Μιλάτε για πατριαρχικό ύφος ή το ευρύτερο της Πόλης; Ο Αλέξανδρος Μουτάογλου δεν υπήρξε πατριαρχικός όπως το θέτετε εσείς
http://www.music-art.gr/content/view/20/35/lang,el/
(Ὁ Ἀλέξ. Κωνσταντίνου ἦταν καλλίφωνος μὲ βαρὺ καὶ σοβαρὸ βυζαντινὸ ὕφος, ὑπῆρξε βαθὺς γνώστης τῆς ψαλτικῆς τέχνης καὶ ἄριστος ἑρμηνευτὴς τῶν βυζαντινῶν μαθημάτων. Τὸ ὅλο ἐκφραστικὸ καὶ ψαλτικό του ὕφος δείχνει σαφῆ ἐηρεασμὸ ἀπὸ τὸν Ἄρχοντα Πρωτοψάλτη τῆς Μ.Χ.Ε. Ἰάκωβο Ναυπλιώτη καὶ δεδομένου ὅτι πουθενὰ δὲν ἀναφέρεται ὡς μαθητής του, πρέπει νὰ συμπεράνουμε ὅτι ὑπῆρξε
ὠτακουστὴς του.)
Δηλαδή ο "σαφής επηρεασμός" από τον Ιάκωβο Ναυπλιώτη δεν δείχνει ψάλτη εμποτισμένο στο πατριαρχικό ύφος; Οι εξωτερικοί ψάλτες της Πόλης προφανώς και ήθελαν μια μικρή προσαρμογή για να ψάλουν στο Πατριαρχείο αλλά ισχύει και το αντίστροφο: όποιος εξερχόταν του Πατριαρχείου, έψαλε πλέον πιο ελεύθερα, όπως έγινε και με το Στανίτσα. Ο Μουτάογλου, ο Παϊκόπουλος και όλοι αυτοί οι ψάλτες μπορούσαν άνετα να προσαρμοστούν στο πατριαρχικό ψάλσιμο. Απόδειξη η ιστορία του τελευταίου, που, ενώ έψαλε σε πολλές εκκλησίες της Πόλης, εύκολα ανέλαβε δομέστικος του Στανίτσα. Είναι φως φανάρι το ποιος κατέχει το ύφος (ανεξάρτητα αν επιλέγει να ψάλει πιο ελεύθερα) και ποιος όχι. Παραλληλισμοί του στυλ "Ε, όπως δεν κατείχει το ύφος ο Στανίτσας και προσαρμόστηκε, το ίδιο θα κάνει κι ο Νεοχωρίτης", δείχνουν άγνοια των καταστάσεων: από τη μια μιλάμε για ψάλτες που μεγάλωσαν στην Πόλη με τα ακούσματα των Πρωτοψαλτών του Πατριαρχείου μια ζωή μέσα τους κι από την άλλη για ψάλτες τελείως αμέτοχους αυτής της εμπειρίας. Βάζουμε τώρα ίσια κι όμοια τις ακουστικές εμπειρίες και βιώματα από πατριαρχικά ψαλσίματα των Στανίτσα, Μουτάογλου και Παϊκόπουλου με αυτή του Παναγιώτη Νεοχωρίτη;; Μην τρελαθούμε... Και για να συνειδητοποιήσουμε τι λέμε, εδώ πέρα εσείς μας λέτε ότι ο κυρ Δημοσθένης Παϊκόπουλος, που ζυμώθηκε στην Πόλη όσο ίσως κανείς άλλος σήμερα, δεν κατέχει το ύφος και μάλιστα "απέχει πολύ"!! Εάν δηλαδή το συγκεκριμένο ψάλσιμο του ΔΠ που αναρτήσατε "απέχει πολύ", πόσο άραγε απέχει το ψάλσιμο της Κυριακής των Βαΐων του κ. Νεοχωρίτη;;
Καθόλου ίσα ίσα την βρίσκω πολύ καλή, απλά ασχοληθείτε μ'αυτο και αφήστε τα ύφη γιατί όπως ακούω και στην παρακάτω ηχογράφηση
https://www.youtube.com/watch?v=e56fUN4c6JE μήπως ανήκετε κι εσείς στην "Γνωστή" σχολή που τόσο κατηγορείτε.......!!!!!!
