Διατονική φθορά Πα σε διατονικό Γα
Κι ένα τελευταίο δωράκι
γιά να μή ταλαιπουρούντοι οι φιλόσοφοι
(
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=31989)
εδώ η θεωρία, το σκεπτικό και η πράξη.
Όπως και στα Ανοιξαντάρια Κουκουζέλη
πρόκειται γιά αντιστροφή τετραχόρδου
(permutation of individual tetrachord intervals):
Χρησιμοποιούμε
είτε τον
Κανόνα Α
δηλαδή,
ένα κοινό πάτημα στο φθοριζόμενο φθόγγο
η τον
Κανόνα Β (διπλοπαραλλαγή)
δηλαδή,
κοινά ενσωματωμένα συστήματα
με
δύο κοινά πατήματα, συνήθως τα άκρα
Βάσει του Κανόνα Β
Εφαρμογἠ διπλοπαραλλαγής (Kανόνας Β )
permutation τετραχόρδου με
κοινά άκρα ενα τετράχορδον (Δι=Βου και Πα =Ζω)
Ο Γα θα είναι υψωμένος. Κατα κανόνα, καλύτερα να γίνεται στο δεύτερο μέρος, στη κατάβαση από το Δι - άκουσμα είναι πιό ομαλό.
Έτσι γίνεται στα Ανοιξαντάρια Κουκουζελη.
Άκουσε δείγμα με Μελωδὀ και διαστήματα Επιτροπής
στὴν ανάβαση κανονίζονται τα ανώτερα όρια (Δι =Βου)
τα οποία να αντιστοιχούν με τα κατώτερα όρια (Πα = Ζω)
(ἐνας από τους δύο νόμους: τουλάχιστον δύο κοινά όρια ενσωματωμένων συστημάτων)
χωρἰς απότομες αλλαγές στο φθοριζόμενο φθόγγο
(δηλαδή όχι απότομη δίεση στο Γα)
ὀταν ανεβαίνουμε
και με αρμόδιες αλλαγές
όταν κατεβαίνουμε
δηλαδη η φθορα
Γα διατ = Πα διατ
αντιστοιχεί μἐ
κοινό (Δι διατ = Βου διατ) και
κοινό (Πα διατ = Ζω διατ)
και σχεδόν με
κοινό (Δι διατ = Κε χρωμ) και
κοινό (Δι διατ = Βου χρωμ)
και σχεδόν με
κοινό (Δι διατ = Δι ζυγὀς) και
κοινό (Δι διατ = Βου ζυγὀς)
Ο Γα μεταβάλεται ομαλά
δηλαδἠ υψώνεται ομαλά ο φθοριζόμενος φθόγγος Γα
ὀπως και στα Ανοιξαντάρια του Κουκουζέλη
όπου μεταβάλεται ομαλά ο φθοριζόμενος Βου διατ σε Πα διατ (ή και σε Κε διατ)
και υψώνεται ομαλά ο φθοριζόμενος φθόγγος Βου.
Πρόκειται για
(εναλλαγμένο) λέγετο με μικρό Δι Κε
μέσα στο λέγετο με μεγάλο Δι Κε
Ακουσε mp3 με Μελωδό και διαστήματα επιτροπής
Εφαρμογἠ διπλοπαραλλαγής (Kανόνας Β)
permutation τετραχόρδου με
κοινά άκρα ενα τρίχορδον (Γα=Πα και Πα =Ζω
Το θέμα είναι απλό: Ο μελοποιός θέλοντας να δείξει την «φοβερότητα» του ανθρώπου αλλάζει τα διαστήματα από Γα-Βου-Πα σε ΠΑ-Νη-Ζω.και από 10-8-12, γίνονται 10-12-8 Άν στην κατάληξη έθετε μαρτυρία χωρίς τη λύση, αυτή θα ήταν π με μαρτυριόσημο του Ζω (βλ. σχήμα)
Και στις
δύο περιπτώσεις, α
αρχικος Πα είναι στη θέση του.
Το ακουσμα είναι αρκετα χαρμόσυνο, και
όχι επιβλητικό.
Βάσει του Κανόνα Α
Εφαρμογἠ αληθινής παραχορδής
Ἀλλος τρόπος είναι ένα μίγμα
κλειδώνωμε τον Γα διατ = Πα διατ όπως ο Γιάννου
κάνωμε μεγάλο Γα Βου == Πα Νη
ανεβαίνωντας, σκεφτόμαστε Δι διατ = Κε χρωμ
κατεβαίνοντας, ο Πα διατ = Βου χρωμ
με συνέπεια το πάτημα αυτό
να είναι αρκετά χαμηλώτερο απο το αρχικο Πα
(κι εδω ειναι η διαφορά με το σχεδιάγραμμα του Γιάννου)
Ακούγεται εντονότερο το χρωματικό χρώμα, και πιό επιβλητικό
Αυτή υπάρχη στο φωνητικό δείγμα.
