Εργαστήρι παλαιογραφίας - εξήγησης της παλαιάς μεθόδου της ψαλτικής τέχνης

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΑΛΑΙΟΓΡΑΦΙΑΣ-ΕΞΗΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΤΗΣ ΨΑΛΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Σας ενημερώνουμε ότι
στον Πολυχώρο Τέχνης του Ωδείου Γ. Φουντούλη (Βόλος, Αντωνοπούλου 17),
θα πραγματοποιηθεί
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΑΛΑΙΟΓΡΑΦΙΑΣ-ΕΞΗΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΤΗΣ ΨΑΛΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Θα γίνουν πέντε <5> τετράωρα <4ωρα> εργαστήρια,
(το πρώτο την ερχόμενη Τετάρτη 13 Ιουλίου 2011, ώρα 5-9 μμ)
κατά την οποία θα καθοριστεί και το πρόγραμμα των λοιπών συναντήσεων.
(Μπορεί να προσαρμοσθούν οι μέρες και ώρες, ανάλογα με τις ανάγκες της ομάδας. Αν υπάρξει μεγάλος αριθμός ενδιαφερομένων μπορεί να γίνουν και δύο ομάδες.)

Κόστος συμμετοχής: 75 Ευρώ συνολικά, για όλες τις ώρες του Εργαστηρίου, συμπεριλαμβανομένων των σημειώσεων και του... καφέ.

Όσοι πιστοί προσέλθετε.

Τηλ. επικοινωνίας: 6947774647

κχκ
 
E

emakris

Guest
Προφανώς θα πρέπει να ανακοινώσετε ποιος θα διδάξει και τι ακριβώς (τουλάχιστον χρονική περίοδο). Εκτός εάν κάποιος ξέρει να εξηγεί τα πάντα, οπότε θα... με ενδιέφερε να τον γνωρίσω!
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Πολύ σωστά...
Ζητώ συγγνώμη για την βιαστική, όντως, ανάρτηση, κ. Μακρή.

Θα δείξουμε τον τρόπο εξηγήσεως στη Νέα Μέθοδο ποικίλων μελών παρασημασμένων με τη Μέση Πλήρη Βυζαντινή Σημειογραφία και την προ της Νέας Μεθόδου Εξηγηματική Σημειογραφία με παραδείγματα από το φάσμα και των τριών Γενών Μελοποιίας.
Η απόπειρα θα ξεκινήσει με λεπτομερή μελέτη της Προθεωρίας.
Η αναφορά μας στις πρώιμες ατελείς σημειογραφικές φάσεις θα είναι ενημερωτική και δεν θα αφορά σε εξήγηση.

κχκ
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Πολύ σωστά...
Ζητώ συγγνώμη για την βιαστική, όντως, ανάρτηση, κ. Μακρή.

Θα δείξουμε τον τρόπο εξηγήσεως στη Νέα Μέθοδο ποικίλων μελών παρασημασμένων με τη Μέση Πλήρη Βυζαντινή Σημειογραφία και την προ της Νέας Μεθόδου Εξηγηματική Σημειογραφία με παραδείγματα από το φάσμα και των τριών Γενών Μελοποιίας.
Η απόπειρα θα ξεκινήσει με λεπτομερή μελέτη της Προθεωρίας.
Η αναφορά μας στις πρώιμες ατελείς σημειογραφικές φάσεις θα είναι ενημερωτική και δεν θα αφορά σε εξήγηση.

κχκ
Εξακολουθείτε να μην αναφέρετε τα ονόματα των ανθρώπων που θα διδάξουν, το βασικότερο σημείο της ερώτησης του κ. Μακρή. Καταλαβαίνετε πως η συμμετοχή κρίνεται κυρίως από αυτό...
 

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή
Εξακολουθείτε να μην αναφέρετε τα ονόματα των ανθρώπων που θα διδάξουν, το βασικότερο σημείο της ερώτησης του κ. Μακρή. Καταλαβαίνετε πως η συμμετοχή κρίνεται κυρίως από αυτό...

Επειδή ο κ. Κ. Καραγκούνης είναι μετριόφρων, και δεν του αρέσει να προβάλλει τον εαυτό του, γιαυτό παίρνω το θάρρος να απαντήσω στήν ερώτησή σας.
Ο ίδιος ο κ. Κ. Καραγκούνης θα είναι ο διδάσκων στο ανωτέρω σεμινάριο. (τις "περγαμηνές" του οποίου μπορείτε να δείτε στο δημ. προφίλ του)
Συγχωρέστε με κ. Καραγκούνη για την πρωτοβουλία αυτή.
 
