«Φαρισαίου φύγωμεν»

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Επανέρχομαι λίγο, τονίζοντας ξανά ότι δεν συνδέω τη συμμετοχή μου εδώ με το θέμα των παρατονισμών αλλά με την ερμηνεία του ύμνου. Προσπαθώ να καταλάβω αν το συντακτικά όντως τραβηγμένο που είπε ο κ. Γιαννόπουλος δημιουργεί μια ιδανική αντίθεση και νομίζω ότι υπάρχει κάποιο δεδομένο που νομίζω ότι δεν πρέπει να παραβλέψουμε.
Η λέξη υψηγορία (<ὕψος + ἀγορεύω) δεν είναι ακριβώς συνώνυμο της υψηλοφροσύνης. Αντιθέτως, χρησιμοποιείται στην υμνογραφία (όπως και τα ομόρριζά της) με θετική σημασία για να δηλώσει την υμνητική, θριαμβευτική ομιλία (πβ. απόστιχα της Πεντηκοστής, ἥν ταῖς ξέναις φωναῖς καὶ ὑψηγόροις κηρύττοντες). Απ’ ό, τι μπόρεσα να δω, μόνο στην υμνολογία της Κυριακής του Τελώνου και Φαρισαίου (και σε ένα σημείο του Μεγάλου Κανόνος) χρησιμοποιείται με αρνητική σημασία. Η σημασία αυτή είναι «αλαζονική ομιλία».

Αυτό σημαίνει κατά τη γνώμη μου ότι ο ποιητής του ύμνου χρησιμοποιοώντας τη λέξη αυτή είχε έντονο στο νου του το σημασιολογικό στοιχείο της ομιλίας, της εκφοράς δηλαδή του λόγου κατά ορισμένο τρόπο (εν προκειμένω αλαζονικό). Στην περίπτωση αυτή μπορούμε να πούμε ότι δημιουργείται μια τέλεια αντίθεση ανάμεσα στον Φαρισαίο και στον Τελώνη σε επίπεδο εκφοράς του λόγου, δηλαδή τρόπου ομιλίας: όπως η υψηγορία είναι συστατικό του λόγου του Φαρισαίου, έτσι και ο στεναγμός είναι συστατικό του λόγου του Τελώνη. Η αντίθεση δηλαδή σχηματικά είναι:
Φαρισαίος = υψηγορία (ὕψος + ἀγορεύω)
Τελώνης = ταπεινόν ἐν στεναγμοῖς
Μπορεί να είναι άσκηση επι χάρτου αυτό ομολογώ (κάτι που αντιπαθώ στη φιλολογία). Πάντως είναι κάπως ενισχυτικό ότι στην παραβολή η αντίθεση απεικονίζεται μές από την αντιπαραβολή του τρόπου και του ήθους της ομιλίας: από τη μία η αλαζονική ομιλία του Φαρισαίου από την άλλη το «Ὁ Θεός ἰλάσθητί μοι» του Τελώνου που συνοδεύεται με κοπετό (χτύπημα του στήθους).
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Νομίζω ότι το συγκεκριμένο παράδειγμα δεν προσφέρεται για τόσο διεξοδική ανάλυση. Αυτά που λέει ο Γιώργος είναι σωστά αλλά τα όρια είναι πολύ δυσδιάκριτα και μπορούμε εξίσου να πούμε ότι το αντιθετικό ζεύγος είναι

