Ιωάννης Σακελλαρίδης

ixadin

Ηχάδιν
την από 27 Ιουλίου 1870 εγκύκλιον της Ιεράς Συνόδου, απαγορευούσης την εις τους ημετέρους ιερούς ναούς της τετραφώνου μουσικής εισαγωγήν και επιεικώς επιτρεπούσης δια του από 24 Μαρτίου 1875 εγγράφου την χρήσιν αυτής μόνον εν ταις ιεραίς τελεταίς των βασιλικών εορτών και της εθνικής.

Η δε εισαγωγή της εκφύλου και οθνείας τετραφωνίας εις την ημετέραν εκκλησιαστικήν μουσικήν τη συναινέσει εγένετο των επιτρόπων των δύο ειρημένων ναών όπως δια της καινοτομίας αυξάνηται των εκκλησιαζομένων ο αριθμός και η των χρηματικών εισφορών είσπραξις προς ευχερεστέραν συντήρησιν και διακόσμησιν αυτών. Αγαθός μεν ο σκοπός, αλλά το μέσον άθεσμον.

όπως το κακόν εν τη αρχή αυτή αυτού κατασταλή και προσληφθή η διάδοσις αυτού, διότι των δύο εκκλησίων το παράδειγμα επί εσχάτων εζήλωσεν η της Χρυσοσπηλαιωτίσσης και άλλαι ζηλούσωσιν".


Νομίζω ότι κάποια θέματα ανήκουν στο παρελθόν. Να με συμπαθάτε αλλά η όλη κουβέντα ισοδυναμεί με κατηγορίες εναντίον των αρχαίων Έλλήνων φιλοσόφων διότι δεν γνωρίζουν την κβαντική φυσική και το πείραμα με τη γάτα του Στρέντιγκερ. Δεν είμαι ενήμερος καθόλου των θεμάτων με τον Σακκελαρίδη (πάντα κοίταζα με πολύ περιέργεια τα χερουβικά του, που εμείς στις οργανώσεις τα λέμε:wink:), αλλά νομίζω ότι είχε σχέση με την Ν-Ε-Ο-ελληνική εμμονή του Ν-Ε-Ο-σύστατου Ν-Ε-Ο-ελληνικού κράτους.

Έχω την άποψη ότι για τέτοιες συζητήσεις προέχουν τα έξω-ψαλτικά δεδομένα (ιστορικά-κοινωνιολογικά-ψυχολογικά-οικονομικά) και μετά να συζητήσουμε επί του ψαλτικού
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αγαπητέ φίλε, κύριε Ν. Μάννη,
ας μιλήσει ένας νεαρός, περίπου συνομήλικος σας, που δεν έχει το άλλοθι της ηλικίας και που μπήκε κι αυτός κάποτε στο φόρουμ με αρκετή ορμή.

Μιλάτε όντως με στοιχεία και το παράδοξο είναι που στην ουσία των λεγομένων σας συμφωνώ, δεν συμφωνώ όμως στη μέθοδο, το ύφος και, αν θέλετε, τη διάθεση.
Κανείς δεν σας κατηγόρησε για τις απόψεις σας, ούτε προσπάθησε να απαντήσει στην ερώτηση «Ναυπλιώτης» ή «Σακελαρίδης». Με το να υιοθετείτε κάπως αυθαίρετα αυτή τη λογική και να παίρνετε ταυτόχρονα θέση απολογουμένου, αφ' ενός αυτοαναγορεύεστε σε υπερασπιστή της παραδόσεως, αφ’ ετέρου βάζετε όλους τους άλλους απέναντί σας ως επικριτές σας, συνεπώς και ως αρνητές της παραδόσεως, πράγμα εξαιρετικά άδικο, τη στιγμή που όλοι οι συνάδελφοι γι’ αυτήν αγωνίζονται (εξαιρώ τον εαυτό μου, γιατί είμαι λιγότερο δραστήριος). Νομίζω ότι είναι λίγο αντιδημοκρατικό να θεωρείτε τη διαφωνία ή τη διαφορετική άποψη προσωπική επίθεση εναντίον σας στην οποία πρέπει να αμυνθείτε.
Κανείς δεν συμφωνεί με την αλλοίωση της μουσικής. Χρήσιμα, αλλά μάλλον περιττά όσα παραθέτετε. Η αντιπαράθεση στις απόψεις σας έγινε πάνω σε τελείως άλλη βάση: ότι δεν στέκουν πολύ μεθοδολογικά. Είναι δηλαδή λάθος α) να συγκρίνεις ανόμοια πράγματα, β) να υιοθετείς χωρίς έλεγχο και διασταύρωση κάποια πληροφορία για το ποιος ψάλλει κάπου, πολλώ μάλλον αν, όπως λένε οι γνώστες, δεν έχουμε πουθενά ηχογραφήσεις του, γ) να απαρνείσαι συλλήβδην τη μουσική προσφορά ενός ανθρώπου εστιάζοντας μόνο στα αρνητικά που όντως ισχύουν.
Και θα πρόσθετα ακόμα ότι το πρόβλημα δεν είναι η βιολογική σας ηλικία (γιατί μένετε σ' αυτό;), γιατί δεν πιστεύω ότι έχετε ἐλλειψη ωριμότητας ή πείρας. Το θέμα είναι το ύφος σας σε σχέση με την ηλικία σας στο φόρουμ, η οποία θα επέβαλε μια, δεν θα πω πιο συνεσταλμένη, αλλά σίγουρα πιο συγκρατημένη προσέγγιση των θεμάτων, ιδιαίτερα όταν αναφέρεστε σε μέλη με τεράστια προσφορά ή με κάποια ιδιαίτερη αξία λόγω του σχήματός τους (νομίζω ότι όλη η παράγραφος 5 έχει λάθη αντίληψης και διατύπωσης, ανακόλουθα προς το διαφαινόμενο επίπεδό σας).
(Παρεμπιπτόντως, μη ανοίξετε θέμα Σίμωνος Καρά (ΣΗΜ: έχετε τυπογραφικό λάθος και γράφετε Σιμών), γιατί έχει παιχτεί στο φόρουμ με πολύ άσχημη τροπή και ΚΑΝΕΙΣ δεν θα ήθελε να το ξαναζήσει. Ούτε οι ομοϊδεάτες σας, όπως εγώ).

