[Ερώτηση] Περί του ήχου του «Τον τάφον σου Σωτήρ...» όταν είναι Απολυτίκιο

nkioster

Πατήρ Νεκτάριος Κιοστεράκης
Σημερα 22-07-2008 εψαλλα την ακολουθια της Ισαποστολου Μαριας της Μαγδαλινης.Ο ηχος του απολυτικιου της ηταν σε ηχο α' "Τον ταφω σου Σωτηρ...".Κατα τη γνωμη σας πρεπει να ψαλλει σε ηχο α' η β';
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Σημερα 22-07-2008 εψαλλα την ακολουθια της Ισαποστολου Μαριας της Μαγδαλινης.Ο ηχος του απολυτικιου της ηταν σε ηχο α' "Τον ταφω σου Σωτηρ...".Κατα τη γνωμη σας πρεπει να ψαλλει σε ηχο α' η β';

Α' θα ψαλλεί ούτως ή άλλος.
Μάλλον ορθότερα πρέπει να ρωτήσετε "θα ψαλλεί με μαλακό χρώμα ή διατονικά";
 

nkioster

Πατήρ Νεκτάριος Κιοστεράκης
Τα καθισματα ηχος α' "Τον Ταφω σου Σωτηρ..." ειναι επεισακτα μελη και απο ηχο α' ψαλονται σε ηχο β'.Οταν ειναι απολυτικια ψαλλονται σε ηχο α' οπως "Χορος Αγγελικος....";
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Τελικά κανείς δε λέει πώς θα το ψάλλουμε...
Γνωρίζει κανείς τι κάνουν στη Σιμωνόπετρα όπου το απολυτίκιον της Αγίας Μαρίας Μαγδαληνής πρέπει να το λένε συχνά;
Εγώ μια φορά που χρειάστηκε να το κάνω χρησιμοποίησα α΄ ήχο σαν "κανονικό" απολυτίκιο για να συμφωνεί με "Θεός Κύριος" και Θεοτοκίο.
Ο π. Δοσίθεος Κατουνακιώτης στο βιβλίο του "Εβδομαδάριο" προτείνει διπλή λύση: στον όρθρο σαν "κανονικό" απολυτίκιο από Πα και στη λειτουργία σαν "επείσακτο" μέλος.
 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
Τελικά κανείς δε λέει πώς θα το ψάλλουμε...
Γνωρίζει κανείς τι κάνουν στη Σιμωνόπετρα όπου το απολυτίκιον της Αγίας Μαρίας Μαγδαληνής πρέπει να το λένε συχνά;
Εγώ μια φορά που χρειάστηκε να το κάνω χρησιμοποίησα α΄ ήχο σαν "κανονικό" απολυτίκιο για να συμφωνεί με "Θεός Κύριος" και Θεοτοκίο.
Ο π. Δοσίθεος Κατουνακιώτης στο βιβλίο του "Εβδομαδάριο" προτείνει διπλή λύση: στον όρθρο σαν "κανονικό" απολυτίκιο από Πα και στη λειτουργία σαν "επείσακτο" μέλος.

Οταν ειναι απολυτικιο πρεπει να ψαλλεται διατονικά.

Παρομοιο προβλημα υπαρχει με το τροπαριο " η αμνας σου Ιησου". Σωστα;
Θυμηθειτε ομως τα προεορτια απολυτικια των Χριστουγεννων "απεγραφετο..." και Θεοφανειων "Απεστρεφετο ποτε..." . Εκει ειναι ξεκαθαρισμενο.
Κατά αναλογιαν πιστευω οτι και στην περιπτωση του "τον ταφον σου Σωτηρ" πρεπει να ψαλλεται διατονικα.
 

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Οταν ειναι απολυτικιο πρεπει να ψαλλεται διατονικά.

Κατά αναλογιαν πιστευω οτι και στην περιπτωση του "τον ταφον σου Σωτηρ" πρεπει να ψαλλεται διατονικα.

Με το ίδιο σκεπτικό θα μπορούσαμε να πούμε π.χ. ότι και το αναστάσιμο απολυτίκιο του δ΄ ήχου "Το φαιδρόν της αναστάσεως κήρυγμα..." το οποίο επεκράτησε να ψάλλεται ως επείσακτον θα πρέπει ως απολυτίκιον που είναι να ψάλλεται στο αρχικό του μέλος σε λέγετο;

Ο Αβραάμ Ευθυμιάδης (απ’ όπου και η σύγκρισις κανονικού μέλους με επείσακτο που παρατίθεται) υποστηρίζει ότι με την επεισαγωγή δημιουργείται μεν μελωδική ποικιλία, υποβαθμίζεται όμως η εκφραστικότητα.

