Μερικοί αυτοχαρακτηρίσθησαν φίλαθλοι,αλλά μάλλον οπαδοί και μάλιστα κολλημένοι δείχνουν...........
Τουλάχιστον εγώ αρέσκομαι στο να ακούω τους Πατριαρχικούς. Εσείς φαίνεστε να απορρίπτετε τα ακούσματα του β' ημίσεως του 20ου αιώνος.
Θαυμάστε πρόταση-άποψη<<Φυσικά και έκανε ο καθένας ό,τι ήθελε, αλλιώς η παράδοση θα ήταν νεκρή. Το θέμα είναι, «αυτό που ήθελε» εδράζει στα παραδεδομένα ή είναι αυθαίρετο;>>
Μάλιστα.Και ποιός καθορίζει αν είναι "παραδεδομένο ή αυθαίρετο"?? Ο κάθε μελοποιός ή ο χρόνος??
Το αν οι θέσεις είναι κλασικές ή όχι φυσικά.
Και ο Στανίτσας που έλεγε "είκοσι χρόνια άκουγα το ίδιο εωθινό από τον Πρίγγο,τα ίδια και τα ίδια μέλη",τι εννοούσε???
Αυτό που έλεγε, ότι η πατριαρχική παράδοση ήταν παγιωμένη. Σίγουρα είναι αργή η εξέλιξή της, όμως έχει κάνει κάποια βήματα απ' ότι πριν από 200 χρόνια!
Και ο Βιολάκης με τον Ναυπλιώτη (γιά να πιάσουμε από το 1900 και μετά), που με αποδείξεις ξέρουμε ό,τι έψαλλαν τόσα χρόνια από τα κλασικά και που δεν μελοποίησαν σχεδόν τίποτα τι ήταν?Εκτός ζώσας παράδοσης???
Και στην τελική αυτά τα αυστηρά πλαίσια γιά βιβλία και μέλη που υπήρχαν στο Πατριαρχείο,ωφέλησαν ή δεν ωφέλησαν την όλη ψαλτική????
Οφέλησαν. Εκτός κι αν βάζετε στην ίδια μοίρα τις εξωτερικές γραμμές πολλών συνθετών του β' ημίσεως του 19ου αιώνος με τις αυστηρότερες των συγχρόνων πατριαρχικών.
Και γιατί είναι επαινετή η έκδοση βιβλίων με "αφαίρεση ουρών" (ωραία μουσική έκφραση!!!!),ή άλλες επεμβάσεις χωρίς την έγκριση του αρχικού μελοποιού ή της αρμόδιας Πατριαρχικής επιτροπής (μιλώ γιά έγκριση και όχι ευχολόγια) και μάλιστα να τα βαπτίζουμε και "ζώσα παράδοση"?????
Θέλετε να μη μιλώ την καθομιλουμένη και να περιοριστώ στη λόγια έκφραση; Καλώς. Όπου «ουρές» βάλτε «πλατειασμούς».
Δυσκολεύομαι να σας παρακολουθήσω. Ποια έγκριση χρειαζόταν ο Πρίγγος, τη στιγμή που ευθαρσώς δηλώνει ότι καταγράφει αυτά που παρέλαβε από το Ναυπλιώτη; Πώς θα πάρει έγκριση από τον Πέτρο, του δόθηκαν χαρίσματα νεκρανάστασης; Ο Πέτρος κατέγραψε την ψαλτική της εποχής του. Απαγορευόταν να το κάνει και ο Πρίγγος; Όσο για τα περί επιτροπών, αυτές άρχισαν να συντάσσονται αργότερα για να ευλογούν αδιακρίτως τα πονήματα που τους αποστέλλονταν και κάποια στιγμή σταμάτησαν φθάνοντας στο μη περαιτέρω. Και οι πλατειασμοί αφαιρούνται διακριτικά όταν είναι εις βάρος του λόγου, αφού η μουσική είναι λόγος.
Και γιατί είναι λιγότερο Πατριαρχικός ένας που θα ψάλλει καταβασίες από το ειρμολόγιο του Πέτρου ή του Ιωάννου,από έναν που θα χρησιμοποιήσει το προταθέν "νεωστί εκδοθέν" του κ.Παϊκόπουλου που "έκοψε τις ουρές" (ξανά τι ωραία μουσική έκφραση!!!!)?
