«Συνεπτυγμένος χρόνος»

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Για το «συνεπτυγμένο χρόνο» σε αντιδιαστολή με το «συνεπτυγμένο ρυθμό» έχει μιλήσει στο παρελθόν ο Γεώργιος Μιχαλάκης και έχει δώσει και ηχητικά παραδειγματα (υπάρχουν στο analogion.com και ελπίζω να τα ξεχωρίσουμε και να μπούν και εδώ κάποια στιγμή).

Αξίζει να μεταφραστούν όσο γίνεται καλύτερα και να αναφερθούν και εδώ. Προς το παρόν λόγω έλειψης χρόνου παραθέτω τα ακριβή λόγια του Γ. Μιχαλάκη στα Αγγλικά από τη σελίδα στο analogion.com (εδώ) όπου μιλάει για το θέμα του συνεπτυγμένου χρόνου:

"Syneptigmenos Chronos Kratimatos "HAS a bit of ALL that rhythm during INTERPRETATION AS WELL ASMANY other complex rhythms from one thesis to the next, where GREAT number of DURATION prolongation/abbreviation COMBINATIONS are possible, and where the Psaltis ALWAYS keeps the Dysimos and Trisimos durations in mind as a REFERENCE, and AVOIDS using these two REFERENCES extensively (sometimes, one may even avoid them completely...) CONTRARILY to what is done today by the various "Byzantine music" "gurus" (I repeat all this so that it will really "sink in"...)

"Syneptigmenos chronos" of the verses, which is a type of RUBATO, where one prolongs accentuated syllables AT THE EXPENSE of non accentuated syllables, but which is NOT eleftheros chronos, and definitely not just simply cut time.

All in all, "Syneptigmenos chronos" is AT least TEMPO acceleration and, at most, a PARTICULAR way of redistributing note durations (regardless of their EQUALITY in terms of composition) within a cyclical CHRONOS counting movement. Therefore, "syneptigmenos chronos" is NOT just simply CUT TIME....,
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#2
Σύμφωνα με τον Γεώργιο Μιχαλάκη αυτό (Ἐρχόμενος ὁ Κύριος από τον Ναυπλιώτη) είναι παράδειγμα του συνεπτυγμένου χρόνου.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#3
Πρόκειται για το ίδιο φαινόμενο με τον «τριαδικό χρόνο» που υπεστήριξε ο Βαγγέλης Σολδάτος στο Δ' συνέδριο φέρνοντας σαν παράδειγμα το «Τω την άβατον» του Στ. Τσολακίδη [είναι αυτό το wma από το Γεώργιο Μιχαλάκη;] ;
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#4
Πρόκειται για το ίδιο φαινόμενο με τον «τριαδικό χρόνο» που υπεστήριξε ο Βαγγέλης Σολδάτος στο Δ' συνέδριο φέρνοντας σαν παράδειγμα το «Τω την άβατον» του Στ. Τσολακίδη [είναι αυτό το wma από το Γεώργιο Μιχαλάκη;] ;
Το τι υποστηρίζει ο Βαγγέλης δεν ξέρω διότι δεν τον έχω ακούσει. Μπορείς να συνοψίζεις;

Απ'ότι θυμάμαι το «Τω την άβατον» του Τσολακίδη σύμφωνα με τον Μιχαλάκη είναι παράδειγμα του ζωηρού απλού χρόνου η ίσως του πολύ πολύ απλού συνεπτυγμένου. Με τον πραγματικό συνεπτυγμένο χρόνο λέει τα στιχηρά της Μεγ. Δευτέρας (εδώ προς το τέλος. ’Aκου επίσης τον Βαμβουδάκη εκεί που αρχίζει να λέει Εκάθισεν Αδάμ. Κι αυτό είναι συνεπτυγμένο σύμφωνα με τον Μιχαλάκη, εάν θυμάμαι καλά).
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#5
Ο Γεώργιος Μιχαλάκης έχει κάνει πολλές χρήσιμες παρατηρήσεις πάνω στην πράξη της μουσικής μας.
Να τον ακούτε! Δεν θα χάσετε, μάλλον θα κερδίσετε. Και τα βρισίδια που ρίχνει, κατά την γνώμη μου δικαίως τα ρίχνει, εμένα με έχουν ωφελήσει πολύ και τον ευχαριστώ δημοσίως :)

Όπως λέει κι ο Σολομών:

"Μὴ ἔλεγχε κακούς, ἵνα μὴ μισήσωσί σε, ἔλεγχε σοφόν, καὶ ἀγαπήσει σε. Δίδου σοφῷ ἀφορμήν, καὶ σοφώτερος ἔσται· γνώριζε δικαίῳ, καὶ προσθήσει τοῦ δέχεσθαι".(Παροιμιῶν 9, 8-9)
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#7
Ο Γ. Μιχαλάκης έστειλε τον παρακάτω σύνδεσμο σε σχέση με το παρόν θέμα και με παρακάλεσε να τον δημοσιεύσω.

http://graeca.mrezha.net/upload/Mon...eptigmos_Hyposkqzon_Rhythm_et_Chronos_001.htm
Μάλιστα!

