"Ο άγγελος εβόα... Συμφώνως Παρθένε..." Κυριακή του Παραλύτου 22/5/16 Φανάρι -Πατριαρχικός Ναός

Άκρως ενδιαφέρουσα ανάρτηση του ΟΦΕΛΠ
http://lampadariospetros.blogspot.gr/

Συμφωνούμε απόλυτα με τα λεγόμενα του ΟΦΕΛΠ. Ως προς την ερμηνεία του συγκεκριμένου μέλους διακρίνω τον Π.Ν. κάπως "σφιγμενο", λιγο η προσαρμογή, λιγο ο ντόρος και οι κακίες γλώσσες ίσως..
 
Συμφωνούμε απόλυτα με τα λεγόμενα του ΟΦΕΛΠ. Ως προς την ερμηνεία του συγκεκριμένου μέλους διακρίνω τον Π.Ν. κάπως "σφιγμενο", λιγο η προσαρμογή, λιγο ο ντόρος και οι κακίες γλώσσες ίσως..

Δεν ασχολείται με διαδίκτυο και κουτσομπολιά ...
Καρατσεκαρισμενο ...
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Πολύ ωραία εκτέλεση, αλλά οι προκάτοχοί του δεν το έλεγαν έτσι στον Π. Ναό...απλή παρατήρηση κάνω, δεν έχω προσωπικά πρόβλημα επ' αυτού.

Αν θέλεις σε παρακαλω πολυ ,μπορείς να εξηγήσεις τι ακριβώς εννοείς .΄
Μια διευκρίνιση απλα .
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Μια απλή διαπίστωση, μελετώντας τις ηχογραφήσεις που υπάρχουν από τον Π. Ναό, έως και του τελευταίου άρχοντος Λ. Αστέρη...καλοπροαίρετα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium


Συμφωνούμε απόλυτα με τα λεγόμενα του ΟΦΕΛΠ. Ως προς την ερμηνεία του συγκεκριμένου μέλους διακρίνω τον Π.Ν. κάπως "σφιγμενο", λιγο η προσαρμογή, λιγο ο ντόρος και οι κακίες γλώσσες ίσως..

Ὄχι δὲν συμφωνοῦμε μὲ τὰ λεγόμενα τοῦ ΟΦΕΛΠ.

