«Εξέδυσάν με» : δοξαστικό αίνων όρθρου Μ. Παρασκευής

tasiosvas

Νέο μέλος
#2
Από τη συναυλία του χορού ΜΕΛΟΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΝ το Σάββατο του Λαζάρου 2008 στην Κόρινθο

Ψάλλει ο Διονύσιος Θανασούλης.

Αναγνώστης ο 16χρονος Δημήτριος Μαλτέζος.

Ευχαριστίες εις αμφοτέρους.

Τα σχόλια δικά σας...

View attachment ΕΞΕΔΥΣΑΝ ΜΕ.mp3
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#3
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Μεταφέρθηκε από το θέμα Γιώργος Νταλάρας «Εξέδυσάν Με» μαζί με επόμενα μηνύματα


Απλά για να καταλάβουμε τι ρόλο έχει η μουσική μας και τι σκοπό εξυπηρετεί, ακούστε τους μακαρίτες Θ.Στανίτσα (ως άρχοντα πρωτοψάλτη) και Ν.Δανιηλίδη (ως άρχοντα λαμπαδάριο) από τον Πατριαρχικό Ναό του Αγ.Γεωργίου στο Φανάρι της Κωνσταντίνου Πόλεως.

View attachment Δόξα... Εξέδυσάν με - Και νυν... Τον νώτον μου....mp3

Ανάθεμα κι αν έχει καμία σχέση αυτό με τα σύγχρονα ακούσματα και όχι τόσο του Νταλάρα (ο άνθρωπος τραγουδιστής είναι) όσο κυρίως των συγχρόνων ψαλτών, και μάλιστα των εχόντων και κατεχόντων και διαχειριζομένων και κοπτομένων και εκδιδόντων βιβλία και μελέτες περι του γνησίου και ανοθεύτου "Πατριαρχικού ύφους"...

Ο Θεός να τους αναπαύει! Απλά υπέροχοι!

Υ.Γ.1
Ποιός έλεγε ότι ο Δανιηλίδης δεν ήταν "καλός" ψάλτης ή δεν έκανε για λαμπαδάριος; ΑΣΤΕΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ!!!!

Υ.Γ.2
Οι έχοντες και κατέχοντες και διαχειριζόμενοι...είναι σαφώς εκτός του Πατριαρχικού Ναού. Σε περίπτωση που κάποιος ήθελε να παρεξηγήσει τα γραφόμενα. (στην τελική 100 άλλες αφορμές για παρεξήγηση έδωσα-μην κολλήσουμε και σε αυτό!)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#4
Φίλτατε Βασίλη, ευτυχώς που υπάρχουν έστω και ως στοιχεία αυτές οι ηχογραφήσεις, διότι εάν αυτό το εκτελούσες εσύ ή ακόμη χειρότερα εγώ, θα υπήρχαν πολλοί που θα έλεγαν: "Αυτό το δοξαστικό δεν ψάλλεται έτσι... είστε εκτός παράδοσης" κ.α. Αλλά ας μην επεκταθώ και ειδικά σε ένα άσχετο θέμα με τις σκέψεις μου...

Πιστεύω ότι ο Νταλάρας είναι ένας άφταστος ερμηνευτής πολλών ειδών "τραγουδιών", στο θέμα της ψαλμώδησης είτε με αυτό το στυλ είτε και σε πιο "Εκκλησιαστικό" όπως έχουν κατά καιρούς προσπαθήσει διάφοροι, η ταπεινή μου άποψη είναι ότι μπορεί να αποτελεί μία καλλιτεχνική άποψη, το επίπεδο της οποίας όμως συνήθως δεν είναι άξιο του επιπέδου του ερμηνευτή της, στις άλλες του εκφράσεις, οπότε συνιστώ προσοχή...
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#5
Φίλτατε Βασίλη, ευτυχώς που υπάρχουν έστω και ως στοιχεία αυτές οι ηχογραφήσεις
Πάντως και στης Boulton την ηχογράφηση έτσι ακριβώς το ψάλλουν! Καμία σχέση με ότι περνάει για πατριαρχική παράδοση κατόπιν εορτής...
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
#6
Απλά για να καταλάβουμε τι ρόλο έχει η μουσική μας και τι σκοπό εξυπηρετεί, ακούστε τους μακαρίτες Θ.Στανίτσα (ως άρχοντα πρωτοψάλτη) και Ν.Δανιηλίδη (ως άρχοντα λαμπαδάριο) από τον Πατριαρχικό Ναό του Αγ.Γεωργίου στο Φανάρι της Κωνσταντίνου Πόλεως.

