Ανεβοκατέβασμα της βάσης και αιτίες

T

Tzanakos_B

Guest
#41
Πάντως, κ. Τζανάκο, είναι παρακινδυνευμένο να συνδέεται το ανέβασμα της βάσης με τη μουσική παιδεία, γιατί τότε υπάρχουν πολλά "αντιπαραδείγματα". Πιο πειστικοί μου φαίνονται οι ακόλουθοι δύο καθαρά φωνητικοί λόγοι, τους οποίους αποκόμισα από συζητήσεις στο φόρουμ, (που μας διδάσκει τόσα πολλά τελικά), αλλά και από την προσωπική μου (μετέπειτα) εμπειρία.

α) ανεπαρκής στήριξη της φωνής από το διάφραγμα, που λειτουργεί σαν "πηδάλιο" της φωνητικής λειτουργίας.
β) ένταση μεγαλύτερη της κανονικής στις ψηλές νότες. (Αυτό το δεύτερο νομίζω ότι ήταν άποψη του κ. Μακρή, αλλά είναι κάπου αλλού διατυπωμένη, δεν μπορώ να την βρω σε αυτή τη συζήτηση).

Αυτά τα δύο δεν είναι άσχετα μεταξύ τους: όσο πιο ψηλά ανεβαίνουμε τόσο περισσότερο έχουμε την τάση (ή την ανάγκη) να μετακινούμαστε από στηθική σε εγκεφαλική φωνή. Αν αυτό συνδυαστεί με μεγάλη ένταση, κάπου εκεί αρχίζουν και χάνονται τα μόρια.
Φιλε Γιωργο , γραφοντας , μουσικη παιδεια , εννοουσα οτι ο ορος αυτος συμπεριλαμβανει τους ψαλτες τους κληρικους και το εκκλησιασμα , ιδιαιτερα σε ορισμενες περιοχες, οπου ολοι οι αναφερομενοι πιο πανω , γνωριζαν τα παντα σχεδον , απ` εξω . Μεταξυ ψαλτων και ιερεων υπηρχε αρμονια . Πιστευω οτι σε αυτο βοηθουσε και το ο,τι γνωριζαν πολυ καλα τα μελωδηματα που εψαλλαν, τα οποια ησαν κλασσικα και συγκεκριμενα Σημερα , ακουμε να ψαλλονται γνωστοτατοι υμνοι , οπως [ υπερευλογημενη υπαρχεις... ειρηνικα , δευτε προσκυνησωμεν... , τρισαγιος υμνος , λειτουργικα , σε ολους τους ηχους . προσωπικα εχω ζησει αρκετες φορες το ανεβοκατεβασμα των βασεων , κυριως απο τους ιερεις , οι οποιοι δεν γνωριζουν μουσικην και δυσκολευονται πολυ να βρεθουν μεσα στον ηχο. γιαυτο , αυτοσχεδιαζοντας τους '' φευγουν '' οι βασεις. Δεν ειναι λοιπον ,μονον θεμα υψηλων βασεων και θεσεων που αναγκαζουν τους ερμηνευτες να αλλαζουν τις βασεις..... Παντως το προβλημα ειναι υπαρκτο και στην Επαρχια ΑΝΥΠΟΦΟΡΟ !!! Οσον για την '' ταση '' μερικων κορυφαιων πρωτοψαλτων , κυριως υψιφωνων να ανεβαινουν οι βασεις, οταν ψαλλουν ακομη και μονοι τους , εγω το εχω παρατηρησει οχι μονον στον Χρυσανθο , αλλα και στον Ανεπαναληπτο Πριγγο σε προχωρημενη ηλικια [ Μαρτυρια και του αειμνηστου Στανιτσα ] Ο Καραμανης ελεγε παντα οτι την φωνη μας την κατευθυνουν παντα τα αυτια μας ..!!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#42
Μεταξυ ψαλτων και ιερεων υπηρχε αρμονια .
Έχετε δίκιο και τo ξέρετε από πρώτο χέρι αυτό.

ΥΓ Μακάρι να είχατε και να ανεβάζατε σε οικεία ενότητα καμιά ηχογράφηση με τον ανεπανάληπτο π. Σπυρίδωνα Τσάμη...
 
T

Tzanakos_B

Guest
#43
Έχετε δίκιο και τo ξέρετε από πρώτο χέρι αυτό.

