[Ερώτηση] Πότε δεν ψάλλουμε ούτε Ανοιξαντάρια, ούτε Μακάριος ανήρ;

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή
Θα ήθελα ρωτήσω, πότε δεν λέμε, ούτε Ανοιξαντάρια, ούτε Μακάριος Ανήρ;;
Υπάρχει κάτι τέτοιο στο τυπικό του Εσπερινού;;
Π.χ. Παραμονή του Τιμίου Σταυρού, λέμε ή όχι, τα ανωτέρω;;;
Υπάρχουν άλλες περιπτώσεις;;
Ευχαριστώ
 
1. Τα ανοιξαντάρια, δεν έχουν περιορισμό το πότε θα ψαλλούν. Ανήκουν στον προοιμιακό (103), ο οποίος λέγεται σε όλους τους εσπερινούς ανεξαιρέτως, οπότε μπορείτε να τα ψάλλετε και κάθε μέρα!!! (συνήθως σε πανηγύρια και αγρυπνίες).

2. Το "Μακάριος ανήρ" ανήκει στο Ψαλτήριο, διαιρείται σε τρεις στάσεις (α΄ κάθισμα) και υπάρχουν περιορισμοί:

α) Δεν το διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) στον εσπερινό της Δευτέρας (Κυριακή απόγευμα)
β) Δεν το διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) στον εσπερινό των δεσποτικών εορτών.
γ) Διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) την πρώτη στάση σε εορτή αγίου, θεομητορικές και δεσποτοθεομητορικές εορτές
δ) Διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) και τις τρεις στάσεις στους εσπερινούς των Σαββάτων, και σε όλες τις εορτές (δεσποτικές, αγίων, θεομητορικές και δεσποτοθεομητορικές), όταν τύχουν Κυριακή.
 
Last edited:

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή
πότε δεν λέμε, ούτε Ανοιξαντάρια, ούτε Μακάριος Ανήρ;;
Ατυχής η λέξη "λέμε". "ψάλλουμε", ήθελα να πώ.
1. Τα ανοιξαντάρια, δεν έχουν περιορισμό το πότε θα ψαλλούν. Ανήκουν στον προοιμιακό (103), ο οποίος λέγεται σε όλους τους εσπερινούς ανεξαιρέτως, οπότε μπορείτε να τα ψάλλετε και κάθε μέρα!!! (συνήθως σε πανηγύρια και αγρυπνίες).

2. Το "Μακάριος ανήρ" ανήκει στο Ψαλτήριο, διαιρείται σε τρεις στάσεις (α΄ κάθισμα) και υπάρχουν περιορισμοί:

α) Δεν το διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) στον εσπερινό της Δευτέρας (Κυριακή απόγευμα)
β) Δεν το διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) στον εσπερινό των δεσποτικών εορτών.
γ) Διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) την πρώτη στάση σε εορτή αγίου, θεομητορικές και δεσποτοθεομητορικές εορτές
δ) Διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) και τις τρεις στάσεις στους εσπερινούς των Σαββάτων, και σε όλες τις εορτές (δεσποτικές, αγίων, θεομητορικές και δεσποτοθεομητορικές), όταν τύχουν Κυριακή.
Ευχαριστώ πολύ για την άμεση ανταπόκρισή σας.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
1. Τα ανοιξαντάρια, δεν έχουν περιορισμό το πότε θα ψαλλούν. Ανήκουν στον προοιμιακό (103), ο οποίος λέγεται σε όλους τους εσπερινούς ανεξαιρέτως, οπότε μπορείτε να τα ψάλλετε και κάθε μέρα!!! (συνήθως σε πανηγύρια και αγρυπνίες).

