Άρθρο του Γιώργου Κυριακάκη για το Λυκούργο Αγγελόπουλο

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#21
Κι ὅμως ἡ κριτικὴ ἀφοροῦσε συγκεκριμένα σημεία τοῦ ἄρθρου ...

Ἡ δὲ βαθμιδωτὴ ἀξιολόγηση τοῦ μεγέθους τῆς ἐνόχλησής σου καὶ ἡ τελικὴ κορύφωση τοῦ μνμ σου δείχνει ὑποκειμενικότητα ἐτεροβαρή καὶ σύνταξη στὸ πολιτικὰ ὀρθὸν τοῦ ψαλτολογίου.
Το πολιτικά ορθόν "με το οποίο συντάσσομαι" δεν το γνωρίζω και δεν με αφορά. Τις απόψεις μου διατυπώνω (σπάνια πια, όπως ξέρεις) οι οποίες συναρτώνται άμεσα με τον ψυχισμό μου.

Από αυτή την άποψη η υποκειμενικότητα πάντα έχει τη θέση της, και πάντα υπάρχει ο κίνδυνος να είναι και ετεροβαρής.
 
#22
Αγαπητέ κ. Θεόδωρε, καταλαβαίνω τι λέτε και σας ευχαριστώ. Αλλά στο μήνυμά μου έκανα μια γενικότερη τοποθέτηση σε σχέση με τον "αντι-αγγελοπουλισμό". Χωρίς να αγνοώ την οπαδικότητα ορισμένων της άλλης μεριάς.

Πιστεύω δηλαδή ότι οι δικαιολογημένες ενστάσεις σε επίπεδο ψαλτικής σε συνδυασμό με τις υπερβολές των "οπαδών" δεν δικαιολογούν μια πολεμική άνευ μέτρου και κριτηρίων, που στρέφεται χωρίς λόγο και στο ίδιο το πρόσωπο ως καλλιτεχνική προσωπικότητα.

Κάποιος μαθητής του έγραψε ένα εγκωμιαστικό άρθρο (με αρκετές υπερβολές ίσως) για τις συνεργασίες του Αγγελόπουλου εκτός βυζαντινής μουσικής. Συνημμένο είναι, ούτε καν αναρτημένο (και μάλιστα πριν από χρόνια). Το να προσπαθούμε να το ακυρώσουμε και αυτό δείχνει ότι τα βέλη μας στρέφονται όχι μόνο στη θεωρία και πράξη της ψαλτικής που εισηγείται ο ΛΑ, αλλά και στο ίδιο το πρόσωπό του. Ε, θα τον ξεκάνουμε στο τέλος...
Οχι και να τον Ξεκάνουμε τον άνθρωπο!
Σε καμμία περίπτωση όμως ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα, που προανέφερα.
Η Ψαλτική δεν χειραγωγείται, ούτε η αισθητική της επιβάλλεται απο τον ισχυρότερο χειριστη των εργαλείων που προανέφερα.

Στο τέλος θα καταντήση η Ψαλτική ωσαν μουσική δωματίου η συναυλιακή,
αφου σιγά -σιγα εχει χάσει την αυθόρμητη και αβίαστη αποδοχή της απο τις λαικές μάζες.
Δείτε αν θέλετε μερικά ανάλογα που περιγράφει και ο Μ. Θεοδωράκης σε σχετικό βιβλίο.

Είναι επιτρεπτό, αλλίμονο, οποιοσδήποτε να έχη απόψεις περι της τέχνης.
Το να τις επιβάλει με τρόπους που προανέφερα , δεν είναι επιτρεπτό.
Στην πατρίδα μου έχει συμβεί κάτι ανάλογο: Απαράδεκτο.

Κοντά στους δασκάλους όπου απο παιδάκι εμαθήτευσα δεν είδα , δεν αντιλήφθηκα
τέτοιου είδους αγωνιώδεις προσπάθειες επιβολής .

Ησαν άλλοι άνθωποι σε άλλες εποχές.
 
