Σε ποιο σημείο του εσπερινού ψάλλεται το Μακάριος ανήρ;

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Αγαπητοί τυπικάρηδες και φίλοι του ψαλτολογίου,

κοίταξα με μια γρήγορη ματιά στα θέματα που αναφέρονται στο Μακάριος ανήρ, και επειδή δεν βρήκα την απάντηση που ήθελα, σας θέτω την απορία μου πότε, δηλ. σε ποιο σημείο του εσπερινού ψάλλεται το Μακάριος ανήρ.

Συγχωράτε με αλλά δεν το έχω ξαναψάλλει, και σήμερα επειδή τυγχάνει Σάββατο εσπέρας και Θεομητορική εορτή το προβλέπει το τυπικό αντί για τ'Ανοιξαντάρια.

Ευχαριστώ!:)
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Αγαπητοί τυπικάρηδες και φίλοι του ψαλτολογίου,
κοίταξα με μια γρήγορη ματιά στα θέματα που αναφέρονται στο Μακάριος ανήρ, και επειδή δεν βρήκα την απάντηση που ήθελα, σας θέτω την απορία μου πότε, δηλ. σε ποιο σημείο του εσπερινού ψάλλεται το Μακάριος ανήρ.
Μετά τα Ειρηνικά.
Δηλ. ψάλλουμε κεκραγάριο, στιχολογία και μετά ψάλλεται το Μακάριος ανήρ, όπως είναι και τα Ανοιξαντάρια, πριν να ξεκινήσουμε τα 10 εσπέρια στιχηρά ή ισχύει κάτι διαφορετικό;
Όχι, μετά τα Ειρηνικά ψάλλουμε το "Μακάριος Ανήρ". Μετά αίτηση (μικρά) και εκφώνηση και τα Κεκραγάρια με τα 10 εσπέρια Στιχηρά.
Συγχωράτε με αλλά δεν το έχω ξαναψάλλει, και σήμερα επειδή τυγχάνει Σάββατο εσπέρας και Θεομητορική εορτή το προβλέπει το τυπικό αντί για τ'Ανοιξαντάρια.
Ολόκληρο το Κάθισμα επειδή είναι Σάββατο εσπέρας. Τί προβλέπει το Τυπικό;
Πότε προβλέπει Ανοιξαντάρια το ΤΜΕ;

Σχετικά θέματα:
Σε ποιές περιπτώσεις ψάλλεται το "Μακάριος Ανήρ" στον εσπερινό;
Μακάριος ανήρ
Πότε δεν ψάλλουμε ούτε Ανοιξαντάρια, ούτε Μακάριος ανήρ;
 
Αγαπητοί τυπικάρηδες και φίλοι του ψαλτολογίου,

κοίταξα με μια γρήγορη ματιά στα θέματα που αναφέρονται στο Μακάριος ανήρ, και επειδή δεν βρήκα την απάντηση που ήθελα, σας θέτω την απορία μου πότε, δηλ. σε ποιο σημείο του εσπερινού ψάλλεται το Μακάριος ανήρ. Δηλ. ψάλλουμε κεκραγάριο, στιχολογία και μετά ψάλλεται το Μακάριος ανήρ, όπως είναι και τα Ανοιξαντάρια, πριν να ξεκινήσουμε τα 10 εσπέρια στιχηρά ή ισχύει κάτι διαφορετικό;

Συγχωράτε με αλλά δεν το έχω ξαναψάλλει, και σήμερα επειδή τυγχάνει Σάββατο εσπέρας και Θεομητορική εορτή το προβλέπει το τυπικό αντί για τ'Ανοιξαντάρια.