Τέλος, επειδή φαίνεστε να έχετε λάβει από τον Θεό τάλαντα (γνώση και υλικό και διάθεση), τα οποία εγώ προσωπικά δεν έχω, κι επειδή το φόρουμ χρειάζεται πολύ τέτοιους ανθρώπους, αξιοποιήστε, παρακαλώ, όλα αυτά για καλό όλων μας και δικό σας, χωρίς καμιά επιθετική διάθεση ή φανατισμό και τότε ο Θεός τα πέντε τάλαντα θα τα κάνει δέκα.
Ευχαριστώ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Νίκο Μάννη, ευχαριστώ για τις διευκρινήσεις. Πέρα από τις παρατηρήσεις που ακούστηκαν από άλλα μέλη, θα ήταν καλό να είχες στείλει αυτά τα σχόλια μαζί με το αρχικό σου μήνυμα και όχι εκ των υστέρων. Πιστεύω οτι θα είχε αποφευχθεί έτσι η (δίκαια) παρεξήγησή σου από άλλα μέλη. Είναι σαν να έρθει κάποιος και να πεί συγκρίνετε τον τάδε ψάλτη με τον απαράδεκτο Δημήτρη Κουμπαρούλη, δίνοντας μια ηχογράφηση που δεν ψάλλει ο Δημήτρης Κουμπαρούλης!! Εφόσον ο σκοπός σου ήταν να συγκρίνεις Βυζαντινή και εναρμονισμένη μουσική θα μπορούσες να στείλεις το μηνυμά σου με αναλυτική τεκμηρίωση στο υπάρχον ανάλογο θέμα Περί καντάδας (χαβιαροφραγκοθεατρομουσικής) στην Εκκλησία στο οποίο πολύς λόγος έγινε ήδη για τα θέματα που αναφέρεις και δεν υπάρχει λόγος να επαναλαμβάνονται. Δεν συμφωνώ με τα σχόλια σχετικά με την ηλικία σου πρίν να στείλεις τις διευκρινήσεις σου, αλλά ούτε και με τον τρόπο που απάντησες ειδικά στον π. Μάξιμο του οποίου την προσφορά στο Ψαλτολόγιον αναγνωρίζει και σέβεται η πλειοψηφία των μελών. Ο "οίκος" είναι κοινός εδώ και για ψάλτες και για ιερείς (και αυτοί ψάλλουν άλλωστε και πολλοί ήταν ψάλτες πρίν γίνουν κληρικοί και αρκετοί γνωρίζουν πολύ περισσότερα από αρκετούς ψάλτες για ιεροψαλτικά θέματα). Προτείνω να αποσυρθούν τα προσωπικά σχόλια.

Εάν έχει κάποιος να στείλει κάποια καινούργια ιστορική πληροφορία για τον Ιωάννη Σακελλαρίδη σε αυτό το θέμα ας τη στείλει. Τα υπόλοιπα (χαρακτηρισμοί κτλ.) έχουν ακουστεί ήδη και είναι πλεονασμός (και συνήθως καταλήγουν σε όχι ευχάριστες αντιπαραθέσεις - όπερ και εγένετο) και θα οδηγήσουν το θέμα σε κλείσιμο. Ευχαριστώ.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Αγαπητοί μου

4)Για την εισαγωγή των επιμάχων αρνητικών στοιχείων στη μουσική μας
από τον Σακελλαρίδη ας δούμε τί έγραφε ο Αθηνών Προκόπιος στις 1.2.1886

5)Συγγνώμη αν θίχτηκαν πάτερ τα ινδάλματά σας (τον Σιμών Καρά δεν το
έπιασα ακόμη), απλά καλό θα είναι ο καθείς πρώτα να κοιτάει τα του οίκου του. Εγώ ως ψάλτης τα ιεροψαλτικά, εσείς ως ιερέας τα της πίστεως(ξέρετε προσβάλλονται και μένα τα ινδάλματά μου ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός όταν οι προϊστάμενοί σας που μνημονεύετει στη Λειτουργία ιερουργούν μαζί με παπικούς πολλάκις αλλά εγώ δεν μπήκα στο www.papadologion.com να απαντήσω με τέτοιο ύφος. Αν όποιος εκφράζει
διαφορετική άποψη με εσάς είναι απρέπεια, τότε με όλη την αγάπη μου σας
δηλώνω ότι θα χαρώ να παραθέσουμε ενάντιες απόψεις σε άλλο όμως ύφος.

Αγαπητέ Νικόλαε,
1) οι εναντίον της πολυφωνικής μουσικής μουσικής γενικότερα και της μουσικής τύπου Σακελλαρίδη ειδικότερα εγκύκλιοι ανασκευάστηκαν πολύ σύντομα και στο τέλος το βιβλίο του "Ιερά Υμνωδία" εξεδόθη με έγκριση και της Ι. Συνόδου και του Υπουργείου Παιδείας. Το θέμα των συνοδικών εγκυκλίων περί πολυφωνικής μουσικής που αλληλοαναιρούνται εξετάζεται διεξοδικά στα έργα του Γιάννη Φιλόπουλου περί της πολυφωνικής μουσικής στην Ελληνική Εκκλησίας (εκδ. Νεφέλη) και δεν είναι του παρόντος να το συζητήσουμε.

2) Οι φράσεις περί ινδαλμάτων κλπ. είναι γενικώς απαράδεκτες, και ειδικώς ανεπίτρεπτες δεδομένου ότι απευθύνεστε σε κληρικό!!! Υπό την ιδιότητά μου ως συντονιστού σου απευθύνω δημόσια σύσταση για το θέμα αυτό (όχι φυσικά για τις απόψεις σου περί της μουσικής του Σακελλαρίδη αλλά για τον τρόπο που τις διατυπώνεις ).

Ευχαριστώ.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Υπάρχει κάπου αλλο θεμα Ιωαννης Σακελλαρίδης; να γραψω εκει αν ειναι...

σχετικά με τα όσα γράφτηκαν εδω, θέλω να επισημάνω οτι οντως κρινονται τελειως ανομοια πραγματα, σκοπος ομως του Νικολαου ηταν να δειξει τη μεγαλη διαφορά που υπαρχει αναμεσα στα δυο ακουσματα.
Νομιζω ολοι συμφωνουμε οτι ειτε ειναι Σακελλαριδης ειτε οχι, καπως ετσι θα ακουγοταν αν ηταν αυτος. Το αν εψαλλε τριφωνα κ οχι τετραφωνα μικρη διαφορα εχει. Και τα δυο δυτικά ειναι...
Τώρα αν έψαλλε μονος του βυζαντινά ειναι αλλο θέμα, κ δε μπορουμε να πουμε κ με σιγουρια αφου δεν εχουμε ακουσει. Μου φαινεται όμως λίγο απίθανο (συμφωνω με το μήνυμα του Π. Γαλάνη).

