Αγίας Σκέπης (28 Οκτωβρίου) σε Κυριακή

andreas

Ανδρέας Πετράκης
#1
Καλησπέρα σε όλους!
Η απορία μου είναι η εξής:
Στα Δίπτυχα αναγράφεται πως η εορτή της Αγίας Σκέπης της Παναγίας μας είναι εορτή θεομητορικού αμφίου και θα ψαλλεί μαζί με την αναστάσιμη, κατ' αναλογίαν των εορτών της ιεράς εσθήτος (2α Ιουλίου) και της Αγίας Ζώνης (31η Αυγούστου). Παρ' όλα αυτά όμως ορίζουν πως μετά τις Καταβασίες δεν ψάλλεται η Τιμιωτέρα, αλλά η Θ' Ωδή των Κανόνων της εορτής μόνο (γιατί όχι και η Θ' του αναστάσιμου Κανόνα;).
Αυτή η διάταξη όμως αντιτίθεται προς το ΤΜΕ όπου ρητώς για τις εορτές της τιμίας εσθήτος και της Αγίας Ζώνης, μετά τις Καταβασίες ορίζεται να ψαλλεί η τιμιωτέρα, χωρίς όμως να αναφέρει κάτι για Κανόνες της εορτής (άραγε τους υπονοεί;).
Επίσης στο ΤΜΕ ως Δοξαστικό των Αίνων ορίζει το ενδιάτακτο Εωθινό και όχι το Ιδιόμελο των εορτών.
Γνωρίζει κάποιος γιατί αυτή η διαφωνία;
 
#2
Καλησπέρα σε όλους!
Η απορία μου είναι η εξής:
Στα Δίπτυχα αναγράφεται πως η εορτή της Αγίας Σκέπης της Παναγίας μας είναι εορτή θεομητορικού αμφίου και θα ψαλλεί μαζί με την αναστάσιμη, κατ' αναλογίαν των εορτών της ιεράς εσθήτος (2α Ιουλίου) και της Αγίας Ζώνης (31η Αυγούστου). Παρ' όλα αυτά όμως ορίζουν πως μετά τις Καταβασίες δεν ψάλλεται η Τιμιωτέρα, αλλά η Θ' Ωδή των Κανόνων της εορτής μόνο (γιατί όχι και η Θ' του αναστάσιμου Κανόνα;).
Αυτή η διάταξη όμως αντιτίθεται προς το ΤΜΕ όπου ρητώς για τις εορτές της τιμίας εσθήτος και της Αγίας Ζώνης, μετά τις Καταβασίες ορίζεται να ψαλλεί η τιμιωτέρα, χωρίς όμως να αναφέρει κάτι για Κανόνες της εορτής (άραγε τους υπονοεί;).
Επίσης στο ΤΜΕ ως Δοξαστικό των Αίνων ορίζει το ενδιάτακτο Εωθινό και όχι το Ιδιόμελο των εορτών.
Γνωρίζει κάποιος γιατί αυτή η διαφωνία;
Mήπως από τα δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος ακολουθείται για την εορτή της Αγίας Σκέπης η τυπική διάταξη της Εορτής των Εισοδίων; Αν ναι τότε σωστά προβλέπεται να ψαλλεί η Θ' ωδή των κανόνων της Αγίας Σκέπης και ως Δοξαστικό των Αίνων ορίζεται το Δοξαστικό της Εορτής και όχι το Εωθινό, το όποιο να σήμειωθεί δεν ειπώθηκε το πρωί εις την τάξιν του Εωθινού Ευαγγελίου! Για περαιτέρω εξηγήσεις θα παρακαλούσα πολύ τον π. Μάξιμο να μιλήσει επ' αυτού!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3