Φαρισαίος = υψηγορία
τελώνης = εν στεναγμοίς κραυγάζων

γιατί σε τελευταία ανάλυση το "κραυγάζοντες" είναι το ρήμα της εκφοράς του λόγου. Και πάλι, πού πάει το "ταπεινόν; Μύλος, ίσως και ανούσιος εδώ.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Είναι πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση μετά από βάσανο και στηριγμένη στη γνώση και στην έρευνα. Ωστόσο, δεν νομίζω ότι είναι η λύση. Με την ίδια υποθετική λογική εξήγησης μπορεί απλά να έβαλε το υψηγορία (το οποίο ούτως ή άλλως είναι το βασικό και εκ των ων ουκ άνευ εξωτερικό γνώρισμα της υπερηφανείας) γιατί δεν του ταίριαζε μετρικά κάτι άλλο, και απλά το θεώρησε ταυτόσημο, ή εάν θέλετε το θεώρησε τελείως αντίθετο του ταπεινού φρονήματος του τελώνου. Και, πάλι, με αυτή την λογική, θα ήταν αναμενόμενο να αναζητήσει μια επίσης σύνθετη λέξη και για τον δεύτερο στίχο. Άλλωστε, άλλο είναι ο λόγος της αγορεύσεως και άλλο ο στεναγμός όπως μάλιστα περιγράφονται στο Καινοδιαθηκικό κείμενο. Ο στεναγμός δεν εμπεριέχει σίγουρα λόγο. Ωστόσο, και αυτά τα στοιχεία προχωρούν τον διάλογο, προστίθενται στα όσα έχουν κατατεθεί εδώ για το υπό συζήτησιν θέμα και ευχαριστούμε.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Έχετε δίκιο σε όσα λέτε. Όλα είναι ανοιχτά, Και το θέμα του μέτρου πάντα επηρεάζει, είμαι σίγουρος από τη λίγη πείρα μου. Πάντως γι'αυτό:
Και, πάλι, με αυτή την λογική, θα ήταν αναμενόμενο να αναζητήσει μια επίσης σύνθετη λέξη και για τον δεύτερο στίχο.
σκέφτηκα ότι δεν υπήρχε κάποια τέτοια σύνθετη λέξη, ή δεν ήταν τόσο πρόχειρη ή εύχρηστη. Στα άλλα συμφωνώ. Υποθέσεις κάνουμε φωτίζοντας το θέμα από διάφορες πλευρές.:)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὠραῖα τό ἔθεσε ὁ Γιῶργος. Ὁ λόγος διά τοῦ στεναγμοῦ καί τῆς σιωπῆς καί τοῦ κάτω βλέμματος «καὶ ὁ τελώνης μακρόθεν ἑστὼς οὐκ ἤθελεν οὐδὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς εἰς τὸν οὐρανόν ἐπᾶραι, ἀλλ' ἔτυπτεν εἰς τὸ στῆθος αὐτοῦ λέγων· ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ».

Ἡ ὡραιότερη ὅμως ἀντίθεση εἶναι: «Φαρισαίου φύγωμεν ὑψηγορίαν, καὶ τελώνου μάθωμεν ὕψος ῥημάτων ταπεινῶν».

Ἐπαναλαμβάνω, ὅμως, τό πόσο διαφορετικά παραδίδεται αὐτό τό τροπάριο καί τό «κενοδοξίαν» τοῦ ΤΜΕ.
Κων/νος Βαγενάς;62923 said:
Μύλος, ίσως και ανούσιος.

 
Last edited:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
π. Μάξιμος;62934 said:

Ὠραῖα τό ἔθεσε ὁ Γιῶργος. Ὁ λόγος διά τοῦ στεναγμοῦ καί τῆς σιωπῆς καί τοῦ κάτω βλέμματος «καὶ ὁ τελώνης μακρόθεν ἑστὼς οὐκ ἤθελεν οὐδὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς εἰς τὸν οὐρανόν ἐπᾶραι, ἀλλ' ἔτυπτεν εἰς τὸ στῆθος αὐτοῦ λέγων· ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ».

Ἡ ὡραιότερη ὅμως ἀντίθεση εἶναι: «Φαρισαίου φύγωμεν ὑψηγορίαν, καὶ τελώνου μάθωμεν ὕψος ῥημάτων ταπεινῶν».

Ἐπαναλαμβάνω, ὅμως, τό πόσο διαφορετικά παραδίδεται αὐτό τό τροπάριο καί τό «κενοδοξίαν» τοῦ ΤΜΕ.



1. α. Ε, πώς "ο λόγος διά του στεναγμού και της σιωπής|", αφού εμφανίζεται παρακάτω να μιλά, β. άρα ο λόγος υπάρχει και δεν αποτελεί αντίθεση στο υψηγορία το εν στεναγμοίς αλλά το (συνολικό, διά της στάσεως του σώματος, διά των χτυπημάτων του στήθους, διά στεναγμών και διά λόγων συντριβής) ταπεινόν του τελώνου.
2. Για το ύψος ρημάτων ταπεινών μάλιστα, βεβαίως.

