4+1 αποριες...

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Βοηθείστε με αδελφια, προσπαθω να καταλαβω...

α) Υποτίθεται οτι παραδοση ειναι να τηρεις τα υπαρχοντα. Πώς γινεται να θεωρειται πχ ο Καραμανης "παραδοσιακος", τη στιγμη που στα χερουβικα του καταλυει καθε συνδετικο κρικο με το παρελθον φτιαχνοντας δικες του θεσεις; Δεν μιλαμε για παραλλαγη των παλαιων ουτε για προσθηκη νεων θεσεων αλλα για καταργηση της ολης δομης και χτισιμο σε ελευθερο στυλ.

β) Υπο το ιδιο πρισμα, πώς ειναι δυνατον να εγκρινονται απο τον ψαλτοκοσμο εκφανσεις οπως οι "ψευτικες" νοτες που βαζει συνειδητα σε ψηλους φθογγους του μελους;

γ) Ο Σακελλαριδης εχει συνδεθει αποκλειστικα και μονο με τετραφωνες χορωδιες. Απο πού προκυπτει ομως αυτο; Στα βιβλια του (πχ Χρηστομαθεια, Ιερα Υμνωδια) τα μελη που εχει ειναι κλασικοτατα με μελωδιες σχεδον ιδιες με αυτες του Ιωαννου. Οι εναρμονισεις εγιναν μονο σε καποια μελη της Θ. Λειτουργιας. Ποθεν προκυπτει ο ορος "ευρωπαϊστης";

δ) Ολα τα θεωρητικα τονιζουν τη σημασια της σταθερης χρονικης αγωγης, το ιδιο λεει και ο Στανιτσας σε συνεντευξη του. Ποιος ειναι ο λογος που η συντριπτικη πλειοψηφια ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΕΙ να λεει ειτε ολοκληρες φρασεις ειτε ολοκληρα δοξαστικα και παπαδικα μελη σε εντελως ελευθερο χρονο; (Και ο περιγυρος εγκρινει αντι να αποδοκιμασει...)

ε) Γιατι εχει παραγκωνιστει εντελως το δοξασταριο του Ιακωβου; Ολοι θα σκεφτουν "ειναι μεγαλα τα μελη". Χρονομετρηστε πχ το "Πατερ Αγαθε" του Ιακωβου με ζωηρο χρονο, δεν ειναι πανω απο 6'. Κοιταξτε κατ' αντιστοιχια συγχρονες ηχογραφησεις των "συντομων" μελων, κυμαινονται απο 5'-7'. Απο χρονικης αποψεως καμια διαφορα. Γιατι λοιπον ο ψαλτοκοσμος προτιμα να λεει συντομα μελη σε πολυ αργο χρονο;
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Βοηθείστε με αδελφια, προσπαθω να καταλαβω...

α) Υποτίθεται οτι παραδοση ειναι να τηρεις τα υπαρχοντα. Πώς γινεται να θεωρειται πχ ο Καραμανης "παραδοσιακος", τη στιγμη που στα χερουβικα του καταλυει καθε συνδετικο κρικο με το παρελθον φτιαχνοντας δικες του θεσεις; Δεν μιλαμε για παραλλαγη των παλαιων ουτε για προσθηκη νεων θεσεων αλλα για καταργηση της ολης δομης και χτισιμο σε ελευθερο στυλ.

;

1/5 Μπορείς να παραθέσεις τί γράφει στην αρχή των Χερουβικών του ο ίδιος;
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Αναφερεστε στο "Διασκευασθέντα βασει παλαιων και νεων διδασκαλων";
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
1. Δε θεωρείται από όλους παραδοσιακός. Οι λόγοι για τους οποίους άλλοι τον θεωρούν και άλλοι όχι μπορεί να είναι διαφορετικοί. Εξαρτάται και σε σχέση με ποιον τον συγκρίνεις. Επίσης, αυτό το νέο στυλ που χτίζει υποτίθεται πως κι αυτό από κάποιο παραδοσιακό άκουσμα προκύπτει.