Αλήθεια, δοκίμασε ποτέ κανείς να πεί το "Φαιδρόν" σε Λέγετο;
 

Attachments

  • To faidron.jpg
    662.3 KB · Views: 153

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
Με το ίδιο σκεπτικό θα μπορούσαμε να πούμε π.χ. ότι και το αναστάσιμο απολυτίκιο του δ΄ ήχου "Το φαιδρόν της αναστάσεως κήρυγμα..." το οποίο επεκράτησε να ψάλλεται ως επείσακτον θα πρέπει ως απολυτίκιον που είναι να ψάλλεται στο αρχικό του μέλος σε λέγετο;

Ο Αβραάμ Ευθυμιάδης (απ’ όπου και η σύγκρισις κανονικού μέλους με επείσακτο που παρατίθεται) υποστηρίζει ότι με την επεισαγωγή δημιουργείται μεν μελωδική ποικιλία, υποβαθμίζεται όμως η εκφραστικότητα.

Αλήθεια, δοκίμασε ποτέ κανείς να πεί το "Φαιδρόν" σε Λέγετο;

"Το φαιδρον" δεν ειναι προλογος, πανω στον οποιο να ψαλλονται αλλα τροπαρια, απ' οτι ξερω. Αρα δεν υπαρχει θεμα "συγχισης" ή διακρισης αν θελετε μεταξυ απολυτικιου και καθισματος.

Να προσθεσω εναν προβληματισμο ακομη.

Στην περιπτωση του "τον ταφον σου σωτηρ" προκειται περι "μεταφοράς" απο ηχ. α σε β.

Το " η αμνας σου Ιησου" ειναι απο τεταρτο σκληρο χρωμ. σε τεταρτο (παλι) αλλα μαλακο χρωμα.

Μηπως θα πρεπει να δουμε τα επεισακτα μελη με αλλο ματι;
Νομιζω οτι υπαρχει αλλο θεμα για αυτο.

Μια και αναφερατε τον Αβ. Ευθυμιαδη νομιζω οτι καπου αναφερει οτι καποιο κοντακιο θα πρεπε να ψαλλεται διατονικα. νομιζω ¨ο υψωθεις".
 

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
"Το φαιδρον" δεν ειναι προλογος, πανω στον οποιο να ψαλλονται αλλα τροπαρια, απ' οτι ξερω. Αρα δεν υπαρχει θεμα "συγχισης" ή διακρισης αν θελετε μεταξυ απολυτικιου και καθισματος.

Απ’ ότι γνωρίζω μόνο αυτό ψάλλεται έτσι -δεν έχει προσόμοια- και, επίσης, μόνο ως απολυτίκιον ψάλλεται και ποτέ ως κάθισμα, επομένως συμφωνώ ότι δεν υπάρχει θέμα σύγχυσης. Η σκέψη μου προήλθε από τη φράση σας "Όταν είναι απολυτίκιο πρέπει να ψάλλεται διατονικά". Εννοείτε ότι αυτό ισχύεί όταν ένα τροπαριο συναντάται και ως απολυτίκιον και ως κάθισμα.

Μια και αναφερατε τον Αβ. Ευθυμιαδη νομιζω οτι καπου αναφερει οτι καποιο κοντακιο θα πρεπε να ψαλλεται διατονικα. νομιζω ¨ο υψωθεις".

Στις τελευταίες εκδόσεις του θεωρητικού του ο μ. Ευθυμιάδης πρόσθεσε και ένα άλλο κεφάλαιο με προσθήκες στην υφιστάμενη από χρόνια ύλη. Στο κεφάλαιο αυτό αναφέρεται και στα επείσακτα και ιδιαίτερα αυτά του δ΄ ήχου, που παρουσιάζουν κατά τη γνώμη μου και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Ο μακαριστός μιλάει και για το "Ο υψωθείς" αλλά και για το "Επεφάνης σήμερον" τα οποία όταν λέγονται ειρμολογικώς είναι καλόν (εκφραστικώτερον) να ψάλλονται σε Άγια και σαν επείσακτα όταν λέγονται στιχηραρικώς. Σε Άγια, όπως λέει, έψαλλε η γνήσια φωνή του μ. Πρίγγου στο Πατριαρχείο τα πιο πάνω μέλη.
 