Άλλο:
Πόσα τροπάρια εισάγουν το κραυγάζω και τα παρόμοια, χωρίς τον τρόπο (εν μετανοία, εν κατανύξει, εν ευφροσύνη, γηθοσύνως, κλπ.;).

Τέλος: ο φίλος Γιώργος Μ. είπε κάπου ότι σε περιπτώσεις όπου υπάρχει

Μύλος, ίσως και ανούσιος.

επιλέγεται η πιο απλή γραφή (να πω και έννοια, νόημα, κλπ.;).
Αρκετά δεν μας ταλαιπώρησε με
μύλο ίσως και ανούσιο
η δέσμευση από την -νεότερη κατά τον Γ. Αρβανίτη- μουσική του αυτομέλου;
...
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
1. α. Ε, πώς "ο λόγος διά του στεναγμού και της σιωπής|", αφού εμφανίζεται παρακάτω να μιλά, β. άρα ο λόγος υπάρχει και δεν αποτελεί αντίθεση στο υψηγορία το εν στεναγμοίς αλλά το (συνολικό, διά της στάσεως του σώματος, διά των χτυπημάτων του στήθους, διά στεναγμών και διά λόγων συντριβής) ταπεινόν του τελώνου.
2. Για το ύψος ρημάτων ταπεινών μάλιστα, βεβαίως.

Άλλο:
Πόσα τροπάρια εισάγουν το κραυγάζω και τα παρόμοια, χωρίς τον τρόπο (εν μετανοία, εν κατανύξει, εν ευφροσύνη, γηθοσύνως, κλπ.;).

Τέλος: ο φίλος Γιώργος Μ. είπε κάπου ότι σε περιπτώσεις όπου υπάρχει

Μύλος, ίσως και ανούσιος.

επιλέγεται η πιο απλή γραφή (να πω και έννοια, νόημα, κλπ.;).
Αρκετά δεν μας ταλαιπώρησε με
μύλο ίσως και ανούσιο
η δέσμευση από την -νεότερη κατά τον Γ. Αρβανίτη- μουσική του αυτομέλου;
...
Σέβομαι τό ὅτι θέλεις νά ἔχεις τόν τελευταῖο λόγο, ὁπότε ἐγώ μένω «στεναγμοῖς ἀλαλήτοις» (Ρωμ. η΄, 26), καθ᾿ ὅσον «καὶ Τελώνην μετριοπαθήσαντα καὶ στεναγμοῖς ἱλασμὸν αἰτούμενον, ἐδικαίωσας».

ΥΓ. Ἕνα ἄλλο ἐνδιαφέρον θέμα εἶναι ἡ μελοποίηση τοῦ μεσῳδίου τῆς 25ης Μαΐου. Πᾶμε;

 
Last edited:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Σέβομαι τό ὅτι θέλεις νά ἔχεις τόν τελευταῖο λόγο, ὁπότε ἐγώ μένω «στεναγμοῖς ἀλαλήτοις» (Ρωμ. η΄, 26), καθ᾿ ὅσον «καὶ Τελώνην μετριοπαθήσαντα καὶ στεναγμοῖς ἱλασμὸν αἰτούμενον, ἐδικαίωσας».

ΥΓ. Ἕνα ἄλλο ἐνδιαφέρον θέμα εἶναι ἡ μελοποίηση τοῦ μεσῳδίου τῆς 25ης Μαΐου. Πᾶμε;



1. Δεν ήταν "τελευταίος λόγος", εφόσον αφενός συμφωνούσα με τμήμα του ημετέρου μηνύματος, αφετέρου μάλιστα ρωτούσα κάτι τους συνομιλητάς ημών.
2. Αποκαλυπτικό το τροπάριο που μας θύμησες για το πώς ζητούσε τον ιλασμό ο τελώνης. Άραγε σχετίζονται οι υμνογράφοι του Φαρισαίου φύγωμεν και του Δοξαστικού των Αίνων της εορτής;
3. Εγώ λέω να πάμε για το β' τροπάριο της στ' ωδής του κανόνα της Θείας Μεταλήψεως, αλλά επειδή θα είναι τραγικό (εάν δεν "αμαρτήσουμε" μουσικώς), σπεύδω να αναφωνήσω: "Ἡ Χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἔσται μεθ' ὑμῶν. Ἀμήν". (Προσοχή· το Αμήν δεν δηλώνει τελευταίο λόγο, είναι της ευλογίας).
Καλό βράδυ πάτερ.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
Δε θέλω να έχω τον τελευταίο λόγο...

