Περί της τάξης της απαγγελίας του Αποστόλου

Το παρακάτω συνημμένο, από την τάξη του όρθρου της Κυριακής (Τάξις ἐπὶ τῷ Ἑσπερινῷ, τῷ Ὄρθρῳ καὶ τῇ Λειτουργίᾳ κατὰ τὸ Τυπικὸν τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας, ἀπὸ χφ (15ου αἰ.) τῆς ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ῥωσσικῆς Σκήτης τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου) συνηγορεί υπέρ της προς δυσμάς ανάγνωσης της Ευαγγελικής περικοπής, ακόμα και σε άμβωνα με δύο κλίμακες παράλληλες στον κατά μήκος άξονα του ναού.
 

Attachments

  • Dmitrievskij_vI_p166-167.jpg
    209.6 KB · Views: 65
Το παρακάτω συνημμένο, από την τάξη του όρθρου της Κυριακής (Τάξις ἐπὶ τῷ Ἑσπερινῷ, τῷ Ὄρθρῳ καὶ τῇ Λειτουργίᾳ κατὰ τὸ Τυπικὸν τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας, ἀπὸ χφ (15ου αἰ.) τῆς ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ῥωσσικῆς Σκήτης τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου) συνηγορεί υπέρ της προς δυσμάς ανάγνωσης της Ευαγγελικής περικοπής, ακόμα και σε άμβωνα με δύο κλίμακες παράλληλες στον κατά μήκος άξονα του ναού.

Το μονο που λεει το χειρογραφο ειναι οτι ο ιερευς "ανερχεται επι αμβωνος απο του οπισθεν μερους".

Ποιο ειναι το οπισθεν μερος, δυτικο, ανατολικο;
 
Το μονο που λεει το χειρογραφο ειναι οτι ο ιερευς "ανερχεται επι αμβωνος απο του οπισθεν μερους".

Ποιο ειναι το οπισθεν μερος, δυτικο, ανατολικο;

Ὁ Εὐγένιος Ἀντωνιάδης, Ἔκφρασις τῆς Ἁγίας Σοφίας,ἐν Ἀθήναις 1909, τ. Β΄, σ. 58 προσπαθεῖ νὰ ἐξηγήσει κάποια ζητήματα προσανατολισμοῦ καὶ στὴν σ. 62 παρουσιάζει μιὰν ἀποκατάσταση τοῦ ὑστεροβυζαντινοῦ ἄμβωνα τῆς Ἁγ. Σοφίας.

Πρόκειται βέβαια γιὰ παλαιὸ βιβλίο ἀλλὰ καμιὰ φορὰ στέκεται καὶ χρήσιμο.
 

Attachments

  • Antoniadis Ekpfrasis AgSophias II 58.jpg
    415.6 KB · Views: 38
  • Antoniadis Ekpfrasis AgSophias II 62.jpg
    461.6 KB · Views: 32
Last edited:
Το παρακάτω συνημμένο, από την τάξη του όρθρου της Κυριακής (Τάξις ἐπὶ τῷ Ἑσπερινῷ, τῷ Ὄρθρῳ καὶ τῇ Λειτουργίᾳ κατὰ τὸ Τυπικὸν τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας, ἀπὸ χφ (15ου αἰ.) τῆς ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ῥωσσικῆς Σκήτης τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου) συνηγορεί υπέρ της προς δυσμάς ανάγνωσης της Ευαγγελικής περικοπής, ακόμα και σε άμβωνα με δύο κλίμακες παράλληλες στον κατά μήκος άξονα του ναού.
Τώρα, δέν ξέρω τί σχέση ἔχει μέ τό θέμα τό ἑωθινό εὐαγγέλιο τοῦ ᾀσματικοῦ ὄρθρου.
Μᾶλλον, λοιπόν, τήν πρός ἀνατολάς ἀνάγνωση δεικνύει. Αὐτό φαίνεται ἀπό τήν σημερινή πράξη τῆς ἀναγνώσεως αὐτοῦ στήν ἀγρυπνία τῆς Κυριακῆς στή Ρωσική Ἐκκλησία, ὅπου ἀναγινώσκεται πρός ἀνατολάς ἀπό τήν κάτω καθέδρα, πού τό ἔχουν καί ὡς «βῆμα τῶν ἀναγνωστῶν», ἤτοι ἄμβωνα.

