tsak77
Χρῆστος Τσακίρογλου
Στην λειτουργία της Μεταμορφώσεως αντί του Άξιον εστίν το ΤΜΕ "προβλέπει" την ψαλμώδηση του τροπαρίου "Νυν τα ανήκουστα ηκούσθη".Το τροπάριο αυτό είναι της εβδόμης Ωδής του δεύτερου κανόνα της εορτής. Στην υποσημείωση που έχει ο Βιολάκης στο συγκεκριμένο σημείο αναφέρει, ότι αυτό ήταν πλέον από την εποχή του παγιωμένο ως παράδοση. Δεν γνωρίζω από πότε επικράτησε το τροπάριο αυτό να λέγεται μετά το «εξαιρέτως» (εάν υπάρχουν στοιχεία επ’ αυτού με ενδιαφέρουν). Αναφέρεται στο ότι είναι ακριβέστερο το να ειπωθεί ο Ειρμός της ενάτης ωδής του πρώτου κανόνα «Ο τόκος σου…» διότι είναι «καθαρό» θεοτοκίο και όχι το «Νυν τα ανήκουστα» που αναφέρει μεν την Θεοτόκο, αλλά δεν αναφέρεται σε αυτήν, καθότι δεσποτικό Τροπάριο. Προσωπικά βρίσκω πολύ λογική την άποψη αυτή, διότι όπως ορθά επισημαίνεται, η στιγμή αυτή είναι πάντα αφιερωμένη στη Θεοτόκο, ακόμη και στις Δεσποτικές εορτές. Δεν είμαι όμως και ειδικός, γιαυτό και ζητώ την άποψή σας.
Ένα επίσης όχι και τόσο σημαντικό στοιχείο που μας δείχνει ότι ίσως δεν ήταν πάντα έτσι, είναι η επιλογή του ήχου για το Κοινωνικό της εορτής από τον Πέτρο, ο οποίος χρησιμοποιεί τον Άγια, κάτι που από την μία συμφωνεί με πολλές παρόμοιες περιπτώσεις, από την άλλη όμως δεν είναι και απόλυτο, εφόσον πιθανότατα θα υπάρχει το κοινωνικό αυτό και σε άλλες παλαιότερες συνθέσεις σε άλλους ήχους (
.
Υ.Γ. Δεν γνωρίζω εάν έχει συζητηθεί κάπου αλλού το θέμα, εάν ναι, ζητώ την κατανόησή σας...
Ένα επίσης όχι και τόσο σημαντικό στοιχείο που μας δείχνει ότι ίσως δεν ήταν πάντα έτσι, είναι η επιλογή του ήχου για το Κοινωνικό της εορτής από τον Πέτρο, ο οποίος χρησιμοποιεί τον Άγια, κάτι που από την μία συμφωνεί με πολλές παρόμοιες περιπτώσεις, από την άλλη όμως δεν είναι και απόλυτο, εφόσον πιθανότατα θα υπάρχει το κοινωνικό αυτό και σε άλλες παλαιότερες συνθέσεις σε άλλους ήχους (
Υ.Γ. Δεν γνωρίζω εάν έχει συζητηθεί κάπου αλλού το θέμα, εάν ναι, ζητώ την κατανόησή σας...