Σέβομαι και επικροτώ το μόχθο όλων όσων πάλαιψαν με το "μύλο" ενός από τα χιλιάδες μπερδεμένα τροπάρια, κι αν ακόμα διαφωνώ μαζί τους.

Θέλω να μη μνησικακώ απέναντι σε οποιαδήποτε φραστική παρεκτροπή εναντίον μου και να πράξει το ίδιο οποιοσδήποτε εθίγη τυχόν υπ' εμού.

Επί της ουσίας τώρα: Το "δέντρο"=Φαρισαίου φύγωμεν απλώς μας θύμισε ότι υπάρχει το "δάσος" =τα χιλιάδες τροπάρια που δε σηκώνουν συμβιβαστική λύση μεταξύ ρυθμού και νοήματος. Ξεπεράσαμε ίσως το δέντρο, μοχθήσαντες; Καλώς επράξαμε. "Ανούσιος μύλος"; Όχι βέβαια, του δάσους υπάρχοντος. Υπάρχει λύση; Ναι: Ή χαιρόμαστε το δάσος με τους κινδύνους του, τα αδιέξοδά του, τα σκοτεινά και αδιαπέραστα σημεία του αλλά και το άφθονο οξυγόνο που μας παρέχει (η Τέχνη είναι οξυγόνο και τελικώς ο καβγάς γι' αυτήν γίνεται). Ή εξαπολύουμε τις "μπουλντόζες" ενός καθυστερημένου ορθολογισμού καταγόμενου από τη Νεωτερική και Μοντέρνα εποχή στην εποχή του Μετανεωτερικού και Μεταμοντέρνου, όπου θρησκεία και τέχνη δεν έχουν πια καμιά αγωνία να πείσουν ορθολογικά, αλλά μιλούν βιωματικά, συναισθηματικά, μυστ(αγωγ)ικά. Επιτέλους, το να εξορθολογικοποιείς έστω τους ύμνους που οι άγιοι ποιητές τους τούς προτιμούσαν "ηδυσμένω λόγω", όπως στην αρχαία τραγωδία, θυμίζει τους λόγους του ποιητή : "Τι γύρευες εσύ ένας Υδραίος στη Λάρισα;" Με άλλα λόγια, ο κόσμος δεν περιμένει από την Εκκλησία και τη Λατρεία της ορθολογικώς αρθρωμένα και προφερόμενα-ψαλλόμενα νοήματα αλλά μυσταγωγία συναισθήματος που θα γαληνέψει και θα ζωντανέψει τις "κουρασμένες νεκρές ψυχές" των ανθρώπων της εποχής μας. Η ορθολογίζουσα νοηματοδότηση είναι έργο της επιστήμης κι όχι της λατρείας.
Αρπαχτείτε από τα νοήματα, εφόσον αυτό σας αναπαύει. Κρατώ την ομορφιά.
 