Ἐπίσης μοῦ λέτε πού διαβαζόταν ἡ ὀπισθάμβωνος εὐχή;

ΥΓ. Τό συνημμένο ὑπό τοῦ Shota σέ προηγούμενο εἶναι ἀπό ἀναγνώσματα Παλαιᾶς σέ ᾀσματικό ἑσπερινό.


 
Έχουμε όντως ξεφύγει λίγο από το θέμα, καθώς την τάξη απαγγελίας του Αποστόλου, την γενικεύσαμε σε τάξη απαγγελίας των αναγνωσμάτων θεωρώντας (ίσως αυθαίρετα ίσως πάλι όχι) ενιαίο τον τρόπο απαγγελίας όλων των αναγνωσμάτων.
Τώρα, όσον αφορά το μήνυμα #41, ήταν λάθος μου που δε διευκρίνισα το συλλογισμό μου καλά. Το σημαντικό δεν είναι ότι ανεβαίνει από την δυτική κλίμακα, καθώς μπορεί άνετα να κατέβει στην ανατολική. Το σημαντικό είναι η σύγχρονη λειτουργική πράξη που προσδιορίζει (αναγκαστικά) την προς δυσμάς ανάγνωση του Ευαγγελίου. Και εξηγούμαι: Στην ανατολική κλίμακα, στην τρίτη βαθμίδα, στέκεται ο δομέστικος ή ο λαοσυνάκτης και ψάλλει, και οι διάκονοι κατέρχονται (από τον άμβωνα στην τρίτη βαθμίδα) "ἡνίκα δὲ λέγουσι τό· Πολυχρόνιον ποιήσαι καὶ τὰ ἑξῆς" και οι αναγνώστες (οι συνοδοί κηροφόροι του Ευαγγελίου) στη δεύτερη βαθμίδα. Όμως ο δομέστικος ακόμα ψάλλει στην τρίτη βαθμίδα (έχει ακόμα να ψάλλει "Τὸν δεσπότην καὶ ἀρχιερέα" μαζί με τους αναγνώστες (όχι τους κηροφόρους)), και η κατάβαση των αναγνωστών και των διακόνων στις βαθμίδες (δεύτερη και τρίτη αντίστοιχα) της ανατολικής κλίμακος του άμβωνος δεν θα ήταν εφικτή, χωρίς την εκτόπιση του δομεστίκου. Από αυτά συνάγω, την κατάβαση στις βαθμίδες της δυτικής κλίμακας και την προς δυσμάς ανάγνωση.
 
