Πως πετυχαίνει την ερμηνευτική της προσέγγιση η ΕΛ.ΒΥ.Χ.

Status
Not open for further replies.
S

Sotres

Guest
Ἄστο καλύτερα, ἄς μένουμε στὰ ὑπονοούμενα, δὲν εἶναι καιρὸς γιὰ δικαστήρια, τὸ ἄλλο ἀγαπημένο ἄθλημα τοῦ Ψαλτολογίου.

Αγαπητέ Δομέστικε, δεν νομίζω να υπάρχει θέμα δικαστηρίων σε περιπτώσεις όπου με καλοσύνη και επιστημονικό τρόπο παρουσιάζονται τα υπέρ και τα κατά μίας εργασίας. Εξάλλου στους περισσότερους από εμάς είναι γνωστό πως κατακτούνται θέσεις και αξιώματα! Λίγες είναι αυτές που κατακτούνται με το σπαθί και την αξία της έρευνας. Οι περισσότερες είναι δωράκια και αντιδωράκια. Μην με βάλεις φυλακή και εγώ θα σε κάνω Πρύτανη! λέει κάποιος για παράδειγμα. Ή δικό μας το παιδί τι το θες το ξένο; Προσωπικά θέλω και σκέφτομαι σύντομα να το κάνω, έχοντας επίγνωση ότι αυτός που κρίνει είναι λογικό να κριθεί, να καταθέσω και γραπτώς κάποιες θέσεις μου για ερευνητικές εργασίες που ενδιαφέρουν τον χώρο μας. Όλοι έχουμε όφελος από τέτοιες διαδικασίες. Αλλά όταν υπάρχουν στην ψαλτοπαρέα μας μεγαθήρια, αναμένω να δω πρώτα το ενδιαφέρον τους για μία τέτοια προσπάθεια. Αλλιώς δεν έχει νόημα να γίνει μία τέτοια προσπάθεια στον παρόντα χώρο.Για παράδειγμα αναφέρω το εξής: η σύζυγός μου, μουσικολόγος-εικονογράφος, ετοιμάζει παρουσίαση ενός άρθρου συναδέλφου μας με τον οποίο διαφοροποιείται ως προς τον τρόπο προσέγγισης συγκεκριμένου θέματος που σχετίζεται με θέμα εικονογραφίας. Η ιδέα μου άρεσε ιδιαιτέρως πολύ διότι κάποιος θα μελετήσει πως αντιλαμβάνεται τα ίδια έργα τέχνης ένας Θεολόγος -Δρ. μουσικολογίας και μία μουσικολόγος- Δρ. μουσικολογίας. Δυστυχώς κάτι το οποίο σε άλλα κράτη είναι δεδομένο, στο δικό μας τόπο κάτι τέτοιο για πολλούς σημαίνει κάτι το πολύ αρνητικό. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει με την ΕΛΒΥΧ. Αυτός είναι και ο λόγος που γράφονται σελίδες επί σελιδών για να προσεγγίσουμε διάφορες πτυχές της ερμηνείας της. Με την ευκαιρία εάν κάτι από τα γραφόμενά μου πίκραναν, απολογούμαι.
 
Last edited:

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Κι εγώ τα έχω απορρίψει, όμως δεν είναι δυνατόν να δεχτώ ... αμαχητί το χτύπημα.:D
Εξ άλλου, όταν ηχογραφήθηκαν αυτά ήταν 1974 και εάν ζούσε σήμερα ο αείμνηστος άρχων δεν ξέρουμε τί θα έκανε στο θέμα των ισοκρατημάτων.
Εάν είχα σήμερα δικό μου χορό, σίγουρα τα ισοκρατήματα θα ήταν πιο λιτά. Όμως δεν είναι λόγος να απαξιώνουμε τον άνθρωπο που κόσμησε τα αναλόγια του Πανσέπτου Πατριαρχικού Ναού και κουβάλησε στην Αθήνα τη θαυμαστή Πατριαρχική παράδοση, όντας 20 ολόκληρα χρόνια απέναντι στον άλλο τιτάνα, ΤΟΝ ΠΡΙΓΓΟ!
Ευχαριστώ

Προσπάθησα ποτέ να απαξιώσω Στανίτσα είτε στο Ψαλτολόγιο είτε δια ζώσης; (Εντάξει το δεύτερο εσείς δεν μπορείτε να το ξέρετε...:)) Όχι βέβαια! Τουναντίον. Πάντως η ομολογία πως η επιλογή των ισοκρατημάτων ίσως να μην ανταποκρίνεται στο παραδοσιακό άκουσμα είναι δικιά σας όχι δική μου. Άρα τουλάχιστον ως προς αυτή την επιλογή το άλλο ηχητικό το θεωρείτε πιο επιτυχές; (Άρα τα πράγματα δεν πρέπει να τα βλέπουμε πάντα άσπρο-μαύρο.)
 
S

Sotres

Guest
Εάν δεν κάνω λάθος, οι διδακτορικές διατριβές των κυρίων: Κωνσταντίνου, Αρβανίτη, Στρουμπάκη, καθηγητή κ. Μακρή, καθηγήτριας κ. Αλεξάνδρου, καθηγητή πατρός Νεκταρίου Πάρη, και πολλών διδακτόρων του καθηγητή κ. Στάθη, δεν έχουν εκδοθεί. Μήπως θα μπορούσαμε με κάποιο τρόπο να έχουμε μία παρουσίασή τους; Ειδικότερα στις μέρες μας που με την υπάρχουσα οικονομική κατάσταση δεν βλέπω σύντομα να γίνεται κάποια προσπάθεια. (Μακάρι να βγω ψεύτης).
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Για την διαφωνία μου στη μεθοδολογία των εργασιών σου, σου έχω πει ήδη από το Συνέδριο του ΙΒΜ; Έχω ξαναγράψει εδώ μέσα; Σου είπα κάποια πράγματα κατ' ιδίαν επάνω από το κρασάκι; (Αν και ήθελα να πούμε περισσότερα.) Δεν καταλαβαίνω λοιπόν την αντίδρασή σου!

Σου είπα και διά ζώσης, έχω ξαναπεί και στο Ψαλτολόγιο και ξαναλέω και τώρα: Ξέρω πως η διαδικασία της φασματογράφησης είναι ΠΟΛΥ δύσκολη και ΠΟΛΥ χρονοβόρα. Νομίζω δε πως είναι ΕΞΕΡΑΙΤΙΚΑ χρήσιμη, αν και όχι πανάκεια. Έδειξες εδώ πως μπορείς να την κάνεις καλά (το 'χεις.) Αν πίστευα το αντίθετο δεν θα έλεγα να μας παρουσιάσεις εσύ την φασματογράφηση! Σου είπα επίσης και το εννοώ, πως θεωρώ πως όσοι από εμάς ξοδεύουμε ώρες ατελείωτες από τον χρόνο μας στη μελέτη της Βυζαντινής Μουσικής (σε όποιο επίπεδο), δεν μπορεί παρά να το κάνουμε από αγάπη. Συνεπώς αντί να μαλώνουμε ανούσια, θα έπρεπε ο καθένας να εκμεταλλευτεί τον άλλον για να γίνουμε καλλίτεροι όλοι. Από αυτά βγάζεις συμπέρασμα πως προσπαθώ να απαξιώσω τις εργασίες σου και τον κόπο σου;:(
Αντώνη, συγγνώμη αν παρεξήγησα, αλλά αυτό:
Χάρη κατά προτίμηση χωρίς δικά σου σχόλια και συμπεράσματα
...μου φάνηκε πως απαξιώνει εμένα προσωπικά ("με αποτρέπεις να πω την άποψή μου") και αυτό:
γιατί η μέθοδός σου κατ' εμέ... μπάζει...:D:D:D
...με ή χωρίς φατσούλες, απαξιώνει τις εργασίες μου.


