Αγαπητέ κ. Ζάχαρη
Στο μήνυμα 35 ξεκίνησα την κουβέντα περί απηχημάτων, μιλώντας για τα "παλαιά απηχήματα". Άρα μιλάμε για τα πολυσύλλαβα. Δεν είπα "ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ" όπως γράψατε, ούτε ότι "δεν μπορούμε να τα λέμε στους ναούς" όπως επίσης γράψατε. Είπα ότι ένα απλό "νε" (στην ποιότητα του ήχου, όπως λένε οι τρεις δάσκαλοι-καλά κάνατε και το σημειώσατε, συμφωνώ) προτείνεται και διδάσκεται από τον Χρύσανθο και τον Χουρμούζιο.
Όταν έγραψα ότι "λίγα μόνο διέσωσε η ασματική πράξη" εννοώ τα πολυσύλλαβα-άλλωστε και στο προηγούμενο μήνυμά μου πάλι έγραψα για 1-2 και με διορθώσατε αναφέροντας 4, και συμφώνησα λέγοντας ότι έτσι είναι, απλά δεν ακριβολόγησα στον αριθμό).
Άρα δεν με αφορά να σχολιάσω την πρότασή σας "Η ασματική πράξη στα μονοσύλλαβα απηχήματα δεν διέσωσε μια μορφή και μόνο για όλα τα είδη της μελοποιείας, όπως έχουμε καταγεγραμμένα στα θεωρητικά (που φυσικά δεν εννοούν αυτό), αλλά διαφορετικά από είδος σε είδος".
Θα ήταν, βέβαια, ενδιαφέρον να υπήρχε σχολιασμός και στοιχεία για τα διαφορετικά είδη απηχημάτων στα διάφορα
γένη μελοποιίας (π.χ. είναι παγιωμένα κάποια συγκεκριμένα ή κάθε ψάλτης ακολουθεί την αισθητική του
, όπως και σ' αυτό που αναφέρατε ότι τα θεωρητικά λένε κάτι αλλά δεν εννοούν αυτό-τι, εν προκειμένω, εννοούν; Δεν ξέρω, δεν με αφορά στην κουβέντα αυτή.
Στο τελευταίο μήνυμά σας κάνατε μια ενδιαφέρουσα συλλογή απηχημάτων από σύγχρονους και λίγο παλαιότερους ψάλτες. Ευχαριστούμε, πραγματικά, για τον κόπο. Παρατήρησα όμως ότι
όλα είναι μονοσύλλαβα, εκτός ενός (του γνωστού αγια, το οποίο ήδη είπαμε ότι πράγματι διέσωσε η ασματική πράξη). Το γεγονός είναι εντυπωσιακό, δεν νομίζετε; Άρα, έχουμε μονοσύλλαβα απηχήματα, εκτός των αναφερθέντων λίγων. Αυτό είπα κι εγώ στο πρώτο μου μήνυμα, δεν διαφωνούμε, τα ηχητικά παραδείγματα συνεπικουρούν αβίαστα για την αλήθεια του πράγματος. Σχετικά με την ποιότητα του ήχου, ναι γιατί όχι; Αλλά δεν θυμάμαι να την αρνήθηκα κάπου. Ξαναλέω ότι για τα πολυσύλλαβα άρχισα την κουβέντα.
Είπα
για το απήχημα του α' ήχου: "Ε, αφού οι δύο αυτοί [Χρύσανθος και Χουρμούζιος] έχουν ένα, δεν το βρίσκω άτοπο να τους ακολουθήσω. Άλλωστε και η ασματική πράξη ένα διέσωσε" και απαντήσατε ότι "έχουμε κάποια διαφορά [εμείς οι δύο] στο τι διέσωσε η ασματική πράξη" παραπέμποντάς με στα ηχητικά παραδείγματα που ανεβάσατε. Μα, είναι όλα μονοσύλλαβα, πουθενά δεν άκουσα "ανανες". Ξαναλέω ότι για τα πολυσύλλαβα άρχισα την κουβέντα, ή, αν θέλετε, έκανα το σχόλιο που την ξεκίνησε. Το ότι τα μονοσύλλαβα πρέπει να επιβάλλουν τον ήχο, καμιά διαφωνία. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, και με την αισθητική του ενός ή του άλλου ψάλτου, γιατί, ξαναλέω, θα ήθελα να μου πει κάποιος (μετά από έρευνα βέβαια) εάν αυτή η επιβολή με τα μονοσύλλαβα γίνεται με μια συγκεκριμένη μελωδική κίνηση την οποία διέσωσε η ασματική πράξη, ή επαφίεται στον κάθε ψάλτη το πως θα το ψάλλει. Αλλά δεν είναι αυτή η κουβέντα μας.