Γιατί δεν ακολουθεί τη ζώσα παράδοση! Αυτά που ακούμε λέμε. Ας μη χρησιμοποιήσει τον Παϊκόπουλο, εγώ δεν το έχω προμηθευτεί ακόμη το έργο του. Ας τα πει απ' έξω. Να πει, όμως, τις γραμμές που άκουσε, της πατριαρχικής παραδόσεως! Αν σου αρέσει κάτι, το ακολουθείς. Αν δε σου αρέσει, δε μπορείς να αξιώνεις να αποκαλείσαι ακόλουθός του.
Και πόσοι από τους νέους ψάλτες,που δεν έχουν και τα ανάλογα ακούσματα, μπορούν π.χ να ψάλλουν από το Τριώδιο του Στανίτσα, που και αυτό προτάθηκε σε σχετική λίστα Πατριαρχικών βιβλίων???
Εγώ δεν το πρότεινα εξ' αρχής. Συμφωνώ πως είναι υπεραναλυτικά γραμμένο. Προτιμώ τη γραφή του Γεωργιάδη και του Νικολαΐδη ως πιο κλασική.
Και γιατί "είναι πιό κοντά τα έργα των σύγχρονων Πατριαρχικών" με τις ηχογραφήσεις που "διεσώθησαν"?Για ποιές ηχογραφήσεις μιλάμε? Στη συντριπτική πλειονότητα των παλαιών ηχογραφήσεων ο Ναυπλιώτης από που ψάλλει??? (π.χ η πρόσφατα αναρτηθείσα του αργού "Τη υπερμάχω").
Το «Τη Υπερμάχω» φυσικά και δεν αλλάζει. Δε μιλάμε για τέτοια μέλη. Εκτός από το Ναυπλιώτη, όμως, σώζεται και ο δομέστιχός του Αναστάσης Μιχαηλίδης και ο Πρίγγος που έζησε το Ναυπλιώτη στη δεκαετία του '10 και μπήκε σε ένα Πατριαρχικό Ναό γεμάτο από παραδομεστίχους του Ναυπλιώτη που δεν τον άφηναν να λέει ό,τι να 'ναι. Ομοίως και ο Στανίτσας, γαλουχήθηκε στα της πατριαρχικής παραδόσεως από το Μιχαηλίδη και το Συμεωνίδη.
Εν κατακλείδι.Βεβαίως και δεν πρέπει αδιακρίτως να απορρίψουμε την σημερινή "ζώσα" πραγματικότητα (και Πατριαρχική και γενικότερη) με τα βιβλία της και τους διακόνους της,αλλά και μερικοί παρωπιδοφορούντες οπαδοί αυτής να μην προσπαθούν να καταργήσουν και την όντως παράδοση,ως μη ζώσα.
Η ουσία είναι μία.Αν ξέρει κάποιος να ψάλλει.............
Α-Π
Παρωπιδοφορών δεν τυγχάνω, απλά επιλέγω να ακολουθήσω μία παράδοση με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και γι' αυτό επιλέγω να επηρεάζομαι από τους μύστες της. Αν επέλεγα άλλη παράδοση θα το έκανα έχοντας επίγνωση ότι δεν ακολουθώ την πατριαρχική (μιλώ για τις προθέσεις, το αποτέλεσμα κρίνεται). Είναι γνωστό πως η Αθήνα του Ψάχου και του Περιστέρη κατηγορούσε τους Πατριαρχικούς της εποχής της (πχ Ναυπλιώτης) για απόκλιση από το πατριαρχικό ύφος, επειδή δεν έμεναν προσκολλημένοι στα βιβλία των πρώτων εκδόσεων. Και ο Στανίτσας, όταν επεδίωξε να συνεργαστεί μαζί τους προτείνοντας να αναλάβει το πρακτικό μέρος, του είπαν: «εμείς με Τούρκους δε συνεργαζόμαστε». Οι εμμονές στις πρώτες εκδόσεις με παραθεώρηση της ζώσας ψαλτικής σχετίζεται με τους κύκλους εκείνους, όπως και με άλλους ματαγενέστερους που αξιώνουν τίτλους αυθεντικών ερμηνευτών. Η πατριαρχική παράδοση είναι ζωντανή μόνο στο κέντρο της. Τελεία.