Καλά έκανες λοιπόν και διευκρίνησες, δεν θα μπω σε λεπτομέρειες γιατί ανήκουν σε άλλο θέμα, πάντως...
Το γεγονός πως σέβομαι και τιμώ τον κόπο σου και εσένα προσωπικά, πρέπει να με αποτρέψει να πω την άποψή μου για την μεθοδολογία που ακολούθησες;
...οι ενστάσεις σου δεν ευσταθούν, γιατί δεν είναι δυνατόν να ζητάς να φασματογραφούμε τον "συρόμενο" φθόγγο (glissanto). Οπωσδήποτε, "πατάει" ο ψάλλων σε κάποιο φθόγγο, ο οποίος έχει ήδη υποστεί έλξη. Ε! αυτόν μετράμε, τώρα αν μετά γίνει "σύρσιμο" ή αν πάμε κατ' ευθείαν στον εστώτα είναι άλλη ιστορία. Στα παραδείγματα από Ναυπλιώτη λ.χ. που ανέβασες (και φασματογράφησα), κατά κανόνα δεν γίνεται glissanto

Σε κάθε περίπτωση (κι αν ακόμα δηλαδή μετρούσαμε τον συρόμενο φθόγγο), το εξω-παραδοσιακό άκουσμα έρχεται από τόν ιδιαίτερα οξυμένο φθόγγο στον οποίο πατάνε εξ αρχής οι περισσότεροι (όχι όλοι) της σχολής Καρά (και σίγουρα η ελβυχ).


Όσο για τον Ψάχο στα οικεία μέρη-threads. Πάντως αυτός βάζει δίγραμμες (άρα ΓΑ-ΔΙ 6άρια), και περίπου τέτοια ακούω κι από τον Ναυπλιώτη (εδώ, αλλού άλλα) δεν φταίω εγώ...
Αν και σε ένα σημείο (στην αρχή με τα παιδάκια) το διάστημα είναι ιδιαίτερα μικρό 6άρι δύσκολα το λες (χώρια που μόνο τα παιδάκια, με τις διαπεραστικές φωνές, πιάνει στο β΄μισό του χρόνου ο φασματογράφος). Τα υπόλοιπα είναι μέσα στα πλάισια των γνωστών έλξεων του Ναυπλιώτη, ενώ επιβεβαιώνεται και η Όμοια Διφωνία που κατά κανόνα ψάλλει ο Ιάκωβος.

Χάρης
 

Attachments

  • Nafpliwtis1.jpg
    Nafpliwtis1.jpg
    60.3 KB · Views: 16
  • Nafpliwtis2.jpg
    Nafpliwtis2.jpg
    60.2 KB · Views: 9
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αγαπητέ Δομέστικε, δεν νομίζω να υπάρχει θέμα δικαστηρίων σε περιπτώσεις όπου με καλοσύνη και επιστημονικό τρόπο παρουσιάζονται τα υπέρ και τα κατά μίας εργασίας. Εξάλλου στους περισσότερους από εμάς είναι γνωστό πως κατακτούνται θέσεις και αξιώματα! Λίγες είναι αυτές που κατακτούνται με το σπαθί και την αξία της έρευνας. Οι περισσότερες είναι δωράκια και αντιδωράκια. Μην με βάλεις φυλακή και εγώ θα σε κάνω Πρύτανη! λέει κάποιος για παράδειγμα. Ή δικό μας το παιδί τι το θες το ξένο; Προσωπικά θέλω και σκέφτομαι σύντομα να το κάνω, έχοντας επίγνωση ότι αυτός που κρίνει είναι λογικό να κριθεί, να καταθέσω και γραπτώς κάποιες θέσεις μου για ερευνητικές εργασίες που ενδιαφέρουν τον χώρο μας. Όλοι έχουμε όφελος από τέτοιες διαδικασίες. Αλλά όταν υπάρχουν στην ψαλτοπαρέα μας μεγαθήρια, αναμένω να δω πρώτα το ενδιαφέρον τους για μία τέτοια προσπάθεια. Αλλιώς δεν έχει νόημα να γίνει μία τέτοια προσπάθεια στον παρόντα χώρο.Για παράδειγμα αναφέρω το εξής: η σύζυγός μου, μουσικολόγος-εικονογράφος, ετοιμάζει παρουσίαση ενός άρθρου συναδέλφου μας με τον οποίο διαφοροποιείται ως προς τον τρόπο προσέγγισης συγκεκριμένου θέματος που σχετίζεται με θέμα εικονογραφίας. Η ιδέα μου άρεσε ιδιαιτέρως πολύ διότι κάποιος θα μελετήσει πως αντιλαμβάνεται τα ίδια έργα τέχνης ένας Θεολόγος -Δρ. μουσικολογίας και μία μουσικολόγος- Δρ. μουσικολογίας. Δυστυχώς κάτι το οποίο σε άλλα κράτη είναι δεδομένο, στο δικό μας τόπο κάτι τέτοιο για πολλούς σημαίνει κάτι το πολύ αρνητικό. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει με την ΕΛΒΥΧ. Αυτός είναι και ο λόγος που γράφονται σελίδες επί σελιδών για να προσεγγίσουμε διάφορες πτυχές της ερμηνείας της. Με την ευκαιρία εάν κάτι από τα γραφόμενά μου πίκραναν, απολογούμαι.

Ἐσὺ θὰ τὰ παρουσιάσεις μὲ καλοσύνη, νὰ δῶ μὲ πόση «καλοσύνη» θὰ σὲ φᾶνε λάχανο στὴν ἐπόμενη κρίση ...
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Αντώνη, συγγνώμη αν παρεξήγησα, αλλά αυτό:
...μου φάνηκε πως απαξιώνει εμένα προσωπικά ("με αποτρέπεις να πω την άποψή μου") και αυτό: ...με ή χωρίς φατσούλες, απαξιώνει τις εργασίες μου.


Καλά έκανες λοιπόν και διευκρίνησες, δεν θα μπω σε λεπτομέρειες γιατί ανήκουν σε άλλο θέμα, πάντως......οι ενστάσεις σου δεν ευσταθούν, γιατί δεν είναι δυνατόν να ζητάς να φασματογραφούμε τον "συρόμενο" φθόγγο (glissanto). Οπωσδήποτε, "πατάει" ο ψάλλων σε κάποιο φθόγγο, ο οποίος έχει ήδη υποστεί έλξη. Ε! αυτόν μετράμε, τώρα αν μετά γίνει "σύρσιμο" ή αν πάμε κατ' ευθείαν στον εστώτα είναι άλλη ιστορία. Στα παραδείγματα από Ναυπλιώτη λ.χ. που ανέβασες (και φασματογράφησα), κατά κανόνα δεν γίνεται glissanto

Σε κάθε περίπτωση (κι αν ακόμα δηλαδή μετρούσαμε τον συρόμενο φθόγγο), το εξω-παραδοσιακό άκουσμα έρχεται από τόν ιδιαίτερα οξυμένο φθόγγο στον οποίο πατάνε εξ αρχής οι περισσότεροι (όχι όλοι) της σχολής Καρά (και σίγουρα η ελβυχ).