Ευχαριστώ!:)

κ. Π. απαντώ ως "φίλος του ψ."!!:D
Το "Μακάριος ανήρ", όταν ψάλλεται -και αυτό το ξέρουν οι "τυπικάρηδες", βρίσκεται στην εξής σειρά :

Ευλογητός
Δεύτε κλπ Προοιμιακός
Ειρηνικά
Μακάριος ανήρ (1η στάση του 1ου Καθίσματος του Ψαλτηρίου)
Μικρή συναπτή
Κεκραγάρια
κλπ κλπ

χαίρετε
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
κ. Π. απαντώ ως "φίλος του ψ."!!:D
Το "Μακάριος ανήρ" ψάλλεται μόνο στις μνήμες Αγίων στην εξής σειρά :
Ευλογητός
Δεύτε κλπ Προοιμιακός
Ειρηνικά
Μακάριος ανήρ (1η στάση του 1ου Καθίσματος του Ψαλτηρίου)
Μικρή συναπτή
Κεκραγάρια
κλπ κλπ
χαίρετε

Στις Θεομητορικές δεν ψάλλεται; δεν προβλέπεται;
Και πρέπει να εξηγήσουμε τί εννοούμε "μνήμη αγίου"...
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Αγαπητοί φίλοι Δημήτρη και Παναγιώτη, πήρα την απάντηση στο ερώτημα μου.
Σας ευχαριστώ πολύ εσάς και τον φίλο μου τον Δημήτρη που μου έστειλε πμ.

Καλά ψαλσίματα να χετε!
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Το ΤΜΕ δεν προβλέπει ανοιξαντάρια, αφού δεν προβλέπει αγρυπνίες. Εντούτοις ψάλλονται κατ' έθος σε πανηγυρίζοντες Ναούς και μάλιστα "προαιρετικά".
Το "Μακάριος ανήρ" (α' στάση) ψάλλεται ή (χάριν συντομίας) διαβάζεται στις Θεομητορικές εορτές και στις μνήμες των εορταζομένων Αγίων (πλήρη ακολουθία) και εκτός κάποιων εξαιρέσεων (π.χ. Αρχαγγέλων). Πολλοί το παραλείπουν χάριν συντομίας στις Θεομητορικές εορτές. Ίσως από την εσφαλμένη εντύπωση ότι με το "Μακάριος ανήρ" εννοούνται οι Άγιοι ενώ ο α' ψαλμός αναφέρεται προφητικά στον Δεσπότη Χριστό. Καλύτερα να ισχύει το πρώτο παρά το δεύτερο...

Όλο το Α' Κάθισμα του Ψαλτηρίου διαβάζεται (σπάνια ψάλλεται) στον Αναστάσιμο Εσπερινό του Σαββάτου. Μερικοί - σε περίπτωση πανηγύρεως- αρκούνται στην α' στάση του Ψαλτηρίου και εν Σαββάτω εσπέρας -χάριν συντομίας.
 
Last edited:

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Κάθε Σάββατο στις έξι το απόγευμα, εκτός αν συμπέσει μεγάλη εορτή και συνδεθεί με κάποιον πανηγυρίζοντα ιερό ναό, ο ραδιοφωνικός σταθμός της εκκλησίας της Ελλάδος μεταδίδει την ακολουθία του αναστάσιμου εσπερινού από τον Ι. Ν. Αγίας Ειρήνης οδού Αιόλου. Εκεί διαβάζεται πάντα ολόκληρο το πρώτο κάθισμα του ψαλτηρίου στη θέση ακριβώς που ανέφεραν τα αγαπητά μέλη της κοινότητας.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Κάθε Σάββατο στις έξι το απόγευμα, εκτός αν συμπέσει μεγάλη εορτή και συνδεθεί με κάποιον πανηγυρίζοντα ιερό ναό, ο ραδιοφωνικός σταθμός της εκκλησίας της Ελλάδος μεταδίδει την ακολουθία του αναστάσιμου εσπερινού από τον Ι. Ν. Αγίας Ειρήνης οδού Αιόλου. Εκεί διαβάζεται πάντα ολόκληρο το πρώτο κάθισμα του ψαλτηρίου στη θέση ακριβώς που ανέφεραν τα αγαπητά μέλη της κοινότητας.

