«Σήμερον σωτηρία» και «Αναστάς εκ του μνήματος»

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis / Δημήτριος Καλπακίδης
#1
Ανοίγω αυτό το θέμα για να συζητήσουμε για τα δύο αυτά αναστάσιμα τροπάρια που αντικαθιστούν τα απολυτίκια στο τέλος της μεγάλης δοξολογίας τις Κυριακές.
Στο Νέον Εγκόλπιον της Εκκλησίας αναγράφονται και οι ήχοι τους. "Σήμερον σωτηρία" ήχος δ', και "Αναστάς εκ του μνήματος" ήχος β', ενώ και το Τυπικόν της Ελλαδικής Εκκλησίας υιοθετεί την διάταξη αυτή.
Όσο αφορά το δεύτερο τροπάριο υπάρχει και η παράδοσις του πλ δ' ήχου. Όμως το τροπάριον αυτό το συναντούμε και ως αναστάσιμο κάθισμα την εβδομάδα των μυροφόρων σε ήχο β'.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#2
Όσο αφορά το δεύτερο τροπάριο υπάρχει και η παράδοσις του πλ δ' ήχου. Όμως το τροπάριον αυτό το συναντούμε και ως αναστάσιμο κάθισμα την εβδομάδα των μυροφόρων σε ήχο β'.
Ναι και κάτι που δεν ήξερα. (...όπως και πολλά άλλα βέβαια μέχρι να μάθω ότι δεν τα ξέρω...)
Κι εγώ σε πλ.Δ' το ψάλλω. Όντως όμως είναι κάθισμα της Τετάρτης των μυροφόρων και σε ήχο Β'. Εγώ μέχρι σήμερα το ψέλνω σε πλ.Δ' επειδή έτσι το είχα ακούσει να το ψάλλει ο Φιρφιρής. Δεν ήξερα ότι είναι άλλου ήχου!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis / Δημήτριος Καλπακίδης
#3
Το ψάλλω σε β΄ ήχο εφόσον δεν υπάρχει λαμπαδάριος (στους πλάγιους ήχους). Πολύ παλαιότερα το έλεγα σε πλ δ΄ κι εγώ.
Πάντως παλαιότερα λεγόταν Κυριακή παρά Κυριακή ενναλάξ με το¨Σήμερον σωτηρία¨. Πλέον η τάξις είναι στους κυρίους ήχους το ¨Σήμερον σωτηρία¨ και στους πλαγίους το ¨Αναστάς εκ του μνήματος¨. Κι επειδή πολλά γράφονται στο φόρουμ τελευταία- από αγαθή σίγουρα πρόθεση- για ποικιλία στην λατρεία μας, καλά είναι να ¨ψάξουμε¨ όλοι μας και λίγο την παράδοση της εκκλησίας μας και να μην καταφεύγουμε σε δικές μας εφευρέσεις που δεν είναι - νομίζω (!)- και τόσο αναγκαίες...
 
Last edited:

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
#4
Άποψή μου είναι ότι το ΣΗΜΕΡΟΝ ΣΩΤΗΡΙΑ πρέπει να ψάλλεται στους τέσσερες κυρίους ήχους (Α,Β,Γ,Δ) και το ΑΝΑΣΤΑΣ ΕΚ ΤΟΥ ΜΝΗΜΑΤΟΣ στους άλλους τέσσερες πλαγίους τους.(ΠΛ.Α,ΠΛ.Β.ΒΑΡΥ,ΠΛ.Δ.)
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis / Δημήτριος Καλπακίδης
#5
Άποψή μου είναι ότι το ΣΗΜΕΡΟΝ ΣΩΤΗΡΙΑ πρέπει να ψάλλεται στους τέσσερες κυρίους ήχους (Α,Β,Γ,Δ) και το ΑΝΑΣΤΑΣ ΕΚ ΤΟΥ ΜΝΗΜΑΤΟΣ στους άλλους τέσσερες πλαγίους τους.(ΠΛ.Α,ΠΛ.Β.ΒΑΡΥ,ΠΛ.Δ.)