Αναρρωτιέμαι πραγματικά πόσο θράσος μπορεί να έχει κάποιος για να γράφει αυτά τα πράγματα και να συνεχίζει να προβαίνει σε κρίσεις που πιστοποιούν την άγνοιά του σε θέματα ύφους βυζαντινής μουσικής. Κατά πρώτον, στη συγκεκριμένη ηχογράφηση εγώ κάνω ισοκράτημα και δεν ψέλνω. Από πού λοιπόν με ακούσατε να... ψάλω ως ανήκων στη... Γνωστή σχολή σας; Εκτός κι αν είστε τόσο εξασκημένος που μπορείτε να καταλάβετε το ύφος του ψάλτη από το... ισοκράτημα!
Κατά δεύτερο, αν αυτό το άκουσμα σάς παραπέμπει στη γνωστή σχολή, μάλλον, εκτός από το πατριαρχικός ύφος, δεν γνωρίζετε ούτε το ύφος της σχολής αυτής: ο Παναγιώτης και ο γιος του Κωνσταντίνος Κίκιλης (βιρτουόζος παραδοσιακός βιολιστής, συν τοις άλλοις) είναι γνωστοί εραστές του πατριαρχικού ύφους και μάλιστα από τους πλέον προσηλωμένους σ' αυτό! Όπως όμως έχουμε πει, δεν κολλάμε εκεί, αν μας αρέσουν και στοιχεία από άλλες σχολές παραδοσιακού ψαλσίματος, τα υιοθετούμε. Στη συγκεκριμένη ηχογράφηση με την ακολουθία του αγίου Πορφυρίου, ο Παναγιώτης Κίκιλης, που τη συνέθεσε, ήθελε να έχει μια παραδοσιακή μοναστηριακή χροιά. Έτσι, πήγαμε σε ένα χώρο κλειστό, σαν κελί, και κάναμε την ηχογράφηση. Αν τώρα εσείς ταυτίζετε αυτό το ψάλσιμο με αυτό της γνωστής σχολής, εκτός από την ακουστική διαφορά που βγάζει μάτια, όπως και στη συγκεκριμένη ηχογράφηση, θα πρέπει να ανατρέξετε σε ανάλογες συζητήσεις για να δείτε περισσότερα και να διαβάσετε τι έχουν πει για τη γνωστή σχολή γνωστοί εκπρόσωποι του αγιορείτικου ύφους.
Συγνώμη γι'αυτό μιλάτε;
https://www.youtube.com/watch?v=YekPmkCXtto μην μου πείτε πως αυτό είναι πατριαρχικό ύφος; Ένας άνθρωπος που γεννήθηκε στο Μόντρεαλ, έμαθε την ψαλτική εκτός Ελλάδας γράφει [...] αυτά και ακούγεται έτσι
https://www.youtube.com/watch?v=cWU4Z-TlA-g, μα αλήθεια θέλετε να σας πάρουμε στα σοβαρά με τα παραδείγματα που δίνετε;
Αυτή είναι και η διαφορά μας: με το που δεν σας αρέσει κάτι σε κάποιον, τον εκβάλετε στη γέενα του πυρός, χωρίς να προσέξετε επισταμένα τι ψάλει ή τι λέει. Εγώ καταρχήν δεν είπα κάτι για το ψάλσιμο του αγαπητού Γεωργίου Μιχαλάκη, οπότε τώρα δεν συζητάμε γι' αυτό (δεν ξέρω, έχετε μια τρομερή τάση να αλλάζετε το θέμα της συζήτησης κατά το δοκούν). Είπα για τα γραφόμενά του για τα στοιχεία του πατριαρχικού ύφους, πολλά εκ των οποίων είναι πολύ αξιόλογα, ανεξαρτήτως του δυσνόητου της γραφής, που οφείλεται στη διαμονή του στο εξωτερικό (και στο οποίο θα πρέπει να δείχνουμε κατανόηση και όχι ρατσιστική αντιμετώπιση). Επειδή δεν τα έχετε διαβάσει, λόγω έλλειψης υπομονής, θα σας συνιστούσα να μην προχωρείτε σε πρόχειρες κρίσεις και να τα διαβάσετε πρωτού αποφανθείτε, δίκην κριτού, για τον κ. Μιχαλάκη, γιατί αν το κάνετε θα αναγκαστείτε να υπαναχωρήσετε, όπως κάνατε επανειλημμένως στη συζήτησή μας (εδώ πέρα βαριόσαστε να ψάξετε να δείτε τι έχω γράψει εγώ για το ύφος και απαιτούσατε απευθείας σύνδεσμο, θα κάτσετε τώρα ν' ασχοληθείτε με την περίπτωση -το ομολογώ...- που λέγεται Γεώργιος Μιχαλάκης;
αυτό είναι το κείμενο σας που με παραπέμπετε; στο οποίο εσείς ο ίδιος αναφέρετε πως οτι δεν είστε καθόλου έμπειρος, αυτό με συμβουλεύετε να διαβάσω για να μάθω;
Το ότι εγώ θεωρούσα προ 9ετίας και εξακολουθώ να θεωρώ τον εαυτό μου καθόλου έμπειρο στα θέματα αυτά, σε σχέση με τους πραγματικά έμπειρους, τι σχέση μπορεί να έχει με την ουσία των όσων γράφω; Απλώς ήθελα να δώσω μια εικόνα των όσων γράφω σε συνάρτηση με την εμπειρία του γράφοντος, για να μη νομίσει κανείς ότι είμαι π.χ. σαν τον σεβαστό π. Σεραφείμ Φαράσογλου, που έχει γράψει βιβλίο με τις εμπειρίες του στο θέμα και μεγάλωσε με αυτά τα πατριαρχικά βιώματα. Βεβαίως μπροστά σε τέτοιους ανθρώπους όχι μόνο δεν είμαστε καθόλου έμπειροι, αλλά, τολμώ να πω, μηδενικά! Μπροστά βέβαια σε άτομα που λένε τρομερές ανακρίβειες και κρίσεις για το πατριαρχικό ύφος και τους εκπροσώπους τους, όπως εσείς, αλλάζουν τα πράγματα...
Δλδ να καταλάβω θα πρέπει οι έχοντες και κατέχοντες του πατριαρχικού ύφους να λένε και το Πολίτικο "λου" για να είναι μύστες του ύφους αυτού............ο νοών νοήτω!!!!!!!!!!
Βεβαίως και η προφορά είναι βασικό στοιχείο του ύφους, πολύ βασικότερο από τα διαστήματα που είπατε εσείς. Αυτό δεν το λέω εγώ, ο "καθόλου έμπειρος", αλλά ο Πρίγγος και ο π. Σεραφείμ Φαράσογλου, μεταξύ των άλλων. Ζητήστε από αυτούς το λόγο (με καμιά δεκαριά θαυμαστικά μάλιστα). Ο νοών νοείτω λοιπόν, συμφωνώ...
Κι επειδή μας έχετε στήσει στον τοίχο, ζητώντας συγκεκριμένα στοιχεία και όταν σας τα δίνουμε μας ειρωνεύεστε, για δώστε μας κι εσείς μια δική σας ανάλυση για το πατριαρχικό ύφος, να πιάσουμε κι εμείς τα δικά σας να δούμε πόσο στέκουν (όπως κάνατε για το φάλτσο, λόγου χάριν...)
https://www.youtube.com/watch?v=6nyfu3sE5eA εδώ ας πούμε ο χρόνος είναι αργός, κολλάει (το ηχητικό είναι από την Θεσσαλονίκη!!!!!!!!!!!!!)