Μελωδος
Παράδειγμα με το Μελωδο αλλα με διαστήματα της επιτροπής
(δεν ήταν πρόχειρα τα 68ΕΤ και 64 ΕΤ)
περίπτωση Α (Κανόνας Β)= κλείδωμα Πα και Δι , με αντιστοιχο Γα Διεση εξ'αρχής
περίπτωση Β (Κανόνας Α)= κλείδωμα Γα, σκεπτικο Δι =Κε χρωμ και πτώση του Πα =εντονο χρωματικό = αυτό ακούγεται και στο μέλος του ΓΚΜ
Διόρθωσι:
αντί
"ο μεγάλος τόνος του χρωματικού ηχου δεν ειναι όσο μεγάλος του διατονικού"
λέγε
"ο μεγάλος τόνος του διατονικού ηχου δεν ειναι όσο μεγάλος του χρωματικού "
12/68ET < 12/64ET
Επίλογος
Όπως πάντα
πολλοί έγραψαν
μα κανένας εδώ δεν το έψαλλε ώστε να ακουγετε σωστά!
Σύνθεση
Υπάρχουν δύο τρόποι να εκτελέσει κανεις καποιος παραχορδές
Ο πιό
συνηθισμένος τρόπος είναι με τη
διπλοπαραλλαγή διά μέσου της εμπλωκής
ενσωματωμένων συστημάτων τα οποία να εχουν τουλάχιστον
δύο κοινά άκρα
Σε αυτή τη περίπτωση, πρέπει
== να προβλέπετα το πάτημα, όπως γίνεται με την ύψωση του Δι μετά τη σπάθη και πριν την εναρμόνιον φθορά του Ζω (Κολλυθειη Επι τον ποταμόν χουρμ)
== να γίνεται το πάτημα διαδοχικά πχ στα Ανοιξαντάρια Κουκουζελη, οπου ο φθοριζόμενος φόγγος πατάει σταδιακά το νέο ύψος (πχ ο Βου υψώνετε σταδικό, οταν κατεβαίνει η μελωδία),
Ο
σπάνιος τρόπος είναι με τη σταθεροποίηση
ένος κοινού πατήματος, συνήθως τον
φθοριζόμενον φθόγγον και επαναφορά σχεδόν διά μνήμης στα αρχικά πατήματα. Πρόκειται για πραγματική παραχορδή. Αυτή η εκδοχή εχρησιμοποιήθηκε στη φωνητική εκτέλεση.
Ο ψάλτης επιλέγει ποιό κανόνα θα χρησιμοποιήσει με βάση τη προφορική παράδοση.
Όταν δεν έχει, θα βασισθεί στις λέξεις και στο πιο ομαλό άκουσμα....
Attachments:
GKM parachordi diat Ga to Diat Pa 001 RVRB LQ.mp3 : Εξηγήσεις και εκτέλεση κατά τον κανόνα Α (κλείδωμα ενός, ήτοι σταθεροποίηση επί του φθοριζόμενου φθόγγου = σπανίζει η εφαρμογή του)
FthoraPaDiatOnGaDiat.mp3 : Εξηγήσεις και εκτέλεση ΜΕΛΩΔΟΣ κατά τον κανόνα Β (κλείδωμα κατα κοινών, ενσωματωμένων συστημάτων, με κινητό φθοριζόμενου φθόγγου = συχνάζει η εφαρμογή του) αλλά καί κατά κανόνα Α με διαστήματα, δυστηχώς, της επιτροπής
FthoraGadiatToPaDiat03.zip:
-
FthoraPaDiatOnGaDiat03 Λεπτομερές σχεδιάγραμμα των δύο εκδοχών: Κανόνων Α και Β = δείχνουν διαφορετικές θέσεις του Γα και του Πα, αντιστοίχως.
-
DoxastikonHagiosKallistrosFthoraGaDiatToPaDiat001.mel: Αρχείο Μελωδὀς με υφεσοδιεσεις εως κάποτε δημιουργηθουν καλύτερες κλίμακες συστημάτων . Στο επιμαχο σημειο, με Γα και Πα ιδια, στη καταβασε, τα διαστηματα ειναι Δι 11 Γα 7 Βου αντι για Δι 12 Γα 6 Βου
-
GKMmelodosGaDiatFthoraPaDiat.wmv: video Μελωδός
FthoraPaDiatOnGaDiatCOMP.zip:Σύγκριση διαστημάτων από τρία δείγματα (ES-HP-GKM) -XLS και σχεδιάγραμμα. Κανείς δεν έχασε τη βάση. Ψάλλουν,όμως, τη θεωρία που υποστηρίζει ο καθένας;