Τι ακριβώς εννοείτε; Να ψάλλεται στον ήχο της Κυριακής; δεν είναι σαφές το μήνυμά σας
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#6
Να πω την ''αμαρτια'' μου . 58 χρονια στα αναλογια αυτο το ''αναστας εκ του μνηματος'' δεν το ακουσα ποτε πουθενα . Ενα ''Σημερον σωτηρια'' ακουω τις
Κυριακες και περα τουτου ουδεν ετερον . Εχω κανα δυο χιλιαδες σιντι κασεττες κλπ , δεν το εχω ακουσει ΠΟΥΘΕΝΑ . Και επειδη και εγω (οπως ολοι
μας) ''γηρασκω αει διδασκομενος'' , παρακαλω να μου τα κανετε ''λιανα'' .
Που λεει οτι ψαλλετε και αυτο κλπ . Εννοω σε ποιο τυπικο . Οχι σε εγκολπιο . Ευχαριστω .
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#7
Να πω την ''αμαρτια'' μου . 58 χρονια στα αναλογια αυτο το ''αναστας εκ του μνηματος'' δεν το ακουσα ποτε πουθενα . Ενα ''Σημερον σωτηρια'' ακουω τις
Κυριακες και περα τουτου ουδεν ετερον . Εχω κανα δυο χιλιαδες σιντι κασεττες κλπ , δεν το εχω ακουσει ΠΟΥΘΕΝΑ . Και επειδη και εγω (οπως ολοι
μας) ''γηρασκω αει διδασκομενος'' , παρακαλω να μου τα κανετε ''λιανα'' .
Που λεει οτι ψαλλετε και αυτο κλπ . Εννοω σε ποιο τυπικο . Οχι σε εγκολπιο . Ευχαριστω .
κ.Βαγγέλη το "γηράσκω αεί διδασκόμενος" σας τιμά ειλικρινά.Εγώ δεν θα σας εμβαθύνω σε "πολλά πολλά" τυπικά απλά θα σας προτρέψω να δείτε την παρακλητική στον ά ήχο στα τροπάρια που είναι :)μετά την δοξολογία...εκεί θα το δείτε να αναγράφεται...αν δεν ικανοποιηθείτε...εδώ είμαστε να το εμβαθύνουμε λιγάκι το πράγμα...
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#8
κ.Βαγγέλη το "γηράσκω αεί διδασκόμενος" σας τιμά ειλικρινά.Εγώ δεν θα σας εμβαθύνω σε "πολλά πολλά" τυπικά απλά θα σας προτρέψω να δείτε την παρακλητική στον ά ήχο στα τροπάρια που είναι :)μετά την δοξολογία...εκεί θα το δείτε να αναγράφεται...αν δεν ικανοποιηθείτε...εδώ είμαστε να το εμβαθύνουμε λιγάκι το πράγμα...
Κοιταξα κατι που εχω εδω στον Αο ηχο (Κυριακη) αλλα απο τους αινους παει
στους μακαρισμους και τελος . Καμε σε παρακαλω σχετικη επισυναψη . Αλλα στο πρωτο μου μηνυμα ζητησα αν αναγραφεται και σε καποιο τυπικο . Αν εχεις κατι επισυναψε το . Οχι δεν το παιζω ''απιστος Θωμας'' ,
αλλα οπως προανεφερα εχω αγνοια του πραγματος .
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#9
Κοιταξα κατι που εχω εδω στον Αο ηχο (Κυριακη) αλλα απο τους αινους παει
στους μακαρισμους και τελος . Καμε σε παρακαλω σχετικη επισυναψη . Αλλα στο πρωτο μου μηνυμα ζητησα αν αναγραφεται και σε καποιο τυπικο . Αν εχεις κατι επισυναψε το . Οχι δεν το παιζω ''απιστος Θωμας'' ,
αλλα οπως προανεφερα εχω αγνοια του πραγματος .
Δυστηχως δε έχω σκάνερ....ίσως αν το αναλάμβανε ο "Τριπολιτσιώτης":D
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#11
Τριπολιτσιώτη να σε πουν τα παιδιά σου...
Δεν έχω δυστυχώς Οκτώηχο να την σκανάρω.
Α ναι συγγνώμη το ξέχασα...εσύ είσαι ανατολικο-μακεννντόνας...:D
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
#12
Ρε παιδιά το Ωρολόγιο ορίζει τον ήχο και των "Σήμερον σωτηρία"(Β ήχος) και "Αναστάς" (πλ. Δ΄). Ο Β΄ήχος δεν έχει καμμία σχέση νομίζω.