Μανουήλ δομέστικος;89868 said:
Έχουμε όντως ξεφύγει λίγο από το θέμα, καθώς την τάξη απαγγελίας του Αποστόλου, την γενικεύσαμε σε τάξη απαγγελίας των αναγνωσμάτων θεωρώντας (ίσως αυθαίρετα ίσως πάλι όχι) ενιαίο τον τρόπο απαγγελίας όλων των αναγνωσμάτων.
Τώρα, όσον αφορά το μήνυμα #41, ήταν λάθος μου που δε διευκρίνισα το συλλογισμό μου καλά. Το σημαντικό δεν είναι ότι ανεβαίνει από την δυτική κλίμακα, καθώς μπορεί άνετα να κατέβει στην ανατολική. Το σημαντικό είναι η σύγχρονη λειτουργική πράξη που προσδιορίζει (αναγκαστικά) την προς δυσμάς ανάγνωση του Ευαγγελίου. Και εξηγούμαι: Στην ανατολική κλίμακα, στην τρίτη βαθμίδα, στέκεται ο δομέστικος ή ο λαοσυνάκτης και ψάλλει, και οι διάκονοι κατέρχονται (από τον άμβωνα στην τρίτη βαθμίδα) "ἡνίκα δὲ λέγουσι τό· Πολυχρόνιον ποιήσαι καὶ τὰ ἑξῆς" και οι αναγνώστες (οι συνοδοί κηροφόροι του Ευαγγελίου) στη δεύτερη βαθμίδα. Όμως ο δομέστικος ακόμα ψάλλει στην τρίτη βαθμίδα (έχει ακόμα να ψάλλει "Τὸν δεσπότην καὶ ἀρχιερέα" μαζί με τους αναγνώστες (όχι τους κηροφόρους)), και η κατάβαση των αναγνωστών και των διακόνων στις βαθμίδες (δεύτερη και τρίτη αντίστοιχα) της ανατολικής κλίμακος του άμβωνος δεν θα ήταν εφικτή, χωρίς την εκτόπιση του δομεστίκου. Από αυτά συνάγω, την κατάβαση στις βαθμίδες της δυτικής κλίμακας και την προς δυσμάς ανάγνωση.
Κοίταξε· γιά νά τά ξεδιαλύνεις λίγο, πρέπει νά σκεφτεῖς
α) ὅταν ἀνεβαίνουν δέν ἔχουν τήν δυνατότητα νά γυρνᾶνε; ἤ δέν μπορεῖ νά φεύγουν κάποιοι καί ἄλλοι νά μένουν;
β) ἡ λειτουργική πράξη θέλει καί ἀνάγνωση εὐαγγελίου πρός ἀνατολάς (πρβλ. Ἅγιον Ὄρος καί ἄλλες Μονές) ἀπό δισκελίου στόν «ὀμφαλό»,
γ) παίζει ρόλο πού εἶναι αὐτό τό σημεῖο (κάτι ἀνάλογο μέ τήν κάτω καθέδρα, πού ξέρεις)
δ) ἄν τό σημεῖο εἶναι χαμηλότερα, στήν πρός ἀνατολάς ἀνάγνωση οἱ πιστοί βρίσκονται στά πλάγια καί σχεδόν μπροστά στόν ἀναγνώστη ἤ εὐαγγελιστή· ἄν εἶναι ἡ Ω.Π. τότε πρέπει πρός δυσμάς καί
ε) πάντοτε, νομίζω, ὅτι ὑπολογιζόταν τό πρακτικό τοῦ πράγματος.

Ὁπότε γιά μένα δέν ὑπάρχουν κάποια «ἀναγκαστικά» καί ἐπιβεβλημένα.
Οὔτε γνωρίζω σαφεῖς ἀπαντήσεις.

 
Last edited:
I]
Σε άλλες ενορίες το βιβλίο δεν παραδίδεται αλλά ο ψάλτης περπατά ώς την Ωραία Πύλη και ασπαζεται το χέρι του ιερέα. Αλλού δεν μετακινείται καθόλου ο ψάλτης.
Η ευχή που παίρνει ο αναγνώστης από τον ιερέα μετά το πέρας του αναγνώσματος, νομίζω είναι πολύ λογική αν και δεν μπορώ να την τεκμηριώσω, διότι ο ιερέας εκείνη την στιγμή τον "ειρηνέυει" προσωπικά με το "Ειρήνη σοι". [/I]

Θα ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει κάποια πηγή που καθορίζει αν ο ψάλτης θα πρέπει να πηγαίνει στην ωραία πύλη γιά την λήψη ευχής από τον ιερέα μετά το πέρας του Αποστόλου ή πρόκειται γιά παράδοση που αλλού ακολουθείτε και αλλού όχι.Ευχαριστώ
 
Μεγαλύτερη εικόνα εδώ. Από την Κωνσταντινούπολη σήμερα σώζεται μονο ένας άμβωνας (της Βασιλικής Beyazit A) και είναι ακριβώς αυτού του τύπου.

Και μια άλλη φωτογραφία από το Bode-Museum (Βερολίνο). Τα μέρη του άμβωνος (από τη Νίκαια και το Περγαμο).
 

Attachments

  • AmboBerlin.JPG
    39.1 KB · Views: 32
«Πρὸς Ἐφεσίους ἐπιστολῆς Παύλου τοῦ ἁγίου ἀποστόλου τὸ ἀνάγνωσμα»

(S. Parenti – E. Velkovska L’ Eucologio Barberini gr. 336 τὸ ἀρχαιότερο σωζόμενο χειρόγραφο εὐχολόγιο μεταξὺ τῶν ἐτῶν 788-800 ἔκδ. 2000 σ. 228, χφ. Vindob. Theol. gr. 157 πραξαπόστολος ια’-ιβ’ αἰ. φ. 223r, βλ. καὶ χφφ. πραξαποστόλους ΕΒΕ 91 ια’ αἰ. φ. 221r, Modena Biblioteca Estense G. 71, a.W.2.7 (II C 4) ια’ αἰ. φ. 124r).