Πάλι το έπιασε ουσιαστικά κι επιστημονικά το θέμα ο Γιώργης. Το αν συμφωνεί κάποιος μαζί του σε όλα, δεν έχει και μεγάλη σημασία. Οι προσεγγίσεις του, σχεδόν σε όλα τα θέματα όμως, νομίζω δίνουν έμπνευση και τροφή, σε όλα τα δημιουργικά μυαλά.

Και να σκεφτεί κανείς πως στο Συνέδριο του ΙΒΜ, που είχε ως βασικό θέμα τα περί ρυθμού, απορρίφθηκε (λόγω εκπροθέσμου;) η εισήγησή του. Η οποία, σε σχέση με όσες παρακολούθησα τουλάχιστον (μαζί ίσως με του Σολδάτου), θα ήταν η πιο καίρια και τεκμηριωμένη!:cool:

ΧΣ
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#8
Μάλιστα!

Πάλι το έπιασε ουσιαστικά κι επιστημονικά το θέμα ο Γιώργης. Το αν συμφωνεί κάποιος μαζί του σε όλα, δεν έχει και μεγάλη σημασία. Οι προσεγγίσεις του, σχεδόν σε όλα τα θέματα όμως, νομίζω δίνουν έμπνευση και τροφή, σε όλα τα δημιουργικά μυαλά.

Και να σκεφτεί κανείς πως στο Συνέδριο του ΙΒΜ, που είχε ως βασικό θέμα τα περί ρυθμού, απορρίφθηκε (λόγω εκπροθέσμου;) η εισήγησή του. Η οποία, σε σχέση με όσες παρακολούθησα τουλάχιστον (μαζί ίσως με του Σολδάτου), θα ήταν η πιο καίρια και τεκμηριωμένη!:cool:

ΧΣ
Ο Γεώργιος Μιχαλάκης έχει συμβάλει καθοριστικά στις θεωρητικές μου πεοσεγγίσεις και μελέτες, επιβεβαιώνοντας και διασταυρώνοντας τα πορίσματα μου τα οποία τις περισσότερες φορές συμπίπτουν, όπως συμπίπτουν και με του επίσης φίλου και ευφυέστατου συνεργάτη Χαραλάμπη Συμεωνίδη.
Από διαφορετικές σχολές ο κάθε ένας μας (μέσω του ψαλτολογίου γνωριστήκαμε) συνειδητοποιήσαμε ότι έχουμε καταλήξει στα ίδια συμπεράσματα όπως περί ομοίας διφωνίας, περί τριαδικότητας του χρόνου, περί υπερμειζώνων τόνων στο διατονικό γένος και άλλα πολλά. Αυτή η συμφωνία ημών των διαφορετικών κατά σχολή και γεωγραφική περιοχή, μου δίνει θάρρος και επιβεβαιώνει ότι είμαστε σε σωστό μονοπάτι έρευνας. Επίσης πολλά συμπίπτουν και με αυτά που ψάλλει απέναντι μου ο παλιός μου φίλος πρωτοψάλτης Ευάγγελος Σφακιανάκης. Ρωτώντας πας στην Πόλη έλεγαν οι παλιοί. Συνεχίζουμε λοιπόν αυτήν την όμορφη παρέα προ πάντων, και ευελπιστώ στο επόμενο συνέδριο, Θεού θέλοντος, να είμαστε όλοι εκεί. :)
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
#9
Μερικά παραδείγματα από τον Γεώργιο Μιχαλάκη όπου εξηγεί στα αγγλικά διαφορές μεταξύ τους διάφορους τρόπους καταμετρήσεως του χρόνου: «μονόσημο τακ τακ τακ», «απλό», «κατά ρυθμόν»/«συνεπτυγμένο» (ψάλλει στα ελληνικά).
 

Attachments

Last edited:
Top