Αγαπητέ κ. Παπαδόπουλε,
Παρθέσατε νωρίτερα μια λιστα με ερωτήσεις (εδώ
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=120911&postcount=389)
Και καταλήξατε στο εξής
Από αυτές τις ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ άλλες επέζησαν και άλλες όχι.
Οι καινοτομίες που επέζησαν, επέζησαν διοτι το συντριπτικό σύνολο (να μην πούμε και η ΟΜΟΦΩΝΙΑ) του ψαλτικού και εκκλησιαστικού κόσμου ΤΙΣ ΔΕΧΤΗΚΕ και δεν τις απέρριψε.
Δεν διαφέρει πολύ το θεμα ενσωμάτωσης καινοτομίας στην μουσική (γενικώς και φιλοσοφικώς πάντοτε) απο τι γινόταν την εποχή των καινοτομιών στην θεολογία στις αρχές του Χριστιανισμού οι οποίες ανάγκασαν τις συγκροτήσεις οικουμενικών συνόδων να ξεκαθαριστούν μερικά πράγματα. Πολλές καινοτομίες ακόμη έμοιαζαν, φιλοσοφικώς, και την επικρατούσα θεολογία, και παρουσιαζόταν οι καινοτομίες αυτές σαν ορθή τομή. Ακόμα, οι καινοτομίες αυτές και φανατικούς υποστηρικτές είχαν, και λογιοτάτους ιερείς, και έναν πολύ χαρισματικό και πολύ μορφωμένο ηγέτη. Μια συγκεκριμένη δογματική καινοτομία προκάλεσε τόσο μεγάλο σεισμό (τον 3ο αιώνα) που κόντεψε να γίνει και η ντε φάκτο Ορθόδοξη άποψη εαν δεν υπήρχαν μερικές γκρινιάρικες φωνές τότε.
κ. Παπαδόπουλε μου, ΟΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ ΕΝΣΩΜΑΤΟΝΩΝΤΑΙ στην πρακτική και περνούν στην παράδοση εφ όσον αποφαίνεται ΟΛΗ Η ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ για την ορθοτομία τους (στο πνεύμα, στην Θεωρία, στην ιστορία και στην πράξη).
Απο τι στιγμή που η καινοτομία αμφισβητείται και δη ΕΝΤΟΝΩΣ, τότε, με δυσκολία θα περάσει ως παράδοση. Όσο και αν πιέζουν οι καινοτόμοι να περάσει η γνώμη τους.
Οι αμφισβητήσεις, εφ όσον δημοσιεύονται σήμερα, θα σχηματίσουν και τον κορμό των στοιχειών για μέλλοντες μελετητές.
Γράφετε
Η Παράδοση θα ενσωματώσει τις καινοτομίες που αξίζουν και θα απορρίψει τις καινοτομίες που δεν θα την εκφράζουν.
Σωστά. Συμφωνούμε. Την αξία θα την αναδείξη Η ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ των ψαλτών μαζί με την γνωμάτευση της επίσημης εκκλησίας.
Να σας ρωτήσω: Εφ όσον βλεπετε μια ισχυρή αντίδραση και αμφισβήτηση της συγκεκριμένης Θεωρίας (του ΣΚ) καθως και την ερμηνευτική εφαρμογή αυτής της θεωρίας δια μέσου της ΕΛΒΥΧ, τι λέτε; Πώς και με ποιό τρόπο θα ενσωματωθεί στην παράδοση κάτι που η πλειοψηφία της ψαλτικής κοινότητας αποφαίνεται πως ΔΕΝ ΤΗΝ ΕΚΦΡΑΖΕΙ, πως δεν ανήκει και δεν έχει σχέση με αυτά που διδάχτηκαν και άκουσαν; Πώς και με ποιό τρόπο θα ενσωματωθεί στην παράδοση κάτι που ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙΤΑΙ ΕΝΤΟΝΩΣ απο την πλειοψηφία των ψαλτών οι οποίοι ζήτησαν, δια μέσου των συλλόγων τους, την γνωμάτευση της Εκκλησίας; Η οποία, επι τη ευκαιρία κάλεσε όλους τους ενδιαφερόμενους να καταθέσουν. Εφ όσον έλαβε τα στοιχεία και τα επιχειρήματα όλων (δη και του ΛΑ), πώς αποφάνθηκε η εκκλησία; Άλλο να μην είχε τα στοιχεία και τα επιχειρήματα του ΛΑ. Όμως τα είχε. Τα αξιολόγησε, τα συζήτησε. Και ποιά απόφαση έβγαλε;
Εφ όσον, τότε, αμφισβειτήται η όλη δομή της άποψης του ΣΚ επι την Θεωρία, ερμηνεία και πράξη της ΒΜ απο την πλειοψηφία των ψαλτών, άρα τότε, ΠΟΙΑ ΑΞΙΑ ΕΧΕΙ και με ποιά κριτήρια θεωρείται ώριμη να ενσωματωθεί στην παράδοση;
Έχω ρωτήσει και άλλους καλούς φίλους θιασώτες της μεθόδου ΣΚ και πρώην μέλη της ΕΛΒΥΧ, και ρωτώ τώρα εσάς:
Τι άλλο (και επιπλέον) προσφέρει η Μέθοδος του ΣΚ απο την Μέθοδο των Τριών για να παράγει ψάλτες; Τους δίνει ειδικά προσόντα; Δηλαδή, η μέθοδος των Τριών δεν είναι ικανή πλέον να βγάζει ψάλτες; Σταμάτησε η παραγωγή ψαλτών δια μέσου της μεθόδου των Τριών σήμερα να είναι επείγον η αντικατάσταση αυτής με την Μέθοδο του ΣΚ; Μήπως δεν παράγει καλλίφωνους ψάλτες η Χρυσανθινή μέθοδος και ΜΟΝΟ η μέθοδος του ΣΚ πια παράγει καλλίφωνους; Μηπως οι μαθητές της Χρυσανθινής μεθόδου είναι καταδικασμένοι να μην έχουν ποτέ Χοραρχικές ικανότητες και ΜΟΝΟ η Μέθοδος του ΣΚ, και η μύηση εντώς της ΕΛΒΥΧ προσφέρουν κάτι που να αυξάνει τις πιθανότητες του ψάλτου να γίνει καλός χοράρχης; Μήπως οι διαβάζοντες την κοινή μουσική είναι καταδικασμένοι στην μετροφωνία, και ΜΟΝΟ τα παλαιά σημαδόφωνα (και μόνο δια μέσου της ΕΛΒΥΧ) θα προικίσουν τον ψάλτη με ερμηνευτικά χαρίσματα;
Γράφετε
Αν λοιπόν κάποιοι θεωρούν μη Παραδοσιακό ψάλσιμο τις ερμηνείες της ΕΛΒΥΧ ας αφήσουν τον χρόνο να δείξει αν θα απορριφθεί ή αν θα προσληφθεί ο "καινός" αυτός τρόπος του ψάλλειν.
