«Διατάξεις της Θείας Λειτουργίας κατά τα Βατοπαιδινά χειρόγραφα του 14ου αιώνα»

Shota

Παλαιό Μέλος
#2
Το βιβλίο το έλαβα σαν δώρο. Περιέχει τα κείμενα των διατάξεων και απλά μεν αλλά πολύ χρήσιμα σχόλια του λόγιου συντάκτη του βιβλίου. Επίσης τα προλεγόμενα είναι του κ. Σκαλτσή. Παραθέτω εδεικτικά μερικές σελίδες από τον α’ τόμο, ο δεύτερος είναι facsimile και περιέχει ωραίες έγχρωμες φωτογραφίες.

Συγγνώμη για την ποιότητα του pdf, θα δουμε αν καταφέρνω να φτιάξω κάτι καλύτερο.
 

Attachments

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#4
1) Χφ. διακόνου τῆς μονῆς ἁγ. Ἰωάννου Πάτμου Ἰσιδώρου Πυρομάλη Σμυρναίου ἀναγόμενο στὸν ι’ αἰ. διάταξη ἀρχιερατικῆς λειτουργίας Μ. Βασιλείου ἔκδ. Εὐχολόγιον Goar 1730 σσ. 153-157.

2) Διάταξη ἀρχιερατικῆς λειτουργίας ιβ’ αἰ. ἔκδ. R. Taft The Pontifical Liturgy of the Great Church according to a twelfth-century Diataxis in Codex British Museum Additional 34060 στὸ Orientalia Cristiana Periodica 45 (1979) σσ. 279-307.

3) Διάταξη πατριαρχικῆς λειτουργίας-χειροτονιῶν πρωτονοταρίου διακόνου Δημητρίου Γεμιστοῦ τοῦ ἔτους 1386 ἔκδ. Dmitrievskij Opisanie τ. 2 σσ. 301-319.
 

Attachments

Last edited:
#5
Πολύ ενδιαφέρον στοιχείο στην ανωτέρω διάταξη (από τον Δημητριέφσκυ) είναι ότι η προσκύνηση των εικόνων από τον αρχιερέα γίνεται κατά τη Μικρή Είσοδο, των ψαλτών επαναλαμβανόντων πολλάκις το "Εις πολλά έτη Δέσποτα". Υπάρχουν αλλού πληροφορίες περί αυτού ή περί της μεταβάσεως στη νεώτερη τάξη;
 
Last edited:
#8
Κι αὐτό πού χαρακτηρίζει «νεώτερη τάξη» ὁ κ. Μακρῆς ἤδη τό βλέπουμε στήν ἀρχή τοῦ βίντεο στήν ἀκολουθία τοῦ «καιροῦ» καί στήν προσκύνηση τῶν εἰκόνων (3:30).
Ναι, ακριβώς. Μόνο που στα καθ' ημάς ενσωματώνεται στον Όρθρο που προτάσσεται. Αλλά κατά βάσιν είναι στην ίδια θέση, δηλ. πριν την έναρξη της Θ. Λειτουργίας.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#11
Πολύ ενδιαφέρον στοιχείο στην ανωτέρω διάταξη (από τον Δημητριέφσκυ) είναι ότι η προσκύνηση των εικόνων από τον αρχιερέα γίνεται κατά τη Μικρή Είσοδο, των ψαλτών επαναλαμβανόντων πολλάκις το "Εις πολλά έτη Δέσποτα". Υπάρχουν αλλού πληροφορίες περί αυτού ή περί της μεταβάσεως στη νεώτερη τάξη;
Ἡ διάταξη ὑπάρχει καὶ στὸ ἀρχιερατικὸ τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας ιε' αἰ. ἔκδ. Dmitrievskij τ. 1 σ. 169.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#12
Πολύ ενδιαφέρον στοιχείο στην ανωτέρω διάταξη (από τον Δημητριέφσκυ) είναι ότι η προσκύνηση των εικόνων από τον αρχιερέα γίνεται κατά τη Μικρή Είσοδο, των ψαλτών επαναλαμβανόντων πολλάκις το "Εις πολλά έτη Δέσποτα".
«Λείψανο» της αρχαίας τάξης όταν ο αρχιερέυς δεν έλαβε μέρος στο αρκτικό μέρος της λειτουργίας (βλ. χφ. του Πυρομάλη από τον Goar που ανέβασε ο Μανολης και τη αρχιερατική διάταξη από τον άρθρο του Taft), με ενδυμασία στο σκευοφυλάκιο.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#14
Βατοπαιδινά λειτουργικά χειρόγραφα