π Μάξιμε, με όλο το σεβασμό, όσο κι αν προσπαθείτε να τον υπερασπιστείτε, τα καλά στοιχεία που οπωσδήποτε θα είχε στην ακολουθία, σίγουρα δεν υπερτερούσαν των κακών... Ουσιαστικά εισήγαγε ενα νέο τρόπο ψαλμωδίας ΜΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ. Αυτή ειναι η ουσία... Κατά τ άλλα, μπορεί να ήταν και άγιος!

Ἡ προσωπική μου γνώμη εἶναι ὅτι δέν χρειάζεται. Ὅσοι ἔχουν γνώσεις καί παιδεία ἀπό πάσης πλευρᾶς, τό ἔχουν ἀντιμετωπίσει τό θέμα μέ τήν ἀνάλογη νηφαλιότητα καί σοβαρότητα.
Ἀπό "παιδάκια" εἴδαμε καί ἄλλοτε ἐκσφενδονιζόμενες ἀπρέπειες καί γιά τό ἄλλο μεγάλο κεφάλαιο τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας μουσικῆς, τόν ἀοίδιμο Σίμωνα Καρρᾶ.

ας μενουμε στην ουσία, κι εγω νομίζω οτι ο Νικόλαος δεν έιχε κακή πρόθεση.


δε μου άρεσε η έκφραση για τα "παιδάκια", είναι λίγο υποτιμητική νομίζω... συγγνώμη κιόλας...


Παραθέτω και τις αντίστοιχες σελίδες απο την Ιστορική επισκόπηση του Παπαδόπουλου, για όσους δεν έχουν το βιβλίο...
 

Attachments

  • Παπαδόπουλος για Σακελλαρίδη.rar
    19 MB · Views: 77
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δε μου άρεσε η έκφραση για τα ¨παιδάκια¨, είναι λίγο υποτιμητική νομίζω... συγγνώμη κιολας...

Κώστα, χωρίς να μπαίνω στην ουσία, έχω άλλωστε απαντήσει στον Νικόλαο, ελπίζω με ευγένεια, νομίζω ότι ο π. Μάξιμος με την έκφραση "από παιδάκια" εννούσε "παιδιόθεν". Είναι δηλαδή κάτι που το ακούμε εδώ και χρόνια.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Υπάρχει κάπου αλλο θεμα Ιωαννης Σακελλαρίδης; να γραψω εκει αν ειναι...

Αυτό δεν το καταλαβαίνω... :confused:

σχετικά με τα όσα γράφτηκαν εδω, θέλω να επισημάνω οτι οντως κρινονται τελειως ανομοια πραγματα, σκοπος ομως του Νικολαου ηταν να δειξει τη μεγαλη διαφορά που υπαρχει αναμεσα στα δυο ακουσματα.
Νομιζω ολοι συμφωνουμε οτι ειτε ειναι Σακελλαριδης ειτε οχι, καπως ετσι θα ακουγοταν αν ηταν αυτος. Το αν εψαλλε τριφωνα κ οχι τετραφωνα μικρη διαφορα εχει. Και τα δυο δυτικά ειναι...
Τώρα αν έψαλλε μονος του βυζαντινά ειναι αλλο θέμα, κ δε μπορουμε να πουμε κ με σιγουρια αφου δεν εχουμε ακουσει. Μου φαινεται όμως λίγο απίθανο (συμφωνω με το μήνυμα του Π. Γαλάνη).

Όπως μπορούν να επιβεβαιώσουν μέλη του φόρουμ που έχουν παιδεία ευρωπαϊκής μουσικής η τρίφωνη με την τετράφωνη χορωδία δεν είναι το ίδιο. Και δεν νομίζω να συμφωνούν όλοι με το ότι θα ακουγόταν έτσι αν ήταν αυτός. Εγώ διαφωνώ για λόγους που εξέθεσα και ανωτέρω και δη μαρτυρίες μαθητών του οι οποίοι περιγράφουν το πώς έψαλλε κλπ. Και παλαιότερα έγραψα ότι ο Σακελλαρίδης και ο Καψάσκης ήταν ψάλτες που έψαλλαν σε όλες τις ακολουθίες εκτελώντας με μια "ήπια" πολυφωνία κάποιους δημοφιλείς ύμνους.

π Μάξιμε, με όλο το σεβασμό, όσο κι αν προσπαθείτε να τον υπερασπιστείτε, τα καλά στοιχεία που οπωσδήποτε θα είχε στην ακολουθία, σίγουρα δεν υπερτερούσαν των κακών... Ουσιαστικά εισήγαγε ενα νέο τρόπο ψαλμωδίας ΜΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ. Αυτή ειναι η ουσία... Κατά τ άλλα, μπορεί να ήταν και άγιος!

Μη Βυζαντινά στοιχεία ψαλμωδίας εισήγαγαν πολλοί. Στοιχεία των συνθέσεων του Σ. χρησιμοποίησαν αρκετοί... Φοβάμαι όμως ότι δυστυχώς όμως μεροληπτούμε στις κρίσεις μας...
 
Last edited:

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Αυτό δεν το καταλαβαίνω... :confused:



Όπως μπορούν να επιβεβαιώσουν μέλη του φόρουμ που έχουν παιδεία ευρωπαϊκής μουσικής η τρίφωνη με την τετράφωνη χορωδία δεν είναι το ίδιο. Και δεν νομίζω να συμφωνούν όλοι με το ότι θα ακουγόταν έτσι αν ήταν αυτός. Εγώ διαφωνώ για λόγους που εξέθεσα και ανωτέρω και δη μαρτυρίες μαθητών του οι οποίοι περιγράφουν το πώς έψαλλε κλπ. Και παλαιότερα έγραψα ότι ο Σακελλαρίδης και ο Καψάσκης ήταν ψάλτες που έψαλλαν σε όλες τις ακολουθίες εκτελώντας με μια "ήπια" πολυφωνία κάποιους δημοφιλείς ύμνους.