2. Το "Μακάριος ανήρ" ανήκει στο Ψαλτήριο, διαιρείται σε τρεις στάσεις (α΄ κάθισμα) και υπάρχουν περιορισμοί:

α) Δεν το διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) στον εσπερινό της Δευτέρας (Κυριακή απόγευμα)
β) Δεν το διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) στον εσπερινό των δεσποτικών εορτών.
γ) Διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) την πρώτη στάση σε εορτή αγίου, θεομητορικές και δεσποτοθεομητορικές εορτές
δ) Διαβάζουμε (ή ψάλλουμε) και τις τρεις στάσεις στους εσπερινούς των Σαββάτων, και σε όλες τις εορτές (δεσποτικές, αγίων, θεομητορικές και δεσποτοθεομητορικές), όταν τύχουν Κυριακή.

Δεν το ψαλλουμε και στον εσπερινο του Σαβατου
 
Αντιγράφω από ΣΤ σελ. 47 σημ. 36:

Ἀδικαιολογὴτως τὸ ΤΜΕ (Προθεωρία παρ.5, σελ.7) ὁρίζει, ὅτι καὶ κατὰ τὴν ἑσπέραν τῆς Παρασκευῆς δὲν γίνεται στιχολογία.
Οἱ σχετικοὶ πίνακες ὁρίζουν παγίως διὰ τὴν ἑσπέραν ταύτην τὸ ιη΄ κάθισμα (τὰ Πρὸς Κύριον. Βλ. παρ.19 καὶ ΖΤ σ.20).
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Δεν το ψαλλουμε και στον εσπερινο του Σαβατου
Δεν είναι ακριβές ή απόλυτο αυτό. Ίσως είναι ένα έθος, εφόσον δεν μπορούν χρονικά να ψαλλούν και τα δύο, να προτιμάται το Σάββατο βράδυ το "Μακάριος ανήρ" σε ήχο πλάγιο δ' (αφού είναι και η πρώτη στάση του Α' Καθίσματος του Ψαλτηρίου). Οι υπόλοιπες δύο στάσεις προβλέπονται στον ήχο της ημέρας (ΤΑΣ). Δεν ξέρω αν εφαρμόζεται το τελευταίο πουθενά. Στο ΤΑΣ ξεκάθαρα φαίνεται η ψαλμώδηση όλου του Προοιμιακού Ψαλμού σε πλάγιο δ' στον Εσπερινό του Σαββάτου. Μακάρι να είχαμε "μηχανή του χρόνου" και να "βλέπαμε" (ακούγαμε) πως ακριβώς τα λέγανε όλα αυτά...
 
Last edited:

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Δεν είναι ακριβές ή απόλυτο αυτό. Ίσως είναι ένα έθος, εφόσον δεν μπορούν χρονικά να ψαλλούν και τα δύο, να προτιμάται το Σάββατο βράδυ το "Μακάριος ανήρ" σε ήχο πλάγιο δ' (αφού είναι και η πρώτη στάση του Α' Καθίσματος του Ψαλτηρίου). Οι υπόλοιπες δύο στάσεις προβλέπονται στον ήχο της ημέρας (ΤΑΣ). Δεν ξέρω αν εφαρμόζεται το τελευταίο πουθενά. Στο ΤΑΣ ξεκάθαρα φαίνεται η ψαλμώδηση όλου του Προοιμιακού Ψαλμού σε πλάγιο δ' στον Εσπερινό του Σαββάτου. Μακάρι να είχαμε "μηχανή του χρόνου" και να "βλέπαμε" (ακούγαμε) πως ακριβώς τα λέγανε όλα αυτά...

Εννοειτε προφανως τον εσπερινο της κυριακης. Στην παραθεση μου, με τον ορο εσπερινος του σαβατου εννοω την ακολουθια που τελειται την παρασκευη το απογευμα.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Εννοειτε προφανως τον εσπερινο της κυριακης. Στην παραθεση μου, με τον ορο εσπερινος του σαβατου εννοω την ακολουθια που τελειται την παρασκευη το απογευμα.