Last edited:

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#23
Ορίστε και μια «μετα-βυζαντινή σύνθεση»:

Μιχάλης Αδάμης - Κράτημα, για ψάλτη, όμποε, τούμπα και μαγνητοταινία
http://www.adamis.gr/audio/Kratima.mp3
Εκπληκτικη συνθεση!!!! Μοναδικος και χαρισματικος!!!!!!

Πολύ σωστά βρίσκονται εδώ αυτά τα δύο μηνύματα, στο συγκεκριμένο ΔΕΝ είναι ερμηνευτής ο Αγγελόπουλος, για να καταδεικνύεται η ανοησία της συζήτησης (ΟΧΙ των προσώπων, προς Θεού).
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#24
Πολύ σωστά βρίσκονται εδώ αυτά τα δύο μηνύματα, στο συγκεκριμένο ΔΕΝ είναι ερμηνευτής ο Αγγελόπουλος, για να καταδεικνύεται η ανοησία της συζήτησης (ΟΧΙ των προσώπων, προς Θεού).
Εγώ πάντως υπέθεσα ότι τόσο το πρώτο μήνυμα όσο και το σχόλιο αναφερόταν στον Μιχ. Αδάμη.
 
#26
Κ. Αετόπουλε απο αυτά που παρέθεσα είναι κάτι ανόητο , ακατανόητο η αδιανόητο΄.

Τι λέτε εσεις;
Δεν με θίγει προσωπικά ο τυχόν χαρακτηρισμός .
Οι ιδέες και γνώμες προ υπάρχουν και αυτού που τις διατυπώνει.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#27
Ξέρεις πότε ερμήνευσε Αδάμη και Τερζάκη, για παράδειγμα, και πότε δημιουργήθηκε και εδραιώθηκε η ΕΛΒΥΧ; (Ας μην αναφερθώ σε θέματα που δεν υποχρεούσαι να γνωρίζεις για το πως έγιναν όλα αυτά.) Όσο άκυρα και ανιστόρητα είναι τα ερωτήματα αυτά, είναι και τα υπόλοιπα αλλά δε βαριέσαι. Ούτε η πρώτη φορά είναι ούτε η τελευταία...
Προσωπικά με ενοχλεί η οπαδικότητα προς όποιον κι αν κατευθύνεται. [...] Με ενοχλεί ακόμα περισσότερο η άνευ μέτρου και κριτηρίων πολεμική (ειδικά όταν ασκείται εντός ψυχολογικά ασφαλούς χώρου). Η στάση αυτή προκαλεί αποστάσεις σε μένα και πιστεύω σε πολλούς, όπως και σοβαρό προβληματισμό για τα κίνητρα της πολεμικής. Πώς συνδέονται οι σοβαρές ενστάσεις για τη θεωρία και την ερμηνεία του Αγγελόπουλου σε ψαλτικό επίπεδο με το ποιος θύραθεν συνθέτης τον επέλεξε και με ποια κριτήρια, μουσικά, φωνητικά, διαφημιστικά ή άλλα, για να ερμηνεύσει συνθέσεις του; Μήπως τελικά "αντι-αγγελοπουλικό" να 'ναι κι ό,τι να 'ναι;;
Γιώργο, από τον Αντώνη δεν περίμενα κάτι διαφορετικό από τη δημιουργία εντυπώσεων σε θέματα που είναι ξεκάθαρα. Από εσένα όμως δεν περίμενα αυτή την αντιμετώπιση. Οι χρονολογίες των συνεργασιών του Λυκούργου Αγγελόπουλου αναγράφονται αναλυτικά στο κείμενο το οποίο όλοι (ελπίζω...) διαβάσαμε πριν σχολιάσουμε. Αυτές τοποθετούνται τόσο πριν όσο και μετά την ίδρυση της ΕΛΒΥΧ. Ο Λυκούργος Αγγελόπουλος ήταν γνωστός και πριν από την ίδρυση της ΕΛΒΥΧ (1977) και προφανώς θα επιλέχθηκε για τους άλλους λόγους που ανέφερα και όχι επειδή ήταν διευθυντής μιας χορωδίας που δεν είχε ιδρυθεί ακόμα! Αναρωτιέται λοιπόν κανείς: πώς είναι δυνατό να μην είχε τη φήμη μεγάλου ψάλτη στον ψαλτικό κόσμο, όμως να επιλέγεται από συνθέτες ως "ιδανικός ερμηνευτής"; Αυτό είπα. Και βέβαια μετά την ίδρυση της ΕΛΒΥΧ έγινε ακόμα μεγαλύτερο "όνομα" στον ακαδημαϊκό χώρο καθώς και σε όσους δεν έχουν άμεση επαφή με τα ψαλτικά δρώμενα. Όσοι βέβαια ήταν "στην πιάτσα" ήξεραν ανέκαθεν ποιοι είναι οι μεγάλοι εκπρόσωποι της "προφορικής παράδοσης", στην οποία αναφέρεται ο κ. Κυριακάκης, και ποιοι όχι...