ΥΓ Μακάρι να είχατε και να ανεβάζατε σε οικεία ενότητα καμιά ηχογράφηση με τον ανεπανάληπτο π. Σπυρίδωνα Τσάμη...
Γιωργο ,καλε μου φιλε , ειχα ηχογραφησεις με τον ανεπαναληπτο π. Σπυρ Τσαμη αλλα ηταν σε κασσετες και λογω του χρονου και της χρησεις αχρηστευθηκαν... Ομως , κατα ευλογημενη συμπτωση , στη ΒΟΥΛΑ ΑΤΤΙΚΗΣ, [ 1987 2003 ] γνωρισα τον π. Κων. Τσαμη , απλη συνωνυμια, μαθητην του Νικ. Βλαχοπουλου, μουσικολογιωτατον με τον οποιο και συμψαλλαμε πολλες φορες και λειτουργουσε τακτικα. εχω πολλες ηχογραφησεις σε C,D. Θα ξεχωρισω ο,τι καλυτερο εχω και θα τα ανεβασω στο Φορουμ για χαρη σου και για χαρη του !!!! Β ΤΖΑΝ.
 
#44
Η απάντηση στο θέμα από τον κ. Μιχαλάκη:


Αι βασεις ανεβοκατεβαινουν δια οσους ΔΕΝ προσεχουν τα ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ, ητε ως Ψαλται, ητε ως βοηθοι.

Εις τις ΣΦΑΙΡΙΚΕΣ εκκλησιες του ορθοδοξου κοσμου, ο αντιλαλος (reverb) χρησιμοποιειται, και ΚΑΚΩΣ, δια να ΚΑΛΥΨΕΙ λαθοι!


Οταν εισερχεται κανεις εις ΔΥΤΙΚΟΥΣ ναους, οι οποιοι ειναι ΜΑΚΡΟΤΕΡΟΙ, οσοι χρησιμοποιουν τα ως ανωθι τεχνασματα, ΞΕΓΕΛΙΟΝΤΑΙ εις το να νομισουν οτι ο ΑΝΤΙΛΑΛΟΣ #διορφθωνει# τα λαθοι.

ΔΗΛΑΔΗ, ξεγελιεται κανεις ΟΥΧΙ ΜΟΝΟΝ με το οτι ο αντιλαλος δηθεν #επιδιωρθωνει# τα λαθοι, αλλα, επισης, δινωντας ΠΡΟΣΟΧΗΝ εις τον ΑΝΤΙΛΑΛΟΝ, και λογου ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗΣ αντιληψεως των αρμονικων λογου ΨΥΧΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ, παρασυρετε, και ΞΕΦΕΥΓΕΙ αποτ την βασιν, ΟΣΟ και ΣΩΣΤΟΣ ψαλτης να τυγχανει.

Ο σωστος ψαλτης, ο οποιος και ΑΠΟΜΟΝΟΜΕΝΟΣ δεν χανει την βασιν, πρεπει να μαθει να ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΝΕΤΑΙ εις την ΦΩΝΗΝ του, ΟΤΙ και να γινεται διπλα (θορυβος, βοη, αντιλαλος).

ΟΥΤΟΣ, τα αιτια αλλοιωσεως των βασεων ειναι τουλαχιστον ΔΥΟ.

1) ΕΣΦΑΛΜΕΝΗ προσοχη εις τον αντιλαλον ως #φιλον επιδιορθωτην# = ιδιαιτερως εις τους δυτικους βασιλικους ναους, οπου αρκει να ακουσει κανεις ηχογραφησιν απο μακροθεν δια να συνειδιτοποιησει οτι ο αντιλαλος ειναι ο ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ εχθρος,

2) ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ερμηνεια των διαστηματων =ιδιαιτερος του υπερμειζωνος ΤΟΝΟΥ και της επαυξημενης ΠΕΜΠΤΗΣ ητε λογου ελλειψεως παιδειας, ητε λογου ελληψεως σωστης ακοης, ητε λογου ελληψεως φωνητικης αποδοσεως

Το προβλημα αυξανεται και με τα ΑΚΟΥΣΤΙΚΑ εν ηχοληψια (studio), οπου ο ψαλτης θα επρεπε να ακουγει τον ΣΤΕΓΝΟΝ ηχον, ανευ αντιλαλου.

Επειδη ο ΑΝΤΙΛΑΛΟΣ ΔΕΝ συγχωρει, οι παλαιοι ψαλται της δυσεως εκαμναν προβες εις ΜΙΚΡΟΥΣ χωρους μετα μηδαμηνου αντιλαλου!

Οσον αφορα τους

Χρυσανθον Θεοδοσ =ΔΕΝ εκτελει σωστα τουλαχιστον τις τετραφωνιες = οπως ολοι οσοι καμνουν δυτικα διαστηματα εις τον τονον και την πεμπτην, η βασις του φευγει ΟΠΟΥ και να εψαλλε =ητο ΦΑΛΤΣΟΣ!