Αν και σε ένα σημείο (στην αρχή με τα παιδάκια) το διάστημα είναι ιδιαίτερα μικρό 6άρι δύσκολα το λες (χώρια που μόνο τα παιδάκια, με τις διαπεραστικές φωνές, πιάνει στο β΄μισό του χρόνου ο φασματογράφος). Τα υπόλοιπα είναι μέσα στα πλάισια των γνωστών έλξεων του Ναυπλιώτη, ενώ επιβεβαιώνεται και η Όμοια Διφωνία που κατά κανόνα ψάλλει ο Ιάκωβος.

Χάρης

Συγγνώμη αν σε στενοχώρησα. Δεν το ενοούσα έτσι. Κάνε και σχόλια! Δεν προλαβαίνω τώρα... Και ούτε μελέτησα τα διαγράματα (οδηγείες χρήσης;). Ίσως να μην χρειάζονται, αν τα κοιτάξω με προσοχή. Θα επανέλθω (όχι δεν είναι απειλή.)
 
S

Sotres

Guest

Ἐσὺ θὰ τὰ παρουσιάσεις μὲ καλοσύνη, νὰ δῶ μὲ πόση «καλοσύνη» θὰ σὲ φᾶνε λάχανο στὴν ἐπόμενη κρίση ...

Πες με ρομαντικό, αλλά προσωπικά δίνω μεγαλύτερη βάση στην ήρεμη συνείδησή μου και στο γεγονός ότι ποτέ δεν θα μου πει κάποιος: εγώ σε έκανα πωλητή, εγώ σε έκανα καθηγητή, κ.λπ. Τελειώνοντας να σου πω κάτι που συγγενικό μου πρόσωπο, ομότιμος καθηγητής, μου είπε: την καρέκλα εύκολα στη δίνουν. Πως την κρατάς είναι το θέμα!!!
Πάντως, Δομέστικε, σε παραδέχομαι και το λέω για δεύτερη φορά: ΥΠΟΚΛΙΝΟΜΑΙ!!! στο ταπεραμέντο σου...
 
Σε σχέση με την ενότητα που άνοιξε πάνω στο θέμα της ΕΛΒΥΧ θα ήθελα να κάνω κάποιες παρατηρήσεις .

1. Ο κ.Αγγελόπουλος κατά πρώτον είναι ένας συνάδελφος ιεροψάλτης με μακρά θητεία στον χόρο η οποία ξεκίνησε απο την οικογένειά του συνεχίστηκε στους χορούς του Καθεδρικού Ναού Αθηνών & στην συνέχεια της Αγ.Ειρήνης. Αυτό για όσους δεν γνωρίζουν την πορεία ενός ανθρώπου ο οποίος με ξεχωριστή πειθαρχία διακονεί το αντικείμενο της ψαλτικής τέχνης.Αυτό σημαίνει πως αφού βρίσκεται ακόμα αν ζωή οφείλουμε & σε αυτόν αλλά & σε όλους τους συναδέλφους το δικάιωμα του σεβασμού. Η κριτική για να γίνει χρειάζεται σοβαρότητα η οποία δεν είναι δυνατον να γίνει με "αφορισμούς" "εξυπνάδες" & όλα τα σχετικά τα οποία απορώ πως οι διαχειριστές επιτρέπουν.Κριτική γίνεται σε συγκεκριμένα ζητήματα & ευτυχώς ή δυστυχώς γαι το ζήτημα των απόψεων του αειμνήστου Καρά χρειάζεται ειδικό σύγγραμμα αφενός αφετέρου δε και η θέση πλέον της επισήμου εκκλησίας η οποία θέση έχει πάρει μεν αλλά δεν την έχει επιβάλλει.

2.Αποτελεί μικροψυχία να παραγνωρίζουμε το γεγονός πως η ΕΛΒΥΧ αποτελεί ένα άρτιο φωνητικό σύνολο με εξαιρετικές ηχητικές ερμηνείες.Όπως αποτελεί μικροψυχία να παραθεωρείτε το έργο & όλων των άλλων προσπαθειών που έχουν πραγματωθεί στην χώρα μας. Αποτελεί δε τεράστιο σφάλμα να συγκρίνονται ανόμοια πράγματα μεταξύ τους. Η συγκρότηση & η λειτουργία ενός χορού εκτός όλων των άλλων προυποθέτει & οικονομική αυτοδυναμία την οποία η ΕΛΒΥΧ έχει.Και αυτό σκοπίμως δεν αναγράφεται. Θα ήθελα δε να αναφέρω σε όλους όσους με περισσή αγάπη προασπίζονται το έργο του δασκάλου τους πως πράττουν καλώς & αυτό είναι συγκινητικό. Είναι κάτι που λείπει στις μέρες μας & σε αυτό όλοι μας πρέπει να έχουμε ιδιαίτερη ευαισθησία. Απο την άλλη όμως την αυτή ευαισθησία πρέπει να επιδεικνύουν & οι μαθηταί του αγαπητού Λυκούργου σε σχέση με τους υπόλοιπους συναδέλφους τους & αυτό το γράφω μετ'επιγνώσεως γιατί ο υποφαινόμενος ενδεχομένως στον παρελθόν κατανόησε την επιθετικότητα της ζέσης & ο χρόνος ή η εμπειρία άμβλυναν την στεναχώρια την οποία αντικάτεστησε η κατανόηση αλλά αυτό δυστυχώς όπως φαίνεται δεν ισχύει για όλους. Και τελικά ότι σπερνουμε θερίζουμε.

3. Ο υποφαινόμενος δεν θέλει να σταθεί σε μουσικά ζητήματα. Έχει εδώ & μια δεκαετία δημοσιευθεί απο το περιοδικό "Αγ.Γρηγόριος ο Παλάμάς" εργασία μου για την Πατριαρχική επιτροπή του 1881,΄επίσης επανεκδοθεί με εκτενή εισαγωγή το "Λειτουργικόν" του αειμνήστου Κ.Α.ΨΑΧΟΥ όπως επίσης βρίσκονται δημοσιευμένα άρθρα μου στο διαδίκτυο.Ελπίζω σύντομα να δημοσιευθεί και η Πανεπιστημιακή μου εργασία η οποία όπως & όλων των ανθρώπων που ασχολούνται με την μουσικολογία απαιτεί τον σεβασμό όλων όχι γιατί είναι γραμμένες απο αυθεντίες αλλά γιατί αποτελούν πνευματικό κόπο,αποτέλεσμα πολύχρονης σπουδής & όχι κουτσομπολιού,προιόν τεράστιας σωματικής & οικονομικής δαπάνης & στο τέλος έργο αποδεκτό απο ανθρώπους που αφιέρωσαν την ζωή τους στην επιστήμη. Πρέπει να σταματήσει αυτή η απαξίωση & ιδιαίτερα μέσα απο αυτόν τον ιστότοπο.

