Γιατί ο Γρηγόριος θέτει βάση τον Πα με μαρτυρίες σκληρού χρώματος; Πιστεύω, όχι βασικά για να κάνουμε διαστήματα σκληρού χρώματος (δεν είναι δηλαδή η πρώτη του σκέψη), αλλά για να δείξει, όπως ανέφερα, ότι η πορεία του μέλους δεν είναι (ομοιο)διφωνική αλλά κατά τριφωνία (νενανώ)... Που βέβαια δεν είναι καθόλου απόλυτο αφού έχουμε και πορεία δευτέρου ήχου.
Ναι, αλλά θα αντιτείνω: Γιατί ο Χουρμούζιος στα ίδια μαθήματα, εξηγεί από Βου με φθορά μαλακού χρώματος. Το γράφεις έπειτα κι εσύ: "δεν είναι καθόλου απόλυτο αφού έχουμε και πορεία δευτέρου ήχου".
Δεν μπορεί να είναι αυτός ο λόγος. Το μέλος είναι και διφωνικό και τριφωνικό και την εποχή που εξηγεί (και μελοποιεί) ο Γρηγόριος, ο Β΄ ήχος (με την κλίμακα της όμοιας διφωνίας) δεν τριφωνεί. Υποχρεωτικά, εξηγεί στην κλίμακα του σκληρού χρώματος, υποννοώντας διαστήματα Β΄ήχου (του ήχου των μαθημάτων) όπως μας πληροφορεί κι ο πολύ κοντινός του χρονικά Π. Αγαθοκλής.
Ο Χουρμούζιος και οι λοιποί εξηγητές και μελοποιοί, έχοντας, σε λιγότερο από μια δεκαετία από το θάνατο του Γρηγορίου, λύσει το πρόβλημα με το ατελές τετράχορδο του Β΄ήχου, μπορούν να γράφουν πλέον τα μαθήματα αυτά με μαρτυρικά μαλακού χρώματος
Άρα για να μας δείξει επίσης και ότι η βάση θα πρέπει να ληφθεί χαμηλά.
Αυτό σίγουρα ισχύει. Γράφει κι ο Αγαθοκλής (παρ. 117) για τα "πολυέκτατα" μαθήματα του νεανες, που φθέγγονται εκ του Βου (σε αντίθεση με τα "μικροέκτατα", που φθέγγονται εκ του Δι).
Εδώ, λοιπόν, έχουμε δύο θεωρητικές τοποθετήσεις του Σ. Καρά. Η πρώτη, ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον όρο "έσω" για να δηλώσουμε ακριβώς την χαμηλή βάση και μάλλον τη βάση του πλαγίου ήχου.
Μπορούμε αν θέλουμε. Δεν είναι υποχρεωτικό να το δεχθούμε, πολλώ δε μάλλον δεν αποτελεί θεωρητική ή οποιουδήποτε άλλου είδους αγκύλωση, το να μην δεχθούμε αυτή την πρόταση.
Υπάρχει αντίλογος. Όλα τα παλαιότερα παπαδικά μαθήματα του Β΄είναι μεγάλης προς τα πάνω έκτασης. Αυτός είναι ο Β΄ ήχος των χερουβικών. Δηλαδή, και όλα τα Χερουβικά του Α΄ήχου που επίσης έχουν μεγάλη προς τα πάνω έκταση θα τα λέμε "Έσω Α΄"; Θέλει πολλή συζήτηση το πράγμα νομίζω.
Η γνώμη μου είναι (το υπονόησα στο πρώτο μου μήνυμα) ότι μαζί με την πορεία αλλάζουν και τα διαστήματα, όχι όμως επειδή αυτό υπαγορεύεται από την ύπαρξη της φθοράς ή, πόσω μάλλον, επειδή ο εξηγητής είχε στο μυαλό του κάτι τέτοιο θέτοντας τη φθορά, αλλά επειδή είναι η φυσική τάση να μαλακώνουν τα διαστήματα σε πορεία νεανές και να σκληραίνουν σε πορεία νενανώ.
Σε αυτό συμφωνώ, το γνωρίζεις.
χς