αυτό που θέλω να πω ειναι οτι είτε τρίφωνη είτε τετράφωνη πάντως βυζαντινό δεν είναι το άκουσμα...
εχω κ γω καποια παιδεια ευρωπαικης μουσικης.......
αν κρινουμε απο τα βυζαντινά που έγραψε, καπως έτσι θα τα έλεγε... τωρα πραγματι δεν τον εχω ακουσει κ δε μπορω να πω με σιγουρια... σχολιαζουμε ομως τη χορωδια οχι τη μονωδια του.


Μη Βυζαντινά στοιχεία ψαλμωδίας εισήγαγαν πολλοί. Στοιχεία των συνθέσεων του Σ. χρησιμοποίησαν αρκετοί... Φοβάμαι όμως ότι δυστυχώς όμως μεροληπτούμε στις κρίσεις μας...


Αν ειναι δυνατον να μπαινουμε σε συζητηση για τη βυζαντινότητα του Σακελλαριδη...
Καταδικαστέα και τα υπολοιπα μη βυζαντινά στοιχεία πείτε μου παραδειγμα για να δειτε αν μεροληπτω...
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
αυτό που θέλω να πω ειναι οτι είτε τρίφωνη είτε τετράφωνη πάντως βυζαντινό δεν είναι το άκουσμα...

Σε αυτό συμφωνώ.

εχω κ γω καποια παιδεια ευρωπαικης μουσικης.......

Χαίρομαι.

αν κρινουμε απο τα βυζαντινά που έγραψε, καπως έτσι θα τα έλεγε... τωρα πραγματι δεν τον εχω ακουσει κ δε μπορω να πω με σιγουρια... σχολιαζουμε ομως τη χορωδια οχι τη μονωδια του.


Το κατά πόσον η κασέτα του αειμνήστου γεράκου είναι ηχογράφηση της χορωδίας Σακελλαρίδη ακόμη δεν έχει πιστοποιηθεί δεόντως... Η σύνθεση είναι άλλου συνθέτη (Θ. Πολυκράτη) με τον οποίο ο Σακελλαρίδης δεν είχε αγαθές σχέσεις και είναι μάλλον απίθανο να έλεγε συνθέσεις του.

Αν ειναι δυνατον να μπαινουμε σε συζητηση για τη βυζαντινότητα του Σακελλαριδη...


Μα γιατί; απαγορεύεται από τους κανόνες του φόρουμ; :confused::confused:

Καταδικαστέα και τα υπολοιπα μη βυζαντινά στοιχεία πείτε μου παραδειγμα για να δειτε αν μεροληπτω...

Τα "παράξενα" ισοκρατήματα στα έργα πολλών συγχρόνων συνθετών είναι ένα παράδειγμα. Δεν είπα ότι μεροληπτείτε εσείς προσωπικά.


Χωρίς παρεξήγηση

Καμία παρεξήγηση. Εφόσον δεν τίθεται εν αμφιβόλω η παιδεία μου σε θέματα που άπτονται της κυρίας εργασίας μου (βιολογία, διαχείρηση ποιότητας, διαγωνισμοί και συμβάσεις δημοσίου) και ως εκ τούτου δεν κινδυνέυω να χάσω τη δουλειά μου κανένα πρόβλημα.
 
Last edited:
1)Προς κ. Γιώργο Μ.
Όσον αφορά το ύφος και τη διάθεση ξαναδιαβάστε την παράγραφο 8.
Τη θέση απολογούμενου δεν την πήρα μόνος μου, αν φέρετε λίγο τον εαυτό σας στη θέση μου θα το καταλάβετε.
Και φυσικά δεν χρειάζετε να πέσουμε στην παγίδα ότι όποιος υπερασπίζεται την
(ορθή γι αυτόν αν θέλετε) παράδοση, δεν σημαίνει ότι αυτοανακηρρύσεται ταυτόχρονα και ο μόνος υπερασπιστής της παράδοσης:αν αυτό εκλάβατε από το μήνυμά μου, τότε το λάθος είναι αποκλειστικά δικό μου που άφησα τη λανθασμένη εντύπωση να εννοηθεί κάτι τέτοιο.Επίσης παρεξηγήσατε και το γεγονός ότι εγώ θεώρησα προσωπική επίθεση εναντίον μου τη διαφορετική άποψη και αυτό είναι εντελώς λάθος, γιατί αν κάποιος εξέφραζε μία διαφορετική άποψη δεν θα είχα απαντήσει έτσι, το ότι όμως υπήρξε προσωπική αναφορά στο όνομά μου μου δίνει νομίζω το δικαίωμα να απαντήσω.Το θέμα τώρα τί είναι δημοκρατικό και τί όχι νομίζω είναι μεγάλο και περιττό εδώ μέσα να συζητηθεί ζήτημα.
Όσο για το αν παρέθεσα ανόμοια πράγματα ξαναδιαβάστε την παράγραφο 2
