π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Εὐάγγελε, σέ κλαίω ... !!!
Αν και ίσως άσχετο εδώ, αλλά συγκρίνετε το με την σημερινή Δυτική πρακτική.
Η αναφορά αρχίζει από το 46:12 περίπου με το «Ο Κύριος μεθ´ υμών», «Άνω τας καρδίας» και «Ευχαριστίας αναπέμψωμεν Κυρίω τω Θεώ ημών», μετά ακολουθεί η ευχή. Ούτε εκφωνήσεις υπάρχουν, ούτε τίποτα![]()
Εξήγησα ότι δεν είναι "κακό" να ακούγονται οι ευχες αλλά κακόγουστο και φανερώνει επαρχιωτισμό και έλλειψη παραδοσιακών βιωμάτων. Η ψαλμωδία πλήττεται γιατί χαλάει η συνέχεια και προκαλείται χασμωδία!Με την επίγνωση του ματαίου της εν διαδικτυω συζητησεως, θα ήθελα να κάνω μια παρατηρηση-ερωτηση: σε όλες τις απόψεις των πολεμιων της εις επηκοον ανάγνωσης παρατηρώ ότι το βασικό επιχείρημα είναι η παράδοση της μυστικής ανάγνωσης (επαληθευσιμο) και η ευθεία κατηγορία ότι ο σκοπός είναι να γίνουμε Δύση (μη επαληθευσιμο, τουλάχιστον ως προς την προαίρεση). Πέραν τούτων των εξωτερικών επιχειρηματων, γιατί είναι (αν είναι), κατά την αποψη σας, ΚΑΚΟ να ακούγονται οι ευχες (με την προϋπόθεση έστω ότι δεν πλήττεται η ψαμωδια);
Με την επίγνωση του ματαίου της εν διαδικτυω συζητησεως, θα ήθελα να κάνω μια παρατηρηση-ερωτηση: σε όλες τις απόψεις των πολεμιων της εις επηκοον ανάγνωσης παρατηρώ ότι το βασικό επιχείρημα είναι η παράδοση της μυστικής ανάγνωσης (επαληθευσιμο) και η ευθεία κατηγορία ότι ο σκοπός είναι να γίνουμε Δύση (μη επαληθευσιμο, τουλάχιστον ως προς την προαίρεση). Πέραν τούτων των εξωτερικών επιχειρηματων, γιατί είναι (αν είναι), κατά την αποψη σας, ΚΑΚΟ να ακούγονται οι ευχες (με την προϋπόθεση έστω ότι δεν πλήττεται η ψαμωδια);
Αγαπητέ,
οι ευχές της Λειτουργίας λέγονται μη εις επήκοον του λαού (εκτός την οπισθάμβωνον). Άλλο αν ακουσίως ακούγεται κάτι.
Και δεν δασκαλεύουμε τους ψάλτες, να αλλάξουν την Παράδοση, για να ακουστούν οι Ευχές στον κόσμο. (Και οι ψάλτες μπορούν να κάνουν διαφορετικά; Η απόλυση προ των θυρών).
Οι απαντήσεις στο γιατί σας (κατ'εμέ) :
“Λάβε τὴν παρακαταθήκην ταύτην, καὶ φύλαξον αὐτήν, ἕως τῆς δευτέρας παρουσίας τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὅτε παρ’ αὐτοῦ μέλλεις ἀπαιτεῖσθαι αὐτήν.”
“Μή μέταιρε όρια αιώνια, ά έθεντο οι πατέρες σου”
Στήκετε, καὶ κρατεῖτε τὰς Παραδόσεις (Β’ Θεσ. β’ 15)
Δεν είναι μόνο οι μυστικές Ευχές. Είναι όλο το πακέτο (στο τέλος φαίνεται όλο το πακέτο)...
Γιατί οι πολέμιοι της μυστικής Ανάγνωσης των ευχών μάχονται (με ακατονόμαστες εκφράσεις) να λέγονται φωναχτά οι Ευχές ;
Για τον ορθολογισμό που λέει ότι πρέπει όλα να τα ακούς, όλα να τα μαθαίνεις, σε όλα να συμμετέχεις.