E

emakris

Guest
Προσωπικά δεν γνώριζα ότι ο κ. Καραγκούνης ασχολείται με αυτά τα θέματα (οπότε υπέθεσα ότι θα είχε κάποιον προσκεκλημένο). Χαίρομαι που το μαθαίνω. Και αναμένω με μεγάλο ενδιαφέρον να ακούσω τις απόψεις του στις ειδικές συζητήσεις που κάνουμε εδώ περί παλαιάς σημειογραφίας, εξηγήσεως, μεταρρυθμίσεως του 1814 κ.λπ.
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητοί συνάδελφοι,
λόγω ενός μικρού προβλήματος με το Internet από χθες δεν μπορούσα να δω το Ψαλτολόγιο. Δε φαντάστηκα ότι θα προκαλούσα τόση συζήτηση, την οποία τώρα μόλις είδα.
Ευχαριστώ τόσο τον κ. Μακρή όσο και την κ. Ντόβα για τα καλά της λόγια.
Είμαι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε άλλη διευκρίνιση.

ΚΧΚ
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Συγχαρητήρια για την ιδέα. Θα ήταν πολύ χρήσιμο να αναρτώνταν σημειώσεις ή άλλο υλικό από το σεμινάριο αυτό εάν γίνεται για τους μακράν.
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Προς ενημέρωση, και εφόσον ο αγαπητός Δημήτρης το ζήτησε,
στο χθεσινό πρώτο τετράωρο του σεμιναρίου έγινε σύντομη αναφορά στην Εκφωνητική και στην Πρωιμη Ατελή Βυζαντινή Μουσική Σημειογραφία με λεπτομερή αναφορά στα Μελωδήματα και στις λοιπές Πρώιμες Σημειογραφίες (αγιοπολίτικη, coislin, chartres, εσφιγμένου κλπ).

Επιμείναμε πολύ σε ασκήσεις ανάγνωσης μεγαλογράμματης και μικρογράμματης γραφής, από χειρόγραφους κώδικες (Ευαγγελιστάρια, Προφητολόγια και λοιπά Λειτουργικά βιβλία, όπως Τρώδια, Ειρμολόγια κλπ.).

Όπως είναι σαφές, αυτή η πρώτη συνάντηση ήταν εισαγωγική σε ό,τι θα ακολουθήσει (εκμάθηση και μελέτη της Προθεωρίας, ασκήσεις επισήμανσης θέσεων σε όλα τα Γένη Μελοποιίας κ.τ.ό.).

Το υλικό δόθηκε στους συμμετέχοντας ψηφιακά και όλοι δούλεψαν μέσω φορητών Η/Υ, έλαβαν δε και ασκήσεις για κατ' ιδίαν ενασχόληση: ανάγνωση παλαιογραφικών κειμένων (μη μουσικών) και επισήμανση των Μελωδημάτων σε χειρόγραφους μουσικούς κώδικες της βυζαντινής περιόδου.

κχκ
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητοί συνάδελφοι,
έστω και καθυστερημένα, επανέρχομαι να ενημερώσω για την εξέλιξη του σεμιναρίου της παλαιογραφίας, το οποίο τρέχει στό Βόλο...
Στη δεύτερη και τρίτη συνάντησή μας έχουμε ήδη μελετήσει σχολαστικά την Προθεωρία της Παπαδικής, έχουμε διδάξει αναλυτικά την σημειογραφία της Παλαιάς Μεθόδου, τροφοδοτήσαμε με πίνακες, φωτογραφίες, χφφ και λοιπό υλικό τους ενδιαφερόμενους και μπήκαμε στη διαδικασία αναγνώρισης των σημαδίων στις μουσικές πηγές και της επισήμανσης των θέσεων στην παλαιά γραφή και στην εξήγησή τους στη Νέα Μέθοδο.
Επικεντρωθήκαμε ακόμη στην μελέτη του τροχού και σε ασκήσεις Μετροφωνίας και Παραλλαγής, με βάση την Προθεωρία.
Σε κάθε περίπτωση συνδέουμε την παλαιά μέθοδο με την τρέψουσα Ψαλτική πρακτική και θεωρία, εξηγώντας τι και πως κατέληξε στις μἐρες μας στην ισχύουσα σήμε\ρα μορφή.
Αυτά και είμαι στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση.
κχκ
 
:)Αγαπητοί ιεροψάλτες και διδάσκαλοι είχα τη χαρά να ήμουν και εγώ εκεί στον όμορφο Βόλο ταξιδεύοντας 450 χιλιόμετρα για να ακούσω και να παρακολουθήσω από κοντά τον αγαπητό κ. Καραγκούνη να εξηγεί τα της παλαιάς γραφής. Όμορφη παρέα,φιλικό περιβάλλον, κλιματιζόμενος ο χώρος με εποπτικά εργαλεία και το καλύτερο: όλα δοσμένα με πολλή αγάπη. Τελειώνοντας τα πρώτα μαθήματα έφυγα από την παρέα του διδασκάλου έχοντας απόκτήσει φίλους. Τέλεια...!!!!