Ωστόσο θα ήθελα να πω οτι μετά την φετινή πανήγυρη της Διονυσίου Αγ. Όρους (Γενέθλιο του Προδρόμου), η επομένη (Αγίου Διονυσίου του "κτήτορος")έπεφτε Κυριακή του πλ. Α΄, κι έτσι το άκουσα απο τους πατέρες της μονής που έψαλλαν αριστερά, να το λένε επ' έξω σε πλ. Α΄.(Το κατέγραψα και θα το ανεβάσω κάποια στιγμή).
Ξαφνιάστηκα λίγο όταν το άκουσα, αλλά με προβλημάτισε το γεγονός οτι η εναλλαγή του ήχου στο "Σήμερον σωτηρία", υπήρξε ήδη απο την παλαιά γραφή (Π. Λαμπαδαρίου) [υποθέτουμε οτι το "Αναστάς" είχε εξαλειφτεί πριν απ'αυτόν-κατα τον δόκτωρα Παναγιώτη Παναγιωτίδη]. Γι αυτό τον λόγο, και βασιζόμενος και στο αγιορείτικο αυτό άκουσμα, το λέω σαν λαμπαδάριος στον ήχο της Κυριακής κάθε φορά.
Επίσης υπάρχει μία καταγραφή στο http://music.analogion.net/Keimena/Or0ros/Kuriakh_meta_Dojologia.pdf
αν και πιστεύω οτι είναι πιο σωστό να λέγεται εκ του Γα.
Έχει κανείς άλλος ήχο ή παρτιτούρα;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis / Δημήτριος Καλπακίδης
#13
Το "Αναστάς εκ του μνήματος" είναι κάθισμα του β' ήχου. Το "Σήμερον σωτηρία" καθιερώθηκε σε ήχο δ' μαλακού χρώματος. Μην συγχαίουμαι γένη και ήχους. plss!
Έχουμε και ενδείξεις ότι το "Σήμερον σωτηρία" λεγόταν σε γ' ήχο αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι λάθος η παράδοση του δ' ήχου. Το θέμα είναι τί προσφέρει η εναλλαγή των ήχων και τί όχι. Στο νέο εγκόλπιο της εκκλησίας σημειώνει ο συντάκτης και τα δύο το μεν "Σήμερον σωτηρία" εις ήχον δ' το δε "Αναστάς εκ του μνήματος" εις ήχον β´. Τώρα εμείς αν είναι να γράφουμε στα παλιά μας παπούτσια λειτουργιολόγους, θεολόγους, παράδοση, τυπικά και να αγιοποιούμε - όπου μόνο μας συμφέρει- τον Πέτρο τον Λαμπαδάριο (οκταηχία "Σήμερον σωτηρία"- ενώ για τα λειτουργικά αφήνουμε τον Πέτρο και βλέπουμε στην καλύτερη Πρίγγο εκτός Πατριαρχείου ή Στανίτσα και στα πιό σκληρά Βασιλικό- προεδρικό και χουντικό!)
Συγνώμμη για τον τρόπο που γράφω αλλά εκφράσεις ρε παιδιά κλπ... σε όσους έχεται οικιότητα
 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
#14
Σε συνέχεια προηγουμένης ομοίας περι του ιδίου θέματος απαντησεως μου διευκρινίζω τα εξής:Απ'όσο ξέρω το εγκόλπιο της Εκκλησίας της Ελλάδος ,το Τυπικό της επίσης ΄,από το καταλήγον έτος (2007),αλλά απ' ότι είδα και το Νέο του έτους 2008 προβλέπει τοεξής:ΤΟΣΗΜΕΡΟΝ ΣΩΤΗΡΙΑ να λέγεται στους 4 Κύριους ήχους και το ΑΝΑΣΤΑΣ ΕΚ ΤΟΥ ΜΝΗΜΑΤΟΣ να λεγεται στους άλλους 4 πλαγίους τους.