«Τῆς καθολικῆς β’ ἐπιστολῆς Πέτρου τοῦ ἁγίου ἀποστόλου τὸ ἀνάγνωσμα»

(S. Parenti – E. Velkovska L’ Eucologio Barberini gr. 336 τὸ ἀρχαιότερο σωζόμενο χειρόγραφο εὐχολόγιο μεταξὺ τῶν ἐτῶν 788-800 ἔκδ. 2000 σ. 227, χφφ. Σινὰ 1598 κανονάριο ι’ αἰ. φ. 7v, Vindob. Theol. gr. 301 τετραβάγγελο ια’ αἰ. φ. 115r, βλ. καὶ χφ. Σινὰ 283 πραξαπόστολος ι’ αἰ. φ. 65v, Dmitrievskij τ. 1 σσ. 217, 220).
 
Επειδή έχει κυριαρχήσει σε πολλούς ναούς, κυρίως των Αθηνών ο Απόστολος, ακόμα και το Ευαγγέλιο να τα διαβάζουν (όχι μόνο στον εσπερινό αν τύχει αλλά και στην Θ. λειτουργία) σαν να διαβάζουν ανάγνωση από το αναγνωστικό στο σχολείο και όχι κατά το παραδεδομένο εκφωνητικό ύφος, (το οποίο πολλοί νέοι κληρικοί και ψάλτες ούτε καν το γνωρίζουν) παραθέτω κι εδώ να φαίνονται οι οδηγίες του ΤΜΕ του Γ Βιολάκη.
anagnosh_kata_to_yfos_apostolou.jpg
 
Η εκφώνηση κατά το ύφος του αποστόλου γίνεται στο λεγόμενο κλιτόν το οποίο είναι ήχος τέταρτος φθορικός κατά τριφωνία, ο οποίος τρέπεται σε τετράφωνο πλάγιο τέταρτο, ο οποίος πλάγιος τέταρτος τρέπεται με την σειρά του σε μέσο β ήχο (=βαρύς)(βλ κι εδώ) και αναβαίνοντας μία φωνή από τον βαρύ βρίσκουμε άλλο τέταρτο φθορικό ο οποίος πάλι τρέπεται σε πλδ κοκ . Οι αλλαγές αυτές γίνονται και με άλλη σειρά.
Παραθέτω τα διαστήματα και τις αλλαγές σε τρία χονδρικά στάδια, σύμφωνα με την δική μου έρευνα, τις δικές μου μετρήσεις, όπως προκύπτουν βάσει της αρχαίας αρμονικής κατά Αριστόξενο και βάσει των μεταβολών κατά σύστημα ήτοι κατά την παραλλαγή των ήχων* σύμφωνα με τον Ι. Πλουσιαδηνό (όπως τον έχω κατανοήσει εγώ). Επίσης ηχητικό κατά τον δικό μου τρόπο. Έτσι θυμάμαι τον απόστολο από παιδί. Στο μπλογκ μου έχω και links από παλιούς ψάλτες που το ψάλλουν όπως θέλω να το περιγράψω σε περίπτωση που δεν σας ικανοποιεί ή βοηθάει η δική μου ανάγνωση.

Με έντονα bold έχω το αρχικό ίσο, με κόκκινο έντονο αυτό που προκύπτει ανεβαίνοντας φωνή

1)Κλιτον(δ φθορικός κατά τριφωνία): πα15 βου 6 γα 9 Δι 15 κε 6 ζω 9 νη ==>
2)πλ δ : Δι 15 Κε 9 ζω 6 Νη15 Πα 9 Βου 6 Γα ==>
3)βαρύς(ή μέσος β) Γα 09 Δι 15 Κε 6 Ζω 9 Νη 15 Πα 6 Βου ==>+1 φωνή
1)Κλιτον(δ φθορικός κατά τριφωνία): πα15 βου 6 γα 9 Δι 15 κε 6 ζω 9 νη ==>


