο, για αυτό προτιμώ τους γυμνούς των Κυκλάδων, πιο άγιοι είναι για μένα, έχω γνωρίσει ξεβράκωτους να μιλάνε πιο πνευματικά από τους ντυμένους και δεν κάνω πλάκα !
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
#67
Οι Κινέζοι, οι Ινδοί κατάφεραν και έπεισαν τον κόσμο να ακολουθεί πρακτικές τους που τώρα τις αντιμετωπίζει η Εκκλησία εχθρικά και τις δαιμονοποιεί(γιόγκα, διαλογισμός κλπ)
https : // youtu.be / 2hY03GbJndc

Τα μοναστήρια είναι για τους μοναχούς, κι όχι για ξεκούραση, δεν είναι οι μοναχοί ξενοδόχοι
Ξέρεις, λέγεται και φιλοξενία (*).

Και μίλησα για ξεκούραση πνεύματος, όχι σώματος (γιατί από τις αγρυπνίες να σηκώνεσαι 1.30 (Αριζόνα) και 3.30 το πρωί (Άγιον Όρος), σε καμιά περίπτωση δεν είναι ξενοδοχείο... ούτε ξεκουράζεται το σώμα καλύτερα από το σπίτι μας).

«στραφεὶς δὲ ὁ Ἰησοῦς καὶ θεασάμενος αὐτοὺς ἀκολουθοῦντας λέγει αὐτοῖς·
Τί ζητεῖτε; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Ραββί· ὃ λέγεται μεθερμηνευόμενον Διδάσκαλε· ποῦ μένεις;
λέγει αὐτοῖς· Ἔρχεσθε καὶ ἵδετε. ἦλθαν οὖν καὶ εἶδον ποῦ μένει, καὶ παρ’ αὐτῷ ἔμειναν τὴν ἡμέραν ἐκείνην· ὥρα ἦν ὡς δεκάτη.» Ἰω. α' 38-40.

Μακάρι να μέναμε και εμείς με τον Χριστό!

(*) Σίγουρα πολλάκις πολλοί εκμεταλλεύονται την φιλοξενία, αλλά αυτό παντού ισχύει σε όλους τους φιλοξενούντες, ακόμη και σ'αυτούς που φιλοξενούν σπίτι τους.
 
#68
Καλησπέρα σε όλους σας
Όλες οι απόψεις σε αυτό το θέμα αποτελούν ένα γόνιμο προβληματισμό για το δρόμο που έχει πάρει η Ψαλτική Τέχνη, η Λατρεία και η Πίστη μας...
Θα ήθελα να καταθέσω και την δική μου ιστορία - παράπονο...
Βοηθούσα ως 2ος είτε αριστερά είτε δεξιά στο ψαλτήρι σε μία μικρή ενορία των Αθηνών. Αυτό συνέβαινε αθροιστικά επι ένα χρόνο. Κατά το χρόνο αυτό αλλάξαν δυο φορές οι αμοιβόμενοι ψάλτες και εν τέλει προσλήφθηκε ένας ενώ οι υπόλοιποι βοηθούσαμε, γιατί μας άρεσε αυτό που κάναμε... Αν κάποιοι αμοίβονταν καλώς κάνανε, όπως έχει γραφεί και σε άλλο θέμα, και συμφωνώ με αυτό. Προσωπικά αφενός μου αρέσει πάρα πολύ και αφετέρου το κάνω για να μάθω όσο το δυνατόν καλύτερα. Άλλωστε ακόμη και σε αυτή την μικρή ενορία οι κύριοι ψάλτες δίναν τον καλύτερο εαυτό τους στα ψαλλόμενα και υπήρχε πνεύμα διδαχής και παροχής ευκαιριών...Να τονίσω ότι είμαι της άποψης ότι πρέπει να δίνονται ευκαιρίες.
Μετά την αλλαγή του τρίτου Ιερέα διαπίστωσα ότι στο όνομα της "τάξης" άρχισαν οι παρεμβολές ήτοι ότι το κουμάντο και στο ψάλσιμο πρέπει γίνεται από τον Ιερέα το τυχόν λάθος να διορθώνεται από τον ίδιο έντονα ... κάτι το οποίο δεν νομίζω ότι βοηθά στη ροή της ακολουθίας. Μάλλον αποσπά και δημιουργεί όχι και τόσο καλές εντυπώσεις...
Στη μετά κορωναϊου εποχή τα ΦΕΚ είναι επιδεικτικά ανηρτημένα στην είσοδο, η μασκοφορία επιτακτική και οι βοηθοί ψάλτες "διακριτικά" ανεπιθύμητοι...
Λόγω καλοκαιριού υπήρχε η ευχέρεια να γυρίσω τα Σαββατοκύριακα στο χωριό. Πέραν αυτού όμως, καθόσον προσωπικά θέματα δεν μου επιτρέπουν πλέον την τακτική εβδομαδιαία απόδραση, αναζητείται ενορία ή και εκκλησάκι . Που να βρει όμως κανείς ένα τέτοιο θησαυρό; Έχω πάει σε αρκετές εκκλησίες κοντά στο τόπο που μένω και βλέπω ότι γίνει περίπου ο ίδιος διωγμός...
'Ολα όσα έχουν γραφεί και στο άλλο θέμα που αφορούσε το "περι αμοισθί πρόσληψη σε ναό" ανταποκρίνονται πλήρως στην ζοφερά διαγραφόμενη πραγματικότητα...Εν τέλει για να μην κουράζω και περισσότερο και να μην θεωρηθεί το παρόν ως αγγελία αναζήτησης αναλογίου - έχει Ο Θεός- πραγματικά είναι μακάριοι αυτοί που μπορεί να οδηγούν και 1,5 ώρα να πάνε σε μια εκκλησίτσα που αναπαύονται, ψάλλουν Τω Θεω έως υπάρχουνε!!!
Προσωπικά δήλώνω αρκετά απογοητευμένος και μετά από 5 χρόνια που ξεκίνησα αυτή την Θεόσταλτη Τέχνη, συναίσθημα το οποίο ενισχύεται και από τους εκλεκτούς και τους περισσότερο εκλεκτούς- για να μην αδικούμε κανένα- ψάλτες που καταθέτουν τις εμπειρίες εδώ. Ίσως είναι και αυτό σημείο των καιρών!
Καλό βράδυ σε όλους.
 