View attachment 5315


Υ.Γ.1
Ποιός έλεγε ότι ο Δανιηλίδης δεν ήταν "καλός" ψάλτης ή δεν έκανε για λαμπαδάριος; ΑΣΤΕΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ!!!!
Αγαπητέ κ. Βασίλη ευχαριστούμε.
Προσθέτω το ίδιο "δόξα" και από τον Γ. Σύρκα.
(Δεν είμαι και τόσο φαν υπέρ της παράδοσης ότι όλα δηλ. πρέπει να μπαίνουν σε μοτίβα και υπακοές. Είναι φιλοσοφικά και θεολογικά θέματα που δεν τολμώ να αγγίξω).
 

Attachments

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#7
Όσον αφορά την ηχογράφηση από το Πατριαρχείο, αυτή προέρχεται από τον Π. Λαμπαδάριο ενώ εμείς έχουμε συνηθίσει την εκδοχή του Ν. Πρωτοψάλτου Σμύρνης ο οποίος δεν επιτρέπεται να ψάλλεται στο Πατριαρχείο όπως γνωρίζουμε. Στις ενορίες βέβαια όπου υπάρχει ελεύθερη επιλογή, ο καθένας λέει αυτό που του ταιριάζει καλύτερα. Αυτό που θα ήθελα να επισημάνω είναι ότι στο εν λόγω κομμάτι υπάρχουν διάφορες σαχλές διασκευές που κυκλοφορούν και έχουν σα σκοπό απλώς να βοηθήσουν κάποιους καλλίφωνους τηλεοπτικούς ψάλτες της Μ. Εβδομάδος να δείξουν ότι έχουν λαρύγγι. Αυτό είναι κατάντια...
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#8
Φίλτατε Βασίλη, ευτυχώς που υπάρχουν έστω και ως στοιχεία αυτές οι ηχογραφήσεις, διότι εάν αυτό το εκτελούσες εσύ ή ακόμη χειρότερα εγώ, θα υπήρχαν πολλοί που θα έλεγαν: "Αυτό το δοξαστικό δεν ψάλλεται έτσι... είστε εκτός παράδοσης" κ.α. Αλλά ας μην επεκταθώ και ειδικά σε ένα άσχετο θέμα με τις σκέψεις μου...
Για καθίστε ρε παιδιά: η ηχογράφηση αυτή καταρχήν είναι αρκετά γνωστή. Επίσης όμως σας είναι γνωστό ότι στη Μεγάλη Εβδομάδα του Πρίγγου (μη μου πείτε ότι δεν έχετε ψάλει ποτέ απ' αυτήν... Άλλωστε γραμμές της περιέχονται και στην ηχογράφηση που ανέβασε ο Βασίλης) υπάρχει το "Εξέδυσάν με" και με τους δύο τρόπους: το σύντομο στιχηραρικό που λέει εδώ ο Στανίτσας και το πιο ελεύθερο, που ακούμε σε διάφορες εκτελέσεις.