[Σημ. συντ.] Αφαιρέθηκε πρόταση γενικού αφορισμού, εκτός του συγκεκριμένου θέματος, και προκλητική.
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημείωμα συντονιστή] Ἀγαπητοί τίποτε οὐσιαστικά δέν διαγράφεται καί ὅλα ὑπάρχουν καί ἐπανέρχονται ἄν κρίνουμε. Ἡ συζήτηση μπορεῖ νά ἀνοιχθεῖ σέ ἄλλο θέμα -ἄν ὑπῆρχε κάτι ἐποικοδομητικό-, ὄχι ὅμως στό συγκεκριμένο. Ἄν δέν κάνω λάθος τό θέμα πού ὑποκρύπτεται εἶναι ἄν ὑπάρχει ἀνάγκη ἐξηγήσεων καί περισσότερο ἀποστροφή γιά ἔργο πολλῶν γνωστῶν μας καί μή ἐξαιρετέων. Θά τό δοῦμε μέ τούς συντονιστές καί τόν διαχειριστή καί θά ἐπανέλθουν ὅσα δέν εἶναι ΠΜ καί προσβλητικά -ἄν μείνει τίποτε-. Ἀφήνω τό θέμα ἀνοικτό καί παρακαλοῦμε μόνον μηνύματα ἐπί τοῦ συγκεκριμένου θέματος, πού βασικά εἶναι ἐνημερωτικό.
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητοί συνάδελφοι,
όπως έγραψα σε προηγούμενο μήνυμά μου της ημέρας, το οποίο διαγράφηκε, είχα δυο μέρες να μπω στο Ψαλτολόγιο και σήμερα μόλις διαπίστωσα τον θόρυβο, που έγινε εξαιτίας μιας άτυχης έκφρασης του κ. Βενεκά σχετικά με το Σεμινάριο Παλαιογραφίας στο Βόλο. Έπειτα, όμως, από επίμονες προσπάθειες (η περιέργεια για άλλη μια φορά σκότωσε τη γάτα) βρήκα τελικά τις απαντήσεις που έψαχνα, και ειλικινά λυπάμαι πολύ για ό,τι έγινε.

Όταν γνωρίσετε τον κ. Βενεκά, θα διαπιστώσετε ότι δεν πρόκειται ούτε περί εριστικού χαρακτήρος, ούτε περί υπερόπτου ανθρώπου, ο οποίος συνηθίζει να ομιλεί με βαριές εκφράσεις. Αντιθέτως, μάλιστα, πρόκειται για ανθρώπου με απλότητα και χιούμορ, ταπεινό φρόνημα και εγκάρδια αγάπη. Σας διαβεβαιώ δε ότι αν η συγκεκριμένη έκφραση, την οποία χρησιμοποίησε, ακουγόταν σε προφορικό λόγο από το στόμα του ιδίου, δεν θα είχε καθόλου την άκαμπτη και βαριά απήχηση, που βγήκε σε ένα άψυχο κείμενο. Παρ' όλα αυτά κι εγώ όταν έμαθα σήμερα γιατί διαγράφονται μηνύματα από την συγκεκριμένη ενότητα, θεώρησα την έκφραση υπερβολική.

Επιτρέψτε μου, όμως, να διαχωρήσω τη θέση μου από τέτοιου είδους περιστατικά, διότι τα θεωρώ πολύ επικίνδυνα για την ενότητα του ιεροψαλτικού κόσμου.

Πάντα, πίστευα, αγαπητοί φίλοι, ότι η μουσικολογική έρευνα και η επιστήμη μειονεκτεί στον τόπο μας, γιατί δυστυχώς δεν έχει καταφέρει να ρίξει γέφυρες επικοινωνίας με την πλατιά βάση του ιεροψαλτικού κόσμου, οι οποίοι εκπροσωπούν το μέγα και σημαντικότατο κομμάτι της ψαλτικής τέχνης και προφορικής παράδοσης.

