Η κλασική απαγγελία είναι αυτή που ήδη ανέλυσα. Τον ίδιο αυτόν τρόπο περιγράφει κι ο δάσκαλος μου Δημήτριος Νεραντζής πολύ όμορφα στο βίντεο αυτό από ομιλία που οργάνωσε το
Σχολείο Ψαλτικής . Καλό να υπάρχει κι εδώ προς κοινόν όφελος
Από εκεί και πέρα υπάρχουν κι άλλοι παραδεδομένοι τρόποι οι οποίοι όπως και κάθε ψαλτικός συνδυασμός έχουν να κάνουν με τα κοινά χαρακτηριστικά των ήχων, δηλαδή την παραλλαγή(Εξηγώ όλες τις περιπτώσεις
στην εργασία μου και γενικά θα βρεις πολλά στο blog μου
Ελληνορωμαϊκή Μουσική, ακολούθησε και στο
fb εδώ ). Παραλλαγή δεν είναι το "βυζαντινό σολφέζ" των ωδείων αλλά οι αλλοιώσεις κατά γένος και κατά σύστημα όπου ο ένας ήχος γίνεται άλλος μέσα στο δικό του περιβάλλον χωρίς να αλλοιώνονται οι δεσπόζοντες φθόγγοι του, των διφωνιών.
Όπως έδειξα λοιπόν στην παραδοσιακή απαγγελία, την εναλλαγή - ταύτιση τετάρτου- δευτέρου που είναι και πλαγίου τετάρτου(=δ φθορικός)- βαρέος. Η ίδια λογική είναι και σε άλλα ζευγάρια. Η αμέσως πιο κλασική εκδοχή από αυτές είναι η τετραφωνία πλα (μινόρε) που είναι ο αρχαίος πρώτος που είναι και δεύτερος*(=ο κατά διφωνία δεύτερος του δι ή του κε, ό άλλος είναι εκ του βου ή γα ή ο βαρύς ήχος) πάλι ανεβαίνοντας μία φωνή** στον βαρύ(κε-ζω) που είναι-γίνεται είτε δεύτερος είτε τρίτος(=ο λεγόμενος "βαρύς εναρμόνιος") είτε πλάγιος τέταρτος.
*Η τετραφωνία στον Κε είτε είναι πρώτος που είναι και δεύτερος( διφωνία β ήχου-βαρέος του Γα [με δι χαμηλό]) είτε γένεται και νενανώ (διφωνία πλδ του γα με δι ψηλό) το οποίος συνήθως σημειώνεται με σπάθη στον κε.
[σας ζάλισα ε; εσύ το ζήτησες
καλέστε με στο
messenger στο fb όσοι θέλετε να σας το εξηγήσω καλύτερα]
Χαρακτηριστικό και ακριβές παράδειγμα του δεύτερου αυτού τρόπου είναι η απαγγελία αυτή των Πράξεων της ημέρας της Πεντηκοστής του Αθανασίου Παναγιωτίδη :
ΥΓ Οι ήχοι πως είναι πραγματικά, πως είναι οι αναλογίες των διαστημάτων, τα γένη, οι χρόες και πως μπλέκονται δεν έχουν καμία σχέση με όσα σας λένε στα ωδεία και στις σχολές. Έχουν αναλυθεί όλα σχεδόν τα πράγματα κατά καιρούς, πιο βασικό είναι αυτό το
ΝΗ-ΠΑ, αν καταλάβεις αυτό έχεις καταλάβει την αρχή, που είναι το ήμισυ του παντός!
** ΥΓ2 Να ανεβούμε μία φωνή τόσο στην κλασική όσο και στην άλλη την μινόρε εκδοχή δεν είναι υποχρεωτικό, γίνεται και στο αυτό ίσο.
ΥΓ Όλα γίνονται, όλες οι αλλαγές, αρκεί να ξέρεις πως συνδυάζονται οι ήχοι, αλλιώς είσαι φάλτσος ή σύγχρονος επιστήμων φάλτσος