Όσο για το ότι "οι έχοντες και κατέχοντες" που το ψάλλουν ελεύθερα είναι εκτός του Πατριαρχικού ναού και "Ανάθεμα κι αν έχει καμία σχέση αυτό με τα σύγχρονα ακούσματα", θα πω ότι έχω ακούσει κι εγώ πολλές τραβηγμένες εκδοχές του ελεύθερου Εξέδυσάν με, προφανώς θα εννοείς αυτές. Έχω ακούσει όμως και πολλές υπέροχες. Έτσι όμως που το γράφεις είναι σαν να καταδικάζεις a priori όσους το λένε ελεύθερα εδώ στην Ελλάδα. Απλά να σου θυμίσω ότι υπάρχουν πολλές ηχογραφήσεις του Στανίτσα που το λέει ελεύθερα στον Αγ. Δημήτριο... Και μη μου πεις ότι στο Πατριαρχείο δεν έψελνε ποτέ έτσι, γιατί ξέρεις καλύτερα από μένα για τα εκτενή χερουβικά που είχε πει εντός του Πατριαρχείου και τις υψιφωνίες τους.

Μη βγάζουμε λοιπόν τ' απωθημένα μας επειδή βρήκαμε ένα απλό (και θαυμάσιο φυσικά) Εξέδυσάν με. Νομίζω πιο επιτυχές θα ήταν να δώσεις μια ηχογράφηση από Στανίτσα του ελεύθερου "Εξέδυσάν με", όπως αυτή που παραθέτω, ώστε να φανεί ακόμα περισσότερο ο ευτελισμός που γίνεται στο μέλος αυτό σήμερα, καθώς πολλοί προσπαθούν να τον μιμηθούν και γίνονται ρεζίλι. Άμα δεν μπορείς να το πεις κύριε, πες το κλασσικό, τι τα θες τα γκαρίσματα;;

Στην ουσία λοιπόν μάλλον συμφωνούμε, απλά δεν θέλω να περάσει ότι όποιος λέει το ελεύθερο είναι κατακριτέος. Κι όποιος λέει ότι δεν ξέρετε από μουσική όσοι λέτε (ή μάλλον λέμε) το κλασσικό, δεν αξίζει να του δίνετε σημασία, απλά αποδεικνύει την ασχετοσύνη του.
 

Attachments

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#9
Επειδη βλεπω και γινεται αρκετη κουβεντα για το οτι αυτο ειναι παραδοση το αλλο δεν ειναι και δεν ψαλλεται ποτε στον Πατριαρχικο Ναο κλπ , επισυναπτω
ΕΞΕΔΥΣΑΝ ΜΕ , με τον Στανιτσα απο ζωντανη ηχογραφηση της ακολουθιας των Αχραντων Παθων στον Πατριαρχικο Ναο στο Φαναρι . Ακουγονται τα παιδακια που κανοναρχουν . Δεν ξερω την χρονολογια . Παντως ψαλλει αυτο που καποιοι ονομαζουν ''μη παραδοσιακο'' σε καπως συντομωτερο χρονο , ΜΕΣΑ στον Πατριαρχικο Ναο . Δεν κανω κανενα σχολιο θα πω ομως το εξης : Μακαρι να μπορουσα και εγω να το πω ετσι (οχι στο περιπου) και ας ημουν ''εξωπαραδοσιακος'' .
 

