Σημερα 22-07-2008 εψαλλα την ακολουθια της Ισαποστολου Μαριας της Μαγδαλινης.Ο ηχος του απολυτικιου της ηταν σε ηχο α' "Τον ταφω σου Σωτηρ...".Κατα τη γνωμη σας πρεπει να ψαλλει σε ηχο α' η β';
Τελικά κανείς δε λέει πώς θα το ψάλλουμε...
Γνωρίζει κανείς τι κάνουν στη Σιμωνόπετρα όπου το απολυτίκιον της Αγίας Μαρίας Μαγδαληνής πρέπει να το λένε συχνά;
Εγώ μια φορά που χρειάστηκε να το κάνω χρησιμοποίησα α΄ ήχο σαν "κανονικό" απολυτίκιο για να συμφωνεί με "Θεός Κύριος" και Θεοτοκίο.
Ο π. Δοσίθεος Κατουνακιώτης στο βιβλίο του "Εβδομαδάριο" προτείνει διπλή λύση: στον όρθρο σαν "κανονικό" απολυτίκιο από Πα και στη λειτουργία σαν "επείσακτο" μέλος.
Οταν ειναι απολυτικιο πρεπει να ψαλλεται διατονικά.
Κατά αναλογιαν πιστευω οτι και στην περιπτωση του "τον ταφον σου Σωτηρ" πρεπει να ψαλλεται διατονικα.
Αλήθεια, δοκίμασε ποτέ κανείς να πεί το "Φαιδρόν" σε Λέγετο;
Με το ίδιο σκεπτικό θα μπορούσαμε να πούμε π.χ. ότι και το αναστάσιμο απολυτίκιο του δ΄ ήχου "Το φαιδρόν της αναστάσεως κήρυγμα..." το οποίο επεκράτησε να ψάλλεται ως επείσακτον θα πρέπει ως απολυτίκιον που είναι να ψάλλεται στο αρχικό του μέλος σε λέγετο;
Ο Αβραάμ Ευθυμιάδης (απ’ όπου και η σύγκρισις κανονικού μέλους με επείσακτο που παρατίθεται) υποστηρίζει ότι με την επεισαγωγή δημιουργείται μεν μελωδική ποικιλία, υποβαθμίζεται όμως η εκφραστικότητα.
Αλήθεια, δοκίμασε ποτέ κανείς να πεί το "Φαιδρόν" σε Λέγετο;
"Το φαιδρον" δεν ειναι προλογος, πανω στον οποιο να ψαλλονται αλλα τροπαρια, απ' οτι ξερω. Αρα δεν υπαρχει θεμα "συγχισης" ή διακρισης αν θελετε μεταξυ απολυτικιου και καθισματος.
Μια και αναφερατε τον Αβ. Ευθυμιαδη νομιζω οτι καπου αναφερει οτι καποιο κοντακιο θα πρεπε να ψαλλεται διατονικα. νομιζω ¨ο υψωθεις".
Στις τελευταίες εκδόσεις του θεωρητικού του ο μ. Ευθυμιάδης πρόσθεσε και ένα άλλο κεφάλαιο με προσθήκες στην υφιστάμενη από χρόνια ύλη. Στο κεφάλαιο αυτό αναφέρεται και στα επείσακτα και ιδιαίτερα αυτά του δ΄ ήχου, που παρουσιάζουν κατά τη γνώμη μου και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Ο μακαριστός μιλάει και για το "Ο υψωθείς" αλλά και για το "Επεφάνης σήμερον" τα οποία όταν λέγονται ειρμολογικώς είναι καλόν (εκφραστικώτερον) να ψάλλονται σε Άγια και σαν επείσακτα όταν λέγονται στιχηραρικώς. Σε Άγια, όπως λέει, έψαλλε η γνήσια φωνή του μ. Πρίγγου στο Πατριαρχείο τα πιο πάνω μέλη.
ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ;56876 said:Σήμερα, στον όρθρο τα καθίσματα της Αγίας Άννης έγραφαν "προς το Χορός αγγελικός" ήχος α'.
Το αυτόμελο Χορός αγγελικός είναι το πρώτο κάθισμα της εορτής της Υπαπαντής.
Ο Μέγας ιερός συνέκδημος στο δεύτερο κάθισμα της Υπαπαντής γράφει "προς το Τον τάφον σου Σωτήρ".
Μήπως κανείς έχει το μέλος του "Χορός αγγελικός" ή έστω ηχητικό από κανένα τρανταχτό όνομα να ακούσουμε πως λέγεται;
Και βέβαια σήμερα το συγκεκριμένο κάθισμα το έψαλα διατονικό.
Λόγω απόστασης και λεωφορείων έφτανα στον Άγιο Δημήτριο Αμπελοκήπων συνήθως μετά τα καθίσματα...
Μια φορά έτυχε να πάω πιο μπροστά από τον άρχοντα και όταν έφτασε έλεγα Ευλογητάρια "Λίαν πρωί" και ακούω το δάσκαλο, που περνούσε πίσω από το ψαλτήρι, να λέει: Πρώτη φορά ήρθες λίαν πρωί!»
Μήπως κανείς έχει το μέλος του "Χορός αγγελικός" ή έστω ηχητικό από κανένα τρανταχτό όνομα να ακούσουμε πως λέγεται;
Σήμερα, στον όρθρο τα καθίσματα της Αγίας Άννης έγραφαν "προς το Χορός αγγελικός" ήχος α'.
Το αυτόμελο Χορός αγγελικός είναι το πρώτο κάθισμα της εορτής της Υπαπαντής.
Ο Μέγας ιερός συνέκδημος στο δεύτερο κάθισμα της Υπαπαντής γράφει "προς το Τον τάφον σου Σωτήρ".
Μήπως κανείς έχει το μέλος του "Χορός αγγελικός" ή έστω ηχητικό από κανένα τρανταχτό όνομα να ακούσουμε πως λέγεται;
Και βέβαια σήμερα το συγκεκριμένο κάθισμα το έψαλα διατονικό.
Λόγω απόστασης και λεωφορείων έφτανα στον Άγιο Δημήτριο Αμπελοκήπων συνήθως μετά τα καθίσματα...
Μια φορά έτυχε να πάω πιο μπροστά από τον άρχοντα και όταν έφτασε έλεγα Ευλογητάρια "Λίαν πρωί" και ακούω το δάσκαλο, που περνούσε πίσω από το ψαλτήρι, να λέει: Πρώτη φορά ήρθες λίαν πρωί!»