Last edited:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
κ. Μπουσδέκη
Στην συζήτηση για το Φαρισαίου φύγωμεν εκφράστηκαν απόψεις, έγιναν εκτιμήσεις και παρατέθηκαν επιχειρήματα, με βάση το βιβλικό κείμενο, την μετρική ισορροπία των στίχων, την παλαιά μουσική/χωρισμό του ύμνου (πληροφορία Γ. Αρβανίτη) και παρατηρήθηκε ότι σύμφωνα με εκείνα το τροπάριο χωρίζεται σωστά (κατά το νόημά του). Η συζήτηση αυτή, επιπέδου κατά την γνώμη μου, συνεχίστηκε και μετά το μήνυμά σας, και οι συμβολές όλων οικοδόμησαν όλους.
Αντί να προσφέρετε κάποιο νέο στοιχείο σ' αυτόν τον προβληματισμό επί του συγκεκριμένου θέματος (επιχειρήματα, παρατηρήσεις, σκέψεις, μαρτυρίες, κλπ.), κάτι το οποίο δεν σχετίζεται με τον τρόπο που θα επιλέξει ο καθείς να ψάλλει τον ύμνο (ανέφερα, "είναι στην κρίση" του καθενός), ποιείτε την νήσσαν και πετάτε πάλι την μπάλα σε ένα μεγαλύτερο, και γενικότερο γήπεδο. Την στιγμή που οι περισσότεροι συμμετέχοντες εκφραστήκαμε πολύ θετικά και ευχαριστήσαμε για την συμβολή όλων και τα αποτελέσματα αυτής της συμβολής.
Είχα αντιληφθεί βέβαια και από άλλη ανταλλαγή επιχειρημάτων που είχαμε στο παρελθόν αλλά και από 3 τουλάχιστον μηνύματα που αναρτήσατε από τότε μέχρι προχτές, ότι με τον τρόπο που κινείται η σκέψη σας δεν υπάρχει σοβαρό περιθώριο διαλόγου. Αντιθέτως, με άλλα μέλη του φόρουμ ο διάλογος προχώρησε σε αρκετά σημεία και "ξεκουνηθήκαμε" λίγο όλοι, προβληματιζόμενοι και για τις αρχικές θέσεις μας, μετά από την ανταλλαγή επιχειρημάτων.