Όσο για την "πολεμική" βάσει της επιλογής ενός ψάλτη από κάποιους συνθέτες δυτικής μουσικής, στην οποία αναφέρθηκες, Γεώργιε, τέτοια πολεμική δεν υπήρξε ποτέ εκ μέρους μου. Αν πρόσεχες καλύτερα το μήνυμά μου, θα έβλεπες τη διάσταση στην οποία έβαλα τα πράγματα:
Η συμμετοχή τώρα ενός ψάλτη σε έργα κλασσικής μουσικής, από μόνη της αξίζει καταρχήν συγχαρητήρια.
[...] Το έχω ξαναγράψει: οι οπαδοί (γιατί περί αυτού πρόκειται μ' αυτά που βλέπω να γράφονται...) της γνωστής σχολής θα πρέπει να περιορίσουν τις διθυραμβικές κρίσεις τους για πρόσωπα της σχολής τους. Αν θέλουν να τους δώσουν συγχαρητήρια για το έργο τους και τον κόπο τους, να το κάνουν. Ο καθένας καταρχήν που κάνει οποιαδήποτε προσπάθεια στο χώρο της βυζαντινής μουσικής αξίζει συγχαρητήρια, πόσο μάλλον όταν αυτό έχει να κάνει με έργο δεκαετιών. Αλλά όταν μιλούν περί γνησιότητας, "απίστευτης ικανότητας", "ιδανικούς εκφραστές" κλπ., θα πρέπει να καταλάβουν ότι παραθεωρούν εμμέσως τους γνήσιους εκφραστές της βυζαντινής μουσικής μας παράδοσης
[...] Σε ό,τι δε αφορά την επιλογή συνθετών δυτικής μουσικής στο πρόσωπο του Λυκούργου Αγγελόπουλου ως ερμηνευτή των έργων τους, με το επιχείρημα ότι αυτοί "κάτι ξέρουν", θα πρέπει να δούμε το κριτήριο της επιλογής.
Είναι λοιπόν προφανές ότι τα σχόλιά μου περί της επιλογής του Λυκούργου Αγγελόπουλου ως "ιδανικού ερμηνευτή" από συνθέτες δυτικής μουσικής είχε να κάνει όχι με το πρόσωπο του ΛΑ (προς Θεού, ως άτομο όλοι τον εκτιμούμε), αλλά με την προχειρότητα του κ. Σωτήρη Δεσπότη, που έσπευσε να θεωρήσει ότι επειδή ο τάδε συνθέτης επέλεξε τον δείνα ως ψάλτη, τότε αυτομάτως ο δείνα έχει αξία, γιατί ο συνθέτης "κάτι ξέρει"... Απαντώ λοιπόν ότι όχι, αυτό δεν σημαίνει καθόλου ότι συνθέτης ξέρει από βυζαντινή μουσική (και δεν αναφέρομαι προσωπικά σε κάποιον, μιλώ γενικά), αλλά μπορεί να σημαίνει είτε ότι ξέρει τον ΛΑ (και τον οποιονδήποτε ΛΑ) από τον ακαδημαϊκό χώρο και τον χώρο της τέχνης, όπου δεν συχνάζουν οι ψάλτες "της πιάτσας" ή ότι τον ξέρει από τη χορωδία του, που (τεχνηέντως, κατά την άποψή μου) έχει φτιάξει ένα "όνομα" στον επιστημονικό χώρο και στο εξωτερικό ή ότι η φωνή του ΛΑ ταιριάζει πιο καλά σε ένα δυτικό έργο από κάποιον ψάλτη τύπου Παναγιωτίδη, που οι της γνωστής σχολής θεωρούν "βαρύ", όπως γράφτηκε εσχάτως... Αν εσύ πιστεύεις ότι επειδή ο Tavener επέλεξε τον ΛΑ για ψάλτη στο έργο του, τότε αυτομάτως ο ΛΑ έχει αξία ως "ιδανικός ερμηνευτής" και ότι είναι "πολεμική" να πούμε ότι ο καημένος ο Άγγλος απλώς δεν γνώριζε ψάλτες και κάποιος του σύστησε τον συγκεκριμένο και τον πήρε, χωρίς να δοκιμάσει άλλους, ε, πίστευέ το, δεν μπορώ να κάνω κάτι για να σε πείσω κι ούτε σκοπός μου είναι. Εσύ όμως που είσαι παλιός εδώ μέσα, μην κατηγορείς για "πολεμική" και για συμπεριφορά κότας (ή κριτική που "ασκείται εντός ψυχολογικά ασφαλούς χώρου", αφού προτιμάς τη λόγια γλώσσα...) κάποιον που γνωρίζεις ότι όταν πρωτομπήκε ήταν περικυκλωμένος από τη γνωστή σχολή και λίγο έλειψε να τον στείλουν στο πυρ το εξώτερο όταν έγραψε ότι ψάλει Καραμάνη και λειτουργικά σε άλλον ήχο εκτός του κλιτού... (βλ. εδώ).

