ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΠΕΤΡΟΥ
Παλαιό Μέλος
Τελικά στη κλίμακα του Βαρέως Διατονικού ήχου, ο ΓΑ και Ο ΚΕ θα είναι με δίεση; Ποια τελικά είναι η κλίμακα;
( Υπάρχει ασάφεια )
( Υπάρχει ασάφεια )
Last edited:
Επίτρεψε μου να πω ότι το ΓΑ δίεση στον Βαρύ δεν είναι μια έλξη αλλά βασικός φθόγγος επί κλίμακος, ενώ αντιθέτως το ΚΕ δίεση έίναι μια έλξη που "αγαπάει" αυτός ο ήχος...θέλει λιγάκι προσοχή...
η κλίμακα λοιπόν του ήχου με τα δύο όμοια τετράχορδα και τον διαζευτικό τόνο είναι ως εξής:
ΖΩ 8 ΝΗ 12 ΠΑ 10 ΒΟΥ 12 ΓΑ (δίεση)
ΓΑ 8 ΔΙ 12 ΚΕ 10 ΖΩ'
όλα αυτά αφορούν σε έναν κλάδο του ήχου διότι ως γνωστον στην ψαλτική υπάρχει και "ο λεγόμενος παρά των νεωτέρων πεντάφωνος", όπως και ο "τετράφωνος" που αποτελεί μια μίμηση του ανατολικού makam Bestenigar...
φυσικά για όλα αυτά θα πρέπει να έχεις υπ όψιν σου και την προφορική παράδοση διότι η θεωρία από μόνη της δεν μπορεί να σταθεί...
ελπίζω να βοήθησα...
Αν κοιτάξεις όμως το θεωρητικό του Α.Ευθυμιάδη θα δείς την κλίμακα με το Γα φυσικό καθώς και το Κε.Τι έλξεις τις αναφέρει μετά.Επίσης μια άλλη κλίμακα είναι αυτή του Μαργαρζιώτη που χρησιμοποιεί το Γα και το Κε με δίεση. Ο Ψάχος έχει τη κλίμακα όπως εσύ Χριστάκη. Τελικά ποιος έχει δίκαιο;
Επεξεργασία / Διαγραφή μηνύματος
Όλοι έχουν δίκιο, και όλοι είναι σωστοί.
Γιατί στέκεσαι στα διστήματα, και δεν ζητας κείμενα, ηχητικά και διαστήματα???
Μόνον τότε θα έχεις όλες τις απόψεις με πληρότητα για την κάθε μία, και θα διαλέξεις.
Κατά την γνώμη μου στο στάδιο αυτό να ακούς πολλά και διάφορα ηχητικά για αρκετόν καιρό, και τότε θα καταλάβεις. Παίζεις κάποιο μουσικό όργανο????
Βασίλης Κιαμηλίδης
Επιτρέψτε μου να πω μια γνώμη: ότι δηλαδή, ενώ ασφαλώς και πρέπει να ακούμε και μάλιστα πολλά και καλά, μάλλον στο προκείμενο θέμα δεν είναι η λύση αυτή. Χρειάζεται να διευκρινιστεί και το θέμα των διαστημάτων.
Και μια δεύτερη γνώμη: στις περισσότερες των περιπτώσεων ο γα είναι φυσικός. Και αυτή είναι η ομορφιά του.
Ε.Γ.
Aγαπητέ κ. Κιαμηλίδη , όπως παρουσιάσατε τη κλίμακα, κάτω από το οπτικό κείμενο, ο Γα παρουσιάζεται φυσικός και το Κε με δίεση.Κύριε Γιαννόπουλε χαίρε πάντοτε, και με την ευκαιρία σας ευχαριστώ ιδιαιτέρως για την πολύ πολύ μεγάλη προσφορά σας σε όλα.
Διευκρινίζω, ότι εγώ μπροστά σας είμαι ένα ''τίποτε'' .
Ερεύνησα πολύ τις πάρα πολλές περιπτώσεις του Βαρέος διατονικού ήχου, και επειδή μετρώ τα διαστήματα καθόσον όταν ακούω κάτι για πώτη φορά το παίζω παράλληλα με το μουσικό όργανο στο οποίο έχω διαβαθμίση σε πολύ καλόν βαθμό τα διαστήματα, για να καταλάβω την θεωρία σε σχέση με την πράξη.
Μελετώ την σχετική βιβλιογραφία και ιδιαίτερα το σχετικό βιβλίο του κ. Κατσιφή, και ακούω με πολύ προσοχή τις μελωδίες του Βαρέως διατονικού ήχου.
Ενδεικτικά κατέγραψα με το πρόγραμμα Μελωδός το Θεοτοκίο σε Βαρύ διατονικό, όπως το άκουσα από Αγιορείτην Πατέρα,
Διάλεξα την πιό προσεγγιστική κλίμακα από αυτές έχει το πρόγραμμα για τον ήχο, και το κείμενο βρίθει υφοδιέσεων ώστε να πετύχω προσεγγιστικά το άκουσμα.