(θέλω να κάνω σύγκριση ύφους όχι φωνών ή μουσικών κειμένων).
Φυσικά και είναι δημοκρατικό δικαίωμά μου να απαρνούμαι συλλήβδην τη μουσική προσφορά ενός ανθρώπου η οποία για μένα όχι μόνο προσφορά δεν είναι αλλά και έσπειρε "ζιζάνια εν τω μουσικώ αγρώ του Κυρίου"(Αγγέλου Βουδούρη Μουσικολογικά Β΄ 1943 παράγραφος 145).
Για το θέμα της ηλικίας απλά με ενόχλησαν αυτού του είδους οι "πατρικές" απόψεις περί του ζηλωτού πλην μικρού τη ηλικία και σαν τα "παιδάκια" που εκσφενδονίζουν απρέπειες, γι αυτό και ανέφερα το θέμα ηλικίας όχι σαν άλλοθι που πάλι εσφαλμένως βλέπετε.
Δεν αμφισβητώ την προσφορά κανενός ανθρώπου ειδικά στο φόρουμ, όπου εγώ δεν έχω προσφέρει τίποτα σε σχέση με τους παλαιότερους και σε αυτό έχεις δίκιο περί του απαιτούμενου σεβασμού μου(ελπίζω να μην έδωσα δείγμα
ασέβειας.Για την παράγραφο 5 θεωρώ ότι είναι καλύτερο να τη συζητήσω με εσάς και όποιον άλλον θέλει σε προσωπικό μήνυμα για να μη θεωρηθεί ότι φεύγουμε του θέματος).
Δεν πρόκειται να ανοίξω θέμα Σίμωνος Καρά συμφωνώ μαζί σας ότι είναι χωρίς νόημα.
Επαναλαμβάνω ότι δεν νιώθω φανατισμό και επιθετικότητα, αντιθέτως χαίρομαι ιδιαιτέρως με τέτοιες αντιπαραθέσεις γιατί πιστεύω στην πολυφωνία (των απόψεων εννοείται όχι της μουσικής).
Ευχαριστώ για την παράθεσή σου:)
2)Προς κ.διαχειριστή
Κύριε Δημήτρη δεν έχω εξοικιωθεί ακόμη με την λειτουργία του φόρουμ
για αυτό αυτά τα έπρεπε που αναφέρεται, και έχετε απολύτως δίκαιο για αυτό, θα προσπαθώ σε επόμενα μηνύματα να τα τηρώ και να είμαι πιο λειτουργικός.
Αν κάποια σχόλια θεωρείται ότι πρέπει να αποσυρθούν, ότι εσείς κρίνετε μπορείτε να το διαγράψετε.
Θα συνεχίζω με ιστορικές πληροφορίες χωρίς να εκφράζω προσωπικές απόψεις δημοσίως πλέον προς αποφυγήν παρεξηγήσεων.
3)Πος κ.συντονιστή
Κύριε Παναγιώτη συμφωνώ απόλυτα μαζί σας στο 1) και ευχαριστώ για την παράθεση.
Στο 2) αποδέχομαι τη δημόσια σύσταση και σέβομαι την ιδιότητά σας και εξηγούμαι ότι δεν είχα σκοπό να επιτεθώ σε κληρικό αλλά απάντησα στις απόψεις του για μένα(στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει το αλάθητο όπως ξέρουμε).
Συνεχίζοντας ευχαριστώ τον κύριο Κώστα Μπουσδέκη για την κατανόηση του πνεύματος των γραφομένων μου και για το θάρρος της υπεράσπισής μου.
Επίσης διευκρινίζω ότι άλλη έννοια έχει η φράση "από παιδάκια" δηλαδή παιδιόθεν και άλλη η λέξη "παιδάκια" στο κείμενο. Κοιτάξτε λίγο τα εισαγωγικά και θα καταλάβετε από που ορμώμενος απάντησα με αυτό το ύφος.
Κλείνοντας θα παρακαλέσω στο εξής να μου μιλάτε στον ενικό, όπως ο κύριος συντονιστής, γιατί η ευγένεια εξαρτάται από άλλα πράγματα.
Και όπως σωστά αναφέρει ο κύριος διαχειριστής ας συνεχίσουμε με ιστορικές αναφορές.
Ευχαριστώ για το βήμα που μου παραθέτει το φόρουμ
Νικόλαος Μάννης
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Η σύνθεση είναι άλλου συνθέτη (Θ. Πολυκράτη) με τον οποίο ο Σακελλαρίδης δεν είχε αγαθές σχέσεις και είναι μάλλον απίθανο να έλεγε συνθέσεις του.
Αυτό ακριβώς εννοούσα κι εγώ. Ευχαριστώ Παναγιώτη.
Γι αυτό λέω ότι δεν πρέπει να είναι η χορωδία του Σακελλαρίδη αυτή.
 