2. Ποιές είναι αυτές οι ψεύτικες νότες; Τι εννοείς;

3. Αυτά τα λίγα αλλά κρίσιμα μέλη ήταν αρκετά για να του προσδώσουν τον όρο. Στα υπόλοιπα θα σου πουν ότι δεν μπορούσε να γίνει κάτι.

4. Τι θα πει ελεύθερος χρόνος; Και το πιο αργό μέλος έχει χρονική αγωγή.

5. Γιατί είναι γενικά πιο τεχνικό και απαιτητικό μέλος και σε κάποιους ήχους χρειάζονται επιπλέον θεωρητικές γνώσεις. Οι πολλοί φθόγγοι ανά συλλαβή για κάποιους είναι κουραστικοί στην εκτέλεση και για άλλους στο άκουσμα, ιδίως αν προσπαθήσεις να τους χωρέσεις στον ίδιο χρόνο με το σύντομο μέλος. Επίσης το απαραίτητο βιβλίο του Ιακώβου δεν το διαθέτουν όλοι ενώ το "σύντομο μέλος" ψάλλεται συνήθως χωρίς βιβλίο. Δεν έχει παραγκωνιστεί εντελώς πάντως. Διατηρείται η Κασσιανή, το Ήδη βάπτεται και τα Ιδιόμελα των Κατανυκτικών. Ίσως όχι τυχαία: περισσότερα μέλη μάλλον θα ήταν μονότονα και επαναλαμβανόμενα. Οι μελωδικές γραμμές τους μάλλον έχουν περάσει σε άλλα ήδη μέλους, στο βαθμό που χρειάζεται για να είναι μια ακολουθία ισορροπημένη.
 
Last edited:

tzark

Μέλος
Βοηθείστε με αδελφια, προσπαθω να καταλαβω...

α) Υποτίθεται οτι παραδοση ειναι να τηρεις τα υπαρχοντα. Πώς γινεται να θεωρειται πχ ο Καραμανης "παραδοσιακος", τη στιγμη που στα χερουβικα του καταλυει καθε συνδετικο κρικο με το παρελθον φτιαχνοντας δικες του θεσεις; Δεν μιλαμε για παραλλαγη των παλαιων ουτε για προσθηκη νεων θεσεων αλλα για καταργηση της ολης δομης και χτισιμο σε ελευθερο στυλ.

β) Υπο το ιδιο πρισμα, πώς ειναι δυνατον να εγκρινονται απο τον ψαλτοκοσμο εκφανσεις οπως οι "ψευτικες" νοτες που βαζει συνειδητα σε ψηλους φθογγους του μελους;

γ) Ο Σακελλαριδης εχει συνδεθει αποκλειστικα και μονο με τετραφωνες χορωδιες. Απο πού προκυπτει ομως αυτο; Στα βιβλια του (πχ Χρηστομαθεια, Ιερα Υμνωδια) τα μελη που εχει ειναι κλασικοτατα με μελωδιες σχεδον ιδιες με αυτες του Ιωαννου. Οι εναρμονισεις εγιναν μονο σε καποια μελη της Θ. Λειτουργιας. Ποθεν προκυπτει ο ορος "ευρωπαϊστης";

δ) Ολα τα θεωρητικα τονιζουν τη σημασια της σταθερης χρονικης αγωγης, το ιδιο λεει και ο Στανιτσας σε συνεντευξη του. Ποιος ειναι ο λογος που η συντριπτικη πλειοψηφια ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΕΙ να λεει ειτε ολοκληρες φρασεις ειτε ολοκληρα δοξαστικα και παπαδικα μελη σε εντελως ελευθερο χρονο; (Και ο περιγυρος εγκρινει αντι να αποδοκιμασει...)