Πριγγος = αλλαζει βασεις λογου, σιγουρα, ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ προβληματων εκ νεοτητος =αντιθετως ως προς αλλους, αλλαζει βασεις οταν τελειωνει μιαν γραμμην κα ξεκιναει αλλην, τουτεστη discretely και ουχι διαδοχικα

Ιακωβος =σπανια η αλλαγη βασεως =η λογου επιβρανδυσεως μηχανηματος εν τη ηχογραφηση, η λογου γηρατος εις τα τελευταια == ακοη =αλλα ο ανθρωπος ΦΑΙΝΕΤΑΙ πως ακολουθει τον ΕΓΚΕΦΑΛΟΝ του και ουχι τοσον την φωνην η οποια βγαινει απο τον λαρυγγα του. ΣΙΓΟΥΡΑ δεν ακουγε αντιλαλον ο Ιακωβος!

Τελος, δι αυτο και οι χοντζες καλυπτουσιν εναν ωταν =δια να ακουγουν ΣΤΕΓΝHΝ φωνην!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#46
Ενδιαφέρουσα η τεχνική με το κλείσιμο των αυτιών. Έχετε κάποιες πληροφορίες γι' αυτό;
Προχθές βρέθηκα στην Ανδριανούπολη όπου ήταν και ο κυρ Ισμαήλ καλεσμένος λόγω της μουσουλμανικής εορτής - πανήγυρης για την σύλληψη του Μωάμεθ. Μαζί μου είχε έρθει και ένας φίλος ψάλτης ο οποίος για πρώτη φορά γνωρίστηκε με τον κυρ Ισμαήλ. Μας κάλεσε να τον ακούσουμε στο κάλεσμα που γίνεται από τον μιναρέ και λέγεται Ezan. Οι φωνητικές περιοχές αυτού του συγκεκριμένου τρόπου καλέσματος είναι εκπληκτικές και θαυμαστές (πήγε άνω άνω ΝΗ' με ιδιαίτερη άνεση). Τον φίλο μου ψάλτη τον έκανε εντύπωση η χρήση των χεριών και με είπε να ρωτήσω τον κυρ Ισμαήλ για ποιο λόγο το κάνουν αυτό. Εγώ τον είχα ρωτήσει και παλαιότερα και η απάντησή του ήταν ότι χωρίς αυτό το "κόλπο" δεν μπορείς να "ξεγελάσεις" την φωνή σου για να ανέβει τόσο ψηλά. Πράγματι με δοκιμές που έκανε ο κυρ Ισμαήλ και σε εμένα διαπίστωσα πως με αυτό το "κόλπο" έχεις άνετα 3-4 φθόγγους περισσότερους και το κυριότερο ότι έχεις τρομερή άνεση και ομοιομορφία στον τρόπο εκφοράς. Αυτό γίνεται διότι έτσι ακούς διαφορετικά την φωνή σου και είσαι και πιο σίγουρος γι αυτό που λες.
Σίγουρα θα ρωτήσω περισσότερα την επόμενη φορά, πάντως αντιλήφθηκα και εγώ πως έχει αποτέλεσμα αυτό το "κόλπο"...
Και δείγμα...
http://www.youtube.com/watch?v=MhwLJc_LkP4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fXbYo0TSCBE&feature=related
Ἐγώ πάντως γνωρίζω ἀπό τό Πανεπιστήμιο καί ἀπό τό μάθημα τοῦ ἐπιφανοῦς Καθηγητοῦ μας Ἀναστασίου Γιαννουλάτου (νῦν Ἀρχ/που Τιράνων καί πάσης Ἀλβανίας) ὅτι ἡ ἀνύψωσις τῶν χειρῶν εἰς τά ὦτα εἶναι ἡ πρώτη πρᾶξις τῆς καθιερωμένης μουσουλμανικῆς προσευχῆς, μέ αὐστηρῶς καθωρισμένας κινήσεις καί ρυθμόν. Ἀκολουθοῦν ἄλλες ἔνδεκα κινήσεις. Αὐτή ἡ πρώτη, μέ τήν ἐκφώνηση τῆς εἰσαγωγικῆς φράσης «Ὁ Θεός εἶναι μέγας!», εἶναι ἡ αὐτή ἐπανάληψη τῆς φράσεως καί κινήσεως τῆς προσκλήσεως τοῦ μουεζίνη εἰς προσευχήν. Φαντάζομαι ὅτι αὐτή ἡ πρώτη κίνηση ὑποδηλώνει τό κλείσιμο τῶν αὐτιῶν στίς «φωνές τοῦ (μάταιου) κόσμου» (Ἀναστασίου Γιαννουλάτου, Ἐπισκόπου Ἀνδρούσης, Ἰσλάμ, Ἀθῆναι 1979-2, σ. 178).
Σημ.: Μέ τά θαλασσί βελάκια βλέπετε πού εἶναι τά μηνύματα.

Ἀλλοίμονο ἄν χρησιμοποιήσουμε μουσουλμανικές στάσεις στήν Ὀρθόδοξη λατρεία!