Συγγνώμη, τώρα ισχυρίζεστε ότι ο Παναγιώτης Νεοχωρίτης, εκτός από... μύστης του πατριαρχικού ύφους είναι και μύστης του... θεσσαλονικιώτικου ύφους και μου προβάλετε ηχογράφησή του που έγινε στη Θεσσαλονίκη ως... παράδειγμα του ύφους αυτού;; Το ότι κάποιος ψάλει στη Θεσσαλονίκη δεν σημαίνει ότι ψάλει με το ύφος της σχολής αυτής, δηλ. Καραμάνη-Χρύσανθου-Ταλιαδώρου. Τι σχέση έχει το ψάλσιμο του ΠΝ με αυτά; Μάλλον έχετε άγνοια και του ύφους αυτού, συν τοις άλλοις. Ο κλασσικός χρόνος του Θεσσαλονικώτικου ύφους είναι σαφώς πιο αργός από τον πατριαρχικό. Τυπικό παράδειγμα του ύφους αυτού στο συγκεκριμένο μέλος δεν είναι βεβαίως το ψάλσιμο του ΠΝ, αλλά
αυτό του Χρυσάνθου, που είναι σημαντικά πιο αργό (και σημειωτέον ότι ο Χρύσανθος έχει εκετελέσει και πολύ γρήγορα κάποια της Μεγάλης Εβδομάδος). Ή του Ταλιαδώρου
αυτό σε άλλο μέλος (κόλλησα και στις δύο ηχογραφήσεις με το που τις έβαλα...). Είναι κουραστικό να αναφερόμαστε σε τόσο αυτονόητα πράγματα, όπως ο αργός χρόνος του Θεσσαλονικώτικου ύφους, που τον καταλαβαίνει όχι μόνο όποιος δεν είναι μουσικός, αλλά και ακόμα κι ένα μικρό παιδάκι.
Το παίξιμο της φωνής; τι εννοείτε; αν ακούσετε την γνωστή συνέντευξη του Στανίτσα στο σημείο που αναφέρει για την ανάλυση της πεταστής θα ακούσετε όπως πολύ σωστά αναφέρει πως η αυτή η αποτσιατούρα ουσιαστικά που δημιουργείται δεν εγγίζει τον από πάνω φθόγγο, λογικό μιάς και τα τονικά ύψη στην φωνή λειτουργούν ως συχνοτικές καμπύλες, το ύψος των οποίων εξαρτάται από την χρονική διάρκεια της αποτσιατούρας (ίσως τελικά κάνατε λάθος και δεν ανήκω στη γνωστή σχολή!!!!!!!!!!!!!!)
Μα αυτό που λέτε δεν αναιρεί αυτά που γράφω, αλλά τα επιβεβαιώνει, αφού αργότερα σημειώνω ότι:
...κάθε σημείο ποιότητος στο πατριαρχικό ψάλσιμο δεν έχει ντε και καλά φθογγική ανάλυση. Μπορεί κάλλιστα να αποδοθεί με κάποιον φωνητικό χρωματισμό, ο οποίος φυσικά διδάσκεται μόνο στην πράξη (ιδιαίτερα στα σύντομα μέλη επιβάλλεται κάτι τέτοιο).
...κάτι που βεβαίως ισχύει και για το ποιοτικό μέρος της πεταστής. Όσο για τις ψαλτικές σας καταβολές, δεν ξέρω, εγώ γράφω ό,τι μας λέτε (
"Όσον αφορά την Γνωστή σχολή (Καρά....κι αν θεωρείτε πως ο κ. Νεοχωρίτης ανήκει εκεί κι εμείς οι θιασώτες της χαιρόμαστε").
Μιλάτε για έλξεις και δίνετε ως παράδειγμα τα εναρμόνια διαστήματα και την χαρακτηριστική τους εκτέλεση στο πατριαρχικό ύφος.....
Βεβαίως και πρόκειται για έλξη του παράδειγμα του ΒΟΥ-ΓΑ στον τρίτο ήχο που ανέφερα. Δεν είναι δικό μου συμπέρασμα, αλλά της Πατριαρχικής Επιτροπής στο από το 1883 πόνημά της. Εάν έχετε διαφορετική άποψη, ότι δηλ. δεν πρόκειται για έλξη αλλά για σταθερό εναρμόνιο διάστημα, μπορείτε να πάτε στα οικεία θέματα να το συζητήσουμε (πολλά υπάρχουν στη συλλογή γραφομένων μου που έχω στην υπογραφή μου), γράφοντας όμως τεκμηριωμένα και όχι αφηρημένα όπως εδώ. Γιατί εσείς με κατηγορείτε για γενικότητες, όμως απεναντίας εσείς είστε που μέχρι τώρα, κατά κύριο λόγο, πετάτε αυθαίρετα συμπεράσματα (κατά τη γνωστή τακτική των οπαδών της γνωστής σχολής), χωρίς μουσικές αναφορές.