ε) Γιατι εχει παραγκωνιστει εντελως το δοξασταριο του Ιακωβου; Ολοι θα σκεφτουν "ειναι μεγαλα τα μελη". Χρονομετρηστε πχ το "Πατερ Αγαθε" του Ιακωβου με ζωηρο χρονο, δεν ειναι πανω απο 6'. Κοιταξτε κατ' αντιστοιχια συγχρονες ηχογραφησεις των "συντομων" μελων, κυμαινονται απο 5'-7'. Απο χρονικης αποψεως καμια διαφορα. Γιατι λοιπον ο ψαλτοκοσμος προτιμα να λεει συντομα μελη σε πολυ αργο χρονο;
Γιατί έχετε απορία ? όπως έλεγε και ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ στην Μητρόπολη Αθηνών "Ο καθένας κάνει ότι του καπνίσει εδώ" ........τόσο απλά. Δεν συνεχίζω γιατί θα τα ακούσω πάλι από τους συντονιστές...
 

leon1

ΑΠΤΜΧΕ Leon1
Βοηθείστε με αδελφια, προσπαθω να καταλαβω...

α) Υποτίθεται οτι παραδοση ειναι να τηρεις τα υπαρχοντα. Πώς γινεται να θεωρειται πχ ο Καραμανης "παραδοσιακος", τη στιγμη που στα χερουβικα του καταλυει καθε συνδετικο κρικο με το παρελθον φτιαχνοντας δικες του θεσεις; Δεν μιλαμε για παραλλαγη των παλαιων ουτε για προσθηκη νεων θεσεων αλλα για καταργηση της ολης δομης και χτισιμο σε ελευθερο στυλ.

β) Υπο το ιδιο πρισμα, πώς ειναι δυνατον να εγκρινονται απο τον ψαλτοκοσμο εκφανσεις οπως οι "ψευτικες" νοτες που βαζει συνειδητα σε ψηλους φθογγους του μελους;

γ) Ο Σακελλαριδης εχει συνδεθει αποκλειστικα και μονο με τετραφωνες χορωδιες. Απο πού προκυπτει ομως αυτο; Στα βιβλια του (πχ Χρηστομαθεια, Ιερα Υμνωδια) τα μελη που εχει ειναι κλασικοτατα με μελωδιες σχεδον ιδιες με αυτες του Ιωαννου. Οι εναρμονισεις εγιναν μονο σε καποια μελη της Θ. Λειτουργιας. Ποθεν προκυπτει ο ορος "ευρωπαϊστης";

δ) Ολα τα θεωρητικα τονιζουν τη σημασια της σταθερης χρονικης αγωγης, το ιδιο λεει και ο Στανιτσας σε συνεντευξη του. Ποιος ειναι ο λογος που η συντριπτικη πλειοψηφια ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΕΙ να λεει ειτε ολοκληρες φρασεις ειτε ολοκληρα δοξαστικα και παπαδικα μελη σε εντελως ελευθερο χρονο; (Και ο περιγυρος εγκρινει αντι να αποδοκιμασει...)

ε) Γιατι εχει παραγκωνιστει εντελως το δοξασταριο του Ιακωβου; Ολοι θα σκεφτουν "ειναι μεγαλα τα μελη". Χρονομετρηστε πχ το "Πατερ Αγαθε" του Ιακωβου με ζωηρο χρονο, δεν ειναι πανω απο 6'. Κοιταξτε κατ' αντιστοιχια συγχρονες ηχογραφησεις των "συντομων" μελων, κυμαινονται απο 5'-7'. Απο χρονικης αποψεως καμια διαφορα. Γιατι λοιπον ο ψαλτοκοσμος προτιμα να λεει συντομα μελη σε πολυ αργο χρονο;
Συγνώμη μας εμπαίζεις; ο Καραμάνης έγραφε ότι να είναι;Έχεις ακούσει για πατριαρχική παράδοση; ή μας δουλεύεις για τον Σακελλαρίδη; έχει τόσα Βιντεάκια στο youtube βάλε να ακούσεις και μετά να μιλάς για τον Συγχωρεμένο τον Καραμάνη!άντε γιατί βγαίνει ο καθένας και λέει ότι του κατέβει!
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Συγνώμη μας εμπαίζεις; ο Καραμάνης έγραφε ότι να είναι;Έχεις ακούσει για πατριαρχική παράδοση; ή μας δουλεύεις για τον Σακελλαρίδη; έχει τόσα Βιντεάκια στο youtube βάλε να ακούσεις και μετά να μιλάς για τον Συγχωρεμένο τον Καραμάνη!άντε γιατί βγαίνει ο καθένας και λέει ότι του κατέβει!