Καὶ στὸ βαρυσήμαντο ὄντως κείμενο τοῦ πατρὸς Γεωργίου Τσέτση, ἀντιπαραθέτουμε τὸ ἐξ ἴσου βαρυσήμαντο κείμενο τοῦ πατρὸς Σεραφεὶμ Φαράσογλου καὶ μάλιστα ἀπὸ ἱστοσελίδα τοῦ Οἰκουμενικοῦ μας Πατριαρχείου, πράγμα ποὺ σημαίνει πὼς ἐκφράζει ἐπίσημη θέση του. Ἄς ἐμβαθύνουν κεῖ στὸν ΟΦΕΛΠ, μόνο ὀφέλεια θὰ προκύψει. Βέβαια εἶναι λίγο μεγάλο τὸ κείμενο, ἀλλὰ φυσικὰ ὄχι φλύαρο, μὲ τὸν χαρακτηριστικὰ εὐθὺ καὶ ζωντανὸ λόγο τοῦ πρωτοπρεσβυτέρου πατρὸς Σεραφείμ, ποὺ μᾶλλον ἀποτελεῖ αὐθεντία στὰ περὶ πατριαρχικῆς ψαλτικῆς.
http://www.ec-patr.net/Paradosi-Yfos.htm
Στον πατριαρχικό Ναό προάγονται διαδοχικά από όλες τις θέσεις του αναλογίου oι πρωτοψάλτες, oι Λαμπαδάριοι και oι Δομέστικοι. Έτσι διατηρείται διαδοχικά η πατριαρχική παράδοση και το ύφος το πατριαρχικό στην ψαλμωδία, που είναι άγραφο και που μεταδίδεται μόνο με την ακοή. Είναι δε το ύφος αυτό ιδιάζον, ασύλληπτο, άνθος μουσικό, που το στήριξε η παράδοση και το περιποιήθηκε και διαμόρφωσε μακρά και ένδοξη πλειάς ιεροψαλτών από τα παλιά χρόνια, για να φτάσει στην εποχή μας γεμάτο γοητεία και κατάνυξη.
Και ο πρωτοπρεσβύτερος Νικόλαος Ιωσηφίδης σε άρθρο του γράφει: Το πατριαρχικό ύφος, ανάγει την πηγή του διαδοχικώς εις τους αμέσως μετά την άλωση χρόνους. Επειδή δε μόνον oι μουσικοδιδάσκαλοι του πατριαρχικού Ναού ήσαν οι γνώσται και ειδήμονες της αρχαίας σημαδοφώνου γραφής και εκ παραδόσεως δίδαξαν και διαβίβασαν την εκτέλεσιν των μουσικών μελών της Βυζαντινής εποχής, δια τούτο επέτυχαν να διακρατήσουν επί αιώνας ολόκληρους την Ιεράν κληρονομίαν του πνευματικού θησαυρού των Βυζαντινών.
Το Πατριαρχικό ύφος, δηλαδή η κατάλληλος παράστασις εν τη απαγγελία της μελωδίας ήτο τεθησαυρισμένον μετά την άλωση εν τοις μουσικοίς χοροίς του Πατριαρχείου Κων/πόλεως, ένθα εξαιρετικώς διέλαμπε. Και τούτο διότι εν τη Μεγάλη Εκκλησία κατά πάσαν σχεδόν εποχή υπήρχαν οι επιφανέστεροι των μουσικών, οίτινες διαδοχικώς παραλαμβάνοντες διατηρούν πάντοτε γνήσιο και ανόθευτο σχετικώς το λεγόμενο πατριαρχικό ύφος, το ενσταλάζον βάλσαμο, όπερ αναντιρρήτως υπάρχει το σκοπιμώτερον τέλος της ιεράς υμνωδίας. Το Πατριαρχείο Κων/πόλεως όπως διεκράτησεν ανόθευτο την παρακαταθήκη των ιερών δογμάτων, ούτω διετήρησεν ανόθευτο μετά την άλωση και το μουσικό ύφος. Ο δε πατριαρχικός ναός εχρησίμευεν ως διδασκαλείον του ύφους, της γνησιωτέρας απαγγελίας των εκκλησιαστικών μελών.
Τη διατήρηση του ύφους και της εκτέλεσης της Βυζαντινής Μουσικής μέσα στον πατριαρχικό Ναό μας αποδεικνύει ακόμη και σήμερα η ψαλμωδία που εκτελείται μ έ σ α εκεί, γιατί είναι η πιο συντηρητική από κάθε άλλο ναό. Αυτό φαίνεται πολύ εύκολα αν ακούσει κανείς με προσοχή τους τελευταίους δίσκους των πατριαρχείων «Τα πάθη τα σεπτά» και «Τους Χαιρετισμούς με την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως». Εις το φυλλάδιο δε που συνοδεύει τους δίσκους ο μουσικολόγος Δρ. Γρηγόριος Στάθης αναφέρει: « ... η προτίμηση των μελών εκείνων που η λειτουργική πράξη καθιέρωσε σαν τα δοκιμώτερα μέσα για την μυσταγώγηση των πιστών, καθιστούν την Ψαλτική στο Οικουμενικό Πατριαρχείο υποδειγματική λατρευτική μουσική. Η ευρυθμία, η απλότητα, η λιτότητα, είvαι χαρίσματα για την εκκλησιαστική ψαλμωδία. Η μουσική αυτή σε αγγίζει, σε κατανύγει, σε εκφράζει. Είναι η μουσική αυτή από τα σπλάχνα της Ορθοδοξίας, που μπορείς στις φτερούγες των ήχων της να αφήσεις τη δέηση σου ή τη δοξολογία σου, τη θλίψη σου ή τη χαρά σου για να ανεβούν στον ουρανό. Πρέπει ακόμα να σημειωθεί εδώ ότι η μουσική σαν συγκεκριμένη σύνθεση ή προσωπική