Ο υποφαινόμενος δεν είναι υπερασπιστής του συστήματος του Σίμωνα Καρά αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με τον σεβασμό που όλοι μας πρέπει να δείχνουμε στις ανθρώπινες προσπάθειες οι οποίες αν είναι και καλές οφείλουμε να τις αναγνωρίσουμε. Ευχαριστώ.
 
Νομίζω ότι με τις έγκριτες, θεμελιωμένες σε ατράνταχτα επιχειρήματα, σοβαρές και αδιαμφισβήτητες θέσεις του κ. Αετόπουλου, τον οποίο και ευχαριστούμε πολύ, πρέπει κάπου εδώ να κλείσει το θέμα, με την ελπίδα να μην χρειαστεί να τον καλέσουμε να ξανα-επαναφέρει στην τάξη τους παρεκκλίνοντας από το θέμα στρεφόμενοι σε κατηγορίες (πολλές φορές προσωπικές), υποτιμήσεις και απαξιώσεις της ΕΛΒΥΧ, των ΕΛΒΥΧιδων, των ΕΛΒΥΧόφιλων και βεβαίως του αξιότιμου κ. Αγγελόπουλου, ο οποίος αφιέρωσε όλη του τη ζωή στην υπηρεσία της εκκλησίας, του Αναλογίου, της διδασκαλικής έδρας, της χοραρχίας, της έρευνας κλπ. Μόνο και μόνο για την προσφορά του, άσχετα με το αν υπάρχουν διαφωνίες σε ερμηνευτικά θέματα (ή ακόμη και θέματα παράδοσης) δεν θα έπρεπε να του επιτίθενται κάποιοι και να τον απαξιώνουν, διότι μ' αυτόν τον τρόπο, δεν επιδεικνύουν ύφος και ήθος Χριστιανικό και Ελληνικό.

Και ένα τελευταίο.
Κατηγορείται η ΕΛΒΥΧ, κ. Αγγελόπουλος και ο Σ. Καράς και οι μαθητές τους ως νεωτεριστές και ενάντιοι της παραδόσεως;

Το τι είναι η Παράδοση συζητήθηκε αρκούντως εδώ.

Έστω, λέω έστω, ότι υπήρχαν νεωτεριστικά στοιχεία στην πορεία του ΛΑ και της ΕΛΒΥΧ. Έστω.
Οι υπέρμαχοι της παράδοσης επιδίδονται με ανδρεία και αυταπάρνηση στην υπεράσπιση της παραδόσεως. Ωραία μέχρι εδώ. Κι εγώ μαζί. Την αγάπη προς την παράδοση τους την ανέπτυξαν οι δάσκαλοί τους. Σωστά; Σωστά.
Δεν θα αναφέρω ονόματα Δασκάλων, και, χωρίς να είμαι απολύτως υπέρμαχος της selective retention, ρωτώ:
1. Τα λειτουργικά ενώ δεν ψαλλόντουσαν κάποια στιγμή άρχισαν να ψάλλονται. (καινοτομία)
2. Ο Απόστολος λεγόταν σε κλιτόν και κάποια στιγμή άρχισε να λέγεται στην κλίμακα του ήχου του προκειμένου. Μέχρι και must έγινε ο Απόστολος της Αγάπης. (καινοτομία)
3. Το "πάντοτε από διφθέρας" μετετράπει σε "πάντοτε απ' το μυαλό μου". Αυτοσχεδιασμοί, εισαγωγές επί των αυτοσχεδιασμών αχρόνων μουσικών φράσεων με αμφιβόλου προελεύσεως κλίμακες. (καινοτομία)
4. Αντί για το Κοινωνικό, κάποια στιγμή άρχισαν να ψάλλονται οι καταβασίες της ημέρας, ο Άμωμος, η εκλογή του Αγίου, τα εσπέρια της εορτής, πολυέλεοι, τραγουδάκια, το "Ένας είν' ο Κύριος" και άλλα τερπνά και πάνυ ωφέλημα. (καινοτομία)
5. Ο Ψάχος εισάγει το "υφέν" και την "κορώνα" ως σημεία της γραφής και ο Νηλέας το "διπλό ομαλό". (καινοτομία)
6. Τριφωνάκια και σιγοντάκια. (καινοτομία)
7. Το "Υπερευλογημένη", το "Σήμερον σωτηρία", Τρισάγια, Δύναμις, πεντηκοστοί ψαλμοί και ύμνοι απολύσεως σε διαφόρους ήχους αντί για τον δεύτερο της Παραδόσεως. (καινοτομία)
8. Μελοποιήσεις κατά νότα και όχι κατά φράση. Δηλαδή εξάλειψη των κλασσικών γραμμών και εισαγωγή νέων. (καινοτομία)
9. Διασκευές επί διασκεύών με σημεία αναφοράς τα αγνώριστα (μετά της διασκευής) κλασσικά μαθήματα.

Από αυτές τις ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ άλλες επέζησαν και άλλες όχι. Κάπου πρέπει να το είπε και ο Νεοκλής (δεν μπόρεσα να το βρω όμως). Ας αφήσουμε τον χρόνο να σμιλέψει, να παγιώσει ή να απορρίψει. Η Παράδοση θα ενσωματώσει τις καινοτομίες που αξίζουν και θα απορρίψει τις καινοτομίες που δεν θα την εκφράζουν.

Αν λοιπόν κάποιοι θεωρούν μη Παραδοσιακό ψάλσιμο τις ερμηνείες της ΕΛΒΥΧ ας αφήσουν τον χρόνο να δείξει αν θα απορριφθεί ή αν θα προσληφθεί ο "καινός" αυτός τρόπος του ψάλλειν.
Σημειωτέον βέβαια ότι τις άνω καινοτομίες, μάλλον μόνο η ΕΛΒΥΧ δεν τις κάνει.

ΥΓ Πριν από διακόσια χρόνια περίπου, κάποιος εξορίστηκε λόγω της "καινοτόμου" μεθόδου του, και μετά από κάμποσα χρόνια, αυτός και οι δύο νεωτεριστές συνεργάτες του και τα συγγράμματά τους θεωρούνται ως το "Ευαγγέλιον" της΄Βυζαντινής μουσικής από τους μιμητές της παραδόσεως και τάχα αντι-καινοτόμους.
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
Καλά, ἀπ' τό Χριστός Ἀνέστη τοῦ Καρα μόνο τό ἰσοκράτημα εἴδατε;
Εἶναι αὐτό τό Χριστός Ἀνέστη παραδοσιακό;

Γιά ποιά ἐπιστροφή στήν παράδοση μιλάτε;
Αὐτό θεωροῦν παράδοση, ὁ ἀγαπητός Λαοσυνάκτης καί ἄλλοι ἀγαπητοί θεωρητικοί τῆς παρέας;
Ἔφερα παραδείγματα ἀπό μή ἱεροψάλτες (Γαιτάνο, άραβόφωνους ) καί ὄχι Πρίγγο κλπ
ἀπλά γιά νά δείξω πῶς θέλει ὴ παράδοσις τό Χριστός Ἀνέστη καί πῶς προσπάθησε ὁ ὑπερφίαλος έγωισμός ἑνός ἀνθρώπου νά τό ψάλλει διαφορετικά σώνει καί καλά ἀπ` τό Πατριαρχεῖο καί την λοιπή Ἑλλάδα.
Πρίν δέ τό Χριστός ἀνέστη, θυμίζει πωλητή σέ λαχαναγορά.

http://www.youtube.com/watch?v=NOin_EgGe8g
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Νομίζω ότι με τις έγκριτες, θεμελιωμένες σε ατράνταχτα επιχειρήματα, σοβαρές και αδιαμφισβήτητες θέσεις του κ. Αετόπουλου, τον οποίο και ευχαριστούμε πολύ, πρέπει κάπου εδώ να κλείσει το θέμα, με την ελπίδα να μην χρειαστεί να τον καλέσουμε να ξανα-επαναφέρει στην τάξη τους παρεκκλίνοντας από το θέμα στρεφόμενοι σε κατηγορίες (πολλές φορές προσωπικές), υποτιμήσεις και απαξιώσεις της ΕΛΒΥΧ, των ΕΛΒΥΧιδων, των ΕΛΒΥΧόφιλων και βεβαίως του αξιότιμου κ. Αγγελόπουλου, ο οποίος αφιέρωσε όλη του τη ζωή στην υπηρεσία της εκκλησίας, του Αναλογίου, της διδασκαλικής έδρας, της χοραρχίας, της έρευνας κλπ.
Ἐντάξει, ἄλλά πρίν κλείσουμε τό θέμα πιστεύω ὅτι θά ἦταν ἐνδιαφέρον νά μᾶς ἐνημερώσετε ποῦ πάνε τά 70000 ευρώ (50000+20000) πού ἐλαβε τό τελευταίο τρίμηνο ἡ ΕΛΒΥΧ.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Αντώνη, συγγνώμη αν παρεξήγησα, αλλά αυτό:
...μου φάνηκε πως απαξιώνει εμένα προσωπικά ("με αποτρέπεις να πω την άποψή μου") και αυτό: ...με ή χωρίς φατσούλες, απαξιώνει τις εργασίες μου.


Καλά έκανες λοιπόν και διευκρίνησες, δεν θα μπω σε λεπτομέρειες γιατί ανήκουν σε άλλο θέμα, πάντως......οι ενστάσεις σου δεν ευσταθούν, γιατί δεν είναι δυνατόν να ζητάς να φασματογραφούμε τον "συρόμενο" φθόγγο (glissanto). Οπωσδήποτε, "πατάει" ο ψάλλων σε κάποιο φθόγγο, ο οποίος έχει ήδη υποστεί έλξη. Ε! αυτόν μετράμε, τώρα αν μετά γίνει "σύρσιμο" ή αν πάμε κατ' ευθείαν στον εστώτα είναι άλλη ιστορία. Στα παραδείγματα από Ναυπλιώτη λ.χ. που ανέβασες (και φασματογράφησα), κατά κανόνα δεν γίνεται glissanto

Σε κάθε περίπτωση (κι αν ακόμα δηλαδή μετρούσαμε τον συρόμενο φθόγγο), το εξω-παραδοσιακό άκουσμα έρχεται από τόν ιδιαίτερα οξυμένο φθόγγο στον οποίο πατάνε εξ αρχής οι περισσότεροι (όχι όλοι) της σχολής Καρά (και σίγουρα η ελβυχ).


Αν και σε ένα σημείο (στην αρχή με τα παιδάκια) το διάστημα είναι ιδιαίτερα μικρό 6άρι δύσκολα το λες (χώρια που μόνο τα παιδάκια, με τις διαπεραστικές φωνές, πιάνει στο β΄μισό του χρόνου ο φασματογράφος). Τα υπόλοιπα είναι μέσα στα πλάισια των γνωστών έλξεων του Ναυπλιώτη, ενώ επιβεβαιώνεται και η Όμοια Διφωνία που κατά κανόνα ψάλλει ο Ιάκωβος.

Χάρης

Ξανά συγγνώμη αν σε στενοχώρησα. Το μόνο που εννοούσα ήταν η διαφωνία μου ως προς την ακολουθούμενη μέθοδο (βασικό σημείο) και συνεπώς και ως προς τα εξαγόμενα συμπεράσματα. Τίποτα άλλο. Συνέχισε να δουλεύεις και όλοι έχουμε να ωφεληθούμε. Ο γραπτός λόγος, στερημένος από την εκφορά του λόγου και τη γλώσσα του σώματος μπορεί να οδηγήσει σε παρεξηγήσεις. Νόμιζα πως οι φατσούλες θα αναπλήρωναν ό, τι χάνεται από τον προφορικό λόγο. Λάθος μου. Και δικαίωμά σου να κάνεις σχόλια. Αφού δικός σου είναι ο κόπος!!! Δεν περίμενα πως θα το πάρεις έτσι.

Αν παρουσιάσεις ένα screenshot της φασματογράφησης ,όχι μόνο τα αποτελέσματα των μετρήσεων, όπως εδώ, αλλά όπως έκανες στο συνέδριο, θα μπορούσα πιο εύκολα να δείξω τί εννοώ. Αλλά ας προσπαθήσω λίγο. Σ' ένα glissando σε μια συλλαβή που διαρκεί 1,5 δευτερόλεπτα και ανεβαίνει σταθερά ή όχι από x cents σε x+a cents (ένας από τους τρόπους εκτέλεσης έλξεων) πως διαλέγεις την μέτρηση; Η αφετηρία είναι η έλξη ή το σύρσιμο; Όταν σε μία συλλαβή ας πούμε πάλι 1,5 δευτερολέπτου, η φωνή παίζει καμιά δεκαριά φορές ανάμεσα στον ελκόμενο και στον δεσπόζοντα σε διάφορες συχνότητες (άλλος τρόπος εκτέλεσης) πως διαλέγεις την μέτρηση; (Οι ενστάσεις μου δεν σταματούν εδώ πάντως.) Σε screenshot φασματογράφησης πάντως φαίνεται τι κάνει η φωνή αν ξέρεις να το διαβάσεις.

(Άν ο ελάχιστος του Ναυπλιώτη είναι 9 στα 72 -που πολλάκις είναι- τα 7,5 (δεχόμενοι πως είναι τόσα) με τί δίεση τα γράφεις;)

Αυτά τα ολίγα προς το παρόν.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ κ. Παπαδόπουλε,

Παρθέσατε νωρίτερα μια λιστα με ερωτήσεις (εδώ http://analogion.com/forum/showpost.php?p=120911&postcount=389)


Και καταλήξατε στο εξής

Από αυτές τις ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ άλλες επέζησαν και άλλες όχι.

Οι καινοτομίες που επέζησαν, επέζησαν διοτι το συντριπτικό σύνολο (να μην πούμε και η ΟΜΟΦΩΝΙΑ) του ψαλτικού και εκκλησιαστικού κόσμου ΤΙΣ ΔΕΧΤΗΚΕ και δεν τις απέρριψε.