Άλλο πράγμα η προσφορά του Καραμάνη στην εκκλησιαστική μουσική μας στο συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο που έδρασε και άλλο να μην μπορούμε να δούμε ότι η "νέα παπαδικη" όπως διαμορφώθηκε από τους περισσότερους μεγάλους ψάλτες του 20ου αιώνα με προεξέχοντα τον Καραμάνη απέχει πόρρω απο την κλασική παπαδικη του Πέτρου κτλ (η οποία βεβαίως απέχει αρκετά από την παλαιά παπαδικη προ του 17ου αιώνα).
Το 1960 ο Καραμανής συγκρίνονταν με τα τετράφωνα, σήμερα συγκρίνεται με τα κλασικά κείμενα που επανήλθαν σε χρήση (ανεξάρτητα από την εκτελεση-αλλο θέμα αυτό).
Μεγάλωσα ως παιδί με χερουβικά Ταλιαδώρο και Καραμάνη, ανδρώθηκα μουσικά με κλασικά, ψελνω εδώ και 15 χρόνια κατά 90% μόνο Πέτρο και ΔΕΝ μπορώ να ψάλλω πλέον Καραμάνη. Δεν λέω ότι εγώ είμαι ο σωστός η κακώς ψάλλει ο καθένας αυτά που ψάλλει, αλλά το να μη βλέπουμε τη διαφορά δεν το καταλαβαίνω.
 

leon1

ΑΠΤΜΧΕ Leon1
Άλλο πράγμα η προσφορά του Καραμάνη στην εκκλησιαστική μουσική μας στο συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο που έδρασε και άλλο να μην μπορούμε να δούμε ότι η "νέα παπαδικη" όπως διαμορφώθηκε από τους περισσότερους μεγάλους ψάλτες του 20ου αιώνα με προεξέχοντα τον Καραμάνη απέχει πόρρω απο την κλασική παπαδικη του Πέτρου κτλ (η οποία βεβαίως απέχει αρκετά από την παλαιά παπαδικη προ του 17ου αιώνα).
Το 1960 ο Καραμανής συγκρίνονταν με τα τετράφωνα, σήμερα συγκρίνεται με τα κλασικά κείμενα που επανήλθαν σε χρήση (ανεξάρτητα από την εκτελεση-αλλο θέμα αυτό).
Μεγάλωσα ως παιδί με χερουβικά Ταλιαδώρο και Καραμάνη, ανδρώθηκα μουσικά με κλασικά, ψελνω εδώ και 15 χρόνια κατά 90% μόνο Πέτρο και ΔΕΝ μπορώ να ψάλλω πλέον Καραμάνη. Δεν λέω ότι εγώ είμαι ο σωστός η κακώς ψάλλει ο καθένας αυτά που ψάλλει, αλλά το να μη βλέπουμε τη διαφορά δεν το καταλαβαίνω.
Aγαπητέ Ο Καραμάνης Ο Ταλιαδώρος Και Ο Χρύσανθος ήταν αυτοί που αναβίωσαν την αίγλη της βυζαντινής μουσικής είναι κλασσικότατοι και βασίζονται στον Πέτρο, Στέφανο, Ραιδεστηνό, Πρίγγο. Τώρα αν εσύ τα καλλωπιστικά που έχει ο Πέτρος ξέρεις να τα αποδόσεις όπως έκανε ο Λαμπαδάριος και νομίζεις ότι είναι ευκολότερος, δικό σου θέμα! Τα καλλωπιστικά είναι για να εκτελούνται και όχι να κακοποιούνται(δεν αναφέρομαι προσωπικά).
 

