Κι η ακμή της κακοφωνίας τον κα' αι. τα επαναφέρει στην "αρχαία" κατάστασηΤὸ κοντάκιο ψάλλεται
Ἡ ἀκμὴ τῆς καλοφωνίας τὸν ιδ' αἰ. ἔθεσε στὸ περιθώριο τὴν ψαλμωδία τῶν στιχολογιῶν τοῦ ψαλτηρίου καὶ τῶν κοντακίων, ὥς τε ἀπὸ τὸν ιστ' αἰ. νὰ διαβάζονται οἱ στιχολογίες καὶ τὸ κοντάκιο νὰ ἀντιφωνεῖται, ὅπως ὁ οἶκος, γιὰ ὁμοιομορφία καὶ ἀποφυγὴ ἀργοπορίας (ψαλτικόν).
.
Όσο κι αν ενοχλεί αυτή η φράση, πιστεύω ότι περικλείει τεράστιο νόημα. Καλό είναι να προβληματίσει όλους μας. Εύγε, Ευάγγελε!Κι η ακμή της κακοφωνίας τον κα' αι. τα επαναφέρει στην "αρχαία" κατάσταση
Τὸ κοντάκιο ψάλλεται
(τυπικὸ ναοῦ τῆς ᾿Αναστάσεως Ἱεροσολύμων τοῦ ἔτους 1122 σ. 194, Dmitrievskij τ. 1 σσ. 190, 246, 537, Dmitrievskij τ. 3 σ. 106α, τυπικὰ Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 294, Κασούλων τοῦ ἔτους 1173 σ. 217, χφφ. ἁγ. Σάβα 312 ΤΑΣ τοῦ ἔτους 1201 φ. 3v, Vat. gr. 2005 εὐχολόγιο τοῦ ἔτους 1194/5 φ. 102r, Κρυπτοφέῤῥης Γ.β.XXI εὐχολόγιο τέλη ιγ’-ἀρχὲς ιδ’ αἰ. φ. 2r, Paris. gr. 386 ΤΑΣ ιε' αἰ. φ. 20v, Paris. gr. 387 ΤΑΣ ιε’ αἰ. φ. 13v, Burney 54 εὐχολόγιο τοῦ ἔτους 1573 φ. 182v, ΤΑΣ κεφ. ε’, τυπικὸ Διονυσίου τοῦ ἔτους 1909 σσ. 16, 86, 131).
Ἀρχικὰ τὸ μέλος τῶν οἴκων ἦταν ἀντίστοιχο μὲ τὸ σύντομο τῶν κοντακίων (κουκουλίων). Στὰ μουσικὰ χειρόγραφα τοῦ ψαλτικοῦ (ιβ'-ιγ' αἰ.) ὑπάρχουν ἀργὲς μελοποιήσεις τῶν κοντακίων καὶ τῶν πρώτων οἴκων τους, οἱ ὁποῖες δὲν μεταγράφηκαν στὶς παπαδικὲς καὶ λησμονήθηκαν. Τὰ μουσικὰ κοντακάρια διέσωσαν μόνο τὴν παλαιὰ ἀκάθιστο, ἐπίσης ἀργή. Δὲν γνωρίζουμε τὸ μέλος τῶν αὐτόμελων καὶ προσομοίων οἴκων, ἀλλὰ ὀρθὰ ἀντιφωνοῦμε τὸ τέλος τους, ἔστω σὲ κλιτόν.
Ἡ ἀκμὴ τῆς καλοφωνίας τὸν ιδ' αἰ. ἔθεσε στὸ περιθώριο τὴν ψαλμωδία τῶν στιχολογιῶν τοῦ ψαλτηρίου καὶ τῶν κοντακίων, ὥς τε ἀπὸ τὸν ιστ' αἰ. νὰ διαβάζονται οἱ στιχολογίες καὶ τὸ κοντάκιο νὰ ἀντιφωνεῖται, ὅπως ὁ οἶκος, γιὰ ὁμοιομορφία καὶ ἀποφυγὴ ἀργοπορίας (ψαλτικόν).
Τὸ τυπικὸ τῆς μονῆς Διονυσίου πολὺ σωστὰ ὁρίζει ψαλμωδία κοντακίων.
Ευχαριστώ Δημήτρη.Όσο κι αν ενοχλεί αυτή η φράση, πιστεύω ότι περικλείει τεράστιο νόημα. Καλό είναι να προβληματίσει όλους μας. Εύγε, Ευάγγελε!
Ευχαριστώ Δημήτρη.
Χθες αναλογιζόμουν με ένα φίλο πως θα αντιδρούσαμε, όχι μόνο εμείς αλλά όποιος πιστός, κληρικός ή λαϊκός το 1981, αν του περιγράφαμε πως θα μεταλλαχθεί η εκκλησιαστική ενοριακή τάξη μετά από 40 χρόνια...
Ο Δημήτρης νομίζω δεν εννοεί πράγματα που άλλαξαν από τότε σταδιακά και σήμερα τα λέμε αλλιώς από το 1481 αλλά για πράγματα του 1481 που δεν έχουν σωθεί στην παράδοση αλλά τα επαναφέρουν κάποιοι από γραπτές πηγές κατά την δική τους ερμηνεία-φαντασία. Αυτή η επαναφορά κατ' εμέ το λιγότερο που μπορεί να χαρακτηριστεί είναι κιτς.μια πρόταση νομίζω ήταν, δε μεταλλάχθηκε και η τάξις... τουλάχιστον προς το παρόν και σε πλήρη κλίμακα...
δηλαδή αν μια ενορία λέει και κανα περίεργο, στη διπλανή σίγουρα λένε τα συνηθισμένα..
για τον πιστό του 1481 η σημερινή τάξη μπορεί να του φαινόταν και καλύτερη. μην προεξοφλούμε...
άσε που τα περισσότερα σημερινά στοιχεία τότε πρωτοεμφανίστηκαν.
Σήμερα δεν έχει σωθεί ο τρόπος που ψάλλονταν, κάποιοι όμως μελοποιούν τις υπακοές λχ σαν να είναι καθίσματα και τις ψάλλουν, αυτό είναι κιτς, βλαχομπαρόκ , κατά την δική μου άποψη κι όχι μόνο.
Εκεί που έχουν σωθεί να λέγονται, λέγονται.«Προστασία τῶν Χριστιανῶν» στον παρακλητικό κανόνα πως το λέτε, παιδιά; Ρωτάει ένας φίλος.
Δεν υπάρχουν υπακοές, μόνο το Προλαβούσαι. Οι άλλες είναι νέα μόδα του π. Κωνσταντίνου ΠαπαγιάννηΔε θα διαφωνήσω στα υπόλοιπα.
Θα ρωτήσω όμως κάτι: αφού υπάρχουν υπακοές μελοποιημένες .... υπαρχουν, δεν υπαρχουν; υπάρχουν! ... δεν μπορούμε στην λογική τους να μελοποιήσουμε και ό,τι άλλο χρειαστεί;....
Δεν καταλαβαίνω την αναφορά με τα καθίσματα, αλλά δεν πειράζει! [ αλήθεια τοοοοοσο διαφορετικό είναι το μέλος ;; εκτός αν εννούμε με μουσικές γραμμές καθισμάτων.. εκει ... ]