 
#47
Η απάντηση στο θέμα από τον κ. Μιχαλάκη:




Οσον αφορα τους

Χρυσανθον Θεοδοσ =ΔΕΝ εκτελει σωστα τουλαχιστον τις τετραφωνιες = οπως ολοι οσοι καμνουν δυτικα διαστηματα εις τον τονον και την πεμπτην, η βασις του φευγει ΟΠΟΥ και να εψαλλε =ητο ΦΑΛΤΣΟΣ!

!
Με αξίωσε ο Θεός να το δω και αυτό στη ζωή μου .
Σεβαστές οι απόψεις - περί θεωρητικών , του περί των άλλων συμπαθούς κ. Μιχαλάκη.
Αλλά εδώ , μάλλον αυτός έχει την "φάλτσα" άποψη.
Ε, όχι και φάλτσος ο Χρύσανθος . Έλεος...
Το φαινόμενο , ονομάζεται (κατά τους όρους των ηχοληπτών ) "στονάρισμα".
Άλλο πράγμα το φαλτσάρισμα.
Αυτό μπορεί να το πάθει ο καθένας , ιδίως σε μέρες που αισθάνεται φωνητική κόπωση , είναι κρυωμένος κ.λ.π.
Σίγουρα τεράστιοι ναοί με φυσικό αντίλαλο , μπορεί να δημιουργήσουν κάποιο θέμα .
Σε παλαιότερες ηχογραφήσεις "μεγάλων " ψαλτών , από πανηγύρεις , παρατηρούμε να τσιμπάει η βάση .
Για μένα , τελείως φυσιολογικό , με τις συνθήκες που επικρατούσαν : πολυκοσμία , σχεδόν ανύπαρκτη ή υποτυπώδης μικροφωνική κάλυψη , απαίδευτοι ισοκράτες - βοηθοί .
Στους υψίφωνους μπορεί να συμβεί ευκολότερα.
Πάντως και πολλοί γνωστοί - διάσημοι τραγουδιστές το παθαίνουν (φαίνεται στην ηχογράφηση - σε στουντιακές συνθήκες ) Φυσικά , η βάση δεν φεύγει λόγω συνοδείας οργάνων .
Υ.Γ. το ότι τσιμπούσε η βάση , σε δύσκολες συνθήκες και βαριά μαθήματα , φαίνεται και από το κόλπο που σκαρφίστηκαν , να κατεβάζουν την βάση στο τροπάριο της Κασσιανής (όταν συνέβαινε )...(όποιος κατάλαβε..)
 
#48
Σημ.: Μέ τά θαλασσί βελάκια βλέπετε πού εἶναι τά μηνύματα.

Ἀλλοίμονο ἄν χρησιμοποιήσουμε μουσουλμανικές στάσεις στήν Ὀρθόδοξη λατρεία!

Δεν νομίζω ότι είπε κανείς να χρησιμοποιηθούν αυτές οι πρακτικές εν ώρα λατρείας, αν και δεν νομίζω να διαφωνούσαν ούτε ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ούτε ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων, ούτε ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας...
 
#50

Συνήθης πλέον τακτική... τήν ὁποία προσπερνᾶμε...

Μια καθαρά ηχητική πρακτική* την ονομάζετε αυθαίρετα "μουσουλμανική" (δίδοντας και την υποτιθέμενη θεολογική της ερμηνεία από τον Αλβανίας Αναστάσιο) και θεωρείτε πως είστε εντός θέματος (δηλαδή εντός των ψαλτικών θεμάτων που απασχολούν το φόρουμ).
Όταν δείχνω ότι δεν δείχνετε την ανάλογη ευαισθησία στα ουσιώδη ζητήματα που είναι η πίστη (και όχι στον τύπο που είναι η μουσική) τότε με λοιδωρείτε στο κοινό ως τρολ;

*Ως στάση δεν επιτρέπεται στη λατρεία, όπως δεν επιτρέπεται και το να ψάλλει κανείς καθισμένος σταυροπόδι. Δεν είναι ζήτημα "μουσουλμανικής στάσης", αλλά μη επιτρεπόμενης.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#51
Μια καθαρά ηχητική πρακτική* την ονομάζετε αυθαίρετα "μουσουλμανική" (δίδοντας και την υποτιθέμενη θεολογική της ερμηνεία από τον Αλβανίας Αναστάσιο) και θεωρείτε πως είστε εντός θέματος (δηλαδή εντός των ψαλτικών θεμάτων που απασχολούν το φόρουμ).
Όταν δείχνω ότι δεν δείχνετε την ανάλογη ευαισθησία στα ουσιώδη ζητήματα που είναι η πίστη (και όχι στον τύπο που είναι η μουσική) τότε με λοιδωρείτε στο κοινό ως τρολ;