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Στις τελευταίες εκδόσεις του θεωρητικού του ο μ. Ευθυμιάδης πρόσθεσε και ένα άλλο κεφάλαιο με προσθήκες στην υφιστάμενη από χρόνια ύλη. Στο κεφάλαιο αυτό αναφέρεται και στα επείσακτα και ιδιαίτερα αυτά του δ΄ ήχου, που παρουσιάζουν κατά τη γνώμη μου και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Ο μακαριστός μιλάει και για το "Ο υψωθείς" αλλά και για το "Επεφάνης σήμερον" τα οποία όταν λέγονται ειρμολογικώς είναι καλόν (εκφραστικώτερον) να ψάλλονται σε Άγια και σαν επείσακτα όταν λέγονται στιχηραρικώς. Σε Άγια, όπως λέει, έψαλλε η γνήσια φωνή του μ. Πρίγγου στο Πατριαρχείο τα πιο πάνω μέλη.

Μια και έχω μπροστά μου το βιβλίο, ο Αβραάμ Ευθυμιάδης λέει αυτολεξί τα εξής:

[... "Άγια ψάλλουμε στο Πατριαρχείο το "Δεύτε ίδωμεν πιστοί", εβεβαίωνε η γνήσια παράδοσις δια στόματος του αοίδιμου Κωνσταντίνου Πρίγγου, Πρωτοψάλτου της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας (+1964) και λαθεμένα εκλαμβάνεται από πολλούς, απηχείται και εκτελείται νενανώ. ...]

[... Στο αργό προσόμοιο Κάθισμα της Αγίας και Μεγάλης Τρίτης "Βουλευτήριον Σωτήρ" αν και η επεισαγωγή του σκληρού ή σύντονου χρωματικού γένους είναι επικρατέστερη για την έκφραση των νοημάτων [...], το μέλος στην αρχή, ενδιάμεσα και τελικά, είναι και παραμένει Άγια...]

Μήπως έχει κανείς αυτά ή και άλλα μέλη σε ήχο Άγια ή γνωρίζει που μπορώ να τα βρώ; Όλα τα σύγχρονα βιβλία τα έχουν σε Παλατινόν. Ποιά πρέπει να λέγονται τελικά;

Σημ. Δημήτρη Κ. έχουν μαζευτεί διάφορα σκόρπια μηνύματα για τα επείσακτα μέλη και ειδικά αυτά του τετάρτου ήχου σε πολλά θέματα. Μήπως πρέπει να τα συμμαζέψουμε; :cool:
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Το τροπάριο της Αγ. Μαρίας της Μαγδαληνής στη Σλαβονική από το βιβλίο "Ψαλτικό Μηναίο" του σπουδαίου Βουλγάρου ψάλτη και μουσικοδιδασκάλου Μανασσή Ποπτοντόροφ (έτος εκδ. 1921)
 