ktrifonidis

Τρυφωνίδης Κων/νος
Μην κρίνετε τον Καραμάνη μόνο από τις δικές του εκτελέσεις. Να κρίνετε το συγγραφικό έργο του Καραμάνη, αφού ακούσετε εκτελέσεις του Ζαχαρία Πασχαλίδη και Ματθαίου Τσακμιράνη. Μετά ελάτε να συζητήσουμε πόσο κλασικός ήταν.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Κύριε Ἀναγνωστόπουλε, στὴν σύγχυση ποὺ βρίσκεστε, βρίσκεται μεγάλο μέρος τῆς ψαλτικῆς κοινότητας, δίχως, πιστεύω, νὰ φταίει κανένας γι’ αὐτό. Θὰ προσπαθήσω νὰ γράψω τὴν δική μου ἄποψη στὸ πῶς ἐπῆλθε αὐτό τὸ βασικὰ διαχρονικό θέμα στὴν παράδοση, κάνοντας χρήση μεταξὺ ἄλλων καὶ ὀνομάτων ποὺ ἀναφέρατε. Τὸ πρόβλημα ποὺ πολλάκις καὶ ἐγὼ ἔχω ἀντιμετωπίσει στὴν κοινότητα, εἶναι ὅτι ἡ ἀμφισβήτηση τοῦ ἔργου ὀνομάτων ποὺ ἔχουν προσφέρει στὴν τέχνη, προκαλεῖ ἀντιμαχίες σὲ προσωπικὸ καὶ μόνο ἐπίπεδο (ἤδη στὸ παρὸν θέμα ξεκίνησαν νὰ γράφονται τέτοια, καὶ ἴσως συνεχίσουν ὥσπου νὰ κλείσει ἀπὸ τοὺς συντονιστές), πιθανότατα ἐπειδὴ τὰ πρόσωπα αὐτὰ τὰ γνωρίζουμε/σαμε, γεγονὸς ποὺ ὁδηγεῖ τὶς συζητήσεις σὲ μία ἀντιπαράθεση ἐπιπέδου ὁπαδῶν ποδοσφαίρου, διότι ὑπάρχει καὶ τὸ μεσογειακὸ ταμπεραμέντο, πέραν τῆς λατρείας στὴν στρογγυλὴ θεά, δίχως τελικὰ νὰ συζητᾶμε ποτὲ ἐπὶ τῆς μουσικῆς οὐσίας, βάσει τῆς ὁποίας καὶ τίθεται ὁ προβληματισμός (ὁ ὁποῖος ἐλπίζω ἀπὸ μέρους σας νὰ εἶναι πραγματικὸς καὶ ὄχι ῥητορικὲς ἀπορίες).

Αὐτὸ ποὺ θεωρῶ ὅτι δὲν ὑπολόγισαν οἱ τρεῖς δάσκαλοι φτιάχνοντας μία τέλεια στὴν ἀνάγνωση καὶ κατανόηση μουσικὴ γραφή, ἦταν ὅτι μετὰ τὴν παρέλευση αἰώνων οἱ νέοι ψάλτες ἂν καὶ θὰ μάθαιναν σαφῶς εὐκολότερα καὶ γρηγορότερα, θὰ γαλουχοῦντο παράλληλα σὲ μία λογικὴ ὀπτικῆς μουσικῶν χαρακτήρων καὶ ὄχι μουσικῶν φράσεων. Αὐτὸ μᾶς κάνει σήμερα νὰ θεωροῦμε ὅτι αὐτὸ ποὺ γράφει ὁ Καραμάνης·