Ο Ιεροδιάκονος Θεοδόχος Βατοπαιδινός μιλάει για τα «Βατοπαιδινά λειτουργικά χειρόγραφα» στην παρουσίαση της νέας έκδοσης Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου «Διατάξεις της Θείας Λειτουργίας κατά τα Βατοπαιδινά χειρόγραφα του 14ου αιώνα» στην 16η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης την Παρασκευή 10 Μαΐου 2019.

https://www.pemptousia.gr/video/vatopedina-litourgika-chirografa/
 

Αχιλλέας1

Ἀχιλλέας Γαντζός
#15
Ὁ Παναγιώτης Σκαλτσής, Πρόεδρος Τμήματος Θεολογίας Θεολογικῆς Σχολῆς ΑΠΘ, μιλάει γιὰ τὴν ἱστορία καὶ θεολογία τῆς λατρείας στὴν παρουσίαση τῆς νέας ἔκδοσης τῆς Ἱερᾶς Μεγίστης Μονῆς Βατοπαιδίου «Διατάξεις τῆς Θείας Λειτουργίας κατὰ τὰ Βατοπαιδινὰ χειρόγραφά του 14ου αἰώνα» στὸ πλαίσιο τῆς 16ης Διεθνὴς Ἔκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης τὴν Παρασκευὴ 10 Μαΐου 2019.
 

Αχιλλέας1

Ἀχιλλέας Γαντζός
#16
Τὸ τελευταῖο μέρος τῆς παρουσίασης ἐδῶ.

Ὁ Ἠλίας Εὐαγγέλου, Ἀναπλ. Καθηγητὴς Τμήματος Θεολογίας Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ. μιλάει γιὰ «Ἀπήχηση τῆς διατάξεως τοῦ Ἁγίου Φιλοθέου Κοκκίνου στὸν Σλαβικὸ κόσμο» στὴν παρουσίαση τῆς νέας ἔκδοσης τῆς Ἱερᾶς Μεγίστης Μονῆς Βατοπαιδίου «Διατάξεις τῆς Θείας Λειτουργίας κατὰ τὰ Βατοπαιδινὰ χειρόγραφά του 14ου αἰώνα» στὸ πλαίσιο τῆς 16ης Διεθνὴς Ἔκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης τὴν Παρασκευὴ 10 Μαΐου 2019.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#17
1) BSB cod.graec. 540. του ΙΕ´ αι. Η διάταξις στην αρχή του χφ. δεν είναι του πατρ. Φιλοθέου, αλλά ούτε συμπίπτει με τη «προφιλοθεϊκή» εκδοχή από το πρόσφατα εκδοθέν Βατοπαιδινό βιβλίο. Μετά ακολουθεί το «κλασικό» κείμενο της λειτουργίας του Χρυσοστόμου (χωρίς εκτενές τυπικές σημειώσεις δηλαδή), αλλά η περιγραφή της μεγ. εισόδου είναι πάλι από κάποια άλλη πηγή.

http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0010/bsb00109265/images/

2) BSB cod.graec. 345 του ετ. 1598. Διάταξις του Αγ. Φιλοθέου με κάποιες μικρές προσθήκες. Ακολουθεί η διάταξη της Προηγιασμένης και στο τέλος τάξις του μεγ. εσπερινού.

http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0005/bsb00050163/images/
 
Top