Λέτε ότι και ο Χρύσανθος αναφέρει ότι "υπήρχαν κι άλλα απηχήματα που δεν καταγράφηκαν...κ.λπ." και μετά: "Γιατί λοιπόν αυτό να μην πέρασε (που πέρασε δηλαδή-αν προσέξατε τα ηχητικά που παρέθεσα) και στην νέα μονοσύλλαβη πρακτική των απηχημάτων...". Κανένα πρόβλημα, δεν είπα εγώ ότι τα μονοσύλλαβα δεν πρέπει να δείχνουν τον ήχο με μια κάποια κίνηση μελωδική. Την κατάχρηση των πολυσύλλαβων σχολίασα, και δεν τα απέκλεισα κιόλας.
Η παρακάτω πρότασή σας, ως παραπέμπουσα σε προηγούμενο μήνυμά μου, είναι ειρωνική
και λυπάμαι που την γράψατε.
"Πιθανότατα έχοντας υπ’ όψιν σας κάποια κατάχρηση…απηχημάτων, που εγώ δεν γνωρίζω, και ορμώμενος απ’ αυτό το γεγονός, εκφραστήκατε λίγο, ας πούμε όχι και τόσο ακριβολογώντας;"
Αναφέρατε: "Δεν μπορώ να απολογηθώ εγώ για περιπτώσεις άκριτης χρήσης των απηχημάτων". Ποιος σας είπε να απολογηθείτε; Ποιος σας ζήτησε τον λόγο για πράξεις άλλων; Δεν γίνεται προσωπική παρατήρησις εδώ, με συγχωρείτε, αλλά δεν έχω τέτοιες σκέψεις στο μυαλό μου. Συζήτησις περί απηχημάτων γίνεται.
Αναφέρατε, όταν σας είπα ότι σε πολλά παλαιά μέλη προηγείται απήχημα:
"Ευχαριστώ για την πληροφορία. Δεν είχα συναντήσει τέτοια κομμάτια. Ο γενικός κανόνας πάντως ήταν να μην γράφονται τα απηχήματα, σωστά;"
Όχι. Εξαρτάται. Επί παραδείγματι στο παλαιό Στιχηράριο δεν ισχύει τέτοιος κανόνας.
Είδατε το απήχημα πριν από το μέλος του Αρσενίου του μικρού και γράφετε στο μήνυμά σας: "το απήχημα του Άγια που παραθέτει δεν έχει καμία σχέση με το του Μ.Θεωρητικού, και είναι ένα στοιχείο που έρχεται να ενισχύσει την ύπαρξη διαφορετικών απηχημάτων ανα είδος μελοποιείας."
Μα, αυτό είναι το απήχημα που έγραψε ο Αρσένιος και εξήγησε ο Χουρμούζιος. Όπως διαφορετικά είναι τα απηχήματα
από ψάλτη σε ψάλτη για τον ίδιο ήχο, στα παραδείγματα που ανεβάσατε, έτσι και ο Αρσένιος που έζησε στις αρχές του 17ου αιώνα έγραψε αυτό. Ενδεχομένως σε άλλο μέλος του στον ίδιο ήχο να έγραφε μια παραλλαγή αυτού. Άλλωστε, και οι ψάλτες που ανεβάσατε κάθε φορά έλεγαν το ίδιο απήχημα στον αυτό ήχο; (μην με μπλέξετε με διαφορετικά γένη μελοποιίας, μιλώ για το ίδιο γένος, π.χ. για ένα χερουβικό).
Η κουβέντα όμως, ξαναλέω, δεν είναι αυτή. Είναι για τα πολυσύλλαβα, τα οποία, εκτός ελαχίστων, δεν τα διέσωσε η ασματική πράξη. Και για τα μονοσύλλαβα τα οποία διδάσκουν οι τρεις δάσκαλοι και κυριαρχούν στην ασματική πράξη, με την ποιότητα του ήχου, όπως σωστά παρατηρήσατε, και συμφωνώ.
Ε.Γ.