Μα και στα εργοστάσια που δουλεύουμε, δεν συμμετέχουμε παντού. Μπορώ να συμμετάσχω στις συναντήσεις του CEO ή των διευθυντών;
Μητρ. Ναυπάκτου Ιερόθεος - Ιερά Παράδοσις και Παραδόσεις (Παρέμβασις, 5/2009)
Εκτός από την Ιερά Παράδοση για την οποία ελέχθηκαν τα απαραίτητα, υπάρχουν και διάφορες άλλες παραδόσεις, οι οποίες επηρεάζουν όχι μόνον τα λαϊκά μέλη της Εκκλησίας, αλλά και τους Κληρικούς, όλων των βαθμών. Οι παραδόσεις αυτές χωρίζονται σε χριστιανικές και εξωχριστιανικές, σε θρησκευτικές και αθεϊστικές. Δηλαδή, υπάρχουν διάφορες κοσμοθεωρίες και ιδεολογίες, οι οποίες είτε αλλοιώνουν την Ορθόδοξη Παράδοση, την εκκοσμικεύουν ουσιαστικά, είτε την αντικαθιστούν. Επειδή το θέμα είναι αρκετά μεγάλο θα περιορισθώ σε τρεις διαφοροποιημένες παραδόσεις, που επικρατούν μεταξύ των Κληρικών και λαϊκών στην πατρίδα μας.
Η πρώτη παράδοση είναι ο λεγόμενος σχολαστικισμός, που είναι η θεολογία του Παπισμού, που εκφράστηκε κατά τον 9ο – 13ο αιώνα και εκφραστές του είναι ο Άνσελμος Καντερβουρίας, ο Θωμάς Ακινάτης κ.α. Το κέντρο του σχολαστικισμού είναι η λογική –ο ορθός λόγος– και έτσι δια της λογικής γίνεται προσπάθεια να κατανοηθή ο Θεός και όλα όσα έχουν σχέση με την σωτηρία του ανθρώπου. Αυτό λέγεται ορθολογισμός. Πρόκειται για την προτίμηση της φιλοσοφίας σε βάρος της αποκαλυπτικής ζωής της Εκκλησίας. Ο άνθρωπος αυτής της παραδόσεως προσπαθεί να κατανοήση τον Θεό με την λογική, αλλά και να ρυθμίση την ζωή του βάσει των λογικών επιταγών και επιχειρημάτων. Άλλο είναι ο ορθός λόγος και άλλο ο ορθολογισμός.
Αυτή η ορθολογιστική-σχολαστική παράδοση δυστυχώς έχει εισρεύσει και μεταξύ των μελών της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Παρατηρεί κανείς το γεγονός να υπάρχουν ορθόδοξοι θεολόγοι και Χριστιανοί που αντιτίθενται στον Παπισμό και όμως εκφράζουν οι ίδιοι στην ζωή τους παπικές αντιλήψεις, αφού στηρίζονται στην λογική και διαπνέονται από τις αρχές της σχολαστικής θεολογίας.
π. Θεόδωρος Ζήσης
όταν ο Βαρλαάμ πληροφορήθηκε από μοναχούς της Θεσσαλονίκης γιά τήν μέθοδο της νοεράς προσευχής, ότι είναι δυνατόν καθαιρόμενος ό πιστός άπό τά πάθη νά προσεγγίσει τόν Θεό, κατά τό μέτρο της καθάρσεως, έστω καί αν είναι αγράμματος και δέν κατανοεί όσα λέγονται στην Αγία Γραφή καί στά λειτουργικά κείμενα, νά αξιωθεί της θεωρίας τού άκτίστου φωτός καί νά φωτισθεί, μεταποιουμένων καί μεταμορφουμένων όλων των γνωστικών του οργάνων καί μετατιθεμένων στην περιοχή των άκτίστων ενεργειών της Θ. Χάριτος, ειρωνεύθηκε τους μοναχούς, αρνήθηκε ότι υπάρχει άκτιστη ενέργεια τού Θεού, η οποία φωτίζει καί αγιάζει, καί τους συνέστησε ως μόνη οδό θεογνωσίας τήν ενασχόληση μέ τήν επιστήμη καί τήν φιλοσοφία, τήν κάθαρση όχι άπό τά πάθη, αλλά άπό τήν άγνοια. Δέν ήταν δύσκολο νά ανατρέψει αυτόν τόν ουμανιστικό Διαφωτισμό ό Αγιος Γρηγόριος, πού προσεκλήθη νά έλθει στην Θεσσαλονίκη άπό τό Άγιον Όρος. Νά πει, πολύ σχηματικά, πώς, άν όντως σώζεται καί τελειοποιείται κανείς μέ τήν φιλοσοφία καί τή γνώση, τότε οι αρχαίοι Ελληνες σοφοί θά ήσαν θεοπτικότεροι τών προφητών καί τού μείζονος εν γεννητοίς γυναικών Προδρόμου καί Βαπτιστού, ο οποίος δέν φοίτησε σέ σχολεία, αλλά τελειοποιήθηκε στην έρημο, ο Χριστός θά επέλεγε ώς κήρυκας τού Ευαγγελίου γιά νά τό κατανοούν καί νά τό διδάσκουν καλύτερα όχι αγράμματους αλιείς, αλλά φιλοσόφους καί επιστήμονες, καί στον πλούσιο νεανία πού ζήτησε νά μάθει πώς θά σωθεί καί θά τελειοποιηθεί δέν θά έλεγε νά πουλήσει τά υπάρχοντα του, νά τά διανείμει στους πτωχούς καί νά τόν ακολουθήσει, άλλα θά τού υπεδείκνυε σχολεία γιά νά πάει νά μορφωθεί, ώστε νά κατανοεί τό κήρυγμα τού Ευαγγελίου (2).