δημιουργία, των μελών της Μ. Εβδομάδος είναι τα κατά παράδοση «εκκλησιαστικόν ύφος της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας» όπως επιβλήθηκε στο Β' ήμισυ του ΙΗ' αιώνα απ' τους μεγάλους μελουργούς Πέτρο Λαμπαδάριο τον Πελοποννήσιο, Ιάκωβο Πρωτοψάλτη και Πέτρο Βυζάντιο και ολοκληρώθηκε από τον Γρηγόριο Πρωτοψάλτη. Στην ασματική αυτή παράδοση έχουμε μία συνύπαρξη βυζαντινών και μεταβυζαντινών μελών. Μια σειρά μεγάλων Πρωτοψαλτών της Μ. Εκκλησίας, από το 1821 και δώθε, δηλαδή ο Κων/νος Βυζάντιος, Γεώργιος Ραιδεστηνός Β', Γεώργιος Βιολάκης, Ιάκωβος Ναυπλιώτης, Κωνσταντίνος Πρίγγος και Θρασύβουλος Στανίτσας διαμόρφωσαν με καλλωπισμούς την παράδοση αυτή που τελικά αποκρυσταλλώθηκε με την έκδοση του βιβλίου «Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάς» του Κ. Πρίγγου.
ΗΒυζαντινή μουσική έχει μια ιδιαιτερότητα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Αυτή την ιδιαιτερότητα την εκφράζουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ο Πρωτοψάλτης και ο Λαμπαδάριος μαζί με του βοηθούς τους, oι οποίοι είναι φορείς μιας αδιάκοπης παραδόσεως. Εκείνο που πιο πολύ τους ενδιαφέρει είναι όχι τόσο να ευχαριστήσουν το εκκλησίασμα, αλλά να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας κατανυκτικής ατμόσφαιρας μέσα στο ναό, και είναι να μη ταράξουν κάτι από αυτά που βρήκαν παραδεδομένα. Επίσης ένα στοιχείο που πρέπει να τονισθεί είναι οτι μερικά ψάλματα που είναι καθιερωμένα από παλιά να ψάλλωνται έτσι, συνεχίζουν και ψάλλωνται κατά τον ίδιο και αμετάβλητο τρόπο, κάτι που δεν μπορεί να το συναντήσει κανείς έξω από το Οικ. Πατριαρχείο, στις άλλες εκκλησίες.
Για την σημερινή ψαλμωδία στον πατριαρχικό Ναό ο Δ. Παπαδέας γράφει σε άρθρο του τα εξής: «Κυκλοφορούν ψίθυροι ότι δήθεν σήμερα το Πατριαρχείο της Κων/πολης δεν αντιπροσωπεύει την γνήσια ψαλτική παράδοση, αυτό είναι κακοήθεια και δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα... Εάν κάποιος αμφιβάλλει ας πάει στην Πόλη να προσκυνήσει και να εκκλησιαστεί στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό, χωρίς να παραλείψει να παρακολουθήσει και μια τουρκική ακολουθία σε ένα από τα πολυάριθμα τζαμιά της Πόλης και ας συγκρίνει τα ψαλλόμενα με αυτά που ψάλλουν oι πλείστοι των εξ’ Ελλάδος Έλληνες ψάλτες. Με λύπη μου και παρρησία σας δηλώνω ότι το άκουσμα πολλών από τους εδώ συναδέλφους, μη εξαιρουμένων και μερικών επιφανών, μου θυμίζει το άκουσμα μιας τούρκικης ακολουθίας που έτυχε να παρακολουθήσω στο Σουλεϊμανιέ Τζαμί. Τουναντίον οι ψάλτες του Πατριαρχείου και οι Κωνσταντινουπολίτες γενικότερα, επειδή γνωρίζουν και την τουρκική μουσική, ποτέ δεν κάνουν σύγχυση, όπως εμείς οι εξ Ελλάδος Έλληνες ψάλτες».
Το Πατριαρχικό ύφος μεταδίδεται, μόνο με την ακοή. Αυτό αναφέρει και ο Άγγελος Βουδούρης που λέγει: «Η μουσική τέχνη κάτω από την νέαν γραφή, απαιτεί την δια ζώσης φωνής διδασκαλίαν».
Ο δε Κωνσταντίνος Πρίγγος στον πρόλογο του της Μουσικής Κυψέλης, χαρακτηρίζει το ύφος το πατριαρχικό «σεμνό, απέριττο, μυστικοπαθές», και για την μετάδοσή του με την ακοή όμως λέγει στην απαθανατίζουσα την φωνή του κασσέτα ο ίδιος τα εξής: «... διότι σε σας αν τα πω και τ’ ακούσετε, θα τα λέτε μεθαύριο σαν κι εμένα». Και άλλη φορά πάλι: «...μπράβο ρέ Μήτσο, ωραία τα κατάφερες μα εσύ με μιμείσαι χωρίς να με έχεις ακούσει , μπράβο παιδί μου, φαίνεται ότι είσαι γεννημένος για ψάλτης». Kαι άλλοτε πάλι μας διηγήθηκε ο ίδιος: Σ' ένα ταξίδι του στην Ελλάδα από την Κωνσταντινούπολη και μετά από μια Λειτουργία μαζεύτηκαν στο τέλος στην αίθουσα του ναoύ οι ψάλτες και συζητούσαν γύρω από την ψαλτική τέχνη. Όπως συνήθιζε, τους έψαλε μερικά μαθήματα. Οι ακροατές του Πρωτοψάλτες κ.