Τό θέμα ἔχει ἀντιμετωπισθεῖ ἀπό παλιά καί πιό κοντά τό 2007, σύμφωνα καί μέ τίς ἄλλες παραπομπές στά Δίπτυχα.
Ἡ διάταξη τῆς νεώτερης αὐτῆς ἀκολουθίας στό μηναῖο γιά Κυριακή (ταύτιση μέ Εἰσόδια) κρίνεται ὑπερβολική. Ἀκολουθεῖται μία μέση ὁδός, πού θά διατηρεῖ στοιχεῖα τῆς θεομητορικῆς, ἀλλά θά προβλέπει ἑωθινό εὐαγγέλιο στόν ὄρθρο καί εὐαγγέλιο στή λειτουργία τῆς σειρᾶς.
Ἔτσι εἶναι καί στό ἐγκεκριμένο Κυριακοδρόμιο καί ἔτσι θά εἶναι καί στή «Φωνή Κυρίου».
Ὅσο γιά τήν θ΄ ἀντί Τιμιωτέρας, πάλιν καί πολλάκις ἔχει γραφεῖ, ὅτι δέν ἔχει σχέση μέ τήν διάταξη τῶν κανόνων. Εἶναι κάτι ξεχωριστό.


 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#4

Ἀκολουθεῖται μία μέση ὁδός, πού θά διατηρεῖ στοιχεῖα τῆς θεομητορικῆς, ἀλλά θά προβλέπει ἑωθινό εὐαγγέλιο στόν ὄρθρο καί εὐαγγέλιο στή λειτουργία τῆς σειρᾶς.
Ἔτσι εἶναι καί στό ἐγκεκριμένο Κυριακοδρόμιο καί ἔτσι θά εἶναι καί στή «Φωνή Κυρίου».


Βέβαια, σε κάποιο άλλο ετησίως εκδιδόμενο τυπικό (2012, Απ. Παπαχρίστου) ακολουθείται άλλη διάταξη (δικαίωμα του συντάκτη το οποίο και δέχομαι, χωρίς να συμφωνώ) με Ευαγγέλιο της Εορτής στη λειτουργία (δεν θυμάμαι για Εωθινό ή αν εφαρμόζει αντιστοιχία με 21 Νοεμβρίου), και το οποίο "επισημοποιείται" και λόγω του Κυριακάτικου κηρύγματος της Μητροπόλεως Αιτωλίας με αναφορά στην περικοπή «Εισήλθεν ο Ιησούς εις κώμην τινά» (Λκ. ι΄38-42, ια΄ 27-28) όπου «εξηγείται» και το γεγονός ότι αναγινώσκεται η περικοπή αυτή λόγω της Εορτής!! Για μια ακόμη φορά και ΕΠΙΣΗΜΑ (και όχι από μεμονωμένες περιπτώσεις κάποιων ναών) εφαρμόζεται το γνωστό «ως δόξει τω Προεστώτι», σε αντίθεση με το εγκεκριμένο Κυριακοδρόμιο και τα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος.
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
#5
Στή δική μας ἐκκλησία ὁ ἱερέας διάβασε καί τά δύο εὐαγγελικά ἀναγνώσματα, Κυριακῆς καί ἑορτῆς. Νομίζω ὅτι εἶναι τό καλύτερο!
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#6
Στή δική μας ἐκκλησία ὁ ἱερέας διάβασε καί τά δύο εὐαγγελικά ἀναγνώσματα, Κυριακῆς καί ἑορτῆς. Νομίζω ὅτι εἶναι τό καλύτερο!
Οπωσδήποτε, αλλά τα διπλά αναγνώσματα έχουν ατονήσει κατ' επιταγήν του ΤΜΕ προ πολλών ετών.
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#7
Στή δική μας ἐκκλησία ὁ ἱερέας διάβασε καί τά δύο εὐαγγελικά ἀναγνώσματα, Κυριακῆς καί ἑορτῆς. Νομίζω ὅτι εἶναι τό καλύτερο!
Οπωσδήποτε, αλλά τα διπλά αναγνώσματα έχουν ατονήσει κατ' επιταγήν του ΤΜΕ προ πολλών ετών.
Αυτό έγινε - πολύ ορθώς κατ' εμέ - στον δικό σου ναό Λεωνίδα και άντε και σε καμμιά 10αριά ακόμη (και πολλούς είπα). Όταν ένας Ιερέας δεν έχει ιδέα τι σημαίνει «διπλά αναγνώσματα» (και καλά κάνει και δεν ξέρει, εφ' όσον δεν του χρειάζεται σύμφωνα με το ισχύον τυπικό), τότε η λύση είναι καταστρατήγηση των Διπτύχων και ανάγνωση της περικοπής της Εορτής. Η ένστασή μου εμένα είναι στο γεγονός ότι με τον τρόπο αυτό, η Μητρόπολη Αιτωλίας ωθεί τους Ιερείς της να αγνοήσουν τι ορίζει η επίσημη έκδοση ετησίου τυπικού της Εκκλησίας της Ελλάδος, στην οποία και ανήκει, και να αναγνώσουν άλλη περικοπή (που «τυχαίνει» :rolleyes: να ορίζεται από άλλον συντάκτη).
 