Λέτε: "Όσους παλαιούς ψάλτες έχω ρωτήσει μέχρι τώρα, μου έχουν πει ότι οι παλαιοί τηρούσαν και τηρούν το μετρικό πρότυπο του αυτομέλου". Γνωρίζουμε τα περί της τήρησης του προτύπου και από εκεί ξεκινούμε όλοι για πολλά χρόνια, μαθητεύοντας με σεβασμό, δεν ρωτήσατε όμως φαίνεται αρκετούς, ή δεν ακούσατε, ή δεν διαβάσατε αρκετούς, παρότι διδάσκετε την ψαλτική, ή τουλάχιστον φαίνεται ότι αποκρύπτετε αυτά που ακούσατε και διαβάσατε. Σας έχω επισημάνει σε άλλη συζήτηση ότι πλείστοι κορυφαίοι πατριαρχικοί και μη πρωτοψάλτες και ψάλτες και επιφανείς μουσικοί (κεκοιμημένοι και ζώντες), σε εκτελέσεις τους (υπάρχουν πολλές ηχογραφήσεις), χειρόγραφά τους, έντυπες εκδόσεις (και εκ του πατριαρχικού τυπογραφείου κατά τον 19ο αιώνα), σε κάποιες περιπτώσεις μικροτροποποιούν την μελωδία για να χωρίσουν σωστότερα τα νοήματα του ύμνου, να αναδείξουν τον λόγο. Δεν το καταλάβατε, δεν το ψάξατε, δεν το δεχτήκατε; Δικαίωμά σας! Όπως δικό μας δικαίωμα είναι να το ψάχνουμε, να το "μετράμε", να το λαμβάνουμε υπ' όψιν μας. Ανοιχτά μυαλά πάντα!
Προσπαθήσατε τότε απελπισμένα και πέραν πάσης λογικής σκέψεως, να αντιτείνετε το ανήκουστο "επιχείρημα": "και γιατί δεν άλλαξαν και τα άλλα; Δεν μας το λέτε αυτό." Λες και ακυρώνεται η προσφορά ή η εργασία κάποιου επειδή δεν καταπιάστηκε (για τους λόγους που ίσως εκείνος γνωρίζει) με τα πάντα, επειδή δεν παρενέβη παντού!
Αυτοί λοιπόν που έκαναν τέτοιες μικροτροποποιήσεις χάριν του νοήματος (θα μπορούσα να παραθέσω σειρά γνωστότατων-κορυφαίων ονομάτων) δεν είναι "παλαιοί"; Δεν είναι παραδοσιακοί; Δεν είναι εκκλησιαστικοί μουσικοί επιφανείς; Μήπως και αυτοί "έβγαλαν αμόρφωτους και αγράμματους όλους τους μελοποιούς"; Μία φράση που την γράψατε για μένα. Ντροπή!!! Ούτε διαβάσατε επαρκώς όσα έχω γράψει σε δημοσιεύσεις μου για το θέμα ("με φειδώ, με γνώση, με συζήτηση....." και τόσα άλλα που φανερώνουν καλά την σκέψη μου), ούτε καταλάβατε, παρά μόνο γενικεύετε και αποδίδετε "ταμπέλες" στον συνομιλητή σας, προφανώς για να περιχαρακώσετε και να δικαιώσετε τις θέσεις σας. Θλιβερή τακτική, λυπάμαι που το λέω.
Και μιλάμε στο παρόν θέμα για την προσομοιακή ποίηση στις διάφορες μορφές της (στιχηρά, τροπάρια κανόνων, κ.λπ.). Γιατί για τα άλλα κ. Μπουσδέκη (ιδιόμελα) δεν αμφισβητεί κανείς σοβαρός και με ελάχιστες έστω γνώσεις ότι πρέπει να χωρίζονται κατά το νόημά τους, σύμφωνα με τα σημεία στίξης τα οποία το υπηρετούν. Εάν τυχόν είστε εσείς ένας που αμφισβητεί αυτό, τότε λυπάμαι να σας πληροφορήσω ότι όλα τα συγγράμματα, θεωρητικά, εγκύκλιοι, τυπικά, πατέρες, κλπ σας ανακαλούν στην τάξη. Εάν θέλετε ακριβείς παραπομπές, λυπάμαι, δεν θα ασχοληθώ ξανά εδώ (αλλά θα ασχοληθώ, συν Θεώ, αλλού), αναρτήθηκαν άλλωστε αρκετά στο φόρουμ, αλλά "ου με πείσεις καν με πείσεις". Αλλά για να μην εκληφθεί ως υπεκφυγή εκ μέρους μου η μη παράθεση αναλυτικών παραπομπών για όσα γράφω στην παράγραφο αυτή, αρχίστε από το "Τωρινός τρόπος του μελίζειν" κεφάλαιο του Χρυσάνθου για να δείτε πώς πρέπει να μελοποιείται ένα κείμενο και μάλιστα σύμφωνα με τον εκ Πελοποννήσου λαμπαδάριο Πέτρο. Για να μην ταλαιπωρούνται οι υπόλοιποι αναγνώστες, θα το γράψω εδώ: σύμφωνα με τα σημεία στίξης του ποιητικού κειμένου, αγαπητέ μου, ώστε να εξάγεται νόημα, να προβάλλεται ο υμνογραφικός λόγος και να "ενιζάνει" στους πιστούς.
Εάν λοιπόν το ανακαλύψετε αυτό, θα ήθελα να μας απαντήσετε στην ερώτηση: αφού τα ιδιόμελα πρέπει να μελοποιούνται κατά το νόημά τους, στα προσόμοια γιατί δεν πρέπει να γίνει -όταν είναι δυνατόν, με γνώση, με φειδώ, κλπ. ... να μην ξαναγράψω τώρα όλες τις προϋποθέσεις που πολλάκις ανέφερα για να ηρεμήσετε- κάτι τέτοιο; Δηλαδή, λίγες μικροτροποιήσεις του μέλους και των καταλήξεων, τις οποίες σας ανέφερα παραπάνω ότι κάνουν πλείστοι των σπουδαίων πρωτοψάλτων, όταν αυτό είναι δυνατό;
Μήπως έχουν άλλη λειτουργία μέσα στην λατρεία οι προσομοιακοί ύμνοι και άλλη τα ιδιόμελα; Μήπως τα δεύτερα πρέπει να κατανοούνται ενώ οι πρώτοι όχι; Εάν το ακούσω και αυτό...
Έγραψα και αλλού ότι αυτό το οποίο δεν μπορούμε να ζητήσουμε να κατανοήσουμε στην λατρεία είναι ο μυστηριακός της χαρακτήρας. Τα αναγνώσματα όμως, οι ευχές, οι ύμνοι, γράφτηκαν για να κατανοούνται, να διδάσκουν, κλπ.
Το πρόβλημα λοιπόν είναι ότι στην προσομοιακή ποίηση στις διάφορες μορφές της, το έτοιμο πλαίσιο του αυτομέλου δεσμεύει πάρα πολύ και όταν ο υμνογράφος δεν γράψει επιτυχημένα τον ύμνο ώστε τα νοήματά του να ολοκληρώνονται εκεί όπου η μελωδία κάνει εντελείς καταλήξεις (και αντίστοιχα στις υποδιαστολές ατελείς), τα νοήματα αλλιώνονται, μερικές φορές τραγικά. Και διάβαζα κάπου ότι υπήρχαν υμνογράφοι που δεν γνώριζαν μουσική, απλά εφάρμοζαν τα ρυθμοτεχνικά πρότυπα της ισοσυλλαβίας και ομοτονίας αδιακρίτως.
Σε περιπτώσεις λοιπόν προσομοιακών ύμνων που "χτυπούν" ιδιαίτερα άσχημα όταν ψάλλονται κατά το πρότυπό τους πρέπει να επιλέξει κανείς εάν θα τροποποιήσει ελαφρά την μουσική τους. Αλλά μήπως δεν διαλέγουμε όλοι μας να τροποποιήσουμε την ώρα που ψάλλουμε τόσες και τόσες γραμμές και τονισμούς που εάν τις λέγαμε ακριβώς κατά το αυτόμελο ή τον ειρμό θα σήκωνε το κεφάλι της απελπισμένα και η τελευταία αγράμματη γιαγιά του εκκλησιάσματος; Εάν δεν το δεχτούμε αυτό ειλικρινώς ως γεγονός...