λπ. του είπαν σε μια στιγμή vα ψάλλουν κι αυτοί, να τους ακούσει, για να τους πει τη γνώμη του. Πράγματι έψαλαν και αυτοί διάφορα μαθήματα και στο τέλος περίμεναν όλοι να ακούσουν τη γνώμη του Μεγάλου Δάσκαλου που τους είπε: «Βρε παιδιά, όλοι σας καλλίφωνοι είσθε, όλοι σας μουσικά ξέρετε, όλοι σας στις εκκλησίες ψάλλετε, αλλά Ψάλτες δεν είσθε. Γ ι α τ ί; Γιατί δεν ΑΚΟΥΣΑΤΕ. Και για vα γίνει πιο αντιληπτός χρησιμοποιούσε την παρομοίωση μιας ξένης γλώσσας και της προφοράς της, που δε γράφεται και ούτε διαβάζεται, παρά μόνο με το ΑΥΤΙ αποκτάται.
Και ο Καθηγητής του Ωδείου και Πρωτοψάλτης Θεόδωρος Χατζηθεοδώρου γράφει σχετικά στο βιβλίο του: «Τα Ωδεία δεν δημιουργούν Ιεροψάλτες, αλλά απλώς καταρτίζουν μουσικώς και εγκυκλοπαιδικώς τον μαθητή. Ο υποψήφιος οφείλει ευθύς εξ’ αρχής με την φοίτηση να πλησιάσει έμπειρο Ιεροψάλτη εις τον Ναό, να ακούσει και να παρακολουθήσει τον ψάλλοντα, έως ότου δυναμώσει μουσικώς».
Τέλος, εδώ θα πρέπει να σημειωθεί και ο καθορισμός και η διάκριση των όρων: «ύφος πατριαρχικό» και «πατριαρχική παράδοση». «Υ φ ο ς π α τ ρ ι α ρ χ ι κ ό» είναι αυτό που διατηρήθηκε δια μέσου των αιώνων διαδοχικά και με την ακοή, όπως αναφέραμε, και ψάλλεται μέσα στον Πατριαρχικό Ναό, αλλά και σ' όλους τους ναούς της Κωνσταντινουπόλεως, εξού και «Κων/πoλίτικο ύφος», ακόμη δε και κατ' επέκταση και σ' όλη την Ελλάδα και την Ορθόδοξη Εκκλησία εν γένει.
«Π α τ ρ ι α ρ χ ι κ ή π α ρ ά δ ο σ η» είναι τα μαθήματα και οι γραμμές εκείνες που αυστηρά καθιερώθηκαν και διατηρήθηκαν να ψάλλωνται έτσι μέσα στον Πατριαρχικό Ναό. Έτσι όταν ψάλλει ο Πρωτοψάλτης και ο Λαμπαδάριος τις γραμμές αυτές, οι μελωδίες που βγαίνουν από το στόμα τους είναι τα ΔΟΓΜΑΤΑ της Βυζαντινής Μουσικής που ταυτίζονται «ύ φ ο ς π α τ ρ ι α ρ χ ι κ ό» και «π α τ ρ ι α ρ χ ι κ ή π α ρ ά δ ο σ η».
Σαν παράδειγμα των αναφερομένων παραπέμπουμε κάθε ενδιαφερόμενο στα έργα του Κωνσταντίνου Πρίγγου «Η Μεγάλη Εβδομάς», «Το Αναστασιματάριον», «Η Μουσική Κυψέλη» και στο έργο του Θρασύβουλου Στανίτσα «Μουσικόν Τριώδιον», για να συγκρίνει τις πατριαρχικές αυτές γραμμές, τις οποίες, όπως αναφέρει ο Πρίγγος στον Πρόλογο του, τις «κατέγραψε κατόπιν παρακλήσεων πολλών φίλων και μαθητών του... Τα δε λοιπά, λέγει, ...τα παραλειπόμενα ψάλλωνται απαραλλάκτως ως έχουσιν εν ταις προγενεστέροις εκδόσεσι του Αναστασιματαρίου Πέτρου Πελοποννησίου και Ιωάννου Πρωτοψάλτου».
Τελειώνουμε με την άποψη ότι για την τέλεια απόδοση της Βυζαντινής Μουσικής ενός ψάλτη, πρέπει αυτός να συγκεντρώνει τα εξής τρία στοιχεία:
  • Να γνωρίζει καλά τη θεωρία και την πράξη της Βυζαντινής Μουσικής,
  • Να είναι καλλίφωνος και
  • Να έχει ακούσει παλαιότερους δασκάλους.
Πρωτοπρεσβύτερος Σεραφείμ Φαράσογλου
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Αντιπαρέρχομαι την ειρωνεία, με τις ηχογραφήσεις των αρχόντων Πρίγγου, Στανίτσα, Νικολαϊδη (που δεν παραθέτετε) και Αστέρη (που επίσης δεν παραθέτετε) με επιβεβαιώνετε.
Επαναλαμβάνω, ότι δεν ασκώ πολεμική ή κακή κριτική εναντίον του τοποτηρητού, ίσως αυτός ξέρει καλύτερα από τον καθένα γιατί λέει τι και ποιο.
Απλά δεν ακολουθεί την παράδοση που του παρέδωσε ο προκάτοχός του Λεωνίδας Αστέρης...τουλάχιστον σε αυτό το ηχητικό παράδειγμα, δεν ξέρω για κάτι άλλο. Και πάλι επαναλαμβάνω, δεν έχω προσωπικό πρόβλημα, αυτός σίγουρα ξέρει καλύτερα.
 