Screenshot 2021-03-03 094131.jpg
εἶναι ἄσχετο μὲ αὐτὸ ποὺ γράφει ὁ Φωκαέας·

Screenshot 2021-03-03 094603.jpg

ἐνῶ δὲν εἶναι, ἀφοῦ πρόκειται ἁπλῶς γιὰ μία ἀναλυτικότερη γραφὴ τοῦ ἴδιου μουσικοῦ κορμοῦ. Φυσικὰ αὐτὸ δὲν ἀναιρεῖ τὸ γεγονὸς ὅτι τὰ νεώτερα αὐτὰ μέλη περιέχουν πολλὲς ἐντελῶς νέες μουσικὲς φράσεις, ἀλλὰ μήπως αὐτὸ δὲν συνέβαινε πάντα; Κοιτάξτε γιὰ παράδειγμα τὰ Ἑωθινὰ Δοξαστικὰ τοῦ Χρυσάφου καὶ τὰ ἀντίστοιχα τοῦ Ἰακώβου. Ὁ δεύτερος δὲν κάνει κἂν σύντμηση, ἀλλὰ κάτι ἄλλο, μὲ ἀναφορὲς ὅμως (καὶ ὄχι μίμηση) στὸν τρόπο μουσικῆς ἀνάπτυξης τοῦ πρώτου (μουσικὴ φρασεολογία). Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Πέτρος ὁ Βυζάντιος «ἠγανάκτει μεγάλως» στὸν Ἰάκωβο, γι’ αὐτὸ καὶ ἐσεῖς καὶ πολλοὶ ἄλλοι θέτετε/ουμε αὐτὸ τὸ θέμα.

Ὅπως ἡ σύγχρονη μουσικολογία ἔχει δείξει, ὑπάρχει ἡ βυζαντινὴ μουσική, ἡ μεταβυζαντινὴ καὶ ἡ νεοβυζαντινή. Οἱ τρεῖς αὐτὲς χρονικὲς περίοδοι τῆς τέχνης ὅ,τι καὶ ἂν λέμε ὅτι παρέμεινε ἀκριβῶς ἡ ἴδια, τὴν διαφοροποίησαν σὲ σημεῖα δομικά, πολλῷ δὲ μᾶλλον στὸν αἰσθητικὸ τομέα. Δηλαδὴ μὲ βάση τὴν σήμερα ἰσχύουσα μουσικὴ θεωρία τοῦ Χρυσάνθου τὰ γνωστὰ Κοντάκια «Ἡ Παρθένος σήμερον» καὶ τὸ «Ἐπεφάνης σήμερον» εἶναι σὲ Γ΄ καὶ Δ΄ ἤχους ἀντίστοιχα;