Και πάντοτε υποστηρίζω και υπογραμμίζω ότι ΑΝ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ Η ΨΑΛΤΙΚΗ ΩΣ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΩΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΛΟΓΟ ΥΠΑΡΞΕΩΣ ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΤΡΙΒΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΛΟΙΠΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ.

Επειδή υπάρχει η Ψαλτική ως Τέχνη και Παράδοση και επειδή υπάρχουν οι εξαιρετικοί εκπρόσωποι αυτής της τέχνης, νοηματοδοτείται και η μουσικολογική έρευνα, η οποία ακριβώς μελετά τους ψάλτες (παλαιούς και νέους), τα έργα τους (παλαιά και νέα), τη σημειογραφία τους (παλαιά και νέα), τις τεχνικές τους, και κάθε μορφή μουσικής εκφάνσεως, όπως αυτή εξέρχεται από τον λάρυγγά τους και καταγράφεται με την -χάριτι Θεού- σημερινή υψηλή τεχνολογία...

Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε πράξη στο Βόλο, προκειμένου, ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ, να εξάρουμε το έργο και το ρόλο του ιεροψάλτου εις μνημόσυνο αιώνιο αυτού και εις δόξαν του Κυρίου.

Νοιώθουμε δε με βεβαιότητα, ότι κάποιοι από τους σημερινούς ιεροψάλτες θα είναι οι "Κουκουζέληδες" και οι "Χρυσάφηδες" και οι "Πέτροι" και οι "Στανίτσες" των ερχόμενων γενεών και θέλουμε ειλικρινά να παραδώσουμε σ' αυτές τις μελλοντικές γενιές περισσότερα στοιχεία και πληροφορίες απ' όσα εμείς σήμερα καταφέρνουμε να συγκεντρώσουμε και να μελετήσουμε για την ψαλτική τέχνη του παρελθόντος.

Ό,τι κάνουμε, σε καμμία περίπτωση δε γίνεται με την αίσθηση της υπεροχής έναντι των άλλων, ούτε με οίηση ανοιχτομάτηδων, ούτε με ψευδαισθήσεις παγγνωσίας, ούτε με την αίσθηση ότι θα σώσουμε τον κόσμο ή την ανθρωπότητα ή την ψαλτική τέχνη, αλλά με ειλικρινή χαρά για τα πέντε <5> (κυριολεκτικά πέντε <5>) πράγματα που επέτρεψε ο Θεός να γνωρίσουμε, προκειμένου να τα διαδώσουμε προς δόξαν Θεού στους μαθητές μας και σε όποιον άλλο ήθελε να τα ακούσει.

Πιστεύουμε στην διάχυση των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος σε όλους τους ανθρώπους (άλλος το ένα, άλλος το άλλο, άλλος άλλο) και προσπαθούμε να ενώσουμε εις τον αυτόν σκοπόν όλα -ει δυνατόν- τα χαρίσματα, με την συνεργασία όσο το δυνατόν περισσότερων ρεκτών αυτής της προσπάθειας.

Προσπαθούμε να περάσουμε από την πτωτική κατάσταση της μουσικής Βαβέλ, της μουσικής πολυγλωσσίας και ακαταληψίας, σε εν Χριστώ εμπειρίες δύο ή τριών συνηγμένων εις το όνομα Αυτού, προκειμένου να κατανοήσουμε ό,τι η Χάρις του Αγίου Πνεύματος επιτρέψει, προς ώφελος του πληρώματος της στρατευομένης Εκκλησίας του Χριστού.

Ούτε είμαστε το φως, ούτε μοιράζουμε το φως...
Ούτε ανοιχτομάτηδες είμαστε, παρά μονόφθαλμοι (και μάλιστα με 10 βαθμούς στραβισμό στο ένα και μοναδικό μάτι μας) και μακάρι να βρεθούμε πολλοί μονόφθαλμοι μαζί να στηρίζει ό ένας τον άλλο και να αλληλομοιραζόμαστε τις εμπειρίες μας.

Ζητώ συγνώμη από όσους σκανδαλίστηκαν εξαιτίας μου.
κχκ
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
π. Μάξιμος;119196 said:
...τό θέμα πού ὑποκρύπτεται εἶναι ἄν ὑπάρχει ἀνάγκη ἐξηγήσεων ...

Σχετικό θέμα Η ερευνητική προσέγγιση της παλαιάς γραφής και η χρησιμότητά της στην ψαλτική σήμερα.