#69
Οι μικρότητες στην Εκκλησία υπάρχουν για να τονίσουν την υπερβατικότητά της. Δεν επιτρέπεται η απογοήτευση, αφού η Εκκλησία αποτελεί Θεανθρώπινο οργανισμό. Έχει μέσα της Αγίους, αλλά έχει και ανθρώπινο προσωπικό και πιστούς με ελαττώματα. Όλοι όσοι εργάζονται εκεί πρέπει ταυτόχρονα να προσεύχονται και να αγωνίζονται για τον αγιασμό τους. Όταν δεν γίνεται αυτό, η Εκκλησία καταντά δημόσια υπηρεσία με εργοδότη, προϊστάμενο, υπαλλήλους και πελάτες. Μην ξεχνάς οτι στην Εκκλησία βρήσκεις πολλούς εργάτες αλλά λίγους συνεργάτες.
 

tzark

Μέλος
#70
Οι μικρότητες στην Εκκλησία υπάρχουν για να τονίσουν την υπερβατικότητά της. Δεν επιτρέπεται η απογοήτευση, αφού η Εκκλησία αποτελεί Θεανθρώπινο οργανισμό. Έχει μέσα της Αγίους, αλλά έχει και ανθρώπινο προσωπικό και πιστούς με ελαττώματα. Όλοι όσοι εργάζονται εκεί πρέπει ταυτόχρονα να προσεύχονται και να αγωνίζονται για τον αγιασμό τους. Όταν δεν γίνεται αυτό, η Εκκλησία καταντά δημόσια υπηρεσία με εργοδότη, προϊστάμενο, υπαλλήλους και πελάτες. Μην ξεχνάς οτι στην Εκκλησία βρήσκεις πολλούς εργάτες αλλά λίγους συνεργάτες.
Σε λιγο θα αλλαξουν ΟΛΑ.......μην αγχώνεστε
 
#71
Σε λιγο θα αλλαξουν ΟΛΑ.......μην αγχώνεστε
Τί εννοείς θα αλλάξουν όλα;

Θα αρχίσει μήπως ο πόλεμος με τους Τούρκους;
Θα μας θερίσει όλους ο Κορωνοιός;
Ή θα έρθει η συντέλεια του κόσμου τούτου;
 

tzark

Μέλος
#72
Τί εννοείς θα αλλάξουν όλα;

Θα αρχίσει μήπως ο πόλεμος με τους Τούρκους;
Θα μας θερίσει όλους ο Κορωνοιός;
Ή θα έρθει η συντέλεια του κόσμου τούτου;
Στην Εκκλησία εννοώ....
 

geoliarakos

Λιαράκος Γεώργιος
#75
παρακαλω συναδελφοι μπορει μια μητροπολη μεταξυ τους <<εννοω τους κληρικους με τον δεσποτη παρεα>> να ισχυριστει κατι τετοιο!!!;;;; Δεν πρεπει να υπαρχει μια ανακοινωση,..... με πηρε καποιος συναδελφος και εμαθε απο ιερεα οτι η μητροπολη που εψελνε εκανε κατι τετοιο γιαυτον. Νομιζω οτι τα πραγματα εχουν ξεφυγει!!!!
Σας έχω στείλει προσωπικό μύνημα.
 
Top