*Ως στάση δεν επιτρέπεται στη λατρεία, όπως δεν επιτρέπεται και το να ψάλλει κανείς καθισμένος σταυροπόδι. Δεν είναι ζήτημα "μουσουλμανικής στάσης", αλλά μη επιτρεπόμενης.
Συνάδελφε,

Ὁ π. Μαξιμος μὲ τὶς παραπομπές του προσπαθεῖ νὰ ἑρμηνεύσει τὴν ἐν λόγω ἠχητικὴ πρακτικὴ πὼς ἔχει σχέση μὲ θεολογικὰ μουσουλμανικὰ θέματα καὶ εἶνια ἑντός θέματος, ἀφοῦ ἀφορᾶ ψαλτικὸ θέμα μὲ τὴν χρήση ἤ μὴ αὐτῆς τῆς στάσης απὸ ψάλτες.

Ἡ δὲ παραπομπὴ στὸν Αρχιεπίσκοπο Ἀναστάσιο γιατὶ τὴν ἀμφισβητεῖς ὡς «υποτιθέμενη»; Μᾶλλον σχετικὴ φαίνεται.

Ἐπ' αὐτοῦ γράψε κάτι, ἄν θέλεις, μᾶς ἐνδιαφέρει.
 
T

Tzanakos_B

Guest
#52
Στη συζητηση που γινεται σχειτικα με το ανεβοκατεβασμα των βασεων και τις αιτιες που το προκαλουν , ο συναδελφος Νικολαος ανεβασε το βιντεο με τους Χοτζαδες που '' ψαλλουν'' συμφωνα με τη θρησκεια τους και τη μουσικη τους Παραδοση. Ανατριχιασα ακουγοντας αυτους τους δυο ανθρωπους και ιδιαιτερα τον εξ αριστερων οπως τους βλεπουμε. τι φωνες ειναι αυτες ??? Χτυπανε ανετα ΖΩ ΝΗ ΠΑ δις δαπασων , παιζουν τις κλιμακες στα δαχτυλα , αε καθημωνουν , και ολα απ` εξω . Η Μουσικη κυριοι ειναι η μονη τεχνη που πραγματικα ενωνει τους ανθρωπους !!! Ο αειμνηστος Καραμανης μου ειχε πει οτι οταν ηταν νεος ειχε ακουσει τον ανεπαναληπτο τουρκο ΝΟΥΡΕΝΤΙΝ ,ισως τον καλυτερο ολων των εποχων ,καιι ειχε διδαχτει , ναι οπως το γραφω , πως να τοποθετει σωστα την φωμη του ακουγοντας τον τουρκο καλλιτεχνη. πολλοι λενε οτι ηταν [ ο ΝΟΥΡΕΝΤΙΝ ] ελληνας τουρκοφωνος... Ολοι θα ξερετε οτι ο Π. Λαμπαδαριος ειχε πολλους φιλους τουρκους και τον σεβονταν πολυ. Ο Γρηγ. Σταθης , γραφει την ιστορια γιατι τον αποκαλουσαν γκιλντιζ [ κλεφτη ] και πως παρ ολιγον να χασει τη ζωη του οταν ανεβηκε μια φορα στο Μιναρε και εκανε τον Μουεζινη. Ομως στα ψαλτικα του κειμενα ηταν απολυτα Βυζαντινος !!!! Β. ΤΖΑΝ.
 
#53
Συνάδελφε,

Ὁ π. Μαξιμος μὲ τὶς παραπομπές του προσπαθεῖ νὰ ἑρμηνεύσει τὴν ἐν λόγω ἠχητικὴ πρακτικὴ πὼς ἔχει σχέση μὲ θεολογικὰ μουσουλμανικὰ θέματα καὶ εἶναι ἑντός θέματος, ἀφοῦ ἀφορᾶ ψαλτικὸ θέμα μὲ τὴν χρήση ἤ μὴ αὐτῆς τῆς στάσης απὸ ψάλτες.

Ἡ δὲ παραπομπὴ στὸν Αρχιεπίσκοπο Ἀναστάσιο γιατὶ τὴν ἀμφισβητεῖς ὡς «υποτιθέμενη»; Μᾶλλον σχετικὴ φαίνεται.