η διαστηματική δωρικότητα του Ναυπλιώτη τι σχέση με την εξωστρέφεια του Στανίτσα σε περισσότερο λαϊκές προσεγγίσεις των διαστημάτων (για ακούστε λίγο προσεκτικότερα το "Την γαρ σην μήτρα" από τον Στανίτσα)
Με κατηγορείτε για έλλειψη στοιχείων στο πατριαρχικό ύφος. Σας παραπέμπω σε μήνυμα που τα αναφέρω συγκεκριμένα και τώρα εσείς μου τα αντικρούετε με την... πολύ συγκεκριμένη αναφορά: "για ακούστε λίγο πιο προσεχτικά το Στανίτσα"... Ξέρετε, είναι πολύ εύκολο να απαιτείτε από τους άλλους να είναι αναλυτικοί (το κάνετε σε όλους σχεδόν τους συνομιλητές σας), ενώ όταν φτάνει η σειρά σας είστε απίστευτα γενικός και περιγραφικός... Θα μπορούσα κι εγώ να σας πω: "και τι σημαίνει διαστηματική δωρικότητα; Αναλύστε το!" ή "τι σημαίνει λαϊκές προσεγγίσεις; Αναλύστε το και φέρτε παράδειγμα συγκεκριμένης ηχογράφησης του Στανίτσα και συγκεκριμένης λαϊκής ηχογράφησης". Τα προσπερνάω αυτά, για να μη σας φέρω σε δύσκολη θέση, και απαντώ ότι εγώ πρώτος από εσάς έχω μιλήσει για διαστηματικές διαφορές των πατριαρχικών ψαλτών, οι οποίες όμως δεν συνεπάγονται και διαφορετικό ύφος. Εάν στα υπόλοιπα στοιχεία, άρθρωση, προφορά, χρόνος, γυρίσματα κλπ., παρατηρούνται πολλές ομοιότητες, που εντάσσουν τους δύο ψάλτες στο αυτό ύφος, η διαστηματική διαφοροποίηση δεν παίζει ουσιαστικό ρόλο. Χρησιμοποιώ ξανά το ίδιο παράδειγμα: πατριαρχικός είναι ο Στανίτσας με διαφοροποιημένα διαστήματα από τα του Ιακώβου και όχι ο Γαϊτάνος, αν ψάλει ίδια διαστήματα με τον Ιάκωβο!
Επίδειξη γνώσεων δεν έχω σκοπό να κάνω σε κανέναν, εκφράζω την αποψη μου όπως κι εσείς.
Μακάρι, αλλά άλλο βλέπω: εγώ έκανα λόγο για γεροντάκια που ψάλουν φάλτσα και προσευχητικά, όντας φως φανάρι το τι εννοώ, κι εσείς, αντί να μου γράψετε απευθείας αυτό που παραδεχτήκατε παρακάτω (ότι δηλ. το προσευχητικό ψάλσιμο μπορεί να είναι και φάλτσο) μου λέτε, ούτε λίγο ούτε πολύ ότι "το ούτι το έχεις για φιγούρα κι αν ήξερες να παίζεις θα γνώριζες τι εστί φάλτο" και μου κάνετε διάλεξη περί φάλτσου για τη δεύτερη φυσική μικρή, αναφερόμενος σε πράγματα πολύ πιο σύνθετα από αυτό που είπα εγώ, οδηγώντας με τον τρόπο αυτό αλλού τη συζήτηση και χρησιμοποιώντας μάλιστα και θεωρητικούς όρους, ποντάροντας ίσως στο ότι ο συνομιλητής σας είναι άσχετος στη θεωρία και δεν γνωρίζει -όπως οι πατριαρχικοί ψάλτες, ενδεχομένως να σκεφτήκατε, γιατί ακούγεται πολύ αυτή η κακία...-. Αυτό δεν είναι επίδειξη γνώσεων;
Εδώ θα μπορούσαμε να το αναλύσουμε περαιτέρω αν θελήσετε...........