Αντιπαρέρχομαι την ειρωνεία, με τις ηχογραφήσεις των αρχόντων Πρίγγου, Στανίτσα, Νικολαϊδη (που δεν παραθέτετε) και Αστέρη (που επίσης δεν παραθέτετε) με επιβεβαιώνετε.
Επαναλαμβάνω, ότι δεν ασκώ πολεμική ή κακή κριτική εναντίον του τοποτηρητού, ίσως αυτός ξέρει καλύτερα από τον καθένα γιατί λέει τι και ποιο.
Απλά δεν ακολουθεί την παράδοση που του παρέδωσε ο προκάτοχός του Λεωνίδας Αστέρης...τουλάχιστον σε αυτό το ηχητικό παράδειγμα, δεν ξέρω για κάτι άλλο. Και πάλι επαναλαμβάνω, δεν έχω προσωπικό πρόβλημα, αυτός σίγουρα ξέρει καλύτερα.

Θα ξανά επαναλάβω την ερώτηση ,χωρίς διάθεση ειρωνίας και χωρίς διάθεση αντιπαράθεσης .
Τι ακούτε ;
Εξηγείστε μας .
Τεχνικά .
Λεπτομερώς .
Αδυνατώ να καταλάβω ακριβώς τι εννοείτε .
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Ευχαρίστως να πράξω το κατά δύναμιν.Το μέλος που ψάλλεται στο εν λόγω παράδειγμα είναι του Π. Λαμπαδαρίου, δίχως τους καλλωπισμούς που επεκράτησαν να ψάλλονται στον Π. Ναό στο κομμάτι "Ο Άγγελος εβόα", πριν το κομμάτι "Συμφώνως Παρθένε". Καταγραφές υπάρχουν πολλές, ηχητικές από τους άρχοντες Κ. Πρίγγο, Θρ. Στανίτσα, τον Π. Τσινάρα, τον Λ. Αστέρη, γραπτή υπάρχει και στη Θ. Λειτουργία του Κ. Πρίγγου, εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας για πιο πρόσφατη.
Οι διαφορές είναι λεπτές και εντοπίζονται στο πρώτο μέρος όπως προείπα, εύχομαι τώρα να είμαι περισσότερο κατανοητός.
 