Οἱ εὐκολότερες καὶ πιὸ προσιτὲς λύσεις σὲ τομεῖς ἐκμάθησης ὅπως καὶ ἡ γλῶσσα, μοιραῖα δημιουργοῦν ἀπόσταση ἀπὸ τὸ παρελθόν. Σημασία γιὰ μένα ἔχει αὐτὸ ποὺ ἐπιλέγουμε νὰ ἀκολουθήσουμε νὰ λειτουργεῖ, νὰ ἐπιτελεῖ τὸν σκοπὸ γιὰ τὸν ὁποῖο φτιάχτηκε.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Καλημέρα και χρόνια πολλά ,εν όψει της Κυριακής του Ασώτου! Το Θέμα που εθίγη είναι πραγματικά ένα ζήτημα που όλους λίγο πολύ μας έχει προβληματίσει. Επειδή έγινε λόγος για τους Θεσσαλονικείς ψάλτες , ειδικά δε για τον Καραμάνη και είχα την ευλογία να μαθητεύσω κοντά τους, καλό είναι να γνωρίζουμε κάποια πράγματα. Καραμάνης , Χρύσανθος, Ταλιαδώρος, Σουρλατζής , Παναγιωτίδης, (τουλάχιστον γι αυτούς γνωρίζω) τα κλασσικά μαθήματα κυριολεκτικά τα είχαν φάει. Τα είχαν μελετήσει απεριόριστα. Ο δε Παναγιωτίδης (για τον οποίο μόνο έχω ακούσει ,δεν τον γνώρισα προσωπικά) είχε διαλύσει τον Προγάκη και στο καφενείο μαζί με το τσίπουρο που έπινε μελετούσε και μουσική. Ποτέ στη σχολή της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης δεν διδαχθήκαμε κάποιο μάθημα άλλο εκτός από τα κλασσικά. Για την άνθηση της ψαλτικής στη Θεσσαλονίκη ευθύνονται δύο προσωπικότητες πρώτα Παναγιωτίδης Και δεύτερος Πρίγγος, βάζω δεύτερο τον Πρίγγο διότι δεν ζούσε εκεί. Η καλή ερμηνεία για τους Κων/λίτες ψάλτες ήταν η σωστή και μελετημένη ανάλυση των μουσικών φράσεων. Μάλιστα ο Πρίγγος έλεγε για κάποιον ψάλτη υποτιμητικά "αυτός ψέλνει ότι βλέπει", Η ανάλυση των μουσικών φράσεων είναι ένα πολύ λεπτό και δύσκολο πράγμα και νομίζω ότι είναι αυτό που ονομάζουμε ύφος και το οποίο στις μέρες μας τείνει να χαθεί εξ αιτίας της έπαρσης που διακατέχει τους νέους ψάλτες και όποιος έχει έπαρση δεν έχει μεράκι. Ο Καραμάνης ήταν πολύ φίλος με τον Παναγιωτίδη νύχτα μέρα μαζί. Ο Παναγιωτίδης έψελνε ο Καραμάνης έγραφε ! Όμως Ο Καραμάνης ήταν αξιέπαινος διότι ενώ έκανε πολύ παρέα με αυτόν τον γίγαντα της Β. Μουσικής δεν παρασύρθηκε ούτε στο ποτό ούτε στο τσιγάρο , που ομολογουμένως άρεσαν στον Παναγιωτίδη ! Όσο για τις ψεύτικες νότες του Καραμάνη ήταν ένας δικός του τρόπος για να χτυπάει ψιλές νότες , γιατί ως γνωστόν ο Καραμάνης δεν ήταν υψίφωνος. Ο Σακελλαρίδης ,απ όσο έχω διαβάσει , ήταν άριστος μουσικός και καλλικέλαδος . όμως αν τον μελετήσεις καλύτερα θα διαπιστώσεις ότι είναι ευρωπαϊστής. Έχει κάποια καλά πράγματα που γίνεται να φανούν χρήσιμα. sorry για την πολυλογία.
 
Καλή η θεωρία.... αλλά η πράξη είναι πάντα οδηγός. Η πράξη είναι η παράδοση.

Αφού είναι παραδοσιακοί κατά τα λεγόμενα...

Τους ψάλλουν στα πτυχία και στα διπλώματα;
Τους ψάλλουν στο πατριαρχείο;
Τους ψάλλουν στο άγιο όρος;
Τους ψάλλουν οι εν ζωή άρχοντες από την Πόλη;
 