Παραθέτω αποσπάσματα από βιβλία του Α΄ Δομεστίκου (παρά του Ιακώβου Ναυπλιώτου) της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Αγγελου Βουδούρη.
Από το βιβλίο "Μουσικολογικά Β΄" (1943)
Ο Ι.Σακελλαρίδης ακολουθούσε "ιδιόρυθμον τι μουσικό σύστημα τετραφωνητικών επί τη βάσει μουσικών γραμμών εκκλησιαστικών κατά διασκευή αυτού. Ψάλτης με ολίγην φωνήν και όχι εκκλησιαστική. Ψάλλων πάντοτε μετά χορού πολυμελούς κατά το ευρωπαϊκόν σύστημα αποτελουμένου εξ ανδρών, γυναικών και παίδων"(παράγραφος 144).
Και συνεχίζει:"εξέδωκε κατά καιρούς διάφορα μουσικά κείμενα περιέχοντα εξηλοιωμένην και διεφθαρμένην παρ' αυτού την εκκλησιαστική μας μουσική κατά τε το μέλος και την απαγγελία". Και πιο κάτω:"δεν είχε συνείδηση εκκλησιαστικού μουσικού και ψάλτου"(παράγραφος 145).
Από το βιβλίο "Μουσικοκριτικά" (1945)
"Ευρωπαΐζων εκκλησιαστικός ψάλτης διδάσκει και ψάλλει μίαν μουσικήν ιδιόρυθμον και κανταδορικήν"(παράγραφος 11).
Από το βιβλίο "Απομνημονεύματα Μουσικολογικά" (1947)
Αποδίδει τον χαρακτηρισμό "μουσική ασυνειδησία και αγυρτεία" στο έργο του Σακελλαρίδη(την παράγραφο θα την κοιτάξω το βράδυ και θα την παραθέσω αύριο).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἐπιστρέφοντας ἀπό τό ἑσπερινό κήρυγμα, πρέπει νά γράψω ἄλλο κήρυγμα. Τό θεωρῶ χαμένο χρόνο. Ἔχω ἀφιερώσει ἀρκετό πολύτιμο χρόνο γιά τό Ψαλτολόγιον καί δέν τό μετανοιώνω, στό ἐπίπεδο ὅμως πού τόν ξόδευα σέ κάτι πού μέ εὐχαριστοῦσε, λαμβάνοντας ἤ προσφέροντας.
Παρά τίς συστάσεις τοῦ διαχειριστοῦ καί τῶν συντονιστῶν γιά τήν διαγραφή τῶν προσωπικῶν σχολίων, παρακαλῶ νά μήν γίνει αὐτό ἀπό κανέναν. Ὅσα γράφτηκαν πρέπει νά παραμείνουν σέ δημόσια καί κοινή θέα, γιά νά κρίνονται ὅλοι μας οἱ γράψαντες. Γιά νά διαβάζουν ὅλοι ποῖος ὁ ρόλος, τό λειτούργημα καί τό διακόνημα τοῦ ἱεροψάλτου καί τοῦ ἱερέως. Τί τούς συνδέει, ἄν συλλειτουργοῦν ἐν τῇ διακονίᾳ τους ἤ ὁ καθείς παίζει τό ρόλο του ἀνεξάρτητος, ἄν ὁ ἱερεύς δέν ἔχει λόγο γιά τήν διεξαγωγή τῶν τελουμένων καί ψαλλομένων καί ὅσα ὁ καθείς κατάλαβε καί καταλαβαίνει.
Εἶμαι δημόσιο καί θεσμικό πρόσωπο καί δέν ἔχω νά φοβηθῶ τίποτε. Ἡ ἱερωσύνη μου εἶναι, κατά τάς ἐπιταγάς τοῦ Κυρίου, «ἐπί τὴν λυχνίαν» καί ὄχι «ὑπό τόν μόδιον», «ἐπάνω ὄρους κειμένη» καί «ἐπί τοῦ Σταυροῦ» ἐπιπροσθέτως. Πρέπει νά ἀπαξιώνωνται ἔτσι οἱ ἱερεῖς, λές καί οἱ ψάλτες, σκοπεύουν νά ψέλνουν στό σπίτι τους καί ὄχι σέ ναό, ὅπου θά προσληφθοῦν βέβαια μετά καί ἀπό τήν κρίσιν τοῦ ἱερέως; Ἀπαιτεῖται ἐκκλησιαστικό ἦθος καί ὕφος.
Βέβαια κάποιοι μπορεῖ νά μήν ψάλλουν σέ ναό ἤ νά ψάλλουν σέ ναό, ὄχι τῆς ἐπισήμου κανονικῆς κατ᾿ Ἀνατολάς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἄλλα σέ σχισματικά παραπήγματα, ἐπιτιθέμενοι μέ τέτοιο τρόπο στούς προϊσταμένους μας Ἐπισκόπους, Ἀρχιεπισκόπους καί Πατριάρχας. Τέτοια συνθήματα πάντως ἀπό σχισματικούς ζηλωτές τά ἀκοῦμε.
Κι ἄν δέν ἔχουν ἔτσι τά πράγματα, λές καί οἱ ψάλτες στή θεία λατρεία παίζουν ρόλο ἐκτός τοῦ Σώματος τῆς Κανονικῆς Ἐκκλησίας, καί ὅταν γίνεται λειτουργία εἶναι «ἐκτός» καί δέν συμμετέχουν μέ τό δικό τους ρόλο στήν μνημόνευση τοῦ Ἐπισκόπου.
Τά περί συλλειτουργίας μας τά ἔχω γράψει πολλάκις καί ὅσοι ἔχουν συμμετάσχει σέ συζητήσεις πού ἔχω συμμετάσχει κι ἐγώ μέ ὑπέρ τά 600 μηνύματα τά γνωρίζουν. Καί φυσικά δέν ἔχω κανένα παράπονο ἀπό τήν συντριπτική πλειοψηφία τῶν μελῶν καί τῶν ἐπισκεπτῶν πού ἐπικοινωνοῦν μαζί μου. Ἔχω γίνει «πυροσβέστης» πολλάκις καί ἔχω συμβάλλει στήν γαλήνευση τῶν κυμάτων. Τώρα πῶς ἐγώ βρέθηκα μοναδικός στήν δύνη τῶν κυμάτων, ἦταν φαίνεται κι ἐμένα καιρός μου, ὅπως ἔγινε μέ ἄλλα μέλη, κληρικά καί λαϊκά.
Ἐκτός ὅμως ἀπό τήν προσπάθεια γαλήνευσης, ἐπέδειξα παλαιότερα καί στάση στηλιτεύσεως ἀδικιῶν. Σέ μιά παλαιότερη συζήτηση εἶχα στηλιτεύσει τήν ἀδικία πού ἀπεδίδετο στόν χορό τοῦ Ἱεροῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ τῶν Ἀθηνῶν μέ τό ἀνέβασμα ἑνός τρίφωνου ἤ τετράφωνου ἀκούσματος, πού καί τότε, ὅπως ἀπεδείχθη ἐκ τῶν ὑστέρων, ἔτσι ἔγραφε κακῶς τό CD καί παρεσύρθη ὁ στείλας τό ἄκουσμα. Τό ἴδιο ἔγινε καί τώρα. Καί δικαιώθηκα, ὅτι ἡ συγκεκριμένη ἑρμηνεία δέν εἶναι μουσική γραφή τοῦ Ἰ. Σακελλαρίδη. Καί ἐξ ἀρχῆς ἐπεσήμανα τήν, λόγῳ ἀγνοίας, ἄδικη ἀπόδοση. Πολλοί ἔχουν τά σχετικά μουσικά κείμενα καί ὅλοι γνωρίζουν νά διαβάζουν μουσική. Ἄς ἀνεβάσουν τό Χριστός ἀνέστη ἀπό τό βιβλίο τοῦ Σακελλαρίδη καί ἄς τό συγκρίνουν μέ τήν ἐν λόγῳ ὀθνεία μελῳδία καί κακοποίηση τοῦ γνωστότατου ὕμνου. Κατέκρινα ἄλλοτε τήν κακοήθη, ἐπί προσβολῇ μνήμης νεκροῦ, ἀλλά καί σημαίνοντος ὑπηρέτου τῆς πατρῴας μουσικῆς μας παραδόσεως, ἐπίθεση κατά τοῦ ἀειμνήστου Σίμωνος Καρρᾶ. Ἄν ἀνατρέξει κανείς στά μηνύματα μου, θά διαπιστώσει ὅτι δέν ἀνέχομαι τήν ἀδικία. Αὐτό ἦταν ὅλο.