Δεν θα γράψω άλλα, αν και υπάρχουν πολλά. Σας αφιερώνω μόνο το επόμενο ηχητικό. Σύμφωνα με την ταμπέλα σας και ο ψάλλων σ' αυτό (εφόσον αλλοιώνει σε πλείστες περιπτώσεις το πρότυπο των ειρμών χάριν της ανάδειξης του ορθού νοήματος των τροπαρίων) "έχει βγάλει αγράμματους και αμόρφωτους όλους τους μελοποιούς". Σύμφωνα με την δική μου άποψη προσθέτει και με το παρόν το δικό του σημαντικό λιθαράκι στην ψαλτική (μαζί με όλα τα άλλα που προσέθεσε), έχει ανοιχτό μυαλό χωρίς κολλήματα και ενώ σέβεται αυτό που έμαθε και παρέλαβε, δεν το παραδίδει άψυχο ή έστω ακαλλιέργητο στους επόμενους. Και όλα κρίνονται.
Και στο τέλος, κ. Μπουσδέκη, "ο καθείς κατά την κρίσιν του".

http://www.mediafire.com/?kd2mzqznamk
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
http://www.analogion.com/forum/showthread.php?t=301&page=3

παραπέμπω στην επίμαχη συζήτηση/διάλογο (εγώ αυτό νομίζω ότι έκανα) στο μήνυμα 26 όπου και παραδέχομαι όλα όσα μου καταλογίζετε στο τελευταίο μήνυμα το οποίο στοχεύει στη δημιουργία εντυπώσεων και μόνο.

συγγνώμη που δε θα σας κάνω τη χάρη να συμφωνήσω.

Θεωρώ το τελευταίο σας μήνυμα προσβλητικότατο και δε θα ξανασυνομιλήσω μαζί σας σε ό,τι έχει σχέση με το συγκεκριμένο θέμα.

Τα συμπεράσματά του ο καθένας τα έχει βγάλει, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι συμφωνεί με εσάς...

Κατά τ' άλλα, δεν έχω κάποιο πρόβλημα μαζί σας, απλά η στάση σας απέναντί μου είναι εντελώς ΥΠΟΤΙΜΗΤΙΚΗ γι αυτό και επιλέγω αυτή τη λύση.

Και να βάζετε τον καλό λογισμό πρώτα, να έχετε κ λίγο χούμορ, μην τα παίρνετε όλα τοις μετρητοίς.

Αυτά και καληνύχτα

ΥΓ: το συνημμένο δεν το άνοιξα καν
 
Top