Αυτό εάν κάποιος δεν παίζει κάποιο μουσικό όργανο, δεν είναι πολύ εύκολο να προσεγγίσει με ακρίβεια τα διαστήματα.
Για τον λόγο αυτόν έγραψα στον κ. Παπαπέτρου την άποψή μου καθόσον εκτός λάθους δεν τα έχει υπόψην του όλα, γι' αυτόν τον λόγο άλλωστε και ερωτά.
Επισυνάπτω οπτικό το κείμενο (διευκρινίζω ότι δεν γνωρίζω τους κανόνες ορθογραφίας) και την κλίμακα, καθώς και το ηχητικό.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Βασϊλης Κιαμηλίδης Βέροια.
Aγαπητέ κ. Κιαμηλίδη , όπως παρουσιάσατε τη κλίμακα, κάτω από το οπτικό κείμενο, ο Γα παρουσιάζεται φυσικός και το Κε με δίεση.
Έτσι δεν είναι;
Αν το Γα δίεση είναι στην κλίμακα τότε γιατί η μαρτυρία που χρησιμοπιείται για τον Γα στα μαθήματα του Βαρέως Διατονικού είναι του Γα άνευ διέσεως; Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί το μαρτυρικό σημείο του Ζω στη μαρτυρία του Γα αν ο Γα ήταν εν διέσει στην κλίμακα... Και πώς είναι δυνατόν η βάση τετραχόρδου σε μία κλίμακα να τελεί εν διέσει; Μήπως λοιπόν ο Γα είναι εν διέσει όχι στην κλίμακα αλλά ανάλογα με την πορεία του μέλους;Επίτρεψε μου να πω ότι το ΓΑ δίεση στον Βαρύ δεν είναι μια έλξη αλλά βασικός φθόγγος επί κλίμακος, ενώ αντιθέτως το ΚΕ δίεση έίναι μια έλξη που "αγαπάει" αυτός ο ήχος...θέλει λιγάκι προσοχή...
η κλίμακα λοιπόν του ήχου με τα δύο όμοια τετράχορδα και τον διαζευτικό τόνο είναι ως εξής:
ΖΩ 8 ΝΗ 12 ΠΑ 10 ΒΟΥ 12 ΓΑ (δίεση)
ΓΑ 8 ΔΙ 12 ΚΕ 10 ΖΩ'
Αν το Γα δίεση είναι στην κλίμακα τότε γιατί η μαρτυρία που χρησιμοπιείται για τον Γα στα μαθήματα του Βαρέως Διατονικού είναι του Γα άνευ διέσεως; Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί το μαρτυρικό σημείο του Ζω στη μαρτυρία του Γα αν ο Γα ήταν εν διέσει στην κλίμακα... Και πώς είναι δυνατόν η βάση τετραχόρδου σε μία κλίμακα να τελεί εν διέσει; Μήπως λοιπόν ο Γα είναι εν διέσει όχι στην κλίμακα αλλά ανάλογα με την πορεία του μέλους;
Βλέπε και τις ακόλουθες επισημάνσεις μου στο ψαλτολόγιο:
http://psaltologion.com/showpost.php?p=13730&postcount=36
και
http://psaltologion.com/showpost.php?p=13794&postcount=49
Υ.Γ. Πάντως βαρύς κι ασήκωτος αυτός ο Βαρύς!!!
Έτσι ακριβώς είναι, και έχει και αρκετές πορείες. Όμως σε κάθε περίπτωση που διατυπωνουμε την άποψή μας με πληρότητα, νομίζω πως θα πρέπει να παρατίθεντε μουσικά κείμενα , ηχητικά, κλίμακες και οι ανάλογες έλξεις κατά την πορεία των διαφόρων μελών, ώστε να τις κατανοούμε οι περισσότεροι.Χρήστος Μουσελίμης: Μήπως λοιπόν ο Γα είναι εν διέσει όχι στην κλίμακα αλλά ανάλογα με την πορεία του μέλους;
Δεν θα μπω στην διαδικασία να πω ποιος έχει δίκιο και ποιος όχι...θα σου πω όμως ότι την ψαλτική τέχνη οι ήχοι έχουν δύο όμοια τετράχορδα και έναν τόνο ο οποίος στους κυρίους ήχους λειτουργεί ως προσλαμβανόμενος ενώ στους πλαγίους ως διαζευτικός...το συμπέρασμα δικό σου λοιπόν...και το σημαντικότερο? ξεχνάμε ότι αυτό δεν είναι θεωρητική επέμβαση αλλά μια πρακτική πραγματικότητα (το έχω γράψει πολλές φορές αυτό στο forum αλλά μάλλον δεν δίνουμε την απαραίτητη προσοχή)...δεν έχουμε κλίμακα χωρίς αυτήν την διάταξη έκτός και αν πρόκειται για μίμιση ανατολικού makam όπου εκεί αλλάζουν τα πράγμα...Αν κοιτάξεις όμως το θεωρητικό του Α.Ευθυμιάδη θα δείς την κλίμακα με το Γα φυσικό καθώς και το Κε.Τι έλξεις τις αναφέρει μετά.Επίσης μια άλλη κλίμακα είναι αυτή του Μαργαρζιώτη που χρησιμοποιεί το Γα και το Κε με δίεση. Ο Ψάχος έχει τη κλίμακα όπως εσύ Χριστάκη. Τελικά ποιος έχει δίκαιο;
Κύριε Γιαννόπουλε χαίρε πάντοτε, και με την ευκαιρία σας ευχαριστώ ιδιαιτέρως για την πολύ πολύ μεγάλη προσφορά σας σε όλα.