Πολύ ωραία. Δεν είναι όμως ο μόνος Ενοριακός Ναός όπου διαβάζεται και δε νομίζω ότι πρέπει να αποτελεί είδηση ότι διαβάζεται το α' κάθισμα του Ψαλτηρίου όπως προβλέπει άλλωστε το ΤΜΕ. Η παράλειψη πρέπει να είναι το παράδειγμα προς αποφυγή. Τουλάχιστον όταν δεν συντρέχει λόγος. Για την ιστορία αναφέρω ότι διαβάζεται το α' κάθισμα στον Άγιο Γεώργιο Βερροίας και στον Άγιο Στέφανο Σκύδρας. Πιστεύω και σε άλλους Ενοριακούς Ναούς.
 

tb---

τσοπάνης
...Δεν είναι όμως ο μόνος Ενοριακός Ναός όπου διαβάζεται...

Από τα λίγα που γνωρίζω, η Αγία Ειρήνη στην οδό Αιόλου, δεν είναι ενοριακός ναός, αλλά προσκυνηματικός ναός, οπότε ίσως να ακολουθεί και "διαφορετικές" τυπικές διατάξεις από τις κλασικές ενορίες της "γειτονιάς". Τώρα το ποιά είναι η σωστή τυπική διάταξη το γνωρίζουν οι γνώστες και τυπικάριοι~
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Από τα λίγα που γνωρίζω, η Αγία Ειρήνη στην οδό Αιόλου, δεν είναι ενοριακός ναός, αλλά προσκυνηματικός ναός, οπότε ίσως να ακολουθεί και "διαφορετικές" τυπικές διατάξεις από τις κλασικές ενορίες της "γειτονιάς". Τώρα το ποιά είναι η σωστή τυπική διάταξη το γνωρίζουν οι γνώστες και τυπικάριοι~
Μη το γενικεύεις. Μιλάμε για το Α' Κάθισμα του Ψαλτηρίου.
Είναι κάτι που προβλέπεται ούτως ή άλλως από το ΤΜΕ.
Γιατί κολλάμε στον προσκυνηματικό ναό;
 

tb---

τσοπάνης
Δεν κολλάω, απλά δεν γνωρίζω από τυπικό. Αν προβλέπετε από το τυπικό τότες να το λέμε πάντα και παντού.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Το ΤΜΕ δεν προβλέπει ανοιξαντάρια, αφού δεν προβλέπει αγρυπνίες. Εντούτοις ψάλλονται κατ' έθος σε πανηγυρίζοντες Ναούς και μάλιστα "προαιρετικά".
Το "Μακάριος ανήρ" (α' στάση) ψάλλεται ή (χάριν συντομίας) διαβάζεται στις Θεομητορικές εορτές και στις μνήμες των εορταζομένων Αγίων (πλήρη ακολουθία) και εκτός κάποιων εξαιρέσεων (π.χ. Αρχαγγέλων). Πολλοί το παραλείπουν χάριν συντομίας στις Θεομητορικές εορτές. Ίσως από την εσφαλμένη εντύπωση ότι με το "Μακάριος ανήρ" εννοούνται οι Άγιοι ενώ ο α' ψαλμός αναφέρεται προφητικά στον Δεσπότη Χριστό. Καλύτερα να ισχύει το πρώτο παρά το δεύτερο...

Όλο το Α' Κάθισμα του Ψαλτηρίου διαβάζεται (σπάνια ψάλλεται) στον Αναστάσιμο Εσπερινό του Σαββάτου. Μερικοί - σε περίπτωση πανηγύρεως- αρκούνται στην α' στάση του Ψαλτηρίου και εν Σαββάτω εσπέρας -χάριν συντομίας.