Ευχαριστώ τον κ. Καραγκούνη για τις πληροφορίες για το σεμινάριο και εύχομαι και σε άλλα με υγεία.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σχετικό θέμα Η ερευνητική προσέγγιση της παλαιάς γραφής και η χρησιμότητά της στην ψαλτική σήμερα.

Ευχαριστώ τον κ. Καραγκούνη για τις πληροφορίες για το σεμινάριο και εύχομαι και σε άλλα με υγεία.
Παρομοίως κι ἐγώ εὔχομαι.
Ὑπάρχει προϊστορία, πού διάβασα σ᾿ αὐτό τό μήνυμα, τοῦ ἐνδιαφέροντος ἐπίσης σχετικοῦ θέματος.

 
Last edited:

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Και επειδή χθες ολοκληρώθηκε το Σεμινάριο, ας μου επιτραπεί να γράψω και δυο τελευταία λόγια για την έκβασή του.
Μετά την επισήμανση των θέσεων στη Μέση Πλήρη Σημειογραφία σε μέλη της Παπαδικής, Χερουβικά και Κοινωνικά, προχωρήσαμε στην επισήμανση των θέσεων στις εξηγημένες εκδοχές αυτών των μελών, προχωρώντας και στην διατύπωση καμμιά εικοσαριά βοηθητικών "κανόνων".
Χθες, στην τελευταία συνάντηση, αναλύσαμε σημειογραφικά, μελοποιητικά και ρυθμικά το Χερουβικό του Αθανασίου (ΙΕ' αι.) σε πλ.δ, τόσο από την παλαιά όσο και από την εξήγηση του Χουρμουζίου.
Ο ενθουσιασμός των μελών της ομάδας ήταν μεγάλος, όταν καταφέραμε να συνθέσουμε μια πρώτη εξήγηση της εναρκτήριας φράσης από το μη εξηγημένο Χερουβικό σε πλ.δ του Αρσενίου Κυδωνίας και ακόμη μεγαλύτερη όταν με μερικούς ψάλαμε από την παλαιά γραφή ένα τμήμα του οκτάηχου Χερουβικού του Μπερεκέτου.
Ας ληφθεί δε υπόψη ότι οι συμμετέχοντες αντιμετώπιζαν το θέμα της παλαιογραφίας και της εξηγήσεως για πρωτη φορά.
Αυτά για την ιστορία...

Ευχαριστώ για το ευρύ ενδιαφέρον.
Μακάρι να γίνει αφορμή συνεργασιών και κοινών επιτευγμάτων.

κχκ
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
.... το Χερουβικό του Αθανασίου (ΙΕ' αι.) σε πλ.δ, τόσο από την παλαιά όσο και από την εξήγηση του Χουρμουζίου....

Σε ποιο χειρόγραφο βρίσκεται η εξήγηση; Μήπως γίνεται να ανεβεί το μουσικό κείμενο;
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
Είναι στο ΜΠΤ 705, τώρα δεν έχω πρόχειρη τη σελίδα. Λυπάμαι είμαι εκτός γραφείου. Τα δε παλαιά τα πήρα από τον κώδικα Μ.Λαύρας 1024 (1788) του Σεραφείμ Λαυριώτου (υπάρχει στη διατριβή μου η αναλυτική περιγραφή του κώδικος), γιατί τον θεωρώ έγκυρο και ευανάγνωστο για αρχαρίους.

κχκ
 

frephraim

Παλαιό Μέλος
...προχωρώντας και στην διατύπωση καμμιά εικοσαριά βοηθητικών "κανόνων"...
Αὐτὸ εἶναι πολὺ ἐνδιαφέρον. Μήπως αὐτοὶ οἱ κανόνες εἶναι κάτι ποὺ θὰ μπορούσατε νὰ μοιραστῆτε μαζὶ μὲ μᾶς ποὺ δὲν μπορέσαμε νὰ συμμετάσχουμε στὸ σεμινάριο;
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Αγαπητοί συνάδελφοι,
...........
Προσπαθούμε να περάσουμε από την πτωτική κατάσταση της μουσικής Βαβέλ, της μουσικής πολυγλωσσίας και ακαταληψίας,
.....

Συγχωρεστε με , αλλα εχω χαμηλο I.Q (μετρημενο σε επισημα test :() ! Τι ακριβως θελετε να πειτε εδω ; Σε ποια βαβελ , σε ποια πολυγλωσσια και σε ποια ακαταληψια αναφερεστε ;
 
Last edited by a moderator:
Top