Υάκινθος B

Well-known member
Τα κλασσικά μαθήματα αποτελούν τη Βάση ,τον μπούσουλα θα λέγαμε της ψαλτικής. Οι Δάσκαλοι της Θεσσαλονίκης έγραψαν αναλυτικά . Αυτό είπα προηγουμένως ότι αυτά που έγραφαν δεν ήταν αποκλειστικά δικά τους ,εμπνεύστηκαν και από κάποιους άλλους, άλλωστε ο Ταλιαδώρος το έλεγε ότι" στον Πρίγγο χρωστάω πολλά." Το ίδιο και ο Χρύσανθος. Ο Καραμάνης στον Παναγιωτίδη. Αυτοί ήταν συνεχιστές της παράδοσης Πρίγγου- Παναγιωτίδη. Και αυτή αν θέλετε ήταν και η προσφορά τους ότι αν και έγραψαν αναλυτικά δεν ξέφυγαν από το εκκλησιαστικό ύφος. Ο Παναγιωτίδης αποτελεί σπουδαίο κεφάλαιο για την ψαλτική στη Θεσσαλονίκη μην κοιτάτε που δεν του έχει αποδοθεί η πρέπουσα "αξία" επειδή ήταν λίγο μποέμ τύπος. Θα έλεγα ισάξιος του Πρίγγου.
Τα τελευταία χρόνια απ' ότι έχω μάθει και οι αγιορείτες ψάλλουν αυτά τα μαθήματα δεν είναι όπως παλιότερα που έψαλλαν μόνο Νικόλαο και Φιλανθίδη.
Όσο για τα πτυχία και τα διπλώματα πρέπει να διδάσκονται αποκλειστικά τα κλασσικά μαθήματα διότι η ανάλυση εμπεριέχει και λίγο το προσωπικό στυλ και τις φωνητικές ικανότητες του ερμηνευτή. Για να αναλύσεις σωστά( Εκκλησιαστικά -παραδοσιακά) χρειάζεται πρώτα να έχεις σωστά ακούσματα και δεύτερον τεράστια εμπειρία δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα.
 
Μεγάλη μορφή ο αείμνηστος Καραμάνης, επηρέασε βαθύτατα την ψαλτική κοινότητα, με τις ερμηνείες του, τους μαθητές και κυρίως τις εκδόσεις του. Σίγουρα η αφετηρία του ήταν παραδοσιακή, αλλά έχει και νεωτερικές προεκτάσεις. Πιστεύω όμως ότι η νεωτερικότητα τού σήμερα κάλλιστα γίνεται παράδοση τού αύριο, εάν τηρούνται οι όροι που προϋποθέτει το είδος τής τέχνης.
Επί τη ευκαιρία να θυμίσω μιαν "εξτρεμιστική", θα έλεγα, πλευρά του, όταν πρότεινε ένα δικό του σύστημα παρασημαντικής με αριθμούς! Θα είχε ενδιαφέρον, αν γνωρίζει κάποιος, να μας πει δυο λόγια περί αυτού.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Η παραδοσιακότητα έχει πρωτίστως να κάνει με το γεγονός ότι λειτουργεί εντός του χώρου της καθ' ημάς ανατολής και λιγότερο με το αν ακολουθεί κάποιες συγκεκριμένες νόρμες.

Το γιατί δεν ψάλλεται σε ωδεία, πατριαρχεία, ιερές μονές, έχει να κάνει και με το μονωδιακό χαρακτήρα των έργων. Κατά κάποιους αυτό είναι ένα ακόμα νεωτερικό στοιχείο του. Δηλαδή ότι η παράδοση θέλει χορωδίες και σε περιορισμένο ή καθόλου βαθμό καλοφωνικά μέλη. Οι μεγάλοι αυτοί ψάλτες έχουν αναγάγει το παπαδικό (και όχι μόνο) σε καλοφωνικό μέλος! Δεν έπρεπε να έχουν το δικαίωμα;

Άλλος λόγος που οι παραπάνω φορείς δεν κάνουν χρήση των μελών αυτών είναι επειδή τα μέλη που ψάλλουν τυγχάνει να τα παρήγαγαν κιόλας οι ίδιοι οπότε να μη χρειάζονται ή να μην αποδέχονται επιρροές από τρίτους, πιθανόν "κατώτερους".
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Εχουν αλλη χαρα τα παλαια μαθηματα. Ομως καλυτερο αυτο


παρα αυτο


:cool:
Οποιαδήποτε καλή εκτέλεση είναι προτιμότερη οποιασδήποτε ...
1. Τα παραδοσιακά κείμενα δεν τα επανέφερε μόνο η γνωστή σχολη2. 2.Άλλο ζήτημα τα κείμενα που επιλέγεις, άλλο ο τρόπος που τα ερμηνεύεις
 
Top