Last edited:

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
#8
... Η ένστασή μου εμένα είναι στο γεγονός ότι με τον τρόπο αυτό, η Μητρόπολη Αιτωλίας ωθεί τους Ιερείς της να αγνοήσουν τι ορίζει η επίσημη έκδοση ετησίου τυπικού της Εκκλησίας της Ελλάδος, στην οποία και ανήκει, και να αναγνώσουν άλλη περικοπή (που «τυχαίνει» :rolleyes: να ορίζεται από άλλον συντάκτη).
Γιάννη, κατ' ἀρχήν ὅλοι οἱ ἱερεῖς ἐπιβάλλεται νά πηγαίνουν στόν Ἅγιον Ὄρος, ὠφελούμενοι σέ πολλά θέματα (καί τυπικοῦ, π.χ. διπλά ἀναγνώσματα).
Δεύτερον, νομίζω ὁ συντάκτης τοῦ κηρύγματος γιά τή μητρόπολη Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας εἶχε μπροστά του ἄλλο τυπικό κι ὄχι τά δίπτυχα. Μοῦ φαίνεται ἀπίθανο νά ὑπῆρχε δόλος ὅπως ὑπονοεῖς, ἄλλωστε γνωρίζεις ὅτι ὁ σεβασμιώτατος μητροπολίτης μας π.Κοσμᾶς εἶναι διακριτικώτατος (καί ὡς πνευματικός πατήρ).
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
#9
Γιάννη, κατ' ἀρχήν ὅλοι οἱ ἱερεῖς ἐπιβάλλεται νά πηγαίνουν στόν Ἅγιον Ὄρος, ὠφελούμενοι σέ πολλά θέματα (καί τυπικοῦ, π.χ. διπλά ἀναγνώσματα).
Δεύτερον, νομίζω ὁ συντάκτης τοῦ κηρύγματος γιά τή μητρόπολη Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας εἶχε μπροστά του ἄλλο τυπικό κι ὄχι τά δίπτυχα. Μοῦ φαίνεται ἀπίθανο νά ὑπῆρχε δόλος ὅπως ὑπονοεῖς, ἄλλωστε γνωρίζεις ὅτι ὁ σεβασμιώτατος μητροπολίτης μας π.Κοσμᾶς εἶναι διακριτικώτατος (καί ὡς πνευματικός πατήρ).
Και που πηγαίνουν στο Όρος, δεν νομίζω να δίνουν και μεγάλη έμφαση σε τέτοιου είδους «λεπτομέρειες». Υπάρχει και από μερικούς και η «μαντικής φύσεως» επίσκεψη. (Δεν επεκτείνομαι σ' αυτό). Δεν υπονοώ καθόλου κάτι για τον σεβασμιώτατο, γι' αυτό και αναφέρομαι σαν Μητρόπολη. Γνωρίζω καλά ότι άλλοι είναι οι συντάκτες των κηρυγμάτων. Απ' αυτούς (και όχι μόνον) υπάρχει μήπως «σκοπιμότητα» να μην χρησιμοποιούν τα Δίπτυχα και να «δείχνουν» ότι «διαφέρουν και ακολουθούν τα "δικά μας"», χωρίς πολλές φορές να τους «ζητείται» κάτι τέτοιο, μόνον και μόνον για να «φανούν»;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#10
Και που πηγαίνουν στο Όρος, δεν νομίζω να δίνουν και μεγάλη έμφαση σε τέτοιου είδους «λεπτομέρειες».