Επίσης στο Βιβλίο ΟΡΘΡΟΣ της Ι.Μ.Σ.Πέτρα Α.ΟΡΟΥΣ υπάρχουν μελοποιημένα όπως προαναφέρω δηλ. το ΣΗΜΕΡΟΝ ΣΩΤΗΡΙΑ στους 4 ηχους Α,Β,Γ,Δ και το ΑΝΑΣΤΑΣ ΕΚ ΤΟΥ ΜΝΗΜΑΤΟΣ στους πλ.Α,Β, ΒΑΡΥ και Πλ. Δ. Επίσης στο ίδιο βιβλίο είναι μελοποιημένο το ΣΗΜΕΡΟΝ ΣΩΤΗΡΙΑ σε ήχο Β και το ΑΝΑΣΤΑΣ ΕΚ ΤΟΥ ΜΝΗΜΑΤΟΣ σε ήχο πλ. Δ.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#15
Ο Γ.Ρήγας στο τυπικό του σελ.175 αναφέρει ότι το "Αναστάς..." ψάλλεται σε ΄Β ήχο...και μάλιστα ότι αμφότερα τα τροπάρια είναι ποίημα του Δαμασκηνού...πάντως και δική μου απορία είναι πως στο συλλειτουργικό αναφέρεται ως πλ.Δ...άραγε ο Φουντούλης στα πολύ ενδιαφέροντα βιβλία του σε τι ήχο το έχει?...(δεν έχω τον σχετικό τόμο για να το δω):)
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
#16
Γιατί αρπάζεστε έτσι; Εγώ ούτε συγχέω τίποτα, ούτε ανέφερα τίποτα για λειτουργικά, ούτε έκανα συγκρίσεις του τύπου Λαμπαδάριος-Στανίτσας(αντιθέτως προσπαθώ περισσότερο να σέβομαι τις παραδόσεις), ούτε γράφω με πάθος (πράγμα που -αν μου επιτρέπετε- διακρίνω σ'εσάς). Μάλλον με παρεξηγήσατε... Το "ρε παιδιά" ήταν εν τη ρύμη του λόγου. Συγνώμη αν σας πείραξε.
Απλά έγραψα τις διαπιστώσεις μου απο το ψάξιμο που κάνω τον τελευταίο χρόνο. Έπειτα όταν λέτε οτι καθιερώθηκε η παράδοση του δ΄ χρωματικού ήχου, απο ποιον και πώς καθιερώθηκε; Με τον ίδιο τρόπο αν θέλετε καθιερώθηκε και ο ήχος του "Αναστάς" και εν συνεχεία καταγράφηκαν οι παραδόσεις αυτές και επισημοποιήθηκαν σε ένα απο τα πιο σημαντικά λειτουργικά βιβλία, Ωρολόγιο το μέγα. Βλ και "Συλλειτουργικόν" Σιμωνόπετρας με επιμέλεια Ι. Φουντούλη (μέγας επιστήμονας δε νομίζετε?)όπου αναγράφεται ο ήχος ΠΛ Δ .:p:p:p
ΥΓ Το οτι λειτουργεί ως κάθισμα, μια φορά το χρόνο, δεν απαγορεύει απαραίτητα την αλλαγή ήχου. Σας παραθέτω το παράδειγμα του "Κατεπλάγη Ιωσήφ" που λέγεται αλλιώς σαν κάθισμα κι αλλιώς ως απολυτίκιο.
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
#17
ΠΡΟΣ Δ. κ. ΚΑΛΠΑΚΙΔΗ
Γιατί αρπάζεστε έτσι; Εγώ ούτε συγχέω τίποτα, ούτε ανέφερα τίποτα για λειτουργικά, ούτε έκανα συγκρίσεις του τύπου Λαμπαδάριος-Στανίτσας(αντιθέτως προσπαθώ περισσότερο να σέβομαι τις παραδόσεις), ούτε γράφω με πάθος (πράγμα που -αν μου επιτρέπετε- διακρίνω σ'εσάς). Μάλλον με παρεξηγήσατε... Το "ρε παιδιά" ήταν εν τη ρύμη του λόγου. Συγνώμη αν σας πείραξε.
Απλά έγραψα τις διαπιστώσεις μου απο το ψάξιμο που κάνω τον τελευταίο χρόνο. Έπειτα όταν λέτε οτι καθιερώθηκε η παράδοση του δ΄ χρωματικού ήχου, απο ποιον και πώς καθιερώθηκε; Με τον ίδιο τρόπο αν θέλετε καθιερώθηκε και ο ήχος του "Αναστάς" και εν συνεχεία καταγράφηκαν οι παραδόσεις αυτές και επισημοποιήθηκαν σε ένα απο τα πιο σημαντικά λειτουργικά βιβλία, Ωρολόγιο το μέγα. Βλ και "Συλλειτουργικόν" Σιμωνόπετρας με επιμέλεια Ι. Φουντούλη (μέγας επιστήμονας δε νομίζετε?)όπου αναγράφεται ο ήχος ΠΛ Δ .:p:p:p
ΥΓ Το οτι λειτουργεί ως κάθισμα, μια φορά το χρόνο, δεν απαγορεύει απαραίτητα την αλλαγή ήχου. Σας παραθέτω το παράδειγμα του "Κατεπλάγη Ιωσήφ" που λέγεται αλλιώς σαν κάθισμα κι αλλιώς ως απολυτίκιο.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis / Δημήτριος Καλπακίδης
#18
1ον. Ατυχέστατο παράδειγμα το "Κατεπλάγη Ιωσήφ". Συγχέεται ήχο και γένος.
