Γράφει ο κ. Σουλδάτος
...... ποια χορωδία αποδίδει έργα μεγάλης δυσκολίας; Σίγουρα μπορούν να τα πουν και άλλοι. Δεν διαγράφουμε κανέναν. Δεν τα λένε όμως. Γιατί;
Γιατί; Πρώτα θα σας θέσω τις εξής ερωτήσεις
1) Ποιό τυπικό διατάζει να ψαλλεί το Μέγα Ίσον και συγκεκριμένα, σε ποιά εορτή (και άλλα μεγάλα μαθήματα που δεν κατοχυρώνονται σε τυπική διάταξη);
2) Για όλα τα παλαιά μαθήματα, πόσα έχουν επικρατήσει να ψάλλονται εντός ακολουθίας; Και σε ποιά σημεία της ακολουθίας ψάλλονται;
3) Καυχάσθε για την άριστη εκτέλεση παλαιών μαθημάτων. Σας συγχαίρω. Όντως, και χωρίς ειρωνεία, με την ιδιόρρυθμη τεχνοτροπια σας, η εκτέλεση είναι δεμένη και άριστη. Τι υποστηρίζουν όμως τα μακρά αυτά μέλη με τα ατελείωτα φωνήεντα; Τον λόγο, ή κάποια μελωδία;
Ο κόσμος, Φίλε μου κ. Σουλδάτε, θέλει ν ακούσει αυτά που γνωρίζει. Όπως και στο δημοτικό τραγούδι. Προσπαθήστε σε πανηγύρι όποιου χωριού να τραγουδήσετε κάποιο καινοφανή τραγούδι και καταργήστε τα παραδεδομένα που ξέρει όλος ο κόσμος. Όσο και καλλίφωνος να είστε, ξέρετε τι θα σας πουν; "αγόρι μου, ωραία το τραγούδησες, αλλα εγώ θέλω να ακούσω την Ιτεά και την παπαΛάμπραινα. Αυτά τα καινούρια, άφησέ τα για τον δίσκο σου.....".
Να σας ρωτήσω και κάτι άλλο. Απο τις συναυλίες σας, τι θυμάται ο κόσμος, την άριστη εκτέλεση ενός κειμένου που το έχουν ακούσει, η κάποιο δυσνόητο κείμενο με αφθονία τερερισμάτων; Πόσοι ειδικοί βρίσκονται στις συναυλίες σας; Υποθέτω πως μόνο 10% είναι ειδικοί του θέματος. Οι άλλοι είναι απλοί άνθρωποι που έρχονται να σας ακούσουν....
Λοιπόν, να γιατί οι άλλες χορωδίες προτιμούν τα γνωστά.
Διοτι η μουσική υποστιρήζει τον ΛΟΓΟ και εκφράζει με ΣΑΦΗ τρόπο τον ΛΟΓΟ. Τον λόγο που ΟΛΟΣ ο λαός γνωρίζει.
Η επιλογή αργών και παλαιών μαθημάτων γίνεται εφ όσον υπάρχει α) ο χρόνος στο πρόγραμμα, β) η μουσική ευαίσθηση και το επίπεδο ιδιαίτερης ευαίσθησης, γ) το πλαίσιο στο οποίο γίνεται η συναυλιά
π.χ. άλλο περιεχόμενο μουσικό θα παρουσιάσει μια χορωδία σε μια κομώπολη της Ελλάδος, και άλλο στην Λειπσία ή στην Ζάλτζμπουργκ ενόπιον ακροατήριο μουσικολόγων και ειδημόνων.....
ΝΓ