*Έχω εξηγήσει ότι παραλλαγή κατά τους παλαιούς είναι οι αλλοιώσεις που γίνονται ώστε να επιτευχθεί συμφωνία εκτός τετραχόρδου όπου δεν υφίσταται λόγω του προσλαμβανόμενου τόνου (όπως το έχω καταλάβει εγώ εννοείται κι αυτό :) )
 

Attachments

  • apostolos.mp3
    6 MB · Views: 117
Last edited:
«Πρὸς Ἐφεσίους ἐπιστολῆς Παύλου τοῦ ἁγίου ἀποστόλου τὸ ἀνάγνωσμα»

(S. Parenti – E. Velkovska L’ Eucologio Barberini gr. 336 τὸ ἀρχαιότερο σωζόμενο χειρόγραφο εὐχολόγιο μεταξὺ τῶν ἐτῶν 788-800 ἔκδ. 2000 σ. 228, χφ. Vindob. Theol. gr. 157 πραξαπόστολος ια’-ιβ’ αἰ. φ. 223r, βλ. καὶ χφφ. πραξαποστόλους ΕΒΕ 91 ια’ αἰ. φ. 221r, Modena Biblioteca Estense G. 71, a.W.2.7 (II C 4) ια’ αἰ. φ. 124r).



«Τῆς καθολικῆς β’ ἐπιστολῆς Πέτρου τοῦ ἁγίου ἀποστόλου τὸ ἀνάγνωσμα»

(S. Parenti – E. Velkovska L’ Eucologio Barberini gr. 336 τὸ ἀρχαιότερο σωζόμενο χειρόγραφο εὐχολόγιο μεταξὺ τῶν ἐτῶν 788-800 ἔκδ. 2000 σ. 227, χφφ. Σινὰ 1598 κανονάριο ι’ αἰ. φ. 7v, Vindob. Theol. gr. 301 τετραβάγγελο ια’ αἰ. φ. 115r, βλ. καὶ χφ. Σινὰ 283 πραξαπόστολος ι’ αἰ. φ. 65v, Dmitrievskij τ. 1 σσ. 217, 220).

This way of introducing the reading is normal until today in the Russian tradition, for example:

К Римляном посланиа святаго апостола Πавла чтение = Πρὸς Ῥωμαίους ἐπιστολῆς Παύλου τοῦ ἁγίου ἀποστόλου τὸ ἀνάγνωσμα.



Happy New Year

Stefano Parenti
 
«Πράξεων τῶν ἁγίων ἀποστόλων τὸ ἀνάγνωσμα»

(χφφ. εὐχολόγια Vat. gr. 2005 τοῦ ἔτους 1194/5 φφ. 93r, 97v, Vat. gr. 2111 τέλη ιγ’ αἰ. φφ. 26v, 31r, Σινὰ 695 ιδ’ αἰ. φφ. 81v, 101v, Barb. gr. 478 ἐκλογάδιο ιδ’ αἰ. φ. 3v, Vat. gr. 1979 εὐχολόγιο ιδ’ αἰ. φ. 57v).
 
Ὁ ἀπόστολος ἀναγινώσκεται ἀπὸ ἀσκεπῆ ἀναγνώστη

(Συμεὼν Θεσσαλονίκης (+1429) P.G. τ. 155 στ. 365D, Π. Τρεμπέλα Μικρὸν Εὐχολόγιον ἔκδ. β’ 1998 τ. 1 σ. 220, τυπικὸ Διονυσίου τοῦ ἔτους 1909 σ. 37, π. Σ. Φαράσογλου Ἀπὸ τὴν τάξη καὶ ψαλμωδία στὸν πατριαρχικό ναὸ 1988 σ. 94, Ἁγιορειτικὸν τυπικὸν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀκολουθίας ἐκδ. Καστανιώτη 1995 σ. 29, Ἀπόστολος ἐκδ. Φῶς σ. 9).
 