Εαν δεν κρουθεί ο κώδωνας της αμφισβήτησης, πως θα δείξει ο χρόνος εαν η καινοτομία ανήκει η δεν ανήκει στην παράδοση; Δηλαδή, μας λέτε "μην μιλάτε, μην ελέγχετε, μην γράφετε, μην φωνάζετε. Μόνο κάνετε μια προσευχούλα όπως ο Θεούλης να αφήσει τον χρόνο να αποφανθεί". Με όλο το σεβασμό, μην μας θεωρείτε και ηλίθιους! Δηλαδή, να σας το πώ κάπως αλλιώς, ο Αγ. Αθανάσιος να μήν μιλούσε κατα του Αρείου και να έλεγε "Αχ Θεούλη μου, τι ασυναρτησίες λέει αυτός ο Άρειος, αλλα δεν θα μιλήσω, θα αφήσω τον χρόνο να αποφανθεί".....
Γράφετε
Πριν από διακόσια χρόνια περίπου, κάποιος εξορίστηκε λόγω της "καινοτόμου" μεθόδου του, και μετά από κάμποσα χρόνια, αυτός και οι δύο νεωτεριστές συνεργάτες του και τα συγγράμματά τους θεωρούνται ως το "Ευαγγέλιον" της΄Βυζαντινής μουσικής από τους μιμητές της παραδόσεως και τάχα αντι-καινοτόμους.
Ξέρετε γιατί; Διοτι η ΟΜΥΓΗΡΙΣ των ψαλτών αποφάνθηκε πως η μεταρρύθμιση η συγκεκριμένη όχι μόνο ήταν καλή, αλλα ήταν και ικανή να διασώσει τα παραδεδομένα. Και αρκετά εύκολη να καταρτιζει ψάλτες σε πέντε χρόνια αντί τα μέχρι τότε 20 και 30 χρόνια.
Γιαυτό και υιοθέτησε την μέθοδο των Τριών το Οικουμενικό Πατριαρχείο και γιαυτό επιστρατεύτηκε η Χρυσανθινή μέθοδος για την κατάρτιση ψαλτών απο το 1840 και περα (μέχρι τις μέρες μας).
Αλήθεια, πέστε μου: Σείς, σε ποιά βήματα πατήσατε αρχικώς; Στην μέθοδο των Τριών, ή του ΣΚ; Και, σας ρωτώ και πάλι: Εφ όσον φθάσατε να διαβάζετε καλά και να πειθαρχείτε στην κοινώς αποδεχτή μουσική γραφή, έκφραση και ερμηνεία, ΤΙ ΑΛΛΟ (τι επιπρόσθετο) ΣΑΣ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ Η Μεθ.ΣΚ που να μην το ακούσατε και το αποστηθήσατε απο τον δάσκαλό σας;
Εν κατακλείδι, εφ όσον μιλάτε για παράδοση, στείλατε και σείς την Μέθοδο του Καρά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, με δικαιολογητικά (αναμεταξύ πολλών) και το Οφφίκιο του Άρχοντα ΛΑ, αντίγραφα των δεκάδων κασσετών και ψηφιακών δισκών, της 900 (η 1200) συναυλίες που η ΕΛΒΥΧ έχει στο βιογραφικό της, και ζητήσατε γνωμάτευση απο το Οικ. Πατριαρχείο. Εφ όσον θα αποφανθεί το Οικ. Πατριαρχείο θετικά, ήτοι πως εκπροσωπεί την παράδοση η Μέθ. ΣΚ, πως είναι ισάξια της νύν μεθόδου (Των Τριών), πως δύναται να διδάσκεται προς κατάρτησιν ψαλτών, τότε, ΠΡΩΤΟΣ ΕΓΩ θα ζητήσω να ενσωματωθώ στην ΕΛΒΥΧ, και να την χρηματοδοτήσω απο την τσέπη μου.
ΝΓ