Ἐπ' αὐτοῦ γράψε κάτι, ἄν θέλεις, μᾶς ἐνδιαφέρει.
Συνάδελφε, τα πράγματα είναι απλά.
Αν ο π. Μάξιμος είναι εντός θέματος, είμαι και εγώ. Αν είναι εκτός, είμαι κι εγώ.
Όταν στο παρελθόν κάποια μέλη προσπάθησαν να μιλήσουν για θεολογικά ζητήματα έπεσε μάχαιρα με τη λογική ότι το φόρουμ είναι μόνο για ψαλτικά θέματα. Επομένως οι -κατά Ισλάμ- θεολογικές ερμηνείες (ακόμη και αν στέκουν) του Αλβανίας Αναστασίου είναι εκτός θέματος.
Το να κλείνεις το αυτί για να ακούσεις τη φωνή σου δεν είναι ούτε μουσουλμανική πρακτική για να μην ακούς τον μάταιο τούτο κόσμο, ούτε πολύ περισσότερο μια πρακτική που πρότεινε κανείς να εισαχθεί ως στάση στο αναλόγιο.
Η Ορθοδοξία δεν κινδυνεύει από το να κλείνεις το αυτί σου όταν ψάλλεις ένα μάθημα, αλλά από το να κλείνεις τα μάτια σου στα σημεία και τέρατα που επιτελούνται και ακόμη περισσότερο από το να κλείνεις τα στόματα σε αυτούς που τολμούν να αρθρώσουν λόγο που ενοχλεί όσο κι αν αληθεύει.
 
T

Tzanakos_B

Guest
#54
Συνάδελφε, τα πράγματα είναι απλά.
Αν ο π. Μάξιμος είναι εντός θέματος, είμαι και εγώ. Αν είναι εκτός, είμαι κι εγώ.
Όταν στο παρελθόν κάποια μέλη προσπάθησαν να μιλήσουν για θεολογικά ζητήματα έπεσε μάχαιρα με τη λογική ότι το φόρουμ είναι μόνο για ψαλτικά θέματα. Επομένως οι -κατά Ισλάμ- θεολογικές ερμηνείες (ακόμη και αν στέκουν) του Αλβανίας Αναστασίου είναι εκτός θέματος.
Το να κλείνεις το αυτί για να ακούσεις τη φωνή σου δεν είναι ούτε μουσουλμανική πρακτική για να μην ακούς τον μάταιο τούτο κόσμο, ούτε πολύ περισσότερο μια πρακτική που πρότεινε κανείς να εισαχθεί ως στάση στο αναλόγιο.
Η Ορθοδοξία δεν κινδυνεύει από το να κλείνεις το αυτί σου όταν ψάλλεις ένα μάθημα, αλλά από το να κλείνεις τα μάτια σου στα σημεία και τέρατα που επιτελούνται και ακόμη περισσότερο από το να κλείνεις τα στόματα σε αυτούς που τολμούν να αρθρώσουν λόγο που ενοχλεί όσο κι αν αληθεύει.
Συναδελφε Νικολαε , ολοι μας πιστευω οτι γραφουμε καλοπροαιρετα , διαφορα σχολια και καταθετουμε και μαρτυριες διαφορων διδασκαλων για να υποστηριξουμε καποιες αληθειες. Ανεφερα στο προηγουμενο σχολιο μου , οταν ειδα και ακουσα αυτο το βιντεακι που ανεβασες , με τους χοτζαδες , το οποιο με εντυπωσιασε πολυ... οτι ο Μεγαλος Καραμανης μου ειπε οτι ακουγοντας τον ΝΟΥΡΕΝΤΙΝ , διδαχτηκε πολλα απο την τεχνικη του καλλιτεχνη αυτου !! οσοι ακουσαν τον Καραμανη στα νιατα του , η φωνη του ηταν πιο λεπτη, πολυ ευλιγιστη και στα ψηλα χρησιμοποιουσε αυτη την '' νοθα '' φωνη που κανεις δεν μπορει να τον μιμηθει.. Οχι μονο οι γνωσεις του , το υφος του η χροια της φωνης του , τα τελεια διαστηματα σε καθε ηχο , αλλα και η Τεχνικη του , ολα μαζι τον εκαναν να ξεχωριζει , κατα τη γνωμη μου απο ολους τους αλλους ερμηνευτες .!!! Ελεγε , οποιος δεν ακουει και τουρκους καλλιτεχνες , δεν θα γινει καλος ψαλτης... Οι γειτονες μας , οσο κι αν δεν μας αρεσει , στη Μουσικη τους εχουν δημιουργησει μια '' παραδοση '' !!! και την σεβονται... Ο αειμνηστος Π. Λαμπαδαριος , ηταν αριστος γνωστης της τουρκικης μουσικης και εγραψε πολλα τουρκικα ασματα , ειχε και πολλους φιλους που τον προσφωνουσαν '' Δασκαλε '' !!!
 
#55
"Ε, όχι και φάλτσος ο Χρύσανθος . Έλεος...
Το φαινόμενο , ονομάζεται (κατά τους όρους των ηχοληπτών ) "στονάρισμα".
Άλλο πράγμα το φαλτσάρισμα".