Η εκφώνηση κατά το ύφος του αποστόλου γίνεται στο λεγόμενο κλιτόν το οποίο είναι ήχος τέταρτος φθορικός κατά τριφωνία, ο οποίος τρέπεται σε τετράφωνο πλάγιο τέταρτο, ο οποίος πλάγιος τέταρτος τρέπεται με την σειρά του σε μέσο β ήχο (=βαρύς)(βλ κι εδώ) και αναβαίνοντας μία φωνή από τον βαρύ βρίσκουμε άλλο τέταρτο φθορικό ο οποίος πάλι τρέπεται σε πλδ κοκ . Οι αλλαγές αυτές γίνονται και με άλλη σειρά.
Παραθέτω τα διαστήματα και τις αλλαγές σε τρία χονδρικά στάδια, σύμφωνα με την δική μου έρευνα, τις δικές μου μετρήσεις, όπως προκύπτουν βάσει της αρχαίας αρμονικής κατά Αριστόξενο και βάσει των μεταβολών κατά σύστημα ήτοι κατά την παραλλαγή των ήχων* σύμφωνα με τον Ι. Πλουσιαδηνό (όπως τον έχω κατανοήσει εγώ). Επίσης ηχητικό κατά τον δικό μου τρόπο. Έτσι θυμάμαι τον απόστολο από παιδί. Στο μπλογκ μου έχω και links από παλιούς ψάλτες που το ψάλλουν όπως θέλω να το περιγράψω σε περίπτωση που δεν σας ικανοποιεί ή βοηθάει η δική μου ανάγνωση.

Με έντονα bold έχω το αρχικό ίσο, με κόκκινο έντονο αυτό που προκύπτει ανεβαίνοντας φωνή

1)Κλιτον(δ φθορικός κατά τριφωνία): πα15 βου 6 γα 9 Δι 15 κε 6 ζω 9 νη ==>
2)πλ δ : Δι 15 Κε 9 ζω 6 Νη15 Πα 9 Βου 6 Γα ==>
3)βαρύς(ή μέσος β) Γα 09 Δι 15 Κε 6 Ζω 9 Νη 15 Πα 6 Βου ==>+1 φωνή
1)Κλιτον(δ φθορικός κατά τριφωνία): πα15 βου 6 γα 9 Δι 15 κε 6 ζω 9 νη ==>


*Έχω εξηγήσει ότι παραλλαγή κατά τους παλαιούς είναι οι αλλοιώσεις που γίνονται ώστε να επιτευχθεί συμφωνία εκτός τετραχόρδου όπου δεν υφίσταται λόγω του προσλαμβανόμενου τόνου (όπως το έχω καταλάβει εγώ εννοείται κι αυτό :) )
Πολύ σωστά αυτά και εγώ έτσι τα ξέρω και έτσι απαγγέλω τον Απόστολο. Παρακαλώ, αν μπορείτε να μας αναλύσετε και την άλλη απαγγελία που ακούγεται συχνά απ το ραδιόφωνο από ψάλτες και ακούγεται έτσι κάπως πιο "μερακλίδικος" να τον πω; Ευχαριστώ
 
Πολύ σωστά αυτά και εγώ έτσι τα ξέρω και έτσι απαγγέλω τον Απόστολο. Παρακαλώ, αν μπορείτε να μας αναλύσετε και την άλλη απαγγελία που ακούγεται συχνά απ το ραδιόφωνο από ψάλτες και ακούγεται έτσι κάπως πιο "μερακλίδικος" να τον πω; Ευχαριστώ
Η κλασική απαγγελία είναι αυτή που ήδη ανέλυσα. Τον ίδιο αυτόν τρόπο περιγράφει κι ο δάσκαλος μου Δημήτριος Νεραντζής πολύ όμορφα στο βίντεο αυτό από ομιλία που οργάνωσε το Σχολείο Ψαλτικής . Καλό να υπάρχει κι εδώ προς κοινόν όφελος