Καὶ πολὺ καλὰ κάνουν.

Ἄλλο ὁ κόσμος ἄλλο ἡ ἔρημος, ἔχουμε καὶ δουλειὲς ἐδῶ ἔξω, οἰκογένεια καὶ παιδιά, δὲν θὰ καθόμαστε μὲ τὶς ὧρες στὸ ναό.

Ὅποιος θέλει ἄς ἀποτάξει τὸν κόσμον καὶ μπρός γιὰ τὴ Λαύρα τοῦ Αγίου Σάββα.

Καὶ Λαύρα καὶ ... ἐσπρεσσάκι δὲν γίνεται ...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#11
... ὁ σεβασμιώτατος μητροπολίτης μας π.Κοσμᾶς εἶναι διακριτικώτατος (καί ὡς πνευματικός πατήρ).
Καί γιατί δέν τόν ἔχετε ὑπόδειγμα καί κατακρίνεις κεκοιμημένο ἱεράρχη, ὁ ὁποῖος ἄλλωστε τό καθῆκον του ἐπιτελοῦσε, ἐκτελῶντας Ἐγκύκλιο τῆς Ἱερᾶς Συνόδου;
Γιά πές του τί ἔκανες, «καί ὡς πνευματικός πατήρ» νά δοῦμε τί θά σοῦ πεῖ.


 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
#12
Καί γιατί δέν τόν ἔχετε ὑπόδειγμα καί κατακρίνεις κεκοιμημένο ἱεράρχη, ὁ ὁποῖος ἄλλωστε τό καθῆκον του ἐπιτελοῦσε, ἐκτελῶντας Ἐγκύκλιο τῆς Ἱερᾶς Συνόδου;
Γιά πές του τί ἔκανες, «καί ὡς πνευματικός πατήρ» νά δοῦμε τί θά σοῦ πεῖ.

Ἐγώ δέν κατέκρινα κεκοιμημένο ἱεράρχη. Ἀνεφέρθηκα ἀνωνύμως σέ κατάσταση πού ἐπικρατοῦσε.

πάντως, Εὐχαριστῶ γιά τήν πνευματική συμβουλή σου!

 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#13

Ἀνεφέρθηκα ἀνωνύμως σέ κατάσταση πού ἐπικρατοῦσε.
Τό «ἀνωνύμως» ἀπό σένα δέν ἦταν δύσκολο νά τό καταλάβει ὁ ὁποιοσδήποτε.
Γιά τό τί ἐπικρατοῦσε, ἀπάντησα πῶς δέν ἦταν μόνον σ᾿ αὐτή τή μητρόπολη. Δές καί σέ ἀνύποπτο χρόνο τί εἶχα γράψει ἐδῶ. Αὐτό συνεχίζεται κάθε χρόνο, προφανῶς σέ ὅλες τίς μητροπόλεις.
Γιά τό τί ἐπικρατεῖ, πάλι δέν εἶναι δύσκολο νά τό καταλάβει κάποιος.
Ἡ συγκεκριμένη μητρόπολη προμηθεύεται Δίπτυχα, ὡς ὀφείλει; Ἀλλά δέν χρειάζεται νά ἀπαντήσεις ἐσύ.

Νά εἶσαι καλά!


 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#16
Μήπως ὑπάρχει ἡ διάταξη τῆς Ἐπετηρίδας τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου γιὰ τὴν Κυριακὴ 28 Ὀκτωβρίου;

Εὐχαριστῶ.
 

andreasgon

Παλαιό Μέλος
#17
Μήπως ὑπάρχει ἡ διάταξη τῆς Ἐπετηρίδας τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου γιὰ τὴν Κυριακὴ 28 Ὀκτωβρίου;

Εὐχαριστῶ.
Προβλέπει δυο ακολουθίες, ανεβάζω την α' που περιλαμβάνει και την εορτή.
Αν υπάρχει θέμα που το ανεβάζω παρακαλώ να διαγραφεί απ τους διαχειριστές.
 

Attachments