Δεν διαφέρει πολύ το θεμα ενσωμάτωσης καινοτομίας στην μουσική (γενικώς και φιλοσοφικώς πάντοτε) απο τι γινόταν την εποχή των καινοτομιών στην θεολογία στις αρχές του Χριστιανισμού οι οποίες ανάγκασαν τις συγκροτήσεις οικουμενικών συνόδων να ξεκαθαριστούν μερικά πράγματα. Πολλές καινοτομίες ακόμη έμοιαζαν, φιλοσοφικώς, και την επικρατούσα θεολογία, και παρουσιαζόταν οι καινοτομίες αυτές σαν ορθή τομή. Ακόμα, οι καινοτομίες αυτές και φανατικούς υποστηρικτές είχαν, και λογιοτάτους ιερείς, και έναν πολύ χαρισματικό και πολύ μορφωμένο ηγέτη. Μια συγκεκριμένη δογματική καινοτομία προκάλεσε τόσο μεγάλο σεισμό (τον 3ο αιώνα) που κόντεψε να γίνει και η ντε φάκτο Ορθόδοξη άποψη εαν δεν υπήρχαν μερικές γκρινιάρικες φωνές τότε.

κ. Παπαδόπουλε μου, ΟΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ ΕΝΣΩΜΑΤΟΝΩΝΤΑΙ στην πρακτική και περνούν στην παράδοση εφ όσον αποφαίνεται ΟΛΗ Η ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ για την ορθοτομία τους (στο πνεύμα, στην Θεωρία, στην ιστορία και στην πράξη).

Απο τι στιγμή που η καινοτομία αμφισβητείται και δη ΕΝΤΟΝΩΣ, τότε, με δυσκολία θα περάσει ως παράδοση. Όσο και αν πιέζουν οι καινοτόμοι να περάσει η γνώμη τους.

Οι αμφισβητήσεις, εφ όσον δημοσιεύονται σήμερα, θα σχηματίσουν και τον κορμό των στοιχειών για μέλλοντες μελετητές.

Γράφετε

Η Παράδοση θα ενσωματώσει τις καινοτομίες που αξίζουν και θα απορρίψει τις καινοτομίες που δεν θα την εκφράζουν.

Σωστά. Συμφωνούμε. Την αξία θα την αναδείξη Η ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ των ψαλτών μαζί με την γνωμάτευση της επίσημης εκκλησίας.

Να σας ρωτήσω: Εφ όσον βλεπετε μια ισχυρή αντίδραση και αμφισβήτηση της συγκεκριμένης Θεωρίας (του ΣΚ) καθως και την ερμηνευτική εφαρμογή αυτής της θεωρίας δια μέσου της ΕΛΒΥΧ, τι λέτε; Πώς και με ποιό τρόπο θα ενσωματωθεί στην παράδοση κάτι που η πλειοψηφία της ψαλτικής κοινότητας αποφαίνεται πως ΔΕΝ ΤΗΝ ΕΚΦΡΑΖΕΙ, πως δεν ανήκει και δεν έχει σχέση με αυτά που διδάχτηκαν και άκουσαν; Πώς και με ποιό τρόπο θα ενσωματωθεί στην παράδοση κάτι που ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙΤΑΙ ΕΝΤΟΝΩΣ απο την πλειοψηφία των ψαλτών οι οποίοι ζήτησαν, δια μέσου των συλλόγων τους, την γνωμάτευση της Εκκλησίας; Η οποία, επι τη ευκαιρία κάλεσε όλους τους ενδιαφερόμενους να καταθέσουν. Εφ όσον έλαβε τα στοιχεία και τα επιχειρήματα όλων (δη και του ΛΑ), πώς αποφάνθηκε η εκκλησία; Άλλο να μην είχε τα στοιχεία και τα επιχειρήματα του ΛΑ. Όμως τα είχε. Τα αξιολόγησε, τα συζήτησε. Και ποιά απόφαση έβγαλε;

Εφ όσον, τότε, αμφισβειτήται η όλη δομή της άποψης του ΣΚ επι την Θεωρία, ερμηνεία και πράξη της ΒΜ απο την πλειοψηφία των ψαλτών, άρα τότε, ΠΟΙΑ ΑΞΙΑ ΕΧΕΙ και με ποιά κριτήρια θεωρείται ώριμη να ενσωματωθεί στην παράδοση;

Έχω ρωτήσει και άλλους καλούς φίλους θιασώτες της μεθόδου ΣΚ και πρώην μέλη της ΕΛΒΥΧ, και ρωτώ τώρα εσάς:

Τι άλλο (και επιπλέον) προσφέρει η Μέθοδος του ΣΚ απο την Μέθοδο των Τριών για να παράγει ψάλτες; Τους δίνει ειδικά προσόντα; Δηλαδή, η μέθοδος των Τριών δεν είναι ικανή πλέον να βγάζει ψάλτες; Σταμάτησε η παραγωγή ψαλτών δια μέσου της μεθόδου των Τριών σήμερα να είναι επείγον η αντικατάσταση αυτής με την Μέθοδο του ΣΚ; Μήπως δεν παράγει καλλίφωνους ψάλτες η Χρυσανθινή μέθοδος και ΜΟΝΟ η μέθοδος του ΣΚ πια παράγει καλλίφωνους; Μηπως οι μαθητές της Χρυσανθινής μεθόδου είναι καταδικασμένοι να μην έχουν ποτέ Χοραρχικές ικανότητες και ΜΟΝΟ η Μέθοδος του ΣΚ, και η μύηση εντώς της ΕΛΒΥΧ προσφέρουν κάτι που να αυξάνει τις πιθανότητες του ψάλτου να γίνει καλός χοράρχης; Μήπως οι διαβάζοντες την κοινή μουσική είναι καταδικασμένοι στην μετροφωνία, και ΜΟΝΟ τα παλαιά σημαδόφωνα (και μόνο δια μέσου της ΕΛΒΥΧ) θα προικίσουν τον ψάλτη με ερμηνευτικά χαρίσματα;

Γράφετε

Αν λοιπόν κάποιοι θεωρούν μη Παραδοσιακό ψάλσιμο τις ερμηνείες της ΕΛΒΥΧ ας αφήσουν τον χρόνο να δείξει αν θα απορριφθεί ή αν θα προσληφθεί ο "καινός" αυτός τρόπος του ψάλλειν.


Εαν δεν κρουθεί ο κώδωνας της αμφισβήτησης, πως θα δείξει ο χρόνος εαν η καινοτομία ανήκει η δεν ανήκει στην παράδοση; Δηλαδή, μας λέτε "μην μιλάτε, μην ελέγχετε, μην γράφετε, μην φωνάζετε. Μόνο κάνετε μια προσευχούλα όπως ο Θεούλης να αφήσει τον χρόνο να αποφανθεί". Με όλο το σεβασμό, μην μας θεωρείτε και ηλίθιους! Δηλαδή, να σας το πώ κάπως αλλιώς, ο Αγ. Αθανάσιος να μήν μιλούσε κατα του Αρείου και να έλεγε "Αχ Θεούλη μου, τι ασυναρτησίες λέει αυτός ο Άρειος, αλλα δεν θα μιλήσω, θα αφήσω τον χρόνο να αποφανθεί".....

Γράφετε

Πριν από διακόσια χρόνια περίπου, κάποιος εξορίστηκε λόγω της "καινοτόμου" μεθόδου του, και μετά από κάμποσα χρόνια, αυτός και οι δύο νεωτεριστές συνεργάτες του και τα συγγράμματά τους θεωρούνται ως το "Ευαγγέλιον" της΄Βυζαντινής μουσικής από τους μιμητές της παραδόσεως και τάχα αντι-καινοτόμους.