Καί δέν ἀνέχομαι καί τήν πρός ἐμέ ἀδικία καί συκοφαντία, ὅτι ὑπερασπίζω κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο, δίκην θιασώτου ἤ ὁπαδοῦ ἤ λάτρου ἤ δέν ξέρω τί. Δέν συνᾴδουν αὐτά μέ τήν ἰδιότητά μου, μέ τό ἐκκλησιαστικό μου φρόνημα, καί κακῶς τά γράφω ὅλ᾿ αὐτά, γιατί ἐγώ ἔχω δείξει «δείγματα γραφῆς» καί εἶναι γνωστά. Ἔχω δείξει τό θαυμασμό μου καί ἔχω συγχαρεῖ χορῳδίες καί χορούς καί μεμονομένους ψάλτες εἴτε συμμετέχουν στό φόρουμ εἴτε ὑπάρχει θέμα γι᾿ αὐτούς.

Ὑπερασπιστές καί ὀπαδούς καί τά τοιαῦτα νά τά ἀναζητήσετε ἀλλοῦ, καί τελικά στήν 6μηνη παρουσία μου ὡς μέλους καί τήν πολύμηνη πρότερη ὡς ἀναγνώστου, διεπίστωσα ὅτι δέν ἔμεινε κανείς ψάλτης προκεκοιμημένος ἤ ζῶν πού νά μήν κατακριθεῖ μέ τόν ἕνα ἤ ἄλλο τρόπο ἀπό διάφορα πρόσωπα.

Ἄν καί νομίζω ὅτι δέν χρειαζόταν νά τά γράψω ὅλ᾿ αὐτά, ἡ σιωπή μου μᾶλλον ἔφτανε. Καί οὔτε θά μέ πείραζε τί γνώμη θά ἀπεκόμιζε ὁ καθένας. Γιατί γνωστός στούς περισσότερους εἶμαι καί πάρα πολλούς ψάλτες γνωρίζω καί πολλοί ἔχουν τονίσει τήν καλήν μου διάθεση γιά συνεργασία.

Τό κακό εἶναι μόνον πού οἱ περισσότεροι ξέρουν τήν συμπάθειά μου καί τήν ὑποστήριξή μου στούς νέους ψάλτες καί τώρα γιά τό μόνο πού λυπᾶμαι, εἶναι ὅτι ὁ Νικόλαος ἀποκομίζει ἀντίθετη ἄποψη. Πιστεύω ὅτι θά εἶναι προσωρινή καί ὀλιγόχρονη, ὅση καί ἡ ὀλιγόχρονη παρουσία του στό φόρουμ. Ὁ καιρός θά ἀποκαλύψει τά πρόσωπα καί τίς προθέσεις, πού δυστυχῶς δέν εἶναι ὁρατές εὐθύς ἐξ ἀρχῆς, ὅπως ἔχουμε ξανατονίσει, λόγῳ τῶν δυσκολιῶν ἐπικοινωνίας μέ μόνη τή γραφή, οὔτε κἄν τήν ἀπό τηλεφώνου συνομιλία, πόσῳ μᾶλλον τήν κατά πρόσωπον. Τό «παιδάκια» εἶναι ἀπό παλαιότερα γεγονότα καί δέν ἀφοροῦσε ἐσένα. Δικαίως τό προσέλαβες προσωπικά, ἀλλά τί νά κάνουμε, «οὐδείς ἀλάνθαστος» ὅπως λές.

«Μηδείς σου τῆς νεότητος καταφρονείτω, ἀλλὰ τύπος γίνου τῶν πιστῶν ἐν λόγῳ, ἐν ἀναστροφῇ, ἐν ἀγάπῃ, ἐν πνεύματι, ἐν πίστει, ἐν ἁγνείᾳ. Μὴ ἀμέλει τοῦ ἐν σοὶ χαρίσματος. Ταῦτα μελέτα, ἐν τούτοις ἴσθι, ἵνα σου ἡ προκοπὴ φανερὰ ᾖ ἐν πᾶσιν. Ἔπεχε σεαυτῷ καὶ τῇ διδασκαλίᾳ, ἐπίμενε αὐτοῖς· τοῦτο γὰρ ποιῶν καὶ σεαυτὸν σώσεις καὶ τοὺς ἀκούοντάς σου» (Α΄ Τιμ. δ΄ 12-16).

 
Last edited:
Επειδή θεωρώ ότι μάλλον κακό παρά καλό θα κάνει να αναλωθούμε σε περαιτέρω συζητήσεις, όσα και επιχειρήματα και να έχει κανείς, θεωρώ εκ μέρους μου το θέμα λήξαν. Όποιος θα ήθελε εξηγήσεις ή περαιτέρω συζήτηση μπορεί να μου απευθυνθεί με προσωπικό μήνυμα.
Επίσης επειδή νιώθω ότι στεναχώρησα τον π. Μάξιμο και ίσως ήταν εγωιστικός ο τρόπος με τον οποίον απάντησα τον παρακαλώ να δεχθεί τη δημόσια συγγνώμη μου για το ύφος των γραφομενων μου.
Νικόλαος Μάννης
 