Attachments

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#10
Νίκο, συμφωνώ κυρίως με τη λογική που σκέφτεσαι στην παρούσα αναφορά. Δεν καταργώ (δεν είμαι σε θέση άλλωστε) κανέναν και καμμία εκτέλεση, απλώς θεωρώ ότι το να κατακλίζεται σιγά σιγά η μελοποιΐα με αυτή τη λογική, σε σημείο που να ξεχνάμε τι εστί στιχηραρικό μέλος (για μένα το ομορφότερο όλων), δεν είναι μόνο απλά καταχριστικό, αλλά και επικίνδυνο. Δεν θέλω να υπερβάλλω, ευτυχώς (ακόμη) δεν έχουμε τέτοια μέλη σε πολλά σημεία των ακολουθιών, όμως θεωρείς υπερβολή ότι κάποιος μπορεί ακούγοντας το "Εξέδυσάν με" που ανέβασε ο Βασίλης, να θεωρήσει ότι δεν είναι η ορθή του εκτέλεση; Το κακό, είναι ότι δεν ξέρουμε πως ψάλλονταν το μέλος αυτό πριν την εποχή του Κ.Πρίγγου, όχι μόνο στον Πατριαρχικό Ναό, αλλά και εκτός αυτού.
Συμφωνώ με τη λογική: "Εάν δεν μπορείς να το πεις, πες το απλό", αλλά δεν μου αρέσει γενικώς η φιλοσοφία του να μελοποιεί κανείς για λίγους, διότι από τον τρόπο σύλληψης της ιδέας, φαίνεται και ο κυρίως σκοπός της σύνθεσης και πρέπει να καταλάβουμε, ότι μελοποιόντας Εκκλησιαστική μουσική, δεν κάνουμε μόνο καλλιτεχνία (εννοώ την δεξιοτεχνική μορφή της), αλλά υπάρχουν και άλλα πράγματα που πρέπει να παίρνουμε υπόψιν μας, τα οποία δεν ισχύουν μόνο για εμάς, αλλά και για την εκκλησιαστική μουσική άλλων δογμάτων. Πάρτε για παράδειγμα το πως χτίζει ο Μπαχ μία Φούγκα και πως συνθέτει εκκλησιαστικό μέλος. Είναι εντελώς άλλη φιλοσοφία και εκεί και μόνο είναι η ένστασή μου.
Δεν είμαι εγώ που θα κρίνω το γιατί ψάλλει κάποιος κάτι ελεύθερα ή όχι, απλώς σε ότι μέχρι τώρα έχω διαβάσει, δεν έχω δει και πολλές αναφορές στην ελεύθερη ψαλμωδία (για να είμαι ακριβής καμμία), πράγμα που με οδηγεί στο εξής ερώτημα: "Υπάρχει ελεύθερη ψαλμωδία (μελοποιΐα και εκτέλεση) στην τέχνη μας και αν ναι σε ποιούς αναφέρεται;"

Υ.Γ. Προσωπικά, ψάλλω την ελεύθερη μελοποίηση, διότι δεν έμαθα ούτε άκουσα άλλη ποτέ, γιαυτό και υπάρχει μία μικρή αγανάκτιση στα παραπάνω γραφόμενά μου. Προτιμώ όμως να παραδέχομαι με σκυμμένο κεφάλι ότι πράττω "μουσική (ή ψαλτική εάν θέλετε) παρανομία" τη στιγμή εκείνη, παρά να την υποστηρίζω με διάφορες εκτελέσεις όποιων κι αν είναι αυτές, ιδιαιτέρως όταν κουβεντιάζω με κατέχοντες όπως τα μέλη του forum.
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#11
Χρήστο με βρίσκουν σύμφωνο τα γραφόμενά σου. Θα προτιμούσα από την αρχή να γίνονται αυτές οι διευκρινήσεις, για να μην γεννώνται αψιμαχίες χωρίς λόγο. Εγώ βέβαια που έχω δει πολλές δημοσιεύσεις και δικές σου και του Βασίλη και ξέρω το σκεπτικό σας, δεν θεώρησα ότι θα διαφωνήσω μαζί σας, όμως το εριστικό κάπως ύφος που γράψατε την ορθότατη διαπίστωσή σας, σε συνδυασμό με τη μη αναφορά στο γεγονός ότι ο Στανίτσας έψαλε και την ελεύθερη εκδοχή του "Εξέδυσάν με" στο Πατριαρχείο, ίσως ήταν ικανά να δημιουργήσουν παρεξήγηση, γι' αυτό και έγραψα ό,τι έγραψα, πάντα με πνεύμα συναδελφικότητας.

Η μόνη μου διαφοροποίηση είναι ότι εγώ δεν θεωρώ ότι διαπράττει "μουσική παρανομία" όποιος το ψέλνει: είναι μέλος πολύ διαδεδομένο (όπως και η ελεύθερη εκδοχή του "Εις το μνήμα"). Το θέμα είναι το μέτρο: ο Πρίγγος κύριοι έγραψε δύο μόνο ελεύθερα κομμάτια (τουλάχιστον αυτά μου έρχονται πρόχειρα στο νου): ένα στη Μεγάλη Εβδομάδα και ένα στο Αναστασιματάριο. Το συνολικό ψάλσιμό του όμως ήταν παραδοσιακότατο.