Ξέρετε γιατί; Διοτι η ΟΜΥΓΗΡΙΣ των ψαλτών αποφάνθηκε πως η μεταρρύθμιση η συγκεκριμένη όχι μόνο ήταν καλή, αλλα ήταν και ικανή να διασώσει τα παραδεδομένα. Και αρκετά εύκολη να καταρτιζει ψάλτες σε πέντε χρόνια αντί τα μέχρι τότε 20 και 30 χρόνια.

Γιαυτό και υιοθέτησε την μέθοδο των Τριών το Οικουμενικό Πατριαρχείο και γιαυτό επιστρατεύτηκε η Χρυσανθινή μέθοδος για την κατάρτιση ψαλτών απο το 1840 και περα (μέχρι τις μέρες μας).

Αλήθεια, πέστε μου: Σείς, σε ποιά βήματα πατήσατε αρχικώς; Στην μέθοδο των Τριών, ή του ΣΚ; Και, σας ρωτώ και πάλι: Εφ όσον φθάσατε να διαβάζετε καλά και να πειθαρχείτε στην κοινώς αποδεχτή μουσική γραφή, έκφραση και ερμηνεία, ΤΙ ΑΛΛΟ (τι επιπρόσθετο) ΣΑΣ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ Η Μεθ.ΣΚ που να μην το ακούσατε και το αποστηθήσατε απο τον δάσκαλό σας;

Εν κατακλείδι, εφ όσον μιλάτε για παράδοση, στείλατε και σείς την Μέθοδο του Καρά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, με δικαιολογητικά (αναμεταξύ πολλών) και το Οφφίκιο του Άρχοντα ΛΑ, αντίγραφα των δεκάδων κασσετών και ψηφιακών δισκών, της 900 (η 1200) συναυλίες που η ΕΛΒΥΧ έχει στο βιογραφικό της, και ζητήσατε γνωμάτευση απο το Οικ. Πατριαρχείο. Εφ όσον θα αποφανθεί το Οικ. Πατριαρχείο θετικά, ήτοι πως εκπροσωπεί την παράδοση η Μέθ. ΣΚ, πως είναι ισάξια της νύν μεθόδου (Των Τριών), πως δύναται να διδάσκεται προς κατάρτησιν ψαλτών, τότε, ΠΡΩΤΟΣ ΕΓΩ θα ζητήσω να ενσωματωθώ στην ΕΛΒΥΧ, και να την χρηματοδοτήσω απο την τσέπη μου.

ΝΓ
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Εάν η έλξη του Γα-Δι στο μαλακό είναι νεωτερισμός τότε φταίει ο νεωτεριστής ΝαυπλιώτηςView attachment 53015, View attachment 53016, καθώς και ο Ψάχος View attachment 53017, View attachment 53018 (και πολλοί άλλοι).
Η έλξη του Ναυπλιώτου δε γίνεται με τον ίδιο τρόπο που την κάνει η ΕΛΒΥΧ. Είναι πιο μαλακή και προέρχεται από τον πολύ σταθερό Δι, διότι το άκουσμα είναι πολύ συντηρητικό σε αναλύσεις. Δεν είναι μόνο τι λέγεται αλλά και πώς λέγεται.
Η έλξη του Ψάχου είναι αναμενόμενη, διότι αυτές οι έλξεις από αυτόν ήρθαν στην Ελλάδα. Η αξιοπιστία του Ψάχου είναι άλλο θέμα.
Ακόμη, πάνω στο τελευταίο σχόλιο του μηνύματός σας, αναφορά δεν έχουμε το Ωδείο Αθηνών αλλά την πατριαρχική παράδοση (τουλάχιστον εγώ αυτήν επικαλούμαι σαν σημείο αναφοράς), καθώς και την ευρύτερη πολίτικη και την αγιορείτικη.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Στην εκπομπή "Ερμηνευτικές Προσεγγίσεις στην Εκκλησιαστική Μουσική" του σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος, στα πλαίσια του διαρκούς αφιερώματος στον Αθανάσιο Καραμάνη, που κάνουμε από την αρχή της χρονιάς, για την συμπλήρωση 100 χρόνων ζωής, είχαμε την τιμή να έχουμε καλεσμένους μαθητές του που μας έδωσαν αρκετές πληροφορίες και για το πως ήταν ως χοράρχης, μεταξύ άλλων εξόχων πληροφοριών.
Πολύτιμα στοιχεία αυτά! Αν μπορούσατε να τα μοιραστείτε, θα οφελούσαν όλυος μας. Έχω γράψει και αλλού πως θεωρώ πολύτιμη την προσφορά του Αγγελόπουλου στην καταγραφή και προβολή παραδοσιακών ψαλτών και πληροφοριών γι' αυτούς μέσω των εκπομπών του.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Απλά δείτε ποια μέλη ηχογραφήθηκαν παλαιότερα και ποια νεώτερα, και αποφασίστε ποιος και πόσο ρόλο έπαιξε.
Θυμίστε μου, σας παρακαλώ, πότε δημιουργήθηκε η ΕΛΒΥΧ και πότε ηχογράφησε ο Στανίτσας για λογαριασμό του ΙΒΜ τις μουσικολογικές σπουδές στον Πέτρο Μπερεκέτη, τον Γρηγόριο Πρωτοψάλτη και τον Πέτρο Πελοποννήσιο. Ακόμη, πότε για λογαριασμό του ίδιου ιδρύματος δόθηκαν εκδηλώσεις-μουσικολογικές σπουδές στον Ιάκωβο Πρωτοψάλτη με χοράρχη τον Αθανάσιο Καραμάνη και στον Μπαλάσιο ιερέα με χοράρχη τον Χρύσανθο Θεοδοσόπουλο. Ακόμη, την κασέτα της χορωδίας του τελευταίου με επιλογές από τα Δημήτρια, τελευταία στη σειρά κασετών που έβγαλε η χήρα του, την έχετε στο αρχείο σας; Είναι γεμάτη με μέλη του Ιακώβου, του Χουρμουζίου, του Μπερεκέτου κλπ.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
1. Τα λειτουργικά ενώ δεν ψαλλόντουσαν κάποια στιγμή άρχισαν να ψάλλονται. (καινοτομία)
Τις πλείστες των Κυριακών τα λέμε σε κλιτό.
2. Ο Απόστολος λεγόταν σε κλιτόν και κάποια στιγμή άρχισε να λέγεται στην κλίμακα του ήχου του προκειμένου. Μέχρι και must έγινε ο Απόστολος της Αγάπης. (καινοτομία)
Αυτό δεν έχει κανείς να μου το προσάψει, εκτός κι αν με άκουσε στην ενορία που μένω, όπου το έκανα 1-2 φορές κατά παράκληση του πρώτου μου δασκάλου.
3. Το "πάντοτε από διφθέρας" μετετράπει σε "πάντοτε απ' το μυαλό μου". Αυτοσχεδιασμοί, εισαγωγές επί των αυτοσχεδιασμών αχρόνων μουσικών φράσεων με αμφιβόλου προελεύσεως κλίμακες. (καινοτομία)
Μέγα σφάλμα! Ακόμη και οι πατριαρχικοί, που ψάλλουν ΚΑΤΑ ΚΑΝΟΝΑ από στήθους, έχουν πάντα αναφορά σε αυτά που λένε, δεν είναι αυτοσχεδιασμοί.
4. Αντί για το Κοινωνικό, κάποια στιγμή άρχισαν να ψάλλονται οι καταβασίες της ημέρας, ο Άμωμος, η εκλογή του Αγίου, τα εσπέρια της εορτής, πολυέλεοι, τραγουδάκια, το "Ένας είν' ο Κύριος" και άλλα τερπνά και πάνυ ωφέλημα. (καινοτομία)
Ο Άμωμος προβλέπεται από κάποια βιβλία στα Μνημόσυνα του Σαββάτου. Ο,τιδήποτε άλλο απαγορεύεται δια ροπάλου στα αναλόγιά μας! Άσχετα αν ο δεσπότης μας θέλει να διώξει «αυτά τα "α", "ου" που δεν καταλαβαίνει ο κόσμος».
5. Ο Ψάχος εισάγει το "υφέν" και την "κορώνα" ως σημεία της γραφής και ο Νηλέας το "διπλό ομαλό". (καινοτομία)
Μήπως, λέω εγώ τώρα, για να περιγράψουν καλύτερα την πράξη; Για την κορώνα ο λόγος, και πάλι σπάνια, αφού τα άλλα δεν τα έχω δει να χρησιμοποιούνται.
6. Τριφωνάκια και σιγοντάκια. (καινοτομία)
Μακρυά από μας! Ισοκράτημα λιτό, στη βάση του ήχου.
7. Το "Υπερευλογημένη", το "Σήμερον σωτηρία", Τρισάγια, Δύναμις, πεντηκοστοί ψαλμοί και ύμνοι απολύσεως σε διαφόρους ήχους αντί για τον δεύτερο της Παραδόσεως. (καινοτομία)
Το «Υπερευλογημένη» πάντα σε δεύτερο, αφού άλλωστε η Δοξολογία λέγεται στον ήχο της Κυριακής και δεν εξαρτάται από το Δοξαστικό. Οι ύμνοι απολύσεως, ομοίως, πάντοτε σε δεύτερο. Το «Του δείπνου σου» πάντοτε σε κλιτό. Τρισάγιο σε δεύτερο. Δύναμις ελέμε πολύ σπάνια. Το «Σήμερον σωτηρία», όμως, είναι μελοποιημένο κατ' ήχον από τις πρώτες κιόλας εκδόσεις.
8. Μελοποιήσεις κατά νότα και όχι κατά φράση. Δηλαδή εξάλειψη των κλασσικών γραμμών και εισαγωγή νέων. (καινοτομία)
Παράδειγμα; Γιατί εγώ έμαθα να διακρίνω φράσεις μουσικές όταν εκτελώ τα μέλη.
9. Διασκευές επί διασκεύών με σημεία αναφοράς τα αγνώριστα (μετά της διασκευής) κλασσικά μαθήματα.
Το να καταγραφεί η ανάλυση σαν κατάθεση της εμπειρίας και σαν υλικό για μεταγενέστερη έρευνα είναι μεμπτό; Το να καταγραφεί με αναλυτικό τρόπο η εκτέλεση μιας χορωδίας είναι κακό; Τώρα, το που θα ψάλλει έπειτα ο καθείς είναι δικό του θέμα. Εγώ προτιμώ τα πρωτότυπα γιατί δε με δεσμεύουν σε συγκεκριμένες αναλύσεις. Δεν θεωρώ, όμως, πως η ανάλυση των εκτελέσεων που κατά καιρούς εκδίδεται από διαφόρους εγκρίτους διδασκάλους συνιστά διασκευή, ούτε ότι είναι μεμπτό κάποιος να βοηθείται στην εκτέλεσή του από αναλυτικότερα κείμενα.