Είναι τέταρτος πάντα φυσικά!!! Την μεν με μικτό γένος χρωματικό- διατονικό και την άλλη με μαλακό χρώμα. Εμ! Απολυτίκιο βλέπετε! άλλη αντιμετώπιση. Όπως και το "Σήμερον σωτηρία". Το θέμα είναι όμως... (off topic.)
2ον. Το "Σήμερον σωτηρία" απαντά σε όλες τις παρακλητικές ως τροπάριον του δ' ήχου,
ενώ για το θέμα του "Αναστάς εκ του μνήματος" μεταξύ β' και πλ δ' ήχου έχει γράψει ο πολύς Γ. Ρήγας.
3ον. Ο μακαρίτης Ιωάννης Φουντούλης προλόγισε το Συλλειτουργικόν. Δεν σημαίνει ότι συμφωνεί με όλα όσα καταγράφει η τοπική αγιορειτική παράδοση.
4ον. Λέω... να ψάλλω το Μορφήν αναλλοιώτως σε γ' ήχο... Τι λέτε; καλή ιδέα; ας βλέπουμε λίγο τα πράγματα κι από την ανάποδη....
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#19
Επίσης στο Βιβλίο ΟΡΘΡΟΣ της Ι.Μ.Σ.Πέτρα Α.ΟΡΟΥΣ υπάρχουν μελοποιημένα όπως προαναφέρω δηλ. το ΣΗΜΕΡΟΝ ΣΩΤΗΡΙΑ στους 4 ηχους Α,Β,Γ,Δ και το ΑΝΑΣΤΑΣ ΕΚ ΤΟΥ ΜΝΗΜΑΤΟΣ στους πλ.Α,Β, ΒΑΡΥ και Πλ. Δ. Επίσης στο ίδιο βιβλίο είναι μελοποιημένο το ΣΗΜΕΡΟΝ ΣΩΤΗΡΙΑ σε ήχο Β και το ΑΝΑΣΤΑΣ ΕΚ ΤΟΥ ΜΝΗΜΑΤΟΣ σε ήχο πλ. Δ.
Ο όρθρος της Σιμωνόπετρας παρουσιάζεται ως ασφαλής οδηγός της παράδοσης εδω...; :confused:

ΥΓ Το οτι λειτουργεί ως κάθισμα, μια φορά το χρόνο, δεν απαγορεύει απαραίτητα την αλλαγή ήχου. Σας παραθέτω το παράδειγμα του "Κατεπλάγη Ιωσήφ" που λέγεται αλλιώς σαν κάθισμα κι αλλιώς ως απολυτίκιο.
Δεν είναι για ποικιλία ούτε για γούστο αυτό. Είναι και τα δύο τέταρτοι, και ψέλνονται έτσι ως απολυτίκια "δια το μή υπάρχειν ομόηχον θεοτοκίον". Δεν είναι το ίδιο.
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#20
Κύριε Λιναρδάκη χαίρε.
Κατ΄αρχήν να σας ευχαριστήσω για όλα όσα μας προσφέρετε, και ιδιαίτερα για το βιβλίο του κ. Ουνούφριου Σώχου, το οποίο είναι εξαιρετικό, και συμπληρώνει την υπάρχουσα βιβλιογραφία για την φωνητική.
Επισυνάπτω σε αρχείο Word την σελίδα 15 από την Παρακλητική εκδόσεως Φώς, στο μέσον της δεύτερης στήλης της οποίας γίνεται η σχετική μνεία, και στην δεύτερη σελίδα, το μουσικό κείμενο όπως το έχει γραμμένο στην Παρακλητική καθημερινών ο Μακαριστός Γέρων Δοσίθεος ο Κατουνακιώτης.
Και πάλιν σας ευχαριστώ για όλα.

Κιαμηλίδης Βασίλειος, Βέροια, 6/01/2008
 

Attachments

Top