Ουσιαστικά (πρακτικά): Το "Μακάριος ανήρ" (α' στάση) ψάλλεται ή δεν ψάλλεται καθόλου. Η ανάγνωσή του χάριν συντομίας είναι μια προτεινόμενη και όχι η προβλεπόμενη λύση, νομίζω.
Συμπληρωματικά: Αν και το ΤΜΕ δεν το προβλέπει, οι Πρωτοψάλτες της ΜΧΕ και όχι μόνο έψαλλαν ενίοτε και Ανοιξαντάρια και Μακάριος ανήρ σε πανηγυρίζοντες Ναούς τω Σαββάτω εσπέρας (και όχι μόνο).
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ουσιαστικά (πρακτικά): Το "Μακάριος ανήρ" (α' στάση) ψάλλεται ή δεν ψάλλεται καθόλου. Η ανάγνωσή του χάριν συντομίας είναι μια προτεινόμενη και όχι η προβλεπόμενη λύση, νομίζω.
Συμπληρωματικά: Αν και το ΤΜΕ δεν το προβλέπει, οι Πρωτοψάλτες της ΜΧΕ και όχι μόνο έψαλλαν ενίοτε και Ανοιξαντάρια και Μακάριος ανήρ σε πανηγυρίζοντες Ναούς τω Σαββάτω εσπέρας (και όχι μόνο).

To A' Κάθισμα στιχολογείται. Βέβαια η στιχολογία είναι ψαλμωδία αλλά πλέον το Α' Κάθισμα διαβάζεται. Αλλά βλέπεις το ΤΜΕ λέει ότι και η α' στάση "στιχολογείται". Οπότε η ανάγνωση του Μακάριος Ανήρ είναι μια προβλεπόμενη λύση. Αλλιώς να ψάλλουμε πάντα και τον Προοιμιακό ή τα Ανοιξαντάρια. Αλλιώς να τα παραλείπουμε.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
To A' Κάθισμα στιχολογείται. Βέβαια η στιχολογία είναι ψαλμωδία αλλά πλέον το Α' Κάθισμα διαβάζεται. Αλλά βλέπεις το ΤΜΕ λέει ότι και η α' στάση "στιχολογείται". Οπότε η ανάγνωση του Μακάριος Ανήρ είναι μια προβλεπόμενη λύση. Αλλιώς να ψάλλουμε πάντα και τον Προοιμιακό ή τα Ανοιξαντάρια. Αλλιώς να τα παραλείπουμε.

Τα ηχητικά ντοκουμέντα κραυγάζουν για την παραπειστικότητα του ανωτέρω συλλογισμού.
 
Last edited by a moderator:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Τα ηχητικά ντοκουμέντα κραυγάζουν για την παραπειστικότητα του ανωτέρω συλλογισμού.
Όσοι ηχογραφούσαν εκείνο τον καιρό σε ημέρες "πανηγύρεων" δεν θα ήταν πρώτη επιλογή να γράψουν την στιχολογία του Ψαλτηρίου εφόσον αυτή γινόταν χύμα.
Κοίτα Δ. Ζαγκανά καταλαβαίνω ότι το "Φανάρι" παρακολουθεί το Ψαλτολόγιον... οι καλές διαγωγές αμείβονται... Υπομονή...
 
Last edited by a moderator:
Κοίτα Δ. Ζαγκανά καταλαβαίνω ότι το "Φανάρι" παρακολουθεί το Ψαλτολόγιον... οι καλές διαγωγές αμείβονται... Υπομονή...
Κάνω υπακοή στην παράκληση ενός αδελφού , που μου έστειλε π.μ. και δεν θα γράψω (χρονιάρες μέρες ) για να μην χαλάσει η πνευματική ατμόσφαιρα.
Ειδάλλως ...όπως λέει και ο λαός ... να ! εδώ το χω ! (και με τρώει ..):D
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Κάνω υπακοή στην παράκληση ενός αδελφού , που μου έστειλε π.μ. και δεν θα γράψω (χρονιάρες μέρες ) για να μην χαλάσει η πνευματική ατμόσφαιρα.
Ειδάλλως ...όπως λέει και ο λαός ... να ! εδώ το χω ! (και με τρώει ..):D

2:12

Beatus vir...
 
Top