Δεν έχω κανένα πρόβλημα, αλλά όχι εδώ, είναι βασικός κανόνας του forum, στον οποίο δεν έχετε εκλιματιστεί, λόγω μάλλον της μικρής σας παρουσίας. Σας απάντησα κι εγώ ότι θα μπορούσα να πω πολλά περί διαστημάτων, λόγων κλπ. και δεν με ακούσατε και προτιμήσατε να κάνετε λόγο εδώ για άσχετο θέμα (γιατί εγώ δεν μιλούσα για το φάλτσο έτσι όπως το θέσατε, αλλά πολύ πιο απλά). Σας έδωσα μια συνοπτική απάντηση. Αν επιθυμείτε συνέχεια, βρείτε κάποιο άλλο σχετικό θέμα ή ανοίξτε ένα νέο και το συζητάμε. Αλλά εδώ πέρα η συζήτηση, έτσι όπως πάει, κάθε άλλο παρά τον αποχαιρετισμό του Παναγιώτη Νεοχωρίτη αφορά... (σίγουρα πάντως μας χαιρετάει από 'κει που βρίσκεται και φυλάει Θερμοπύλες -γιατί υπάρχει και αυτή η παράμετρος που αγνοήθηκε, όπως σωστά παρατήρησε συνάδελφος και μόνο και μόνο γι' αυτό το λόγο, θα πρέπει ΟΛΟΙ να συμπαρασταθούμε στον ΠΝ, ανεξαρτήτως των επιφυλάξεών μας για το μέλλον του πατριαρχικού ύφους, που πρέπει βεβαίως να κατατίθενται κι αυτές, με την απαραίτητη σοβαρότητα και σεβασμό πάντα).
Εγώ πάντως (καταθέτω την προσωπική μου άποψη) οδηγούμαι στο να προσευχηθώ ακούγοντας τον κ. Νεοχωρίτη."
δεν προέκρινα κάνεναν γι'αυτό το λόγο μόνο!!!!!!
προφανώς ένα μόνο προσευχητικό ψάλσιμο και δεν θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες μιας πρωτοψαλτίας στο πατριαρχείο.
Ναι, αλλά αυτό το γράψατε όταν σας αναφέραμε κι άλλους ψάλτες πιστότερους στο ύφος από τον ΠΝ. Επομένως η αναφορά σας στην προσευχή ήταν άκαιρη, σε σχέση με το ύφος. Αυτό λέμε. Χαίρομαι που συμφωνούμε.
Είστε τόσο σίγουρος για την υφολογική απόσταση που έχει ο κ.Νεοχωρίτης απ' όλους τους άλλους πρωτοψάλτες όταν στο δικό σας κείμενο εσείς ο ίδιος παραδεχθήκατε ότι αισθάνεσθε μικρός για να κάνετε την θεωρητική προσέγγιση του ζητήματος.........άρα άγνοια ή αισθητικός παρωπιδισμός!!!!!
Ναι, είμαι σίγουρος για την υφολογική απόστατη του ΠΝ, γιατί αυτό δεν απαιτεί τόσο τρομερή "θεωρητική προσέγγιση" του ζητήματος. Νομίζετε δηλαδή ότι όσοι εξέφρασαν επιφυλάξεις, όπως ο Σύλλογος Μουσικοφίλων Κωνσταντινουπόλεως, είναι άσοι στη θεωρία; Είπα ότι δεν αισθάνομαι έμπειρος να αναλύσω το πατριαρχικό ύφος, αφού δεν έχω ζήσει εκεί και το κάνω μόνο από ακουστικές εμπειρίες. Αλλά για να πω την άποψή μου αν ένας ψάλτης τηρεί την εκεί παράδοση ή όχι, νομίζω ότι μπορώ να το κάνω. Κι εσείς άλλωστε την άποψή σας λέτε, απλώς δεν εκφράζετε γνώμη για τον εαυτό σας, σε σχέση με την εμπειρία που έχετε από το πατριαρχικό ύφος. Εάν θεωρείτε εμένα μικρό σ' αυτό κι εσάς μεγάλο, και άρα εσείς μπορείτε να κρίνετε κι εγώ όχι, δικαίωμά σας. Αλλά ο καθένας κρίνεται από τα γραφόμενά του, συνάδελφε και δεν είναι καθόλου ευγενικό να ειρωνεύεστε συνάδελφό σας επειδή λέει ότι δεν αισθάνεται έμπειρος. Πείτε μας κι εσείς λοιπόν πού τοποθετείται το δικό σας μέγεθος εμπειρίας για το πατριαρχικό ύφος, ν' αρχίσουμε να λέμε κι εμείς για σας! Μα είναι σοβαρά πράγματα αυτά; Καταλαβαίνετε τώρα γιατί ισχυρίζομαι ότι παραέχετε θράσος για τόσο λίγα μηνύματα που έχετε γράψει;
Και ναι τα διαστήματα δεν είναι το κύριο στοιχείο του ύφους είναι εσωτερικό στοιχείο του ύφους, και πολύ πιο δύσκολο να το κατακτήσεις, τώρα αν εσείς πιστεύετε πως το να έχεις ίδια διαστήματα με κάποιον άλλο δεν σημαίνει ενδελεχή μελέτη και αφομοίωση του εσωτερικού αυτού χαρακτηριστικού του ύφους, τότε ναι ο Νεοχωρίτης δεν μοιάζει με τον Ματθαίο, αλλά χωρίς να θέλω να σας παρατηρήρω προσπαθήστε να ακούτε προσεκτικότερα(βεβαιά αυτό είτε το έχεις είτε όχι).