Αυτό άραγε συμβαίνει σήμερα;; Για να... ξεσπάσω λοιπόν κι εγώ λίγο (το δικαιούμαι νομίζω, δεν το' χω κάνει πολλές φορές απ' αυτό το βήμα): στη σημερινή εποχή ακούμε πολλούς συναδέλφους που από την αρχή του όρθρου μέχρι το τέλος της λειτουργίας ψάλλουν εκτός βιβλίου, χωρίς χρόνο, στα δε χερουβικά και κοινωνικά νομίζουν ότι είναι του ύψους ενός Στανίτσα ή ενός Πρίγγου και έχουν κι αυτοί το δικαίωμα να αυτοσχεδιάζουν. Φυσικά οι "αυτοσχεδιασμοί" τους είναι μακράν της αίσθησης που προξενούν οι ανάλογοι του Στανίτσα και θυμίζουν μόνο σκυλάδικα... (να είναι άραγε τυχαίο ότι οι προχείρως αυτοσχεδιάζοντες είναι στην κυριολεξία λάτρεις των εν λόγω ασμάτων;;; Αναρωτιέμαι...)

ΟΧΙ ΚΥΡΙΟΙ!!! Τα εν λόγω ιερά τέρατα της ψαλτικής μας έψαλαν μεν ελεύθερα, αλλά είχαν τα δύο παρακάτω χαρακτηριστικά:
α. Πολύχρονη τριβή με τα κλασσικά μαθήματα (όχι 1 και 2 αλλά 20 χρόνια ήταν δίπλα στον Πρίγγο ο Στανίτσας πριν γίνει δεξιός και ψάλει ελεύθερα!)
β. Το ελεύθερο ήταν μία εξαίρεση και γι' αυτό και έδινε ένα ωραίο χρώμα διαφοροποίησης
Αν ο ψάλτης δεν πληροί τις δύο αυτές προϋποθέσεις, αλλά ψάλλει συνεχώς "ελεύθερα" (η πλάκα είναι ότι μεταχειρίζονται την έκφραση αυτή καθως και άλλα παρόμοια επιχειρήματα περί "ελευθερίας μουσικής έκφρασης" και τέτοια, για να στηρίξουν αυτές τις γελοιότητες) το μόνο που καταφέρνει είναι:
α. Να μη μάθει ποτέ του να ψέλνει
β. Να γίνεται ρεζίλι σε όποιον έχει ακούσει ελεύθερο ψάλσιμο από αυθεντικούς παλιούς ψάλτες

Ο Νταλάρας καλά κάνει και το αποδίδει καλλιτεχνικά, αφού του αρέσει (είμαι κι εγώ fan της φωνής του!), αλλά δεν το ψέλνει σε εκκλησία και μάλιστα το λέει πολύ καλύτερα από άλλους που προσπαθούν να τον μιμηθούν εντός του ιερού ναού!

Αυτά...
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#13
Επειδη βλεπω και γινεται αρκετη κουβεντα για το οτι αυτο ειναι παραδοση το αλλο δεν ειναι και δεν ψαλλεται ποτε στον Πατριαρχικο Ναο κλπ , επισυναπτω
ΕΞΕΔΥΣΑΝ ΜΕ , με τον Στανιτσα απο ζωντανη ηχογραφηση της ακολουθιας των Αχραντων Παθων στον Πατριαρχικο Ναο στο Φαναρι . Ακουγονται τα παιδακια που κανοναρχουν . Δεν ξερω την χρονολογια . Παντως ψαλλει αυτο που καποιοι ονομαζουν ''μη παραδοσιακο'' σε καπως συντομωτερο χρονο , ΜΕΣΑ στον Πατριαρχικο Ναο . Δεν κανω κανενα σχολιο θα πω ομως το εξης : Μακαρι να μπορουσα και εγω να το πω ετσι (οχι στο περιπου) και ας ημουν ''εξωπαραδοσιακος'' .
Έβαλα παραπομπή για την ηχογράφηση αυτή στον κατάλογο που έκανα για τον Στανίτσα. Ρώτησα τον Άρχοντα Α' Δομέστιχο της Μ.τ.Χ.Ε. κ. Μιλτιάδη Παππά για την ηχογράφηση αυτή. Είναι από τη Μ. Εβδομάδα του 1959. Μάλιστα, μου επεσήμανε πως είναι σαφώς παραποιημένη η ηχογράφηση, σχεδόν εναμιση τόνο επάνω (λόγω αυξημένης ταχύτητας αναπαραγωγής προφανώς) σε σχέση με την γνήσια.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#15
Εγώ πάλι συνιστώ στους συναδέλφους να αντισταθούν στη "μόδα" της εξεζητημένης μελωδίας για τον συγκεκριμένο ύμνο και να τον ψάλλουν με μελωδία απλή και σεμνή (βλ. δοξαστάριο Πέτρου, Κυψέλη Στεφάνου).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#17

Ἐγώ πάλι συνιστῶ, ὅσοι ἔχουν φωνητικά προσόντα καί τέχνη, νά μήν φιμωθοῦν.
«λέγει γὰρ ἡ γραφή· βοῦν ἀλοῶντα οὐ φιμώσεις· καί· ἄξιος ὁ ἐργάτης τοῦ μισθοῦ αὐτοῦ».

Πρόκειται γιά ἰδιαίτερο κομμάτι, πού πολλοί τό περιμένουν. Μιά φορά τό χρόνο εἶναι καί ὁ κόσμος ἔχει αἰσθητήριο. Οἱ ἀκροβάται, ὅμως, ἄς προσέξουν.


 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#18
Ἐγώ πάλι συνιστῶ, ὅσοι ἔχουν φωνητικά προσόντα καί τέχνη, νά μήν φιμωθοῦν.
«λέγει γὰρ ἡ γραφή· βοῦν ἀλοῶντα οὐ φιμώσεις· καί· ἄξιος ὁ ἐργάτης τοῦ μισθοῦ αὐτοῦ».
Συμφωνώ.

Πάντως, οι μαρτυρίες λένε για τον Πέτρο Λαμπαδάριο ότι ξεπερνούσε στην τέχνη της φωνής τους ΠΑΝΤΕΣ, Έλληνες και Ανατολίτες Μουσικούς...

...και μας παρέδωσε το (πιο) απλό μέλος που υπάρχει.

Είχε φωνή, φωνάρα, αλλά άλλο Εκκλησία άλλο τραπέζι και χορός...

Προσοχή. Δεν παρέδωσε κάτι παραδοσιακό μόνο, αλλά κάτι ΑΠΛΟ, πολύ απλό, αλλά και παραδοσιακό.

Πρόκειται γιά ἰδιαίτερο κομμάτι, πού πολλοί τό περιμένουν. Μιά φορά τό χρόνο εἶναι καί ὁ κόσμος ἔχει αἰσθητήριο.
Πολλά είναι μια φορά το χρόνο, γιατί να δωθεί τόση (πια) έκταση σε αυτό;

Νομίζω ότι μελοδραματοποιήθηκαν κάποια μέλη και κατήντησε "παράδοση" η πράξη αυτή.

Λένε στο Άγιον Όρος: η αγία απλότης...

Οἱ ἀκροβάται, ὅμως, ἄς προσέξουν.
Αυτό δε το ξαναγράφει πάτερ; :wink:
 

npapadimit

Νικόλαος Παπαδημητρίου - Πύργος
#20
Από χορωδιακή συνάντηση στον Ιερό Ναό των Ταξιαρχών Καλαμάτας το Σάββατο του Λαζάρου του 2004.

Είναι εμφανής η κούραση ...
Κρίνατε επιεικώς!

[Μετά από τόσους μεγάλους τι να πω κι εγώ:rolleyes:]
 

Attachments

Top