Ιωάννης Μαρκάς, Μεταπατερικών έργα και ημέραι
Όσον αφορά τη «λειτουργική αναγέννηση» και σε αυτό τον τομέα έχουν λεχθεί και γραφεί πολλά. Γνωστός καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, τη χαρακτηρίζει «επιτακτική ανάγκη» και ισχυρίζεται ότι το πρώτιστο μέλημα αυτής της «αναγέννησης» είναι «η συμμετοχή των λαϊκών στο λειτουργικό κατ’αρχήν και στη συνέχεια στο διοικητικό και διδακτικό έργο της εκκλησίας. Να εκφράζουν δηλαδή οι βαπτισμένοι ως «βασίλειον ιεράτευμα» το τρισσόν (ιερατικό, βασιλικό, προφητικό) αξίωμα του Χριστού» [20].Η πρόταση όμως αυτή, είναι μία καθαρά προτεσταντική προσέγγιση, όπου τα περί «ειδικής» και «γενικής» ιερωσύνης, αφομοιώνονται και εξομοιώνονται και έτσι, όπως ακριβώς στον προτεσταντισμό, ο καθένας μπορεί να είναι πάστορας και να εκτελεί ιερατικά καθήκοντα. Επίσης οι υπόλοιπες θέσεις που εκφράζει όπως: άρση του αποκλεισμού των γυναικών από τα λειτουργικά δρώμενα, επαναφορά του λαού στη θέση του «χορού» και του «ιεροψάλτη», η μετάφραση των λειτουργικών κειμένων, η κατάργηση της μυστικής ανάγνωσης των ευχών, η κατάργηση του τέμπλου και κυρίως η συμμετοχή όλου του εκκλησιάσματος στη «Θεία Κοινωνία», χωρίς την προϋπόθεση της σωστής προετοιμασίας, αποτελούν θέσεις αντιπατερικές και απαράδεκτες στο σύνολό τους.
Για τον ορθολογισμό που λέει ότι πρέπει όλα να τα ακούς, όλα να τα μαθαίνεις, σε όλα να συμμετέχεις.
Προφανώς, αν δείτε ξανά την ερώτησή μου, θα καταλάβετε, είμαι σίγουρος, ότι, όχι απλώς δεν απαντήσατε, αλλά στην πραγματικότητα αναδιπλώσατε την ίδια την ερώτηση. Από όλο αυτό που γράψατε, το οποίο για μένα (εφόσον απαντάτε σε μένα) είναι παντελώς αχρείαστο, το μόνο που μπορώ να κρατήσω ως έμμεση απάντηση στην ερώτησή μου είναι το:
Άρα, αν καταλαβαίνω το εξ αντιθέτου επιχείρημα, η άποψή σας είναι ότι δεν πρέπει να συμμετέχουν όλοι σε όλα (βεβαίως, αυτό αυθαιρέτως το ονοματίζετε ορθολογισμό)· στην συγκεκριμένη περίπτωση, δεν πρέπει όλο το πλήρωμα της Εκκλησίας να συμμετέχει πλήρως στην τέλεση του μυστηρίου. Είμαι καλυμμένος.
Ποιά εἶναι τά μυστικώς τελούμενα ;;;;;;....για να συμμετέχει πλήρως στα μυστικώς τελούμενα
Απάντησα,
τώρα αν θέλετε να το παραδεχθείτε ή όχι, δικαίωμά σας.
Να βάλουμε δηλαδή και κάμερα πάνω από την Αγία Τράπεζα, και πίσω από αυτήν, να την προβάλλουμε με προτζέκτορα στο εκκλησίασμα για να συμμετέχει πλήρως στα μυστικώς τελούμενα ; Για αυτό όλη η σπουδή με την λειτουργία του Ιακώβου...
Ἔχει ἄμεσες καί ἔτοιμες ἀπαντήσεις (κατεβατά - ἔτσι φαίνεται) σάν τούς Ἰεχωβᾶδες...