ΥΓ Παρακαλώ αυστηρά, επειδή εκτιμώ τον Γεώργιο, ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΕΙ ΚΑΝΕΝΑ THANKS ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ!
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#28
Νίκο, μην το προσωποποιείς (τόσο). Το πνεύμα των λεγομένων μου δεν αποτελεί έκπληξη, αφού έχω ταυτιστεί μέχρι γραφικότητας με συγκεκριμένες απόψεις. (Έκπληξη θα μπορούσε να είναι ότι τονίζω για τρίτη φορά ότι η οπαδική στάση ορισμένων της άλλης πλευράς νοσεί εκκλησιαστικά εν τω βάθει και αποβαίνει εις βάρος ανθρώπων που δεν την επιδιώκουν).

Όσο για τον τρόπο, όπως είπα και στον κ. Αιτωλό έκανα γενικό σχόλιο περί αντι-αγγελοπουλισμού, το οποίο αφενός αφορμάται από το ειδικότερο θέμα που συζητάμε, αφετέρου όντως αντλεί κάποιο παράδειγμα από τα λεγόμενά σου.
Οι απόψεις ενίοτε, σε δεδομένες στιγμές, κινούνται παράλληλα ή και ανεξάρτητα από τα πρόσωπα που εκτιμά κανείς και με τα οποία συνανδρώνεται, γιατί αλλιώς δεν θα κινούνταν καθόλου (κάποιες). Όχι ότι είναι πάντα καλό αυτό.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#29
Πολύ σωστά βρίσκονται εδώ αυτά τα δύο μηνύματα, στο συγκεκριμένο ΔΕΝ είναι ερμηνευτής ο Αγγελόπουλος, για να καταδεικνύεται η ανοησία της συζήτησης (ΟΧΙ των προσώπων, προς Θεού).
Δείγμα της συνθετικής δεινότητας του Αδάμη.., αυτός που "ψάλλει" δεν είναι ο Λυκούργος αλλά έχω ακούσει σε αυτό και τον Λυκούργο.. live...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#31
Νίκο, μην το προσωποποιείς (τόσο). Το πνεύμα των λεγομένων μου δεν αποτελεί έκπληξη, αφού έχω ταυτιστεί μέχρι γραφικότητας με συγκεκριμένες απόψεις. (