Attachments

  • ΣΛΑΒΟΝΙΚΟ ΤΡΟΠΑΡΙΟ ΑΓ. ΜΑΓΔΑΛΗΝΗΣ.doc
    60.5 KB · Views: 62

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Σήμερα, στον όρθρο τα καθίσματα της Αγίας Άννης έγραφαν "προς το Χορός αγγελικός" ήχος α'.
Το αυτόμελο Χορός αγγελικός είναι το πρώτο κάθισμα της εορτής της Υπαπαντής.
Ο Μέγας ιερός συνέκδημος στο δεύτερο κάθισμα της Υπαπαντής γράφει "προς το Τον τάφον σου Σωτήρ".
Μήπως κανείς έχει το μέλος του "Χορός αγγελικός" ή έστω ηχητικό από κανένα τρανταχτό όνομα να ακούσουμε πως λέγεται;
Και βέβαια σήμερα το συγκεκριμένο κάθισμα το έψαλα διατονικό.
Λόγω απόστασης και λεωφορείων έφτανα στον Άγιο Δημήτριο Αμπελοκήπων συνήθως μετά τα καθίσματα...
Μια φορά έτυχε να πάω πιο μπροστά από τον άρχοντα και όταν έφτασε έλεγα Ευλογητάρια "Λίαν πρωί" και ακούω το δάσκαλο, που περνούσε πίσω από το ψαλτήρι, να λέει: Πρώτη φορά ήρθες λίαν πρωί!»:D
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ;56876 said:
Σήμερα, στον όρθρο τα καθίσματα της Αγίας Άννης έγραφαν "προς το Χορός αγγελικός" ήχος α'.
Το αυτόμελο Χορός αγγελικός είναι το πρώτο κάθισμα της εορτής της Υπαπαντής.
Ο Μέγας ιερός συνέκδημος στο δεύτερο κάθισμα της Υπαπαντής γράφει "προς το Τον τάφον σου Σωτήρ".
Μήπως κανείς έχει το μέλος του "Χορός αγγελικός" ή έστω ηχητικό από κανένα τρανταχτό όνομα να ακούσουμε πως λέγεται;
Και βέβαια σήμερα το συγκεκριμένο κάθισμα το έψαλα διατονικό.
Λόγω απόστασης και λεωφορείων έφτανα στον Άγιο Δημήτριο Αμπελοκήπων συνήθως μετά τα καθίσματα...
Μια φορά έτυχε να πάω πιο μπροστά από τον άρχοντα και όταν έφτασε έλεγα Ευλογητάρια "Λίαν πρωί" και ακούω το δάσκαλο, που περνούσε πίσω από το ψαλτήρι, να λέει: Πρώτη φορά ήρθες λίαν πρωί!»:D

Η απάντηση νομίζω κρύβεται στο Κοντάκιον της Κυριακής της Απόκρεω... Πώς το παρασημάνατε στο Μουσικόν Τριώδιον;
 

dpapagia

Δημήτρης Παπαγιαννούλης
Μήπως κανείς έχει το μέλος του "Χορός αγγελικός" ή έστω ηχητικό από κανένα τρανταχτό όνομα να ακούσουμε πως λέγεται;


Ιδού!
Από το Βυζαντινό χορό Χανίων, με χοράρχη τον Ιωάννη Καστρινάκη
 

Attachments

  • 08-AudioTrack 08.mp3
    1.4 MB · Views: 53

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Σήμερα, στον όρθρο τα καθίσματα της Αγίας Άννης έγραφαν "προς το Χορός αγγελικός" ήχος α'.
Το αυτόμελο Χορός αγγελικός είναι το πρώτο κάθισμα της εορτής της Υπαπαντής.
Ο Μέγας ιερός συνέκδημος στο δεύτερο κάθισμα της Υπαπαντής γράφει "προς το Τον τάφον σου Σωτήρ".
Μήπως κανείς έχει το μέλος του "Χορός αγγελικός" ή έστω ηχητικό από κανένα τρανταχτό όνομα να ακούσουμε πως λέγεται;
Και βέβαια σήμερα το συγκεκριμένο κάθισμα το έψαλα διατονικό.
Λόγω απόστασης και λεωφορείων έφτανα στον Άγιο Δημήτριο Αμπελοκήπων συνήθως μετά τα καθίσματα...
Μια φορά έτυχε να πάω πιο μπροστά από τον άρχοντα και όταν έφτασε έλεγα Ευλογητάρια "Λίαν πρωί" και ακούω το δάσκαλο, που περνούσε πίσω από το ψαλτήρι, να λέει: Πρώτη φορά ήρθες λίαν πρωί!»:D

Ἐγὼ τὸ ἔχω διδαχθεῖ ἀπὸ μικρὸς ὡς ἐπείσακτο ὅπως τὸν Τάφον σου σὲ δεύτερο.
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Δημητράκηδες και domesticus, αφού σας ευχαριστήσω θερμώς να σας πω ότι σήμερα τά 'πα καλά, τα καθίσματα της Αγ. Άννης και να σας πληροφορήσω ότι η συμμετοχή μου στην καταγραφή του Τριωδίου περιορίστηκε στα ιδιόμελα, εκτός του β' μέρους, και κοντάκια απολυτίκια τα έγραψε ο ίδιος. Εμείς δηλ. ο Χαρ. Σιούφας και εγώ διορθώσαμε τα δοκίμια... Πού να θυμάμαι το κοντάκιο της Απόκρεω; Τώρα που τό αναφέρατε, έχετε δίκιο!
 
Top