Ok. Δεν το κατάλαβα.
Πάντως κρίνεται κι αυτό ως παρανόηση.
Διότι:
α) το ιη' κάθισμα (Παρασκευή βράδυ) δεν (πρέπει να) παραλείπεται.
β) το "Μακάριος ανήρ" δεν είναι απλά μια Στιχολογία, αλλά κάτι άλλο.
Δείγμα εορταστικού Εσπερινού. Κατά το ΤΑΣ προβλέπεται και ψαλμωδία ακόμα και Κυριακή απόγευμα - εφόσον είναι εορτή η Δευτέρα.
[Προσωπικά όμως, δεν το εφάρμοζα Κυριακή απόγευμα. Γενικότερα σε Εσπερινό την Κυριακή βράδυ είμαι πιο λιτός (και σε επιλογή μαθημάτων) λόγω της πρωινής κόπωσης (σωματικής και ίσως φωνητικής) αλλά και της αντίστοιχης "κόπωσης" του εκκλησιάσματος.]

Νομίζω πάντως ότι στα αντίστοιχα θέματα έχουν γραφεί όλα αυτά (για να μή γράφουμε τα ίδια) :

Σε ποιές περιπτώσεις ψάλλεται το "Μακάριος Ανήρ" στον εσπερινό;

Πότε ψάλλονται Ανοιξαντάρια.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Ok. Δεν το κατάλαβα.
Πάντως κρίνεται κι αυτό ως παρανόηση.
Διότι:
α) το ιη' κάθισμα (Παρασκευή βράδυ) δεν (πρέπει να) παραλείπεται.
β) το "Μακάριος ανήρ" δεν είναι απλά μια Στιχολογία, αλλά κάτι άλλο.
Δείγμα εορταστικού Εσπερινού. Κατά το ΤΑΣ προβλέπεται και ψαλμωδία ακόμα και Κυριακή απόγευμα - εφόσον είναι εορτή η Δευτέρα.
[Προσωπικά όμως, δεν το εφάρμοζα Κυριακή απόγευμα. Γενικότερα σε Εσπερινό την Κυριακή βράδυ είμαι πιο λιτός (και σε επιλογή μαθημάτων) λόγω της πρωινής κόπωσης (σωματικής και ίσως φωνητικής) αλλά και της αντίστοιχης "κόπωσης" του εκκλησιάσματος.]

Νομίζω πάντως ότι στα αντίστοιχα θέματα έχουν γραφεί όλα αυτά (για να μή γράφουμε τα ίδια) :

Σε ποιές περιπτώσεις ψάλλεται το "Μακάριος Ανήρ" στον εσπερινό;

Πότε ψάλλονται Ανοιξαντάρια.

Εδω το ερωτημα ειναι για το Μακαριος ανηρ, και οχι για τα προβλεπομενα καθισματα της ημερας. Πανω σε αυτο μιλησα οτι δεν ψαλλεται Παρασκευη στον εσπερινο. Και με την ευκαιρια θεωρω φρονιμο καποια στιγμη να αποφασισουμε ποιο ειναι το τυπικο που θα πρεπει να ακολουθουμε. Διαφορετικα θα ειμαστε συνεχεια παγιδευμενοι σε ατερμονες συζητησεις.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Εδω το ερωτημα ειναι για το Μακαριος ανηρ, και οχι για τα προβλεπομενα καθισματα της ημερας. Πανω σε αυτο μιλησα οτι δεν ψαλλεται Παρασκευη στον εσπερινο. Και με την ευκαιρια θεωρω φρονιμο καποια στιγμη να αποφασισουμε ποιο ειναι το τυπικο που θα πρεπει να ακολουθουμε. Διαφορετικα θα ειμαστε συνεχεια παγιδευμενοι σε ατερμονες συζητησεις.