--------------------------------------------------------------------------
Συμφωνώ απόλυτα και μεταφέρω σχόλιό μου για τον αείμνηστο δάσκαλο, Άρχοντα Πρωτοψάλτη Χρ. Θεοδοσόπουλο που "του έφευγαν τα ίσα" κατά τη γνώμη μου, εξ' αιτίας τεχνικών προβλημάτων της ηχητικής των Ι. Ναών που έψαλε:
Ο πραγματικός λόγος "της ανόδου των Ιεροψαλτικών βάσεων" στον περικαλή Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου του Πολιούχου Θεσσαλονίκης, είναι η ακουστική του!
Στην επιστροφή του ήχου, ο εκάστοτε Ιεροψάλτης, ακούει τα ίσα λίγο ψηλότερα! Αυτό, σε συνδυασμό με την ένταση που δίνουμε (κακώς βέβαια), στην εκτέλεση των "μαθημάτων" μας οδηγεί λανθασμένα, να ψάλουμε τις επόμενες μελωδίες, "λίγο πιο ψηλά" απ' τις προηγούμενες!
Επομένως, η σωστή εκτίμηση "άθελά του" δεν ταιριάζει στην προσωπική & καλλιτεχνική του κατάρτηση ως Ιεροψάλτης (ήταν & είναι στη συνείδηση του Ιεροψαλτικού κόσμου Άρχοντας), αλλά στο τεχνικό πρόβλημα της ακουστικής του Ναού! Επίσης, όπου αλλού έψαλε και "τσιμπούσαν" τα ίσα, οφειλόταν στην μικροφωνική εγκατάσταση. Υπήρξαν πάμπολες Ακολουθίες που έψαλε χωρίς να "ανεβοκατεβαίνουν τα ίσα"! "Δεν μας επιτρέπετε να σπιλώνουμε τον ανεπανάληπτο Χρ. Θεοδοσόπουλο"!
Ήμουν παρών, στο Αναλόγο, στην εις Επίσκοπον χειροτονίαν του τ. Πρωτοσυγγέλου της Ι.Μ. Θεσσαλονίκης και νυν Μητροπολίτου Βεροίας κ.κ. Παντελεήμονος όπου τους χορούς διεύθυνε ο Άρχοντας Πρωτοψάλτης & δάσκαλος Χαρίλαος Ταλιαδώρος. Τότε, ανέβαιναν και πάλι τα ίσα και πολλές άλλες φορές όμοια, σε Ακολουθίες με μεγάλους καταξιωμένους ιεροψάλτες!
 
Last edited:
T

Tzanakos_B

Guest
#56
Με αξίωσε ο Θεός να το δω και αυτό στη ζωή μου .
Σεβαστές οι απόψεις - περί θεωρητικών , του περί των άλλων συμπαθούς κ. Μιχαλάκη.
Αλλά εδώ , μάλλον αυτός έχει την "φάλτσα" άποψη.
Ε, όχι και φάλτσος ο Χρύσανθος . Έλεος...
Το φαινόμενο , ονομάζεται (κατά τους όρους των ηχοληπτών ) "στονάρισμα".
Άλλο πράγμα το φαλτσάρισμα.
Αυτό μπορεί να το πάθει ο καθένας , ιδίως σε μέρες που αισθάνεται φωνητική κόπωση , είναι κρυωμένος κ.λ.π.
Σίγουρα τεράστιοι ναοί με φυσικό αντίλαλο , μπορεί να δημιουργήσουν κάποιο θέμα .
Σε παλαιότερες ηχογραφήσεις "μεγάλων " ψαλτών , από πανηγύρεις , παρατηρούμε να τσιμπάει η βάση .
Για μένα , τελείως φυσιολογικό , με τις συνθήκες που επικρατούσαν : πολυκοσμία , σχεδόν ανύπαρκτη ή υποτυπώδης μικροφωνική κάλυψη , απαίδευτοι ισοκράτες - βοηθοί .
Στους υψίφωνους μπορεί να συμβεί ευκολότερα.
Πάντως και πολλοί γνωστοί - διάσημοι τραγουδιστές το παθαίνουν (φαίνεται στην ηχογράφηση - σε στουντιακές συνθήκες ) Φυσικά , η βάση δεν φεύγει λόγω συνοδείας οργάνων .
Υ.Γ. το ότι τσιμπούσε η βάση , σε δύσκολες συνθήκες και βαριά μαθήματα , φαίνεται και από το κόλπο που σκαρφίστηκαν , να κατεβάζουν την βάση στο τροπάριο της Κασσιανής (όταν συνέβαινε )...(όποιος κατάλαβε..)
Συναδελφε , αλλο πραγμα να αποκαλεσουμε καποιον φαλτσο και αλλο να του ανεβαινουν οι βασεις ακομη κι οταν ψαλλει μονος. Ο χΡΥΣΑΝΘΟς ηταν φοβερα υψιφωνος. οταν ανεβαινε πολυ ψηλα, η φωνη του γινοταν '' σκληρη''. Σε χαμηλοτερες θεσεις ηταν μεγαλοπρεπης και χαιροσουν να τον ακους !! Ο αειμνηστος Περιστερης δεν ειχε ναθολου χαμηλους τονους και αναγκαζοταν να ψαλλει ψηλα. Και η δικη του φωνη αλλοιωνοταν στα ψηλα. Θυμαμαι καθε Μ. Τετερτη το πρωι εψαλλε παντα Την Κασσιανη του Πριγγου . Εκανε επιδειξη, θα ελεγα υψιφωνιας γιατι την εψαλλε εξ αρχης δυο τονους επανω απο τον ΝΗ. Δεν του ανεβαινε ομως η βασις. Θυμαμαι ακομη οτι πολλες φορες αβαζε την δεξια παλαμη του στι δεξι αυτι του. το ιδιο εκανε και στην Σπαρτη ενας πολυ εμπειρος ψαλτης , ονοματι Στυλ. Μπονανος κι αυτος πολυ υψιφωνος . Ισως η παλαμη στο αυτι να βοηθαει να ακους καλυτερα την φωνη σου.. δεν το επεχειρισα ποτε. Το θεωρω αντιαισθητικο και ασεβεια θα ελεγα μεσα στο Ναο. Οπως θεωρω ασεβεια να κινουμε πολυ τα χερια μας και να κανουμε μορφασμους... Αυτα διδαχτηκα απο τον ανεπαναληπτο Καραμανη..!!!
 