Από εκεί και πέρα υπάρχουν κι άλλοι παραδεδομένοι τρόποι οι οποίοι όπως και κάθε ψαλτικός συνδυασμός έχουν να κάνουν με τα κοινά χαρακτηριστικά των ήχων, δηλαδή την παραλλαγή(Εξηγώ όλες τις περιπτώσεις στην εργασία μου και γενικά θα βρεις πολλά στο blog μου Ελληνορωμαϊκή Μουσική, ακολούθησε και στο fb εδώ ). Παραλλαγή δεν είναι το "βυζαντινό σολφέζ" των ωδείων αλλά οι αλλοιώσεις κατά γένος και κατά σύστημα όπου ο ένας ήχος γίνεται άλλος μέσα στο δικό του περιβάλλον χωρίς να αλλοιώνονται οι δεσπόζοντες φθόγγοι του, των διφωνιών.
Όπως έδειξα λοιπόν στην παραδοσιακή απαγγελία, την εναλλαγή - ταύτιση τετάρτου- δευτέρου που είναι και πλαγίου τετάρτου(=δ φθορικός)- βαρέος. Η ίδια λογική είναι και σε άλλα ζευγάρια. Η αμέσως πιο κλασική εκδοχή από αυτές είναι η τετραφωνία πλα (μινόρε) που είναι ο αρχαίος πρώτος που είναι και δεύτερος*(=ο κατά διφωνία δεύτερος του δι ή του κε, ό άλλος είναι εκ του βου ή γα ή ο βαρύς ήχος) πάλι ανεβαίνοντας μία φωνή** στον βαρύ(κε-ζω) που είναι-γίνεται είτε δεύτερος είτε τρίτος(=ο λεγόμενος "βαρύς εναρμόνιος") είτε πλάγιος τέταρτος.

*Η τετραφωνία στον Κε είτε είναι πρώτος που είναι και δεύτερος( διφωνία β ήχου-βαρέος του Γα [με δι χαμηλό]) είτε γένεται και νενανώ (διφωνία πλδ του γα με δι ψηλό) το οποίος συνήθως σημειώνεται με σπάθη στον κε.

[σας ζάλισα ε; εσύ το ζήτησες :p:cool::D καλέστε με στο messenger στο fb όσοι θέλετε να σας το εξηγήσω καλύτερα]


Χαρακτηριστικό και ακριβές παράδειγμα του δεύτερου αυτού τρόπου είναι η απαγγελία αυτή των Πράξεων της ημέρας της Πεντηκοστής του Αθανασίου Παναγιωτίδη :



ΥΓ Οι ήχοι πως είναι πραγματικά, πως είναι οι αναλογίες των διαστημάτων, τα γένη, οι χρόες και πως μπλέκονται δεν έχουν καμία σχέση με όσα σας λένε στα ωδεία και στις σχολές. Έχουν αναλυθεί όλα σχεδόν τα πράγματα κατά καιρούς, πιο βασικό είναι αυτό το ΝΗ-ΠΑ, αν καταλάβεις αυτό έχεις καταλάβει την αρχή, που είναι το ήμισυ του παντός!
** ΥΓ2 Να ανεβούμε μία φωνή τόσο στην κλασική όσο και στην άλλη την μινόρε εκδοχή δεν είναι υποχρεωτικό, γίνεται και στο αυτό ίσο.
ΥΓ Όλα γίνονται, όλες οι αλλαγές, αρκεί να ξέρεις πως συνδυάζονται οι ήχοι, αλλιώς είσαι φάλτσος ή σύγχρονος επιστήμων φάλτσος
 
Last edited:
Η κλασική απαγγελία είναι αυτή που ήδη ανέλυσα. Τον ίδιο αυτόν τρόπο περιγράφει κι ο δάσκαλος μου Δημήτριος Νεραντζής πολύ όμορφα στο βίντεο αυτό από ομιλία που οργάνωσε το Σχολείο Ψαλτικής . Καλό να υπάρχει κι εδώ προς κοινόν όφελος


Από εκεί και πέρα υπάρχουν κι άλλοι παραδεδομένοι τρόποι οι οποίοι όπως και κάθε ψαλτικός συνδυασμός έχουν να κάνουν με τα κοινά χαρακτηριστικά των ήχων, δηλαδή την παραλλαγή(Εξηγώ όλες τις περιπτώσεις στην εργασία μου και γενικά θα βρεις πολλά στο blog μου Ελληνορωμαϊκή Μουσική, ακολούθησε και στο fb εδώ ). Παραλλαγή δεν είναι το "βυζαντινό σολφέζ" των ωδείων αλλά οι αλλοιώσεις κατά γένος και κατά σύστημα όπου ο ένας ήχος γίνεται άλλος μέσα στο δικό του περιβάλλον χωρίς να αλλοιώνονται οι δεσπόζοντες φθόγγοι του, των διφωνιών.
Όπως έδειξα λοιπόν στην παραδοσιακή απαγγελία, την εναλλαγή - ταύτιση τετάρτου- δευτέρου που είναι και πλαγίου τετάρτου(=δ φθορικός)- βαρέος. Η ίδια λογική είναι και σε άλλα ζευγάρια. Η αμέσως πιο κλασική εκδοχή από αυτές είναι η τετραφωνία πλα (μινόρε) που είναι ο αρχαίος πρώτος που είναι και δεύτερος*(=ο κατά διφωνία δεύτερος του δι ή του κε, ό άλλος είναι εκ του βου ή γα ή ο βαρύς ήχος) πάλι ανεβαίνοντας μία φωνή** στον βαρύ(κε-ζω) που είναι-γίνεται είτε δεύτερος είτε τρίτος(=ο λεγόμενος "βαρύς εναρμόνιος") είτε πλάγιος τέταρτος.