Χαίρομαι που συμφωνήσατε -επιτέλους...- ότι τα διαστήματα δεν είναι το κύριο στοιχείο του ύφους. Αυτό συνεπάγεται ότι ο Νεοχωρίτης έχει αφομοιώσει ένα μη κύριο στοιχείο ύφους του Τσαμκιράνη. Αν και αυτό απαιτεί μελέτη, αλλά ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι το δέχομαι αυτό, για οικονομία της κουβέντας, συμφωνούμε στο ότι ο ΠΝ δεν έχει το ύφος του Τσαμκιράνη, αλλά μόνο όμοια διαστήματα (αν και δεν υποστηρίζω κάτι τέτοιο, αφού εγώ ήμουν που σας εντόπισα και αλλού ομοιότητες με τον Τσαμκιράνη). Μα όμοια διαστήματα με τον Τσαμκιράνη και διαφορετικό ύφος μπορεί να έχουν χίλιοι δυο άλλοι ψάλτες, τι σημαίνει αυτό; Έτσι πάντως όπως ψάλει τώρα ο ΠΝ, μπορεί να θυμίζει ενίοτε, αλλά ως συνολική εικόνα απέχει πολύ (δεν φοβάμαι να μεταχειριστώ τη λέξη) από τον αλησμόνητο κυρ Ματθαίο.
Παρατηρώ πως έχουμε λίγοτερο από μήνα διαφορά στην εγγραφή μας στο forum! Το πλήθος το μηνυμάτων (απείρως περισσότερα........) δίνει το δικαίωμα σε σας και μια ελιτίστικη κάστα όμοιων σας να φέρεστε εδώ μέσα σαν να είστε στο "Τσιφλίκι" σας, θεωρώντας πως εσείς μπορείτε να κάνετε επιθέσεις.......... σε όποιον θεωρείτε πως ανήκει στο αντίπαλο στρατόπεδο(γνωστή σχολή) χωρίς να μπορεί κανένας να σας υψώσει ανάστημα. Κύριε εσείς ήσασταν ο συνομιλήτης με το τουπέ , ο κατέχων την γνώση και το πατριαρχικό ύφος, ο αυτοδιοριζόμενος θεματοφύλακας.