Αυτά δεν τα έγραψα για να αυτοπροβληθώ. Είναι η τάξη που εφαρμόζουμε στο Ναό που ψάλλω, όπου πρωτοψάλτης είναι ο δάσκαλός μου και Άρχων α' Δομέστιχος της Μ.τ.Χ.Ε.κ. Μιλτιάδης Παππάς. Τα περισσότερα από τα παραπάνω, πλην των δυνάμεων και των Λειτουργικών, τα εφαρμόζαμε ομοίως και στο χορό του άλλου δασκάλου μου, του τ. Άρχοντος Λαμπαδαρίου της Μ.τ.Χ.Ε. Ελευθερίου Γεωργιάδου. Βλέπετε, αυτά που εσείς μέμφεστε τόσο εύκολα, δεν χαρακτηρίζουν όλους τους μη ανήκοντες στην παράταξη των μαθητών του Καρά και του Αγγελόπουλου. Δεν είναι καινοτομίες που έχουν ενταχτεί στην παράδοσή μας, διότι το κέντρο της παραδόσεως, ο Πατριαρχικός Ναός, δεν τις έχει υιοθετήσει. Από κει και πέρα, είναι στη διακριτική ευχέρεια του καθενός να επιλέξει την τάξη που θέλει να ακολουθήσει στο αναλόγιό του.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης


Μιλάτε πολύ και λέτε λίγα. Είπαμε. Ας αφήσουμε τον χρόνο να δείξει.
Και δεν είδα πουθενά ΟΛΗ ΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ της Ιεροψαλτικής Κοινότητας να αντιδρούν και να ενίστανται.
ΜΟΝΟ μαθητές ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ διδασκάλων.
Το αν οι μαθητές αυτοί είναι αρκετοί, με γεια τους με χαρά τους.
Λόγοι για τους οποίους αυτοβαπτίζεται κάποιος "Υπερασπιστής της Παραδόσεως":

1. Μέχρι πρότεινος δίδασκε στην τρίτη Λυκείου την πράξη της διαίρεσης και ξαφνικά εμφανίζεται κάποιος άλλος που διδάσκει την διαίρεση στην τρίτη δημοτικού και στην τρίτη Λυκείου διδάσκει ολοκληρώματα.
2. Ο κόσμος ακούει την ΕΛΒΥΧ, αποδίδοντας συνεχώς τα εύσημα και κατανοώντας ότι οι κανταδούλες και οι αυτοσχεδιασμοί είναι πολλά επίπεδα πιο κάτω από το "καινό" άκουσμα. Τουτέστιν, αλλάζει η προτίμηση του κόσμου.
3. Απομυθοποιήθηκε ο Δάσκαλός του. Μέχρι πρότινος, ο Δάσκαλός του ήταν το κέντρο του Σύμπαντος. Τώρα δεν είναι και πρέπει να τον αποκαταστήσει στην θέση του.
4. Μέχρι τώρα πίστευε ότι οι τρεις δάσκαλοι ήταν οι τρεις δάσκαλοι που διδάσκουν στην σχολή της μητροπόλεως.
5. Η χορωδία στην οποία συμμετείχε επί 25 χρόνια ξαφνικά δεν εκλήθη ξανά στο τάδε φεστιβάλ ή στην τάδε εκδήλωση. Αντιθέτως βλέπει μία ενοχλητική εμμονή των διοργανωτών (Εσωτερικού και Εξωτερικού) στην ΕΛΒΥΧ.
Τελικά κάποιοι παραείναι προκλητικοί. Αυτό καταλάβατε εσείς από ένα forum γεμάτο έρευνες και παραδοσιακά ακούματα;
 
Status
Not open for further replies.
Top