Απλά πρέπει να καταλάβουμε ότι το τυπικό δεν είναι Ευαγγέλιο.
Η παράλειψη του "Μακάριος ανήρ" την παρασκευή το βράδυ είναι μια παρανόηση που ξεκινάει από την παράλειψη του "Προς Κύριον".
Από κεί και πέρα νομίζω ότι έγινε μεγάλη κουβέντα στο παρελθόν. Το θέμα των Στιχολογιών και του Ψαλτηρίου είναι τεράστιο.
Δυστυχώς είναι αυτό που "πληρώνει το μάρμαρο" της βιασύνης. (Μαζί με τον Κανόνα του Όρθρου... )
 
Last edited:

δημητρης γαλλος

Παλαιό Μέλος
Απλά πρέπει να καταλάβουμε ότι το τυπικό δεν είναι Ευαγγέλιο.
Η παράλειψη του "Μακάριος ανήρ" την παρασκευή το βράδυ είναι μια παρανόηση που ξεκινάει από την παράλειψη του "Προς Κύριον".
Από κεί και πέρα νομίζω ότι έγινε μεγάλη κουβέντα στο παρελθόν.

Αν δεχτουμε οτι το τυπικο δεν ειναι Ευαγγελιο,που βρισκονται τα ορια μεταξυ της τηρησης του,η της παραΤΥΠΙΑΣ??
Προσωπικα δε διαφωνω με την διατυπωση σας,αλλα μεχρι που φτανει το δικαιωμα μας να το τηρουμε κατα περιπτωση??
 

ΑΝΑΣΤΑΣΗΣG7

Αναγνώστης Αναστάσιος Φετάνης
Να σημειώσουμε , βέβαια , πως και τα δύο δεν λέγονται την Διακαινίσημο Εβδομάδα .
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Αν δεχτουμε οτι το τυπικο δεν ειναι Ευαγγελιο,που βρισκονται τα ορια μεταξυ της τηρησης του,η της παραΤΥΠΙΑΣ??

Έκανα λάθος ίσως την διατύπωση και δεν καταλάβατε το πνεύμα της απαντήσεώς μου. Η παράλειψη του "Μακάριος ανήρ" δικαιολογείται από το ΤΜΕ, επειδή δεν γίνεται (κατά το ΤΜΕ πάντα) στιχολογία την Παρασκευή το βράδυ. Πολύ σωστά ο κ. Ι. Καρασταμάτης είπε ότι μιλά για το "Μακάριος ανήρ" κι όχι για την Στιχολογία του Ψαλτηρίου "Προς Κύριον" που είναι κάτι άλλο. Αν δούμε το τυπικό συνδιαστικά (τις διατάξεις δηλαδή) θα καταλάβουμε ότι δεν είναι παρατυπία αν πούμε το "Μακάριος ανήρ" την Παρασκευή εσπέρας σε μια πανήγυρη. Άλλωστε πόσες φορές έχουμε ευκαιρία μέσα στο έτος να ψάλλουμε την αρχή του Ψαλτηρίου; μετρημένες. Θεωρώ πως δεν είναι σωστό να χρησιμοποιούμε αυτή την αντιφατική (σε σχέση με άλλες διατάξεις του ισχύοντος ΤΜΕ) διάταξη της προθεωρίας ώστε να παραλείπουμε το "Μακάριος ανήρ" σε μια τέτοια περίπτωση. Για αυτό μίλησα περί "Ευαγγελίου".
Προσωπικα δε διαφωνω με την διατυπωση σας,αλλα μεχρι που φτανει το δικαιωμα μας να το τηρουμε κατα περιπτωση??
Μεγάλη κουβέντα και θα λέμε πάλι τα ίδια σε θέματα που έχουμε ξαναγράψει.
Πόσοι λέμε όλους τους Κανόνες (όλες τις ωδές), τις Στιχολογίες, τα Τυπικά με τους Μακαρισμούς, το Συναξάριον ολόκληρο, την Θ' ώρα... μπορούμε να μιλάμε για ώρες και ημέρες...
 
Last edited:
Top