*Η τετραφωνία στον Κε είτε είναι πρώτος που είναι και δεύτερος( διφωνία β ήχου-βαρέος του Γα [με δι χαμηλό]) είτε γένεται και νενανώ (διφωνία πλδ του γα με δι ψηλό) το οποίος συνήθως σημειώνεται με σπάθη στον κε.

[σας ζάλισα ε; εσύ το ζήτησες :p:cool::D καλέστε με στο messenger στο fb όσοι θέλετε να σας το εξηγήσω καλύτερα]


Χαρακτηριστικό και ακριβές παράδειγμα του δεύτερου αυτού τρόπου είναι η απαγγελία αυτή των Πράξεων της ημέρας της Πεντηκοστής του Αθανασίου Παναγιωτίδη :



ΥΓ Οι ήχοι πως είναι πραγματικά, πως είναι οι αναλογίες των διαστημάτων, τα γένη, οι χρόες και πως μπλέκονται δεν έχουν καμία σχέση με όσα σας λένε στα ωδεία και στις σχολές. Έχουν αναλυθεί όλα σχεδόν τα πράγματα κατά καιρούς, πιο βασικό είναι αυτό το ΝΗ-ΠΑ, αν καταλάβεις αυτό έχεις καταλάβει την αρχή, που είναι το ήμισυ του παντός!
** ΥΓ2 Να ανεβούμε μία φωνή τόσο στην κλασική όσο και στην άλλη την μινόρε εκδοχή δεν είναι υποχρεωτικό, γίνεται και στο αυτό ίσο.
ΥΓ Όλα γίνονται, όλες οι αλλαγές, αρκεί να ξέρεις πως συνδυάζονται οι ήχοι, αλλιώς είσαι φάλτσος ή σύγχρονος επιστήμων φάλτσος
πολύ καλή ανάλυση, πληρέστατη, ευχαριστώ, ο Θεός να σ' έχει καλά
 
Χαρακτηριστικό και ακριβές παράδειγμα του δεύτερου αυτού τρόπου είναι η απαγγελία αυτή των Πράξεων της ημέρας της Πεντηκοστής του Αθανασίου Παναγιωτίδη:
Ο δάσκαλός σας (έτσι τον χαρακτηρίσατε) αναφέρει ότι η εν λόγω απαγγελία "θίγει" τον Παναγιωτίδη και αποτελεί "αρνητική πλευρά" του. Ποιον να ακούσουμε;
 
Ο δάσκαλός σας (έτσι τον χαρακτηρίσατε) αναφέρει ότι η εν λόγω απαγγελία "θίγει" τον Παναγιωτίδη και αποτελεί "αρνητική πλευρά" του. Ποιον να ακούσουμε;
Δεν τον θίγει μουσικά, τον "θίγει" ως προς το αυστηρό ύφος το οποίο είναι το κλιτόν, πριν λίγο μιλούσα με τον δάσκαλο.
 
Δεν τον θίγει μουσικά, τον "θίγει" ως προς το αυστηρό ύφος το οποίο είναι το κλιτόν, πριν λίγο μιλούσα με τον δάσκαλο.
πάντως αυτό που άκουσα σήμερα απ το ράδιο ή και κάποιες άλλες φορές καμιά σχέση με τα παραπάνω κ Ευάγγελε, δεν έμοιαζε με κανένα απ αυτά, ήταν πολύ "αμανετζίδικο" να το πω; δεν ξέρω.. τέλος πάντων, ευχαριστώ πολύ που πλουτίζετε τις γνώσεις μας, να' στε πάντα καλά
 
Back
Top