Η σύνθεση φίλοι μου στο κομμάτι 2 δεν είναι του Σακελλαρίδη 100%. Η δική του 3φωνη σύνθεση βρίσκεται στην Οκτώηχο του σε Ευρωπαϊκή σημειογραφία και μακράν διαφέρει. Τώρα αν είναι του Πολυκράτη δεν γνωρίζω. Και να 'ναι,αποκλείεται να ψαλλόταν απο τον Σακελλαρίδη διότι ο ίδιος κατέκρινε όσους εναρμόνιζαν αφανίζοντας την κύρια μελωδία, όπως σχεδόν γίνεται εδώ και ο ίδιος όπως σωστά ελέχθη, έγραψε μία 2η φωνή στην εκ παραδόσεως περισωθείσαν πρώτη, και μία απλούστατη 3η (ίδε προλόγους: Ι.Θ.Σ.,Ύμνοι και Ωδαί, Ιερά Υμνωδία, Αναστασιματάριον εις Ευρωπαϊκήν Σημειογραφίαν.).Σωστά επισημάνθηκε πως ακούγονται όργανα μέσα και δη χάλκινα πνευστά. Αρχικά ακούγεται μία τρομπέτα να παίζει την λεγόμενη ''Προσοχή'', μετά την οποία συνήθως ακολουθεί μονόλεπτος σιγή σε διάφορες τελετές. Τωρα γιατί παίχτηκε εδώ δεν γνωρίζω. Πιθανόν να ήθελε να επιστήσει την προσοχή στην έναρξη της Αναστασίμου Θ.Λειτουργίας. Μετά ακούγεται από την μπάντα το Χριστός Ανέστη (κάτι συχνό με μπάντες που συνοδεύουν περιφορές ιερών κειμηλίων ή επιταφίου) και τέλος ακούγεται όντως το Εμβατήριο της Σημαίας. Αυτό παίζεται προς απόδοσιν τιμών καταρχήν στη Σημαία και έπειτα σε υψηλά ιστάμενα πρόσωπα ή και πάλιν ιερά κειμήλια. Λογικά κατά την ακολουθία εκείνη να παρευρίσκοντο πολιτικοί κτλ. Τώρα πότε καθιερώθηκε αυτό ως εμβατήριον της Σημαίας δεν γνωρίζω.Αν μάθουμε, ίσως μας δώσει και την περίπου χρονολόγηση της ηχογράφησης.
Πρέπει πάντως να μην κατακρίνουμε το έργο κανενός τόσο αβασάνιστα αλλά πρώτα να ερευνούμε και να έχουμε στοιχεία και από τις δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις.
Αντρέας.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ευχαριστούμε Αντρέα για τις πληροφορίες.
Φαίνεται πάντως πως η όλη συζήτηση που ακολούθησε μάλλον ωφέλησε το φόρουμ γιατί βοήθησε όλους να κάνουμε κάποιες υπερβάσεις και μετά να γνωριστούμε καλύτερα.
Με την ευκαιρία, καλώς ήλθες στο φόρουμ!
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Παντελίδης Ανδρέας;20830 said:
Η σύνθεση φίλοι μου στο κομμάτι 2 δεν είναι του Σακελλαρίδη 100%. Η δική του 3φωνη σύνθεση βρίσκεται στην Οκτώηχο του σε Ευρωπαϊκή σημειογραφία και μακράν διαφέρει. Τώρα αν είναι του Πολυκράτη δεν γνωρίζω. Και να 'ναι,αποκλείεται να ψαλλόταν απο τον Σακελλαρίδη διότι ο ίδιος κατέκρινε όσους εναρμόνιζαν αφανίζοντας την κύρια μελωδία, όπως σχεδόν γίνεται εδώ και ο ίδιος όπως σωστά ελέχθη, έγραψε μία 2η φωνή στην εκ παραδόσεως περισωθείσαν πρώτη, και μία απλούστατη 3η (ίδε προλόγους: Ι.Θ.Σ.,Ύμνοι και Ωδαί, Ιερά Υμνωδία, Αναστασιματάριον εις Ευρωπαϊκήν Σημειογραφίαν.).Σωστά επισημάνθηκε πως ακούγονται όργανα μέσα και δη χάλκινα πνευστά. Αρχικά ακούγεται μία τρομπέτα να παίζει την λεγόμενη ''Προσοχή'', μετά την οποία συνήθως ακολουθεί μονόλεπτος σιγή σε διάφορες τελετές. Τωρα γιατί παίχτηκε εδώ δεν γνωρίζω. Πιθανόν να ήθελε να επιστήσει την προσοχή στην έναρξη της Αναστασίμου Θ.Λειτουργίας. Μετά ακούγεται από την μπάντα το Χριστός Ανέστη (κάτι συχνό με μπάντες που συνοδεύουν περιφορές ιερών κειμηλίων ή επιταφίου) και τέλος ακούγεται όντως το Εμβατήριο της Σημαίας. Αυτό παίζεται προς απόδοσιν τιμών καταρχήν στη Σημαία και έπειτα σε υψηλά ιστάμενα πρόσωπα ή και πάλιν ιερά κειμήλια. Λογικά κατά την ακολουθία εκείνη να παρευρίσκοντο πολιτικοί κτλ. Τώρα πότε καθιερώθηκε αυτό ως εμβατήριον της Σημαίας δεν γνωρίζω.Αν μάθουμε, ίσως μας δώσει και την περίπου χρονολόγηση της ηχογράφησης.
Πρέπει πάντως να μην κατακρίνουμε το έργο κανενός τόσο αβασάνιστα αλλά πρώτα να ερευνούμε και να έχουμε στοιχεία και από τις δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις.
Αντρέας.

Αγαπητέ Αντρέα, μπήκες στον κόπο να μας γράψεις μια ανάλυση για το αν ο Σακελλαρίδης είναι λίγο πιο βυζαντινός από τον Πολυκράτη; Νομίζεις δηλαδή ότι ο επειδή ο Ι. Σακελλαρίδης κράτησε μια στοιχειώδη κύρια μελωδία, αυτό κάνει την εναρμόνισή του "πιο παραδοσιακή"; Νομίζω εκφράσεις του τύπου "απλουστάτη 3η φωνή" είναι το λιγότερο παραπλανητικές. Η ουσία είναι ότι ο Ι. Σακελλαρίδης έκανε εναρμόνιση όπερ ξένο προς την παράδοσή μας και ξενόφερτο. Τώρα αν την έκανε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, νομίζω λίγη σημασία έχει.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αγαπητέ Πέτρο, ενώ έχεις δίκιο ότι αλλοιώθηκαν πράγματα, κι ότι
έκανε εναρμόνιση όπερ ξένο προς την παράδοσή μας και ξενόφερτο
(νομίζω οι πιο πολλοί συμφωνούμε σε αυτό), ωστόσο με καθαρά μουσικά και αισθητικά κριτήρια δεν έχει άδικο ο φίλος μας, γιατί είναι διαφορετικό πράγμα ή χρήση απλής δευτέρας ως συνοδείας και άλλο η τριφωνία (με τον τρόπο π.χ. που ακούγεται στο κομμάτι) που όντως αλλοιώνει (συνήθως "αφανίζει") την κύρια μελωδία.
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Εγώ προσωπικώς αδυνατώ να καταλάβω την εμμονή ορισμένων με την κατάκριση της μουσικής τὐπου Σακελλαρίδη :eek:, λες και αν το κάνουν αυτό ανεβαίνουν οι μετοχές τους στο χρηματιστήριο βυζαντινών αξιών, μην πω και στον Παράδεισο! Προφανώς όλα τα προβλήματα της ψαλτικής έχουν λυθεί και μας ενοχλεί ο μακαρίτης ο Σακελλαρίδης από το οστεοφυλάκιο (ή ίσως και το χωνευτήριο οστών) του Α΄ Δημοτικού Κοιμητηρίου Αθηνών! (φαντάζομαι ότι εκεί θα ενταφιάστηκε, και πιθανώτατα θε έχει γίνει και εκταφή!) :mad:

Το στυλ αυτής της μουσικής αναπτύχθηκε υπό συγκεκριμένες ιστορικές συνθήκες, έκανε τον κύκλο του και δεν νομίζω να έχει πια στις μέρες μας πολλούς οπαδούς, ιδιαίτερα στους νέους ψάλτες (είπαμε έχω και μια ηλικία :D) και φυσικά δεν προβλέπω συνέχειά του. Αυτό μπορεί να φανεί και από μια δημοσκόπηση μεταξύ των μελών του φόρουμ... Συνεπώς δεν βρίσκω τον λόγο γιατί θα πρέπει να το σχολιάζουμε και να το αναλύουμε συνέχεια, εφόσον δεν πιστεύω να "κινδυνεύει" η ψαλτική τέχνη από αυτό!
 
Top