Μάλλον εννοείς τις θέσεις στο ερω και στο Ανέστη .
Θέσεις που δεν έκανε πάντως ο "μετριοπαθής " Ναυπλιωτης.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Αντιπαρέρχομαι την ειρωνεία

Καμμια ειρωνεια! :) Αστειο ηταν :)

με τις ηχογραφήσεις των αρχόντων Πρίγγου, Στανίτσα, Νικολαϊδη (που δεν παραθέτετε) και Αστέρη (που επίσης δεν παραθέτετε) με επιβεβαιώνετε.

Εκανα απλη παραθεση των ηχογραφησεων που τα βρηκα προχειρα. Αλλα αφου ετσι αντιμετωπιζεται το θεμα, ας πουμε αυτη η ζωντανη ηχογραφηση απο το Πατριαρχικο Ναο (απο εδω) ποιον δικαιωνει; :confused: :eek:

Υ.Γ. Η λεπτη αισθηση χιουμορ ειναι εκ των κυριων παραμετρων του πατριαρχικου υφους :) :D Βλ. εδω.
 

Attachments

  • 11 'O AGGELOS EBOA', HX. A'.mp3
    1 MB · Views: 162
Last edited:
Μάλλον εννοείς τις θέσεις στο ερω και στο Ανέστη .
Θέσεις που δεν έκανε πάντως ο "μετριοπαθής " Ναυπλιωτης.
Πολυ εύστοχη η παρατήρηση σας για τον Ναυπλιώτης σε σχέση με τους μεταγενέστερους πατριαρχικους..
Και βέβαια ο Π.Ν. και τις αναλύσεις ξέρει πολυ καλα και να τις κάνει ακόμα καλυτερα από τον καθένα και αυτο το λέω μετα βεβαιότητας, μετα από πολλές ώρες ζωντανής ακροαςης την περίοδο της νεότητας. ψάλλει όμως νομιζω πιο λιτά εκ πεποιθήσεως και συνειδητής επιλογής, θέλοντας να αποδόσει το μέλος στο αρχέτυπο σημειογραφικα πρωτότυπο του κάλλος, όποτε μην βλέπουμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος, οδηγούμενοι σε μυωπικά συμπεράσματα.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πολυ εύστοχη η παρατήρηση σας για τον Ναυπλιώτης σε σχέση με τους μεταγενέστερους πατριαρχικους..
Και βέβαια ο Π.Ν. και τις αναλύσεις ξέρει πολυ καλα και να τις κάνει ακόμα καλυτερα από τον καθένα και αυτο το λέω μετα βεβαιότητας, μετα από πολλές ώρες ζωντανής ακροαςης την περίοδο της νεότητας. ψάλλει όμως νομιζω πιο λιτά εκ πεποιθήσεως και συνειδητής επιλογής, θέλοντας να αποδόσει το μέλος στο αρχέτυπο σημειογραφικα πρωτότυπο του κάλλος, όποτε μην βλέπουμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος, οδηγούμενοι σε μυωπικά συμπεράσματα.