#57
Υπάρχουν ηχογραφήσεις του Χρυσάνθου σε δωμάτιο όπου και πάλι ανεβαίνουν οι βάσεις του. Προσωπικά θεωρώ (νομίζω το έχω ξαναγράψει) πως οι υψίφωνοι έχουν την τάση να ανεβάζουν τις βάσεις τους, οι δε βαρύτονοι να τις ρίχνουν (αφήνω τελείως απέξω τους εξωγενείς παράγοντες π.χ. μικροφωνικές, κακοί βοηθοί κλπ). Το φαινόμενο αυτό μάλιστα το θεωρώ απολύτως φυσιολογικό και σε καμία περίπτωση δεν θεωρώ ότι σπηλώνει κάποιον, ούτε τον καθιστά φάλτσο με την ολοκληρωμένη έννοια του όρου. Αντιθέτως έχω παρατηρήσει το φαιδρό φαινόμενο να ψάλλει κάποιος πραγματικά φάλτσος και μετά από δεκάδες ανεβοκατεβάσματα της βάσης να καταλήγει στο τέλος στην αρχική τονικότητα!
 
#58
"Αντιθέτως, έχω παρατηρήσει το φαιδρό φαινόμενο να ψάλλει κάποιος πραγματικά φάλτσος και μετά από δεκάδες ανεβοκατεβάσματα της βάσης να καταλήγει στο τέλος στην αρχική τονικότητα"!
.........................................................................................................................................
Γι' αυτήν την περίπτωση ισχύει <δύο αρνήσεις, μία κατάφαση>!
Εάν θυμάσαι, απ' το σχολείο!
Εξ' άλλου, η αγάπη του Κυρίου προς όλους, υψίτονους, βαθύφωνους, χαμηλόφωνους, ισχνόφωνους, βροντόφωνους κ.ά., είναι άπειρη!
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#59
όταν ο ένας ψάλλει σωστό λέγετο με πολύυυυ χαμηλό βου κι ο απέναντι τον τσιμπάει γιατί κάνει ....«διαστήματα επιτροπής» ....φυσικό είναι να πάει η βάση στα ύψη ειδικά στον κανόνα των Χαιρετισμών. Επίσης στα ανοιξαντάρια πόσοι βυθίζουν τον Νη κάτω του πενταχόρδου που είναι το σωστό; κανένας. Πόσοι στον πλάγιο του τετάρτου ψάλλουν τον βου στο μέσον; λίγοι, οι υπόλοιποι τον τσιμπάνε. Στον πλάγιο του πρώτου τον πεντάφωνο πόσοι λένε κε-ζω εναρμόνια ύφεση; όλοι τον τσιμπάνε. Μη πω για τις έλξεις που τις κάνουν διέσεις από την άλλη μεριά.. και ξεχνάνε να γυρίσουν. Στον βαρύ διατονικό πόσοι λένε χαμηλό ζω; Κανένας, όλοι κάνουν γα δίεση αντί για ζω ύφεση που είναι το σωστό. Πως λοιπόν να μην σηκωθεί η βάση και να μην γίνουν φάλτσα αφού υπάρχει σύγχυσης κακής θεωρίας και πράξης.
 
Top