Έκπληξη θα μπορούσε να είναι ότι τονίζω για τρίτη φορά ότι η οπαδική στάση ορισμένων της άλλης πλευράς νοσεί εκκλησιαστικά εν τω βάθει και αποβαίνει εις βάρος ανθρώπων που δεν την επιδιώκουν).


Όσο για τον τρόπο, όπως είπα και στον κ. Αιτωλό έκανα γενικό σχόλιο περί αντι-αγγελοπουλισμού, το οποίο αφενός αφορμάται από το ειδικότερο θέμα που συζητάμε, αφετέρου όντως αντλεί κάποιο παράδειγμα από τα λεγόμενά σου.
Οι απόψεις ενίοτε, σε δεδομένες στιγμές, κινούνται παράλληλα ή και ανεξάρτητα από τα πρόσωπα που εκτιμά κανείς και με τα οποία συνανδρώνεται, γιατί αλλιώς δεν θα κινούνταν καθόλου (κάποιες). Όχι ότι είναι πάντα καλό αυτό.

Ἡ ἐκκλησιαστικὴ νόσος εἶναι βαριὰ ἐνασχόληση συνάδελφε καὶ χρειάζεται προσοχὴ γιατὶ εἶναι ... μεταδοτικὴ. Πρόσεχε μόνο μὴν ἔχεις ἤδη κολλήσει ...
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#32
Ξαναλέω, όπως το έγραψα:
η οπαδική στάση ορισμένων της άλλης πλευράς νοσεί εκκλησιαστικά εν τω βάθει και αποβαίνει εις βάρος ανθρώπων που δεν την επιδιώκουν).
= γίνεται αιτία να συγκεντρώνει πυρά ο Λ. Αγγελόπουλος χωρίς να ευθύνεται ο ίδιος γι' αυτήν.​

Κατά τ' άλλα, ας βλέπει ο καθένας πώς εποικοδομεί.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#33
Ξαναλέω, όπως το έγραψα:

= γίνεται αιτία να συγκεντρώνει πυρά ο Λ. Αγγελόπουλος χωρίς να ευθύνεται ο ίδιος γι' αυτήν.​

Κατά τ' άλλα, ας βλέπει ο καθένας πώς εποικοδομεί.
Χωρὶς να εὐθύνεται; Αὐτὸ δὲν εἶναι ἁπλὰ ὑποκειμενικότητα ἐτεροβαρής ἀλλὰ ἐθελοτυφλία ... καθόλου ἐποικοδομητική.
 
S

Sotres

Guest
#34
Χωρὶς να εὐθύνεται; Αὐτὸ δὲν εἶναι ἁπλὰ ὑποκειμενικότητα ἐτεροβαρής ἀλλὰ ἐθελοτυφλία ... καθόλου ἐποικοδομητική.
Είδατε κάποια κίνηση ή γραπτό κείμενο του Άρχοντος (με οφ(φ)ίκιο χωρίς παράκληση κάποιου μητροπολίτη) που να θίγει πρόσωπα και καταστάσεις; Εγώ είδα και άκουσα εκπομπές που κάθε καρυδιάς καρύδι φιλοξενήθηκε και παρουσιάστηκε. Και όταν του είπα Δάσκαλέ μου όχι και ...στην εκπομπή! μου έριξε την τάπα μου λέγοντάς μου: όλοι έχουν βήμα!!!
Αλλά βέβαια για να γράφετε εσείς κάτι θα ξέρετε, που δεν ξέρουμε εμείς. Μοιραστείτε το μαζί μας...εάν θέλετε!
 
Top