Πηγαίνοντας σήμερα στην εκκλησία άκουγα την ακολουθία από την Ι. Μ. Πετράκη. Η Αγία Ευφροσύνη (25/9) έχει εορτάσιμη ακολουθία (δοξαστικά στον εσπερινό), άρα δεν είχαμε νεκρώσιμο όρθρο Σαββάτου, αλλά καθημερινή με «Θεός Κύριος» κ.τ.λ. Παραξενεύτηκα όμως γιατί στα Απόστιχα των Αίνων είπαν τα του Θεοφάνους «Βασιλικώς μοι υπέγραψας…). Σύμφωνα με την Παρακλητική έπρεπε να ψαλούν τα πρώτα που σε περίπτωση νεκρώσιμου όρθρου θα λέγονταν ως στιχηρά των Αίνων. Ξεφυλλίζοντας μετά την Παρακλητική της ΑΔ παρατήρησα τα εξής:
Στους πρώτους 6 ήχους τα πρώτα επιγράφονται: «Απόστιχα των Αίνων. Μαρτυρικά». Στο βαρύ και τον πλΔ’ επιγράφονται «Στιχηρά των Αίνων». Κοιτάζοντας τώρα το βράδυ στο σπίτι την Παρακλητική εκδόσεων Β. Ρηγοπούλου (τα αναφέρει σε όλους τους ήχους «Στιχηρά των αίνων. Μαρτυρικά») διαπίστωσα την εξής διάταξη για τον κάθε ήχο:
Α’ 4 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα… Και νυν… Θεοτοκίο
Β’ 3 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα… Και νυν… Θεοτοκίο
Γ’ 3 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα… Και νυν… Θεοτοκίο
Δ’ 3 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο , Δόξα... Νεκρώσιμο, Και νυν… Θεοτοκίο
πλΑ’ 3 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα.. Και νυν… Θεοτοκίο
πλΒ’ 4 μαρτυρικά, Δόξα.. Και νυν… Θεοτοκίο (*)
Βαρύς 4 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα… Και νυν… Θεοτοκίο
πλΔ’ 3 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα… Και νυν… Θεοτοκίο
Παρατηρήσεις-Απορίες
1. Στους ήχους Α’, Δ΄, πλΒ’, Βαρύ έχουμε συνολικά 6 τροπάρια, ενώ στους άλλους 5.
2. Όταν έχουμε 5 τροπάρια στους αίνους ξεκινούμε από το στίχο: «Αινείτε τον Θεόν εν τοις αγίοις αυτού…»;
3. Το Θεοτοκίο του πλΒ είναι ένα μεγάλο υπέροχο τροπάριο που όμως με το ζόρι μπόρεσα να βρω τη θεομητορική αναφορά. Στην αρχή δεν είδα την επιγραφή Θεοτοκίο και νόμιζα ότι είναι μαρτυρικό. Στη συνέχεια είδα ότι είναι και νεκρώσιμο, έχοντας αναφορά και στο σταυρό! Π
4. Τελικά υπάρχει κάποια διαφοροποίηση ως προς το τυπικό της ακολουθίας του Σαββάτου από ήχο σε ήχο ή πρόκειται για τυπογραφικές αβλεψίες και προφανώς λάθος επιλογή των ψαλτών στην Ι. Μ. Πετράκη; Υποθέτω το δεύτερο, αλλά ήθελα να μοιραστώ μαζί σας τον προβληματισμό μου και τη μικροέρευνα που έκανα, μήπως βγουν χρήσιμα συμπεράσματα.
Στους πρώτους 6 ήχους τα πρώτα επιγράφονται: «Απόστιχα των Αίνων. Μαρτυρικά». Στο βαρύ και τον πλΔ’ επιγράφονται «Στιχηρά των Αίνων». Κοιτάζοντας τώρα το βράδυ στο σπίτι την Παρακλητική εκδόσεων Β. Ρηγοπούλου (τα αναφέρει σε όλους τους ήχους «Στιχηρά των αίνων. Μαρτυρικά») διαπίστωσα την εξής διάταξη για τον κάθε ήχο:
Α’ 4 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα… Και νυν… Θεοτοκίο
Β’ 3 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα… Και νυν… Θεοτοκίο
Γ’ 3 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα… Και νυν… Θεοτοκίο
Δ’ 3 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο , Δόξα... Νεκρώσιμο, Και νυν… Θεοτοκίο
πλΑ’ 3 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα.. Και νυν… Θεοτοκίο
πλΒ’ 4 μαρτυρικά, Δόξα.. Και νυν… Θεοτοκίο (*)
Βαρύς 4 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα… Και νυν… Θεοτοκίο
πλΔ’ 3 μαρτυρικά, 1 νεκρώσιμο, Δόξα… Και νυν… Θεοτοκίο
Παρατηρήσεις-Απορίες
1. Στους ήχους Α’, Δ΄, πλΒ’, Βαρύ έχουμε συνολικά 6 τροπάρια, ενώ στους άλλους 5.
2. Όταν έχουμε 5 τροπάρια στους αίνους ξεκινούμε από το στίχο: «Αινείτε τον Θεόν εν τοις αγίοις αυτού…»;
3. Το Θεοτοκίο του πλΒ είναι ένα μεγάλο υπέροχο τροπάριο που όμως με το ζόρι μπόρεσα να βρω τη θεομητορική αναφορά. Στην αρχή δεν είδα την επιγραφή Θεοτοκίο και νόμιζα ότι είναι μαρτυρικό. Στη συνέχεια είδα ότι είναι και νεκρώσιμο, έχοντας αναφορά και στο σταυρό! Π
4. Τελικά υπάρχει κάποια διαφοροποίηση ως προς το τυπικό της ακολουθίας του Σαββάτου από ήχο σε ήχο ή πρόκειται για τυπογραφικές αβλεψίες και προφανώς λάθος επιλογή των ψαλτών στην Ι. Μ. Πετράκη; Υποθέτω το δεύτερο, αλλά ήθελα να μοιραστώ μαζί σας τον προβληματισμό μου και τη μικροέρευνα που έκανα, μήπως βγουν χρήσιμα συμπεράσματα.
Last edited: