Φ
ΦΥΤΡΟΣ ΝΙΚΟΣ
Guest
γιατι τα εωθινα δεν ειναι στον ηχο της εβδομαδας?
γιατι τα εωθινα δεν ειναι στον ηχο της εβδομαδας?
Ούτε σύμφωνο με την παράδοση, ούτε αποσκοπεί σε κάποιο όφελος η τυχόν... μελοποίηση των εωθινών στον τυχόντα ήχο.
Όλα είναι πιθανά...Λες να το δούμε και αυτό;
Κ κατι ασχετο με μουσικη το οποιο το αναφερω σαν εγκυκλοπαιδικη γνωση .....σε ταξιδι μου -Προσκυνημα στα Ιεροσολυμα με ρωτησε φιλος ιερομοναχος το εξης.......γιατι τα εωθινα ευαγγελια κ κατ επεκτασιν κ τα εωθινα δοξαστικα ειναι 11 κ οχι 10 η 12 η ακομα κ 8 ενα σε καθε ηχο;;;;;;; ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ ειναι11 διοτι το Ευαγγελιο περιγραφει 11 εμφανισεις του Ανασταντος Χριστου οι οποιες εγιναν στο διαστημα Αναστασης -Αναληψης....... .Εγω αν κ εχω τελειωσει Θεολογια κ ψαλλω κ λιγο ομολογω δεν το ηξερα ......μου εβαλε τα γυαλια ο Αγιοταφιτης φιλος .....Ας εχουμε την ευχη του........το ανεφερα απλα ως εγκυκλοπαιδικη γνωση
Χριστος Ανεστη!
Εγω θα ηθελα να ρωτησω γιατι τα Δοξαστικα αυτα πως και το Ευαγγελιο ονομαζονται Εωθινα.
Ευχαριστω εκ των προτερων.
Mpanelas Mixail:Μπορείτε να με πληροφορήσετε γιατί τα Εωθινά Ευαγγέλια -και κατ΄επέκταση και τα δοξαστικά είναι έντεκα (11) τον αριθμόν και όχι ας πούμε δέκα ή δώδεκα όπως τα Ευαγγέλια της Ακολουθίας των Παθών;
Οι μόνες συσχετίσεις που γνωρίζω είναι πρώτον: ότι οι Μαθητές που έλαβαν το μήνυμα της Αναστάσεως ήσαν 11 -εφόσον απεχώρησε ο Ιούδας ο Ισκαριώτης- τα δε Εωθινά αναφέρονται ακριβώς στο μήνυμα της Αναστάσεως και την μετάδοσή του στους Μαθητές και δι΄αυτών στον κόσμον άπαντα.
Δεύτερον ότι οι εμφανίσεις του Αναστάντος Κυρίου που αναφέρονται στα κείμενα των Ευαγγελίων είναι 11 και εκ τούτου του λόγου τα Εωθινά ως συνδεόμενα με τον Αναστάντα Κύριο είναι και αυτά συμβολικώς 11.
Ομολογώ ότι δεν έχω μετρήσει τρις αναφορές εμφανίσεων του Αναστάντος Κυρίου και δεν γνωρίζω αν προσμετρώνται και οι εμφανίσεις των Αγγέλων εις το κενό μνημείον.
Αναμένω σοφότερες και εγκυρότερες απόψεις.
MTheodorakis:Νομιζω ενεκα του ότι οι εμφανίσεις του Αναστάντος Κυρίου που αναφέρονται στα κείμενα των Ευαγγελίων είναι 11 και εκ τούτου του λόγου τα Εωθινά ως συνδεόμενα με τον Αναστάντα Κύριο είναι και αυτά συμβολικώς 11.
«Ἀπὸ τὸν η’ αἰῶνα μαρτυροῦνται 11 ἑωθινά (κώδιξ Μόσχας 42, Μ. Λαύρας Α-56), ὅσες ἀκριβῶς ἦταν καὶ οἱ ἀναστάσιμες περικοπὲς ποὺ στὰ Ἱεροσόλυμα, ἀλλὰ ἀργότερα καὶ στὴν Κωνσταντινούπολη, διαβάζονταν ἀπὸ τὴν ἀγρυπνία τοῦ Πάσχα μέχρι καὶ ὁλόκληρη τὴ διακαινήσιμο ἑβδομάδα. Τὴν κατάτμηση αὐτὴ ἐπηρέασαν ἀσφαλῶς καὶ συμβολικοὶ λόγοι, ὅπως εἶναι π.χ. ὁ ἀριθμὸς τῶν ἕνδεκα μαθητῶν ποὺ εἶδαν πρῶτοι τὸν Κύριο»
(Π. Σκαλτσῆ Τὰ ἑωθινὰ εὐαγγέλια στὸ Π. Σκαλτσῆ Λειτουργικὲς Μελέτες ΙΙ σ. 280· βλ. καὶ Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 5 σ. 141).
Να συμπληρώσω ότι "πρώτοι" στην αριθμητική λέγονται οι αριθμοί που διαιρούνται μόνο με τη μονάδα και με τον εαυτό τους. Και όντως οι 1, 2, 3, 5 και 11 είναι πρώτοι αριθμοί.Χωρίς να θέλω να πέσω σε αριθμολογικές ερμηνείες, στα Ένδεκα Εωθινά παρατηρείται το εξής ενδιαφέρον φαινόμενο: Οι περικοπές κάθε Ευαγγελιστή οι οποίες περιλαμβάνονται στη σειρά των Εωθινών είναι όλες πρώτοι αριθμοί: Συγκεκριμένα, υπάρχει μία περικοπή του Ματθαίου (για να πούμε την αλήθεια βέβαια, ο αριθμός 1 πλέον δεν περιλαμβάνεται στους πρώτους αλλά τότε περιλαμβανόταν), δύο περικοπές του Μάρκου, τρεις περικοπές του Λουκά και πέντε περικοπές του Ιωάννη. Το άθροισμα δε όλων αυτών των αριθμών, δηλαδή το 11, είναι και αυτός πρώτος αριθμός! Μπορεί απλώς να έτυχε ή μπορεί και να υπήρξε και κάποια τέτοια σκέψη...
!!!Συγκεκριμένα, το γεωργιανό χφ. Sin. Geo. O 47 γραμμένο το 977 έχει•
1) Οψε δὲ σαββάτων... (Ματθ., 28,1-20)
Συγκεκριμένα, το γεωργιανό χφ. Sin. Geo. O 47 γραμμένο το 977 έχει•
Έχει και τα Ιεροσολυμιτικα αντίστοιχα των εωθινών δοξαστικών, μερικά εκ των οποίων σώζονται και στα σημερινά έντυπα ως αναστάσιμα.
Τί ἀκριβῶς ἐννοεῖτε;
Συγκεκριμένα, το γεωργιανό χφ. Sin. Geo. O 47 γραμμένο το 977 έχει•
1) Οψε δὲ σαββάτων... (Ματθ., 28,1-20). Δηλαδή περιέχει και το σημερινό Α´
2) Σημερινό Β´
3) Σημερινό Δ´
4) Σημερινό Ζ´ + Η´
5) Κενό στο χφ.
6) Σημερινό Γ´
7) Σημερινό Ε´, πλην του α´ στίχου
8) Σημερινό Ι´
Έχει και τα Ιεροσολυμιτικα αντίστοιχα των εωθινών δοξαστικών, μερικά εκ των οποίων σώζονται και στα σημερινά έντυπα ως αναστάσιμα.
υ.γ. Πολύ γρήγορα το έγραψα, ελπίζω να μην εχω κάνει κάποιο λάθος.