Μελετώντας τὴν ἱστορία αὐτοῦ τοῦ ἐξαίρετου καὶ πολυγραφότατου μελουργού, τοῦ Ἀναστασίου Ραψανιώτη καὶ τοῦ χώρου ὅπου μεγάλωσε, μπορέσαμε καί φέραμε στό φῶς μέσω τῆς ἔρευνας (μεταπτυχιακή διατριβή) πρωτότυπα στοιχεῖα γιὰ τὴ ζωή του. Τὸ πρῶτο ἦταν ἡ συγγένεια αὐτοῦ μὲ τὸν τοπικὸ ἅγιο τῆς ἐκκλησίας τῆς Ραψάνης καὶ τῆς Λάρισας, τὸν ἅγιο Γεώργιο καὶ τὸ δεύτερο ὅτι τὸ ἐπώνυμό του Ἀναστασίου δὲν εἶναι Ραψανιώτης. Τὸ Ραψανιώτης μᾶλλον προῆλθε λόγῳ τοῦ τόπου καταγωγῆς αὐτοῦ. Τὸ πραγματικὸ ἐπώνυμο εἶναι «Χατζή-Λάσκαρης».
Τὸ ἔργο τοῦ Ἀναστασίου δὲν περιορίστηκε μόνο σὲ τοπικὸ ἐπίπεδο. Ὅπως προέκυψε ἀπὸ τὴν περιορισμένη ἔρευνα γιὰ τὰ ἔργα του, βάσει τῶν καταλόγων τῶν βιβλιοθηκῶν, διαπιστώσαμε ὅτι διαδόθηκε σχεδὸν σὲ ὁλόκληρο τὸν ἑλλαδικὸ χῶρο, ὅπως ἐπίσης συναντήσαμε ἔργα του καὶ σὲ βιβλιοθῆκες τοῦ ἐξωτερικοῦ. Ἐπίσης τὸ μελλουργικό του ἔργο δέν περιορίστηκε σὲ ἕνα ἢ δυὸ εἴδη τῆς βυζαντινῆς μελοποιίας, ἀλλὰ ἡ συμβολή του εἶναι σημαντικὴ σὲ ὅλα.
Ὡς πρὸς τὸ μελλουργικό του ἔργο πάλι, ἀπὸ τὴν ἔρευνά μας ἐπισημάνθηκε ὅτι, ὁ Ραψανιώτης ἴσως εἶναι ἕνας ἀπὸ τοὺς πρώτους ποὺ εἰσήγαγε τόν ἦχο δ΄ λέγετο στοὺς πολυελέους (εἶδος τῆς παπαδικῆς μελοποιίας), καθὼς προγενέστερους πολυελέους σέ ἦχο δ΄ λέγετο δέν ἔχουμε. Αὐτὸ συμπεραίνεται, ἀπὸ τὴν μεγάλη διάδοση καὶ ἀπήχηση ποὺ εἶχε ὁ παρὼν πολυέλεος, ὅτι συμπεριλήφθηκε σὲ πάρα πολλοὺς κώδικες καὶ ἀνθολογίες τόσο στὴν Ἑλλάδα ὅσο καὶ στὸ ἐξωτερικό, καθὼς καὶ ὅτι ἀποτέλεσε ἀντικείμενο ἔρευνας γιὰ μεταγενέστερους μελουργούς, ἐξηγώντας τὸν στὴ Νέα Μέθοδο. Ἐκτὸς λοιπὸν ἀπὸ σημαντικὸς μελουργὸς τοῦ 18ου αἰ. καὶ τοῦ Νεοελληνικοῦ Διαφωτισμοῦ ὑπῆρξε καὶ καινοτόμος.
Υ.Σ. Το παραπάνω κείμενο, αποτελεί τμήμα των "Συμπερασμάτων" της μετπατυχιακής μου διατριβής περί του Αναστασίου Ραψανιώτη. Θα προσπαθήσω να αναρτήσω και κάποιες σελίδες απο έργα του που έχω στην κατοχή μου, καθώς και την εικόνα απο τα λείψανα του Αγ. Γεωργίου εκ Ραψάνης με την επιγραφή που μας γνωστοποιεί την συγγένειά του με τον Ραψανιώτη.