Λιγότερο από μήνα διαφορά στην εγγραφή μπορεί να έχουμε, αλλά ακριβώς επειδή έχω γράψει πολύ περισσότερα από εσάς εδώ μέσα, έχω εγκλιματιστεί καλύτερα με τους κανόνες του forum και προσέχω πλέον κάπως περισσότερο, για να μην επαναλάβω λάθη που έχω κάνει στο παρελθόν. Για να θυμηθείτε καλύτερα, εγώ απλώς σχολίασα ευπρεπώς
εδώ το ότι προσεύχεται κανείς ακούγοντας τον ΠΝ. Μετά εσείς καπάκι, αντί να συμφωνήσετε στην παραδοχή ότι άλλο προσευχητικό ψάλσιμο, που μπορεί να είναι και φάλτσο, άλλο πρωτοψάλτης του Πατριαρχείου, μου γράφετε
εδώ ότι εξαρτάται τι εννοεί κανείς φάλτσο, αμφισβητώντας έμμεσα τις γνώσεις του συνομιλητή σας και παρότι γνωρίζατε σε τι αναφέρομαι, όπως φάνηκε εκ των υστέρων. Κι όταν σας έγραψα
εδώ κάτι σαν "ε, ψάλτες είμαστε αδερφέ, ξέρουμε πέντε πράγματα, δεν θέλει και ορισμό το φάλτσο" αρχίζετε
εδώ την ειρωνεία, ότι "εσύ που ξέρεις το ύφος, που έχεις το ούτι για διακόσμηση" και τέτοια, κάνοντας στη συνέχεια διάλεξη για τη "φάλτσα για τη δυτική μουσική" 2η φυσική μικρή (που την εξέφρασε σε κλίμακα δυτικός! -τουλάχιστον δεύτερος, μετά τον Δίδυμο, συμπληρώνω, τα έχω γράψει κατ' επανάληψη άλλωστε στο παρελθόν-) και ψάχνοντας στη συνέχεια να βρείτε βίντεό μου στο youtube για να με καταγορήσετε προσωπικά για... τη μουσική μέσω midi και το... ισοκράτημα σε ακολουθία του αγίου Πορφυρίου, αφού δεν βρήκατε κάτι άλλο! (πάλι καλά...)
Ζητώ συγγνώμη από τον αγαπητό διαχειριστή, το Δημήτρη, που αναφέρομαι σε προσωπικό επίπεδο και για τη δυσανάλογη της πραγματικής σημασίας έκταση που πήρε το θέμα, μετά την ανωτέρω παράκλησή του και υπόσχομαι να μη συνεχίσω, αλλά καταλαβαίνετε, συνάδελφε, ότι αυτή η αναφορά σε προσωπικές δραστηριότητες και το διαδικτυακό σκάψιμο, για να βρούμε πληροφορίες να σκάψουμε το λάκο του άλλου (ευτυχώς, είμαι πολύ φειδωλός σε ό,τι ανεβάζω, σε σχέση με άλλους...), είναι πολύ ανώριμη συμπεριφορά, που την αποδίδω καλοπίστως στην έλλειψη εμπειρίας σας σε συζητήσεις στο forum. Δεν έχω κάτι μαζί σας ούτε δηλώνω θεματοφύλακας σε κάτι ούτε προσωπικές επιθέσεις κάνω, ψάχνοντας να δω τι έχει ο άλλος στο διαδίκτυο, όπως κάνατε εσείς για το πρόσωπό μου, στα λιγοστά σας μηνύματα εδώ μέσα. Δεν έχω πρόβλημα με το πώς ψάλει κάποιος, αλλά με τις σχολές που είναι οθνείες προς την παράδοση, όπως η γνωστή σχολή (ο χαρακτηρισμός είναι από την επιτροπή του Οικουμενικού Πατριαρχείου του 2012, όχι δικός μου, όπως υποθέτω ότι γνωρίζετε). Φροντίζω να γράφω με στοιχεία, όπως θα δείτε και στη συλλογή των γραφομένων μου και είμαι ανοιχτός επ' αυτών σε οποιαδήποτε επιστημονική κριτική. Αλλά η ως τώρα στάση σας, με αναφορές-πυροτεχνήματα, επίδειξη γνώσεων σε άσχετα θέματα, ψάξιμο και ειρωνεία των δραστηριοτήτων του συνομιλητή σας, δεν δείχνει άτομο που θέλει να συζητήσει σοβαρά.
Ζητώ συγγνώμη από μεριάς μου για την όποια ένταση προκάλεσα (αν και προσωπικά αντιμετωπίζω πλέον τελείως χαλαρά τέτοιες καταστάσεις στο Ψαλτολόγιο, λόγω εμπειρίας, επιτρέψτε μου να το πω...), αλλά αυτές οι προσωπικές αναφορές που μου κάνατε ήταν, ας το πούμε ευγενικά, λίγο δηκτικές... Καθώς θεωρώ ότι εξανλήθηκε το θέμα για τον Παναγιώτη Νεοχωρίτη, αν έχετε κάποια αντίρρηση σε όσα έχω γράψει για κλίμακες, διαστήματα κλπ., παρακαλώ αναφέρτε την στο οικείο θέμα, παραθέτοντας όμως και στοιχεία, για να γίνει σωστή κουβέντα. Χριστός ανέστη! (για να μη ξεχνιόμαστε...)