Πολὺ σωστὸ συμπέρασμα καὶ συμφωνῶ
ψάλλει όμως νομιζω πιο λιτά εκ πεποιθήσεως και συνειδητής επιλογής, θέλοντας να αποδόσει το μέλος στο αρχέτυπο σημειογραφικα πρωτότυπο του κάλλος,
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium

Παρατηρῶ ταχύτατες ἀντιδρἀσεις καὶ ὀργανωμένες ... γίνεται δουλειά. Καλὸ εἶναι ἔτσι γιὰ νὰ μαθαίνουμε ὅλοι μας τὰ σχετικὰ μὲ τὸ πατριαρχικὸ ὕφος, νὰ ξεκαθαρίσουν σκοτεινὰ σημεία, ὥστε καθαρότερα νὰ διακρίνουμε τὶς γραμμὲς τῶν κειμένων ποὺ κυκλοφοροῦν κι ἐδῶ καὶσ τὸ διαδίκτυο.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Καταγραφη του Βουδουρη (εννοω τον στιχο "Ο αγγελος εβοα"). Φαινεται επισης ποια λειτουργικα εψαλλετο επι τη πρωτοψαλτεια του Ναυπλιωτη τη Κυριακη του Πασχα.
 

Attachments

  • Boudouris_Leitourgika.pdf
    579.4 KB · Views: 72

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Το ότι ο Βουδούρης καταγράφει τα κλασικά μαθήματα, είναι το 50% της υπόθεσης. Το άλλο 50%, είναι πως εψάλλετο αυτό το κλασικό μέλος στον Πατριαρχικό Ναό.
Οι διάφορες θέσεις (όπως πχ οι επίμαχες στο "ερω" και "ανέστη" στην Θ' Ωδή του Πάσχα) είναι προφορικές, τις οποίες απλώς κατέγραψε ο Πρίγγος, δεν είναι δικές του, είναι της παραδόσεως.
Γι' αυτό και βλέπουμε όλοι οι Άρχοντες του Π. Ναού να έχουν ενιαία την παράδοση από Ιακώβου Ναυπλιώτου μέχρι και του Λ. Αστέρη, διότι ο ένας ακολουθούσε την παράδοση του προκατόχου του.
Αυτά τα πράγματα δεν άλλαξαν με την πάροδο των ετών στο Πατριαρχείο. Το μόνο που άλλαξε είναι η προσθήκη λειτουργικών κατ΄ήχον και κάποια ψαλλόμενα όπως τα Τυπικά και το Αργό Αλληλουάριο του Αποστόλου που καταργήθηκαν.
Επομένως, τα κλασικά μαθήματα δεν ψάλλονται σήμερα με...διάλειμμα 70 ετών, πάντοτε ψάλλονταν και μάλιστα πανομοιότυπα, απο στόμα σε στόμα, τουλάχιστον από Ιακώβου Ναυπλιώτου που έχουμε μαρτυρίες και καταγραφές (Κ. Πρίγγος) μέχρι και Λ. Αστέρη.
 
Top