Διευκρινίζω, ότι εγώ μπροστά σας είμαι ένα ''τίποτε'' .
Αν το Γα δίεση είναι στην κλίμακα τότε γιατί η μαρτυρία που χρησιμοπιείται για τον Γα στα μαθήματα του Βαρέως Διατονικού είναι του Γα άνευ διέσεως; Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί το μαρτυρικό σημείο του Ζω στη μαρτυρία του Γα αν ο Γα ήταν εν διέσει στην κλίμακα... Και πώς είναι δυνατόν η βάση τετραχόρδου σε μία κλίμακα να τελεί εν διέσει; Μήπως λοιπόν ο Γα είναι εν διέσει όχι στην κλίμακα αλλά ανάλογα με την πορεία του μέλους;
Βλέπε και τις ακόλουθες επισημάνσεις μου στο ψαλτολόγιο:
http://psaltologion.com/showpost.php?p=13730&postcount=36
και
http://psaltologion.com/showpost.php?p=13794&postcount=49
Υ.Γ. Πάντως βαρύς κι ασήκωτος αυτός ο Βαρύς!!!
Η στάση αυτή πιστεύω πρέπει να τηρείται απ' όλους μας... Εξάλλου καταθέτουμε απόψεις όσο το δυνατόν τεκμηριωμένες με σκοπό την πρόοδο και εξέλιξη της Ψαλτικής ΤέχνηςΔεν θα μπω στην διαδικασία να πω ποιος έχει δίκιο και ποιος όχι...
Θεωρώ ότι συμφωνεί με τη φιλοσοφία πολλών παλαιών θεωρητικών αλλά και με την πρακτική πραγματικότητα το ότι ιδανική κλίμακα για όλους τους διατονικούς ήχους είναι η δίς διαπασών διατονική κλίμακα από τον κάτω ΔΙ έως τον ΔΙ΄. Τώρα κάθε διατονικός ήχος έχει τη βάση του πάνω σ' αυτή την κλίμακα, την κατά σύστημα πορεία του (τρίχορδο, τετράχορδο ή πεντάχορδο), του δεσπόζοντες φθόγγους, τις έλξεις του, τις καταλήξεις του και όλα αυτά μαζί συνθέτουν τον ήχο. Η δίς διαπασών κλίμακα πληρεί τις προϋποθέσεις που αναφέρεις Χρήστο . Υπάρχει θεωρητικό που αναφέρεται εκτενώς στον ήχο αυτό παραθέτοντας και κλίμακα:θα σου πω όμως ότι την ψαλτική τέχνη οι ήχοι έχουν δύο όμοια τετράχορδα και έναν τόνο ο οποίος στους κυρίους ήχους λειτουργεί ως προσλαμβανόμενος ενώ στους πλαγίους ως διαζευτικός...το συμπέρασμα δικό σου λοιπόν...και το σημαντικότερο? ξεχνάμε ότι αυτό δεν είναι θεωρητική επέμβαση αλλά μια πρακτική πραγματικότητα (το έχω γράψει πολλές φορές αυτό στο forum αλλά μάλλον δεν δίνουμε την απαραίτητη προσοχή)...δεν έχουμε κλίμακα χωρίς αυτήν την διάταξη έκτός και αν πρόκειται για μίμιση ανατολικού makam όπου εκεί αλλάζουν τα πράγμα...
Οι επαναλήψεις στο Forum είναι αναπόφευκτες καθώς και η πλήρη γνώση όλων των απόψεων του κάθε μέλους ανέφικτη - ειδικά στα νέα μέλη - διότι και η μέρα δυστυχώς έχει 24 ώρες(το έχω γράψει πολλές φορές αυτό στο forum αλλά μάλλον δεν δίνουμε την απαραίτητη προσοχή)
Αν κοιτάξεις όμως το θεωρητικό του Α.Ευθυμιάδη θα δείς την κλίμακα με το Γα φυσικό καθώς και το Κε.Τι έλξεις τις αναφέρει μετά.Επίσης μια άλλη κλίμακα είναι αυτή του Μαργαρζιώτη που χρησιμοποιεί το Γα και το Κε με δίεση. Ο Ψάχος έχει τη κλίμακα όπως εσύ Χριστάκη. Τελικά ποιος έχει δίκαιο;
Thrasyvoulos Stanitsas—and some other singers of his generation, like the Athonite Protopsaltes Dionysios Firfiris—did not always sing according to the New Method and Chrysanthos’ interpretation of the tone system, which dates back to about 1814, when the latter created the neumes which are used today. They belong to an older school, which can be traced back to the 18th century.